R
Roysen
Gjest
Jeg påstår ingen da jeg ikke har svaret. Jeg forsøker å finne mulige forklaringer som jeg kan tro på.erato skrev:Så du hevder at det finnes ukjente elementer i et lydsignal som ingen hittil kjenner til og som bare øret og ingen måleintrumenter kan detektere? Enten så snakker vi Nobelpris her, eller så er dette ren voodoo.Roysen skrev:Definisjonen av et lydsignal er vel ikke så interessant å diskutere. Vi snakker vel her om hva øret oppfatter er uavhengig av denne definisjonen.erato skrev:Et lydsignal er fullstendig karakterisert gjennom frekvens og nivå. Merk: Fullstendig. Påstår du noe annet lanserer du ny vioteksap igjen som du får bevise. Måleinstrumenter måler nivåer og frekvenser du ikke kan detektere.Roysen skrev:Hvordan kan man vite at det ikke finnes noen parametere hvor øret overgår dagens måleinstrumenter? Hvordan kan man vite at det ikke er parametere øret oppfatter som vi ikke vet om?erato skrev:Hørselen slår nok ikke ut måleinstrumenter nei (hverken på dynamikk, frkvensgang, følsomhet eller andre mulige parametre).
Hvordan kan man vite at det FØRST OG FREMST er det som skjer i hjernen ETTER at lydsignalet er mottatt som kan skape ulike lydoppfattelser av kabler?erato skrev:Problemene kan ligge på måleoppsett (feks retningsbestemmelse av lyd) men først og fremst i det som skjer i hjernen ETTER at lydsignalet er mottatt, den måten hjernen prosesserer signalet på før det registreres som lyd , og alle de ukjente faktorene som kan påvirke denne prosesseringen, og som man søker å minimalisere bla gjennom blindtesting.
Mvh
Roysen
Og: et relle lydforskjeller er det reelle lydforskjeller uansett hva hjernen måtte mene. En blindtests viktigte formål er å filtrere bort mest mulig av evt utenforstående faktorer som kunne tenkes å påvirke resultatet.
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen