Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Mens alle prater om nye Ask fikk jeg hendene i en gammel kuriositet i går. Den aller første versjonen av Thor med doble 900 va trafoer istedenfor en på 1800 va. Fjernkontrollen hadde blitt borte men Logitech harmony multi system fiksa det. Både ytre og indre var near mint, og mikroprosessoren som styrer volum har blitt bytta.

    På bildene skimter man de doble tafoene gjennom topplokket. Det er ikke laget mange av denne varianten, maks 50 om man titter litt på serienummrene. Blir kult å få testa den litt! 20230407_032534.jpg 20230407_032616.jpg 20230407_032623.jpg
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Advantage S-101 med doble trafoer spiller iallefall ikke noe dårligere enn den senere versionen med enkel trafo, det er sikkert. Liker den utrolig godt, og har god synergi med Kef R7.

    Et bilde av herligheten uten lokk må til. 20230414_004239.jpg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6
    Hei, jeg ser Bladelius lanserer Heimdal II, dedikert phonotrinn, lite info på Bladelius sine sider, har du noe info @nat ?
    Prisantydning?

    Den nye Heimdal er ennå ikke satt i produksjon. Det lille jeg vet er at den vil bli batteridreven og vil være meget påkostet.
    Jeg har etterspurt mer info.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    :D Bladelius Thor V på vei. Med Dac / streamer og riaa som tilvalg: Vis vedlegget 950472 Vis vedlegget 950473

    knalltøft :love:

    Herhjemme er der kommet en Bladelius Oden Valhall i huset, stor og tung men en fantastisk lyd fra dette "beast" :love:
    way cool :love:

    Bladelius virker å gi sykt mye for de oppstarte midler :cool:
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert enormt bra. Men synd Thor har blitt så dyr at man ikke har råd før de kommer på brukten om noen år.
    Thor Mk5 har ikke blitt dyr. Bare så mye bedre og er meget gunstig priset med tanke på kvaliteten :cool: At det kan være mye penger er jeg enig i!
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Her i Sverige koster den uten dac ca 75000. At den har blitt bedre enn Thor 3 er jeg ikke i tvil om. Thor 3 hadde de fleste råd til når den kom om man sparte litt. 75000 blir et dypere innhugg i familieøkonomien og er lkke så lett å forsvare.
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Her i Sverige koster den uten dac ca 75000. At den har blitt bedre enn Thor 3 er jeg ikke i tvil om. Thor 3 hadde de fleste råd til når den kom om man sparte litt. 75000 blir et dypere innhugg i familieøkonomien og er lkke så lett å forsvare.
    Enig.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Her i Sverige koster den uten dac ca 75000. At den har blitt bedre enn Thor 3 er jeg ikke i tvil om. Thor 3 hadde de fleste råd til når den kom om man sparte litt. 75000 blir et dypere innhugg i familieøkonomien og er lkke så lett å forsvare.
    Det er ikke dyrt ... røverkjøp :ROFLMAO:

    Sammenligning: Krell K-300i uten DAC koster SEK 124.000 i hembiobutikken.se
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Bladelius Ask i Warszawa, med Xavian høyttalere og noen kilder det var umulig å lese navnet på. Ukjent for meg. Har hørt Ask mye bedre før, så her var det muligens et uheldig høyttalervalg.

    Edit: CD-spilleren er Reimyo. Alexander Bladelius sier at de ikke bruker dacen deres, fordi den i Ask er bedre!

    IMG_2110.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Bladelius er definitivt ikke alene om å ha begynt å prise ting høyt nei. Jeg vet at det har blitt dyrere å produsere elektronikk, og det gir den effekten at produktene ikke blir tilgjengelig for like mange. Nå vet ikke jeg salgstallene, men om færre enheter blir solgt så gir jo også det en negativ effekt på prisen. Iallefall iflg Hegel som sier at større bestillinger gir lavere pris per enhet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6
    Bladelius er definitivt ikke alene om å ha begynt å prise ting høyt nei. Jeg vet at det har blitt dyrere å produsere elektronikk, og det gir den effekten at produktene ikke blir tilgjengelig for like mange. Nå vet ikke jeg salgstallene, men om færre enheter blir solgt så gir jo også det en negativ effekt på prisen. Iallefall iflg Hegel som sier at større bestillinger gir lavere pris per enhet.
    Prisene ifra Bladelius som produsent, er basert på samme kalkyler som før. Men som du du skriver. Så har alt av komponenter og råvarer økt i pris.
    Det skal også sies at Thor Mk5 er en vesentlig mer påkostet sammenlignet med Mk 1-3 som var basert på samme forsterker konstruksjon.
    Bladelius produserer alt i Sverige i motsetning til mange andre som gjør produksjonen i Kina. Selv kabinettene er også produsert i Sverige med Svenske Noratel transformatorer som er helt stille og av best mulig kvalitet. Alt i tykk aluminium og ikke noe tynt «blikk» eller magnetiske materialer.

    Bladelius selger mer enn dem klarer å produsere, selv om dem har fått økt produksjonskapasiteten i den nye fabrikken. Så har etterspørselen blitt ennå større. Spesielt i Asia og østover.
    Polen er et f.eks et stort marked og der koster Bladelius vesentlig mer. Det skyldes ikke at dem betaler mer inn for produktene… Prisen ifra Bladelius er den samme over alt.
    Mange nye produkter har blitt forsinket grunnet suksessen til Oden og Ask som tar opp nesten all produksjonskapasitet.
    Alle produktene blir brent inn og kvalitetssjekket i ca. 48 timer før dem blir sendt avgårde.
     
    Sist redigert:

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6
    Til alle Bladelius Ask Eiere.
    Snart så er det ny software oppdatering på gang.
    Største delen av oppdateringen er funksjoner som individuell gain-justering på alle analoge innganger og prosessor by-pass (hometheater mode) som blir på line 3
    + noen feilrettinger.
    Det kommer så fort Volumio har sjekket og godkjent osv.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    354
    Antall liker
    323
    Sted
    South of heaven
    Må være lov å skryte litt i en vennetråd:D
    Har nå hatt Bladelius ASK i ett år, og er strålende fornøyd. Lydkvaliteten er i mine hører helt fantastisk. Den spiller superoppløst med stor autoritet , men har samtidig et lite hint av sødme / varme i lydbildet. Det gjør at det låter flott uansett musikksjanger. Også musikk av mindre god innspillingskvalitet låter fint. Det betyr mange lange timer i sweetspot:D
    Og med innebygd dac/streamer er den svært enkel å bruke, og man trenger ikke flere bokser. Digger denne minimalismen. Denne forsterkeren er kommet for å bli :D
     

    boxman

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    17
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Må slenge meg på med noen go'ord jeg også. Har ikke hatt Ask i hus så veldig lenge, men du verden, absolutt veldig fornøyd så langt :) Mine Spendor D7.2 har fått nytt liv og leverer veldig bra synes jeg. Tester et WhestTwo riia-trinn nå for tiden, og ser at det kommer til å bli mer spilling av vinyl også 👍
    (Men skulle gjerne hatt en noe bedre brukeropplevelse med Volumio-appen)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    4.954
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Føyer meg inn i den svært fornøyde rekken av Ask-eiere etter et drøyt år!
    Og det skal bli fint med individuell gain på inngangene @nat, så slipper jeg å gjøre i buksene hver gang jeg glemmer meg og switcher fra linjeinngangen med phonotrinn der gain er satt på 55-60 og over til streamer hvor jeg normalt aldri er over 35-40:eek:🥴
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6
    Beklager men fnner det ikke. Mener du under disp edit?
    Stemmer. Siste du kommer til i meny funksjonen,
    Om du ikke finner ut av det? Så sjekk hvilken software versjon du har. Det finner du i volumio under innstillinger,
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6
    Men ser bare filter, reclocking, ASrc og HT mode. Ikke bias
    Ok. Noter serienummer på Asken og ring meg på mandagen👍
    Low bias er noe du aldri kommer til å bruke. Reduserer lydkvaliteten. Men fint i land hvor temperaturen kan komme opp i Badstu nivå i små rom uten AC!
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Hei har nylig fått en Bladelius Aks som forøvrig spiller utrolig bra :)

    Jeg får ikke til å koble opp mot NASen min og lurer på om det er andre her som har erfaring med det? Har fulgt den lille bruksanvisningen som fulgte med, men som sagt funker ikke.

    PS! Har klart dette med andre streamere jeg har hatt :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Har den støtte for det? På websiden listes ikke dlna/upnp opp. @nat
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6
    Hei har nylig fått en Bladelius Aks som forøvrig spiller utrolig bra :)

    Jeg får ikke til å koble opp mot NASen min og lurer på om det er andre her som har erfaring med det? Har fulgt den lille bruksanvisningen som fulgte med, men som sagt funker ikke.

    PS! Har klart dette med andre streamere jeg har hatt :)
    Mener at Ask skal støtter upnp. Jeg bruker ikke NAS. men jeg sjekker i morgen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    upnp bør fra et sikkerhetsperspektiv egentlig deaktiveres i hjemmeroutere.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Hei igjen.

    Ja den støtter UPNP. Jeg får kontakt med NASen via upnp, men brukergrensesnitet blir mye bedre når man kobler direkte opp mot NAS. I Volumio kan man legge inn IP adressen til NASen og "stien" til der musikken ligger. Jeg har gjort dette, men får feilmelding.

    Når man leser på nettet så er det flere som plages med dette i Volumio. Mitt spørsmål er om det er noen som bruker Volumio som har fått dette til?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    6
    Hei igjen.

    Ja den støtter UPNP. Jeg får kontakt med NASen via upnp, men brukergrensesnitet blir mye bedre når man kobler direkte opp mot NAS. I Volumio kan man legge inn IP adressen til NASen og "stien" til der musikken ligger. Jeg har gjort dette, men får feilmelding.

    Når man leser på nettet så er det flere som plages med dette i Volumio. Mitt spørsmål er om det er noen som bruker Volumio som har fått dette til?
    Det stemmer godt at Ask støtter UPNP. Jeg sjekker opp og det kan virke som at problemet ligger hos Volumio.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn