Blir det bedre lyd i forsterkeren med ny strømkabel.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Det er godt at Armand avkrefter mye svada i denne tråden og også kommer med små hint om at det går ann å lage gode nok strømfiltre - tror jeg bestiller et for nattesøvnen;) Har allerede egen 16 ampere kurs med en slags isotrafo. Ellers har strøm-demonene vært gledelig langt unna i det siste. Mulig jeg ikke trenger noe mer:)
    Tror du har misforstått litt her.🙄
    Armand bygger ikke strømfiltre.
    Han bygger super super strømforsynnger
    som gruser alt annet ifht. støy og forvrengning.
    Ut av disse suuper strømforsyningene kommer nesten
    kilderen strøm.😀
    Strømfilter i anførselstegn hadde vært riktigere. Han lager i hvertfall noe som minimere problemer med uren strøm
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det er godt at Armand avkrefter mye svada i denne tråden og også kommer med små hint om at det går ann å lage gode nok strømfiltre - tror jeg bestiller et for nattesøvnen;) Har allerede egen 16 ampere kurs med en slags isotrafo. Ellers har strøm-demonene vært gledelig langt unna i det siste. Mulig jeg ikke trenger noe mer:)
    Tror du har misforstått litt her.🙄
    Armand bygger ikke strømfiltre.
    Han bygger super super strømforsynnger
    som gruser alt annet ifht. støy og forvrengning.
    Ut av disse suuper strømforsyningene kommer nesten
    kilderen strøm.😀
    Strømfilter i anførselstegn hadde vært riktigere. Han lager i hvertfall noe som minimere problemer med uren strøm
    Powersuplyene som Armand lager er IKKE et strømfilter.
    Hans powersupplyer lages spesifikt til et apparat,
    er i verdensklasse ifht. støy og forvrengning.
    Dette powersupplyet kan ikke kobles på alle elektriske apparater,
    og er derfor ikke et strømfilter.
    Et strømfilter kobles foran elektiske apparater og er IKKE et powersupply.
    På et powersupply, som Armand lager sitter et strømfilter først.
    Si comprende?😀
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm... om en tar for seg CD spillere spesifikt er disse sine egne verste fiender mht støy. Derfor ble det - for 40 år siden - laget CD spillere med typisk 15 interne, separate strømforsyninger eller så for å hindre at feedbackstøy fra de digitale priosessene - især - skulle komme tilbake og forurense de andre kretsene. I tillegg til bruk av 8 kanals DACer - med så vidt jeg husker - aktiv "Noise cancelling" og en del annet i samme gaten.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    wireworld lager fornuftige og god strømkabler, kan sterkt anbefalles
    Jeg har 4 stk Wireworld Silver Electra 7 Power Cord i 2 meters længde. Jeg synes at det er et godt strømkabel, hvor speciel guitarstrenge står flot. Jeg bruger det til mindre effektkrævende apparater som Oppo Blue-Ray 205, Dac, drev.
    I vores klublokale spillede DACen bedre med kraftigere strømkabel. Men et fint strømkabel der gør sig godt.
    Analysis Plus Silver Oval virkede bedre i den opstilling ja.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Det er godt at Armand avkrefter mye svada i denne tråden og også kommer med små hint om at det går ann å lage gode nok strømfiltre - tror jeg bestiller et for nattesøvnen;) Har allerede egen 16 ampere kurs med en slags isotrafo. Ellers har strøm-demonene vært gledelig langt unna i det siste. Mulig jeg ikke trenger noe mer:)
    Tror du har misforstått litt her.??????
    Armand bygger ikke strømfiltre.
    Han bygger super super strømforsynnger
    som gruser alt annet ifht. støy og forvrengning.
    Ut av disse suuper strømforsyningene kommer nesten
    kilderen strøm.??????
    Strømfilter i anførselstegn hadde vært riktigere. Han lager i hvertfall noe som minimere problemer med uren strøm
    Powersuplyene som Armand lager er IKKE et strømfilter.
    Hans powersupplyer lages spesifikt til et apparat,
    er i verdensklasse ifht. støy og forvrengning.
    Dette powersupplyet kan ikke kobles på alle elektriske apparater,
    og er derfor ikke et strømfilter.
    Et strømfilter kobles foran elektiske apparater og er IKKE et powersupply.
    På et powersupply, som Armand lager sitter et strømfilter først.
    Si comprende???????
    Aldrig hørt om hans strømforsyninger how come?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Drossel. Det er nok sansynligvis for at det er vanskelig å vite alt som skjer ,overalt samtidig ;)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    "Og jeg har til dags dato aldri sett noen påstå at en kontakt og kabel kan løse
    ett støyproblem."


    "Midt anliggende er å få frem HVORFOR noen ikke hører forskjeller,noen erfarer bedring
    og andre en forverring ved kabelbytter."

    For det er det tråden handler om.
    Jeg mener at det finnes helt greie tekniske forklaringer som ikke
    har noe med dagsform,placebo eller andre latterliggjørende forklaringer.
    Takk for oppklaringen om ditt anliggende. Det har til nå -synes jeg, vært litt uklart.

    Det jeg har problem med å forstå da, er følgende:
    1. Du skriver først at du aldri har hørt noen påstå at et kabelbytte kan løse et støyproblem
    2. Deretter skriver du at noen påstår at kabelbytter gir forbedring/forverring i lyden og at du lurer på hvorfor.

    Er det ikke kabelbytte relatert til støy i det hele tatt? Jeg bare spør.

    Vil du påstå at dette http://ltu.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
    er lett tilgjengelig og forstått hos menigmann i vår hobby?
    Ja.
    Dette har vært diskutert og belyst i media en rekke ganger. Sist i forbindelse med overgangen til DAB-radioer som ble/er plaget med støy fra diverse kilder.

    Sånn sett så får du bare hevde at det aller meste (alt?) som selges av hifi elektronikk
    i Norge er feilkonstruert.
    Så får hver enkelt av oss andre bedømme i hvilken virkelighets verden du lever i.
    Det har jeg ikke hevdet. Jeg vet ikke hvordan alle apparater som selges er bygget. I den verden jeg lever i så mener jeg at dyre Hi-Fi apparater bør ha over middels filtering innebygget. Nettopp på grunn av de mange støykilder vi har på nettet i dag. Er det ikke det du mener også? Du har i hvert fall jammet dette forumet lenge med støyinformasjon. Både ekstern og lokal støy.

    2m apparatleding er nå en del % av en kurs med 10-20m til sikring,
    fordi det er her og på faseskinne i sikringskapet det skjer.
    Så her er det din manglende erfaring som kommer til kort i forståelsen av fenomenet.
    OK. Jeg forstår ikke noe om støy.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Armand har du et site med dine strømforsyninger?
     

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Dere kan diskutere dere blå, grønne og all slags andre farger..

    De jeg stoler på, små ler når de hører om kabler og dens magiske egenskaper.

    Hvorfor det må diskuteres, regnes på, av folk som mener ditt og mener datt, er meg uforståelig.

    Det er lenge siden, termen kvakksalver kom til manns munne..

    Sårer jeg noens tanker, følelser og ideer med dette, så driter jeg i det.. "hvor er din utdannelse siden du ... bla bla" gir jeg f i det og.. sunn fornuft trumfer alt,
    samt de som kan dette.. nå er jeg heldig og ha venner, familie som er innen bransjen..

    Nå rettes dette mot kabler, som er så dyre at man skulle tro det krevdes en prosess av gigantiske proporsjoner som tilsier pris gitt er fornuftig.
    Så de som har brukt penger tilsvarende en flott båt, gratulerer.. om du har penger til det, vær så god. Tror du det har noe å si? Be my guest

    Men, å sitte å forsvare galskapen, fornekte fornuften selv, pga du føler en viss forskjell.. er meg pur idiotskap.

    Denne tråden gidder jeg ikke komme tilbake til.. siden generellt gidder jeg ikke komme tilbake til.. de fleste av dere er faen ikke noe hifi folk, kverulanter og fandenskap kaller jeg det. Og til slutt, de som måtte mene at det og det merket er superior.. sjekk for pokker innvendig hvem dere er..

    En yamaha forsterker, tatt pris.. grisbanket en dyyyyr bladelius thor mk3. In your face ( du vet hvem du er )
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Takk for oppklaringen om ditt anliggende. Det har til nå -synes jeg, vært litt uklart.

    Det jeg har problem med å forstå da, er følgende:
    1. Du skriver først at du aldri har hørt noen påstå at et kabelbytte kan løse et støyproblem
    2. Deretter skriver du at noen påstår at kabelbytter gir forbedring/forverring i lyden og at du lurer på hvorfor.

    Er det ikke kabelbytte relatert til støy i det hele tatt? Jeg bare spør.


    Ja.
    Dette har vært diskutert og belyst i media en rekke ganger. Sist i forbindelse med overgangen til DAB-radioer som ble/er plaget med støy fra diverse kilder.


    Det har jeg ikke hevdet. Jeg vet ikke hvordan alle apparater som selges er bygget. I den verden jeg lever i så mener jeg at dyre Hi-Fi apparater bør ha over middels filtering innebygget. Nettopp på grunn av de mange støykilder vi har på nettet i dag. Er det ikke det du mener også? Du har i hvert fall jammet dette forumet lenge med støyinformasjon. Både ekstern og lokal støy.

    2m apparatleding er nå en del % av en kurs med 10-20m til sikring,
    fordi det er her og på faseskinne i sikringskapet det skjer.
    Så her er det din manglende erfaring som kommer til kort i forståelsen av fenomenet.
    OK. Jeg forstår ikke noe om støy.
    1 og 2

    Det er nå forskjell på å løse ett støyproblem og det at en kabel gir forandring i lyden?
    Og jo,det er min mening at kabelen er med på å forandre støybilde,og da lyden,
    men altså ikke løse det.Og nei,jeg lurer ikke på hvorfor,har gjort mine erfaringer.

    Og min mening er at menigmann ikke har noe inngående forhold og kunnskap om nettstøy
    og dens natur.

    Hadde du erfart fenomenene og opplevd hvordan de kan opptre,da ville din forståelse
    nok vert noe annerledes.Kunnskap kommer med erfaring.
    Hva en lærer på skolen er bare ett verktøy til å kunne forstå erfaringen/hendelsene en kommer ut for,
    forhåpentligvis.


    Hva DU/DERE MENER ett apparat BØR kunne håndtere er noe helt annet enn hva de i virkelighetens verden gjør.Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Og målmafiaen jammer ned forumet med feilkonstruert/defekt elektronikk,bias,placebo etc som svar.
    Egentlig en arrogant holdning,spesielt når enkelte,ut i fra sin formalkompetanse burde
    kunne komme opp med en noe bedre,annerledes og gangbar forklaring.
    Her er svarene gitt på forhånd,uten en gang ett aldri så lite tegn på nysgjerrighet,
    hovedsakelig pga av den omtalte manglende egenerfaringen og forutinntatthet,bias.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Dere kan diskutere dere blå, grønne og all slags andre farger..

    De jeg stoler på, små ler når de hører om kabler og dens magiske egenskaper.

    Hvorfor det må diskuteres, regnes på, av folk som mener ditt og mener datt, er meg uforståelig.

    Det er lenge siden, termen kvakksalver kom til manns munne..

    Sårer jeg noens tanker, følelser og ideer med dette, så driter jeg i det.. "hvor er din utdannelse siden du ... bla bla" gir jeg f i det og.. sunn fornuft trumfer alt,
    samt de som kan dette.. nå er jeg heldig og ha venner, familie som er innen bransjen..

    Nå rettes dette mot kabler, som er så dyre at man skulle tro det krevdes en prosess av gigantiske proporsjoner som tilsier pris gitt er fornuftig.
    Så de som har brukt penger tilsvarende en flott båt, gratulerer.. om du har penger til det, vær så god. Tror du det har noe å si? Be my guest

    Men, å sitte å forsvare galskapen, fornekte fornuften selv, pga du føler en viss forskjell.. er meg pur idiotskap.

    Denne tråden gidder jeg ikke komme tilbake til.. siden generellt gidder jeg ikke komme tilbake til.. de fleste av dere er faen ikke noe hifi folk, kverulanter og fandenskap kaller jeg det. Og til slutt, de som måtte mene at det og det merket er superior.. sjekk for pokker innvendig hvem dere er..

    En yamaha forsterker, tatt pris.. grisbanket en dyyyyr bladelius thor mk3. In your face ( du vet hvem du er )
    Tak for at du holder dig væk. Mage til enfoldighed har jeg aldrig troet muligt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    1 og 2
    Det er nå forskjell på å løse ett støyproblem og det at en kabel gir forandring i lyden?
    Og jo,det er min mening at kabelen er med på å forandre støybilde,og da lyden,
    men altså ikke løse det.Og nei,jeg lurer ikke på hvorfor,har gjort mine erfaringer.
    Greit. Så når det gjelder HVORFOR noen opplever forskjeller så er det altså på grunn av kabelen og dens LRC og/eller skjermingsegenskaper. Min skoleteori rundt dette er at dette er ytterst marginalt så der er vi altså uenige og det er greit. Jeg skulle gjerne sett noen som hadde gjort vitenskapelige tester på dette tema. "Hvor stor effekt har en 2m apparatkabel på å undertrykke/forsterke støy fra nettet." Det er ikke gjort i en håndvending å gjennomføre en slik test..


    Og min mening er at menigmann ikke har noe inngående forhold og kunnskap om nettstøy
    og dens natur.
    Nei, det har du nok rett i. Men jeg tror nok at menigmann har kjennskap til til at problemet eksisterer. Det er mange går til innkjøp av filtre og regeneratorer og har god effekt av dette.

    Hadde du erfart fenomenene og opplevd hvordan de kan opptre,da ville din forståelse
    nok vert noe annerledes.Kunnskap kommer med erfaring.
    Hva en lærer på skolen er bare ett verktøy til å kunne forstå erfaringen/hendelsene en kommer ut for,
    forhåpentligvis.
    Nå har jeg jo laget meg et apparat der jeg med vilje kan generere støy på nettet med frekvenser opp til flere MHz for å se hvordan tilkoblet utstyr reagerer på nettstøy, så helt uten erfaring er jeg ikke. Min tilnærming er å lage apparater som er immune mot all nettstøy uansett hvilken apparatkabel man måtte bruke. Apparatkabelen har simpelthen den oppgave å transportere energi over til apparatet. Resten skjer i apparatet.
    På det power supply jeg skrev om tidligere kan jeg garantere at det ikke vil spille noen rolle hvilken kabel man bruker. Jeg skjønner ikke hvorfor vi som forbrukere ikke kan kreve at de som selger dyr Hi-Fi ikke kan implementere dette i sine produkter?

    Hva DU/DERE MENER ett apparat BØR kunne håndtere er noe helt annet enn hva de i virkelighetens verden gjør.Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Og målmafiaen jammer ned forumet med feilkonstruert/defekt elektronikk,bias,placebo etc som svar.
    Egentlig en arrogant holdning,spesielt når enkelte,ut i fra sin formalkompetanse burde
    kunne komme opp med en noe bedre,annerledes og gangbar forklaring.
    Her er svarene gitt på forhånd,uten en gang ett aldri så lite tegn på nysgjerrighet,
    hovedsakelig pga av den omtalte manglende egenerfaringen og forutinntatthet,bias.
    Hvilken forklaring er du etterspør??? Det er jo helt åpenbart at hvis litt støy på nettet får din 100.000 kroners RIAA til knele slik at du -i tillegg må kjøpe en 50.000 kroners regenerator, så er den for dårlig konstruert.
    Jeg synes ikke det er en arrogant holdning å kreve at et apparat til 50 eller 100 laken bør kunne håndtere støy på nettet
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    wireworld lager fornuftige og god strømkabler, kan sterkt anbefalles
    Jeg har 4 stk Wireworld Silver Electra 7 Power Cord i 2 meters længde. Jeg synes at det er et godt strømkabel, hvor speciel guitarstrenge står flot. Jeg bruger det til mindre effektkrævende apparater som Oppo Blue-Ray 205, Dac, drev.
    I vores klublokale spillede DACen bedre med kraftigere strømkabel. Men et fint strømkabel der gør sig godt.
    Analysis Plus Silver Oval virkede bedre i den opstilling ja.
    Ja det var et godt kabel. Jeg har lyttet i aften til Analysis Plus Oval. Det er bedre end jeg troede.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Tror det er viktig med en boks som renser strømmen for deretter å slippe den ut i jevne impulser. Så fra boksen til apparatet kan man bruke hva som helst. Tror jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Hvis det stemmer, hva sier det om den reelle kvaliteten av mange dyre og oppskrytte hifi-dingser? Det er jo ikke slik at «i stand til å ‘avsløre’ at naboen starter brødristeren» er et kvalitetstegn for et elektronisk apparat.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Hvis det stemmer, hva sier det om den reelle kvaliteten av mange dyre og oppskrytte hifi-dingser? Det er jo ikke slik at «i stand til å ‘avsløre’ at naboen starter brødristeren» er et kvalitetstegn for et elektronisk apparat.
    hehe, husker fortsatt hvordan TV-apperat vi hadde på 1970 tallet "avslørte" når kompressor på kjøleskapet startet ;)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Hvis det stemmer, hva sier det om den reelle kvaliteten av mange dyre og oppskrytte hifi-dingser? Det er jo ikke slik at «i stand til å ‘avsløre’ at naboen starter brødristeren» er et kvalitetstegn for et elektronisk apparat.
    hehe, husker fortsatt hvordan TV-apperat vi hadde på 1970 tallet "avslørte" når kompressor på kjøleskapet startet ;)
    Eller når naboen kjørte forbi på mopeden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Hvis det stemmer, hva sier det om den reelle kvaliteten av mange dyre og oppskrytte hifi-dingser? Det er jo ikke slik at «i stand til å ‘avsløre’ at naboen starter brødristeren» er et kvalitetstegn for et elektronisk apparat.
    hehe, husker fortsatt hvordan TV-apperat vi hadde på 1970 tallet "avslørte" når kompressor på kjøleskapet startet ;)
    Eller når naboen kjørte forbi på mopeden.
    Det var vel stort sett hvis man hadde uoriginal, ikke tilstrekkelig skjermet plugghette at mopeder slo inn på tv-sendingene. Iallfall når jeg var kid på 80-tallet. :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Hvis det stemmer, hva sier det om den reelle kvaliteten av mange dyre og oppskrytte hifi-dingser? Det er jo ikke slik at «i stand til å ‘avsløre’ at naboen starter brødristeren» er et kvalitetstegn for et elektronisk apparat.
    F.eks en Marshall gitarforsterker som jo er konstruert spesielt for å være en dårlig forsterker etter hifi-normer er veldig god til å detektere når naboen min er i garasjen og sveiser eller bruker elektroverktøy. Den støyer som bare rakkern. Alt annet jeg har i hus er totalt taust.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Midt anliggende er å få frem HVORFOR noen ikke hører forskjeller,noen erfarer bedring
    og andre en forverring ved kabelbytter.For det er det tråden handler om.
    Jeg mener at det finnes helt greie tekniske forklaringer som ikke
    har noe med dagsform,placebo eller andre latterliggjørende forklaringer.
    Hva er det som er latterliggjørende med dagsform og placebo? Det som vil være latterlig er å hevde seg imun mot placeboeffekten. Du virker ellers svært hissig, uten at jeg kan se at noen har slengt med leppa til deg i denne diskusjonen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Hvis det stemmer, hva sier det om den reelle kvaliteten av mange dyre og oppskrytte hifi-dingser? Det er jo ikke slik at «i stand til å ‘avsløre’ at naboen starter brødristeren» er et kvalitetstegn for et elektronisk apparat.
    F.eks en Marshall gitarforsterker som jo er konstruert spesielt for å være en dårlig forsterker etter hifi-normer er veldig god til å detektere når naboen min er i garasjen og sveiser eller bruker elektroverktøy. Den støyer som bare rakkern. Alt annet jeg har i hus er totalt taust.
    Har en Twin Reverb som fikk inn IR kontrollen til 80s Blaupunkt TVn... ikke akkurat noe keyboard å spille med thou... samme TV lystret møkka-Bosch-kjøleskapet plugget i samme kurs på andre siden av veggen. Når kompressoren startet eller stoppet, av og til, men ikke alltid slo TV seg av eller på - etter forgodtbefinnende,

    Kan hende problemet hadde forsvundet om jeg hadde byttet til en snapsmarinert apparatkabel men det får man aldri vite.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kan hende problemet hadde forsvundet om jeg hadde byttet til en snapsmarinert apparatkabel men det får man aldri vite.
    Sannsynligvis, da marinering av ytterkappe sikrer en homogen di-elektrisitetskonstant og dermed sørger for en forutsigbar kapasitans i kabelen, samt gunstige forhold for å hindre oppbygging av statisk elektrisitet, når dette gjøres riktig.

    God ide' og helt i tråd med dine ellers positive innfall.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Midt anliggende er å få frem HVORFOR noen ikke hører forskjeller,noen erfarer bedring
    og andre en forverring ved kabelbytter.For det er det tråden handler om.
    Jeg mener at det finnes helt greie tekniske forklaringer som ikke
    har noe med dagsform,placebo eller andre latterliggjørende forklaringer.
    Hva er det som er latterliggjørende med dagsform og placebo? Det som vil være latterlig er å hevde seg imun mot placeboeffekten. Du virker ellers svært hissig, uten at jeg kan se at noen har slengt med leppa til deg i denne diskusjonen.
    Lær deg hva placeboeffekt er og hvordan den virker før du kommer med slike utspill. Dette er hifi, ikke medisin.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lær deg hva placeboeffekt er og hvordan den virker før du kommer med slike utspill. Dette er hifi, ikke medisin.
    Kanskje ordet placeboeffekt er litt upresist, men den nært beslektede effekten med forventnings- og bekreftelsesbias er så avgjort en faktor i hifi. Hvis noen, f eks en selger, sier at «legg merke til hvordan ...» er det veldig lett å høre nettopp det som foreslås, enten det er der eller ikke. Det er ikke uten grunn til at kabelpoesi er en egen sjanger med suggestive beskrivelser av hvordan man vil høre mindre sløring og hardhet, flere nyanser og detaljer, osv osv osv. (Av en eller annen grunn virker det som de fleste placeboer har den samme hørbare effekten.)

    Gammelt jungelord: En audiofil som mener seg immun mot placeboeffekten ender opp med tom lommebok.
    Mindre kjent jungelord: Man blir ikke immun mot placeboeffekten selv om man er klar over at den finnes.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Eh.. en Twin Reverb som tar inn en IR fjernkontroll????? Rett nok er mange gamle gitarforsterkere satt sammen med spade, men...
    Æresord. :)

    Aner ikke hvordan med mindre rørene er IR medspillere eller om der er "radiostøy". Ting og tang var vel kanskje ikke så stramt spekket rundt 1980 (Blaupunkt TV)

    Snakker ikke om noe høyt volum men godt hørbart. Kan jo være radiostøy, Ville vært fryktelig irritabelt vs x-/FI :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^^ I medisinen er det også slik at placeboeffekten faktisk virker, en blir fortere frisk av en «behandling» uten virkning enn uten «behandling».

    EDIT: Det har direkte overføringsverdi til sandkassa «vår» : dersom jeg er oppmerksom på at noe er endret («behandlet») i husalteret så «hører» jeg «forskjell», helt uavhengig av om endringen har noen virkning på det som kommer ut av høyttalerne.

    Mvh
    KJ
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Placebo burde ramme de forutinntatte og skråsikre hardere enn de nysgjerrige og prøvende.
    Farlig argument det der!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ganske likt fordelt.

    For hva det er verdt: Selv har jeg både testet relativt dyre innkjøpte strømkabler (Transparent Audio) og omhyggelig hjemmelagde (Supra LoRad med ferritter klipset på i apparatenden), og har personlig erfart at det gjør ikke et dugg av hørbar forskjell med noen som helst komponenter. Dette var kabler jeg hadde kjøpt for mine egne penger og montert med mine egne hender. Derimot gjorde nettfiltre hørbar forskjell foran enkelte komponenter, men langt fra alle. Den erfaringen er grunnlaget for mitt synspunkt om at «audiofile» strømkabler er bare tull, og at apparater som virkelig låter forskjellig alt etter hvilken strømkabel som er i bruk formodentlig er defekte, potensielt farlige, og bør kastes.

    Jeg var nok nysgjerrig og prøvende en gang, siden så mange mente dette var så viktig, testet selv i eget anlegg, og kom frem til et resultat. Nå kan du få det rådet av meg helt gratis uten å ta kostnaden og tiden for å teste det selv. Det viste seg også at de dyre kjøpekablene ikke var salgbare som brukt. Etter hvert fikk jeg gitt bort noen av dem gratis, men gjeldende bruktpris på slikt ser ut til å være null.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.837
    Antall liker
    962
    to be fair, forventningsbias virker begge veier. man kan også bestemme seg for at det ikke blir noen hørbar forskjell.

    men jeg tror ikke på desse kablene bare så det er sagt...
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Lær deg hva placeboeffekt er og hvordan den virker før du kommer med slike utspill. Dette er hifi, ikke medisin.
    Kanskje ordet placeboeffekt er litt upresist, men den nært beslektede effekten med forventnings- og bekreftelsesbias er så avgjort en faktor i hifi. Hvis noen, f eks en selger, sier at «legg merke til hvordan ...» er det veldig lett å høre nettopp det som foreslås, enten det er der eller ikke. Det er ikke uten grunn til at kabelpoesi er en egen sjanger med suggestive beskrivelser av hvordan man vil høre mindre sløring og hardhet, flere nyanser og detaljer, osv osv osv. (Av en eller annen grunn virker det som de fleste placeboer har den samme hørbare effekten.)

    Gammelt jungelord: En audiofil som mener seg immun mot placeboeffekten ender opp med tom lommebok.
    Mindre kjent jungelord: Man blir ikke immun mot placeboeffekten selv om man er klar over at den finnes.
    Ja, forventningsbias er jeg med på. Dette har jeg hver gang jeg har vært innom hifipusheren og lånt med meg noe nytt og fantastisk for å prøve hjemme. Det hender seg en gang i ny og ne at forventningene blir innfridd, men det hører nok til sjeldenhetene. Denne forventningsbiasen forsvinner også temmelig fort etter en 8 - 10 inn og utkoblinger i anlegget.

    Mht «legg merke til hvordan ...» så kan det jo hende at dette faktisk er det du hører. Jeg har mange ganger diskutert lydsignatur med andre som har prøvd den samme komponenten som meg og har svært sammenfallende inntrykk av det vi hører uavhengig av hvilke komponenter som inngår i anlegget.

    Forresten, er det noen som deltar i diskusjonen her som er så påvirkelige at en selger kan overtale dem til å kjøpe en dyr kabel uten å ha prøvd den hjemme i eget anlegg først?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    to be fair, forventningsbias virker begge veier. man kan også bestemme seg for at det ikke blir noen hørbar forskjell.
    Det kan man nok, så det er ikke noe poeng å ha med en som blånekter i en blindtest heller. Vedkommende kan jo bare svare at alt låter likt uansett. Det må være noen som ikke utelukker at det kan være hørbare forskjeller.

    Forøvrig: Da jeg drev og testet sånt fikk jeg hørbare forbedringer ved vibrasjonsdemping og strømfiltrering på enkelte komponenter. De komponentene har jeg ikke lenger. Strømkabling hadde som nevnt ingen betydning, heller ikke digitalkabling. Utgangspunktet var at jeg vet det kan oppstå forskjeller, spørsmålet er bare hvor mye som skal til før avvikene blir hørbare. Det var jeg interessert i å finne ut. For analoge signalkabler greide jeg til slutt å lage en 3 m lang ubalansert kabel som var tilstrekkelig dårlig til at den låt hørbart (og målbart) forskjellig fra referansen. Så nå bruker jeg bare balanserte signalkabler.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Greit. Så når det gjelder HVORFOR noen opplever forskjeller så er det altså på grunn av kabelen og dens LRC og/eller skjermingsegenskaper. Min skoleteori rundt dette er at dette er ytterst marginalt så der er vi altså uenige og det er greit. Jeg skulle gjerne sett noen som hadde gjort vitenskapelige tester på dette tema. "Hvor stor effekt har en 2m apparatkabel på å undertrykke/forsterke støy fra nettet." Det er ikke gjort i en håndvending å gjennomføre en slik test..



    Nei, det har du nok rett i. Men jeg tror nok at menigmann har kjennskap til til at problemet eksisterer. Det er mange går til innkjøp av filtre og regeneratorer og har god effekt av dette.


    Nå har jeg jo laget meg et apparat der jeg med vilje kan generere støy på nettet med frekvenser opp til flere MHz for å se hvordan tilkoblet utstyr reagerer på nettstøy, så helt uten erfaring er jeg ikke. Min tilnærming er å lage apparater som er immune mot all nettstøy uansett hvilken apparatkabel man måtte bruke. Apparatkabelen har simpelthen den oppgave å transportere energi over til apparatet. Resten skjer i apparatet.
    På det power supply jeg skrev om tidligere kan jeg garantere at det ikke vil spille noen rolle hvilken kabel man bruker. Jeg skjønner ikke hvorfor vi som forbrukere ikke kan kreve at de som selger dyr Hi-Fi ikke kan implementere dette i sine produkter?

    Hva DU/DERE MENER ett apparat BØR kunne håndtere er noe helt annet enn hva de i virkelighetens verden gjør.Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Og målmafiaen jammer ned forumet med feilkonstruert/defekt elektronikk,bias,placebo etc som svar.
    Egentlig en arrogant holdning,spesielt når enkelte,ut i fra sin formalkompetanse burde
    kunne komme opp med en noe bedre,annerledes og gangbar forklaring.
    Her er svarene gitt på forhånd,uten en gang ett aldri så lite tegn på nysgjerrighet,
    hovedsakelig pga av den omtalte manglende egenerfaringen og forutinntatthet,bias.
    Hvilken forklaring er du etterspør??? Det er jo helt åpenbart at hvis litt støy på nettet får din 100.000 kroners RIAA til knele slik at du -i tillegg må kjøpe en 50.000 kroners regenerator, så er den for dårlig konstruert.
    Jeg synes ikke det er en arrogant holdning å kreve at et apparat til 50 eller 100 laken bør kunne håndtere støy på nettet

    Nå spørs det hva du mener med litt støy?Dine 4.5V harmoniske,1.95%?

    Elektronikken her klarte seg utmerket i øydrift med THD og 5 harmoniske langt over grensen.
    SB ville ikke si hvor mye over den gang.
    Men grensen er 8% THD og 6% 5 harm. noe som vel gir nesten 14V.


    The addition of harmonics to the supply signal does not affect
    the fluctuation because these harmonics are synchronized with
    the fundamental of the power system

    Men tilføres en haug med IMD så vil jeg kunne garantert at målingene på din strømforsyning
    hadde sett litt annerledes ut.



    However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the
    AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the
    capacitor varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since
    this fluctuation is excessive, it affects the operation of the
    equipment.


    7.7% 23nd -17,7V og 5.5% 25nd - 12V +++ +intermodulasjon på stikkontakt når en var tilsluttet
    sentralnettet

    Støy i felten,ekte saker,ikke noe simuleringer eller lab forsøk.

    den værste.jpg

    div (2).jpg


    Fant ikke slik utskrift av 16A kursen,men en oversikt fra netteier.
    To kurser med vidt forskjellig resultat,betraktelig bedre her,
    så de meterne i forskjell betyr mer enn dere har erfaring med og målt.

    IMG_20190903_182549 (2)_LI.jpg



    Men skal en virkelig la utstyret få bryne seg så her er den aller første målingen.
    Poteter var det nesten umulig å få kokt mellom kl 14 og 16.
    25Hz pygmetrafo fra tidenes morgen får ta æren for det,
    men spilte da musikk da også

    3 og 5 og 7 + THD,% til venstre.
    Dette var en liten stund før hele nettet ble oppgradert fra 5kV til 22kV
    Når jeg beskrev oppgraderingen dette gav mente målemafiaen at dette var BS.


    2007 thd.jpg

    thd3.jpg

    2007.jpg



    En lang dags ferd,12 timer,for service på batteribilen og møtte
    siste oppgradering på sentralnettet.Trafo nr to på 1000 MVA.


    IMG_20190903_163304 (2).jpg



    Så får en gammel trøtt og grinet gubbe ta kveld.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Gammelt jungelord: En audiofil som mener seg immun mot placeboeffekten ender opp med tom lommebok.
    Mindre kjent jungelord: Man blir ikke immun mot placeboeffekten selv om man er klar over at den finnes.
    Jeg tror jeg er immun mot overformynderi >:D
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Selv i den dyreste ende av elektronikkverden får brukere forandringer ved både filter/regenerator bytte av nettkabler,beskrevet av mang en enkel audiofil og anmelder.
    Hvis det stemmer, hva sier det om den reelle kvaliteten av mange dyre og oppskrytte hifi-dingser? Det er jo ikke slik at «i stand til å ‘avsløre’ at naboen starter brødristeren» er et kvalitetstegn for et elektronisk apparat.
    F.eks en Marshall gitarforsterker som jo er konstruert spesielt for å være en dårlig forsterker etter hifi-normer er veldig god til å detektere når naboen min er i garasjen og sveiser eller bruker elektroverktøy. Den støyer som bare rakkern. Alt annet jeg har i hus er totalt taust.
    Når man er på bandøving er det også umulig å ikke høre mobiltelefonen ringe, siden den slår inn på alt av rørforsterkere. DAT-TA-DAT DAT-TA-DAT. Gode rørforsterkere "avslører" mobiltelefonen selv om den står på lydløs! Består ikke gitarforsterkere mobiltesten, er de ikke noe tess!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men tilføres en haug med IMD så vil jeg kunne garantert at målingene på din strømforsyning
    hadde sett litt annerledes ut.
    Hvorfor det? Interharmoniske er støykomponenter som ligger mellom de overharmoniske frekvensene, f eks 137 Hz ca midt mellom andre- og tredjeharmoniske ved 100 og 150 Hz.

    Se på spektrumet ut av Armands strømforsyning en gang til: https://www.hifisentralen.no/forume...rkeren-med-ny-stra-mkabel-25.html#post2956610

    Alle frekvenser opp til 10 kHz undertrykkes med mer enn 175 dB (oppløsningen i måleinstrumentet), og alt opp til 80 kHz undertrykkes med minst 160 dB. Den strømforsyningen vil ikke bry seg et dugg om støyen den skal filtrere ut er harmonisk ved 150 Hz, intraharmonisk ved 137 Hz, eller supraharmonisk ved 40 kHz. Den reduseres med en faktor på hundre millioner eller mer uansett.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Midt anliggende er å få frem HVORFOR noen ikke hører forskjeller,noen erfarer bedring
    og andre en forverring ved kabelbytter.For det er det tråden handler om.
    Jeg mener at det finnes helt greie tekniske forklaringer som ikke
    har noe med dagsform,placebo eller andre latterliggjørende forklaringer.
    Hva er det som er latterliggjørende med dagsform og placebo? Det som vil være latterlig er å hevde seg imun mot placeboeffekten. Du virker ellers svært hissig, uten at jeg kan se at noen har slengt med leppa til deg i denne diskusjonen.
    Lær deg hva placeboeffekt er og hvordan den virker før du kommer med slike utspill. Dette er hifi, ikke medisin.
    Placebo, siden det var ordet som ble brukt i innlegget jeg svarte på, men for all del la oss si forventningsbias. Håper det er ok og presist nok for deg?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn