Blindtest i Fidelity - hører de forskjell?

Fidelity blindtester kabler - klarer de å skille dem fra hverandre?

  • Selvfølgelig!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Selvfølgelig ikke!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Om de gjør har de jukset!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Om de ikke gjør er de udugelige!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er kabeltilhenger og jeg lar meg ikke påvirke av resultatet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er kabelmotstander og jeg lar meg ikke påvirke av resultatet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Det skal bli spennende å se

    Stemmer: 0 0.0%
  • I couldn't care less

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
K

knutinh

Gjest
Snickers-is skrev:
Det interessante er jo kort og godt om de kan bringe konklusjonene ut av redaksjonen og gjøre dem mer eller mindre allmenngyldige. Det er derfor jeg er interessert i dokumentasjonen.

Det er spesielt 2 ledd det kan "gå galt", det ene er om de har elementer ved prosedyren som gjør det vanskelig å isolere placebofaktoren. Om testen ikke kvalifiserer som "blind" vil resultatet ha allmenngyldighet på linje med en annen omtale.

Den andre er om det så trekkes konklusjoner av mer subjektiv karakter etter selve testen. Når dette gjøres tyder det på at det er et slags "filter" mellom testresultatet og presentasjonen. Det som først og fremst er interessant er å vite om testpanelet klarte å gjennomføre statistisk holdbar identifikasjon av testobjektene. Om resultatet filtreres så kan det fort komme med uønskede bieffekter av filtreringen som påvirker det som skrives eller begrenser innsynet i prosedyren.


Så jeg venter i spenning.
Noen generelle mulige feilkilder:
I retning 0-hypotesen:
1. Lytterne er dårlig motiverte, feil utvalg, feil fokusert, feil trent.

I retning positivt utfall:
1. "Lekkasje" av informasjon om hva man hører på, slik at forventning får påvirke resultatet
2. Feil i testoppsett slik at man hører forskjell, men det er irrelevante forskjeller (så som ikke-matchede nivåer på pre-amp-innganger)
3. Feil/upresis innhenting av subjektive inntrykk. "Forskjell" vs "ikke forskjell" eller "X = A" vs "X = B" er fordelaktig fordi de ikke gir rom for tolkning.

-k
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.320
Antall liker
16.404
Sted
Østfold
RoDa skrev:
Snickers-is skrev:
statistisk holdbar ...............Så jeg venter i spenning
Trenger ikke vente, og heller ikke være så spent......
Jeg fikk bladet i postkassa akkurat nå og hintene dine er klar tale.



Egentlig blir jeg oppriktig litt lei meg av dette. Ikke fordi jeg føler meg støtt, men fordi jeg brenner for faget og musikken, og jeg synes dere har slik en enorm sjanse når både kabler, lyttepanel og alt er på plass. Er det ikke bare å kjøre på da?




Forøvrig må jeg jo, i lyset av dette, le av KV sin trøstesegartikkel på side 7 der han skriver:

"At jeg finner det påfallende at folk med en teoretisk ballast nekter å stole på egne sanser når dette går på tvers av læring, synes jeg det er rart at man lar seg hisse opp av."

Dette skrives altså OM en gruppe mennesker som mener man bør stille sansene sine til disposisjon for å avgjøre om det er hørbar forskjell på "A" og "B", og det skrives AV en som gjør det til et prinsipp å unngå å gjennomføre en blindtest med sine egne sanser, resultatet kan jo gå på tvers av hans læring...



...men det er vel all grunn til å hisse seg opp over at jeg finner dette påfallende, eller snarere morsomt ;D
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
RoDa skrev:
Snickers-is skrev:
statistisk holdbar ...............Så jeg venter i spenning
Trenger ikke vente, og heller ikke være så spent......
Jeg fikk bladet i postkassa akkurat nå og hintene dine er klar tale.



Egentlig blir jeg oppriktig litt lei meg av dette. Ikke fordi jeg føler meg støtt, men fordi jeg brenner for faget og musikken, og jeg synes dere har slik en enorm sjanse når både kabler, lyttepanel og alt er på plass. Er det ikke bare å kjøre på da?




Forøvrig må jeg jo, i lyset av dette, le av KV sin trøstesegartikkel på side 7 der han skriver:

"At jeg finner det påfallende at folk med en teoretisk ballast nekter å stole på egne sanser når dette går på tvers av læring, synes jeg det er rart at man lar seg hisse opp av."

Dette skrives altså OM en gruppe mennesker som mener man bør stille sansene sine til disposisjon for å avgjøre om det er hørbar forskjell på "A" og "B", og det skrives AV en som gjør det til et prinsipp å unngå å gjennomføre en blindtest med sine egne sanser, resultatet kan jo gå på tvers av hans læring...



...men det er vel all grunn til å hisse seg opp over at jeg finner dette påfallende, eller snarere morsomt ;D
Tja, det har vel liten hensikt å fyre opp om en ny debatt rundt Fidelitys holdning til etterrettelighet. Å kalle dette en blindtest er mildt sagt underlig. Og jeg er enig når det gjelder redaktørens svar på side 7, han kunne godt meldt at bladet stoler på folk med fagkunnskap, nå ble det veldig uklart.

Og jeg er virkelig forundret over bildet av Johann(a) Graham på side 38. Ser frem til at mysteriet oppklares.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
er johanna pen, da?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
vadseth prøvde vel bare å sprite opp det visuelle i bladet et lite notch, og samtidig inkludere det feminine kjønn (som ellers glimrer med sitt fravær i haifaiens nerdete verden).
må jo være bedre å se bilde av en dame enn noen kabler? enig?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Denne farsen har nå kommet til et punkt som overskrider det latterlige. Gjennomføring av en abx blindtest, i en enkel utføring med en lyttende person, to kabler, kjappe bytter, 20 repetisjoner, burde være en smal sak å gjennomføre for et hifi blad. Jeg ser ingen gyldige unnskyldninger for at dette ikke skulle være mulig å få til.

Da står man nok en gang igjen med spekulasjoner.

Kabelbransjen fremstår som deler av den alternative medisinen har gjort for behandling av kreftpasienter, dvs store lovnader, ingen dokumentasjon, dyrt, og ingen påviselige resultater. Trist.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Ivaols skrev:
Denne farsen har nå kommet til et punkt som overskrider det latterlige. Gjennomføring av en abx blindtest, i en enkel utføring med en lyttende person, to kabler, kjappe bytter, 20 repetisjoner, burde være en smal sak å gjennomføre for et hifi blad. Jeg ser ingen gyldige unnskyldninger for at dette ikke skulle være mulig å få til.

Da står man nok en gang igjen med spekulasjoner.

Kabelbransjen fremstår som deler av den alternative medisinen har gjort for behandling av kreftpasienter, dvs store lovnader, ingen dokumentasjon, dyrt, og ingen påviselige resultater. Trist.
Selv om jeg var med på å blåse i gang debatten etter nr. 28, så tar jeg denne "blindtesten" helt med ro. Her har vi å gjøre med gullører som hører bastante forskjeller. Dommen fra lytterne er jo entydig, det blir bedre med innbrent kabel.
Men å kalle det blindtest holder ikke helt vann - i hvertfall ikke uten at vi får vite mer om testkabler, metodikk, osv. Artikkelen virker litt "rasket sammen" for å være helt ærlig.

Uansett, mislykkes Fremer så er det bare å reise over dammen og plukke millionen (selv om dollaren faller hver dag, så raska på!)
 
N

nb

Gjest
Personling synest jeg innbrenning av kabler er enda teitere enn den vanlige HiFi-kabelsalaten, så jeg kommer ikke til å kjøpe nevnte blekke pga denne testen. Hadde de gjort en ordentlig test, skulle jeg sponset de med 95 kroner eller hva det nå er bladet koster nå.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg skulle gjerne vite hva fidelity mener med "blindtest".

Fire konkrete spørsmål til redaksjonen:
Er man godt kjent med lydsignaturene på forhånd?
Hvor lang er svitsjetiden?
Prates det mens det koples om?
Er nivåmatchingen gjort på øret eller ved lydtrykksmåling?
 
O

om.s

Gjest
Av det lille jeg har lest av denne tråden virker det som om samme hva fidelity gjör eller ikke gjör, så vil det alikevel ikke tilfredstille "abx mafian", personlig håper jeg ikke Fidelity gjör dette bare for å forsöke "please" skeptikerene her inne, det synes jo alikevel som en umulig oppgave, svarene på allverdens kabelspörsmål synes jo alikevel å väre å finne blandt de "kabel kloke" her inne på hfs, imo...

mvh
 
N

nb

Gjest
om.s skrev:
Av det lille jeg har lest av denne tråden virker det som om samme hva fidelity gjör eller ikke , så vil det ikke tilfredstille "abx mafian", personlig håper jeg ikke Fidelity gjör dette bare for å forsöke "please" skeptikerene her inne, det synes jo alikevel som en umulig oppgave, imo...

mvh
Hvorfor skulle de ellers gjøre det? Kjærneleserene gir mest sannsynlig blanke uansett, og når de først skal gjøre en blindtest, så kan de vel like gjerne gjøre det ordentlig, synes du ikke? Basert på en del påstander nevnte publikasjon har kommet med i det siste, har de relativt mye å bevise og tilsvarende stor fallhøyde synes jeg, men jeg blir overrasket om de noensinne kommer til å gjøre et ordentlig forsøk.
 
O

om.s

Gjest
nb skrev:
om.s skrev:
Av det lille jeg har lest av denne tråden virker det som om samme hva fidelity gjör eller ikke , så vil det ikke tilfredstille "abx mafian", personlig håper jeg ikke Fidelity gjör dette bare for å forsöke "please" skeptikerene her inne, det synes jo alikevel som en umulig oppgave, imo...

mvh
Hvorfor skulle de ellers gjøre det? Kjærneleserene gir mest sannsynlig blanke uansett, og når de først skal gjøre en blindtest, så kan de vel like gjerne gjøre det ordentlig, synes du ikke? Basert på en del påstander nevnte publikasjon har kommet med i det siste, har de relativt mye å bevise og tilsvarende stor fallhøyde synes jeg, men jeg blir overrasket om de noensinne kommer til å gjøre et ordentlig forsøk.
Der er vel noe av forskjellen oss imellom, jeg leser det som god HiFi underholdning og ikke som noen lärebok verken i elektronikk eller HiFi, personlig finner jeg det mer underholdende å sammeligne deres (större) HiFi-erfaringer med egne, på ett lyd/musikk-opplevelsesmessig plan, og det er vel det HiFi og HiFi-magasiner dreier seg, iaf for undertegnede...

mvh
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
nb skrev:
Hvorfor skulle de ellers gjøre det? Kjærneleserene gir mest sannsynlig blanke uansett, og når de først skal gjøre en blindtest, så kan de vel like gjerne gjøre det ordentlig, synes du ikke? Basert på en del påstander nevnte publikasjon har kommet med i det siste, har de relativt mye å bevise og tilsvarende stor fallhøyde synes jeg, men jeg blir overrasket om de noensinne kommer til å gjøre et ordentlig forsøk.
etter hva jeg har fått med meg så blir det ikke skrevet noe om testmetodikk?
Hva vet du da om dette er blitt gjort "ordentlig" ?
ser jo ut som Om.s har rett i det han sier om at noen ikke blir fornøyd uansett, det er jo denne tråden et flott bevis på.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
johna skrev:
Joaquin skrev:
er johanna pen, da?
En grunn til at Soundproof skrev: Johann(a) ;D
(Beklager Johanna...)
Jeg skal ikke spørre hva som er grunnen til at du har valgt navnet johna. ;D
 
N

nb

Gjest
J.Finvaag skrev:
etter hva jeg har fått med meg så blir det ikke skrevet noe om testmetodikk?
Hva vet du da om dette er blitt gjort "ordentlig" ?
I rest my case. Skal de gjøre noe "ordetlig" er et minimum å si litt om hva man har gjort. Uten å være tung spesialist på området antar jeg at endringen i elektriske egenskaper som følge av "innbrenning" er mindre enn hva den er mellom to ulike produksjonsbatcher av samme kabel. Ergo synes jeg hele opplegget er temmelig suspekt, men det er en annen diskusjon.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
J.Finvaag skrev:
nb skrev:
Hvorfor skulle de ellers gjøre det? Kjærneleserene gir mest sannsynlig blanke uansett, og når de først skal gjøre en blindtest, så kan de vel like gjerne gjøre det ordentlig, synes du ikke? Basert på en del påstander nevnte publikasjon har kommet med i det siste, har de relativt mye å bevise og tilsvarende stor fallhøyde synes jeg, men jeg blir overrasket om de noensinne kommer til å gjøre et ordentlig forsøk.
etter hva jeg har fått med meg så blir det ikke skrevet noe om testmetodikk?
Hva vet du da om dette er blitt gjort "ordentlig" ?
ser jo ut som Om.s har rett i det han sier om at noen ikke blir fornøyd uansett, det er jo denne tråden et flott bevis på.
... mumle ... mumle ... noe om å kjenne sitt publikum.
Bare for å parkere meg selv først, jeg har ikke lest testen enda.

Som nb er inne på så er er det antagelig ett fett for Fidelitys «kjerne kunder» om testen er blind eller ikke, herunder hvordan testen er gjennomført. Kjerne kundene «er» ikke opptatt av prosedyrer og etterprøvbarhet på den skalaen som «objektivistene» ønsker seg. En hvilken som helst test uten beskrivelse av framgangsmåte, omstendigheter etc. er for «objektivistene» «litt på siden». Hvor for gjør så Fidelity en «blindtest»? Hvem er målgruppen?

mvh
KJ
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Tja, jeg tror jeg regnes for å stå i subjektivistbåsen, men skulle gjerne sett at Fidelity, eller andre som har troverdighet og mulighet gjennomførte en blindtest som kunne fjerne enhver tvil om hørbare forskjeller, så det kunne bli slutt på gnålet.
 
K

knutinh

Gjest
BT skrev:
Tja, jeg tror jeg regnes for å stå i subjektivistbåsen, men skulle gjerne sett at Fidelity, eller andre som har troverdighet og mulighet gjennomførte en blindtest som kunne fjerne enhver tvil om hørbare forskjeller, så det kunne bli slutt på gnålet.
Betyr det at du ville slutte å hevde at det er "uforklarlige" forskjeller mellom kabler dersom Fidelity ikke greide å påvise slike forskjeller?

-k
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
knutinh skrev:
Betyr det at du ville slutte å hevde at det er "uforklarlige" forskjeller mellom kabler dersom Fidelity ikke greide å påvise slike forskjeller?

-k
[/quote

forskjellene er da ikke uforklarelige, det er bare ingen som hvet hvordan det skal bli forklart ;D
men man kan vel aldri bevise med en test at det ikke er forskjell på kabler, trenger vel bare en positiv test for å motbevise det, bare synd ingen gjør det på en sjikkelig måte....
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
KJ skrev:
J.Finvaag skrev:
nb skrev:
Hvorfor skulle de ellers gjøre det? Kjærneleserene gir mest sannsynlig blanke uansett, og når de først skal gjøre en blindtest, så kan de vel like gjerne gjøre det ordentlig, synes du ikke? Basert på en del påstander nevnte publikasjon har kommet med i det siste, har de relativt mye å bevise og tilsvarende stor fallhøyde synes jeg, men jeg blir overrasket om de noensinne kommer til å gjøre et ordentlig forsøk.
etter hva jeg har fått med meg så blir det ikke skrevet noe om testmetodikk?
Hva vet du da om dette er blitt gjort "ordentlig" ?
ser jo ut som Om.s har rett i det han sier om at noen ikke blir fornøyd uansett, det er jo denne tråden et flott bevis på.
... mumle ... mumle ... noe om å kjenne sitt publikum.
Bare for å parkere meg selv først, jeg har ikke lest testen enda.

Som nb er inne på så er er det antagelig ett fett for Fidelitys «kjerne kunder» om testen er blind eller ikke, herunder hvordan testen er gjennomført. Kjerne kundene «er» ikke opptatt av prosedyrer og etterprøvbarhet på den skalaen som «objektivistene» ønsker seg. En hvilken som helst test uten beskrivelse av framgangsmåte, omstendigheter etc. er for «objektivistene» «litt på siden». Hvor for gjør så Fidelity en «blindtest»? Hvem er målgruppen?

mvh
KJ
Jeg syns testen framstår som en typisk audiophil test, der lytteinntrykkene prioriteres og utbroderes, mens det legges liten vekt på hvordan den er gjennomført - noe som lett tolkes dithen at det ikke har vært noen skikkelig "blindtest". Det kan det selvsagt ha vært selv om det ikke utbroderes i bladet.
Hadde det vært en test fra en vitenskapelig vinkel ville vi istedet fått 2 sider med testprotokoll og en linje med lytteinntrykk.

Hva blir vi klokest av?

Skjønt det optimale ville sikkert vært en mellomting, noe som godt kan komme i neste runde. 8)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
BT skrev:
Tja, jeg tror jeg regnes for å stå i subjektivistbåsen, men skulle gjerne sett at Fidelity, eller andre som har troverdighet og mulighet gjennomførte en blindtest som kunne fjerne enhver tvil om hørbare forskjeller, så det kunne bli slutt på gnålet.
Betyr det at du ville slutte å hevde at det er "uforklarlige" forskjeller mellom kabler dersom Fidelity ikke greide å påvise slike forskjeller?

-k
Hei! Hvorfor skulle han det?
Det er jo likevel ikke et bevis på at det ikke kan være forskjeller på noen typer kabler evntuelt de som Fidelity bommer på.
Dette har du vel også sjøl hevdet.
Det er jo "skeptikere" eller hva jeg skal gruppere enkelte innunder ;) som sier at de kan høre forskjell (og mener det), heller ikke de kan kanskje nødvendigvis greie det i en ABX test.
Mvh.KW
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
knutinh skrev:
BT skrev:
Tja, jeg tror jeg regnes for å stå i subjektivistbåsen, men skulle gjerne sett at Fidelity, eller andre som har troverdighet og mulighet gjennomførte en blindtest som kunne fjerne enhver tvil om hørbare forskjeller, så det kunne bli slutt på gnålet.
Betyr det at du ville slutte å hevde at det er "uforklarlige" forskjeller mellom kabler dersom Fidelity ikke greide å påvise slike forskjeller?

-k
Jeg har da aldri hevdet at forskjellene er uforklarlige. Selv superobjektivist Rhesus fant jo målbare forskjeller da han skulle bevise at det ikke var noen.

Men jeg hadde nok stemplet redaksjonen som udugelig og sagt opp abonnementet som jeg ikke har. ::)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Lyngen skrev:
Rotekroken skrev:
Spiller testmetodikken noen rolle, når dere likevel ikke hører forskjell på kabler.?
Ser liksom ikke helt logikken i dette.! :p
Er det bare for å ha noe å krangle om eller.?
What?? Krangle? Jeg hører forskjeller jeg alså. Men er det blindtest er metodikken vesentlig! Du hadde et veldig godt innlegg i stad (100% enig) men nå ble det minuspoeng ;).
Et minuspoeng eller to tar jeg meg ikke så veldig mye nær av, men det er notert ;)
Jeg prøver å få folk til å moderere seg litt her, det er vel ingen grunn til å bråke bare for at de ikke har noe annet å finne på.?
Jeg håper på en hyggelig tone på hele sentralen, vi kan mer enn gjerne diskutere i det vide og det blå, men vi bør komme med noe som er en smule håndfast og ikke bare bråke for å ha noe å gjøre..
Dette var heller ikke ment til noen spesielle..
Ser i ettertid at det kanskje var litt vel sarkastisk sagt av meg, beklager dette..
-Kjell
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Veggen skrev:
Vel, personlig er jeg ikke så opptatt av om ABX protokollen er fulgt eller ei. Som EspenR var inne på, forventer jeg ikke en vitenskapelig artikkel.

Men en enkel beskrivelse av hvordan testen er utført, slik at man selv kan vurdere om resultatet er noe å legge vekt på hadde vært fint.
Etter å ha lest testen så syns jeg det går klart fram hvordan den er gjennomført.

Man har 2 sett like kabler, samme fabrikat. En innbrent - en uinnbrent. Lytterne vet fabrikant merke, de vet når det byttes kabel. Oppgaven dems blir å bedømme hvem som er den innbrente kabelen, - noe de fint klarte virket det som.
Det som mangler i testen er en repitisjon ørten ganger sånn at man kan være sikker på at 3 personer ikke bare "gjetter" riktig 3 ganger hver.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
topline skrev:
Veggen skrev:
Vel, personlig er jeg ikke så opptatt av om ABX protokollen er fulgt eller ei. Som EspenR var inne på, forventer jeg ikke en vitenskapelig artikkel.

Men en enkel beskrivelse av hvordan testen er utført, slik at man selv kan vurdere om resultatet er noe å legge vekt på hadde vært fint.
Etter å ha lest testen så syns jeg det går klart fram hvordan den er gjennomført.

Man har 2 sett like kabler, samme fabrikat. En innbrent - en uinnbrent. Lytterne vet fabrikant merke, de vet når det byttes kabel. Oppgaven dems blir å bedømme hvem som er den innbrente kabelen, - noe de fint klarte virket det som.
Det som mangler i testen er en repitisjon ørten ganger sånn at man kan være sikker på at 3 personer ikke bare "gjetter" riktig 3 ganger hver.
Hvis kablene er identiske så er det jo faktisk ikke en gang vesentlig om de så kablene, så lenge de ikke viste hvilken som var innbrent/ikke innbrent, er vel neppe synlig på kabelen om den er innbrent eller ikke.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
J.Finvaag skrev:
topline skrev:
Veggen skrev:
Vel, personlig er jeg ikke så opptatt av om ABX protokollen er fulgt eller ei. Som EspenR var inne på, forventer jeg ikke en vitenskapelig artikkel.

Men en enkel beskrivelse av hvordan testen er utført, slik at man selv kan vurdere om resultatet er noe å legge vekt på hadde vært fint.
Etter å ha lest testen så syns jeg det går klart fram hvordan den er gjennomført.

Man har 2 sett like kabler, samme fabrikat. En innbrent - en uinnbrent. Lytterne vet fabrikant merke, de vet når det byttes kabel. Oppgaven dems blir å bedømme hvem som er den innbrente kabelen, - noe de fint klarte virket det som.
Det som mangler i testen er en repitisjon ørten ganger sånn at man kan være sikker på at 3 personer ikke bare "gjetter" riktig 3 ganger hver.
Hvis kablene er identiske så er det jo faktisk ikke en gang vesentlig om de så kablene, så lenge de ikke viste hvilken som var innbrent/ikke innbrent, er vel neppe synlig på kabelen om den er innbrent eller ikke.
Noen vil kanskje hevde at det kan sive litt røyk ut fra den innbrente... ???
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Jeg skjønner ikke forskjell på det som før het innspillt og innbrent...

Jeg skjønner ikke hvorfor fidelity ikke skriver om hvordan testen ble utført.

Jeg skjønner ikke hva vitsen er, hvis et ikke er abx.

Jeg skjønner ikke hvorfor, den ellers aktive, RoDa ikke svarer på noen av spørsmålene ang hvordan testen ble utført.

Og til slutt så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke "blindtestet" mellom de forskjellige kablene, bare mellom innbrent VS uinnbrent. Ja, jeg skjønner at du skulle teste Vidar, men de kunne testa forskjellige kabler, hvis det førstes skulle arrangeres en blindtest.

PK
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg skjønner ikke hvorfor jeg engang tenkte på å ta turen til Narvesen. :(
 
K

kbwh

Gjest
Vi er enkle mennesker fra landet, pks. Du vet hvordan det er. ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
;D
Det er jo det noen hevder, det er ikke alt vi skjønner enda ;)
Mvh.KW
 
K

kbwh

Gjest
Ærlig talt: Hva fanden er det man hører hvis man ikke kan høre det samme i en ABX?
Jeg mener det er ens eget hode. Andre forslag?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Valentino skrev:
Ærlig talt: Hva fanden er det man hører hvis man ikke kan høre det samme i en ABX?
Jeg mener det er ens eget hode. Andre forslag?
Du må jo skjønne at X er ukjent, og selvsagt umulig å identifisere...
Eller noe sånn...

PK
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Er det noen som kan lære meg om dette med innbrenning av kabler, vel hører jeg til de enkle menesker fra landet men hva kan skje med materiale i en signalkabel som gjør at lyden endrer seg? Vi snakker vel om at det passerer et 0-5 volt igjennom disse?

OPPLYS MEG!
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
*slår på lommelykta*

Ble det lyst nok el_m?

PK
 
N

nb

Gjest
el_mariachi skrev:
Er det noen som kan lære meg om dette med innbrenning av kabler, vel hører jeg til de enkle menesker fra landet men hva kan skje med materiale i en signalkabel som gjør at lyden endrer seg? Vi snakker vel om at det passerer et 0-5 volt igjennom disse?

OPPLYS MEG!
Rent elektrisk skjer det fint lite. Derimot kan man, om man er heldig og har bra nok anlegg,få en oktav ekstra i bassen, mer sødme i mellomtonene, bli kvitt de siste skarpe kantene i diskanten og betydelig mer luft mellom instrumentene. Lydbildet pleier også å utvide seg både i bredde, dybde og høyde. Dette altså uten at det skjer noen endringer i elektriske egenskaper.
 
Topp Bunn