Blir det bedre lyd i forsterkeren med ny strømkabel.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For min del er bruk av penger til hobby en investering i et bedre liv. Det er ikke alt her i verden som kan verdsettes i penger.
    Greit nok, men det var du som nevnte prisen 20k, noe det tydeligvis er verdt for deg. Du bør kanskje tenke litt over hvordan andre ting i kategorien «conspicious consumption» markedsføres og prises. Ekstremt høye priser som nytt og lave priser som brukt er et nokså tydelig fingeravtrykk av at dette egentlig handler om statussymboler og mote. Kan godt hende det gir livsglede, men det er et stykke derfra til å si at det har noe med kvaliteten på lydgjengivelse å gjøre.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fremdeles er det ingen som vil si at rapporten fra arbeidsgruppen i IEEE kommer med BS.

    This paper has been jointly prepared by the IEEE Task Force on
    Interharmonics and the CC02 (Cigré 36.05/CIRED WG 2)
    Voltage Quality Working Group for the purpose of summarizing
    the current state of the art on the subject. This paper is also a
    starting point for developing engineering guidelines and limits
    for managing interharmonics in power systems for future
    inclusion in IEEE 519, IEC-1000 and other relevant standards.


    http://grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf

    The addition of harmonics to the supply signal does not affect
    the fluctuation because these harmonics are synchronized with
    the fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the
    AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the
    capacitor varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since
    this fluctuation is excessive, it affects the operation of the
    equipment.


    Det er kommet så langt at det innrømmes intermodulasjon i egen installasjon,
    men benekter muligheten for at det kan påvirke AV utstyr.


    Og egen installasjon er fra lastapparat til hovedsikring.


    opplegg (2).jpg


    De tar heller ikke innover seg at supraharmonics STORT SETT forblir i egen installasjon,
    og rekker knapt frem til hovedsikring,men kan også vandre ut.
    Mitt nærmeste eks er spill PC påvirket lys,ulyd i sikringsskap og induksjonstopp hos nabo som er lærer
    på elektro ved den videregående skolen.

    Ikke vil de heller forstå

    "det finns många laster anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.

    Og at det innebærer også apparatledning. 1.4m og 2.4m.

    Det er ikke så lenge siden sparepærer ble forbudt (2016) som støyet mer enn LED.


    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf


    Og det er rart om audio utstyr ikke skal påvirkes når undersøkelses utstyr på sykehus påvirkes


    https://pqa.no/elektromagnetisk-interferens-hoyfrekvent-stoy/

    Mange merkelige problemer flere forbrukere har erfart har vært forårsaket av disse “supraharmoniske” spenningene. Når støynivået blir høyt nok vil ofte kontrollelektronikken ikke fungere som tiltenkt, som resulterer i apparater ikke skrur seg av eller på, eller generelt oppfører seg merkelig. Ofte kan det oppstå komiske situasjoner når et elektrisk apparat genererer støy som gjør at et annet elektrisk apparat ikke fungerer. I et tilfelle kunne en husstand ikke bruke induksjonstoppen mens varmepumpen gikk, i et annet hus var det umulig å styre belysningen (dimmingen) når induksjonstoppen stod på.



    Mer alvorlige interferens-utfordringer


    Etterhvert som utbredelsen av kraftelektronikk har økt (praktisk talt alle produkter du har hjemme inneholder kraftelektronikk, fra PC-ladere, mobil-ladere, strømforsyninger, induskjonstopper, kjøkkenutstyr, elbilladere, mm.), har også mengden tilfeller av elektromagnetisk inteferens økt. Eksemplene kan også være mer alvorlige, som at flere kunder blir berørt av samme problem (i et nettområde måtte flere kunder bytte ut samme modell av en induksjonstopp), at apparater med termostater skrur seg ukontrollert av og på (brannfare), eller at mer kritisk utstyr (f.eks. labteknisk eller medisinsk utstyr) blir forstyrret. PQA har vært kjennskap til eller vært involvert i konkrete case i alle de nevnte tilfellene.



    Og fra Rønnberg

    SRPW (2).jpg



    Apparatkabelen og lasten den er tilsluttet er og blir en del av kursen.

    Skuffet over levetiden til LED?

    Morsomt i kommentarfeltet

    bl.a

    https://www.dinside.no/bolig/se-hvilke-av-disse-lyspaerene-som-na-er-forbudt/70156613


    "LED pærer er bare svindel, på et år har jeg skiftet fire pærer."

    "LED-pærenes levetid er oppskrytt. Vi har gjennom de siste årene byttet ut alle lyspærer i huset til LED, men flere har røket og sluttet å virke. Så når de snakker om flere års levetid er det bullshit. "


    https://www.elinstallatoren.se/inne...h-vet-varfor-hartorkar-startar-mitt-i-natten/

    Här har Sarah gjort många intressanta upptäckter. Som att supratonerna ibland breder ut sig på oväntade sätt. Vid ett tillfälle mätte hon exempelvis upp en viss distorsion från en LED-lampa. När hon sedan skruvade in ytterligare en LED-lampa så sjönk distorsionen. Det visade sig att störningarna ”städades bort” av den nya lampan i stället för att spridas på nätet. På samma vis kan lampor svälja störningar från solcellsomriktaren.

    – Jättebra för nätet, men kanske inte så lyckat för lampan, konstaterar Sarah.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldiskusjoner er jo Pandoras boks, men nå synes jeg det er på tide at vi angriper problemstillingen på en mer seriøs måte, og slutter med alle disse tulletrådene.

    Har en kabel (uavhengig av pris) betydning?

    Svaret er JA, og det vil ha en betydning hvordan en kabel er utformet med tanke på tykkelse, fletting, isolasjon, kontakter osv.

    Er det noen hensikt å kjøpe dyrest mulig kabel?

    Svaret er NEI, og prisen står som regel ikke i stil til hva du får igjen.

    Uansett applikasjon så vil enhver bransje (forhåpentligvis) velge en korrekt kabel i forhold til de spesifikasjoner som det er behov for.

    I hi-fi verden så lages det en rekke kabler som ikke er basert på noe annet enn synsing og subjektive lyttetester, og prisen blir gjerne deretter. Det er derimot enkelte som hevder at de har kommet opp med en idè som gjør at lyden blir bedre, selv om deres kabel tilsynelatende kan fremstå eller faktisk er nokså lik en helt ordinær kabel som kan kjøpes til langt lavere pris.

    Lyd er abstrakt, og en kan høre forskjell på anlegget sitt avhengig av hvilket humør en er i, og i motsetning til f.eks. bilde, så er det vanskelig å måle alle aspekter ved lyd i forhold til hva øret ditt faktisk setter pris på. Noen ganger kan et anlegg som mildt sagt måler helt på trynet gi en eier stor lytteglede, og det er utrolig vanskelig å ha et referansepunkt som alle kan forholde seg til.

    Når det gjelder kabler så er det interessant for folk å forstå hva som gjør at en kabel kan "yte" forskjellig basert på ren vitenskap, men holde prisdiskusjon utenfor. Når en har en viss formening hva ulike kabler kan gjøre med lyden, så kan en se på dyre kabler, og selv vurdere om det er verdt å bruke tusenvis av kroner på noe som mest sannsynlig kan oppnås med å bruke "riktig" kabel, fremfor "dyr kabel".

    Slik diskusjonene fremgår her på HFS, så vil nok veldig mange tenke at en kabel er en kabel, og til slutt kjøper de en høyttalerkabel fra Kina til kr. 15 som er tynnere enn en sprengtråd.

    Poenget mitt er at vi bør angripe dette på en seriøs måte, og heller prøve å finne ut hva en bør legge vekt på i ulike oppsett. Det er mange som har kritisert Asbjørn for hans innlegg opp gjennom årene, men jeg vil anbefale å høre litt nærmere på mye av hva han kommer med. Det er ikke sikkert at han har svaret på den perfekte lyd, men han er en av få som forklarer på en saklig måte hvordan ting fungerer, og hvis en ønsker å vite om en kabel har betydning eller ikke, så må en nesten forstå hva oppgaven til en kabel faktisk er.

    I denne tråden er spørsmålet om en nettkabel har noen betydning, og jeg kan ikke komme med noe fasitsvar, men det bør være nokså logisk at 1 meter med kabel på et allerede eksisterende 30-40 meter ledningsnett vil ha en begrenset evne til å gjøre noe dramatisk såfremt det ikke er noe med konstruksjonen som filtrerer eller gjør noe annet for å påvirke strømmen. Bak et stereoanlegg kryr det gjerne av kabler, og det kan f.eks. tenkes at en skjermet nettkabel vil hindre "smitte" over på andre kabler, og det er f.eks. noe som er verdt å diskutere. Tykkelsen er selvfølgelig verdt å diskutere, men det er nok liten hensikt å sette på en 1 meters 20 kvadrats kabel på et nettverk som allerede bruker f.eks. 2,5-4 kvadrats kabler i veggen.

    Det som ikke er verdt å diskutere er om kablene bør snus avhengig av om du er sør eller nord for ekvator, og slike innlegg er bare tullete, og ikke konstruktivt på noen måte. Hvis en ønsker å komme til bunns i noe så må en forstå hvordan ting faktisk fungerer, og alle "snåsa-kommentarer" kan en spare seg for.

    Jeg ser ikke for meg at det kommer noe mer matnyttig ut av denne tråden, men jeg synes vi skal få en slutt på tullekommentarer, og begynne å angripe ting på en saklig måte. Selv om hi-fi bransjen har utrolig mange overprisede kabler som kan forstyrre hjernen til de fleste, så betyr ikke det at kabler ikke har betydning, men en må forstå hvilken betydning de har, og deretter sette ting i perspektiv. En bør holde prisdiskusjon utenfor, og heller ta det i egne egnede tråder. Det må være lov å spørre om kabel X til kr X er verdt pengene, men stort sett er nok svaret NEI. Men, det er ikke bare ytelse som betyr noe, og for enkelte så har navn, status og andre ting også betydning, og hvis noen føler seg bedre ved at de kan skryte på seg et kjent kabelmerke til X antall kroner, så blir faktisk ikke det noe annerledes enn at enkelte kjøper seg en olabukse med riktig navn til kr. 20.000. Dressmann sin bukse til kr. 300 gjør sikkert samme jobben, men motebeviste folk vil le av deg, og sånn er verden.

    Det er sikkert mange som kan finne 100 ting å diskutere utifra dette innlegget, men hele poenget er å holde ting i riktig perspektiv. Er en opptatt av best mulig ytelse, og det kan være seg bil, hi-fi, sport osv., så må en forstå hva som har en betydning, og evnt. pris bør holdes utenfor diskusjonen.

    Vil f,eks, et kon-luftfilter til din turboladede bil øke effekten med 15-20hk? Svaret er NEI, men det er hundretusenvis som bruker tusenvis av kroner på dette. Hvis en skal bytte ut luftfilteret på bilen sin, så må en forstå hvordan bilen fungerer, og i noen tilfeller vil et bytte av luftfilter være fordelaktig, men løsningen er ikke å erstatte bilfabrikantens nokså smarte luftboks løsning med et filter som sitter oppi motorrommet og drar inn varm motorluft istedenfor kald luft som kommer fra fronten av bilen. Jeg går ikke inn på nærmere diskusjon om dette, men poenget er at det må være i alles interesse å finne ut av hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Det å lese seg frem på internett er noe av det farligste en kan gjøre, og en må alltid huske på at mye av det en leser overhodet ikke trenger å være "hard facts".

    Jeg husker diskusjonen hvor avdøde Roysen her på forumet mente hardnakket at fabrikklaget utstyr alltid er bedre enn DIY, og normalt sett skulle en tro at en "fabrikant" vet bedre enn amatører, men en fabrikant skal også lage et produkt som passer best mulig i flest mulige settinger, og det å ha evnen til å tilpasse et anlegg til sitt eget rom vil nok være veien å gå, men det krever jo innsikt av brukeren, og det virker som de fleste kun leser seg opp på internett, og kjøper inn ting som ikke gjør noe som helst fornuftig med lyden. Noen ganger er en heldig, men en har jo null forståelse av hva en driver med, og hele poenget må jo være å skaffe seg en solid forståelse av hvordan ting fungerer. Litt på sidelinjen av kabeldiskusjon, men alt har en betydning, og det gjelder å finne ut av hvordan ting fungerer sammen, og selvfølgelig legge mest vekt på de tingene som gir markante forskjeller. Kabler er nok ikke det jeg ville lagt mest vekt på, men at det er forskjeller er nokså sikkert, men vi bare sliter med å kartlegge hvilke forskjeller, og samtidig sette det i perspektiv til eget anlegg.

    Konklusjon: Glem pris, finn ut hva som faktisk har betydning, og start der. Noen ganger må en diskutere temaer som for enkelte kan virke helt idiotisk, men lyd er noe av det vanskeligste å diskutere, for en vet jo knapt hva som er referansen, og dessverre så finnes det ikke noe speedometer som måler "god lyd". Jeg skulle gjerne sagt at en bør kjøpe inn 2, 4 og 6 kvadrats kabler til en rimelig penge, og start med å høre på forskjellen, men da blir jo dette avfeid med at ingen klarer å høre forskjell på noen ting, og ikke lett å komme noen vei uansett hvordan en går frem. Det som er sikkert er at det er kun DU som kan avgjøre når du er fornøyd, men så kommer en kompis som ikke er like fornøyd, og glasstaket faller i hodet på deg. Uansett hva jeg sier så vil diskusjonen fortsette i mangel på eksakte fasitsvar, men lyd er abstrakt, og når du koser deg foran anlegget - er ikke det hva det dreier seg om?

    Jeg prøver verken å forsvare den eller andre siden når det gjelder kabler, men det jeg ønsker at vi skal gjøre er å prøve og finne ut av hva som kan hjelpe til med å få til bedre lyd på en saklig måte, og samt unngå alle tullekommentarer.

    Jeg kan ikke gjøre så mye annet enn å angripe de som latterliggjør andre eller diskusjonen, og disse bidrar ikke med noe som helst fornuftig. Hvis en ønsker å spre sin kunnskap, så er ikke dumme kommentarer veien å gå.

    Videre kommentarer om sør og nord og dertil blir tildelt straffepoeng.

    Mvh
    Høvdingen

    Ps: litt rotete innlegg da jeg skrev det innimellom annet arbeid, og muligens litt gjentagelser, men regner med at poenget mitt kommer frem.

    Henter ut noen sitater fra innlegget til "Høvdingen"

    men jeg synes vi skal få en slutt på tullekommentarer,

    En bør holde prisdiskusjon utenfor, og heller ta det i egne egnede tråder.

    Konklusjon: Glem pris, finn ut hva som faktisk har betydning


    For min egen del:Istedet for å stenge kabeltråder mener jeg det hadde vert bedre
    å gi ett fåtall,en liten håndfull som hele tiden kommer med "tullekommentarer"
    en pause på hfs.
    De jobber bevist iherdig for å få kabeltråder stengt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.595
    Antall liker
    3.131
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som kan invitere til lyttetest av kabler? Passende tidspunkt kan muligens være ifm HifiMessen i Horten?
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    For min del er bruk av penger til hobby en investering i et bedre liv. Det er ikke alt her i verden som kan verdsettes i penger.
    Greit nok, men det var du som nevnte prisen 20k, noe det tydeligvis er verdt for deg. Du bør kanskje tenke litt over hvordan andre ting i kategorien «conspicious consumption» markedsføres og prises. Ekstremt høye priser som nytt og lave priser som brukt er et nokså tydelig fingeravtrykk av at dette egentlig handler om statussymboler og mote. Kan godt hende det gir livsglede, men det er et stykke derfra til å si at det har noe med kvaliteten på lydgjengivelse å gjøre.
    Litt som med nye biler vs brukte altså?

    Du mener for fullt alvor at jeg kjøper kabler uten at jeg mener det gir noen gevinst mht musikkgjenngivelse? Helt nytt for meg!

    Og en annen ting; Hvis du lar deg lure av pene produktbilder og markedsføringssvada spiller det neppe noen rolle hvilke produkter du kjøper. Naturmedisin, håndvesker, klokker, styrkedrikk, . . . .
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Forresten, når vi er inne på dette med nettkabler: Jeg har en eldre Acoustic Zen Gargantua nettkabel som er aldeles fantastisk til store effektforsterkere. Har brukt den til Krell, Threshold, ML, og Plinius. Den er stiv og tykk, men det er virkelig en "keeper".

    Og så har vi selvfølgelig Shunyata Research sine Python og Anaconda nettkabler som er obligatorisk til Audio Research pre og RIAA. Ble brukt som utviklingsreferanse hos ARC i mange år. Man må ha et par av disse.

    Dette er selvfølgelig kabler som koster over 20K pr stk, men det er jo mulig å se det som en investering.
    Hej. J
    Hvad har dit strømkabel i kvadrat. Jeg er meget nysgerrig i strømkabler, fordi de påvirker lyden så meget.
    Jeg havde besøg af Modifix, der roste lyden, men manglede måske lidt dynamik. Det er ham, der har bygget mine højttalere og han synes, at der var lidt mere dynamik der.
    Det betød, at jeg gennemtænkte anlægget igen. Jeg havde et par kabler til reparation hos Drossel. Jeg ved af erfaring, at strøm ting påvirker så meget. Fordelerboken har så meget at sige f.eks.
    Så jeg lånte et strømkabel i Hifiklubben på 2 meter. Audioquest Thunder, der har 3 x 4,14 kvadrat og batteri på skærmen. Jeg skulle lige prøve det hjemme et par uger. Det blev sat på Marantz AV8805 processer, og det gav et tydeligt løft på lyden. Det resulterede i indkøb af 3 nye strømkabler. Der kom et på hver monoblok og så på Marantz AV8805 processeren. Jeg har i dag så fantastisk god lyd med masser af dynamik. Dynamikken er det der oftest er en mangelvare på hi-fi. Det lyder så pænt, men det er ikke som at høre en dyb bas guitar eller et trommesæt.
    Det skal siges, at resten af anlægget er trimmet over mange år. Jeg har egen strømgruppe med 2x2,5 kvadrat på fasen og nul, men kun 1 x 2,5 på jord. Jeg er inspireret af ymir til at forbedre gruppen yderligere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kommet så langt at det innrømmes intermodulasjon i egen installasjon,
    men benekter muligheten for at det kan påvirke AV utstyr.
    Vi er ikke uenige om dette, som nevnt. Spørsmålet er hvordan man best løser det. Et eksempel på interferens her hjemme hos meg er et par lamper på badet. De er egentlig ment for 12 V halogenpærer, men jeg ville prøve LED-pærer for at de ikke skulle bli så varme. Med LED-pære i den ene fungerer det helt glimrende, men hvis jeg setter LED i begge blir det bare flimring i begge lampene. Jovisst, der er det noe som foregår, og resultatet blir ikke bra.

    Det er vel fortsatt grunnleggende strømhygiene at man helst har en dedikert kurs til anlegget, og ihvertfall ikke setter støykilder som lysrør, dimmere etc på samme kurs som anlegget hvis den likevel må deles med andre formål. Noen apparater støyer mer enn andre, og noen apparater er mer sårbare enn andre. Min tilnærming er å gjøre noe med det både ved å få støykilder lengst mulig unna mht strøm og jording, og ved å kvitte meg med sårbare komponenter til fordel for ting som tåler de forholdene som finnes hos meg. Det er ikke veldig aktuelt å dumpe hverken varmepumpe, LED-belysning eller el-bil, så hos meg må audiokomponenter kunne yte som forutsatt med disse tingene på nett.

    Så er det sikkert riktig at man kan gjøre "noe" ved å justere LCR-egenskapene i apparatkablingen, men det blir i høyden å endre frekvensen på eventuelle resonanser med noen få Hertz og/eller amplituden med noen få dB. For meg virker det mest som å flytte rundt på dekkstolene på Titanic. Joda, det trimmer sikkert balansen i båten med noen gram i en eller annen retning, men det hadde vært bedre å bygge skuta med bedre inndeling i vanntette skott eller å la være å kjøre på isfjellet i stedet.

    Dessuten, hvis endret apparatkabling mot formodning skulle gjøre noe som helst hørbart vil det være nokså tilfeldig hva som skjer i et gitt anlegg. Hvis man reduserer C og øker L vil man flytte eventuelle resonanser litt ned i frekvens, gjør man motsatt flytter man dem litt opp. Det er ikke godt å si hvilke resonansfrekvenser som er "riktige". Høyere R vil redusere amplituden på resonansen, men se gjerne Rönnbergs graf for hva som skjer med hhv 10, 20 og 40 m kabling. Det skal veldig mye til før det har noen betydning, og man øker impedansen som strømforsyningen i apparatet «ser» med like mye også ved audiofrekvenser. Et strømfilter (typisk både C og L) vil ha en mer forutsigbar effekt og lavpassfiltrere støyen på inntaket. Men jeg mener fortsatt at det beste er komponenter som ikke lar seg påvirke, og så bruke tid, penger og energi på ting som har større betydning.

    Edit: Leste IEEE paperet om interharmoniske som ymir linket til over. Det beskriver spenningsfrekvenser som ikke er harmoniske multipler av nettfrekvensen, men som ligger ved lavere frekvens enn supraharmoniske. F eks 7 Hz, 68 Hz eller 147 Hz. Disse kan oppstå på grunn av smelteovner, store lineærmotorer, sveiseutstyr etc. Slikt har jeg ikke inne i huset, ihvertfall ikke mens jeg hører på musikk. Interharmoniske er typisk støy fra tungindustri i området utenfor huset. Den supraharmoniske switchestøyen og de lokale resonansene som Rönnberg skriver om er noe helt annet.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det er fortvilende å lese hvordan Asbjørn i sin tålmodighet stadig møtes med raseri, personlig frustrasjon osv. Dere det gjelder bør være klar over at vi er mange som leser, og vi gjør opp våre meninger om dere som personer. Det er uunngåelig. Du er det du skriver.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det er kommet så langt at det innrømmes intermodulasjon i egen installasjon,
    men benekter muligheten for at det kan påvirke AV utstyr.
    Vi er ikke uenige om dette, som nevnt. Spørsmålet er hvordan man best løser det. Et eksempel på interferens her hjemme hos meg er et par lamper på badet. De er egentlig ment for 12 V halogenpærer, men jeg ville prøve LED-pærer for at de ikke skulle bli så varme. Med LED-pære i den ene fungerer det helt glimrende, men hvis jeg setter LED i begge blir det bare flimring i begge lampene. Jovisst, der er det noe som foregår, og resultatet blir ikke bra.

    Det er vel fortsatt grunnleggende strømhygiene at man helst har en dedikert kurs til anlegget, og ihvertfall ikke setter støykilder som lysrør, dimmere etc på samme kurs som anlegget hvis den likevel må deles med andre formål. Noen apparater støyer mer enn andre, og noen apparater er mer sårbare enn andre. Min tilnærming er å gjøre noe med det både ved å få støykilder lengst mulig unna mht strøm og jording, og ved å kvitte meg med sårbare komponenter til fordel for ting som tåler de forholdene som finnes hos meg. Det er ikke veldig aktuelt å dumpe hverken varmepumpe, LED-belysning eller el-bil, så hos meg må audiokomponenter kunne yte som forutsatt med disse tingene på nett.

    Så er det sikkert riktig at man kan gjøre "noe" ved å justere LCR-egenskapene i apparatkablingen, men det blir i høyden å endre frekvensen på eventuelle resonanser med noen få Hertz og/eller amplituden med noen få dB. For meg virker det mest som å flytte rundt på dekkstolene på Titanic. Joda, det trimmer sikkert balansen i båten med noen gram i en eller annen retning, men det hadde vært bedre å bygge skuta med bedre inndeling i vanntette skott eller å la være å kjøre på isfjellet i stedet.

    Dessuten, hvis endret apparatkabling mot formodning skulle gjøre noe som helst hørbart vil det være nokså tilfeldig hva som skjer i et gitt anlegg. Hvis man reduserer C og øker L vil man flytte eventuelle resonanser litt ned i frekvens, gjør man motsatt flytter man dem litt opp. Det er ikke godt å si hvilke resonansfrekvenser som er "riktige". Høyere R vil redusere amplituden på resonansen, men se gjerne Rönnbergs graf for hva som skjer med hhv 10, 20 og 40 m kabling. Det skal veldig mye til før det har noen betydning. Et strømfilter (typisk både C og L) vil ha en mer forutsigbar effekt og lavpassfiltrere støyen på inntaket. Men jeg mener fortsatt at det beste er komponenter som ikke lar seg påvirke, og så bruke tid, penger og energi på ting som har større betydning.

    Edit: Leste IEEE paperet om interharmoniske som ymir linket til over. Det beskriver spenningsfrekvenser som ikke er harmoniske multipler av nettfrekvensen, men som ligger ved lavere frekvens enn supraharmoniske. F eks 7 Hz, 68 Hz eller 147 Hz. Disse kan oppstå på grunn av smelteovner, store lineærmotorer, sveiseutstyr etc. Slikt har jeg ikke inne i huset, ihvertfall ikke mens jeg hører på musikk. Det er typisk støy fra tungindustri i området. Den supraharmoniske switchestøyen Rönnberg skriver om er noe helt annet.

    Da ble den gamle kursen sammenlignet med den "nye" dedikerte kursen til stereoen sammelignet,
    just nå.Det kommer aldri noe stereoanlegg tilbake der.
    Tynn,ufokusert lyd,med tydelig tendens til forvrengning.Og det med svært gode forhold på nettet.

    Varmepumpe og lader til Ionic`n forsvinner heller ikke hos meg.
    Noe kan gjøres med belysningen,men vanlig dødelige audiofile tenker ikke i de baner.
    De kjøper det som er tilgjengelig og benytter det som allerede er installert av armaturer.

    Men skal f.eks den sterkt anbefalte Hypex UcD 400 på gjenvinningen?
    Etter det du mener må den jo være feilkonstruert eller defekt,noe den nok ikke er.
    Den er bare offer for nettimpedansen og støy i området definert som supraharmoniske.

    Jeg har tidligere beskrevet at ved kabelbytte blir det som å klemme på en ballong.
    Det tyter bare ut en annen plass som du sier,men problemet flyttes og tyter ut en annen plass
    hvor det blir mindre i amplitude og mindre ubehagelig å høre på.
    Det løser altså ikke problemet,men det blir mindre sjenerende.

    Som Nkom sier,effekten av emc filter er IKKE forutsigbart,det kan slå i alle retninger.
    OGSÅ FILTER PRODUSENTENE,bare å lese data bladet.
    Ingen virkning,god virkning eller en forverring.
    Nesten alle nettfiltre gir en forsterkning av støykomponenter i området 2-150 kHz,
    når nettimpedansen er lav og det er støy i det området,og i dag er det blitt mye støy
    i området omtalt som supraharmoniske.
    Hadde det ikke skapt så mye problemer hadde det heller ikke hvert behov for den omfattende
    granskningen og kommende forskrift.

    Og der er sakens kjerne.
    "Jeg" hører ingen forskjell er ikke ett svar/erfaring med to streker under.
    Og som sagt,dette er hva som opptar meg.
    Jeg godtar ikke forklaringen dagsform,bias,feilkonstruert/defekt elektronikk eller placebo.

    Det finnes gode tekniske forklaringer,og det er de jeg vil ha frem.
    Og Hypex lar seg lett påvirke.Så der faller din argumentasjon om immun elektronikk.

    IMD er IMD,uansett hvilket frekvensområdet den ligger og er uønsket.

    Intermodulation Distortion

    Egentlig rart at ingen enda har kommentert dette,186 Hz,
    har også nevnt at under disse målingene var det foruten 50Hz
    denne viste frekvens,+ sånn ca. etter minnet en rundt 90Hz og 7-800Hz,
    Men det var dengang og de TO store kildene til støyen dengang er borte.

    JR1 (3).jpg


    Den gjenværende støyen er "mild" sammenlignet med hva som var.
    Netteier har detektert støy i området ca. 5kHz,7kHz og 10.5kHz på 22kV avgangen.
    Kilde ukjent.
    Altså i området supraharmonics. Velkjent at dette finnes også i produksjonen av kraft,
    spesielt vindkraft og HVDC,hvorav sistnevnte er under planlegging i nabokommune
    for kabelen til England.

    Så igjen,Jeg mener det finnes naturlige forklaringer til at noen IKKE opplever forskjeller
    og at andre erfarer både positive og negative opplevelser ved bytte av kabler og introduksjon
    av nettfiltre.Priser på kabler og andre strømprodukter er for meg ett ikke tema.
    Folk får bruke penger på hva de vil.

    Vil også minne på at EMC filteret i bl.a Hypex og lignende er LOVPÅLAGT,
    og er Hypex UcD 400 slik du da definerer emnet da feilkonstruert?
    Eller har virkningen her en naturlig forklaring?
    For det er den og preamp som reagerer mest ser det ut til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min argumentasjon om immun elektronikk står helt fint, den. De forskjellige Hypexene greier seg helt fint hos meg. De er gode nok til ikke å påvirkes av den støyen som finnes på nettet her. De behøver ikke engang noe filter foran seg. Hos meg. Og da kan jeg bruke tid og penger på noe mer konstruktivt enn å lete etter strømrelaterte gremlins.

    UcD400 er bare et forsterkerkort uten strømforsyning. De tilhørende SMPS’ene har lovpålagt filtrering for ikke å slippe switchestøy ut på nettet. Jeg har en SMPS600 foran hver NC400, men mine UcD400 (200 W i 8 ohm) har overdimensjonerte lineære strømforsyninger med 500 VA trafo og 40000 uF split foil glattekondensatorer per forsterkerkort. Det er bare en slowstart foran trafoen, ikke noe nettfilter, for det behøves ikke. Hos meg.

    Nå er det jo slik at en klasse D-forsterker som regel har lavere PSRR enn en klasse AB, så det kan godt tenkes at det finnes situasjoner med så aggressive EMI-forhold at det slår igjennom selv med disse. Hvis man bor i en leilighet i etasjen over et sveiseverksted, for eksempel. Da får man enten finne andre forsterkere som tåler de rådende forhold, skaffe seg strømfiltre med de fordeler og ulemper dette har, lytte utenfor arbeidstid, eller flytte til et sted med mindre industriell strømstøy. Å kåle rundt med apparatledninger vil være fåfengt.

    Når det gjelder spissformuleringen du har hengt deg opp i: Utstyr som ikke leverer forventet ytelse ved normale forhold på strømnettet i et boligområde må sies å være feilkonstruert, ja. Eller defekt. Hele poenget med hifi-dingser er jo at de skal levere vellyd i boligmiljø. Om komponentene behøver omfattende filtrering og andre tiltak for å fungere som forutsatt er noe feil. Det blir omtrent som en bil som ikke starter i kuldegrader. Ja, du kan sikkert kompensere ved å bygge varmgarasje og ettermontere motorvarmer, men like fordømt er noe feil med den bilen. Det kan være bedre og billigere å fikse feilen eller bytte bil enn å bygge varmgarasje rundt den.

    Industriell EMI-herding er noe annet, men også der er det konstruktørens ansvar å bygge noe som er egnet til formålet, om nødvendig ved å bygge inn filtrering og bypassing i vidunderet.
    https://www.electroschematics.com/11484/noise-hardening-for-the-industrial-environment-part-1/
    https://www.electroschematics.com/11514/noise-hardening-for-the-industrial-environment-part-2/

    Legg forresten også merke til at intraharmonisk støy og intermodulasjon er to forskjellige ting. Intraharmoniske er støykomponenter ved frekvenser mellom de harmoniske overtonene, mens intermodulasjon er når to forskjellige frekvenser treffer en ulinearitet og produserer nye frekvenser ved forskjellige summer og differanser av de opprinnelige frekvensene. Det kan bli en kilde til intraharmoniske, men kan også ende opp som overharmoniske, alt etter frekvensen på de første to støykildene.

    Det tar seg bedre ut om du leser det jeg skriver og legger merke til hva vi faktisk er enige om enn å fortsatt argumentere mot noe annet enn hva jeg skriver og mener.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er fortvilende å lese hvordan Asbjørn i sin tålmodighet stadig møtes med raseri, personlig frustrasjon osv. Dere det gjelder bør være klar over at vi er mange som leser, og vi gjør opp våre meninger om dere som personer. Det er uunngåelig. Du er det du skriver.
    Heilt sant! Det skulle då berre mangle!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Min argumentasjon om immun elektronikk står helt fint, den. De forskjellige Hypexene greier seg helt fint hos meg. De er gode nok til ikke å påvirkes av den støyen som finnes på nettet her. De behøver ikke engang noe filter foran seg. Hos meg. Og da kan jeg bruke tid og penger på noe mer konstruktivt enn å lete etter strømrelaterte gremlins.

    Husk forresten at UcD400 bare er et forsterkerkort uten strømforsyning. De tilhørende SMPS’ene har lovpålagt filtrering for ikke å slippe switchestøy ut på nettet. Jeg har en SMPS600 foran hver NC400, men mine UcD400 (200 W i 8 ohm) har overdimensjonerte lineære strømforsyninger med 500 VA trafo og 40000 uF split foil glattekondensatorer per forsterkerkort. Det er bare en slowstart foran trafoen, ikke noe nettfilter, for det behøves ikke. Hos meg.

    Nå er det jo slik at en klasse D-forsterker som regel har lavere PSRR enn en klasse AB, så det kan godt tenkes at det finnes situasjoner med så aggressive EMI-forhold at det slår igjennom selv med disse. Hvis man bor i en leilighet i etasjen over et sveiseverksted, for eksempel. Da får man enten finne andre forsterkere som tåler de rådende forhold, skaffe seg strømfiltre med de fordeler og ulemper dette har, eller flytte til et sted med mindre industriell strømstøy. Å kåle rundt med apparatledninger vil være fåfengt.

    Når det gjelder spissformuleringen du har hengt deg opp i: Utstyr som ikke leverer forventet ytelse med normale forhold på strømnettet i et boligområde må sies å være feilkonstruert, ja. Eller defekt. Hele poenget med hifi-dingser er jo at de skal levere vellyd i boligmiljø. Industriell EMI-herding er noe annet. Om komponentene behøver omfattende filtrering og andre tiltak for å fungere som forutsatt er noe feil. Det blir omtrent som en bil som ikke starter i kuldegrader. Ja, du kan sikkert kompensere delvis ved å bygge varmgarasje og ettermontere motorvarmer, men like fordømt er noe feil med den bilen.

    https://www.electroschematics.com/11484/noise-hardening-for-the-industrial-environment-part-1/
    https://www.electroschematics.com/11514/noise-hardening-for-the-industrial-environment-part-2/

    Det tar seg bedre ut om du leser det jeg skriver og legger merke til hva vi faktisk er enige om enn å fortsatt argumentere mot noe annet enn hva jeg skriver og mener.
    Og hvor finnes i dag normalt nett og installasjoner uten moderne støyende laster som ikke fantes for 20-30 år siden?
    Når en også ser mangfoldet med elektronikk der bruker trenger nettfiltre,audio eller industrifiltre
    har jeg store problem med velge/finne rett produsent.Din og flere andres anbefaling var jo ikke en suksess.
    Å kåle rundt med argumentasjon om å flytte eller å kjøpe immun elektronikk er en retorikk som ikke biter på meg.
    Mulig følgerne dine blir imponert,men ikke jeg.
    Er rimelig sikker at selv din elektronikk hadde knelet på enkelte steder,men den er ikke feilkonstruert.

    Hvor skal f.eks våre danske venner flytte,med nær 50% vindkraft?
    eller de av oss som tilfeldigvis bor på slike steder?
    https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_smelteverk_i_Norge
    Det blir for dumt.
    Nettkabler låter forskjellig,og årsaken er ikke defekt og feilkonstruert elektronikk som du flagger så høyt.
    Så kan en velge om en vil leke seg med kabler,dyre eller rimelige kjøpekabler,eller diy.

    Det gjelder bare å være mer bevist til årsaken.Der mener jeg du bommer.
    For hos meg ser det ut til at DAC og effekttrinn klares seg greit.
    Preamp og Hypex`n derimot.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Det er fortvilende å lese hvordan Asbjørn i sin tålmodighet stadig møtes med raseri, personlig frustrasjon osv. Dere det gjelder bør være klar over at vi er mange som leser, og vi gjør opp våre meninger om dere som personer. Det er uunngåelig. Du er det du skriver.
    Heilt sant! Det skulle då berre mangle!
    Noe jeg har gått glipp av igjen?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Ymir: Du slår inn åpne dører. Dette er velkjent problematikk og med de siste årenes introduksjon av sparepærer, LED-lys og til tider elendig konstruerte switch mode power supply i alt fra klokkeradioer, juletrebelysning, induksjonsovner, varmepumper og kanskje også el-biler så tviler jeg ikke på at problemene er større nå enn før.

    Min mening: Hvis man sliter med støy på nettet så blir det å trikse med strømkabler som fise i en orkan. De bittesmå endringene en 2 meter lang nettkabel kan bidra med er i beste fall ytterst marginalt.
    Løsningen er å utstyre elektronikken med filtre som tar støyen.
    (EDIT): Egen kurs til Hi-Fi alteret er selvfølgelig noe man bør gjøre først.

    Jeg tillater meg å ta et praktisk eksempel:
    Jeg fikk i oppdrag av en kunde å lage power supply til RIAA, platespiller og CD-drivverk. Oppdraget var å lage det så bra som overhode mulig uten å tenke på kostnader. Morsomt oppdrag for meg som kunne fråtse i dyre komponenter som "Medical grade" transformatorer med ultra lav lekkasje, haugevis med kondensatorer av dyreste type, skjermede common mode filtre, skjermede differential mode filtre, top of the line regulatorer, stort kabinett med god plass mellom de forskjellige trinnene, generell skjerming av både elektriske og magnetiske felt, osv.
    Ja, det er kanskje "overkill", og ja det blir dyrt, men så virker det også.
    For å dokumentere virkningen av filteret lagde jeg meg en målerigg og det er målt på følgende måte:

    Støy ble injisert (generert) på 230V nettet med en spesialbygget støygenerator som lagde et signal på 2,5V RMS som ble overlagret på strømnettet. Dette ble generert ved forskjellige frekvenser helt fra 100Hz (2 ordens) til 80kHz (1600 ordens).
    Dette gikk deretter inn til apparatet som skulle testes gjennom en helt vanlig nettkabel til 30 kroner.

    Støyen ble målt på utgangen av power supply med et ultrafølsomt apparat som kan måle støy ned til 4 nanovolt.

    Resultatet ble målt og plottet i kurven under (rød linje nederst). For moro skyld sammenlignet med andre regulatorer (riktignok har ingen av disse mine ekstratiltak med filtrering på disse kurvene)
    PSRR til -180 4A LowNoise.jpg


    Som vi ser på kurven over så blir alle frekvenser opp til 10kHz dempet med mer enn 174dB. (under målegrensen på 4nV)
    Over 10kHz slapp noe støy gjennom og vi ser en maks ved 70kHz.

    Dette med en vanlig nettkabel til 30kroner!
    Hvem ved sine fulle fem kan virkelig tro at kontakter fra Furutech og en kabel fra Nordost kan oppnå noe i nærheten?

    Videre beviser dette (Ymir) at filtrene i dette power supplyet ikke har noen form for resonanser i området fra 100Hz til 80kHz.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    Imponerende støytall, Armand. Det er tydelig at det er meget høy kompetanse å finne her inne. Er dette noe som lar seg kommersialisere eller er det en one-off?
     

    Bjeff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.11.2008
    Innlegg
    89
    Antall liker
    16
    Sted
    Bergen
    En ting med installasjonskabel i hus feks PR, er jo at den er skjermet, og at jordingen ligger og flyter i skjermen. En vanlig apparat kabel er gjerne jordet men ikke skjermet da jordingen er isolert, slik som i en vanlig gummikabel, det kan jo tenkes at det dermed er noe å hente på å bruke skjermet apparatkabel.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Imponerende støytall, Armand. Det er tydelig at det er meget høy kompetanse å finne her inne. Er dette noe som lar seg kommersialisere eller er det en one-off?
    Tror ikke jeg skal si så mye mer om produktet siden det fort tøyer reglene her inne. Men jeg kan si at det er ikke noe hokus-pokus med et slikt produkt, og det kan fint kommersialiseres. Det baserer seg på kjent elektronikkteori, dyre komponenter og litt overkill ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror du glemte «samt kompetanse til å gjennomføre det» ;). Jeg har full forståelse for at du ikke kan si mer om det. Imponerende jobbet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og der er du også inne på noe som vi som kunder bør være mer opptatt av: Bruker vi hifi-pengene på en måte som belønner reelle ytelser som følge av reell kompetanse og grundig utviklingsarbeid, eller belønner vi sjarlataner som bare forteller gode historier? Markedet vil tilby det vi etterspør og er villige til å betale for,
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Og der er du også inne på noe som vi som kunder bør være mer opptatt av: Bruker vi hifi-pengene på en måte som belønner reelle ytelser som følge av reell kompetanse og grundig utviklingsarbeid, eller belønner vi sjarlataner som bare forteller gode historier? Markedet vil tilby det vi etterspør og er villige til å betale for,

    Veldig godt poeng men hvordan skal Hvermansen skille Clinton fra Resten?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare å stille spørsmålet er en god start, og å lære seg bittelitt om hvordan dingsene fungerer vil være en god hjelp.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ser den men selgere prater i vei som om de er bomsikre på hva de formidler og "kunden" vil oftest komme i en situasjon hvor han/hun ikke forfølger problemstilling for ikke å føle seg latterliggjort - eller?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hva het det siste strømkabelfantomet som ble avslørt her og som fikk fremragende testresultat i relevant presse?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er altfor mange slike krabater til å holde telling, men kan det ha vært Paradox? Det mest «paradoksale» med kablene hans var at hvis man tok de oppgitte verdiene for induktans og kapasitans bokstavelig, ville signalhastigheten i kabelen vært høyere enn lysets hastighet i vakuum. Det skjer bare ikke i dette universet. De oppgitte tallene var bare noe han fant på uten å forstå hvordan de henger sammen. Eller, som de sier i Texas: Someone’s pissin’ on my boots an’ tellin’ me it’s a rainstorm.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    OT og utsagn oppfattet som støtende fjernet.

    Bjørn.H, moderator
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Bare å stille spørsmålet er en god start, og å lære seg bittelitt om hvordan dingsene fungerer vil være en god hjelp.
    Tja, oppfatter det mer som at det bare er ett svar på dette spørsmålet og det er forfektet gjennom en uttømmende elektroteori som igjen forklarer alle lydforskjeller som kan oppstå i alle sammenhenger og situasjoner.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Faktisk tror jeg at jeg ville hatt langt større sjanse til å skille en standard strømkabel fra en PS Audio AC12 kabel i en ABX test, enn å skille to CD spillere fra hverandre. Ihvertfall var dette fasiten da jeg prøvde å skille en Hegel CDP4 fra en HD12, i tillegg til de nevnte strømkabler en gang i tiden. På Nils Lofgren sin standardlåt Keith don’t go var det i mine ører klare forskjeller i gitarspillet til Nils Lofgren mellom de to strømkablene. På de to produktene fra Hegel var imidlertid forskjellene mer minimale, litt mer tyngde i fremførelsen til CDP4, men tvilsomt om forskjellen var stor nok til å plukke ut i en ABX test.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Armand nevner at en kunde har bestillt super power supplyer til CD Transport, platespiller og Riaa’r,
    dette helt uten pris tak. Idag er heldigvis prisen satt.🤓
    Det er faktisk meg.🙄
    Når de engang står i mitt system,har jeg tenkt å prøve ut forskjellige strømkabler på dem.
    I teorien, bør jeg i hvertfall ikke høre noen forskjeller her?
    Disse powersupplyene har mye lavere støy enn batteridrift.
    Vi får se hva dette fører til.
    Hittil hører jeg forskjell på strømkabler til alle mine nåværende hifipryler.😄
    Støyen på powersupplyene mine til Dacen er på -158 db.
    I min verden er mindre støy og forvrengning mer musikk.😎
    Det er en hittil konklusjon.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    wireworld lager fornuftige og god strømkabler, kan sterkt anbefalles
    Synes de lyder noget sterilt og klinisk. Focus på øvre mellemtone.
    gjelder dette uavhengig av hvilken komponent de brukes til, og gies det da en mulig teknisk/vitenskapelig forklaring på denne iboende egenskapen til kablen?

    Tillegg:

    jeg har ww stratus 5.2 på de fleste komponentene i anlegget, uten at jeg opplever noen forskjeller.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Tror det er fordi det er et fladkabel. Har oplevet det samme med andre fladkabler f.eks. Duelund.

    Har bare hørt deres strømkabler, som Sven Palvig har haft. Så om det er genereelt, det kan jeg ikke udtale mig om. Går ud fra det er en fælles tendens ved tynde og flade kabler.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Forresten, når vi er inne på dette med nettkabler: Jeg har en eldre Acoustic Zen Gargantua nettkabel som er aldeles fantastisk til store effektforsterkere. Har brukt den til Krell, Threshold, ML, og Plinius. Den er stiv og tykk, men det er virkelig en "keeper".

    Og så har vi selvfølgelig Shunyata Research sine Python og Anaconda nettkabler som er obligatorisk til Audio Research pre og RIAA. Ble brukt som utviklingsreferanse hos ARC i mange år. Man må ha et par av disse.

    Dette er selvfølgelig kabler som koster over 20K pr stk, men det er jo mulig å se det som en investering.
    Hej. J
    Hvad har dit strømkabel i kvadrat. Jeg er meget nysgerrig i strømkabler, fordi de påvirker lyden så meget.
    Jeg havde besøg af Modifix, der roste lyden, men manglede måske lidt dynamik. Det er ham, der har bygget mine højttalere og han synes, at der var lidt mere dynamik der.
    Det betød, at jeg gennemtænkte anlægget igen. Jeg havde et par kabler til reparation hos Drossel. Jeg ved af erfaring, at strøm ting påvirker så meget. Fordelerboken har så meget at sige f.eks.
    Så jeg lånte et strømkabel i Hifiklubben på 2 meter. Audioquest Thunder, der har 3 x 4,14 kvadrat og batteri på skærmen. Jeg skulle lige prøve det hjemme et par uger. Det blev sat på Marantz AV8805 processer, og det gav et tydeligt løft på lyden. Det resulterede i indkøb af 3 nye strømkabler. Der kom et på hver monoblok og så på Marantz AV8805 processeren. Jeg har i dag så fantastisk god lyd med masser af dynamik. Dynamikken er det der oftest er en mangelvare på hi-fi. Det lyder så pænt, men det er ikke som at høre en dyb bas guitar eller et trommesæt.
    Det skal siges, at resten af anlægget er trimmet over mange år. Jeg har egen strømgruppe med 2x2,5 kvadrat på fasen og nul, men kun 1 x 2,5 på jord. Jeg er inspireret af ymir til at forbedre gruppen yderligere.
    Jeg vet ikke kvadrat på Shunyata og Acoustic Zen kablene jeg nevnte i denne posten, men det jeg har prøvd av forskjellige nettkabler, både kjøpekabler og selvproduserte, tilsier at stort kvadrat ikke nødvendigvis er bedre enn et mindre kvadrat. Jeg mener også at ledermateriale og kordeldiameter er med på å gi forskjellig lydsignatur. Dette gjelder også signal og ht-kabler.

    Konfigurasjon har tydeligvis også betydning. Feks har Shunyatakablene ledere som er vevd rundt en skumkjerne. Regner med at dette fungerer som en form for filter. Asbjørn vet sikkert hvilke parametre som påvirkes.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Seriøst spørsmål, når man hører ting som hverken målinger eller flesteparten av befolkningen kan plukke opp, er det da ikke slitsomt å leve i dagens støyende samfunn ? For denne superhørselen kan vel ikke bare gjelde hifi.
    Selv jeg som har en ganske normal hørsel syntes det var helt fantastisk å nyte stillheten på Sognefjellet i sommer.
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Det er godt at Armand avkrefter mye svada i denne tråden og også kommer med små hint om at det går ann å lage gode nok strømfiltre - tror jeg bestiller et for nattesøvnen;) Har allerede egen 16 ampere kurs med en slags isotrafo. Ellers har strøm-demonene vært gledelig langt unna i det siste. Mulig jeg ikke trenger noe mer:)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.796
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    wireworld lager fornuftige og god strømkabler, kan sterkt anbefalles
    Jeg har 4 stk Wireworld Silver Electra 7 Power Cord i 2 meters længde. Jeg synes at det er et godt strømkabel, hvor speciel guitarstrenge står flot. Jeg bruger det til mindre effektkrævende apparater som Oppo Blue-Ray 205, Dac, drev.
    I vores klublokale spillede DACen bedre med kraftigere strømkabel. Men et fint strømkabel der gør sig godt.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det er godt at Armand avkrefter mye svada i denne tråden og også kommer med små hint om at det går ann å lage gode nok strømfiltre - tror jeg bestiller et for nattesøvnen;) Har allerede egen 16 ampere kurs med en slags isotrafo. Ellers har strøm-demonene vært gledelig langt unna i det siste. Mulig jeg ikke trenger noe mer:)
    Tror du har misforstått litt her.🙄
    Armand bygger ikke strømfiltre.
    Han bygger super super strømforsynnger
    som gruser alt annet ifht. støy og forvrengning.
    Ut av disse suuper strømforsyningene kommer nesten
    kilderen strøm.😀
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ymir: Du slår inn åpne dører. Dette er velkjent problematikk og med de siste årenes introduksjon av sparepærer, LED-lys og til tider elendig konstruerte switch mode power supply i alt fra klokkeradioer, juletrebelysning, induksjonsovner, varmepumper og kanskje også el-biler så tviler jeg ikke på at problemene er større nå enn før.

    Min mening: Hvis man sliter med støy på nettet så blir det å trikse med strømkabler som fise i en orkan. De bittesmå endringene en 2 meter lang nettkabel kan bidra med er i beste fall ytterst marginalt.
    Løsningen er å utstyre elektronikken med filtre som tar støyen.
    (EDIT): Egen kurs til Hi-Fi alteret er selvfølgelig noe man bør gjøre først.

    Jeg tillater meg å ta et praktisk eksempel:
    Jeg fikk i oppdrag av en kunde å lage power supply til RIAA, platespiller og CD-drivverk. Oppdraget var å lage det så bra som overhode mulig uten å tenke på kostnader. Morsomt oppdrag for meg som kunne fråtse i dyre komponenter som "Medical grade" transformatorer med ultra lav lekkasje, haugevis med kondensatorer av dyreste type, skjermede common mode filtre, skjermede differential mode filtre, top of the line regulatorer, stort kabinett med god plass mellom de forskjellige trinnene, generell skjerming av både elektriske og magnetiske felt, osv.
    Ja, det er kanskje "overkill", og ja det blir dyrt, men så virker det også.
    For å dokumentere virkningen av filteret lagde jeg meg en målerigg og det er målt på følgende måte:

    Støy ble injisert (generert) på 230V nettet med en spesialbygget støygenerator som lagde et signal på 2,5V RMS som ble overlagret på strømnettet. Dette ble generert ved forskjellige frekvenser helt fra 100Hz (2 ordens) til 80kHz (1600 ordens).
    Dette gikk deretter inn til apparatet som skulle testes gjennom en helt vanlig nettkabel til 30 kroner.

    Støyen ble målt på utgangen av power supply med et ultrafølsomt apparat som kan måle støy ned til 4 nanovolt.

    Resultatet ble målt og plottet i kurven under (rød linje nederst). For moro skyld sammenlignet med andre regulatorer (riktignok har ingen av disse mine ekstratiltak med filtrering på disse kurvene)
    Vis vedlegget 552318

    Som vi ser på kurven over så blir alle frekvenser opp til 10kHz dempet med mer enn 174dB. (under målegrensen på 4nV)
    Over 10kHz slapp noe støy gjennom og vi ser en maks ved 70kHz.

    Dette med en vanlig nettkabel til 30kroner!
    Hvem ved sine fulle fem kan virkelig tro at kontakter fra Furutech og en kabel fra Nordost kan oppnå noe i nærheten?

    Videre beviser dette (Ymir) at filtrene i dette power supplyet ikke har noen form for resonanser i området fra 100Hz til 80kHz.

    Vil du påstå at dette http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf
    er lett tilgjengelig og forstått hos menigmann i vår hobby?

    Vil vel heller tro at kunnskapsnivået er på dette stadiet blandt de aller fleste audiofile
    https://www.dinside.no/bolig/se-hvilke-av-disse-lyspaerene-som-na-er-forbudt/70156613

    "LED pærer er bare svindel, på et år har jeg skiftet fire pærer."

    "LED-pærenes levetid er oppskrytt. Vi har gjennom de siste årene byttet ut alle lyspærer i huset til LED, men flere har røket og sluttet å virke. Så når de snakker om flere års levetid er det bullshit. "

    Og ikke på dette nivået

    https://www.elinstallatoren.se/inneh...mitt-i-natten/

    Här har Sarah gjort många intressanta upptäckter. Som att supratonerna ibland breder ut sig på oväntade sätt. Vid ett tillfälle mätte hon exempelvis upp en viss distorsion från en LED-lampa. När hon sedan skruvade in ytterligare en LED-lampa så sjönk distorsionen. Det visade sig att störningarna ”städades bort” av den nya lampan i stället för att spridas på nätet. På samma vis kan lampor svälja störningar från solcellsomriktaren.

    – Jättebra för nätet, men kanske inte så lyckat för lampan, konstaterar Sarah.



    2m apparatleding er nå en del % av en kurs med 10-20m til sikring,
    fordi det er her og på faseskinne i sikringskapet det skjer.
    Så her er det din manglende erfaring som kommer til kort i forståelsen av fenomenet.
    Tror også at det store flertall i denne hobbyen ikke har dedikert kurs,
    og de færreste som har dedikert kurs har så kort kabel som ca 1.2m som hos meg.

    Hva din strømforsyning klarer er fullstendig irrelevant.
    Det som er relevant er hva norske forhandlere kan levere av elektronikk.
    Sånn sett så får du bare hevde at det aller meste (alt?) som selges av hifi elektronikk
    i Norge er feilkonstruert.
    Så får hver enkelt av oss andre bedømme i hvilken virkelighets verden du lever i.

    Blir litt komisk også når en leser hva enkelte skrev om Hypex.
    Det fantes jo ikke noe bedre,målemessig.

    Og jeg har til dags dato aldri sett noen påstå at en kontakt og kabel kan løse
    ett støyproblem.
    Slik billig retorikk er bare latterlig,på samme nivå ligger orkan/fis sammenligningen.

    Midt anliggende er å få frem HVORFOR noen ikke hører forskjeller,noen erfarer bedring
    og andre en forverring ved kabelbytter.For det er det tråden handler om.
    Jeg mener at det finnes helt greie tekniske forklaringer som ikke
    har noe med dagsform,placebo eller andre latterliggjørende forklaringer.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn