Jeg orker ikke engasjere meg lenger i denne debatten, for den er bare en gjentakelse av alle andre debatter om samme tema. Men jeg er litt forundret over at gullfiskeffekten fremstilles som ny viten. Dette er da en svakhet jeg og mine har hatt i bakhodet i mange år nå. Samme effekt oppstår også når man mastrer en plate etter et klart ideal. Hvis det blir for mye sammenligning med idealet blir man fort døv for forskjellene, og ting låter ikke like bra som man trodde når det ferdige resultatet ble lyttet til i lengre strekk.
Det at deltakere i blindtester heller ønsker seg kortere enn lengre kutt skyldes enkelt og greit utålmodighet. Men skal man vurdere lyd så må man ha tålmodighet. Personlig lytter jeg minst til et par kutt før jeg skifter komponent/kabel under A/B-tester. Uten såpass tålmodighet blir man fort rammet av gullfiskeffekten. Mange har ikke den tålmodigheten som trengs til å sette seg skikkelig inn i det de hører, uten at jeg sikter til noen her inne. Da sikter jeg til de deltakerne i blindtester som ønsker seg kortere kutt.
Det virker egentlig som om de fleste mener at det er forskjeller, men folk er uenige om hva forskjellene skyldes og hva som er riktig medisin. På den ene siden har man skolemedisinen og på den andre holistisk leging. Hvilket som fungerer som hva kan dere gruble på selv.
I et godt oppsett er det egentlig mulig at forskjellene er uvesentlige for mange, men effekten det kan ha på et dårlig matchet anlegg viser at det er forskjeller. 3m av to forskjellige kabler kan ha forskjellig EQ, og mange opplever også at effekten av rom og åpenhet er svært forskjellig. Mikrodetaljer oppleves forskjellig og noen kabler karakteriseres som mer detaljerte enn andre som teoretisk sett skulle være make.
Det meste av det er kontroversielt, men at kabler av samme lengde og tilsvarende kvadrat kan låte forskjellig mtp EQ-effekt er udiskutabelt mener jeg. Rundt 1990 hadde jeg en kombinasjon som ikke var ideell. Penger til nye bokser hadde jeg ikke, men rimelige kabler hadde jeg råd til å eksperimentere med. Musikkmagazinet var velvillige til å ta tilbake de kablene jeg ikke valgte. Etter litt att og frem endte jeg opp med kabler fra vår kjære nederlender på fire kvadrat, det samme som den fra Monster den erstattet. De nye kablene hadde blant annet sølv utenpå kobber tror jeg det var, og de rettet opp en litt sløv topp og slepende bass. Hele lydbildet strammet seg opp, men utgangspunktet var da også ganske dårlig. Uansett er det ingen tvil om at kabelskiftet ryddet bort de problemene som gjorde at jeg ikke holdt helt ut med lyden før kabelbyttet. En av kablene som ble testet gikk for langt i den retningen i forhold til min smak, og den var også for dyr.
For det var ikke den dyreste kabelen jeg endte opp med. Senere endte jeg opp med en enda billigere kabel som i enda større grad rettet opp i unotene. Så fikk jeg heldigvis byttet forsterker slik at unotene ikke var så stort problem lenger. Men i mitt siste oppsett sliter jeg også litt med å få det til å stemme på grunn av signalkilde. Derfor ble kabler fra Xindak som er flere ganger dyrere enn de billigste kablene jeg eier testet og forkastet i dagens kombinasjon av komponenter. Og de billige teflonkablene fant veien tilbake til anlegget igjen. Men ved neste bytte av signalkilde håper jeg ikke at jeg kommer til å ha behov for å rette på klangbalansen med kabler lenger.
Jeg skal ikke ta fra noen argumentet om at i mitt tilfelle så var den egentlige medisinen å matche komponentene bedre, for det er riktig. Men det tar ikke bort det faktum at kabelskifter har rettet opp mange av de unotene som feil matching har medført. Og da har jeg jo opplevd hørbar forskjell. Spørsmålet blir vel egentlig hva som er best, og ikke om det er forskjell. Mange mener at digre grøftekabler låter best, og det er greit det. Mens andre mener at mange kordeller i sølv er tingen. Personlig tror jeg begge gruppene kan ha rett, for det finnes ingen absolutt fasit. Jeg synes derimot at det er rart hvis noen her inne har vært med på en skikkelig blindtest av flere enn to kabler ikke har hørt noen forskjeller. Jeg synes ikke det er rart at de ikke klarer å identifisere hvilken som er hva, men det er ikke det samme som ingen forskjell. Jeg ser at i alle fall en hevder å ikke ha hørt sirkuskabler/dyre kabler enda. Må det ikke litt personlig empiri til før man skal uttale seg bastant om det er hørbar forskjell. Må man ikke forsøke å høre før man gjør seg opp en mening, eller er det slik at man ikke ønsker å forsøke å høre noe som ikke er målbart av prinsipielle årsaker?