Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Ask ser ut som en virkelig flott forsterker, som jeg snuser litt på med streamer og alt innebygget. Hvordan ser fjernkontrollen ut? Kan volum styres via ROON?
    Hei Einstein. Volum kan styres via Roon?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.609
    Antall liker
    3.725
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hei Einstein. Volum kan styres via Roon?
    Ja, mulig jeg spør klønete og at dette er noe som finnes på alt Roon-kompatibelt, men altså om man kan styre volum ut på Ask direkte via Roon.

    Se bildet nedenfor hvor jeg kan styre volum på T+A direkte i Roon. Da styrer jeg altså volumet direkte på forsterkeren; ikke kun digitalt signal.

    Ikke noe voldsomt poeng, men praktisk.😊

    DFB9D97C-4A89-4FED-8D8E-212261EBF140.png
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Ja, mulig jeg spør klønete og at dette er noe som finnes på alt Roon-kompatibelt, men altså om man kan styre volum ut på Ask direkte via Roon.

    Se bildet nedenfor hvor jeg kan styre volum på T+A direkte i Roon. Da styrer jeg altså volumet direkte på forsterkeren; ikke kun digitalt signal.

    Ikke noe voldsomt poeng, men praktisk.😊

    Vis vedlegget 858520
    Stemmer. Du kan styre volumet på Ask i Roon. Ifra PC, mobil eller nettbrett.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    4.655
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte jeg skulle gi det et forsøk og beskrive hva jeg synes om Ask.
    Det er en grunn til at jeg sluttet å skrive evinnelige magasinanmeldelser for 13 år siden, så dette blir kort (håper jeg) og i temmelig vilkårlig rekkefølge av inntrykk :)

    Litt bakgrunn og litt "disclaimer"
    Jeg har så og si ikke hatt et skikkelig anlegg siden jeg la opp som (Fidelity-)skribent og solgte et anlegg til flerfoldige hundre tusen (FØR den latterlige prisstigningen som har vært vel og merke!) i 2009, Dermed er jeg kun så oppdatert på dagens utstyr, som det jeg har hatt anledning til å teste siden vårparten, da galskapen atter igjen fikk fotfeste. Mitt inntrykk hittil er at høyttalere kun i marginal grad har blitt bedre, forsterkere likedan - men at klasse D begynner å låte riktig, riktig bra, og at streaming og DAC har henholdsvis dukket opp og blitt dramatisk mye bedre enn for et drøyt tiår siden.
    Videre har jeg oppdatert meg på at kabler og vibrasjonsdemping fortsatt er like betente temaer som alltid, og er uansett fortsatt finetuning på detaljnivå. Jeg har skjønt at strømrens er den nye vinen, støy har åpenbart økt med flere tusen prosent siden jeg var aktiv og alle anlegg uten strømrens er søppel.
    Det er vel cirka mine inntrykk og læring i 2022 oppsummert.
    Det siste innebærer altså at mitt referanseanlegg er søppel, siden en Suprapadde sikkert ikke er helt kosher.
    Bare så forventningene til anmeldelsen her er lagt fornuftig...;)

    Jeg trodde i våres at jeg skulle klare meg med et par brukte Totem model 1 sign., en enkel men god røramp og en billig Bluesound. Det gikk selfvølgelig akkurat så strålende som det pleier å gå når menn får ferten av utstyr, så "referanseanlegget", for å kalle det det, består nå (eller helt frem til nå) av:
    * Marten Oscar Duo, på originalstativ med Gaia føtter.
    * Cayin CS88A integrert røramp (solgt underveis under forsterkerbytte, så dermed ikke direkte sammenlignet med Ask).
    * Ifi Zen streamer og Topping D70S dac (solgt underveis under forsterkerbytte, så dermed ikke direkte sammenlignet med Ask).
    * Wireworld Eclipse 7 høyttalerkabler og Eclipse 8 XLR kabler fra CD spiller).
    * Wadia 830 cd spiller (byttet i Totemene)
    * Alle strømkabler er Supra SPC kabler med Furutech plugger, samt altså en Supra padde.
    Lytterommet er lite, men er 100% et musikkrom og dermed akustikkbehandlet så optimalt som mine evner og lommebok er i stand til, og høyttalerplasseringen er så fri som romstørrelsen tillater. Det låter slett ikke ille, for å si det med en neve falsk beskjedenhet.

    Forsterkere jeg har testet på veien til valget falt på Bladelius Ask er Aavik U180 (som endte opp som eneste alternativ til Ask), Accuphase E380, Cambridge Evo 150, NAD M33 og såvidt en diger Yamaha som jeg mener var AS3200.
    Som nevnt, var Aavik til slutt eneste alternativ, men jeg satset blindt på gammel kjennskap til Mike Bladelius og hans filosofi. Dermed ble det bestilling av Ask og vente i spenning...

    Inntrykket så langt
    Forsterkeren har nå ca. 100 timer innspilling og høres ut til å ha falt til ro sånn cirka der man kan forvente at det ikke skjer dramatiske endringer, selv om det sikkert vil skje marginale endringer i noen uker til fremover.

    Det første som slo meg da jeg fikk koblet den opp, var at det låt nesten sjokkerende "likt" som Aavik U180. Da mener jeg ikke nødvendigvis likt-likt, men at lydsignaturen var mye i samme gata. Det hadde jeg ikke forventet, all den tid det er to vidt forskjellige teknologier, med Aaviks Pascal klasse D som utgangspunkt og Mikes klA/B med relativt høy grad av klasse A drift og gigantisk strømforsyning.
    Likevel altså, de deler den deilige mellomtonen, luftigheten i diskanten og den slående, sorte bakgrunnen. De oppleves begge som enormt raske og dynamiske, men også musikalske og en hårfin anelse mot det varme, heller enn analytiske og kliniske "demomaskiner".
    Nå skal det sies at jeg jo ikke har testet disse to som kun forsterker, så U180 var med Ifi streamer og innebygget dac, mens Ask da har innebygget Raspberry Pi streamer og egendesignet dac. Folk (altså de mange som er litt over snittet sensitive for hyping på Hifisentralen) får si hva de vil om bullshit eller ei med danskenes Teslacoils og hypet salgsretorikk, men den ampen (U180) er rett og slett styggelig god!

    Det som skiller Bladeliusen fra annet jeg har testet både nylig og tidligere, i den grad man husker lyd så langt tilbake, er kombinasjonen av enorm kontroll i bassen og samtidig en vanvittig autoritet. De fikk rett og slett Oscar Duo til å høres ut som en mye større høyttaler! Og forskjellen var ikke marginal på noen som helst måte. Jeg tar meg stadig i å glise bredt over hvor stort og mektig dette spiller. Synergien med høyttalerne er, så langt jeg kan skjønne, tilnærmet optimal.
    Oscar spiller nøytralt, med en liten touch av musikals varme, og de går dypt til å være stativhøyttalere. De er kjappe og veloopløste i toppen, og bassen er tight, selv om den er mektig for så små høyttalere. De høyttalerne jeg har testet som prøver å spille like stort og dypt har gjerne gått i fella og lagt seg til en litt for fetladen og udefinert bass.
    Bladelius Ask spiller med enorm autoritet, dypt og maskulint (bilentusiaster kan gjerne kan lese: V12 - ikke svulstig V8), men likevel sofistikert og rask bass, null begrensninger oppover i diskanten og bevarer en deilig touch av varme i mellomtonen som jeg elsker. Stemmen til ho Kari (ja, hun er Norges nest flotteste dame - lev med at hun står på mange av mine spillelister fortsatt :)) er like magisk som i real life, ståbassen til Christian McBride låter som en ståbass, trommeintroen til Opetch Credence får meg til å både hoppe i stolen og glise, og Erik Bye er fortsatt i live - her i rommet når han synger "vår beste dag". Kort sagt det spiller musikk og imponerer på en og samme gang. Jeg krever ikke mer.

    Nevnte jeg at den ser dritlekker ut og oser av kvalitet?

    "And that´s all I have to say about that"
    - F. Gump
    1665862566405.png
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte jeg skulle gi det et forsøk og beskrive hva jeg synes om Ask.
    Det er en grunn til at jeg sluttet å skrive evinnelige magasinanmeldelser for 13 år siden, så dette blir kort (håper jeg) og i temmelig vilkårlig rekkefølge av inntrykk :)

    Litt bakgrunn og litt "disclaimer"
    Jeg har så og si ikke hatt et skikkelig anlegg siden jeg la opp som (Fidelity-)skribent og solgte et anlegg til flerfoldige hundre tusen (FØR den latterlige prisstigningen som har vært vel og merke!) i 2009, Dermed er jeg kun så oppdatert på dagens utstyr, som det jeg har hatt anledning til å teste siden vårparten, da galskapen atter igjen fikk fotfeste. Mitt inntrykk hittil er at høyttalere kun i marginal grad har blitt bedre, forsterkere likedan - men at klasse D begynner å låte riktig, riktig bra, og at streaming og DAC har henholdsvis dukket opp og blitt dramatisk mye bedre enn for et drøyt tiår siden.
    Videre har jeg oppdatert meg på at kabler og vibrasjonsdemping fortsatt er like betente temaer som alltid, og er uansett fortsatt finetuning på detaljnivå. Jeg har skjønt at strømrens er den nye vinen, støy har åpenbart økt med flere tusen prosent siden jeg var aktiv og alle anlegg uten strømrens er søppel.
    Det er vel cirka mine inntrykk og læring i 2022 oppsummert.
    Det siste innebærer altså at mitt referanseanlegg er søppel, siden en Suprapadde sikkert ikke er helt kosher.
    Bare så forventningene til anmeldelsen her er lagt fornuftig...;)

    Jeg trodde i våres at jeg skulle klare meg med et par brukte Totem model 1 sign., en enkel men god røramp og en billig Bluesound. Det gikk selfvølgelig akkurat så strålende som det pleier å gå når menn får ferten av utstyr, så "referanseanlegget", for å kalle det det, består nå (eller helt frem til nå) av:
    * Marten Oscar Duo, på originalstativ med Gaia føtter.
    * Cayin CS88A integrert røramp (solgt underveis under forsterkerbytte, så dermed ikke direkte sammenlignet med Ask).
    * Ifi Zen streamer og Topping D70S dac (solgt underveis under forsterkerbytte, så dermed ikke direkte sammenlignet med Ask).
    * Wireworld Eclipse 7 høyttalerkabler og Eclipse 8 XLR kabler fra CD spiller).
    * Wadia 830 cd spiller (byttet i Totemene)
    * Alle strømkabler er Supra SPC kabler med Furutech plugger, samt altså en Supra padde.
    Lytterommet er lite, men er 100% et musikkrom og dermed akustikkbehandlet så optimalt som mine evner og lommebok er i stand til, og høyttalerplasseringen er så fri som romstørrelsen tillater. Det låter slett ikke ille, for å si det med en neve falsk beskjedenhet.

    Forsterkere jeg har testet på veien til valget falt på Bladelius Ask er Aavik U180 (som endte opp som eneste alternativ til Ask), Accuphase E380, Cambridge Evo 150, NAD M33 og såvidt en diger Yamaha som jeg mener var AS3200.
    Som nevnt, var Aavik til slutt eneste alternativ, men jeg satset blindt på gammel kjennskap til Mike Bladelius og hans filosofi. Dermed ble det bestilling av Ask og vente i spenning...

    Inntrykket så langt
    Forsterkeren har nå ca. 100 timer innspilling og høres ut til å ha falt til ro sånn cirka der man kan forvente at det ikke skjer dramatiske endringer, selv om det sikkert vil skje marginale endringer i noen uker til fremover.

    Det første som slo meg da jeg fikk koblet den opp, var at det låt nesten sjokkerende "likt" som Aavik U180. Da mener jeg ikke nødvendigvis likt-likt, men at lydsignaturen var mye i samme gata. Det hadde jeg ikke forventet, all den tid det er to vidt forskjellige teknologier, med Aaviks Pascal klasse D som utgangspunkt og Mikes klA/B med relativt høy grad av klasse A drift og gigantisk strømforsyning.
    Likevel altså, de deler den deilige mellomtonen, luftigheten i diskanten og den slående, sorte bakgrunnen. De oppleves begge som enormt raske og dynamiske, men også musikalske og en hårfin anelse mot det varme, heller enn analytiske og kliniske "demomaskiner".
    Nå skal det sies at jeg jo ikke har testet disse to som kun forsterker, så U180 var med Ifi streamer og innebygget dac, mens Ask da har innebygget Raspberry Pi streamer og egendesignet dac. Folk (altså de mange som er litt over snittet sensitive for hyping på Hifisentralen) får si hva de vil om bullshit eller ei med danskenes Teslacoils og hypet salgsretorikk, men den ampen (U180) er rett og slett styggelig god!

    Det som skiller Bladeliusen fra annet jeg har testet både nylig og tidligere, i den grad man husker lyd så langt tilbake, er kombinasjonen av enorm kontroll i bassen og samtidig en vanvittig autoritet. De fikk rett og slett Oscar Duo til å høres ut som en mye større høyttaler! Og forskjellen var ikke marginal på noen som helst måte. Jeg tar meg stadig i å glise bredt over hvor stort og mektig dette spiller. Synergien med høyttalerne er, så langt jeg kan skjønne, tilnærmet optimal.
    Oscar spiller nøytralt, med en liten touch av musikals varme, og de går dypt til å være stativhøyttalere. De er kjappe og veloopløste i toppen, og bassen er tight, selv om den er mektig for så små høyttalere. De høyttalerne jeg har testet som prøver å spille like stort og dypt har gjerne gått i fella og lagt seg til en litt for fetladen og udefinert bass.
    Bladelius Ask spiller med enorm autoritet, dypt og maskulint (bilentusiaster kan gjerne kan lese: V12 - ikke svulstig V8), men likevel sofistikert og rask bass, null begrensninger oppover i diskanten og bevarer en deilig touch av varme i mellomtonen som jeg elsker. Stemmen til ho Kari (ja, hun er Norges nest flotteste dame - lev med at hun står på mange av mine spillelister fortsatt :)) er like magisk som i real life, ståbassen til Christian McBride låter som en ståbass, trommeintroen til Opetch Credence får meg til å både hoppe i stolen og glise, og Erik Bye er fortsatt i live - her i rommet når han synger "vår beste dag". Kort sagt det spiller musikk og imponerer på en og samme gang. Jeg krever ikke mer.

    Nevnte jeg at den ser dritlekker ut og oser av kvalitet?

    "And that´s all I have to say about that"
    - F. Gump
    Vis vedlegget 858571
    Mange takk for en flott beskrivelse👍🎼
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    352
    Antall liker
    321
    Sted
    South of heaven
    Har fått testet ASK I noen timer nå.

    Dette er kun en lekmanns subjektive opplevelser, så ta det for det er :D

    Fysisk er ASK I et par cm bredere og dypere enn Thor MKIII og veier knappe 24 kg på badevekta (ca tre kg mer enn Thor). Ikke store forskjeller, men rent visuelt blir Thor likevel en tydelig lillebror (også lydmessig skulle det vise seg).

    Personlig synes jeg ASK I oser av kvalitet. Den har litt skarpere kanter enn Thor MKIII og ser skikkelig tøff ut. Den ser også definitivt ut som en dyrere forsterker enn Thor MKIII(Det er den jo også).

    Jeg har primært testet ASK I med streamer- modulen og analogt med Matrix x- sabre pro MQA dac. Høyttalere i oppsettet er Gallo Ref. 3.5. Jeg har spilt diverse musikk fra Qobus og Tidal. Alt fra klassisk til metall.

    Må bare med en gang si at ASK I er en fantastisk god forsterker! 😊 Den låter utrolig bra uansett hva den blir servert av musikk.

    Den spiller helt uanstrengt med en vanvittig kraft! Samtidig er den svært oppløst og ren hele veien fra bunn til topp. Måtte dra på ordentlig noen ganger, uten at det stresset ASK det minste. Den hadde stålkontroll på Gallo- høyttalerne mine. Det låt rett og slett knalltøft. Den varter opp med en vanvittig dynamikk(y)

    Jeg opplever at ASK I låter mer oppløst og «større alle veier» enn Thor III (som fortsatt er en veldig bra forsterker). I tillegg og er ASK en tanke varmere i lydbildet enn Thor III.

    Matrix x- sabre pro MQA dac og den innebygde dac`en i ASK virker for meg veldig like lydmessig. Mine ører klarer ikke uten videre å skille de to mot hverandre.


    Det har vært en skikkelig opptur å teste Bladelius ASK! Merker det sitter langt inne å levere den tilbake 😊
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    ASK høres definitivt ut som en forsterker man vil ha! Lekker i svart på de siste bildene der. De første bildene jeg så i svart ga ikke rett inntrykk tydeligvis.

    Jeg har et merkelig fenomen på Tyr 2. Etter at den har vært påslått i stand by en ukes tid tjukner lyden til litt, mister litt av fin-nyanseringen. Skrur jeg den av med bryteren bak et par minutter så er problemet løst.
    Noen som har noen tanker hva dette kan komme av? Den er ca 7 år gammel og i bra stand tror jeg. Eller kan den trenge bias justering eller noe?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Var innom NAT på lørdag og hørte ASK på mine "gamle" høyttalere PMC 23i. Det låt flott, stort og bassen var tight som et sildeanus!

    Utklinging og dynamikk var av ypperste klasse. Definitivt en dings som kommer høyt opp på MÅHA-listen.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    ASK høres definitivt ut som en forsterker man vil ha! Lekker i svart på de siste bildene der. De første bildene jeg så i svart ga ikke rett inntrykk tydeligvis.

    Jeg har et merkelig fenomen på Tyr 2. Etter at den har vært påslått i stand by en ukes tid tjukner lyden til litt, mister litt av fin-nyanseringen. Skrur jeg den av med bryteren bak et par minutter så er problemet løst.
    Noen som har noen tanker hva dette kan komme av? Den er ca 7 år gammel og i bra stand tror jeg. Eller kan den trenge bias justering eller noe?
    Merkelig???
    Ring meg i morgen.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Bor i Stockholm så egentlig burde jeg kanskje ta kontakt med Reference Audio.
    Flere andre som har hatt liknende?
    Gjør det. Litt smartere når du bor i Sverige.
    Jeg har ikke hørt om det problemet før. Ikke ofte det er noe feil med Bladelius produktene!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Gjør det. Litt smartere når du bor i Sverige.
    Jeg har ikke hørt om det problemet før. Ikke ofte det er noe feil med Bladelius produktene!
    Enig, jeg har aldri hatt problemer, og vet ikke om dette er et problem som er målbart engang. Det er som om fin-separasjonen blir litt dårligere, men en omstart fikser problemet i en ukes tid. Har tenkt at det muligens kan være noen statiske spenninger som bygges opp og påvirker en eller annen krets. Den er stabil ellers.

    Må nevne at problemet ikke er verre enn at mange sikkert ikke hadde lagt merke til dette.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.660
    Antall liker
    3.086
    Hyggelig møte med to blad(!) Bladelius i Warszawa i dag, Alexander og Mike. De spiller med Ask på noen Gradient-høyttalere de ikke er helt er fortrolig med. Jeg syntes det låt bra!

    84195FBB-BF8E-417E-82C5-E63D194E0351.jpeg
    A44E7FF6-096E-4CDE-99D7-CE8C76696FE3.jpeg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Til dere som har etterspurt vekten på Ask?
    Så veier den vist nok 31Kg.
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Roon vet jeg nix og ingenting om, men fjernkontrollen er en vanlig plastsak. Helt OK. For 8000,- kan du få Bladelius sin tunge, solide og litt plundrete fjernis i aluminium. Ble dog aldri så glad i min da jeg hadde Gondul SACD spilleren.
    Til info så vil det til neste år bli lansert i billigere Alu-fjernkontroll til Ask. Som kan kjøpes som ekstra utstyr for dem som ønsker 👍
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Hei nat. Vil den nye fjernkontrollen også passe til å benyttes sammen eldre produkter som Embla?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Hei nat. Vil den nye fjernkontrollen også passe til å benyttes sammen eldre produkter som Embla?
    Det kan jeg ikke svare sikkert på. Men jeg tviler. Da Embla har mange funksjoner som kun Mjølner har.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Takk for hurtig svar :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hjemmetest av Bladelius Ask Integrated med streamer/DAC.
    Har feiret julen i år med Bladelius sin siste forsterker, og for en hellig lyd denne juvelen har servert.
    Hørte Ask første gang på Horten messa i år, hvor de spilte på et par PMC høyttalere. Dette var for meg kanskje messas beste lyd, så har ønsket å teste den på hjemmebane, og var så heldig å få låne Ask i julen.

    Ask (2).jpg


    Oppkobling:
    Jeg er ingen rakett når det kommer til å sette meg inn i teknologiske duppedingser og grensesnitt, men å kople opp Ask gikk både raskt og smertefritt. Ask bruker Volumio som styringsenhet for streaming, apper og lagret musikk.
    Under hjemmelyttingen brukte jeg musikk fra minnepinnen, og Tidal via Volumio i Ask.
    Trenger ikke mye kabler når alt er samlet i en boks. Jeg valgte å bruke nettkabel, men det går fint å bruke trådløs WIFI, og da er det kun en strømkabel og et par høyttalerkabler som trengs, for å få lyd.
    Ask har mange analoge og digitale innganger, så det er mulig tilpasse alles behov.
    Volumio som styringsenhet er genial, fleksibel og meget brukervennlig. Volumio har også DSP, men denne funksjonen brukte jeg ikke, da jeg følte lyden var helt perfekt balansert.
    Ask(3).jpg



    Lyden:
    For å si det slik, så var det ingenting jeg ikke likte med Ask. Selv normale innspillinger låt magisk og musikalsk, og det har jeg ikke erfart tidligere på dette nivået.
    Jeg lurte i starten på om Ask helte litt til det mørke, men forsto etter vert at det var den beksvarte bakgrunnen, som fikk alt til å låte så kontrollert og rent (S/N 134), for her var det alt annet enn innestengt og mangel på detaljer, som vanligvis forbindes med mørk lyd.
    Ask har en voldsom kontroll, kildevann klarhet og kirurgisk stereoperspektiv, som jeg aldrig tidligere har hatt i min lyttestue, og da snakker vi en tidsperiode på 15 år, og sikkert flere hundre komponenter og høyttalere, som ikke har klart det Ask nå lar meg oppleve.
    Macro og micro dynamikken i hele frekvensgangen er også Bjørn Virkola klasse, og sammen med en helt herlig detaljert, hardtslående og rytmiske bass, så fremstår Ask for meg som den perfekte forsterkeren, som er så deilig musikalsk og samtidig så god, at alle som ikke er skremt av prisen, bør sterkt vurdere denne perlen, da jeg mener den leverer langt over sin prisklasse. Tror også den koster 25% mer i Sverige og hele 33% mer i resten av verden, så da blir det knock out på konkurentene.
    Jeg har brukt Ask på et par Thivan Eros-9, som er et funn av noen høyttalere. Trodde jeg hadde hørt det beste fra dem, da jeg har foret dem med forsterkere fra Coda, Modwhrigt og Sugden, men Ask dro det langt videre!
    Dette er store nøytrale høyttalere med horndiskant (som låter fløyel) og 15 tommer bass/mellomtone. Blir fort rundt 90-100db på lytteøktene, når høyttalerene koser seg på dette nivået, og med Ask, ble alt bare enda råere og bedre. Ask er like bra på Kari Bremnes og tung metal. Infected Mushrooms var så brutalt og magisk på samme tid, at jeg trodde knapt det jeg
    Ask(1).jpg

    hørte (og følte).
    Til slutt vil jeg nevne at Ask er en mester på klangfarger og å få instrumenter til å fremstå naturlig og realistisk. Det er mye luft og rom mellom instrumentene, som gir både et dypt og bredt stereoperspektiv.
    her oppstår det Q effekter, selv på innspillinger jeg ikke var klar over at dette var med på innspillingene.
    Til slutt vil jeg si at jeg har hatt mange kombinasjoner av dac, pre og effekt, som overgår ask sin pris, men ikke vært på samme nivå.
    Til syvende og sist handler det om musikalitet, og evnen til å få deg til å nyte musikken, og der er Ask en mester.

    Stor takk til Morten på NAT. Dette var en flott julepresang :)




    Specifications
    Amplifier

    Power Output


    2x220 W @ 8 Ohm
    2x400 W @ 4 Ohm

    Rated Distortion

    Less than 0.01 %



    Signal-To-Noise Ratio

    More than 125 dB

    Frequency Response

    1 Hz to 100 kHz, +0/-3 dB



    Input Terminal

    1 Pair of Balanced

    3 Pair of Unbalanced

    1 Pair of Loop Out

    1 Pair of Pre Out

    2 Pair of USB

    1 Pair Phono MM/MC* optional



    DAC (Optional)

    2 Pair of USB type A

    1 USB type B

    Ethernet & WiFi

    1 Pair of AES/EBU

    2 Pair of Optical

    2 Pair of SPDIF

    Thd 0.0002%

    Sn 134dB

    Sampling frequency up to 32 bit @768kHz

    Support for DSD to 1024



    Streaming Capabilities

    Tidal

    Qobuz

    Spotify
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Mange takk for en virkelig fin tilbakemelding på Bladelius Ask!
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen som har interesse av Bladelius Ask integrerte med DAC og streamer som gjerne vil prøve den hjemme? Så er våres demo ledig for hjemlån i nyttårshelgen.
    Må hentes opp i butikken senest kl 17.00 i dag fredagen 30 desember.
    Ta kontakt på messenger, eller mail: morten@norskaudioteknikk.no
    Ask.2.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Det er mange som har spurt om phono modul kan ettermonteres i Ask.
    Ja det kan ettermonteres. Det som kreves er at den må inn til oss for installasjon og software oppgradering.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hei M , har så lyst på lsr + trenger de sub?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Noen fler enn meg som har Kef høyttalere på Bladelius? Tyr 2 spiller fantastisk på Kef R7. Tyr var ikke superglad i B & W CM9, men her går det unna!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.779
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Noen fler enn meg som har Kef høyttalere på Bladelius? Tyr 2 spiller fantastisk på Kef R7. Tyr var ikke superglad i B & W CM9, men her går det unna!
    Ikke så oppdatert, men koser meg uansett med en SAT Amplifix og Proac Studio 148.
    Har en langsiktig plan om en Thor (antagelig), men er litt treg når tilbudet er der.
    Så jeg er kanskje fornøyd når alt kommer til alt? 😂
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ikke så oppdatert, men koser meg uansett med en SAT Amplifix og Proac Studio 148.
    Har en langsiktig plan om en Thor (antagelig), men er litt treg når tilbudet er der.
    Så jeg er kanskje fornøyd når alt kommer til alt? 😂
    Ting kan tyde på at du er det ja! En Thor vil være endel kraftigere enn Amplifix, men også mer oppløst. Den første Thor er like varm i lyden, men Thor 2 og 3 mister litt av varmen i forhold, så det er noe å være obs på hvis ting funker bra nå.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.779
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Ting kan tyde på at du er det ja! En Thor vil være endel kraftigere enn Amplifix, men også mer oppløst. Den første Thor er like varm i lyden, men Thor 2 og 3 mister litt av varmen i forhold, så det er noe å være obs på hvis ting funker bra nå.
    I følge familien så har jeg kraftressurser så det holder allerede ….
    «Pappa, SKRU NED!» ….
    … men jeg kan godt tenke meg litt mere, selv om jeg egentlig ikke spiller så høyt. 🤗
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn