Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og hvilken dele protokoll bruker du på musikk folder på NASet ditt?
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Har en eldre Embla som jeg er meget fornøyd med. Har den for lagring av CD's og også brukt den som Preamp. Gode greier og for meg oser det kvalitet. For min del er jeg ikke på noen strømme planet. Ser at Mr.Bladelius pønsker på litt av hvert og har lansert div produkter den senere tid. Driftig kar. Ser ut til at det er en Ymer III på gang, Embla III og Phono Pre Heimdal II. Spenningen er til å føle på.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.657
    Torget vurderinger
    6
    Har en eldre Embla som jeg er meget fornøyd med. Har den for lagring av CD's og også brukt den som Preamp. Gode greier og for meg oser det kvalitet. For min del er jeg ikke på noen strømme planet. Ser at Mr.Bladelius pønsker på litt av hvert og har lansert div produkter den senere tid. Driftig kar. Ser ut til at det er en Ymer III på gang, Embla III og Phono Pre Heimdal II. Spenningen er til å føle på.

    Det stemmer. Mye nytt som kommer ifra Bladelius. Ask for og effektforsterker og Thor V er lansert. Ny Oden MKII som blir ennå vanskeligere å få opp på hylla med sine 85Kg og kan leveres med DAC/streamer. Det kommer DAC/Streamer kit til eksisterende Oden for dem som ønsker det.
    Ymer III, Embla III, Heimdal og mindre integrerte forsterkere kommer også.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.822
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Konstaterer i siste Stereo+ at @R.E.S. har hørt det samme som meg m.fl., når det kommer til Bladelius Ask Integrated og lydkvalitet :)
    Og for såvidt også det samme med fjernkontrollen, men når det og litt minus for de som bruker Roon er eneste ankepunkt til den prisen, så er Ask fortsatt et latterlig godt kjøp.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Konstaterer i siste Stereo+ at @R.E.S. har hørt det samme som meg m.fl., når det kommer til Bladelius Ask Integrated og lydkvalitet :)
    Og for såvidt også det samme med fjernkontrollen, men når det og litt minus for de som bruker Roon er eneste ankepunkt til den prisen, så er Ask fortsatt et latterlig godt kjøp.
    Helt enig.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.657
    Torget vurderinger
    6
    Konstaterer i siste Stereo+ at @R.E.S. har hørt det samme som meg m.fl., når det kommer til Bladelius Ask Integrated og lydkvalitet :)
    Og for såvidt også det samme med fjernkontrollen, men når det og litt minus for de som bruker Roon er eneste ankepunkt til den prisen, så er Ask fortsatt et latterlig godt kjøp.
    Et par små tekniske feil i testen som skyldes MEG.
    Trafoen er på 2.200VA og av de 220W i 8Ohm så er de første 25W klasse-A.
    Optimale temperaturen på utgangstransistorene er rund 60 grader. Da yter dem best.
    Det sitter en avansert temperatur sensor sammen med en optokobler som styrer biasen. Så den ikke vil bli overopphetet.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.657
    Torget vurderinger
    6
    Bare å vente på at Volumio og Roon får fikset det. Bladelius er på dem!!!
    Ny alu-fjernkontroll skal gå i produksjonen over påsken (y)
    Roon og Bladelius Ask.

    Volumio/Ask bruker ikke endpoint. Istedenfor brukes Roon i bridge mode. Da tar Roon helt over alle funksjoner for å sikre 100% bit-perfect ect.
    Derfor vil det ikke komme info i displayet. Dette er et bevist valg!
    Dette er for garantert den beste lyden og garantert bit-perfect avspilling.
    Når man skifter imellom Roon og Volumio (forstår ikke hvorfor man skal det) Enten bruker man Roon. Eller Volumio. Så kan den låse seg.

    Så det er bare å bestemme seg for hva man vil bruke. Eller connect tjenestene :cool:

    Til info så har ikke Bladelius tatt snarveier med å omsample og omsample for å slippe alle de forskjellige klokkene og synkroniseringene.
    Her er det kostet på mye for å få best mulig presis klokke-sync.

    Jeg slettet den forrige posten. da ny info kom. Alu-fjernkontrollen er snart på plass.
     
    Sist redigert:

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Vil ønske at Bladelius effekt forstærkere kunne justere input gain, det vil gøre det nemmere at matche med rør pre med meget gain på udgangen. Har en Advantage S100 med børsted alu front, som jeg sommetider bruger i anlæg 2, har kun lytted på en nyere Bladelius i butik, tror det var en Thor med klass A/class D ! Som var klar som kildevand, men uden nogen varme eller sjæl, de spillede på Harbeth 30,1, meget stort skuffelse, ved ikke hvordan de nyere versioner lyder, har læst at de er ikke så Skandinaviske (kølige) i lyden mere.
    Bladelius gamle produkter holder i hvertfald kvalitet, mine er mere end 20 år nu og spiller lyd til TV i stuen hver aften 😝
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.657
    Torget vurderinger
    6
    Vil ønske at Bladelius effekt forstærkere kunne justere input gain, det vil gøre det nemmere at matche med rør pre med meget gain på udgangen. Har en Advantage S100 med børsted alu front, som jeg sommetider bruger i anlæg 2, har kun lytted på en nyere Bladelius i butik, tror det var en Thor med klass A/class D ! Som var klar som kildevand, men uden nogen varme eller sjæl, de spillede på Harbeth 30,1, meget stort skuffelse, ved ikke hvordan de nyere versioner lyder, har læst at de er ikke så Skandinaviske (kølige) i lyden mere.
    Bladelius gamle produkter holder i hvertfald kvalitet, mine er mere end 20 år nu og spiller lyd til TV i stuen hver aften
    Det å sette et potensiometer inn i signalveien er ikke ønsket. Men det er ingen problem å senke gainen med motstand modifisering.
    S100 er en riktig så godt forsterker og den er nok nærmere 27-30 år nå. Bladelius produktene er laget for å holde i mange år og gjør dem fortsatt!
    Bladelius laget en kort stund en Thor klasse-D. Grunnet at etterspørselen var der. Men den spilte aldri godt og ble heller ikke solgt mange av dem.

    De gamle Thor forsterkerne kunne være litt kalde i klangen. Det motsatte kan vi si om samtlige modeller som har kommet ut de siste årene.
    Varme, kropp. Dynamikk og ikke minst presisjon. Spiller musikk.
    Thor III kan vi modifisere en smule så blir både varmere og ennå mer musikalsk!

    Ellers så kom den første Norske testen av Ask integrert ut i går på Stereo+
     
    Sist redigert:

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Ja, læste testen, får meget god omtale, det er godt at høre at Bladelius har fået en varmere klang.
    Har en Belles klasse A effekt forstærker som lyder dejligt, men i et større rum klarer den ikke så godt at drive mine højtalere Graham Audio LS 5/9 som er 87db, nu spiller jeg ikke ofte højt så det er ikke største problem, men den har desværre også et højt gain på indgangen Som gør at min 6SN7 udgang på pre ampen skal ikke skrues meget før det bliver alt for højt, på min 300b udgang kan jeg justere gain trinløst, og det virker fint.
    Har set på Musiklab d200 og Atma-Sphere class D effekt forstærkere, men har desværre ikke mulighed at lytte før køb, så er lidt i vildrede, Belles sa30 er en deilig forstærker, den blir meget varm, så rigtig god at stå tændt i vinter månederne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.657
    Torget vurderinger
    6
    Ja, læste testen, får meget god omtale, det er godt at høre at Bladelius har fået en varmere klang.
    Har en Belles klasse A effekt forstærker som lyder dejligt, men i et større rum klarer den ikke så godt at drive mine højtalere Graham Audio LS 5/9 som er 87db, nu spiller jeg ikke ofte højt så det er ikke største problem, men den har desværre også et højt gain på indgangen Som gør at min 6SN7 udgang på pre ampen skal ikke skrues meget før det bliver alt for højt, på min 300b udgang kan jeg justere gain trinløst, og det virker fint.
    Har set på Musiklab d200 og Atma-Sphere class D effekt forstærkere, men har desværre ikke mulighed at lytte før køb, så er lidt i vildrede, Belles sa30 er en deilig forstærker, den blir meget varm, så rigtig god at stå tændt i vinter månederne.
    Ask integrert driver det meste og kjører opp til 25W Klasse-A. I god tradisjon så er Ask symmetrisk fullbalansert. Du har også mulighet til å velge Bias Low i menyen på varme sommerdager. Kan også leveres med og uten DAC/streamer og Phono.
    Jeg prøver stadig nye utgaver av klasse-d. Men jeg får ikke til musikaliteten. Det er noe med klang/utklinging som jeg ikke får til. Samme den definisjon av rom… På subber så fungerer det helt utmerket!
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Jeg kommer ikke nogensinde at sælge min pre amp (Supratek Cabernet) uden så at jeg kan opgradere til en bedre Supratek, jeg må ha rør i mit setup 1. For mig er en pre amp næsten lige vigtig som højtalerne og min Cabernet gør noget særligt med musikken, måske ikke 100% neutralt, men at lytte til Bill Evans trio, ’When i Fall in love with you’ af albummet Portrait In Jazz som jeg gør i øjeblikket er bare så nærværende og afslappende.
    For tiden er jeg nok mest interesseret i en ny Dac og en effekt forstærker som ikke bruger så meget strøm som min Belles, men som jeg forstår af Ralph Karsten (Atma-Sphere) så lyder deres class D mere som en otl forstærker hvor han har prøvet at styre forvrængningen så den lyder mere som rør.
    At også at ha en effekt forstærker med rør er i øjetblikket lidt for meget for mig 😀
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    3.657
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kommer ikke nogensinde at sælge min pre amp (Supratek Cabernet) uden så at jeg kan opgradere til en bedre Supratek, jeg må ha rør i mit setup 1. For mig er en pre amp næsten lige vigtig som højtalerne og min Cabernet gør noget særligt med musikken, måske ikke 100% neutralt, men at lytte til Bill Evans trio, ’When i Fall in love with you’ af albummet Portrait In Jazz som jeg gør i øjeblikket er bare så nærværende og afslappende.
    For tiden er jeg nok mest interesseret i en ny Dac og en effekt forstærker som ikke bruger så meget strøm som min Belles, men som jeg forstår af Ralph Karsten (Atma-Sphere) så lyder deres class D mere som en otl forstærker hvor han har prøvet at styre forvrængningen så den lyder mere som rør.
    At også at ha en effekt forstærker med rør er i øjetblikket lidt for meget for mig 😀
    Har man funnet sin vei til musikken. Så er det dumt og forandre på dem man vet fungerer!
    Da er alternativet Ask power😉
    Kan sikkert få den spesialtilpasset ditt gain behow.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn