Joaquin skrev:
ja.
som for eksempel å stemple folk som "lettlurt", "naiv", "placeboutsatt" og "overtroisk" når de mener å høre forskjell på kabler.
Men det er det jo utrolig lett å motbevise? ;D Og det er vel presis fordi kabelbransjen kvier seg så ekstremt for å levere bevis at man til slutt kanskje henfaller til slike karakteristikker ...
F.eks. Tenk på Pear Cables og Adam Blake, for å holde dette innenfor trådens tema. Tenk hvilken gylden og fantastisk anledning Adam Blake hadde til å sette James Randi ettertrykkelig på plass, og skape utrolig blest omkring sine kabler! Gratis verdensomspennende markedsføring, gjennom nettsteder som dette og hundrevis av andre.
I stedet for å trekke kablene sine, skulle Pear Cables nørt opp under den voldsomme interessen som blusset opp omkring kabler og hi-fi. (Sjekk technorati for hits og du blir overveldet).
Blake kunne sendt ut en pressemelding som lød slik:
Pear Cables are proud to meet the 1 Million Dollar Challenge of the James Randi Foundation, though on terms that we are comfortable with. We are convinced as to the superior hi-fi performance of our cables and look forward to a healthy boost in revenues when we collect the prize!
Our terms:
1. We want a bank guarantee that there actually is a One Million Dollar Prize to be won.
2. In the format of duels of old, we think that each party should appoint trusted seconds, and that these should meet to negotiate the conditions of the test, the use of our cables, and the protocol for evaluating the results.
3. We accept JRF's wish to conduct a series of stastically significant double blind ABX tests on our cables, against a regular off-the-shelf product. For such a test to have absolute validity and to be acceptable to both parties, we reserve the right of approval of the test suite, the test equipment and conditions. Though we would like to add that our cables are intended to be used by hi-fi enthusiasts in a variety of settings and between a variety of components. Our insistence upon the test conditions is for us to be able to stake our company's reputation in the sound knowledge that the test will be fair and square.
4. We expect to hear from the James Randi Foundation at the earliest opportunity, and will keep our customers and contacts informed as to developments in this Cable Test Challenge. Go to
www.pearcables.com to register for our newsletter and mailing list. You don't want to miss this - as we finally lay to rest decades of doubts and accusations about honest cable manufacturers being Snake Oil Salesmen. The world will soon discover that a Hi-Fi system without Pear Cables is poorer for the omission.
===
Hva gjorde Adam Blake i stedet? En masse vrøvl og påskudd om hvorfor JRF ikke var troverdige, JRF ikke hadde penger, hvorfor testen ville være rigget, hvorfor de måtte trekke seg, bla-bla-bla.
Han fikk en gylden anledning. Hele Hi-Fi verden og kretser langt utenfor denne kunne snakket om Pear Cables med andektighet -- i stedet sitter han med byger av mail fra kunder som har fortalt ham at de har mistet tillit til produktet.
Er han så dum? Eller visste han at Pear ville bli avslørt, og var uten et egentlig valg i situasjonen?