Black Metal

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Befant meg på "Alaska" i 1991, under Death metal night 1 med Morbid Angel som hovedband. Entombed spilte, men for en energi når Morbid Angel åpnet med "Fall from grace". Wow, ble solgt. Hørte mye på denne musikken i begynnelsen av 90- tallet. Death, Sepultura, Napalm Death, Autopsy, Obituary ++.
    Lyttet ikke særlig mye på norsk black metal da, selv om man var innom Helvete. Alle var selvfølgelig klar over Mayhem.
    Musikkinteressen min tok en annen vei mot slutten av 90-tallet, men ble sterkt fascinert igjen da jeg så dokumentaren som gikk på NRK nylig:

    https://tv.nrk.no/se?s=helvete&autoplay=false

    Etter at jeg har sett den dokumentaren 3 ganger måtte jeg sjekke litt mer om Mayhem.
    Har nylig bli veldig begeistret over albumet "De Mysteriis Dom Sathanas". Syns det er meget bra. Hellhammer har det nødvendige tempoet på trommene til å få det bekmørkt og rått. "The black hole in the center of the black metal universe".

     
    Sist redigert av en moderator:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg føler at Mayhem er ett band som bare vokser for hver gang man hører på det. Selv er jeg svak for melodisk/atmosfærisk Black metal
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg føler at Mayhem er ett band som bare vokser for hver gang man hører på det. Selv er jeg svak for melodisk/atmosfærisk Black metal
    Det er noe med bakgrunnshistorien og tekstene til Per Yngve Ohlin som gjør nevnte album veldig sterkt.
    "Freezing Moon" som handler om selvmord, og som så tragisk rammet den tidligere vokalisten.
    Ikke noe glorifisering av dette, men det er et viktig tema. Det er aldri for sent å be om hjelp.
    Tror Mayhem har gjort noe autentisk kreativt, og det er derfor det tåler tidens tann, og som også gjorde at jeg kunne bli så begeistret over å høre et helt blackmetal album for første gang på over 20 år.
    Dystre temaer trenger ikke være destruktivt, det kan like vel være legende. Syns det var rørende når jeg så dokumentaren da den yngre broren til Per fortalte at han hadde mottatt brev fra folk som mente musikken/tekstene hadde reddet deres liv.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe med bakgrunnshistorien og tekstene til Per Yngve Ohlin som gjør nevnte album veldig sterkt.
    "Freezing Moon" som handler om selvmord, og som så tragisk rammet den tidligere vokalisten.
    Ikke noe glorifisering av dette, men det er et viktig tema. Det er aldri for sent å be om hjelp.
    Tror Mayhem har gjort noe autentisk kreativt, og det er derfor det tåler tidens tann, og som også gjorde at jeg kunne bli så begeistret over å høre et helt blackmetal album for første gang på over 20 år.
    Dystre temaer trenger ikke være destruktivt, det kan like vel være legende. Syns det var rørende når jeg så dokumentaren da den yngre broren til Per fortalte at han hadde mottatt brev fra folk som mente musikken/tekstene hadde reddet deres liv.
    Helt klart! Så også den dokumentaren om Dead, den var vond men også forklarende. Har lest det som er om Mayhem og sett dokumentarene det er ett legendarisk band. Får titt og stadig litt historier fra Morten(Teloch) men er av nyere dato selvsagt men ikke mindre morsomt :) Mange hører på dyster musikk for å få utslipp av diverse ting i livet sitt.. Jeg hører på det fordi det er den veien i musikken jeg føler meg mest hjemme og fordi alt færlt her i verden er ikke bare er kjærlighetssorg eller tap av en elsket. Det blir tatt opp mye temaer som ikke kommer opp i annen type musikk. Jeg liker all type musikk men det er i metal verden jeg hører hjemme. :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Helt klart! Så også den dokumentaren om Dead, den var vond men også forklarende. Har lest det som er om Mayhem og sett dokumentarene det er ett legendarisk band. Får titt og stadig litt historier fra Morten(Teloch) men er av nyere dato selvsagt men ikke mindre morsomt :) Mange hører på dyster musikk for å få utslipp av diverse ting i livet sitt.. Jeg hører på det fordi det er den veien i musikken jeg føler meg mest hjemme og fordi alt færlt her i verden er ikke bare er kjærlighetssorg eller tap av en elsket. Det blir tatt opp mye temaer som ikke kommer opp i annen type musikk. Jeg liker all type musikk men det er i metal verden jeg hører hjemme. :)
    Metal og spesielt den ekstreme typen er i mine øyne mer potent enn annen musikk.
    Lett antennelig, voldsom kraft og med mulighet for utløp for aggressjon, og man blir kanskje mer avslappet av det!!
    Hørte så å si bare på metal i mange år, men kom først via Iron Maiden, Metallica, Slayer, Testament, Megadeth osv.
    Så over i mørkere saker. Apropos melodisk og atmosfærisk så likte jeg tidlig Paradise Lost.
    Gi meg gjerne noen eksemler på noe melodisk det går an å teste ut! Fornyet interesse for metal må vel være lov!
    For min del så gikk jeg over til mer ambient på slutten av 90-tallet og er mest der ennå.
    Fra de raskeste rytmer til lydlandskaper ofte uten særlig rytmer. Var vel kanskje en søken etter mer stillhet...
    Interessant nok så er det en link mellom Black metal og ambient. For eksempel i linker under her er et dark ambient prosjekt av tidligere medlem i Napalm Death, Mick Harris:
    Plateselskapet er Glacial Movements.
    Sjekk det gjerne ut!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger mye bra anbefalinger her i tråden :) Nå vet jeg jo ikke hvor mye du har hørt før heller ? Saor fra Scotland er jo fantastisk, MGLA fra Polen, Immortal fra Norge, Windir, Myrkur osv ikke alt er like melodisk eller atmosfærisk men bra
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det ligger mye bra anbefalinger her i tråden :) Nå vet jeg jo ikke hvor mye du har hørt før heller ? Saor fra Scotland er jo fantastisk, MGLA fra Polen, Immortal fra Norge, Windir, Myrkur osv ikke alt er like melodisk eller atmosfærisk men bra
    Flott har ikke hørt på noe av det du refererer til over. Må prøve ut noe av det.
    Fikk som sagt en restart for interessen for denne type musikk nylig.
    Er i utgangspunktet kanskje litt skeptisk til melodisk black metal, men er åpen for å prøve ut noe nytt.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Flott har ikke hørt på noe av det du refererer til over. Må prøve ut noe av det.
    Fikk som sagt en restart for interessen for denne type musikk nylig.
    Er i utgangspunktet kanskje litt skeptisk til melodisk black metal, men er åpen for å prøve ut noe nytt.
    Det blir ofte ett mørkt eventyr med atmosfærisk Black metal, noe av det er melodisk også
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja smaken er selvsagt som baken :)
    Ja, og heldigvis for det. Hørte på Saor i bilen og det var et positivt bekjentskap!:)
    Litt mer tilgjengelig enn f.eks Mayhem, som krever litt hardere hud.
    For min del så ligger "faren" i at det skal bli for lett, at det låter for kommersielt eller pompøst, men jeg likte melodiene og nok til at jeg prøver et album til!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og heldigvis for det. Hørte på Saor i bilen og det var et positivt bekjentskap!:)
    Litt mer tilgjengelig enn f.eks Mayhem, som krever litt hardere hud.
    For min del så ligger "faren" i at det skal bli for lett, at det låter for kommersielt eller pompøst, men jeg likte melodiene og nok til at jeg prøver et album til!
    Joda det kan selvsagt bli for lett men er igjen ikke samme sjanger :) Classic BM skal ikke låte som Saor :) Immortal - At The Heart Of Winter er helt episk. FYI
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Noe nytt materiale folk vil dele? Er litt på stedet hvil her🥸
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Må det være BM eller kan det være DM eller DM/BM?
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Anbefaler igjen Taake , Hoest er Norges beste frontmann. Mvh Spyd
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Anbefaler igjen Taake , Hoest er Norges beste frontmann. Mvh Spyd
    Er veldig glad i de 3 første Taake albumene, der Hordalands doedskvad har ei spesielt stor stjerne her i gården.
    Etter det syns jeg formkurven til mr. Hoest har vært både ujevn og etterhvert dalende.
    Har sett de live flere ganger, og det har alltid vært en tøff opplevelse.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nye Furze. Knallalbum! Fulgt de i over tjue år, og er ett av få band som fortsatt låter friskt og kreative etter så lang tid.

    Kjøpte en av de nummererte, dette er kopi 24 av 50 :)

    Innspilt analogt .

    20211226_181526.jpg
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Klarer du årets runde uten å bevege noen som helst kroppsdeler?
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Sikkert voldsomt fengende hvis man liker core.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn