Medisin og helse Blir vi en nasjon full av pingler....?

• Trådstarter Jim.I.Hendriksen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nå har ikke jeg engang vært i militæret, men generelt er det vel sånn at jo mer realistisk trening er, desto bedre fungerer den.
    Man kan selvsagt si at siden det ikke er krig, men bare øvelse, trenger vi ikke å gå når vi har gnagsår, fryse, skyte med skarpt, marsjere uten mat, bade nakne og i flokk osv, men alle tillempinger for å redusere belastningen vil vel føre til mindre herdede elever. Dessuten kan man se det som en lakmustest: Når man er ute på forsøksvis realistisk trening på å med eget liv som innsats ta livet av andre så er kanskje krampegråt av tanken å bli sett naken et tegn på at man ikke er eslet til denslags.

totte, passifist, en slags

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gruppevoldtekt er høyst realistisk i krig. Vi tvinger ikke kvinner å øve på det av den grunn.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Gruppevoldtekt er høyst realistisk i krig. Vi tvinger ikke kvinner å øve på det av den grunn.
    Akkurat det er nok riktig, men diverse spesialstyrker har nok ganske realistisk trening i å være tatt til fange. I Norge som i andre land er det i spesialstyrkene tidvis dødsfall under realistisk trening.

Kroppsvask er heldigvis, eller burde i det minste være, mindre farlig å øve seg på. Mitt poeng er at det trolig er nyttig at så mye som mulig av det som skal gjøres i krig er innøvd og gjort til rutine. Bading er blant de tingene det bør være mulig få til det med. Dessuten: jo mer belastende soldatene synes det er, desto nyttigere er det å gjøre det til en innarbeidet rutine.

Jeg forutsetter at felles nakenbading tjener et formål og har en begrunnelse, f.eks. at man på kort tid får alle soldatene gullende rene.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.416
    ^Hvis det var formålet med øvelsen så kunne jo kvinnen ha fått lov til å gå 100 meter vekk fra mennene og badet der.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    For all del, det er ikke vaskerutinene som avgjør om vi blir tatt av russerne eller ikke, men dersom det er taktiske grunner til at vasken skal gjøres i flokk innenfor et avgrenset område i krig er det selvsagt riktig å gjøre det på den måten på øvelse og. Om man like gjerne kan be soldatene finne seg en vik og komme tilbake nyvaskede om 15 minutter også i krig er hele rutinen selvsagt meningsløs, men offiseren i felt kan ikke ha det som premiss for hvordan han leder en forsøksvis realistisk øvelse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Var da pussig så vide assosiasjoner dette skulle ha.... Gruppevoldtekt? Jajamen...

Men. Jeg er absolutt tilhenger av realistisk trening. Men dette med bading i fredstid er såpass hardt regulert i sikkerhetsbestemmelsene (UD 2-1) at det ikke lar seg gjøre å trene realistisk. Det skal kontrolleres ditt, måles vanndybde datt, brukes redningsvest dutt, tau rundt magen dytt. Det som står igjen av realisme når alle krav er oppfylt er egentlig kaldt vann.

Under skarpe oppdrag vil man flekke av seg klærne, bade, og skifte mens resten av avdelingen ligger utgruppert med alle blikk og alle piper vendt utover. Drukning er plutselig underordnet angrep i en taktisk sårbar situasjon.

Og, når alt kommer til alt, er det så himla vanskelig? Nødvendig å trene så hardt på? Eller noen stor terskel å komme over? Det er kaldt, men ikke så mye verre enn det. Har man gått 'badende' i sin egen svette i et par uker, så føles det bare godt å vaske seg, også i kaldt vann.

En viktig del av soldatutdanningen er å skyve på grensene. Men å tvinge soldatene til handlinger som de opplever som en integritetskrenkelse? Tror strengt tatt det har særdeles liten verdi.

Tror det er nok av andre grenser som er viktigere. Evnen til å fortsette når man tror det ikke er mer krefter igjen. Tung sekk, lange marsjer, lite mat, lite søvn, og så bortetter. Jeg er mer bekymret for 2-mila enn feltbading. Strengt tatt er jeg mer bekymret for soldater som holder igjen det som skulle vært trøkka ut i en bæsj&carry eller en eller annen form for improvisert felttoalett.

Fokuser heller på å gjøre skyteutdanningen realistisk. Hvor mye man enn ligger og skyter på svarte rundinger på 200-meter, så gir det bare ren skyteteknikk. Feltskytebaner med naturlig vegetasjon og blinker som ligner mennesker, da snakker vi om å ta soldatutdanningen på alvor.

Realisme og flytting av grenser gjør man mye bedre på andre områder. Synes nå jeg.

• Liker
    Reaksjoner: tvb

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.141
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jobber som lærer, og idag kom det en pode dinglende på skolen etter lunch.
    Han hadde vært i Haugesund og hjulpet Brann til kvalikplass, og kom sent hjem, må vite.
    Da lot snille mammaen poden sove ut litt på morgenen, og sendte melding om dette med sin håpefulle.
    Guttungen kom og viste meg meldingen, og lurte på om det var "ok?".
    Ikke litt, var mitt kontante svar...
    Prøvde meg deretter på et lite resonnement, der jeg lurte på om han, når han blir voksen, ville ha ansatte som ikke kunne komme på jobb dagen etter en tilsvarende bortekamp, fordi den ansatte kom sent hjem og trengte søvnen sin... Fikk aldri noe ordentlig svar på det spørsmålet, gitt....
    Jaja...........

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.141
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er jo ellers et tankekors at der finnes skoler som har innført dager med fleksitid for elevene, av den enkle grunn at de raljerer for heftig i helgene, og av den grunn ikke får "sovet ut" i helgene...........
    Snakk om å spille falitt................. Det er jo slike håpefulle som skal gjøre sitt beste for at samfunnet skal utvikle seg i gunstig retning i fremtiden.
    Jau, jau, sier jeg bare.....

mvh
    Proffen

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.780
    Torget vurderinger
    4
    Uvanlig tåpelig sammenligning fra din kant.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.780
    Torget vurderinger
    4
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    DET er nettopp holdningen den andre frøkna mangler. Og det er holdningen som er problemet, ikke enkelthendelsen. At man ikke forstår at man må sette egne preferanser og private grenser til side iblant. Om ikke annet så viste badeøvelsen at hun ikke var akslet for tjeneste som soldat.
    Nja. Det er helt klart at de to har hatt en veldig forskjellig opplevelse. Noe har man med seg hjemmefra. Det er ikke alle som er like komfortable med å være nakne sammen med kollegaene sine. Jeg klarer ikke helt å se at det er et kritisk punkt i vurderingen av skikkethet som soldat. Går det greit, så går det greit.

Noe har man med seg hjemmefra. Som avdelingssjef i forsvaret kan du en dag stå overfor mannskaper som for eksempel har vært utsatt for seksuelle overgrep i barndommen. Trenger det å bety at de ikke kan eller skal utdannes til fungerende soldater? Jeg vil anta at svaret er nei. Betyr det at man som sjef må ta hensyn til deres følelser omkring nakenhet? Jeg vil si klart ja.

Noe tilegner man seg gjennom utdanningen, kulturen og fellesskapet i avdelingen. Like mye som man kan snakke om 'dame med baller' kan man spørre seg om hva i kulturen på GSV som har gitt den andre soldaten en følelse av trygghet, samhold, og likebehandling, og ikke integritetskrenkelse og ubehag.

Kan en bedre sjef som har skapt større trygghet og sterkere samhold i sin avdeling? Jeg tipper det er en del av historien.

Sist redigert av en moderator:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Dette handler om en enkelt ting. Hvem skal bestemme over en kvinnes kropp. Du? Jeg? Kapten Hansen? Nope, det er kvinnen selv.
    Synes hun det er greit å kle av seg foran andre så fint. Synes hun det ikke så er det også fint. Det er hennes valg, og det skal man respektere.
    Verre er det ikke.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.421
    Sted
    Sølvbyen
    Dette handler om en enkelt ting. Hvem skal bestemme over en kvinnes kropp. Du? Jeg? Kapten Hansen? Nope, det er kvinnen selv.
    Synes hun det er greit å kle av seg foran andre så fint. Synes hun det ikke så er det også fint. Det er hennes valg, og det skal man respektere.
    Verre er det ikke.
    Militæret mister vel en del av sin funksjon hvis alle bare skal gjøre det de har lyst til selv.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.780
    Torget vurderinger
    4
    Verre er det ikke.
    Så er dette altså en kvinnesaksgreie ?
    Eller gjelder det for alle ?

I tilfelle det første har forsvaret et problem. I tilfellet det siste har forsvaret et gedigent problem. Dette gjelder jo ikke først og fremst denne saken med å kle av seg. Det gjelder om det er forsvarets behov eller den enkelte soldats rett & lyst som skal sette agendaen. Dersom hver og en skal bestemme for seg selv torpederes effektivt offiserenes autoritet og Forsvarets hierarkiske grunnstruktur.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.421
    Sted
    Sølvbyen
    @BT: Hvis du ikke klarer å se sammenhengen så kommer ikke jeg til å forsøke å forklare det for deg heller.

En annen ting er at hvis kvinner skal bestemme selv om de vil vise seg nakne foran andre, så er det faktisk diskriminering hvis ikke menn skal ha den samme bestemmelsesretten over egen kropp.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Verre er det ikke.
    Så er dette altså en kvinnesaksgreie ?
    Eller gjelder det for alle ?

I tilfelle det første har forsvaret et problem. I tilfellet det siste har forsvaret et gedigent problem. Dette gjelder jo ikke først og fremst denne saken med å kle av seg. Det gjelder om det er forsvarets behov eller den enkelte soldats rett & lyst som skal sette agendaen. Dersom hver og en skal bestemme for seg selv torpederes effektivt offiserenes autoritet og Forsvarets hierarkiske grunnstruktur.
    Nope, forsvaret kommer faktisk til å fungere helt utmerket selv om kvinnelige soldater ikke må kle av seg foran menn.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Man trenger ikke være naken. Det går helt fint å slåss i rosa boxer.

20090521-Lens-Boxers-1000px.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.416
    Dersom hver og en skal bestemme for seg selv torpederes effektivt offiserenes autoritet og Forsvarets hierarkiske grunnstruktur.
    Dersom befalingsmenn skal kunne kommandere soldatene til å kle av seg i hytt og pine svekkes autoriteten grundig. Dersom Fenrik Tøffetøff har lyst til å se nakne kvinnekropper får han heller dra på strippeklubb.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Jobber som lærer, og idag kom det en pode dinglende på skolen etter lunch.
    Han hadde vært i Haugesund og hjulpet Brann til kvalikplass, og kom sent hjem, må vite.
    Da lot snille mammaen poden sove ut litt på morgenen, og sendte melding om dette med sin håpefulle.
    Guttungen kom og viste meg meldingen, og lurte på om det var "ok?".
    Ikke litt, var mitt kontante svar...
    Prøvde meg deretter på et lite resonnement, der jeg lurte på om han, når han blir voksen, ville ha ansatte som ikke kunne komme på jobb dagen etter en tilsvarende bortekamp, fordi den ansatte kom sent hjem og trengte søvnen sin... Fikk aldri noe ordentlig svar på det spørsmålet, gitt....
    Jaja...........

mvh
    Proffen
    I arbeidslivet avtaler de seg fri i forkant / bytter vakter / avspaserer / de blåblå skriver egenmeldinger (sånn siden de ønsker å innføre karensdager). På skolen er det ingen slik mulighet for fleksibilitet.

Jeg mener at det var bedre at han kom til lunsj enn at han ikke kom i det hele tatt (som trolig ville vært et alternativ). Et liv uten kultur er et trist liv. Likeså et liv uten opplevelser. Jeg er 100% sikker på at han vil huske da brann reddet kvalikkplass i Haugesund for resten av livet. Skolehalvdagen han gikk glipp vil være i glemmeboka etter 1 uke.

Synes det er moren som tillot han å sove som skal ta kritikken, ikke sønnen. Så å innkalle til foreldremøte der mor og sønn møter, hvor begge får det banket inn at det er oppmøteplikt burde kanskje avskrekke de fra gjentakelse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Når det virkelig gjelder er befalets autoritet skrelt inn til kjernen. Kjernen er mannskapenes tillit til befalets vurderingsevne. Når liv og helse står på spill er man plutselig ikke så himla redd for å få litt kjeft av sjefen lenger.

Jeg tror de fleste vinner på tenke litt mer på å gjøre seg fortjent til mannskapenes tillit enn 'marching up and down the square'.

Sist redigert av en moderator:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.780
    Torget vurderinger
    4
    Dersom BT & Pink klarer å løfte blikket fra den nakne baken til prinsippet blir diskusjonen straks mer interessant.

Som jeg har skrevet et par ganger er ikke nakensaken i seg selv så interessant, men den retter lyset på en vesentlig endring i soldatenes forventninger og innstilling til tjenesten som soldat.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Formålet her synes utelukkende å være å ydmyke kvinnen foran hele troppen og frata henne verdighet. Hvis dette ikke var straff for noe svært alvorlig virker det helt unødvendig.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.780
    Torget vurderinger
    4
    Etter hva jeg forstår var dette noe hele troppen måtte gjennomføre.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Nei nå må Dere slutte. Vi har jo folk til og jobbe for oss jo. Trygt og godt i sofaen og foran skjermen er det også. Muskler er for pingler!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Dersom BT & Pink klarer å løfte blikket fra den nakne baken til prinsippet blir diskusjonen straks mer interessant.

Som jeg har skrevet et par ganger er ikke nakensaken i seg selv så interessant, men den retter lyset på en vesentlig endring i soldatenes forventninger og innstilling til tjenesten som soldat.

Ja, vi forventet definitivt ikke å få se nakne soldatdamer da jeg var i forsvaret.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett

Ja, vi forventet definitivt ikke å få se nakne soldatdamer da jeg var i forsvaret.
    Girl Power knuser fi med f**** si.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.416

Spørs om det ikke er du som må løfte blikket litt. Dagens unge er ikke så dumme at de lystrer sjefen blindt i alt, de tenker faktisk selv. Jeg har selv sett befal som denne karen som gav kommandoen her, tøff som et lokomotiv i teorien men en dott ellers.
    Denne saken har ingenting med disiplin å gjøre, kun et ønske om å herske over unge mennesker. For alt jeg vet var det kanskje nakne gutterumper han ville se, ikke en naken kvinnerumpe.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.780
    Torget vurderinger
    4
    Dagens unge er ikke så dumme at de lystrer sjefen blindt i alt, de tenker faktisk selv. Jeg har selv sett befal som denne karen som gav kommandoen her, tøff som et lokomotiv i teorien men en dott ellers.
    Sant nok og også grunnen til at jeg selv raskt fant ut at jeg ikke ville kunne satse på en karriere i Forsvaret. For mange idioter som ikke klarer å håndtere å få en smule autoritet. Dog, når man først er der, og til overmål har søkt seg dit selv, så må man faktisk finne seg i at sjefen bestemmer.

Denne saken har ingenting med disiplin å gjøre, kun et ønske om å herske over unge mennesker. For alt jeg vet var det kanskje nakne gutterumper han ville se, ikke en naken kvinnerumpe.
    Rene spekulasjoner som du vet fint lite om.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    299

Girl Power knuser fi med f**** si.
    Før, for leenge siden da jeg var i forsen, sloss vi for fedrelandet og f.......a!

Ikke nok med det, vi skålte for det også faktisk!:)

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Antall liker
    186
    http://www.nettavisen.no/nyheter/--...matte-hjelpe-meg-av-med-vate-klr/8506752.html

Det var et interessant og informativt innlegg fra en kvinnelig soldat.
    Hennes vektlegging av erfaring fra stressende situasjoner, og fra daglig feltliv kan gi innsikt i hvor viktig den type drill kan være.
    Satt veldig på spissen, men ville den kvinnelige soldaten følt seg like forulempet dersom medsoldater kledte av henne i kulden for å redde hennes liv?

Det ble i sakens sammenheng utelatt i media, at befalet beordret de mannlige soldatene til å snu seg vekk for å ta hensyn til kvinnens bluferdighet.

Og, skal vi la soldatene "velge" i en skarp situasjon?
    Hva slags forsvar får vi da?
    Hadde våre forfedre noe "valg" under siste krig?

Jeg forstår og aksepterer hennes rett til å føle seg urettferdig behandlet, men strid og øvelse er ikke rettferdig.
    Se bare hvordan ulike geriljagrupper totalt ser bort fra, og velger bevisst å bryte internasjonale regler for handlinger under strid.
    Drap av kvinner, barn og fanger.
    Stridstrening i sine ulike ekstreme former er en øvelse i å se bort fra sine egne "egoistiske" behov, fremfor gruppens behov.

Knut Runar

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hvis vi skal tvinge damesoldatene å kle av seg i en skarp situasjon får vi et merkelig forsvar.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    I all beskjedenhet er det kanskje på tide å være litt politisk ukorrekt.

Vi kaller kun inn 30% av guttene, dvs ca 15% av det totale ungdomskullet til militærtjeneste. Var det ikke på sin plass at de jentene som ønsker dette selv og som på forhånd behøring er gjort oppmerksomme på hva millitærtjeneste innebærer kan få lov til å delta frivillig. Så kan vi skrote hele modellen med kvinnelig verneplikt? Alternativt kan damene kalles inn til lottetjenste sanitet og sivilforsvar.

Grunnen til denne noe gammelmodige innstillingen er egne erfaringer og tanker omkring dette! En sak er at "en av gutta" blir skadet/skutt/sprengt i fillebiter. Men om man skulle ha med seg en ungt hunnkjønn er jeg redd for at det ville kunne ha tragiske følger for moral og rasjonell tenking i gruppen hvis "jenta vår" ble "ødelagt" i kamp.

I strid er det ikke alltid, forsiktig sagt, at skaden består i et "pent" rundt kulehull som sanitetsmanne forbinder mens man venter på en "Hocus" som skal forestå "med evac". "Virkeligheten" kan nok inhente avdelingen brutalt når man kastes ut i kamp, men er det damesoldaterr med som blir skadet er jeg redd vi som soldater/befal pr i dag ikke har kultur for å hanskes med dette på en grei måte.

Nei det forsvaret vi har er så ubetydelig som det er, at det er galskap å kaste bort stridsevne på symbolpolitikk!

Eller hva tror du Bjørn? Hva sier din erfaring deg?

• Liker
    Reaksjoner: POB
    T

TT.

Gjest
    Helt klart at vi blir en nasjon av pingler:
    [h=1]- Radio Norge skulle hatt aldersgrense[/h]- Språkbruken er så grov at jeg må skjerme sønnen min, sier småbarnsmor Lise Lemberg. Også andre lyttere reagerer. Redaktør og programledere finner ingen grunn til å beklage.
    - Radio Norge skulle hatt aldersgrense - fvn.no

[h=1]- Dette ser vi ikke så ofte[/h]Ole Torstein Myrvold skjøt seg selv i fingeren med en spikerpistol. Noen timer senere var han igjen i full sving med å bygge garasje.

- Dette ser vi ikke så ofte | NA

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn