Blindtest i Fidelity - hører de forskjell?

Fidelity blindtester kabler - klarer de å skille dem fra hverandre?

  • Selvfølgelig!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Selvfølgelig ikke!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Om de gjør har de jukset!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Om de ikke gjør er de udugelige!

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er kabeltilhenger og jeg lar meg ikke påvirke av resultatet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg er kabelmotstander og jeg lar meg ikke påvirke av resultatet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Det skal bli spennende å se

    Stemmer: 0 0.0%
  • I couldn't care less

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Jeg har ofte lurt på hvor lang innbrenningstid det er på kablene i en PC.
Hvis det er slik at kabler endrer elektriske egenskaper etter x antall timers bruk, hvor lang tid tar det da før egenskapene i en pc-kabel har endret seg så mye at pc'en slutter å virke.
 
O

om.s

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg har ofte lurt på hvor lang innbrenningstid det er på kablene i en PC.
Hvis det er slik at kabler endrer elektriske egenskaper etter x antall timers bruk, hvor lang tid tar det da før egenskapene i en pc-kabel har endret seg så mye at pc'en slutter å virke.
Den dagen jeg begynner å lete etter samme egenskaper og lydmessige (presentasjon) på Macén som man lytter etter på anlegget, da er vel oppriktig talt, kablene det minste problemet ;) ...

mvh
 
N

nb

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg har ofte lurt på hvor lang innbrenningstid det er på kablene i en PC.
Hvis det er slik at kabler endrer elektriske egenskaper etter x antall timers bruk, hvor lang tid tar det da før egenskapene i en pc-kabel har endret seg så mye at pc'en slutter å virke.
Hadde redaskjoenen i Fidelity benektet at noesomehelst som går på strøm, inkludert HiFien, kan fungere sånn noenlunde etter hensikten fra dag 1 og i årevis hadde de i det minste vært konsekvente.
 
K

knutinh

Gjest
BT skrev:
knutinh skrev:
BT skrev:
Tja, jeg tror jeg regnes for å stå i subjektivistbåsen, men skulle gjerne sett at Fidelity, eller andre som har troverdighet og mulighet gjennomførte en blindtest som kunne fjerne enhver tvil om hørbare forskjeller, så det kunne bli slutt på gnålet.
Betyr det at du ville slutte å hevde at det er "uforklarlige" forskjeller mellom kabler dersom Fidelity ikke greide å påvise slike forskjeller?

-k
Jeg har da aldri hevdet at forskjellene er uforklarlige. Selv superobjektivist Rhesus fant jo målbare forskjeller da han skulle bevise at det ikke var noen.
At en rød og en blå kabel er forskjellig er opplagt, fargen kan måles og erkjennes av elektronikk og mennesket.

Jeg hevder at noen av de hørbare forskjellene som hifi-blader og produsenter henviser til ikke lar seg forklare ved den fysikken og audiologien jeg kjenner. Jeg har lenge hevdet dette, og fremdeles har ingen med bedre fysikk eller audiologi-kunnskaper enn meg selv kunnet forklare dem for meg.

At veldig lange kabel-strekk med dårlige egenskaper koblet til komponenter med uvanlig inngangs/utgangs-impedans kan gi målbar degradasjon som også kan medføre hørbar degradasjon er uomstridt, og hører i min bok ikke til "uforklarlige forskjeller". At en kabel på o.5 meter mellom CD-spiller og forsterker med fornuftige impedanser må koste mer enn 50,- er blant fenomene som ikke har blitt forklart meg, og derfor anfører jeg det som (inntil videre) uforklarlig.
Men jeg hadde nok stemplet redaksjonen som udugelig og sagt opp abonnementet som jeg ikke har. ::)
Så du vil gjerne ha en blindtest som "fjerner enhver tvil om hørbare forskjeller" og kommer til samme konklusjon som deg selv? Dette i følge deg "så det kunne bli slutt på "gnålet".

Men dersom en eller flere konklusive tester kom (vi ser bort ifra hvor vanskelig det er å lage slike) som fjernet enhver tvil men som ikke underbygget det du har bestemt deg for så ville du ikke selv slutte å hevde ditt syn?

Betyr det at du ønsker deg beviser som fører til at de som er uenige med deg "slutter å gnåle", men uansett hvilke beviser som kommer som motsier deg så vil du ikke "slutte å gnåle"?

Jeg spør fordi jeg synes resiprositet er en viktig ingrediens i diskusjoner, ikke fordi jeg vil at du skal slutte å delta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethic_of_reciprocity

-k
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Jeg synes det hele koker ned til at man hele tiden skal debattere og teste en blindtests fortreffelighet. Så justerer man premissene for blindtest etter det utfallet man ønsker for så å vifte med "fasiten".

Poenget er jo at en blindtest er en test uten konklusjoner. Den skal bare generere en stabel med dokumentasjon og det er denne folk kan og skal forholde seg til. Alle tolkninger må vurderes ift troverdigheten til den som har utarbeidet konklusjonen.
 
K

kbwh

Gjest
Høh, er det ikke bare å X-e 16-20 ganger da, sjekke om man har bedre enn 75% treff, og etterpå eventuelt velge pga. lyd eller alt det andre?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
pks skrev:
Jeg skjønner ikke hvorfor, den ellers aktive, RoDa ikke svarer på noen av spørsmålene ang hvordan testen ble utført.

Og til slutt så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke "blindtestet" mellom de forskjellige kablene, bare mellom innbrent VS uinnbrent. Ja, jeg skjønner at du skulle teste Vidar, men de kunne testa forskjellige kabler, hvis det førstes skulle arrangeres en blindtest.

PK
Han var ikke med, har du lest omtalen?
Det står forresten i omtalen hvordan det ble utført.

Jeg forstår det meget godt, det er jo det ultimate å teste blindt; To kabler du ikke ser forskjell på ;)

R
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
nb skrev:
Rent elektrisk skjer det fint lite.
Hva er det da som endres etter innbrenning, enn de elektriske egenskapene? Lydsignalet er jo elektrisitet.





nb skrev:
Derimot kan man, om man er heldig og har bra nok anlegg,få en oktav ekstra i bassen, mer sødme i mellomtonene, bli kvitt de siste skarpe kantene i diskanten og betydelig mer luft mellom instrumentene.
Lydbildet pleier også å utvide seg både i bredde, dybde og høyde.
Dette finner jeg svært vanskelig å tro, særlig fordi det blir hevdet at jo bedre anlegg du har jo mindre har kablene å si for resultatet. Konklusjonen blir vel da at det er ørene som blir innbrent.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Det stikker vel ikke tilfeldig vis ut et par ledninger fra denne Vidar som skal plugges i ørene?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Her er en annen populær dings. Den kan brukes til å brenne inn hifi-skribenter.

 
N

nb

Gjest
el_mariachi skrev:
Hva er det da som endres etter innbrenning, enn de elektriske egenskapene? Lydsignalet er jo elektrisitet.

nb skrev:
Derimot kan man, om man er heldig og har bra nok anlegg,få en oktav ekstra i bassen, mer sødme i mellomtonene, bli kvitt de siste skarpe kantene i diskanten og betydelig mer luft mellom instrumentene.
Lydbildet pleier også å utvide seg både i bredde, dybde og høyde.
Dette finner jeg svært vanskelig å tro, særlig fordi det blir hevdet at jo bedre anlegg du har jo mindre har kablene å si for resultatet. Konklusjonen blir vel da at det er ørene som blir innbrent.
Det var et forsøk fra ironi fra min side. Av alt jeg finner dustete med HiFi er muligens innbrenning av kabler det aller mest dustete. Det er nå min mening.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
For de som lurer på hvordan VIDAR ser ut:


Cable burn-in overview

The phenomenon of cable burn-in is well known, as cables sound better when used in a system for a period of time. This is due to changes which occur in the conductor and the insulation material. The VIDAR uses some well-known scientific properties to derive the best possible performance, both technically and sonically, from any cable.

Cables should be burned-in or conditioned on a regular basis for optimum performance. In normal use, there is a leakage current from electrical equipment which causes the cable to take on a charge; cable conditoning will neutralize this charge.

New cables often have very high levels of electrical charge caused by the production process. In addition, gases are often trapped between the insulation and the conductor during manufacture. This can often result in new cables sounding brittle, bright, and lacking in detail. These charges must be neutralized if a cable is to ever achieve its maximum performance.

How the VIDAR works

The VIDAR is a professional console with multiple top-mounted input and output connections which allow a variety of cables to be burned-in. It will burn-in loudspeaker cables, analog and digital interconnects, video cables and tone-arm cables. The unit has a timer function which allows cables to be burned-in for up to one week.

The VIDAR combines three different functions in one operation.

1) It neutralizes spurious charges that build up around the cables and the insulation.

2) It provides a very wide band and deep conditioning into the conductor core, which produces changes in the way signals pass through the metal.

3) It ultrasonically conditions the surface of the conductors.

According to Joe Reynolds, president of Nordost, “This new VIDAR burn-in service will be available exclusively from authorized Nordost dealers. They will be able to offer their customers big improvements in the performance of their systems when they burn-in their cables. No matter how long one burns-in cables in a hi-fi system, they will never sound as good as cables burned-in on a VIDAR. This is due to the use of complex signal patterns which stress the cable in a particular way.”

The VIDAR is constructed so that each conductor is fed by a bridge mode amplifier. The unit uses a total of 44 amplifiers in its circuitry. Each amplifier is held at a very precise voltage. The circuits are designed so that the voltage difference between the amplifiers is zero.

The VIDAR uses a proprietary combination of composite and complex signals to condition the cables. Parts of the signal oscillate at ultra-low frequencies and other parts of the signal are in ultra-high ranges which extend beyond the range of video frequencies. The signal bounces in a ping pong ball-like fashion from one end of the cable circuit to the other. During the burn-in process, ultra-low frequencies penetrate deep into the core of the cable. The ultra-high frequencies zip along the surface of the conductors. The method of signal transmission sets up beat harmonics, or heterodynes, between the two complex waveforms. In the digital domain this would be referred to as aliasing products. These beat frequencies penetrate all layers of the cable.

The design of the circuitry also has a unique feature which drives electrons above the conductor into the dielectric area, or insulation. The VIDAR not only sends ping pong signals along the cable, it also sends a similar signal from the center core to the outer shield in the case of interconnect cables. Without this function, it is impossible to neutralize these charges.The Nordost VIDAR is a professional tool designed to condition audio and video cables for optimum performance. The phenomenon of cable burn-in is well known, as cables sound better when used in a system for a period of time. This is due to changes which occur in the conductor and the insulation material. The VIDAR uses some well-known scientific principles to derive the best possible performance, both technically and sonically, from any cable.

Forøvrig tilbyr OHC innbrenningsservice med VIDAR for den som har lyst til å prøve.
 
K

kbwh

Gjest
Og dette Vidar gjør er altså hørbart med 100% signifikansnivå i fidelitys proprietære blindtestprosedyre. Fabelaktig!
 
K

knutinh

Gjest
RoDa skrev:
Jeg forstår det meget godt, det er jo det ultimate å teste blindt; To kabler du ikke ser forskjell på ;)
Jeg er enig i at det er fiffig. Men noe slags merking må de vel ha hatt for å ikke blande dem?

-k
 
P

Parelius

Gjest
Soundproof skrev:
Ting ble bedre. Fidelity har bestilt en Vidar.

"Det går heftige rykter blant dem som har hørt det at en innbrent Valhalla låter veldig tett på en uinnbrent Odin. Men tenk da hva du kan oppleve med en innbrent Odin..."
Kommer virkelig Odin, en kabel til over hundre tusen meteren, uinnbrent til kunden? Hvilken herlig galskap. Og slikt sies i fullt alvor i bladet?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
nb skrev:
Det var et forsøk fra ironi fra min side. Av alt jeg finner dustete med HiFi er muligens innbrenning av kabler det aller mest dustete. Det er nå min mening.
Puh, godt det er flere av oss. Var nok litt rask til å hoppe på der, uten å tenke på hva du har skrevet tidligere.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Veggen skrev:
For de som lurer på hvordan VIDAR ser ut:
Her mangler det tydeligvis bare å koble på Petter Smarts tenkehette å gi full guffe.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
knutinh skrev:
Jeg er enig i at det er fiffig. Men noe slags merking må de vel ha hatt for å ikke blande dem?
Trenger vel ikke noen merking? Det er jo bare å stole på ørene og lytte! ;)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
el_mariachi skrev:
Veggen skrev:
For de som lurer på hvordan VIDAR ser ut:
Her mangler det tydeligvis bare å koble på Petter Smarts tenkehette å gi full guffe.
Ingen innbrenning for optisk? Evt innlysning? Det burde være innlysende å ha med..

Pk
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
pks skrev:
el_mariachi skrev:
Veggen skrev:
For de som lurer på hvordan VIDAR ser ut:
Her mangler det tydeligvis bare å koble på Petter Smarts tenkehette å gi full guffe.
Ingen innbrenning for optisk? Evt innlysning? Det burde være innlysende å ha med..

Pk
Se å få inn en patentsøknad sporenstreks. Her ligger et kjempemarked og venter!
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Parelius skrev:
Soundproof skrev:
Ting ble bedre. Fidelity har bestilt en Vidar.

"Det går heftige rykter blant dem som har hørt det at en innbrent Valhalla låter veldig tett på en uinnbrent Odin. Men tenk da hva du kan oppleve med en innbrent Odin..."
Kommer virkelig Odin, en kabel til over hundre tusen meteren, uinnbrent til kunden? Hvilken herlig galskap. Og slikt sies i fullt alvor i bladet?
Men du får et gratis mekanikerpar, Hugin & Munin, som flytter inn sammen med kabelen. :)

Det morsomme er at de selv ikke forstår hvor absurd denslags er, fordi de står inne i hjørnet de har malt seg inn i og må forsvare kabelpåstandene. KV burde jo skjønt at avrundingen om ryktene som hadde det til at en innbrent Valhalla lød like godt som en uinnbrent Odid var merkelig - "Men tenk da hva du kan oppleve med en innbrent Odin." Ta meg faen, jeg har da ikke med egen korkopptrekker på restaurant!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Parelius skrev:
Soundproof skrev:
Ting ble bedre. Fidelity har bestilt en Vidar.

"Det går heftige rykter blant dem som har hørt det at en innbrent Valhalla låter veldig tett på en uinnbrent Odin. Men tenk da hva du kan oppleve med en innbrent Odin..."
Kommer virkelig Odin, en kabel til over hundre tusen meteren, uinnbrent til kunden? Hvilken herlig galskap. Og slikt sies i fullt alvor i bladet?
hehe, dagens beste.

skulle likt å sett den restauranten som serverte kunden en vin til flere tusen kroner, for så å kreve ekstra penger for å lufte den først.

først kom valhalla, som både nordost og diverse reviewers beskriver som "lyden av ingen kabel".
altså perfekt.
deretter kommer odin, som er enda mye bedre.
hvor bra kan det bli?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Rhesus skrev:
Se å få inn en patentsøknad sporenstreks. Her ligger et kjempemarked og venter!
Redd det er for sent:
The VIDAR uses some well-known scientific properties to derive the best possible performance, both technically and sonically, from any cable.
E'kke mulig å patentere velkjente vitenskapelige prinsipper vettu!
 

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
149
Antall liker
0
Er det noen spesiell ved som er anbefalt når man skal foreta denne brenningen? Fungerer det med vanlig furuved, eller må man til med Nordost-stemplet bjørkeved for virkelig å få frem åpenheten og "det lille ekstra" i anlegget? ???
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Gaahl skrev:
Er det noen spesiell ved som er anbefalt når man skal foreta denne brenningen? Fungerer det med vanlig furuved, eller må man til med Nordost-stemplet bjørkeved for virkelig å få frem åpenheten og "det lille ekstra" i anlegget? ???
... her duger nok kun ekte tyri, hugd på skuddårsdager med fullmåne ...

mvh
KJ
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Veggen skrev:
Rhesus skrev:
Se å få inn en patentsøknad sporenstreks. Her ligger et kjempemarked og venter!
Redd det er for sent:
The VIDAR uses some well-known scientific properties to derive the best possible performance, both technically and sonically, from any cable.
E'kke mulig å patentere velkjente vitenskapelige prinsipper vettu!

..........Og når det er nevnt i et sporbart forum så er patentet blåst
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Synes det er merkelig at ingen anerkjenner prinsippet med at når kabelisolasjonen tørker inn (innbrenning) så endres kabelens dielektrisitetskonstant og at dette igjen påvirker lyden ???
Det blir liksom litt som om å le av at jorda går i bane rundt solen som de gjorde i riktig gamle dager.....
(Har gjordt meg klar til å prøve Rhesus sin maskin).
 
N

nb

Gjest
Distinctive skrev:
Synes det er merkelig at ingen anerkjenner prinsippet med at når kabelisolasjonen tørker inn (innbrenning) så endres kabelens dielektrisitetskonstant og at dette igjen påvirker lyden ???
Det blir liksom litt som om å le av at jorda går i bane rundt solen som de gjorde i riktig gamle dager.....
(Har gjordt meg klar til å prøve Rhesus sin maskin).
Jeg synest det er merkelig at det ikke anerkjennes at dersom verden var skrudd sammen slik som deler av HiFi-folket hevder, er det lite sannsynlig at noensomhelst elektrisk dings hadde fungert.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Distinctive skrev:
Synes det er merkelig at ingen anerkjenner prinsippet med at når kabelisolasjonen tørker inn (innbrenning) så endres kabelens dielektrisitetskonstant og at dette igjen påvirker lyden ???
Det blir liksom litt som om å le av at jorda går i bane rundt solen som de gjorde i riktig gamle dager.....
(Har gjordt meg klar til å prøve Rhesus sin maskin).
Hvis det er slik du hevder, at kabelens (isolasjonens) dielektrisitetskonstant endres, så har jeg egnet måleutstyr. Bring it on!
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Distinctive skrev:
Synes det er merkelig at ingen anerkjenner prinsippet med at når kabelisolasjonen tørker inn (innbrenning) så endres kabelens dielektrisitetskonstant og at dette igjen påvirker lyden ???
Det blir liksom litt som om å le av at jorda går i bane rundt solen som de gjorde i riktig gamle dager.....
(Har gjordt meg klar til å prøve Rhesus sin maskin).
Hvis dette er en så soleklar fordel, hvorfor leveres ikke Nordostkabler ferdig innbrent? Valhalla og Odin er ihvertfall så dyre at de i utgangspunktet burde være optimalisert, altså innbrent etter Nordosts egen metodikk. Hvis dette med innbrenning av kabler stemmer, så ville jeg følt meg snytt ved å måtte betale enda mer for innbrenning etter å ha brukt så mye på en kabel. For dette betyr da etter Nordosts egen innbrenningspropaganda at ingen av kablene deres leveres ferdig med fullt utnyttet kvalitetspotensiale...
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Veggen skrev:
For de som lurer på hvordan VIDAR ser ut:


Cable burn-in overview

The phenomenon of cable burn-in is well known, as cables sound better when used in a system for a period of time. This is due to changes which occur in the conductor and the insulation material. The VIDAR uses some well-known scientific properties to derive the best possible performance, both technically and sonically, from any cable.

Cables should be burned-in or conditioned on a regular basis for optimum performance. In normal use, there is a leakage current from electrical equipment which causes the cable to take on a charge; cable conditoning will neutralize this charge.

New cables often have very high levels of electrical charge caused by the production process. In addition, gases are often trapped between the insulation and the conductor during manufacture. This can often result in new cables sounding brittle, bright, and lacking in detail. These charges must be neutralized if a cable is to ever achieve its maximum performance.

How the VIDAR works

The VIDAR is a professional console with multiple top-mounted input and output connections which allow a variety of cables to be burned-in. It will burn-in loudspeaker cables, analog and digital interconnects, video cables and tone-arm cables. The unit has a timer function which allows cables to be burned-in for up to one week.

The VIDAR combines three different functions in one operation.

1) It neutralizes spurious charges that build up around the cables and the insulation.

2) It provides a very wide band and deep conditioning into the conductor core, which produces changes in the way signals pass through the metal.

3) It ultrasonically conditions the surface of the conductors.

According to Joe Reynolds, president of Nordost, “This new VIDAR burn-in service will be available exclusively from authorized Nordost dealers. They will be able to offer their customers big improvements in the performance of their systems when they burn-in their cables. No matter how long one burns-in cables in a hi-fi system, they will never sound as good as cables burned-in on a VIDAR. This is due to the use of complex signal patterns which stress the cable in a particular way.”

The VIDAR is constructed so that each conductor is fed by a bridge mode amplifier. The unit uses a total of 44 amplifiers in its circuitry. Each amplifier is held at a very precise voltage. The circuits are designed so that the voltage difference between the amplifiers is zero.

The VIDAR uses a proprietary combination of composite and complex signals to condition the cables. Parts of the signal oscillate at ultra-low frequencies and other parts of the signal are in ultra-high ranges which extend beyond the range of video frequencies. The signal bounces in a ping pong ball-like fashion from one end of the cable circuit to the other. During the burn-in process, ultra-low frequencies penetrate deep into the core of the cable. The ultra-high frequencies zip along the surface of the conductors. The method of signal transmission sets up beat harmonics, or heterodynes, between the two complex waveforms. In the digital domain this would be referred to as aliasing products. These beat frequencies penetrate all layers of the cable.

The design of the circuitry also has a unique feature which drives electrons above the conductor into the dielectric area, or insulation. The VIDAR not only sends ping pong signals along the cable, it also sends a similar signal from the center core to the outer shield in the case of interconnect cables. Without this function, it is impossible to neutralize these charges.The Nordost VIDAR is a professional tool designed to condition audio and video cables for optimum performance. The phenomenon of cable burn-in is well known, as cables sound better when used in a system for a period of time. This is due to changes which occur in the conductor and the insulation material. The VIDAR uses some well-known scientific principles to derive the best possible performance, both technically and sonically, from any cable.

Forøvrig tilbyr OHC innbrenningsservice med VIDAR for den som har lyst til å prøve.
Men hvor er HDMI og nettverkskontaktene?
Trenger ikke slike kabler innbrenning? eller var det bare det at Nordost fant ut at folk som kjøper hjemmekino produkter er ikke rike nok til å la seg lure av et slikt tulle produkt som Vidar er.
Nordost troner som vanlig på toppen når det kommer til snake oil og usubstansierte påstander.
Siden Vidar har S-video kontakt så sier jeg meg villig til å prøve denne maskinen på en s-video kabel som kobles opp mellom min tv og min DD18. Den viser kun to farger blå og hvit, det burde være en smal sak å se forskjell før og etter innbrenning.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Synes det er merkelig at ingen anerkjenner prinsippet med at når kabelisolasjonen tørker inn (innbrenning) så endres kabelens dielektrisitetskonstant og at dette igjen påvirker lyden ???
Det blir liksom litt som om å le av at jorda går i bane rundt solen som de gjorde i riktig gamle dager.....
(Har gjordt meg klar til å prøve Rhesus sin maskin).
Hvis det er slik du hevder, at kabelens (isolasjonens) dielektrisitetskonstant endres, så har jeg egnet måleutstyr. Bring it on!

Filosofien med bla. Anti-Cables er følgende (motsatt av Duelund):
Man bruker kun et tynt lakklag som isolasjon som gir veldig lite endring i dielektrikum (kapasitans) over tid, noe som igjen sørger for en homogen og lite farget lydsignatur uten lang innbrenningstid. Selv om kabel er tynn, så er den allikevel hele 3mm2 og kan derfor overføre store strømmer med lite tap til elementene. Man kan faktisk bøye den rundt en blyant og den holder denne formen. Påstanden er altså at det ikke er kabelen man spiller inn - men derimot isolasjonen som gradvis tørker inn.... For meg som er utdannet innenfor elektronikk, er faktisk ikke dette ulogisk.
Denne kabelen er på sitt maks etter 100t.

Så oljefylte kabler og til og med innpensling av Zalo, ol. har noe for seg (intet lurium).

http://plastics.inwiki.org/Dielectric
Se Ivar Løkken sin Begrepsliste under Tech-hjørnet
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Distinctive skrev:
Synes det er merkelig at ingen anerkjenner prinsippet med at når kabelisolasjonen tørker inn (innbrenning) så endres kabelens dielektrisitetskonstant og at dette igjen påvirker lyden ???
Det blir liksom litt som om å le av at jorda går i bane rundt solen som de gjorde i riktig gamle dager.....
(Har gjordt meg klar til å prøve Rhesus sin maskin).
Hvis dette er en så soleklar fordel, hvorfor leveres ikke Nordostkabler ferdig innbrent? Valhalla og Odin er ihvertfall så dyre at de i utgangspunktet burde være optimalisert, altså innbrent etter Nordosts egen metodikk. Hvis dette med innbrenning av kabler stemmer, så ville jeg følt meg snytt ved å måtte betale enda mer for innbrenning etter å ha brukt så mye på en kabel. For dette betyr da etter Nordosts egen innbrenningspropaganda at ingen av kablene deres leveres ferdig med fullt utnyttet kvalitetspotensiale...
Meget godt poeng roffe ;)
Medmindre det da er noe i at kabler som har ligget uanvendt over tid blir å betrakte som ny/uanvendt.
Noe jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte.
Vel, dersom det skal være behov for 6 dagers behandling så vil vel nevnte kabler bare bli enda mer vanvittig dyrere ::)
Kanskje ok med litt egeninnsats her.
Mvh.KW
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
VIDAR er ikke beregnet for salg til private, og det er meningen at kabelinnbrenningstjenesten skal skje hos forhandler. (Selv om KV i artikkelen hinter om at man kanskje kan trygle seg til en enhet ...)

Dette er, naturligvis, merkelige greier ... og jeg er helt enig med dem som sier at kabelinnbrenning burde være standard service i det prisleie vi her diskuterer.

Det må jo være mulig å skape merverdi rundt hi-fi uten å ty til denslags miksmakseri?
 
K

knutinh

Gjest
Distinctive skrev:
Filosofien med bla. Anti-Cables er følgende (motsatt av Duelund):
Man bruker kun et tynt lakklag som isolasjon som gir veldig lite endring i dielektrikum (kapasitans) over tid, noe som igjen sørger for en homogen og lite farget lydsignatur uten lang innbrenningstid. Selv om kabel er tynn, så er den allikevel hele 3mm2 og kan derfor overføre store strømmer med lite tap til elementene. Man kan faktisk bøye den rundt en blyant og den holder denne formen. Påstanden er altså at det ikke er kabelen man spiller inn - men derimot isolasjonen som gradvis tørker inn.... For meg som er utdannet innenfor elektronikk, er faktisk ikke dette ulogisk.
Denne kabelen er på sitt maks etter 100t.

Så oljefylte kabler og til og med innpensling av Zalo, ol. har noe for seg (intet lurium).

http://plastics.inwiki.org/Dielectric
Se Ivar Løkken sin Begrepsliste under Tech-hjørnet
knutinh sin patenterte metodikk for å skille skitt fra kanel mhp tekniske og kvasi-tekniske påstander innen hifi:
<Bullshit-filtrering>
  • 1)Kan du vise til målinger før og etter som bekrefter at dielektriske egenskaper endrer seg signifikant og permanent over tid?
  • 2)Kan du vise til blindtester eller audiologiske modeller som sannsynliggjør at endringer i 1) har hørbar signifikans?
</Bullshit-filtrering>

På hvilken måte tar du Ivar Løkken sine to referanser til dielektrikum til din inntekt?

Ivar_Loekken skrev:
Kapasitans: Mengden statisk ladning som lagres mellom to ledere med en gitt spenningsdifferanse. Kapasitansen øker med arealet de har mot hverandre, avtar med avstand de har fra hverandre og avhenger av ladningsegenskapene, permittiviteten, til isolasjonen (dielektrikumet) mellom dem. Kapasitans mellom to ledere er ofte uønsket, i hvis tilfelle det omtales som parasittisk kapasitans. Dersom lagring av statisk ladning er ønsket, bruker man to ledere med stort areal som ligger tett inntil hverandre og et dielektrikum som gir høy kapasitans imellom. Dette kalles en kondensator. AC-signaler vil lekke gjennom en kapasitiv kobling. En kapasitans AC-motstand er gitt av 1/(2*pi*f*C) hvor C er kapasitansen og f er frekvensen. For mer om kondensatorens kretstekniske oppførsel, se aktuell Wikipedia-artikkel.
-k
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
knutinh sin patenterte metodikk for å skille skitt fra kanel mhp tekniske og kvasi-tekniske påstander innen hifi:
<Bullshit-filtrering>
  • 1)Kan du vise til målinger før og etter som bekrefter at dielektriske egenskaper endrer seg signifikant og permanent over tid?
  • 2)Kan du vise til blindtester eller audiologiske modeller som sannsynliggjør at endringer i 1) har hørbar signifikans?
</Bullshit-filtrering>

På hvilken måte tar du Ivar Løkken sine to referanser til dielektrikum til din inntekt?


[/quote]
-k
[/quote]



Spørsmål 1:
Nei.
Jeg er ingen kabelfabrikant, men når et isolasjonsmateriele tørker ut, så påvirker dette kabelens totale kapasitans, så lenge isolasjonen ikke er en edelgass, vakum, ol.
2)
Nei.
Jeg har aldri satt noen karakter fra 1-100 hvor mye dette har å si lyttemessig.
Når folk sier at de oppnår forskjeller når de bruker en Stratum 1 server for å synkronisere sampling av medie, så vil det være merkelig (les: usannsynlig) at endring i kapasitans (altså kabelens elektriske karakteristikk) skulle være helt uvesentlig mhp. den lyttemessige helheten.

Ivar Løkken:
Jeg tar ingenting til min inntekt. Jeg peker bare på en innsiktsfull forklaring av fenomenet kapasitans for de som måtte være interessert å lese mer om dette.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Rhesus skrev:
Distinctive skrev:
Synes det er merkelig at ingen anerkjenner prinsippet med at når kabelisolasjonen tørker inn (innbrenning) så endres kabelens dielektrisitetskonstant og at dette igjen påvirker lyden ???
Det blir liksom litt som om å le av at jorda går i bane rundt solen som de gjorde i riktig gamle dager.....
(Har gjordt meg klar til å prøve Rhesus sin maskin).
Hvis det er slik du hevder, at kabelens (isolasjonens) dielektrisitetskonstant endres, så har jeg egnet måleutstyr. Bring it on!
Har sjekket opp.
Leverandør av Anti-cables sender over testeksemplar for din odel og eie når som helst.
Legg ut resultatene i forum etterpå.

Send meg PM med adresse så formidler jeg dette eller kontakt Hanor as direkte www.hanor.as/audio
 
Topp Bunn