Blindtester suger...

N

nb

Gjest
Ang forfatterens hån over at noen kan mene at High-End HiFi kan være et scam:

Fra www.edgeamps.com
issue 181 of The Absolute Sound, Robert Hartley reflects on the best sounds at the 2008 Consumer Electronics Show. Among his favorites: The Edge room featuring the redesigned G CD. In the same issue, the Signature 1.1 Preamp appears in the TAS Short List, in which the editors name their favorite products in every price category.

Den påstanden bet ham vel muligens litt i halen.
 
R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Ang forfatterens hån over at noen kan mene at High-End HiFi kan være et scam:

Fra www.edgeamps.com
issue 181 of The Absolute Sound, Robert Hartley reflects on the best sounds at the 2008 Consumer Electronics Show. Among his favorites: The Edge room featuring the redesigned G CD. In the same issue, the Signature 1.1 Preamp appears in the TAS Short List, in which the editors name their favorite products in every price category.

Den påstanden bet ham vel muligens litt i halen.
Her uttales det om lydkvaliteten - derfor er jeg ikke helt med deg på denne. Forklar gjerne.

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Her uttales det om lydkvaliteten - derfor er jeg ikke helt med deg på denne. Forklar gjerne.

Mvh
Roysen
Han snakker ikke bare om lydkvaliteten - han sier også at det ligger mye produktutvikling, godt ingeniørarbeide og innovasjon bak, det er ikke mye som tyder på at en av hans favorittspillere oppfyller så mange av hans egne kriterier for hva som kjennetegner High-end og hvorfor det koster så mye som det gjør. Hadde han visst at den i alle fall er basert på en billigste sort DVD-spiller så tror jeg kanskje han hadde vært mer skeptisk.

Basert på dette så synes jeg ikke det er helt urimelig å anta at hans oppfatning av kvaliteten til nevnte spiller er en smule påvirket av pris, utseende, merkestatus osv - faktorer han selv sier at rutinerte anmeldere er i stand til å utelukke.

PS: Jeg tenkte på uttalelser som kommer i det lange paperet hans, ikke det lille utdraget som er linket til her. Om du leser hele innlegget hans, så blir det foråpentligvis klarere hva jeg sikter til.
 
R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Her uttales det om lydkvaliteten - derfor er jeg ikke helt med deg på denne. Forklar gjerne.

Mvh
Roysen
Han snakker ikke bare om lydkvaliteten - han sier også at det ligger mye produktutvikling, godt ingeniørarbeide og innovasjon bak, det er ikke mye som tyder på at en av hans favorittspillere oppfyller så mange av hans egne kriterier for hva som kjennetegner High-end og hvorfor det koster så mye som det gjør. Hadde han visst at den i alle fall er basert på en billigste sort DVD-spiller så tror jeg kanskje han hadde vært mer skeptisk.

Basert på dette så synes jeg ikke det er helt urimelig å anta at hans oppfatning av kvaliteten til nevnte spiller er en smule påvirket av pris, utseende, merkestatus osv - faktorer han selv sier at rutinerte anmeldere er i stand til å utelukke.

PS: Jeg tenkte på uttalelser som kommer i det lange paperet hans, ikke det lille utdraget som er linket til her. Om du leser hele innlegget hans, så blir det foråpentligvis klarere hva jeg sikter til.
Kan det være at hans åpenbare forutinntathet i forhold til de faktorene han mener kjennertegner high-end i dette tilfellet er påvirket av lydkvaliteten og ikke de faktorene du tror?

Mvh
Roysen
 
N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Kan det være at hans åpenbare forutinntathet i forhold til de faktorene han mener kjennertegner high-end i dette tilfellet er påvirket av lydkvaliteten og ikke de faktorene du tror?

Mvh
Roysen
Det er selvsagt mulig, men min teori er også mulig, det var poenget mitt.

Jeg tipper at de som har lest Edge-tråden her er mindre keen på å betale det en slik spiller koster nå. Men lyden er jo akkurat den samme som tidliger.e
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Snickers-is skrev:
Jeg føler det er en tydelig tendens til at folk ønsker et ganske absolutt svar på et produkts faktiske kvalitet. I sammenhengen blindtester synes jeg det er viktig med litt begrepsavklaring:

- Blindtester er ikke egnet til å avgjøre bra vs dårlig.
- Lyttetester er ikke alene egnet til å fastslå den virkelige kvaliteten til et produkt.

De som deltar med høyest temperatur i slike debatter har ofte størst forventninger til det kvalitative resultatet av ulike testmetoder. Jeg mener alle bør betrakter tester, enten de gjøres blinde, seende eller hva som helst, som et "hva kan akkurat dette produktet i akkurat denne settingen"-scenario og ikke som et absolutt scenario. Ingen hifiskribent, konstruktør eller annen gal hifientusiast sitter med tiden, kapasiteten utstyrsmessig og forøvrig kunnskapen om akustikk osv til å kunne fastslå eksakt hvor godt et produkt er og ikke minst hvordan man kan få det til å låte best mulig.


Poenget mitt er at vi må slutte å blande debatten om kvalitativ lydvurdering med debatten om blindtesting og liknende.
Enig i det du skriver, men blindtester burde være en god metode til å avgjøre om det virkelig er forskjeller overhode på to eller flere produkter, bare det ikke er for mange av dem og at testen ikke går over for lang tid. "Austisk hudkommelse" er etter min mening umulig å stole på, selv om mange gurer bruker dette i argumententasjonen i sine beskrivelser. :)
 
K

KindOfBlue

Gjest
Siden jeg hører forskjell på rom, høyttalerplasseringer, ulike oppløsninger, vinyl/cd, mp3 (low sample rate) vs høyoppløsningsfiler, osv -- så regner jeg det som ganske rimelig at jeg også burde være i stand til å høre forskjell på kabler med øynene igjen.
Siden jeg ikke gjør det, så kan ihvertfall jeg slappe av når det gjelder hva jeg bruker av strekk -- andre behøver ikke dele mine erfaringer, selvsagt.

Men dersom jeg var ansvarlig utgiver for en publikasjon som fikk størstedelen av sine inntekter fra annonser, eller journalist i samme - og dermed avhengig av at publikasjonen gikk godt for å få utbetalt honorar, så er det mulig at jeg ikke ville vært helt nøytral i vurdering av produktene som beskrives i annonsene ...

Er det ikke dette vi snakker om?
 
M

musicus

Gjest
knutinh skrev:
pedal skrev:
Basert på ditt signifikante antall postinger her på Hi-Fi Sentralen over temaet, så finner jeg det matematisk overveiende sannsynlig at du kan mye mer om ABX enn meg. Sannsynligvis er det vel ingen andre på hele Forumet, som kan så mye om ABX prinsippet som deg, Knut. -Skulle vi glemme det, så er det også en matematisk overveiende sannsynlighet for at du vil påminne oss om nettopp det.
Jeg foretrekker å ikke bli tillagt noen guru-status.
Ingen fare! om ikke da kveru-guru-lerende er en form for status! ;) ....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
musicus skrev:
knutinh skrev:
Jeg foretrekker å ikke bli tillagt noen guru-status.
Ingen fare! om ikke da kveru-guru-lerende er en form for status! ;) ....
Så mange usaklige kommentarer om min person og så få intelligente argumenter mot deg jeg sier...

-k
 
M

musicus

Gjest
knutinh skrev:
musicus skrev:
knutinh skrev:
Jeg foretrekker å ikke bli tillagt noen guru-status.
Ingen fare! om ikke da kveru-guru-lerende er en form for status! ;) ....
Så mange usaklige kommentarer om min person og så få intelligente argumenter mot deg jeg sier...

-k
Vel det var ikke jeg som hadde "dedikert kverulant" som signatur engang i tiden, dessuten synes du ha humor som ett tørt brød, men det er en annen femma...

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.710
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å, knutinh kan være morsom han. Jeg synes å erindre noe slikt iallefall...
 
K

knutinh

Gjest
musicus skrev:
Vel det var ikke jeg som hadde "dedikert kverulant" som signatur engang i tiden, dessuten synes du ha humor som ett tørt brød, men det er en annen femma...
Kom igjen, la karakteristikkene hagle. Jo mer du må karakterisere min person, jo mer gjennomskuelig blir det for den jevne leser at du ikke har noe intelligent å tilføre samtalen, og føler deg truet av saklige innspill som går på tvers av dine erfaringer.

-k
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Siden jeg hører forskjell på rom, høyttalerplasseringer, ulike oppløsninger, vinyl/cd, mp3 (low sample rate) vs høyoppløsningsfiler, osv -- så regner jeg det som ganske rimelig at jeg også burde være i stand til å høre forskjell på kabler med øynene igjen.
Siden jeg ikke gjør det, så kan ihvertfall jeg slappe av når det gjelder hva jeg bruker av strekk -- andre behøver ikke dele mine erfaringer, selvsagt.
Det overrasker meg at du skriver dette. Jeg hører klare forskjeller kabler imellom (de som er tilnærmet likt oppbygd, kan dog være vanskelig å skille). Men der hvor jeg hører forskjeller kan det være vanskelig å si hvem som låter best. Forskjell er nødvendigvis ikke bedre, bare........ forskjellig. Og da er det jo ingen vits å åpne lommeboka på nytt.

Men dersom jeg var ansvarlig utgiver for en publikasjon som fikk størstedelen av sine inntekter fra annonser, eller journalist i samme - og dermed avhengig av at publikasjonen gikk godt for å få utbetalt honorar, så er det mulig at jeg ikke ville vært helt nøytral i vurdering av produktene som beskrives i annonsene.
Er dette så gjennomtenkt, da? Du bekjenner å ville bedra leserne dine. Det er nokså oppsiktsvekkende bekjennelse fra en bransjeaktør. Men å påstå at andre (ikke navngitte) utgivere og journalister er tilsvarende korrupte/uærlige blir for drøyt. Gjengs etikk og redaktøransvar er at det ikke skal være kobling mellom annonsering og redaksjon. Leserne kjøper bladet i tillit til denne nøytraliteten. Bryter du dette tillitsløftet så bedrar du leserne dine. (Må forøvrig ikke forveksles med slett journalistisk håndverk. Det forekommer titt og ofte, Hi-Fi blader inklusive. He-he. Men bedrageri som du forfekter, kan ikke sidestilles med inkompetanse).

En pikant detalj er forøvrig at The Absolute Sound startet opp tidlig på 70-tallet og ble utgitt helt uten annonser. Utgiver Harry Pearson poengterte dengang at dette nettopp var for å være 100% frittstående i forhold til bransjen. Dette holdt han på med i mange, mange år. Helt til bladet gikk teknisk konkurs utpå 90-tallet, og han selv satt blakk og ruinert tilbake. Dagens TAS har ny utgiver, og trykker annonser på vanlig vis.
 
K

knutinh

Gjest
pedal skrev:
...å påstå at andre (ikke navngitte) utgivere og journalister er tilsvarende korrupte/uærlige blir for drøyt. Gjengs etikk og redaktøransvar er at det ikke skal være kobling mellom annonsering og redaksjon. Leserne kjøper bladet i tillit til denne nøytraliteten. Bryter du dette tillitsløftet så bedrar du leserne dine. (Må forøvrig ikke forveksles med slett journalistisk håndverk. Det forekommer titt og ofte, Hi-Fi blader inklusive. He-he. Men bedrageri som du forfekter, kan ikke sidestilles med inkompetanse).
Dersom bladet utelukkende tester produkter seende så er det umulig å garantere at de ikke lar seg påvirke på et underbevisst plan.

Dersom bladet tester blindt så vil det derimot kreve bevisst uærlighet for å oppnå falske konklusjoner.

Når leger som deler ut medisiner ikke får vite om de deler ut aktive medisiner eller sukkerpiller så er det ikke fordi man mistenker at de er "uærlig". Har hifi-journalister større integritet og selvinnsikt enn legestanden?

-k
 
N

nb

Gjest
pedal skrev:
En pikant detalj er forøvrig at The Absolute Sound startet opp tidlig på 70-tallet og ble utgitt helt uten annonser. Utgiver Harry Pearson poengterte dengang at dette nettopp var for å være 100% frittstående i forhold til bransjen. Dette holdt han på med i mange, mange år. Helt til bladet gikk teknisk konkurs utpå 90-tallet, og han selv satt blakk og ruinert tilbake. Dagens TAS har ny utgiver, og trykker annonser på vanlig vis.
Når redaktøren av et blad (Fidelity) på lederplass skriver som man gjør, så tenker man jo sitt. Ikke misforstå meg dithen at jeg tror noen er kjøpt og betalt, men jeg tror det er veldig viktig ikke å tråkke på noen tær i bransjen. Jeg regner ikke med at Fideity kommer med en arikkelserie om hva man egentlig får av teknologi for de titusenvis av kronene man betaler for enkelte ting. Det hadde vært journalistikk. Å nesten ordrett gjengi produsentenes reklameutsagn er det ikke - i mine øyne. Jeg innser dog at et HiFi-blad etter en slik mal ville fått et meget kort liv, i alle fall på Norsk.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
Dersom bladet utelukkende tester produkter seende så er det umulig å garantere at de ikke lar seg påvirke på et underbevisst plan...Dersom bladet tester blindt så vil det derimot kreve bevisst uærlighet for å oppnå falske konklusjoner.
pedal skrev:
Basert på ditt signifikante antall postinger her på Hi-Fi Sentralen over temaet, så finner jeg det matematisk overveiende sannsynlig at du kan mye mer om ABX enn meg. Sannsynligvis er det vel ingen andre på hele Forumet, som kan så mye om ABX prinsippet som deg, Knut. -Skulle vi glemme det, så er det også en matematisk overveiende sannsynlighet for at du vil påminne oss om nettopp det.
Når leger som deler ut medisiner ikke får vite om de deler ut aktive medisiner eller sukkerpiller så er det ikke fordi man mistenker at de er "uærlig". Har hifi-journalister større integritet og selvinnsikt enn legestanden?
-Det er få, om ingen absolutter her i verden. Der er jeg helt på linje med deg, Knut!
 
K

KindOfBlue

Gjest
pedal skrev:
Men dersom jeg var ansvarlig utgiver for en publikasjon som fikk størstedelen av sine inntekter fra annonser, eller journalist i samme - og dermed avhengig av at publikasjonen gikk godt for å få utbetalt honorar, så er det mulig at jeg ikke ville vært helt nøytral i vurdering av produktene som beskrives i annonsene.
Er dette så gjennomtenkt, da? Du bekjenner å ville bedra leserne dine. Det er nokså oppsiktsvekkende bekjennelse fra en bransjeaktør. Men å påstå at andre (ikke navngitte) utgivere og journalister er tilsvarende korrupte/uærlige blir for drøyt. Gjengs etikk og redaktøransvar er at det ikke skal være kobling mellom annonsering og redaksjon. Leserne kjøper bladet i tillit til denne nøytraliteten. Bryter du dette tillitsløftet så bedrar du leserne dine. (Må forøvrig ikke forveksles med slett journalistisk håndverk. Det forekommer titt og ofte, Hi-Fi blader inklusive. He-he. Men bedrageri som du forfekter, kan ikke sidestilles med inkompetanse).
Ser ikke helt hvor jeg sier jeg vil bedra? Men det er velkjent at man ugjerne biter hånden som gir en mat, eller?
Jeg har flagget overfor Høvdingen at jeg pga et engasjement for B&O syns jeg bør markeres som Bransjeaktør, men lever ikke av å selge komponenter, eller tilsvarende.

Mener å huske en lang tråd i Audioasylum der man påpekte en tydelig sammenheng mellom annonsering og +omtale i hifi-blader, kanskje andre har linken? Tror bl.a. Stereophile var nevnt.

Det burde jo ikke komme som noen overraskelse at det kanskje er vanskelig å bevare full objektivitet om en annonsør/produsent står og lokker (eller truer med å trekke annonser?) Jeg syns de fleste hifi-blader er temmelig tannløse i sin "kritikk."

Men jeg liker at JA i seneste nummer av Stereophile skriver at de er strenge når det gjelder tilbud fra produsenter til skribenter - der er det flatt nei, skriver han - og det velger jeg å tro, fordi jeg har lyst til å tro at det er slik. (Ellers er det vel opplagt hvorfor Stereophile er så billig i abonnement?)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Jeg innser dog at et HiFi-blad etter en slik mal ville fått et meget kort liv, i alle fall på Norsk.
Se der! Etter massiv nedrakking på Hi-Fi tidsskrifter, omtrent i annen hvert innlegg siden du registrerte nicket ditt her på Forumet, så fant du jaggu et gullkorn til slutt! ;)

Neste skritt i restitueringen av "nb" blir nå at du laster ned øvrige utgivelser av Fidelity og leser disse. Begynn på nummer 1 og les deg framover. Artikler og ledere. Så vil du se at i sum, så utgjør Fidelity mye mer enn bare nummer 28, som du har lagt din "elsk" på. Vi snakkes igjen da!
 
N

nb

Gjest
pedal skrev:
nb skrev:
Jeg innser dog at et HiFi-blad etter en slik mal ville fått et meget kort liv, i alle fall på Norsk.
Se der! Etter massiv nedrakking på Hi-Fi tidsskrifter, omtrent i annen hvert innlegg siden du registrerte nicket ditt her på Forumet, så fant du jaggu et gullkorn til slutt! ;)

Neste skritt i restitueringen av "nb" blir nå at du laster ned øvrige utgivelser av Fidelity og leser disse. Begynn på nummer 1 og les deg framover. Artikler og ledere. Så vil du se at i sum, så utgjør Fidelity mye mer enn bare nummer 28, som du har lagt din "elsk" på. Vi snakkes igjen da!
Ikke nødvendig. Jeg har lest nr 1-noen og 20. Da sa jeg opp abonnementet mitt. Utgavene jeg hadde har jeg delvis solgt, delvis gitt bort. Jeg kjøpte 28 pga debatten om den famøse lederen. Og det er en gang slik at 28 faktisk er utgitt, man kan jo ikke fornekte at det nummeret finnes. Jeg synest det er merkelig om du ikke skjønner at man kan bli litt, hva skal jeg si - tvilende til objektiviteten etter det som står der.

Det står mye godt i Fidelity, blant annet fra deg selv, det er ikke det. Og visuelt er det meget lekkert. Jeg synest bare ikke lengre at bladet appellerte til meg, og derfor sluttet jeg å kjøpe det - det må vel være lov? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å snakke bransjeaktører etter munnen i kontroversielle saker, det var egentlig alt jeg ville frem til.

Og med "Norsk" så tenkte jeg kun på størrelsen på kundegruppen til et blad som neppe ville fått mange annonser.

Håper dette oppklarer (eventuelle) misforståelser
 
M

musicus

Gjest
knutinh skrev:
musicus skrev:
Vel det var ikke jeg som hadde "dedikert kverulant" som signatur engang i tiden, dessuten synes du ha humor som ett tørt brød, men det er en annen femma...
Kom igjen, la karakteristikkene hagle. Jo mer du må karakterisere min person, jo mer gjennomskuelig blir det for den jevne leser at du ikke har noe intelligent å tilføre samtalen, og føler deg truet av saklige innspill som går på tvers av dine erfaringer.

-k
Jaja, men sa jeg noe usant?....

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.710
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Apropos både blindtester og alternative hifiblekker: The Audio Critic klarte så vidt det var å gå rundt. I USA. Til gjengjeld er back issues virkelig lesverdige.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.478
Antall liker
3.311
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Ikke nødvendig. Jeg har lest nr 1-noen og 20. Da sa jeg opp abonnementet mitt. Utgavene jeg hadde har jeg delvis solgt, delvis gitt bort. Jeg kjøpte 28 pga debatten om den famøse lederen. Og det er en gang slik at 28 faktisk er utgitt, man kan jo ikke fornekte at det nummeret finnes. Jeg synest det er merkelig om du ikke skjønner at man kan bli litt, hva skal jeg si - tvilende til objektiviteten etter det som står der.
Greit nok. Men husk som sagt at den kontroversielle kabelgreia i nummer 28 representerer mindre enn 1% av bladets historiske produksjon.

Håper dette oppklarer (eventuelle) misforståelser
Fint. En hver kan jo poste hva han vil her på forumet. Du kan for eksempel skrive et "anti-28" innlegg, fast hver dag fremover, og Knut kan gjøre det samme mht. blindtestingens fortreffelighet. Når jeg tenker meg om, så er det vel det dere faktisk gjør. He-he.

-Men da blir det, iallefall for meg, ikke så lystbetont å skulle svare dere. For det skal jo være lystbetont det vi driver på med her på Forumet. Stemmer ikke det? Det er i hvertfall drivkraften min. Videre prøver jeg å balansere det negative med det positive, og ikke la gallen ta overhand. Siden jeg skriver under kjent identitet så tar jeg ikke hardere i ovenfor andre personer, enn at jeg kan dele plass med vedkommende i baren på Horten-messa. Egentlig en god gentlemans-regel for noen og enhver her på Sentralen.

(Beklager denne noe alvorstunge avslutningen).
 
K

knutinh

Gjest
pedal skrev:
...Knut kan gjøre det samme mht. blindtestingens fortreffelighet. Når jeg tenker meg om, så er det vel det dere faktisk gjør. He-he.
De fleste av innleggene min om blindtester er faktisk direkte svar på tiltale. Når noen (som du for ikke så lenge siden) tar opp blindtester og pånytt og pånytt blottlegger kunnskapsløshet, så synes jeg at det er helt greit å korrigere dere på en høflig måte.

Mitt tilbud om å hjelpe deg å forstå blindtester står åpent. Spørsmålet er om du egentlig vil lære noe, eller om du lever opp til stereotypene mange av oss har til hifi-journalister? Neste gang du tråkker i baret med utsagn om blindtester så tar jeg det som et bekreftende svar.

-k
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
knutinh skrev:
pedal skrev:
...Knut kan gjøre det samme mht. blindtestingens fortreffelighet. Når jeg tenker meg om, så er det vel det dere faktisk gjør. He-he.
De fleste av innleggene min om blindtester er faktisk direkte svar på tiltale. Når noen (som du for ikke så lenge siden) tar opp blindtester og pånytt og pånytt blottlegger kunnskapsløshet, så synes jeg at det er helt greit å korrigere dere på en høflig måte.

Mitt tilbud om å hjelpe deg å forstå blindtester står åpent. Spørsmålet er om du egentlig vil lære noe, eller om du lever opp til stereotypene mange av oss har til hifi-journalister? Neste gang du tråkker i baret med utsagn om blindtester så tar jeg det som et bekreftende svar.

-k
Dette er ikke ment frekt, kjipt eller noe som helst, men som et genuint nysgjerrig spørsmål:

Jeg og du diskuterte litt i en annen tråd om blindtester, du har debatert det opp og ned og i mente med mange andre - det er ingen tvil om at du vet hva du snakker om når det kommer til metodikk o.l. Men jeg lurer på: finnes det, hos deg, noen mulighet for at det kan være svakheter ved blindtester som gjør at de ikke er interessante for audio i utstrakt grad? Og som en oppfølger, et spørsmål jeg ikke tror du svarte på forrige gang jeg spurte: tror du at placeboeffekten(e) kan være så stor at vi lar oss fullstendig forblinde av merke, utseende, what-not og at alt som tilskrives f.eks. strømfiltre eller kabler kan tilbakeføres til utelukkende placebo?
 
N

nb

Gjest
Er det fortsatt bare meg (og muligens Pedal) som har lest <i>hele</i> innlegget til RH?
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Joda.

Utgangspunktet mitt er at jeg (bombe!) er enig med Harley i mye. Men jeg oppfatter han som for polarisert i enkelte deler av diskusjonen sin, bl.a. i at han omtrent avfeier at vi blir påvirket av utseende, at vi vet hvilket merke det er o.l. Men han fører en argumentasjon som går langt utover en snever debatt om blindtester og som, slik jeg leser den, handler mer om hva det vil si å lytte til musikk, og som en følge av det, hi-fi. Jeg kjente meg igjen i mye av det og syns det var lærerikt. I tråden jeg lagde som heter "Hvorfor hi-fi" har jeg skrevet en del om mitt forhold til hi-fi og jeg satt med et inntrykk av at jeg og Harley er enig på mange punkter.

Siden denne tråden handler om blindtester spesifikt, kan jeg også gjøre det klart at jeg er enig med han i hans konklusjoner og begrunnelse for hvorfor blindtester ikke er det ultimate i audio.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Det er så irriterende at detatten om blindtest, i likhet med lederen i The Absolute Scam, skal handle om hvorvidt blindtester er brukbare basert på følgende analogi:

- En blindtest konkluderer med at man ikke hører forskjell på spesifikk kabel A og spesifikk kabel B i et spesifikt oppsett.
- Blindtestmotstanderne svarer: Det er jo forskjell på kabler, ergo er blindtesten uegnet til å høre forskjeller.
 
K

knutinh

Gjest
Mbare skrev:
Jeg og du diskuterte litt i en annen tråd om blindtester, du har debatert det opp og ned og i mente med mange andre - det er ingen tvil om at du vet hva du snakker om når det kommer til metodikk o.l. Men jeg lurer på: finnes det, hos deg, noen mulighet for at det kan være svakheter ved blindtester som gjør at de ikke er interessante for audio i utstrakt grad?
Nei. Jeg tror at en rekke praktiske forhold gjør at det er krevende å gjennomføre gode blindtester, men jeg ser ingenting fundamentalt som gjør dem "uinteressant for audio".
Og som en oppfølger, et spørsmål jeg ikke tror du svarte på forrige gang jeg spurte: tror du at placeboeffekten(e) kan være så stor at vi lar oss fullstendig forblinde av merke, utseende, what-not og at alt som tilskrives f.eks. strømfiltre eller kabler kan tilbakeføres til utelukkende placebo?
Det er bevist at dette kan skje. Altså at "annet enn lydmessige faktorer" kan dominere den seende lytters opplevelse av "lydmessige faktorer".

Hvorvidt det er det som alltid skjer vet vi selvsagt ikke. Hifi-verdenen er preget av mange påstander og få blindtester.

-k
 
N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Det er så irriterende at detatten om blindtest, i likhet med lederen i The Absolute Scam, skal handle om hvorvidt blindtester er brukbare basert på følgende analogi:

- En blindtest konkluderer med at man ikke hører forskjell på spesifikk kabel A og spesifikk kabel B i et spesifikt oppsett.
- Blindtestmotstanderne svarer: Det er jo forskjell på kabler, ergo er blindtesten uegnet til å høre forskjeller.
Presis. Det forfatteren faktisk sier i innlegget sitt er at siden audiofile betaler for X, så finnes X.

Han <i>antar</i> da i prinsippet at selv det mest spinnville innen HiFi pr. def. har rot i virkeligheten, og når da blindtester feiler i å verifisere dette, så er det noe galt med testmetodikken. Noe av den samme logikken har man jo sett her på forumet.
 
R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Det er så irriterende at detatten om blindtest, i likhet med lederen i The Absolute Scam, skal handle om hvorvidt blindtester er brukbare basert på følgende analogi:

- En blindtest konkluderer med at man ikke hører forskjell på spesifikk kabel A og spesifikk kabel B i et spesifikt oppsett.
- Blindtestmotstanderne svarer: Det er jo forskjell på kabler, ergo er blindtesten uegnet til å høre forskjeller.
Det er mulig Harley argumenterer på den måten, men det er ikke slik debatten har vært ført her på sentralen. Her er det kabelmotstanderne som tar blindtester til inntekt for at alle kabler lyder likt. Så ønskes det at motparten skal motbevise dette gjennom en ABX. Dette er en lite egnet metode fordi hver ABX er så situasjonsspesifikk i tillegg til at man ikke lytter på normal vant måte.

Mvh
Roysen
 
K

KindOfBlue

Gjest
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Det er så irriterende at detatten om blindtest, i likhet med lederen i The Absolute Scam, skal handle om hvorvidt blindtester er brukbare basert på følgende analogi:

- En blindtest konkluderer med at man ikke hører forskjell på spesifikk kabel A og spesifikk kabel B i et spesifikt oppsett.
- Blindtestmotstanderne svarer: Det er jo forskjell på kabler, ergo er blindtesten uegnet til å høre forskjeller.
Det er mulig Harley argumenterer på den måten, men det er ikke slik debatten har vært ført her på sentralen. Her er det kabelmotstanderne som tar blindtester til inntekt for at alle kabler lyder likt. Så ønskes det at motparten skal motbevise dette gjennom en ABX. Dette er en lite egnet metode fordi hver ABX er så situasjonsspesifikk i tillegg til at man ikke lytter på normal vant måte.

Mvh
Roysen
Roysen - i middelalderen stred de "lærde" om hvor mange engler som kunne få plass på et knappenålshode, at de eksisterte tok de for gitt. Men englers eksistens vågde man ikke sette spørsmålstegn ved dengang, siden det ville vært blasfemi.

Det er noen deler av hifi-troen som absolutt bør settes spørsmålstegn ved. Den katolske kirken ble styrtrik på folks dårlige samvittighet -- mange hifi-produsenter har kanskje sett potensialet i å melke overtro på et annet område?

Innen hifi er det heldigvis ikke dødsstraff for blasfemi, men det burde kanskje vært fengselsstraff. ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.710
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har tenkt litt på hvor lang tid det ville ta meg å venne meg til å lytte med utsikt til et laken i stedet for utsikten til de brede bygder.
Man kan jo trene på ABX om man ønker å lære litt om seg selv. Eks: Hører jeg forskjell på 0dB og -0,5dB, f.eks. Lett å trene på det om man har utstyr og en velvillig medhjelper.
 
N

nb

Gjest
pedal skrev:
Robert Harley er som sagt en av de mest kunnskapsrike og anerkjente innen for musikkindustrien og hi-fi bransjen:
....
Sagt med andre ord: Skal man så tvil om Robert Harleys artikkel, så er hans faglige kompetanse ikke et sted å begynne.
Jeg har ikke lest boken hans, men etter anmeldelsene av den på Amazon.com å dømme, så er det muligens så som så med hans kunnskaper, i alle fall når det kommer til teknikken. Det skal dog sies at han selv sier at det ikke er mye feil i boken, at han har formalkompetanse og flere av kapitlene i boken har blitt sjekket av eksperter.

Uten å ha lest boken, så skal jeg selvsagt ikke mene noe bastant den ene eller andre veien. Men i hvor vidt hans omgang med grunnleggende elektroteori er korrekt burde være mulig å finne ut. Og en sentral forutsetning for å påpeke dens mangler er jo faktisk at man kjenner sin teori. Det virker jo ganske ofte som det er helt ok å mene mye om digitalteoriens mangler selv om man åpenbart ikke kan noe særlig om digitalteknikk - dette uten at jeg tenker på Harley.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Roysen skrev:
Dette er en lite egnet metode fordi hver ABX er så situasjonsspesifikk i tillegg til at man ikke lytter på normal vant måte.
Venter fortsatt på at du skal backe opp denne kreative påstanden med noen referanser.
 
K

knutinh

Gjest
Mbare skrev:
Utgangspunktet mitt er at jeg (bombe!) er enig med Harley i mye.
...
Men han fører en argumentasjon som går langt utover en snever debatt om blindtester og som, slik jeg leser den, handler mer om hva det vil si å lytte til musikk, og som en følge av det, hi-fi.
Jeg synes ærlig talt at den debatten er et sidespor, at den er et forsøk på å skjule den reelle debatten med mange store ord, noe som veldig ofte skjer i dette miljøet når realitetene blir for vanskelige for enkelte.

Jeg overlater til komponist og utøver å skape kunst. De døde elektroniske og akustiske komponentene som står i stua mi skal ikke finne på å legge til et ekstra vers.


Most such tests, including this new CD vs. high-res comparison, are performed not by disinterested experimenters on a quest for the truth but by partisan hacks on a mission to discredit audiophiles.
Dokumentasjon? Den ene testen jeg har henvist til på tech-hjørnet var gjort av forskere ved Philips, og den tok for seg momenter relevant for SACD. Philips har vel hatt en viss interesse i SACD. Alt er peer-reviewet i AES. Partisan hacks?

I contend that such tests are an indictment of blind listening tests in general because of the patently absurd conclusions to which they lead.
En logisk brist. Dersom blindtester skal benyttes til å undersøke virkeligheten, og man legger til grunn seende tester som "fasit" så har det ingen hensikt å drive med blindtester. Blindtester som bekrefter den seende virkeligheten vil da være av begrenset interesse, mens motstridende blindtester vil bli forkastet.

Fra paperet:
Contrary to the objectivists’ misconceptions, much observational listening as practiced by magazine reviewers is conducted under carefully controlled conditions—more controlled, in fact, than the conditions present during many other stages of the music recording and reproduction processes. Levels between components are matched to within 0.1dB or less. Linear differences, such as whether the product is polarity-inverting or not, are accounted for.
Vet noen i Fidelity hvordan de skal måte utgangen på en CD-spiller?

Nothing irks the scientific audio community more than reading or hearing about some new audio device or technique that countermands the laws of physics. The world of high-end audio abounds in this nonsense.

Unfortunately, objectivists attempt to discredit all observational listening by linking the entire high-end audio industry and responsible critical listeners to absurd pseudoscientific claims. This “guilt by association??? technique is an affront to all serious listeners who repudiate the mumbo-jumbo and pseudoscientific elements of audio. The responsible high-end press, whose allegiance is to its readers, has a duty to expose such fraud for what it is, both in the interests of truth and to protect its readers from buying worthless devices.
Når en redaksjon slipper igjennom en artikkel som sier at en HDMI-kabel har bedre kontrast og mindre støy enn en annen så kan jeg ikke konkludere noe annet enn at de enten er uærlige eller befinner seg på en annen planet. Hvordan kan jeg da lese magasinets andre artikkel med noen tillit?
If the listener cannot identify the particular stimulus under these conditions—with statistical certainty— the phenomenon is considered nonexistent.
Feil. Testen er inkonklusiv.
Unfortunately, objectivists attempt to discredit all observational listening by linking the entire high-end audio industry and responsible critical listeners to absurd pseudoscientific claims. This “guilt by association??? technique is an affront to all serious listeners who repudiate the mumbo-jumbo and pseudoscientific elements of audio.
Legg merke til hvordan han først kritiserer det å avskrive seende tester "guilt by association", og så gjør akkurat det samme med blindtester:
Blind listening tests are frequently conducted under the following conditions:

1) The experimenter’s agenda is often to prove that no audible differences exist rather than to discover if differences do exist. (24)
2) There is an adversarial relationship between listener and experimenter, and the listener is aware that he will be exposed to ridicule if he “fails.???
3) The playback system, music, room, and other conditions are foreign to the listener.
4) The experimenter controls all aspects of the test, including the music used, playback level, how long the listener can hear each presentation, how many times the listener can hear each presentation, the rapidity of switching between presentations, and in which musical passage the switching occurs.
5) The experimenter controls the number of successive trials without regard for the listener’s fatigue, increasing the number of trials if a trend indicating reliable identification appears.
6) The number of successive trials is excessively high, in an attempt to get a greater statistical sample size.
Jeg er fristet til å henvise til den famøse kabeltesten av Mike Lavigne. Pkt 1-6 var såvidt jeg kan se besvart i den testen.


To begin with the mechanical and procedural flaws of blind testing, the process is a gross distortion of reality in that the conditions present during blind testing are the antitheses of the conditions present during normal music listening. This is another example of the observation cited earlier that audio is the only field that tests its products in ways that bear absolutely no relationship to the ways in which those products are used. An individual’s sensitivity to subtle differences is diminished under the stress and completely artificial conditions inherent in blind testing.
Mike Lavigne rapporterte såvidt jeg vet ikke noe stress. Deltakerne i Ivar Løkkens test burde kunne være ganske avslappet. I guidelines til blindtester er det å skape en avslappet atmosfære anført som et viktig punkt.

Alt han sier kan forøvrig sies om seende tester. Altså kan konklusjonen enten bli: "det er umulig å teste hifi (seende eller blindt)", eller "det er mulig å teste hifi".

Observational listeners employ the “single presentation method??? of listening, in which a piece of music is auditioned in its entirety before listening to the same piece again through another component. This technique is in sharp contrast to the rapid back and forth switching employed in blind listening tests. Because of these procedural problems, the interaction between the listener and the test introduces unknown and therefore unquantifiable variables into the experiment. In a discipline that prides itself on recognizing and controlling all experimental variables, it is surprising that the myriad characteristics of human perception have been so studiously ignored.
Grunnen til at korte klipp ofte benyttes er fordi designeren av eksperimentet gjerne vil ha et positivt resultat. Jeg har selv utført blindtester hvor lytteren får velge fritt kuttlengde. Hvis du har tid og tålmodighet nok kan du bruke måneder og år.

During blind testing, the listener’s tendency is to focus on a specific aspect of the presentation to aid him in identifying a particular component. This natural inclination to “try hard??? is a fatal mistake because it is diametrically opposed to normal music-listening practice. By concentrating on the specific, the listener becomes oblivious to communication of musical expression— the true indicator of audio equipment quality.
Kan det ikke like gjerne slå andre veien? Yter ikke sjakkspillere og atleter ofte best når de fokuserer? Jeg snakker ikke om "musical expression". Jeg snakker om "er det forskjell", eller "er det ikke forskjell". Noe proffe vinsmakere greier selv om det er vanskelig. De som har noe å fare med klarer det blindt og er høyt priset.

The mental activity forced on the listener by blind-testing methodology— comparing, judging, calculating, trying to retrieve a memory of the previous sound, focusing on the specific, anxiety, fear of failing and of being judged, thinking ahead to the outcome, and thinking of the consequences of success or failure are all left-brain functions. These mental activities—which are never called into play during normal music listening—leave little room for sensitivity to how well the component conveys the music’s meaning and value—the true indicator of audio-equipment quality.
Det er fritt opp til forfatteren å designe en blindtest hvor han slipper å være redd for å feile. Heorfor greier vinsmakere å bruke sansene til å (ofte) kjenne igjen vin i en helt kunstig situasjon? Har vinsmakere bedre psyke enn audiofile

When blind listening tests, despite their effect of obscuring audible differences,
Dette har ikke blitt underbygget. Fri synsing.

When blind listening tests, despite their effect of obscuring audible differences, indicate that an audible phenomenon does exist (a phenomenon denied by objectivists), the results are either incorrectly reported as a null, (5) or judged “not statistically significant.??? The “disinterested??? experimenter often chooses to believe that certain listeners enjoyed an amazing run of luck rather than that they could discriminate a difference the experimenter had previously concluded to be inaudible
Jeg lurer på om forfatteren har hatt statistikk på skolebenken?
One of the strongest indictments of blind listening tests is, ironically, the very test cited by objectivists that “proved??? all power amplifiers sound alike. This test “revealed??? that power amplifiers as diverse as an output-transformerless tube design, an expensive solid-state unit, and a $220 Japanese receiver were sonically identical. (30) These amplifiers were as different from each other in design and measured performance as one could assemble. The amplifiers differed dramatically in their ability to deliver current to the loudspeaker, their distortion spectra, output impedance (which, with the OTL tube amplifier, would react with the load to introduce frequency response errors of 2dB), dynamic headroom, slew rate, transient intermodulation distortion, and virtually every other measurable grading of amplifier performance. Despite the large measurable differences in these amplifiers, the listeners could not distinguish among them. (31)
Tøv. Blindtester kan påvise en forskjell eller svikte i å påvise en forskjell. Det kan være mange grunner til at man svikter i å påvise en forskjell, f.eks utvalget av lyttere. Det skal ideelt sett bare være en grunn til at man påviser en forskjell: at den "virkelig" er der.

The objectivists can’t have it both ways. If “blind testing shows up differences very sensitively,??? yet the same methodology led to the absurd conclusion that an output-transformerless tube amplifier, a high-end solid-state design, and a $220 Japanese receiver, all having very different linear performances, were sonically identical, then the inescapable conclusion is that blind listening tests are fundamentally flawed.
Hva menes med "very different" og "very sensitive"? Jeg ser stadig konklusjoner uten argumentasjon.
How is it possible that a single listener, using non-blind observational listening techniques, was able to discover in less than ten minutes a distortion that escaped the scrutiny of 60 expert listeners, 20,000 trials, and elaborate “double-blind, triple-stimulus, hidden-reference??? methodology?
Jeg har ingen problem med at enkelte lyttere er bedre enn andre, og at seende lytting kan være utmerket til å antyde problemer.
Blind listening tests subvert the entire reason we listen to music. Music isn’t merely an arbitrary collection of pitches of varying amplitude and duration; it is filled with meaning, expression, and feeling
Ettersom de fleste av oss nå lytter til digitale kilder så er det snakk om en kjølig strøm av 1-ere og 0-ere.

Dersom jeg noen gang får høyttalere med følelser så kommer jeg til å sette dem på gata. Musikk er for meg store følelser. Teknikken er dumme bokser som prøver å videreformidle den "best mulig".

If the listener cares, the difference between components will be audible and musically meaningful; if the listener doesn’t care, the difference may not be recognized because it has no value. This is why blind listening tests obscure differences between components; the music’s meaning has no significance under such conditions.
I den grad musikken mister sin mening i blindtester så mister den også sin mening i seende tester. Betyr det at Harley ser seg om etter en ny jobb?



-k
 
K

knutinh

Gjest
pedal skrev:
Sagt med andre ord: Skal man så tvil om Robert Harleys artikkel, så er hans faglige kompetanse ikke et sted å begynne.
Tar man feil så tar man feil. Ingens gurustatus fritar dem fra å bli revet ned fra pidestallen.

Jeg lar meg ikke imponere av det Harvey skriver. Litt dårlig innsikt og veldig dårlig argumentasjon. Forøvrig må han gjerne være uhyre flink til å teste CD-spillere uten at jeg vet noe som helst om det.

-k
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
De som ser på blindtester som en fasit over virkeligheten, gjør dette fordi at under blind lytting er det kun ørene som er "sansepapparatet", og man fjerner innbildning/inntrykk man kan få gjennom synet.

Hvorfor innbiller man seg da like mye under en blindtest, som man tilsynelatende gjør under vanlig lytting?

I en blindtest kan samme kabel komme 6 ganger på rad. Halvparten av gangene innbiller du deg at det er en annen kabel det spilles på. Hvordan kan det skje når det "kun" er ørene som oppfatter lyden? Det burde være relativt enkelt å høre at det er samme kabel som brukes hele tiden?
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Knutinh berører så vidt et tema som må ha stor betydning ved blindtester- Hvem lytter? F.eks. et panel bestående kun av gutta i The Audio Critic-redaksjonen med ss d/a-convertere eller kabler på menyen. Ville ikke de være så skeptiske til om hvorvidt det var forskjell, at de kunne tenkes å ha subjektive filtere som ville blokkere for eventuelle hørbare forskjeller?

På den annen side vil en overivrig kabelentusiast høre villle høre forskjeller i hytt og pine, men resultatet vil jo da avgjøre om hvorvidt det var snakk om reelle forskjeller.

- Betyr ikke det at dersom en blindtest skal fungere optimalt, så må hvilken komponentkategori man hører på også være blindt?
 
Topp Bunn