Medisin og helse Blir vi en nasjon full av pingler....?

• Trådstarter Jim.I.Hendriksen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.450
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger kanskje den sykkelen det var så mye snakk om forrige dagen? :rolleyes:
    Den satt igang mye funderinger om jeg skulle gi meg inn i sykkel missbruket også! hade veldigt lust men tiden strekker ikke til nå, og synd om en sånn fin sykkel får før mye garage tid.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Her har vi også fått en ca. 70 cm siden jul, og mer kommer det visst. I lys av tråden så ble det en langtur i dag, men i flg. GPS`en så ble det ikke mer enn 22,4 km så det ble ikke en hel 3 mil. Det ble skikkelig whiteout så jeg snudde og måtte gå etter GPS`en hjem igjen selv om jeg har gått her sikkert hundrevis av ganger. Sekken veide sånn ca. 8-10 kg tipper jeg. Prøver igjen i morgen selv om meldingen sier en del snø- Det er bare å snu hvis det blir problemer...

Enig med vreden; det man får ut av en tur ute i naturen kan man aldri få i et treningsstudio, de er til for å se og bli sett.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Var ein snartur på fjellet i dag, eg også. Vi trudde det hadde vore innbrot i hytta til Moderen, men det var nok ein mår som hadde gått berserk - vi fann holet han hadde laga seg....
    Men turen var ok. Ikkje nebør, tyttebærlyngen har kome med nye blad, og temperaturen var 8 grader. Nokon som vil kjøpe skiutstyr? Åsnes av dei norsproduserte....

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    309
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Les det igjen:) Men en enda en fordel hvis man har det beste fra begge verdener!

For orden skyld så sa jeg at hvis du også er den sterkeste og samtidig er OGSÅ den mest tilpasningsdyktige så ligger du bra ann! Fysisk sterkeste og samtidig den som er mest tilpasningsdyktig. Ergo enda enklere! Tilpasning handler om evne og vilje til å tilpasse seg nye situasjoner både i det fysiske og psykiske domene.

Riktig Zoomby.. Darwin`s survival of the fittest har vært lenge misforstått. Det er ikke den sterkeste som overlever men han som er mest tilpasningsdyktig! Og det sier seg egentlig selv:) Er du både den sterkeste og den mest tilpasnings dyktige ligger man bra ann:)
    Du korrigerer, men begår samtidig samme feilantakelsen, siden du igjen hekter på "den sterkeste" til slutt. Tilpasning handler om evne til å overleve eller utnytte nye eller endrede livsbetingelser, og behøver ikke ha noe med styrke å gjøre.
    F.eks. er det veldig mange mennesker som ikke svetter slik at det blir lukt av svetten - disses svette gir ikke livsbetingelser for bakteriene som skaper svettelukt. (De samme menneskene har også gjerne tørr ørevoks).
    Dette kan ha vært nyttig dengang mennesker var byttedyr for andre rovdyr (inkl. mennesker).

Siden vi har latt maskiner overta for oss, på nærmest alle områder, og tilbringer mesteparten av dagen i sittestilling, for så å sove - er det forholdsvis greit å anta at kroppene våre ikke er herdet for fysisk innsats, og at man derfor bør begrense denne. Langsiktige konsekvenser kan man selvsagt fundere over.

V

vredensgnag

Gjest
    Dette var et utrolig sterkt og spenstig dyr - men det fikk for lange hjørnetenner ... (Smilodon)

Litt som den irske urhjorten, som brukte mesteparten av styrken sin til å holde oppe hodeprakten. Tilpasset kampen mot andre tilsvarende utrustede hjorter, men ...

511px-Smilodon_head.jpg

800px-Überseemuseum_Bremen_2009_250.JPG

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Evolusjon er gøy. Men når skal ein oppdage at styrke, inteligens og alt der der, er sterkt overvurdert, og ikkje nødvendigvis noko pluss?
    Lågt stoffskifte (slik at ein kan klare å halde det gåande på eit stadig mindre NAV-tilskot), design som eit dovendyr (berre snudd 180 grader, slik at ein kan sitte i sofaen med pc og tv så komfortabelt plassert som råd), og ein intelligens som kan gjere at ein trives med såpe-seriar og reklame. Ein må tilpasse seg den biotopen ein lever i, naturlegvis.
    For oss hifiinteresserte er nok laupet køyrt i denne samanheng. God høyrsel er nok styrt av eit ressesivt, avslått gen, er eg redd.

C

Cyber

Gjest
    Det er bare å gå inn og se hva som er de 100 mest spilte låter på Spotify for å skjønne hvor det bærer.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Vi er en gjeng med pingler og latsabber. Nå er det tilogmed blitt idrett å sitte v kjøkkenbordet å spille sjakk. Det neste nå blir Ludo og Bridge.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Vi er en gjeng med pingler og latsabber. Nå er det tilogmed blitt idrett å sitte v kjøkkenbordet å spille sjakk. Det neste nå blir Ludo og Bridge.
    Spille sjakk er bra det men det er et problem hvis det er det eneste vi gjør...En spiller bedre sjakk og bridge hvis vi er i god form.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Spille sjakk er bra det men det er et problem hvis det er det eneste vi gjør...En spiller bedre sjakk og bridge hvis vi er i god form.
    Selvsagt. Man gjør allting bedre hvis man er i form, men sjakk blir ikke idrett av den grunn.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg gikk/løp 3mila i millitæret, men på min avdeling var det frivillig. Jeg var den eneste som gikk derfra. Jeg var heldig som fikk gå når jeg var utstasjonert i Bodø. Nydelig natur der oppe når man kom seg ut av sentrum og opp i høyden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Fremtiden er ikke særlig lys når det gjelder det å bevege seg. En nasjon full av overvektige pingler med diabetes og hjerterproblemer er sannsynlig når vi ser noen år fremover....Men de kan vel sjekke FB fra sykesengen og da er de vel fornøyde.

Forsvaret kutter trolig tremila - Aftenbladet.no
    Skal jeg være ærlig, og det skal man vel helst, så er jeg en smule delt i synet på dette.

Jo selvsagt er det ille at ungdommen ikke rører nok på seg, men hvis det nå fører til at vi som nasjon slutter å sende vår ungdom ut i verden for å kjempe kriger vi antakelig har veldig liten grunn til å delta i er det kanskje ikke så dumt!:confused:

La meg legge til at mitt syn på dagens Forsvar sikkert kunne brettes ut over mange sider, så det gidder jeg ikke, men jeg er altså ingen forsvarsmotstander bare så det er sagt! Jeg er bare uenig i måten vi bygger det ned og bruker det på i dag. Alders visdom kanskje??

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Vi blir vel heller en VERDEN full av pingler, går jeg ut fra. Norge skynder seg etter de andre store og rike, og besørger et komplett forfall i fysikken i løpet av et par generasjoner. Et ufattelig eksperiment. Vi kommer altså til å bli en nasjon av svært gamle, ubevegelige krek, der roboter løfter oss og flytter oss rundt. Naturen får nok snart stå der i fred og vokse seg fet den også. I USA dauer de av å måke snø, nå:
    Flere amerikanere d?de mens de m?ket sn? - nyheter - Dagbladet.no

Honkey

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Det hele starter hjemme...

Vekt: Arver kjærlighet til sofaen - DinSide

Dagens 15-åringar er mindre aktive enn pensjonistar, og berre halvparten av dei oppfyller helsemyndigheitene sine anbefalingar om ein time med aktivitet i løpet av ein dag (Helsedirektoratet 2012).

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid...er/er-barn-og-unge-blitt-mindre-fysisk-aktive

Du følger jo ikke med i tiden!

INTERVJU: Fnatics Martin «Rekkles» Larsson - Gamer.no

– Jeg er stolt over å faktisk ha turt å satse på esport

Svenske «Rekkles» (17) regnes som en av verdens beste League of Legends-spillere.
    esporrt??? Hahaha!

Her har vi et eksempel på morgendagens sportssjerne:

'

Nei, makan! Ungdommen nå til dags. Den der 3mila i militæret var uansett så daff at eg sprang ei mil som oppvarming, for å unngå strekk under selve tremila.

C

Cyber

Gjest
    Er jo imponerende at han klarer å få begge armene til tastaturet på likt. :)

Nei, makan! Ungdommen nå til dags. Den der 3mila i militæret var uansett så daff at eg sprang ei mil som oppvarming, for å unngå strekk under selve tremila.
    Og etterpå løp du tilbake og tok sekkene fra de fem som sleit mest? :D

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Korrektive tiltak. Basert på bildet og fordommer så hadde han havnet i infarktstatistikken hadde han gjort som gutten/jenta bak der. Positivt at han/hun lille bidrar da...

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.450
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja det går utfor! måtte tåle 24min på 5km løpning idag:p Jul/nyttår får skylda!!!
    Så lenge du løper såpass vil jeg nesten kalle deg dårlig integrert.... :)
    Pleier egentlig å være fornøyd med å klare under 25 min på halvmila jeg...
    Det bør du være også:) Vil helst ned på 4.30m/km for att ha litt og justere på når distansen blir lengre.
    Hur ska det gå med disse sk pingler viss det blir "Skarpt läge" kaste in håndkleet pga skoskav vondt i beina:eek:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En ting som glemmes litt i alt dette. 3-mila/marsjmerket er et ferdighetsmerke, ikke et utdanningskrav. Det har aldri vært sånn at man må ta alle ferdighetsmerkene for å kunne 'uteksamineres' som soldat. Det samme gjelder alle de andre ferdighetsmerkene også, infanterimerket (12-15km i terreng, orienteringsdel og test i diverse soldatferdigheter underveis), skimarsjmerket (3 mil på ski med skyting underveis), skarpskyttermerket (liggende hurtigskyting med magasinbytte, og knestående hurtige enkeltskudd, egne tester for alle andre personlige våpen også), det militære femkampmerket, og det er vel flere av dem. De som klarer kravet får lov til å flotte seg med et merke på uniformen, etter 6-8 ganger oppnår man gullmerket med medalje/båndspenne etter hvilken uniform som bæres. Godkjent infanterist/HV-soldat/hva det nå er de heter alle sammen, er bygget over en lignende ordning. Soldaten får et merke som kan bæres på uniformen. Sivile ferdihetsmerker som NAIS og Dugleiksmerkene i skyting, idrettsmerket, store havhesten, skiskyttermerket, Nijmegenmedaljen, og sikker flere.

Hele denne ordningen var en belønning for, og oppmuntring til å trene opp og vedlikeholde ferdigheter i idretter som har relevans for forsvarets behov. Ikke utdannigskrav, men et belønningssystem for egentrening. Mitt inntrykk er at dette har virket etter hensikten, kanskje spesielt for OPL/K/ mobiliseringsreserven.

På den annen side rapporteres alt av aktivitet og måloppnåelse oppover i systemet. Dermed ligger det et incentiv for alle avdelingssjefer til å arrangere tester og få en stor andel av personellet til å bestå kravet. Å få 97% av styrken til å bestå en lett test ser dessverre bedre ut på papiret enn å få 85% av styrken til å bestå en krevende test, også om de siste 12% ville bestått den lettvinte varianten. Og der ligger kanskje en fristelse til å legge opp til for rask progresjon? Klart det ikke er verdt det hvis en soldat klarer 3-mila (inkludert kravet om å være arbeidsdyktig dagen etter) hvis vedkommende pådrar seg en kronisk betennelse i ledd eller sener og senere går glipp av for eksempel en storøvelse med masse verdifull læring.

Forøvrig er jeg enda mer bekymret for folkehelseperspektivet enn forsvarets kapasitet på dette relativ begrensede området. Forsvarets rolle i folkehelse er relativt begrenset, med den lille andelen som tjenestegjør, og den enda mindre andelen som tjenestegjør ut over et år.

Forsvaret kan ikke trylle, har svært begrenset tid til rådighet, og er helt avhengig av det materialet de får å jobe med. Ungdom som har vært fysisk passive gjennom hele oppveksten vil aldri kunne løftes over middelmådighet på et år i grønt, eller blått eller blått.

Sist redigert av en moderator:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Som forrige innlegg nevner,så er det oppveksten som verkeleg har betydning for folkehelsa gjennom et langt liv.
    Hvis ein person har vert passiv i oppveksten,og kommer i forsvaret med krav om tremil+øvelser ol,så aukar ikkje sjangsen for et aktivt uteliv videre i livet.(hvis det er et mål)
    Men for folk med et visst nivå på uteaktiviteter i oppveksten,så kan sikkert forsvaret vekke interessen videre.

Allt ligger i hendene på foreldre og samfunnet,ikkje forsvaret etter mitt syn,altså mtp den totale folkehelsa.

Har aldri vert i forsvaret(kun sivilforsvaret),men elsker allt som har med friluftsliv å gjere,skigåing bålfyring overnatting året rundt,fiske og dyreobservasjoner.
    Helge Ingstad er med meg på kvar skitur,Åsnes Ingstadski:)

Mvh.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Skal ikke fleipe med det Honken. Mannfolk over 35-40 bør egentlig ikke måke snø uten bruk av motorisert snefreser. Risikoen for infarkt øker noe helt vanvittig! Husker ikke tallet men det var seriøst mye............ :p

Og da ser man jo nytten av å ha en frisk og rask kone!;)
    Seriøst???
    Oki, så skal man kanskje ikke fleipe med sånt.
    Men å påstå at menn over 35-40 må ha snøfreser, DET er IMVHO å dra`n veeeeel langt....
    Men hvis man ikke tåler å gå ut og måke litt snø, ja da burde det ha ringt en hel pall med alarmklokker lenge før.....

mvh
    Proffen

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Skal ikke fleipe med det Honken. Mannfolk over 35-40 bør egentlig ikke måke snø uten bruk av motorisert snefreser. Risikoen for infarkt øker noe helt vanvittig! Husker ikke tallet men det var seriøst mye............ :p

Seriøst???
    Men å påstå at menn over 35-40 må ha snøfreser, DET er IMVHO å dra`n veeeeel langt....
    Men hvis man ikke tåler å gå ut og måke litt snø, ja da burde det ha ringt en hel pall med alarmklokker lenge før.....

mvh
    Proffen
    Tja, nå er det jo sånn at en stor andel av den norske befolkningen har en jobb som innebærer å sitte på ræva foran en pc-skjerm hele dagen.

Og da hjelper det lite å skryte av at man gjennomførte førstegangstjeneste for tjue-tredve år sia... :rolleyes:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Seriøst???

mvh
    Proffen
    Tja, nå er det jo sånn at en stor andel av den norske befolkningen har en jobb som innebærer å sitte på ræva foran en pc-skjerm hele dagen.

Og da hjelper det lite å skryte av at man gjennomførte førstegangstjeneste for tjue-tredve år sia... :rolleyes:
    Joa, men for pokker: det må da, på en eller annen måte, være mulig å innse sin fysiske tilstand og sin fysiske kapasitet lenge før det sier pang.....
    Eller er det sånn at folk går rundt med hodet i fatle og ræven i bind og ikke forholder seg til realitetene....?

mvh
    Proffen

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Eller er det sånn at folk går rundt med hodet i fatle og ræven i bind og ikke forholder seg til realitetene....?

mvh
    Proffen
    Ja. Sånn er det. Jeg jobber som landbruksvikar/avløser for et par sauebønder, og det er både morsomt og skremmende å se hvor mye sauen ligner på oss mennesker. Bææææ.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.777
    Torget vurderinger
    4
    Dette er vel en like bra tråd som noen annen å plukke opp i forbindelse med ukens kontroverser om militæret.

Jeg har alltid vært for likestilling også i forsvaret og verneplikten.
    Nå er jeg ikke så sikker lenger for det hele er de siste årene blitt snudd til å være kvinners rett til militærtjeneste. Rett, ikke plikt.
    Så er det kanskje ikke så rart man ender opp med en sak som denne nakenbadingen.
    Jeg ble mer enn forundret da den ene etter den andre i forsvaret, selvsagt politikere, og selv forsvarsministeren går i rette med Klagenemda for disiplinærsaker i Forsvaret.

Søreide mener fortsatt at å tvinge soldatjente til nakenbad var galt

Søreide skuffer stort når hun uttaler at refselsen av offiseren burde vært opprettholdt fordi hun ikke ønsker slike handlinger i forsvaret og at det var uakseptabelt. Offiserer skal altså refses når politikere og media synser om noe, selvom det er juridisk grunnlag ved at noen lov eller retningslinjer er brutt.

Nei, det eneste offiseren har forbrudt seg mot er den kvinnelige soldatens følelser. Hun hadde jo ikke lyst stakkars. Hun var så bluferdig at hun ba tynt om å få gjøre badingen og intimvask med undertøy. Man vasker seg da for pokker ikke med undertøy og er tøyet vått, inkludert undertøyet, så må det av for å få på tørt.

"– Det er helt utrolig. Jeg skjønner ikke hva som har skjedd, for ethvert menneske hadde forstått at jeg ikke hadde lyst. Når noen står foran deg og gråter, hva mer trenger du?"

Hun hadde ikke LYST og gråt. Hvor mange ganger har ikke det skjedd tidligere med guttunger som er hjemmefra for første gang i livet? Det har man vel heller sett på som at gutter må en gang bli menn. Nå må man ikke tvinges til noe man ikke vil. (Jada, jeg er en gretten middelaldrende gubbejævel som mimrer om min egen tid i Kongens klær.)

"- På forhånd hadde jeg hørt rykter om at vi skulle nakenbade, men det trodde jeg selvsagt ikke på. Noen sa bare sånt for å skremme, fortalte jeg til romvenninnen min. Samtidig satt jeg med en tanke om at: «OK, hvis nakenbading skal bli aktuelt, kommer ikke jeg til å følge ordre.» Da jeg plutselig sto midt oppi det, og alt ble en realitet, var det akkurat som om jeg fortsatt ikke trodde på det. Og at jeg ikke ville gjennomføre det. Jeg har intimgrenser, jeg tar ikke av meg alt. Til slutt ble alt helt surrealistisk. At alle skulle kle seg naken føltes helt feil. Etterpå følte jeg meg brukt. Ekkel. Jævlig.

Vi skulle ikke svømme, vi skulle ikke bade, vi skulle ikke dykke eller være med på en redningsøvelse, men vi skulle ut i vannet og vaske oss i skrittet etter å ha vært ute i felten i to dager. Etter to dager trenger du ikke en slik «øvelse.» Og voksne mennesker trenger ikke å øve seg på å vaske seg nedentil."

Hun forstår ikke engang i ettertid at hennes eget eksempel nettopp viser at det er behov for å øve på slike ubehagelige ting. Og man øver når man ikke må. Det er poenget med å øve. At man ikke gjør det første gang når man må. Og etter noen uker i felt på vinteren så må man.

"Lærerikt, men jeg vil at de som går inn i Forsvaret skal føle at hvis noe går utover egne grenser, så skal du ha muligheten til å si nei. Den muligheten fikk ikke jeg."

Nå skal man altså ha rett, ikke plikt, til å utføre tjeneste i Forsvaret. Man skal ha lyst til å gjøre det man får ordre om. Og ikke minst skal man følge sine egne genser. Da blir det pokker ikke mye forsvar igjen. Jeg vil helst ikke måtte forsvares av en gjeng selvopptatte, bluferdige pyser.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.410
    Befalet som ga orderen hadde antakelig strøket på parkeringsvaktskolen. Fullstendig forkastelig oppførsel av en som skal inneha respekt. fra sine soldater.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og ved en tilfeldighet dukket denne opp i aftenposten: Her går Forsvaret tremila igjen - og det skal de fortsette med! - Aftenposten

Ellers ser jeg virkelig ikke poenget med å kjøre mannskapene så hardt med denne badingen. Det er en utdanningssituasjon, og man taper ingen krig på tillempninger her og nå. Klart hun kunne vasket seg uten å vise seg naken for andre. Hun burde uansett byttet til rene klær etterpå enten de gamle ble våte eller ikke. Hensikten kunne vært oppnådd på en måte som ville oppleves mindre belastende for enkeltsoldaten. Troppsjefen kunne briefet hennes kvinnelige medsoldater på sikkerhetsbestemmelsene, overlatt sikkerhetskontrollfunksjonen til dem og snudd ryggen til. Det er sikkert enda flere muligheter for en som klarer å tenke litt fleksibelt.

Jeg kan ikke for mitt bare liv se at det hadde svekket den utdanningsmessige måloppnåelsen.

Ikke spesielt imponert over kvaliteten på lederskapet her. Men det er neppe refsbart, og forsvarsministeren skal ikke skrive tjenesteuttalelser, i hvert fall ikke i mediene.

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn