Bladelius

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: GOOD! 👍 Har sjelden gledet meg sĂ„ mye til Ă„ lytte pĂ„ nytt forsterkeri.. Bare synd at IB2SE vel ikke er hos deg nĂ„??
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Gratulerer med verdens beste Ăžrer.
    Takk! 👍


    EDIT:

    For Ä svare litt mer utfyllende sÄ er det ikke sÄ vanskelig Ä hÞre at Thor 3 har mindre forvrengning enn Thor 2 nÄr man sammenligner de side ved side. Ca samme grunnsignatur, men Thor 3 har en klarere / tydeligere formidling. Som i sin tur fÞrer til at transienter oppleves som noe raskere. NÄr man sÄ vet at Thor 3 har lavere forvrengning i diskanten sÄ er det ikke sÄ vanskelig Ä sette dette i lys av det man hÞrer. Hva er ellers poenget med Ä legge ned masse research pÄ noe om man ikke hÞrer forbedringen?

    At Thor 2 oppleves litt tregere / noe mer utflytende i diskanten gjÞr at musikk jeg har med medioker kvalitet pÄ innspillingen avslÞres mer med Thor 3.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Noen som har testa dacen i Embla mot dacen i Thor 3 Novitas? Vil det vĂŠre en oppgradering med en Embla DL Basic?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Kan det vÊre, ja..Hvis du Þnsker en DAC som er enda mer presis, that is..Her kan jeg velge. Dog, poenget med en Embla er vel mer Ä kunne benytte den som forforsterker MED DAC pÄ ei stÞrre blokk, som Ask. Jeg bruker den kombinasjonen her (Embla DL Plus) . Og oppgraderte fra Idun/Balder for ca femten mnd. sia.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Cundis: Kan det vÊre, ja..Hvis du Þnsker en DAC som er enda mer presis, that is..Her kan jeg velge. Dog, poenget med en Embla er vel mer Ä kunne benytte den som forforsterker MED DAC pÄ ei stÞrre blokk, som Ask. Jeg bruker den kombinasjonen her (Embla DL Plus) . Og oppgraderte fra Idun/Balder for ca femten mnd. sia.
    Tonalt sÄ er de like, eller?

    Jeg tenkte isÄfall Ä bypasse volumet i Embla og bruke den som en ren dac. Om det senere skulle oppgraderes med et effekttrinn sÄ er den grei Ä ha. Men er egentlig usikker pÄ om dette er rette stedet Ä putte penger.

    Hva syns du om Ask ifht Balder?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ask og Embla sammen tar ut mer, Cundis. Men de er mer nÞytrale ogsÄ, sÄ de krever mer enn Idun/Balder for Ä fungere optimalt i et system. Jeg er like glad i begge disse to kombinasjonene, men jeg foretrekker faktisk fortsatt Ä bruke Regadac sammmen med Embla og Ask. Fordi den er bedre pÄ jazz enn det jeg oppplever Emblas innebygde dac er. Dessuten er det plass til FEM kilder pÄ den, kontra TO samtidig pÄ Embla, sÄfremt du ikke har coax- optisk OG AES-EBU-kompatible kilder.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Det er med andre ord ikke bare Ä oppgradere til dyrere lÞsninger og tro at man skal fÄ en like bra match som man hadde. Har opplevd dette flere ganger selv. Opplever ogsÄ egentlig at Thor 3 krever mere omsyn til tilkoblede apparater og kabler enn Thor 2. Thor 2 maskerte litt mer i toppen, var ikke like opplÞst som Thor 3, selvom sistnevnte er litt mer nedtonet i toppen.

    Konklusjon er kanskje at Novitas dacen er lettere Ă„ ha med Ă„ gjĂžre enn Embla sett som ren dac?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cundis: Det kommer an pÄ hva du sÞker, syns jeg. DIsse to lÄter Bladelius uansett. Og det umiskjennelig ogsÄ.
     

    Seif

    Fersking
    Ble medlem
    31.10.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    KĂžbenhavn
    Har noen her i forumet en lenk til en/flere pÄlitelige Bladelius-forhandlere (i Norge) til rimelige priser (ikke brukt)?
    Jeg eier Bladelius TYR mk2 og vil erstatte den med nye Bladelius Thor mk3 Novitas.
    Takk pÄ forhÄnd.
    Vennlig hilsen. Seif (bor i Danmark)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    Bladelius Thor 3 Novitas er ikke tilgjengelig lenger, 4 er pÄ vei.
     

    Seif

    Fersking
    Ble medlem
    31.10.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    KĂžbenhavn
    Takk for tilbakemeldingen!
    "kke tilgjengelig" = betyr det, at man ikke kan finner Thor 3 Novitas i butikker?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    Jeg spurte tidligere i trÄden, side 35, den er ikke tilgjengelig i butikk.
     

    nat

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Takk for tilbakemeldingen!
    "kke tilgjengelig" = betyr det, at man ikke kan finner Thor 3 Novitas i butikker?
    Hei Self.

    Det finnes ingen flere Thor 3 igjen. Gikk ut av produksjon for over 2 Är siden. Thor 4 er ferdig utviklet og vil straks bli satt i produksjon. Prisen er ennÄ ikke fastsatt.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Seif

    Fersking
    Ble medlem
    31.10.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    Sted
    KĂžbenhavn
    Hej begge og takk.
    Har du/I en lenke til Bladelius Thor 4, da det kan vĂŠre interessant Ă„ lese hva Bladelius har forbedret i denne 4-utgaven. Har googlet for Bladelius Thor 4 uten Ă„ lykkes Ă„ finne noe.
     

    nat

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Hej begge og takk.
    Har du/I en lenke til Bladelius Thor 4, da det kan vĂŠre interessant Ă„ lese hva Bladelius har forbedret i denne 4-utgaven. Har googlet for Bladelius Thor 4 uten Ă„ lykkes Ă„ finne noe.
    Finnes ikke noen offisiell info fĂžr den kommer i produksjon.
    Det jeg vet er at det blir forandring i designet, hĂžyere effekt og DAC og RIAA kort. Fortsatt 100% fullbalansert ifra inngang til utgang.
    Mer info vil bli lagt ut sÄ fort det foreligger.
    Mvh
    Morten N.A.T
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Oj oj oj, ikke hverdagskost - det at Mr. Bladelius byr pÄ noe nytt - men nÄr sÄ fÞrst skjer er det bokstavelig talt spennende.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT, (et al:) Den der mÄ vi nesten lÄne Þre til, ja..Feirer med Ä sette pÄ en av mine favoritter pÄ MIN pakke: The Ghost Of Tom Joad..som en liten oppmuntring til Micke i disse virustider. Og selvfÞlgelig ogsÄ til dere andre Bladelister :coffee: Tror forresten ikke frua skal fÄ tips om denne..hehe..da fÄr du kanskje ei bestilling. ;) Og jeg kan ende med en selv ogsÄ...Samme deilige formsprÄk som fÞr, iallefall...og det regnes med "Scania-krefter" og...Visse navn forplikter...
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    SÄ hvordan gikk det med lyttetester med Oden. FÄ noen subjektive meninger og ikke mÄletall!;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: Vurdert Ä prÞve Ä finne deg en brukt Bladelius selv? Det finnes flere her som bruker dem pÄ hÞyttalere som Spendor og B&W...med svÊrt gode resultater. For din del, kanskje en femti watts BRAGE klasse A kunne vÊre noe? Liten og monster pÄ en og samme tid. LÄter varmere enn det du har, men samtidig med NOEGET bedre grep om sakene som skjer. Frisk, Äpen, detaljert uten Ä miste lyset av syne....Og den driver LANGT bedre enn den oppgitte effekten skulle tilsi- hvis du tvilte.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Og matchen er nok ikke helt pÄ tryne der heller... ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bladelius mÄ vÊre en av bransjens mest uoppdagede hi-fi perler.
    Enten man bare liker musikk, eller bare har en utpreget "massive-alu-fetish" :cool:
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg ogsÄ! Men, kunne vurdert kjÞp av dette merket bare med utgangspunkt i sober alu design, innrÞmmer det :)
    Kvalitetsinntrykk betyr helt klart en del. Hvis lyden lever opp til designet sÄ er bare ++.
    Auditor har vel lagt noen egg i kurven allerede med usett(hĂžrt) anbefaling av Brage.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: Den er noe av det fineste de siste tjue Är har levert av forsterkere- uansett pris. Les deg opp pÄ hva Klasse A er, sÄ forstÄr du mer av HVORFOR jeg anbefalte den til deg. Pleier Ä ligge flere til salgs i Sverige, for eksempel..Og det ligger en Tyr 2 "Norge" ute nÄ ogsÄ...samme prinsipp, samme massive forsyning, samme type lyd, 14000 kr, var det vel..AB-versjonen derav har 120W, i Klasse A leverer den 35. Ganger to. Se Finn...
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Psybient: Den er noe av det fineste de siste tjue Är har levert av forsterkere- uansett pris. Les deg opp pÄ hva Klasse A er, sÄ forstÄr du mer av HVORFOR jeg anbefalte den til deg. Pleier Ä ligge flere til salgs i Sverige, for eksempel..Og det ligger en Tyr 2 "Norge" ute nÄ ogsÄ...samme prinsipp, samme massive forsyning, samme type lyd, 14000 kr, var det vel..AB-versjonen derav har 120W, i Klasse A leverer den 35. Ganger to. Se Finn...
    Har testet klasse A pÄ Spendor fÞr og det var ikke uten videre bedre enn Exposure-forsterkeren, ogsÄ vÊrt pÄ demonstrasjon med Gryphon Mephisto sÄnn apropos klasse A i ekstrem-versjon. SÄ vi mÄ vel uansett vurdere match, og det er litt mot prinsippet og kjÞpe forsterkere uten Ä ha hÞrt det fÞr.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: SelvfÞlgelig skal og mÄ du vurdere match. Men nÄr den nye kommer til forhandler kan du jo ta en tur til Oslo for Ä teste, da..
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Psybient: SelvfÞlgelig skal og mÄ du vurdere match. Men nÄr den nye kommer til forhandler kan du jo ta en tur til Oslo for Ä teste, da..
    Det jo interessant Ä hÞre at Bladelius kan vÊre en god match til Spendor. NÄ viser det seg (jamfÞr forsterktrÄd) at det er svÊrt ulike forsterkere som passer pÄ A-linja og Spendor Classic. Uansett forhandler av Bladelius har jo ikke Spendor, sÄ hva match angÄr gir vel det kun begrenset nytteverdi.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: Hvis du da ikke fÄr lÄnt en...
     

    nat

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.447
    Torget vurderinger
    6
    Bladelius kommer med en ny integrert strĂžmmeforsterker(ASK):
    Vis vedlegget 690527
    Snakket med Mike Bladelius i dag.
    Den nye integrerte ASK vil ha en effekt pÄ 200W+ i 8Ohm med stor strÞmforsyning. Full balansert med streamer, analoge og digitale innganger. Lansering ikke lett Ä si, da AKM fabrikken i Japan nylig brant ned. Men hÄper pÄ til sommeren med felles lansering sammen med Thor IIII.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med Mike Bladelius i dag.
    Den nye integrerte ASK vil ha en effekt pÄ 200W+ i 8Ohm med stor strÞmforsyning. Full balansert med streamer, analoge og digitale innganger. Lansering ikke lett Ä si, da AKM fabrikken i Japan nylig brant ned. Men hÄper pÄ til sommeren med felles lansering sammen med Thor IIII.
    Vet du om det blir en "innbytte" fra f.eks Thor 3 til 4?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Som om ikke VFM-faktoren allerede var skyhĂžy nok... :love:
     

    Paul83

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2019
    Innlegg
    5
    Antall liker
    2
    Jeg har en Badelius thos mk3 novitas. Jeg ser den har pre out. Kan denne pre outen brukes samtidig som den brukes som vanlig forsterker? For Ä kunne f eks koble pÄ en aktiv sub. Vurderer en hifisub av noe slag.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn