Roysen skrev:
Her må jeg nesten spørre om du noensinne har sett et argument fra en audiofil som har foretatt en blindtest på hjemmebane med 5/5 eller 10/10 treff og hevdet at vedkommede har bevis? Det er som regel ikke de audiofil/troende som krever bevis.
Mvh
Roysen
Jeg har sett argumenter i disse baner: "dette vet du ikke noe om, din møllspiste teoretiker. Jeg utførte utstrakte blindtester på 80-tallet, men hunden spiste opp all dokumentasjonen". Eller "jeg har blindtestet dette, men jeg nekter å fortelle noe om testen for da vil sikkert teite objektivister hakke den fra hverandre. Det er dog 100% sikkert at fenomenet eksisterer, så slutt å kveruler!"
Er det helt uhørt å være skeptisk til "sannheter" som søkes bekreftet på den måten?
Selvsagt krever ikke de audiofile/troende bevis, det er jo stort sett de som framsetter påstander, evt er helt åpne for påstander frasatt av en "guru". Det er også disse som reagerer med harme over at noen har den frekkhet ved å stille spørsmålstegn ved ting.
Jeg sier meg enig med Erato:
1. Dersom det er lett å bevise et fenomen i en blindtest, hvorfor bruker ikke de som lager kabler, magiske pyramider, antistatisk spray, piller som gjør deg slank, etc en promille av reklamebudsjettet på å bevise det? Spesielt siden enkelte av effektene som rapporteres klart ville kvalifisere til en Nobelpris og revidering av alle måleinstrumenter.
2. Dersom fenomenet er uhyre vanskelig å påvise i en blindtest og krever en håndplukket elite av garvede testere på sin beste dag og spesialdesignet lyttemateriale (som gjør at alle blindtester har feilet til nå), hvordan greier Lyd & Bilde å gjøre seg opp en mening etter noen timers uformell lytting, og hva sier alt dette om den faktiske verdien av remedien i et anlegg? Har remedien kun praktisk lytteverdi i en gitt passasje av en Mozart-låt og er verdiløs ellers?
-k