Blindtest i Fidelity - hører de forskjell?

Fidelity blindtester kabler - klarer de å skille dem fra hverandre?

  • Selvfølgelig!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Selvfølgelig ikke!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Om de gjør har de jukset!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Om de ikke gjør er de udugelige!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er kabeltilhenger og jeg lar meg ikke påvirke av resultatet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er kabelmotstander og jeg lar meg ikke påvirke av resultatet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Det skal bli spennende å se

    Stemmer: 0 0.0%
  • I couldn't care less

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
har nå lest testen å må ærlig innrømme jeg ble litt skeptisk, ikke over testmetode, men over den veldige halalulja opplevelsen dette virket å være, det ble egentlig litt for mye til å virke realistisk.. Og hvis de faktisk mener det de skriver så vil nå jeg ivertfall påstå at dette bør være lett å måle, tenker på det at det sies at lyden ble noen hakk høyere med innspilt valhalla...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Distinctive skrev:
Har sjekket opp.
Leverandør av Anti-cables sender over testeksemplar for din odel og eie når som helst.
Legg ut resultatene i forum etterpå.

Send meg PM med adresse så formidler jeg dette eller kontakt Hanor as direkte www.hanor.as/audio
Nå sjekket jeg opp anti-cables, og de er produsert av lakkisolert tråd. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg da skulle måle egentlig. At de ikke endrer karakter etter innbrenning eller over tid?
Det tviler jeg ikke på at er tilfelle, spesielt for disse anti-cables. Men jeg har mine tvil til at kabler som har så flyktig isolasjon at man kan måle vesentlig endring i kapasitans etter bare noen dager i kabelkokeren, er hyllevare hos kabelprodusentene.

Jeg ser for meg at en test vil foregå på denne måten. To kabler trengs. 1 testobjekt og 1 kontroll. Kontrollen må ligge i samme rom/miljø som testobjektet. Man måler kapasitans på begge kablene. Testobjektet utsettes for innbrenning av et dertil egnet innbrenningsapparat. Etter en uke måles kapasitans igjen.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Har sjekket opp.
Leverandør av Anti-cables sender over testeksemplar for din odel og eie når som helst.
Legg ut resultatene i forum etterpå.

Send meg PM med adresse så formidler jeg dette eller kontakt Hanor as direkte www.hanor.as/audio
Nå sjekket jeg opp anti-cables, og de er produsert av lakkisolert tråd. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg da skulle måle egentlig. At de ikke endrer karakter etter innbrenning eller over tid?
Det tviler jeg ikke på at er tilfelle, spesielt for disse anti-cables. Men jeg har mine tvil til at kabler som har så flyktig isolasjon at man kan måle vesentlig endring i kapasitans etter bare noen dager i kabelkokeren, er hyllevare hos kabelprodusentene.

Jeg ser for meg at en test vil foregå på denne måten. To kabler trengs. 1 testobjekt og 1 kontroll. Kontrollen må ligge i samme rom/miljø som testobjektet. Man måler kapasitans på begge kablene. Testobjektet utsettes for innbrenning av et dertil egnet innbrenningsapparat. Etter en uke måles kapasitans igjen.
Helt flott, men jeg har 2 kommentarer.
A) Du bør gjøre det samme med en alternativ kabel hvor isolasjonen er tykk/tykkere
B) Lyttetest før og etter
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Distinctive skrev:
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Har sjekket opp.
Leverandør av Anti-cables sender over testeksemplar for din odel og eie når som helst.
Legg ut resultatene i forum etterpå.

Send meg PM med adresse så formidler jeg dette eller kontakt Hanor as direkte www.hanor.as/audio
Nå sjekket jeg opp anti-cables, og de er produsert av lakkisolert tråd. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg da skulle måle egentlig. At de ikke endrer karakter etter innbrenning eller over tid?
Det tviler jeg ikke på at er tilfelle, spesielt for disse anti-cables. Men jeg har mine tvil til at kabler som har så flyktig isolasjon at man kan måle vesentlig endring i kapasitans etter bare noen dager i kabelkokeren, er hyllevare hos kabelprodusentene.

Jeg ser for meg at en test vil foregå på denne måten. To kabler trengs. 1 testobjekt og 1 kontroll. Kontrollen må ligge i samme rom/miljø som testobjektet. Man måler kapasitans på begge kablene. Testobjektet utsettes for innbrenning av et dertil egnet innbrenningsapparat. Etter en uke måles kapasitans igjen.
Helt flott, men jeg har 2 kommentarer.
A) Du bør gjøre det samme med en alternativ kabel hvor isolasjonen er tykk/tykkere
B) Lyttetest før og etter
Hva md 25 meter CO lakris. Har en liggende. ;)

Edit: Lager en ny tråd på det her.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Har sjekket opp.
Leverandør av Anti-cables sender over testeksemplar for din odel og eie når som helst.
Legg ut resultatene i forum etterpå.

Send meg PM med adresse så formidler jeg dette eller kontakt Hanor as direkte www.hanor.as/audio
Nå sjekket jeg opp anti-cables, og de er produsert av lakkisolert tråd. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg da skulle måle egentlig. At de ikke endrer karakter etter innbrenning eller over tid?
Det tviler jeg ikke på at er tilfelle, spesielt for disse anti-cables. Men jeg har mine tvil til at kabler som har så flyktig isolasjon at man kan måle vesentlig endring i kapasitans etter bare noen dager i kabelkokeren, er hyllevare hos kabelprodusentene.

Jeg ser for meg at en test vil foregå på denne måten. To kabler trengs. 1 testobjekt og 1 kontroll. Kontrollen må ligge i samme rom/miljø som testobjektet. Man måler kapasitans på begge kablene. Testobjektet utsettes for innbrenning av et dertil egnet innbrenningsapparat. Etter en uke måles kapasitans igjen.
Helt flott, men jeg har 2 kommentarer.
A) Du bør gjøre det samme med en alternativ kabel hvor isolasjonen er tykk/tykkere
B) Lyttetest før og etter
Hva md 25 meter CO lakris. Har en liggende. ;)
Det funker fint pga. fargeforskjeller - ellers er de jo dønn like ! ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
...
Spørsmål 1:
Nei.
Jeg er ingen kabelfabrikant, men når et isolasjonsmateriele tørker ut, så påvirker dette kabelens totale kapasitans, så lenge isolasjonen ikke er en edelgass, vakum, ol.
...
Det er vel ikke mange av oss som er kabelfabrikanter ... trur eg.

Du kan prøve å starte med å korrelere lytteinntrykk vs variasjoner i kablers kapasitive egenskaper. For å gjøre det enkelt så foreslår jeg å bruke forskjellige kabler hvor den største forskjellen er kapasitans - f.eks. prøv å finn noen gode koaxkabler med hhv. 75 og 50 ohm, hvor 50 ohmskabelen har omlag 2,25 ganger høyere kapasitans enn 75 ohmskabelen (dvs, dersom jeg har regnet riktig, at de har omlag samme egenskaper mht resistans og induksjon). Med de svært marginale endringer i kapasitans som følge av evt. fuktighet i kablenes isolasjonsmateriale vil jeg først og fremst hevde (a priori) at dette ikke er hørbart, og dernest at fuktighetsnivået er dominert av luftfuktigheten og ikke har noe som helst med in-/utbrenning å gjøre. Fuktighetsabsorbsjonen i PVC er forøvrig om lag 0,05% (av volum eller masse?) som er noe av det høyeste for normalt brukte isolasjonsmaterialer av palst i kabler, og uansett langt mindre enn for luft og omgivelser. I sammenhengen har jeg mer tro på statisk ladning i kabelens isolasjonsmateriale - dog vi snakker om AC og relativt lavimpedante kretser ...

mvh
KJ
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
KJ skrev:
Distinctive skrev:
...
Spørsmål 1:
Nei.
Jeg er ingen kabelfabrikant, men når et isolasjonsmateriele tørker ut, så påvirker dette kabelens totale kapasitans, så lenge isolasjonen ikke er en edelgass, vakum, ol.
...
Det er vel ikke mange av oss som er kabelfabrikanter ... trur eg.

Du kan prøve å starte med å korrelere lytteinntrykk vs variasjoner i kablers kapasitive egenskaper. For å gjøre det enkelt så foreslår jeg å bruke forskjellige kabler hvor den største forskjellen er kapasitans - f.eks. prøv å finn noen gode koaxkabler med hhv. 75 og 50 ohm, hvor 50 ohmskabelen har omlag 2,25 ganger høyere kapasitans enn 75 ohmskabelen (dvs, dersom jeg har regnet riktig, at de har omlag samme egenskaper mht resistans og induksjon). Med de svært marginale endringer i kapasitans som følge av evt. fuktighet i kablenes isolasjonsmateriale vil jeg først og fremst hevde (a priori) at dette ikke er hørbart, og dernest at fuktighetsnivået er dominert av luftfuktigheten og ikke har noe som helst med in-/utbrenning å gjøre. Fuktighetsabsorbsjonen i PVC er forøvrig om lag 0,05% (av volum eller masse?) som er noe av det høyeste for normalt brukte isolasjonsmaterialer av palst i kabler, og uansett langt mindre enn for luft og omgivelser. I sammenhengen har jeg mer tro på statisk ladning i kabelens isolasjonsmateriale - dog vi snakker om AC og relativt lavimpedante kretser ...

mvh
KJ
Dette er mat for Rhesus, ref. ny tråd.

Jeg tilbakeviser ikke det som sies her i det hele tatt, men mitt utgangspunkt er at det som blir sagt av kabelleverandøren ikke skurrer i mine ører.
Det er heller snodig at det ikke har blitt tatt opp før i kabeldiskusjoner.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
oddgeir skrev:
Jeg har ofte lurt på hvor lang innbrenningstid det er på kablene i en PC.
Hvis det er slik at kabler endrer elektriske egenskaper etter x antall timers bruk, hvor lang tid tar det da før egenskapene i en pc-kabel har endret seg så mye at pc'en slutter å virke.
Dagens pcer slutter ofte å virke..
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
John_Harald skrev:
oddgeir skrev:
Jeg har ofte lurt på hvor lang innbrenningstid det er på kablene i en PC.
Hvis det er slik at kabler endrer elektriske egenskaper etter x antall timers bruk, hvor lang tid tar det da før egenskapene i en pc-kabel har endret seg så mye at pc'en slutter å virke.
Dagens pcer slutter ofte å virke..
Hahaha - killer !

Tror neppe PCén slutter å virke pga. endring i kapasitans (noen ganger skal det mindre til).
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Distinctive skrev:
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Har sjekket opp.
Leverandør av Anti-cables sender over testeksemplar for din odel og eie når som helst.
Legg ut resultatene i forum etterpå.

Send meg PM med adresse så formidler jeg dette eller kontakt Hanor as direkte www.hanor.as/audio
Nå sjekket jeg opp anti-cables, og de er produsert av lakkisolert tråd. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg da skulle måle egentlig. At de ikke endrer karakter etter innbrenning eller over tid?
Det tviler jeg ikke på at er tilfelle, spesielt for disse anti-cables. Men jeg har mine tvil til at kabler som har så flyktig isolasjon at man kan måle vesentlig endring i kapasitans etter bare noen dager i kabelkokeren, er hyllevare hos kabelprodusentene.

Jeg ser for meg at en test vil foregå på denne måten. To kabler trengs. 1 testobjekt og 1 kontroll. Kontrollen må ligge i samme rom/miljø som testobjektet. Man måler kapasitans på begge kablene. Testobjektet utsettes for innbrenning av et dertil egnet innbrenningsapparat. Etter en uke måles kapasitans igjen.
Helt flott, men jeg har 2 kommentarer.
A) Du bør gjøre det samme med en alternativ kabel hvor isolasjonen er tykk/tykkere
B) Lyttetest før og etter
Hva md 25 meter CO lakris. Har en liggende. ;)
Det funker fint pga. fargeforskjeller - ellers er de jo dønn like ! ;D
Ikke tull med fargeforskjeller. En viss kabelprodusent mener at fargen på isoleringsmaterialet er avgjørende for lydkvaliteten ...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Soundproof skrev:
Distinctive skrev:
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Har sjekket opp.
Leverandør av Anti-cables sender over testeksemplar for din odel og eie når som helst.
Legg ut resultatene i forum etterpå.

Send meg PM med adresse så formidler jeg dette eller kontakt Hanor as direkte www.hanor.as/audio
Nå sjekket jeg opp anti-cables, og de er produsert av lakkisolert tråd. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg da skulle måle egentlig. At de ikke endrer karakter etter innbrenning eller over tid?
Det tviler jeg ikke på at er tilfelle, spesielt for disse anti-cables. Men jeg har mine tvil til at kabler som har så flyktig isolasjon at man kan måle vesentlig endring i kapasitans etter bare noen dager i kabelkokeren, er hyllevare hos kabelprodusentene.

Jeg ser for meg at en test vil foregå på denne måten. To kabler trengs. 1 testobjekt og 1 kontroll. Kontrollen må ligge i samme rom/miljø som testobjektet. Man måler kapasitans på begge kablene. Testobjektet utsettes for innbrenning av et dertil egnet innbrenningsapparat. Etter en uke måles kapasitans igjen.
Helt flott, men jeg har 2 kommentarer.
A) Du bør gjøre det samme med en alternativ kabel hvor isolasjonen er tykk/tykkere
B) Lyttetest før og etter
Hva md 25 meter CO lakris. Har en liggende. ;)
Det funker fint pga. fargeforskjeller - ellers er de jo dønn like ! ;D
Ikke tull med fargeforskjeller. En viss kabelprodusent mener at fargen på isoleringsmaterialet er avgjørende for lydkvaliteten ...
Det forklarer hvorfor jeg aldri har hørt om fargeblinde audiofile ;D
 
K

knutinh

Gjest
Distinctive skrev:
Når folk sier at de oppnår forskjeller når de bruker en Stratum 1 server for å synkronisere sampling av medie, så vil det være merkelig (les: usannsynlig) at endring i kapasitans (altså kabelens elektriske karakteristikk) skulle være helt uvesentlig mhp. den lyttemessige helheten..
Jeg vet ikke hva en "Stratum 1 server" er.

Du ser kanskje at argumentasjonen din er uhyre svak? På lik linje med: "Siden Enron var slik en opplagt god forretningside så vil det være usannsynlig at ikke alle pyramide-spill er en god ide"

Du nevner et hel urelatert (?) fenomen som du uten dokumentasjon hevder har virkning, og trekker konklusjonen at dette fenomenet med uttørking av isolasjon som fremdeles ikke har fått fysisk bekreftese her inne må nødvendighet gir hørbar påvirkning?

-k
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
knutinh skrev:
Distinctive skrev:
Når folk sier at de oppnår forskjeller når de bruker en Stratum 1 server for å synkronisere sampling av medie, så vil det være merkelig (les: usannsynlig) at endring i kapasitans (altså kabelens elektriske karakteristikk) skulle være helt uvesentlig mhp. den lyttemessige helheten..
Jeg vet ikke hva en "Stratum 1 server" er.

Du ser kanskje at argumentasjonen din er uhyre svak? På lik linje med: "Siden Enron var slik en opplagt god forretningside så vil det være usannsynlig at ikke alle pyramide-spill er en god ide"

Du nevner et hel urelatert (?) fenomen som du uten dokumentasjon hevder har virkning, og trekker konklusjonen at dette fenomenet med uttørking av isolasjon som fremdeles ikke har fått fysisk bekreftese her inne må nødvendighet gir hørbar påvirkning?

-k
Det må da gå an å 'mene' noe her inne uten å inneha hele dokumentasjonen til et nytt kreftmedikament eller nobelprisen i fysikk ???
Jeg mener bestemt at det er mer ubehagelig å ha på seg våte strømper enn tørre, men jeg har ikke dokumentasjon på denne følelsen heller..... ;)
 
K

knutinh

Gjest
Distinctive skrev:
knutinh skrev:
Distinctive skrev:
Når folk sier at de oppnår forskjeller når de bruker en Stratum 1 server for å synkronisere sampling av medie, så vil det være merkelig (les: usannsynlig) at endring i kapasitans (altså kabelens elektriske karakteristikk) skulle være helt uvesentlig mhp. den lyttemessige helheten..
Jeg vet ikke hva en "Stratum 1 server" er.

Du ser kanskje at argumentasjonen din er uhyre svak? På lik linje med: "Siden Enron var slik en opplagt god forretningside så vil det være usannsynlig at ikke alle pyramide-spill er en god ide"

Du nevner et hel urelatert (?) fenomen som du uten dokumentasjon hevder har virkning, og trekker konklusjonen at dette fenomenet med uttørking av isolasjon som fremdeles ikke har fått fysisk bekreftese her inne må nødvendighet gir hørbar påvirkning?

-k
Det må da gå an å 'mene' noe her inne uten å inneha hele dokumentasjonen til et nytt kreftmedikament eller nobelprisen i fysikk ???
Jeg mener bestemt at det er mer ubehagelig å ha på seg våte strømper enn tørre, men jeg har ikke dokumentasjon på denne følelsen heller..... ;)
Du må få lov til å mene akkurat det du vil - på lik linje med meg.

Når du sier at det er "usannsynlig" at endringer i kablers kapasitans forårsaket av uttørking ikke skal gi hørbare endringer, så må jeg få lov til å hevde at ut fra dine begrensede argumenter er det i mine øyne slett ikke usannsynlig?

Jeg tror du må skille mellom det å få lov til å ha en mening, og det å få lov til å ha en mening uimotsagt.

mvh
-k
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
knutinh skrev:
Distinctive skrev:
knutinh skrev:
Distinctive skrev:
Når folk sier at de oppnår forskjeller når de bruker en Stratum 1 server for å synkronisere sampling av medie, så vil det være merkelig (les: usannsynlig) at endring i kapasitans (altså kabelens elektriske karakteristikk) skulle være helt uvesentlig mhp. den lyttemessige helheten..
Jeg vet ikke hva en "Stratum 1 server" er.

Du ser kanskje at argumentasjonen din er uhyre svak? På lik linje med: "Siden Enron var slik en opplagt god forretningside så vil det være usannsynlig at ikke alle pyramide-spill er en god ide"

Du nevner et hel urelatert (?) fenomen som du uten dokumentasjon hevder har virkning, og trekker konklusjonen at dette fenomenet med uttørking av isolasjon som fremdeles ikke har fått fysisk bekreftese her inne må nødvendighet gir hørbar påvirkning?

-k
Det må da gå an å 'mene' noe her inne uten å inneha hele dokumentasjonen til et nytt kreftmedikament eller nobelprisen i fysikk ???
Jeg mener bestemt at det er mer ubehagelig å ha på seg våte strømper enn tørre, men jeg har ikke dokumentasjon på denne følelsen heller..... ;)
Du må få lov til å mene akkurat det du vil - på lik linje med meg.

Når du sier at det er "usannsynlig" at endringer i kablers kapasitans forårsaket av uttørking ikke skal gi hørbare endringer, så må jeg få lov til å hevde at ut fra dine begrensede argumenter er det i mine øyne slett ikke usannsynlig?

Jeg tror du må skille mellom det å få lov til å ha en mening, og det å få lov til å ha en mening uimotsagt.

mvh
-k
Vel, det var vel ikke ordrett gjengitt over, men jeg skulle kanskje justert utsagnet til at det er langtifra usannsynlig at dette påvirker lyden, selv om jeg er av den oppfatning at dette forholdet spiller inn.

Har ellers ingen problemer med dine innvendinger (eller skepsis for den slags skyld). Vi lever i et demokrati.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
nb skrev:
oddgeir skrev:
Jeg har ofte lurt på hvor lang innbrenningstid det er på kablene i en PC.
Hvis det er slik at kabler endrer elektriske egenskaper etter x antall timers bruk, hvor lang tid tar det da før egenskapene i en pc-kabel har endret seg så mye at pc'en slutter å virke.
Hadde redaskjoenen i Fidelity benektet at noesomehelst som går på strøm, inkludert HiFien, kan fungere sånn noenlunde etter hensikten fra dag 1 og i årevis hadde de i det minste vært konsekvente.
Ser ikke helt relevansen av dette nb?
Her er det vel snakk om hva mennesket kan høre, eller?
Sist jeg sjekket hadde hverken kaffetrakter eller pc påmontert slike:



Jeg har forstått at Rhesus og knutinh ikke er interessert i å komme nærmere enighet om hørbare forskjeller innen hifi.
Rhesus sine målinger og knutinh sine uttalelser er kun til for å avkrefte det som blir sagt av audiofile.

Her har noen av skribentene blitt utsatt for tre doble sett av kabler, hvor det ene settet var innbrent med Vidar.
Ellers var kablene identiske og ikke til å skille visuelt for lytterne.
Resultatene tyder på at det skjer noe når man kjører kablene gjennom denne maskinen.

I min verden ville dette da spore blant andre Rhesus og knutinh til å søke i formelsamlingen (og et stykke utenfor?) for å prøve og avdekke hvorfor slikt kan oppstå. Men det skjer ikke. Istedet er man opptatt av å forsøke og avvise dette som sludder og pølsevev. Med abx-fanen høyt hevet.

R
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
RoDa skrev:
I min verden ville dette da spore blant andre Rhesus og knutinh til å søke i formelsamlingen (og et stykke utenfor?) for å prøve og avdekke hvorfor slikt kan oppstå. Men det skjer ikke. Istedet er man opptatt av å forsøke og avvise dette som sludder og pølsevev. Med abx-fanen høyt hevet.

R
Ærlig talt RoDa, det får da være måte på!

Rhesus skrev:
el_mariachi skrev:
Topp tiltak, tenker vi får bekreftet effekten av placebo med dette.
Hvem vet. Kanskje vi ser noe.....
 
N

nb

Gjest
Relevansen er at dere hevder at det skjer ganske så dramatiske ting med en strømleder så fort den tilfeldigvis står i et stereoanlegg. Effekter som, meg bekjent, er ikke-eskisterende og irrelevante i alle andre relevante sammenhenger. I sist leder sa jo Hr. Redaktør nærmest direkte at viten om signaloverføring fra 0-20KHz over 1 meter inneholder store hull, de som driver med dette til dagelig er bare så blendet av teorien sin at de ikke har oppdaget det selv ennå.

Tenk deg selv - en CD-spiller inneholder sikkert noen tusen ledninger/printkortbaner/koblingspunkter - og i følge dere, så skulle hver eneste av disse endre karakter i løpet av noen hundre timer med "innbrenning", og det attpåtil i ukjente retninger. Tror du virkelig en CD-spiller ville være i nærheten av å kunne fungere om så var tilfelle?

Den dagen grunnlæren om fysikk og elektronikk blir rokket ved av oppdagelsene til et knippe audiofile og HiFI-skribeneter skal jeg gladelig ta av meg hatten og spise den. Jeg tror dog det vil ta en stund før så skjer.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
nb skrev:
Relevansen er at dere hevder at det skjer ganske så dramatiske ting med en strømleder så fort den tilfeldigvis står i et stereoanlegg.
Tror vi snakker litt forbi hverandre.
Jeg påstår ikke det skjer dramtatiske ting med en strømleder, eller inni en cd-spiller.
Jeg påstår det skjer noe som er hørbart.
Har ikke snøring på hvorfor det skjer, eller hvordan det skjer. Men jeg påstår hardnakket at det er hørbart.

Både du og jeg vet jo at det ikke er noen som har klart å måle det ennå, ellers ville jo dette forumet stort sett vært dødt. (Med unntak av off-topic)

Mvh
Rolf
 
A

Afterglow

Gjest
Nei, dette blir for dumt! Driver målemafiaen og provoserer frem slike tåpelige diskusjoner fremdeles?! Folk som aldri har prøvd hverken Valhalla eller Vidar som vet bedre enn de som var i testpanelet hva de egentlig hørte?! ::)

Dette minner meg egentlig om diskusjoner på arbeidsplasser, i drosjer o.l. der "mannen i gata" vet så mye bedre enn alle eksperter hvordan verdensproblemene skal løses.... ::)
Mange tror at bare en er mange nok som mener det samme så må man jo ha rett....! ;D ;D ;D ::)

Svaret er ganske enkelt: Når Dr. Lewis Johnson i Conrad Johnson legger all teori på hylla og tar den siste lydmessige finpussen på de nye effektforsterkerene ved å bruke ørene, altså ved å lytte så viser det at ørene faktisk er verdens beste måleinstrument. Og tross alt: det er jo ørene ihvertfall jeg bruker når jeg lytter til musikk?! Hvilken interesse har det da at et par amatørmålere med et tilfeldig brevkurs i elektronikk ikke klarer å måle noen forskjeller? Dette beviser jo bare at enten de eller målemetodene ikke strekker til?!

Hvis jeg drar frem noen av mine beskjedne kunnskaper fra elektronikk/telematikk-linja på Ingeniørhøyskolen så tror jeg at dere bare kan pakke sammen måleinstrumentene: Dere klarer aldri å bevise at det ikke er forskjell på kabler uansett! Slikt er umulig å bevise ved måling. Det eneste som kan bevises ved måling er at de målemetodene man til nå har brukt ikke er tilstrekkelige.... ;)



Nei, slapp av gutter! Kos dere med musikken og bruk måleinstrumentene til noe fornuftig som ikke er relatert til musikk! ;)

Ps: Dette er mitt første og også siste innlegg i denne tråden, forsøk på provoseringer vil ikke hjelpe.... ;D

Pps: Man kan dra en analogi til "Stålampa" av Odd Børretzen:
Som liten gutt lå han og hørte på en gammel mann med trebein som gikk omkring oppe på loftet. Han var livredd og turte heller ikke å gå opp på loftet for å sjekke. For, som han sa: Hvis han gikk opp på loftet og sjekket og ikke fant noen der oppe, hva ville det bevise? Det ville jo bare bevise at det var en usynlig mann med trebein som gikk omkring på loftet! ;D ;D ;D

Ppps: Jeg har heller ikke stemt da både spørsmålsstillingen og alternativene er feil: Hvordan kan vi vite hva de hørte?Bedre enn de selv, mener jeg? :p Men: BT, no hard feelings....! ;)

mvh
FMG
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
FMG skrev:
Nei, dette blir for dumt! Driver målemafiaen og provoserer frem slike tåpelige diskusjoner fremdeles?! Folk som aldri har prøvd hverken Valhalla eller Vidar som vet bedre enn de som var i testpanelet hva de egentlig hørte?! ::)
Kikk på side én i tråden, du. Denne provoserende tråden ble ikke startet av noe medlem av det du provokativt benevner som "målemafiaen." ;)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Hvis musikksignaler er så avensert som enkelte her på forumet påstår, så lurer jeg virkelig på hvordan man får inn dette på en CD eller LP.. Skjønner det ikke.. Det er jo musikk, ikke signaler...
Hmmm..

PK
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
pks skrev:
Hvis musikksignaler er så avensert som enkelte her på forumet påstår, så lurer jeg virkelig på hvordan man får inn dette på en CD eller LP.. Skjønner det ikke.. Det er jo musikk, ikke signaler...
Hmmm..

PK
Det er vel ALDRI noen som påstår at lakriskabler hindrer signalene fra å komme frem? ???
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Viking skrev:
pks skrev:
Hvis musikksignaler er så avensert som enkelte her på forumet påstår, så lurer jeg virkelig på hvordan man får inn dette på en CD eller LP.. Skjønner det ikke.. Det er jo musikk, ikke signaler...
Hmmm..

PK
Det er vel ALDRI noen som påstår at lakriskabler hindrer signalene fra å komme frem? ???
Hvem sa noe om godteri nå?

???

Pk
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Jeg var på besøk hos en kompis i går kveld, og jeg snakket litt om Fremer/Randi-testen og denna blindtesten i Fidelity med at folk hørte forskjell på "innbrente" kabler vs. "ikke innbrente" kabler. Grunnen til at jeg benytter " " er at innbrenning er at tøvete ord i mangel på noe bedre.
Kompisen min er ikke HiFi-freak, men musikkentusiast. OG han er av den rasjonelle, vitenskapelige og dokumenterbare sorten. ;D Men saken er den at han ganske fort kom opp med ei rasjonell teknisk forklaring på hvorfor det er sånn, og han mente klart at dette nok kunne måles, men ikke i dag. Vi er ikke kommet tilstrekkelig langt ennå. Og jeg hadde ingen grunn til ikke å være enig med ham i det.
Problemet er at jeg ikke kan gjengi den tekniske forklaringa hans.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Espen R skrev:
Jeg var på besøk hos en kompis i går kveld, og jeg snakket litt om Fremer/Randi-testen og denna blindtesten i Fidelity med at folk hørte forskjell på "innbrente" kabler vs. "ikke innbrente" kabler. Grunnen til at jeg benytter " " er at innbrenning er at tøvete ord i mangel på noe bedre.
Kompisen min er ikke HiFi-freak, men musikkentusiast. OG han er av den rasjonelle, vitenskapelige og dokumenterbare sorten. ;D Men saken er den at han ganske fort kom opp med ei rasjonell teknisk forklaring på hvorfor det er sånn, og han mente klart at dette nok kunne måles, men ikke i dag. Vi er ikke kommet tilstrekkelig langt ennå. Og jeg hadde ingen grunn til ikke å være enig med ham i det.
Problemet er at jeg ikke kan gjengi den tekniske forklaringa hans.
Det ville forundret meg stort om noen kunne gjengi en teknisk forklaring vi ennå ikke er kommet langt nok til å forstå ;D

Vidar
 
K

knutinh

Gjest
RoDa skrev:
Jeg har forstått at Rhesus og knutinh ikke er interessert i å komme nærmere enighet om hørbare forskjeller innen hifi.
Rhesus sine målinger og knutinh sine uttalelser er kun til for å avkrefte det som blir sagt av audiofile.

Her har noen av skribentene blitt utsatt for tre doble sett av kabler, hvor det ene settet var innbrent med Vidar.
Ellers var kablene identiske og ikke til å skille visuelt for lytterne.
Resultatene tyder på at det skjer noe når man kjører kablene gjennom denne maskinen.

I min verden ville dette da spore blant andre Rhesus og knutinh til å søke i formelsamlingen (og et stykke utenfor?) for å prøve og avdekke hvorfor slikt kan oppstå. Men det skjer ikke. Istedet er man opptatt av å forsøke og avvise dette som sludder og pølsevev. Med abx-fanen høyt hevet.
Jeg tror kanskje du lar deg forblinde av følelser når du beskriver forløpet? Jeg henviser til følgende historikk i denne tråden:
knutinh skrev:
Jeg synes man skal være forsiktig med å dømme fidelity før man har lest artikkelen.

Det at de vedkjenner at blindtester har en verdi er jo et stort framskritt.

Selv om dyptpløyende beskrivelser ikke passer den jevne leser så kunne vi kanskje ha fristet noen fra redaksjonen til å postet noen lnjer her inne?

-k
RoDa skrev:
pks skrev:
Jeg skjønner ikke hvorfor, den ellers aktive, RoDa ikke svarer på noen av spørsmålene ang hvordan testen ble utført.
...
Han var ikke med, har du lest omtalen?
Det står forresten i omtalen hvordan det ble utført.
...
Jeg har som sagt ikke lest artikkelen. Ut fra beskrivelsene gjengitt her inne (dvs andre-hånds) så virker det som om beskrivelsen av test-oppsettet er noe mangelfullt. Dersom du eller andre fra redaksjonen ønsker å bidra her inne så er jo det positivt for alle parter.

-k
 
U

utgatt60135

Gjest
FMG skrev:
Nei, dette blir for dumt! Driver målemafiaen og provoserer frem slike tåpelige diskusjoner fremdeles?! Folk som aldri har prøvd hverken Valhalla eller Vidar som vet bedre enn de som var i testpanelet hva de egentlig hørte?! ::)

Dette minner meg egentlig om diskusjoner på arbeidsplasser, i drosjer o.l. der "mannen i gata" vet så mye bedre enn alle eksperter hvordan verdensproblemene skal løses.... ::)
Mange tror at bare en er mange nok som mener det samme så må man jo ha rett....! ;D ;D ;D ::)

Svaret er ganske enkelt: Når Dr. Lewis Johnson i Conrad Johnson legger all teori på hylla og tar den siste lydmessige finpussen på de nye effektforsterkerene ved å bruke ørene, altså ved å lytte så viser det at ørene faktisk er verdens beste måleinstrument. Og tross alt: det er jo ørene ihvertfall jeg bruker når jeg lytter til musikk?! Hvilken interesse har det da at et par amatørmålere med et tilfeldig brevkurs i elektronikk ikke klarer å måle noen forskjeller? Dette beviser jo bare at enten de eller målemetodene ikke strekker til?!

Hvis jeg drar frem noen av mine beskjedne kunnskaper fra elektronikk/telematikk-linja på Ingeniørhøyskolen så tror jeg at dere bare kan pakke sammen måleinstrumentene: Dere klarer aldri å bevise at det ikke er forskjell på kabler uansett! Slikt er umulig å bevise ved måling. Det eneste som kan bevises ved måling er at de målemetodene man til nå har brukt ikke er tilstrekkelige.... ;)



Nei, slapp av gutter! Kos dere med musikken og bruk måleinstrumentene til noe fornuftig som ikke er relatert til musikk! ;)

Ps: Dette er mitt første og også siste innlegg i denne tråden, forsøk på provoseringer vil ikke hjelpe.... ;D

Pps: Man kan dra en analogi til "Stålampa" av Odd Børretzen:
Som liten gutt lå han og hørte på en gammel mann med trebein som gikk omkring oppe på loftet. Han var livredd og turte heller ikke å gå opp på loftet for å sjekke. For, som han sa: Hvis han gikk opp på loftet og sjekket og ikke fant noen der oppe, hva ville det bevise? Det ville jo bare bevise at det var en usynlig mann med trebein som gikk omkring på loftet! ;D ;D ;D

Ppps: Jeg har heller ikke stemt da både spørsmålsstillingen og alternativene er feil: Hvordan kan vi vite hva de hørte?Bedre enn de selv, mener jeg? :p Men: BT, no hard feelings....! ;)

mvh
FMG
Første og siste innlegg her ja men det er mer enn godt nok. Tror du treffer spikeren på hodet!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
FMG skrev:
[...]Svaret er ganske enkelt: Når Dr. Lewis Johnson i Conrad Johnson legger all teori på hylla og tar den siste lydmessige finpussen på de nye effektforsterkerene ved å bruke ørene, altså ved å lytte så viser det at ørene faktisk er verdens beste måleinstrument. Og tross alt: det er jo ørene ihvertfall jeg bruker når jeg lytter til musikk?! Hvilken interesse har det da at et par amatørmålere med et tilfeldig brevkurs i elektronikk ikke klarer å måle noen forskjeller? Dette beviser jo bare at enten de eller målemetodene ikke strekker til?!
Når mr. Johnson gjør "siste finpussen" ved å bruke ørene, så ville han aldri kunne gjøre noe fornuftig tweaking uten inngående kjennskap til teori og praksis for teknologien han finjusterer. Det er fornuftig å gjøre finpussen ved å bruke ørene, men har du harde fakta for at han "legger all teori på hylla"?
Jeg mener at BÅDE måling OG lytting er vesentlig for å få til et vellykket hifi-produkt.

Det er mange flere enn du tror her på hifisentralen som både har langvarig utdannelse i elektronikk og mange her som jobber med elektronikk. Synes din karakteristikk av dem som "amatørmålere med et tilfeldig brevkurs i elektronikk" bare er et lavmål av argumentasjonsteknikk som sier mer om deg enn dem som måler.

FMG skrev:
Hvis jeg drar frem noen av mine beskjedne kunnskaper fra elektronikk/telematikk-linja på Ingeniørhøyskolen så tror jeg at dere bare kan pakke sammen måleinstrumentene: Dere klarer aldri å bevise at det ikke er forskjell på kabler uansett! Slikt er umulig å bevise ved måling. Det eneste som kan bevises ved måling er at de målemetodene man til nå har brukt ikke er tilstrekkelige.... ;)
Godt du har et ydmykt forhold til egen kunnskap ihvertfall... Hvem er det egentlig som har sagt at det ikke er målbare forskjeller på kabler?

FMG skrev:
Nei, slapp av gutter! Kos dere med musikken og bruk måleinstrumentene til noe fornuftig som ikke er relatert til musikk! ;)
Uten måleinstrumenter benyttet ved konstruksjonen av utstyret vi alle er så glad i så tror jeg man trygt kan si at vi hadde fått dårligere utstyr.

FMG skrev:
Ps: Dette er mitt første og også siste innlegg i denne tråden, forsøk på provoseringer vil ikke hjelpe.... ;D
Den er grei. :)
 
K

knutinh

Gjest
FMG skrev:
Dette minner meg egentlig om diskusjoner på arbeidsplasser, i drosjer o.l. der "mannen i gata" vet så mye bedre enn alle eksperter hvordan verdensproblemene skal løses.... ::)
Mange tror at bare en er mange nok som mener det samme så må man jo ha rett....! ;D ;D ;D ::)
Du ser kanskje ikke at dette kan snus elegant på hodet? Vi kan jo ta oss en tur på akustikk-labben på Gløshaugen ved NTNU og få dette oppklart fra ekspertene? Eller foretrekker du meningene til mannen i gata (dvs Fidelity, forum-medlemmer og selgerene på hifiklulbben)?
Hvilken interesse har det da at et par amatørmålere med et tilfeldig brevkurs i elektronikk ikke klarer å måle noen forskjeller?
Jeg går ut ifra at det er deg selv du omtaler?
Hvis jeg drar frem noen av mine beskjedne kunnskaper fra elektronikk/telematikk-linja på Ingeniørhøyskolen så tror jeg at dere bare kan pakke sammen måleinstrumentene: Dere klarer aldri å bevise at det ikke er forskjell på kabler uansett! Slikt er umulig å bevise ved måling. Det eneste som kan bevises ved måling er at de målemetodene man til nå har brukt ikke er tilstrekkelige.... ;)
Lærte dere også ydmykhet på skolen din? Hvis du har et ønske om å forstå, og ikke bare å fremstå som en enkel sjel så er det vel mye bedre å starte med å stille spørsmål før du karakteriserer de du er uenige med? Jeg er sikker på at jeg kunne ta fram noen fakta som ville interessere deg hvis du har utdanningen friskt i minnet?

Hvem har sagt at det ikke er forskjeller på kabler, andre enn subjektivistene?

Hvordan greier du å bevise at målemetodene er utilstrekkelige?

-k
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Finnes det annet enn subjektive meninger.?
Vi bruker tross alt sansene våre, det er like lett å finne 2 identiske snøkrystaller som to identiske ører.!
Jeg har aldri hørt om noen som oppfatter en høyttaler, komponent eller kabler 100% identisk, men det er noen som liker det samme og har temmelig lik smak, men aldri 100% identisk..

Det er mange sanser som kommer frem ved å lytte på musikk, prøv å kjenn på egen kropp åssen den oppfører seg ved lytting av ny musikk, gammel musikk og når plata stopper..
Det er til tider litt skremmende og kjenne alle de følelsene som kroppen blir utsatt for, alltid i positiv retning for min egen del ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Rotekroken skrev:
Finnes det annet enn subjektive meninger.?
Vi bruker tross alt sansene våre, det er like lett å finne 2 identiske snøkrystaller som to identiske ører.!
Jeg har aldri hørt om noen som oppfatter en høyttaler, komponent eller kabler 100% identisk, men det er noen som liker det samme og har temmelig lik smak, men aldri 100% identisk..
...
Den største forskjellen i «subjetivismen» tror jeg ikke handler om ører ... men smak og behag, men vi lever med en «asketisk» forbandelse om at innen «ekte» hifi, så er det «forbudt» med smak og behag: «jeg» gjør ikke «mine» valg fordi jeg liker forvregning slik eller slik - kun den «rene» lyd er viktig, men for di dit og datt er «bedre» - «mine» valg innen HiFi skyldes utelukkende «mine» fintfølende og veltrente ører ... at stæsjet ser bra ut i tillegg er bare en tilfeldighet ... en refleksjon av denne «asketiske» forbandelsen er B&O, det hjelper ikke hvor bra lyd de kan lage med BeoLab 5, B&O er et merke for «ineteriørdesignere» som ikke kan noe om lyd.

...
Det er mange sanser som kommer frem ved å lytte på musikk, prøv å kjenn på egen kropp åssen den oppfører seg ved lytting av ny musikk, gammel musikk og når plata stopper..
Det er til tider litt skremmende og kjenne alle de følelsene som kroppen blir utsatt for, alltid i positiv retning for min egen del ;)
...
Noe av det jeg ikke er i stand til å begripe er hvordan noen er i stand til å isolere evt. endringer i føleriet til bytte av kabel ...

mvh
KJ
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Har nå lest testen, og synes det er synd de ikke prøvde seg på en X...
Forholdsvis enkelt utført synes jeg.. Dette tok vel ikke mer enn 20 minutter og gjennomføre. Men bladet er to klasser opp seden sisst. Bortforklaringa til KV til soundproof syntes jeg var svada, men bortsett fra slike småting, bra nok. At Rognlien vurderes som skribent synes jeg er forkastelig! Dette burde ikke være et tema for et seriøst blad.

Ja, mannen er flink, men han er i bransjen nå. Dette skal du ikke vurdere en gang KV...

PK
 
B

brand-x

Gjest
Ganske utrolig hva vi mennesker får til....å gi kabler kunstig liv som vi ikke greier å måle enda vi har konstruert de ved hjelp av måleapparater og teknisk vitenskap...

Det blir vel noen som påstår ganske snart at datamaskiner også besitter denne inteligensen selv om også disse er menneskeskapt...

Tror fremdeles på kabelforskjeller om enn ikke på att de besitter egenskaper vi ikke har konstruert...

mvh
Kjell P...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
KJ skrev:
Rotekroken skrev:
Finnes det annet enn subjektive meninger.?
Vi bruker tross alt sansene våre, det er like lett å finne 2 identiske snøkrystaller som to identiske ører.!
Jeg har aldri hørt om noen som oppfatter en høyttaler, komponent eller kabler 100% identisk, men det er noen som liker det samme og har temmelig lik smak, men aldri 100% identisk..
...
Den største forskjellen i «subjetivismen» tror jeg ikke handler om ører ... men smak og behag, men vi lever med en «asketisk» forbandelse om at innen «ekte» hifi, så er det «forbudt» med smak og behag: «jeg» gjør ikke «mine» valg fordi jeg liker forvregning slik eller slik - kun den «rene» lyd er viktig, men for di dit og datt er «bedre» - «mine» valg innen HiFi skyldes utelukkende «mine» fintfølende og veltrente ører ... at stæsjet ser bra ut i tillegg er bare en tilfeldighet ... en refleksjon av denne «asketiske» forbandelsen er B&O, det hjelper ikke hvor bra lyd de kan lage med BeoLab 5, B&O er et merke for «ineteriørdesignere» som ikke kan noe om lyd.

...
Det er mange sanser som kommer frem ved å lytte på musikk, prøv å kjenn på egen kropp åssen den oppfører seg ved lytting av ny musikk, gammel musikk og når plata stopper..
Det er til tider litt skremmende og kjenne alle de følelsene som kroppen blir utsatt for, alltid i positiv retning for min egen del ;)
...
Noe av det jeg ikke er i stand til å begripe er hvordan noen er i stand til å isolere evt. endringer i føleriet til bytte av kabel ...

mvh
KJ
"Nå dere slutte å tulle, til og med BOSE låter konge etter X-antall gode XO-er" fra riktig område i Frankrike. Det er noe alle har erfart"
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Utføring av høyttalerkabelinnbrenning:

Åpne sikringskapet, har du automatsikringer monterer du en jumper, har du porselensikringer banker du en 20/55 spiker gjennom sikringen på kursen du skal bruke.
Neste operasjon blir å montere bananeplugger på kablene.
Nå tar du for deg en og en kabel og plugger de rett i stikket på veggen, hold den tilkoblet til det begynner å ryke av isolasjonen.
Og VIPS, du har en kabel ferdig innbrent kabel, det blir ikke noe bedre med Vidar'er eller lignende. Og ikke kan de bli særlig mer innbrent heller.

PS. Utføres på eget ansvar!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Espen R skrev:
Jeg var på besøk hos en kompis i går kveld, og jeg snakket litt om Fremer/Randi-testen og denna blindtesten i Fidelity med at folk hørte forskjell på "innbrente" kabler vs. "ikke innbrente" kabler. Grunnen til at jeg benytter " " er at innbrenning er at tøvete ord i mangel på noe bedre.
Kompisen min er ikke HiFi-freak, men musikkentusiast. OG han er av den rasjonelle, vitenskapelige og dokumenterbare sorten. ;D Men saken er den at han ganske fort kom opp med ei rasjonell teknisk forklaring på hvorfor det er sånn, og han mente klart at dette nok kunne måles, men ikke i dag. Vi er ikke kommet tilstrekkelig langt ennå. Og jeg hadde ingen grunn til ikke å være enig med ham i det.
Problemet er at jeg ikke kan gjengi den tekniske forklaringa hans.
Dette er jo et utrolig tullete innlegg. Her påstår du at det finnes noen x-faktorer som er umulige å dokumentere og forklaringen forblir hemmelig, vi må bare akseptere det i go gammel hifi-stil.
 
B

brand-x

Gjest
Snickers-is !

Du sitter jo med høykompetanse som konstruktør, og i den forbindelse kan du være så snill å avkrefte/bekrefte hvordan den virkelige verden er, slik som tema i denne tråden ???

Hvis noen her vet så er det du, og det mener jeg seriøst ....

mvh
Kjell P.. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
brand-x skrev:
Snickers-is !

Du sitter jo med høykompetanse som konstruktør, og i den forbindelse kan du være så snill å avkrefte/bekrefte hvordan den virkelige verden er, slik som tema i denne tråden ???

Hvis noen her vet så er det du, og det mener jeg seriøst ....

mvh
Kjell P.. :)
Jeg er ikke sikker på om jeg skal oppfatte innlegget ditt som ironisk eller direkte, men uansett så tror jeg min oppfatning av virkeligheten er av betydning siden jeg tilsynelatende blir satt i en gruppe mennesker som har såpass sterke meninger om dette til at bakgrunnen for selve debatten blant annet bunner delvis ut i hva jeg mener.

I min virkelige verden eksisterer det jeg vet som følge av faglig arbeid gjort av meg eller andre, det jeg selv har opplevd rent subjektivt, og det andre har fortalt at de har opplevd rent subjektivt.

I de to sistnevnte tilfellene har jeg en viss grad av skepsis som følge av at det er veldig vanskelig å avgjøre hva som er faktiske forskjeller og hva som er placebo. Det er også vanskelig å avgjøre om forskjellene skyldes det man tror de skyldes, og om det ene er kvalitativt bedre enn det andre. Spesielt opplevelser gjort av andre med preferanser som skiller seg fra mine blir i all vesentlighet unyttige.

Graden av nytteverdi øker når man forteller om prosessen med testingen. Dersom dette for eksempel avdekker at man har tatt placebo inn over seg i fullt monn vil verdien av testens resultat måtte tillegges tilsvarende grad av ubevisst ikkeakustisk påvirkning. Om man har klart å isolere placebo fra testen og dokumenterer dette fyldig vil man kunne betrakte resultatet på en helt annen måte.

Både min mening, resultatet av en blindtest, resultatet av en subjektiv test osv er på ingen måte sannheter. De er "objekter" som kan betraktes og vurderes av den som måtte ønske. Videre kan man trekke de konklusjoner som man mener tilfredsstiller alle testens styrker, svakheter og "målte" (her sidestiller jeg måling og subjektiv resultater) parametre ut i fra kvaliteten på den utførte "målingen".
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Tar av meg hatten Snickers. Med et slikt fundament i forhold til en utviklingsprosses, må jo bare resultatet bli bra!

PS: Når kommer Gaia til en messe i nærheten av meg...?
 
Topp Bunn