Etter å ha blitt relativt kraftig redigert i Fidelity (skjønner at det kanskje var litt langt å gjengi i sin helhet, men føler at noen vesentlige poeng falt ut!), har jeg blitt oppfordret fra flere hold å legge ut det jeg skrev i sin helhet. Det gjør jeg nå. Men før dere leser og går til frontalangrep, ta to sekunder på å tenke over at dette er skrevet i et forsøk på å formidle mine subjektive inntrykk av hva jeg opplevde i mitt første møte med Black Magic kabelene. For de som ikke gidder lese hele innlegget mitt, er det mest interessante det som skjedde på lyttekvelden jeg hadde med flere andre hifi interesserte. Dette står helt mot slutten!
Et møte med Black Magic kabler, en lytters inntrykk og opplevelser:
Black Magic A1 mkII = revelation med Rhodium XLR kontakter settes inn i anlegget 18/1 2007 erstatter mine Red Dawn rev II XLR signalkabler som jeg har brukt med stor glede i et par år nå. Kabelen kobles mellom CD spiller og forsterker.
For lytting har jeg plukket ut to plater som jeg har hørt i mange anlegg og som har lyd i referanseklasse. De representerer forskjellige musikkgenre i hver sin ende av det spekteret jeg lytter til. Klarer kablene å gjengi både rocka fuzz gitar basert rock og rolig jazz på en måte jeg liker, har de bestått prøven her hos meg!
Anlegget jeg spiller på;
Electrocompaniet EMC 1 up med alle oppgraderinger
Oracle Alexandria oppgradert med subchassis til Delphi mkV, Fidelity Research fr64fx tonearm, Lyra Dorian pick up, NLE RIAA med custom psu.
Krell KAV400XI integrert forsterker
Ascolta Brennin mkII høyttalere
Høyttalerkabler; for anledningen Audience AU24
Første lytt på Joe Satriani, det røde albumet. Der Bob Ludwig har bidratt med mastringen, og det har som regel en positiv effekt ?
- Kutt 2 og 3; Kabelen virker å skape et dypere og bredere lydbilde, cymbaler virker kanskje en anelse råere i anslaget enn jeg er vant med. Stortrommen går dypere og gir mer slam enn tidligere. Har vært plaget med ujevn frekvensgang i bassområdet som kan skyldes høyttalerplassering. Er spent på om kabler fikser noe på dette . Har ved dette inntrykket spilt ca 4 minutter på kabelen som er kjøpt brukt og skal være innspilt.
Patricia Barber, Verse
- kutt 1 the moon; bassområdet når bassgitaren starter etter ca 1min. virker mer sammenhengende, s-er gjengis fremragende, trompeten på dette kuttet kan virke irriterende hard hvis noe ikke stemmer i mellomtoneområdet. Nå høres en trompet med en jevn tonegjengivelse uten områder som stikker seg fram, har ikke følt den så behagelig før!
- Kutt 3 clues; litt mer fremtredende ser, men dette kan like godt skyldes mikrofonføringen til fru Barber. Usedvanlig sammenhengende frekvensspekter i forhold til før, frekvensflankene virker å stå bedre fram i lydbildet uten at de virker dominerende. Kunne sverget på at anlegget spiller dypere enn før!
- Kutt 4 Pieces; Et helt nytt slam i stortrommen! Legger for første gang merke til bakgrunnsstøy på dette kuttet. Barbers stemme fremstår med tilsynelatende realistisk brystklang! Trompeten er igjen veldig mye mer behagelig gjengitt kontra min gamle signalkabel!
Nå skal jeg la anlegget stå å spille et par timer før jeg tar en lytt på de samme sporene igjen ..
Lytteseanse etter et par timers tilspilling i anlegget. Starter i omvendt rekkefølge mer i tråd med gentlemansmanerer, damene først ;-)
Patricia Barber;
- Kutt 1. Nå fremheves de samme parameter som jeg hørte ved første lynlytt. Bare enda mer utpreget. Hele lyden presenteres mer organisk og du hellige jul for en dynamisk kontrast. Trommene smeller i vei og bassen kommer mer til sin rett i lydbildet
- Kutt 3: Vispene på skarptrommen gjengis bedre/varmere og med mer detaljer. Stemmen til Barber virker også varmere og mer realistisk. Lydbildet står frem som stort og dypt, har ikke hatt denne holografien i anlegget før. Sene virker også mer dempet nå..
- Kutt 4: Enda bedre dynamikk i trommesettet! Hører nå at det er forskjell i stemmegjengivelsen til Barber fra kutt til kutt. Mindre brystklang på dette opptaket, kanskje fordi hun står lenger vekke fra mikrofonen? Messingraspet i trompeten kommer herlig fram, ingen ubehagelige frekvensområder som stikker seg ut og lager hardhet. Mellomtonen virker generelt mye varmere samtidig som den er superoppløst og får frem de sterkeste sidene fra de nådeløst avslørende Thiel & Partner mellomtonene mine!
Joe Satriani
- Kutt 2 If; Denne platen ble spilt etter Patricia Barber i lytterunde nr.2. Her gjengis fuzzgitaren til Satriani en varm og fin måte, som jeg kjenner god fuzzlyd fra rørforsterkere (har ca 20års erfaring som hobbygitarist, og gitaren gjengis på en måte som jeg kan kjenne igjen fra mine egne Marshall rør stacks (LM6100 og JCM 800 når jeg bruker den samme fuzzboksen som Satriani, en oransje Boss pedal, og min Ibanez USA custom gitar, Satriani bruker også Ibanez). Føler generelt at de enkelte instrumentene kommer bedre fram med Black Magic i signalveien. Ellers bekreftes inntrykkene fra Barber skiva..
- Kutt 3 Down down down; en roligere Satriani låt. Gitaren står frem med mer luft og rom rundt seg enn med Red Dawn. Basstrommen kommer inn med en tyngde nedover i frekvensområdet som ikke var der før! Sikkert ikke store forskjellen målemessig om noen i det hele tatt, men instrumentene som bærer vekten i musikken (stortromme og bass) gjengis på en annen måte, som jeg definitivt liker! Kabelen rocker den! Hører likegodt ferdig denne skiva, som for øvrig er min definitive Satriani favoritt!
En formiddags seanse dagen derpå med Fusion og John McLaughlin med sin siste skive Industrial Zen, bekrefter mine inntrykk fra i går kveld. Dynamikken og bassgjengivelsen fremstår som den sterkeste siden med disse kablene! Den ujevne frekvenskurven (målt med øret) i bassområdet synes å rette seg med kabelen i systemet, enda litt å gå på, men mye tyder på at den besynderlige bassgjengivelsen faktisk er relatert til kabelmatch. Dette stemmer i forhold til at problemet oppstod da jeg koblet AU24 i systemet. Virker som om denne fremhever bassområdet 50-100 Hz slik at bassen virker litt boomete. Problemet er uansett betydelig redusert med Black Magic signalkabelen.
Disse inntrykkene gjør at jeg virkelig ser fram til å kunne putte Black Magic inn mellom høyttalerne og forsterkeren! Signalkabelen er here to stay definitivt!
Da var dagen kommet. Var i dag, 23.01.2007 på Nodeland utenfor Kristiansand og hentet et sett Black Magic Giant høyttalerkabler pluss Revelation jumpere. Tilbragte når anledningen først skulle by seg, et par timer hos Paul og Marion. Der ble det servert kaffe og småkaker i hjemmekoselige omgivelser. Jeg hadde en høyst interessant og hyggelig samtale med Paul. Tror jaggu vi har ganske like lydpreferanser. Må si jeg har sansen for entusiaster som legger sjela i å få til god presentasjon av sin elskede musikk og bruker tid og krefter på å formidle dette til andre også! Paul fremstår som nettopp det, han har kunnskap, erfaring og en genuin interesse for hva han holder på med! En forhandler jeg godt kan anbefale venner og kjente å handle hos Takk for et givende besøk Paul!
For ordens skyld, har jeg ingen tilknytning til PM audio eller noen av de som driver bedriften utover det å være en ordinær kunde. Jeg har betalt full pris for alle kabler og ikke blitt lovet noenting som helst av fremtidige frynsegoder eller rabatter for å gi/skrive positive tilbakemeldinger. Mine intensjoner er kun å formidle de erfaringer jeg har gjort meg i mitt anlegg i min hule. Alt skrives i løpet av den perioden jeg har full returrett på kablene, slik at mine opplevelser ikke er farget av at jeg leter etter kvaliteter for å forsvare mitt kjøp! Jeg har en annen kabel på hånd til ca ½ pris (brukt) av Giant kabelen. En Audience AU24 kabel som jeg har spilt på et par uker nå. For å si det sånn, hadde det frigjort penger som kunne finansiert andre investeringer i anlegget hvis testperioden faller ut til fordel for AU24 kabelen..
Har bare fått spilt et par timer før formidlingen av dette første (premature) inntrykket; Har brukt Joe Satriani (det røde albumet som heter bare Joe Satriani) og Patricia Barber- Verse og sammenlignet et par spor med Audience AU 24. Lydbildet er mye større, både bredere og dypere med Giant. Det virker som oppløsningen i hele frekvensområdet er mye bedre enn med AU24, uten at det finnes antydning til hardhet i de øvre frekvensområdene.... Hadde Revelation kabelen til naboen innom i anlegget en snartur i går. Mye av det samme skjedde i forhold til lydbilde og klangbalanse. Føler likevel at lyden er "thightere" og har større tyngde med Giant..Skal selvfølgelig spille de anbefalte timer før en skikkelig evaluering foretas, men dette virker svært lovende må jeg si!
Hadde besøk av naboen for en lytt til den nye kabelen på kvelden. Kabelen hadde endret litt karakter. Et kjempestort og dypt lydbilde var en av de første kvalitetene jeg la merke til. Det virker som om musikken gjengis med mer luft og rom rundt hvert instrument. En sånn holografi har jeg aldri opplevd fra anlegget mitt før. Og jeg kan for første gang skjønne hva Knut Vadseth mener når han i tester av kjempedyre high-end kabler (som jeg for ordens skyld aldri har hatt erfaringer med før) hevder at kabelen er en komponent på lik linje med høyttalere, signalkilde og forsterkeri. Jeg har aldri opplevd at en kabel/kabler, har gjort så mye med lyden og klangbalansen. Tidlilgere erfaringer har vist meg at kabler kan mangle oppløsning og dermed gjøre presentasjonen av musikken blir varmere og mykere , eller endre parameter i en del av frekvensspekteret som gjør at enkelte deler av frekvensområdet tiltrekker seg oppmerksomhet/skinner på en spesiell måte som f.eks mellomtone eller bass. Slike fenomener har i mine ører vært mindre endringer og jeg har brukt kabler som en måte å temme/tune anlegget på. Med Giant plassert mellom høyttalerne og forsterkeren min, forsterkes de effektene jeg opplevde at signalkabelen hadde alene, og anlegget står faktisk fram med en formidabel dynamikk, lydbilde og varm herlig oppløsning! Det er oppsiktsvekkende hvor oppløst lyden presenteres, og det uten at noe virker kaldt og analytisk. Hele klangbalansen i anlegget er endret og rykket opp i en annen divisjon!
I går kveld la vi merke til ujevnheter i bassgjengivelsen. Etter at naboen hadde forlatt åstedet gjorde jeg en frekvenssveip og konstraterte at jeg hadde en forholdsvis stor dip i frekvensområdet 50-80 Hz, samtidig er jeg rimelig sikker på at 20Hz gjengis med mye mer db med Giant i anlegget uten at jeg har utstyr til å måle dette. Skal få naboen til å ta med en db måler så jeg får sjekket dette ut!
Disse ujevnhetene har jeg hatt en stund i anlegget, men som nevnt i testen av signalkabelen, rettet den på mye. Jeg følte at en del av disse problemene dukket opp igjen i går ..
I dag etter at kabelen hadde fått brynt seg på Isotek sin demagnetizer plate hele natten, og formiddagen (22 timer), fremstår frekvensgangen mye mer lineær igjen. Det kan godt være andre variabler som spiller inn, men jeg spiller de samme platene som i går, uten at bassområdet står frem som fullt så ujevnt. Litt henger fremdeles igjen, og høyttalerplassering/lytteposisjon skal justeres etter at innspillingstiden for Giant kabelen er ferdig! Her skjer det tydeligvis saker og ting etter hvert, og det er nok ikke smart å begynne å endre på flere parameter samtidig.. Jeg får se hva som skjer videre!
Flere har tilsynelatende byttet ut svindyre kabler som Nordost Valhalla og Transparent Reference med Black Magic Giant. Andre uavhengige entusiaster som ikke har byttet ut sine kabler, men testet Giant, vurderer Giant kabelen oppe blant sine 3 favorittkabler som nettopp omfatter nevnte Nordost og Transparent (vedkommende ringte inn sin bestilling av Giant kabelen da jeg var innom PM audio). Dette forteller meg to ting; enten at matching av kabler er viktigere enn prisleie og at prising av kabler ikke nødvendigvis henger sammen med lydmessig kvalitet, evt. at PM audio har fått til noe som grenser til sensasjon Jeg er ikke bevandret nok i kabeljungelen til å kunne konkludere, men synes jo det er oppsiktsvekkende at en kabel til 8-10 000 kroner blir byttet ut til fordel for kabler til 50 000 ++. Disse opplysningene har jeg også andre steder fra enn PM-audio. Jeg velger derfor å tro at hakeslippet introduksjonen av kabelen frembringer hos meg, representerer både en god match og også en svært vellykket konstruksjon! Jeg kan nå forstå hvor mye det faktisk er å hente på kabler, og med enebolig og stor familie (til tider 6 unger i hus) er Valhalla og Transparent reference kabler utenfor min økonomiske rekkevidde på det nåværende tidspunkt, er det veldig tilfredsstillende å registrere at jeg kanskje ikke bekymre meg for det! Mitt sammenligningsgrunnlag er mine gamle Nordost Red Dawn rev II høyttaler og signalkabler som nye kostet mer enn settet med Giant og Revelation kabler koster nye i dag. Prestasjonene til Black Magic kablene sett i lys av dette er i grunnen nok til at ordet sensasjon faller inn i hodet mitt.
25.01 kl. 2130. Setter meg ned for å lytte etter at anlegget har stått og spilt kontinuerlig siden jeg koblet Gianten til. Halleluja!!! Nå har bassen satt seg, borte er alle antydninger til peaker i bassen. Det spiller så spikflatt, flott og gjennomsiktig i hele frekvensspekteret, og det er ganske stort på Ascoltaene! Jeg sitter og gliser og vet ikke riktig hvilke superlativer jeg skal beskrive opplevelsen med. Dire Straits- Brothers in arms 180g Simply Vinyl pressing spiller med et trøkk i bassen som jeg ikke har ant var mulig med platespilleren min, Sara K Waterfalls legges i EMC1 up spilleren, og borte er all ulla i mellombass området som vitterlig var der i går. Innspilling av kabler, tull og tøys, hah no way! Jeg har nettopp vært vitne til en meget merkbar forandring! Ascoltaene har forvandlet seg fra å være aristokratiske og korrekte i bassområdet til å flerre skjorta og slipset av seg og vise at det er muskler under. Det er vel den mest anektdotiske beskrivelsen jeg kommer på i farten! Dette rocker, jeg spiller Rammstein- Hertzeleid, lugubre prog perler som Mathematicians- Irrational numbers, Greg Howard Band- lift, den siste MoFi utgaven av Yes- Fragile. Alt jeg kaster på anlegget av musikk med trøkk i, kommer ut som nettopp det. En seriøs test bør vel ha noen kritiske bemerkninger .øøøø ja, men jeg kan ikke i begeistringen komme på noen. Jeg får gi meg selv noen dager, og vente på at noe skal dukke opp. Nå skal jeg lytte og nyte en stund til!!
09/2 Sammenlikningstest
Inviterte 4 andre audiofile kompiser til shoot out mellom noen av kablene vi hadde tilgjengelige i anleggene for tiden; Viablue pris ca. , Black Magic Revelation m/rhodium terminering til ca 5000,-, Audience AU24 pris 12000,- og Black Magic The Giant m/gull terminering pris 9000.
Vi var to stykker som gjorde notater etter som vi byttet kabler. Musikken vi brukte var; Patricia Barber- Mythologies spor 4 Hunger
Rammstein Herxeleid spor 4 Asche zu asche
Kari Bremnes Over en by spor 8 og 9
Vi startet med Viablue. Mine notater sier at her mangler det oppløsning i hele frekvensspekteret, lydbildet har krympet både i dybde og bredde. Ingen deler av frekvensområdet fremheves, men lyden gnistrer ikke heller.
Så ble Giant introdusert i anlegget; Vi starter med låten fra Patricia Barber, og nå skjer det saker og ting. Damen trer frem i et lydbilde som er mye dypere og bredere. Forskjellen i evnen til å presentere et troverdig rom er det som først slår meg i forhold til Viablue kabelen. Ikke bare rommet presenteres troverdig, men instrumenter og stemmer plasseres på en helt annen måte. Diskanten gnistrer og kiler i øregangene, bassen oppleves mye dypere. Når vi spilte Patricia Barber med Viablue tilkoblet, høres fuzzgitaren aggressiv og flisete ut. Med Giant gjengis denne gitaren på en mye mer behagelig måte. Vanskelig å sette ord på hvordan slik oppleves, men noe sånn som at det opplevesi stedet for at denne gitaren tiltrekker seg negativ oppmerksomhet fordi den oppleves hard og agressiv, tenker jeg nå at, dette er et kult arrangement og den gitaren funker helt fint som krydder i lydbildet. Den tiltrekker seg oppmerksomhet på en helt annen måte. Når vi spiller Rammstein kan man nå høre detaljer på en helt annen måte. Eks. kan trommeslagerens slag på cymbalene høres mye lettere med Giant kontra Viablue. De druknet på en måte i gitarøset med Viablue tilkoblet. Når Kari Bremnes spilles ser jeg at jeg har skrevet ROM på notatblokka mi. Igjen opplever jeg at stemmer og instrumenter står klarere frem i rommet. Oppløsning trenger ikke gå på bekostning av varme i lyden. På kutt nr.8 er det et arrangement med strykere. Med Viablue oppleves gjengivelsen spinklere, og mindre organisk for å bruke floskler. Når Giant kobles til, gjengis disse strykerne med en helt annen kropp, og dermed også en nerve som var fraværende med Viablue.
Audience AU24 er en kabel flere av oss har hatt gode opplevelser med, og minst en av lytterne forventet at denne kabelen passet best hans lydpreferanser. Mine notater sier at Lydbildet krymper med denne kabelen. Instrumenter plasseres korrekt i lydbildet, det virker bare som om rommet har krympet. Denne kabelen har jeg tidligere hatt i anlegget over en lang periode, fordi jeg vurderte å kjøpe den. Jeg opplever at kabelen gjengir musikk på en snill måte som kledde høyttalerne mine/anlegget mitt godt. I direkte sammenlikning med Giant virker det som om dette kanskje oppleves slik fordi den ikke er like oppløst. Musikken gjengis med en varme som er behagelig, og jeg tenker på at styrkene og svakhetene til denne kabelen minner om rør. Med en varm, litt mellomtonefokusert gjengivelse, samtidig som det virker som om den trekker fra litt i topp og bunn (nå vet jeg at det ikke nødvendigvis er slik at alle rørkonstruksjoner har slike skavanker, og jeg har absolutt ingenting i mot rør hvis det oppfattes slik) Når vi lytter til Patricia Barber og Kari Bremnes der lydbildene er enkle og forholdsvis nakne blir det tydelig at det skjer ett eller annet i bassen med denne kabelensom. Fokuset i bassområdet flyttes til mellombass i sammenlikning med Giant som stod i anlegget før AU24. I mine ører står Giant fram som en kabel i en helt annen klasse en AU24, og det er egentlig litt dumt. For jeg er ennå innenfor de fire ukene med full returrett som PM Audio reklamerer med, og AU24 kabelen kunne jeg kjøpt for halve prisen av Giant (AU24 er brukte kabler, Giant er nye. Derfor prisforskjell)
Black Magic Revelation settes inn i signalveien. Kari Bremnes står i spilleren og på kutt nr.8 er igjen den flotte oppløsningen i toppen som jeg opplevde med Giant tilbake. Bassen virker mer lineær igjen, men synes å mangle noe av tyngden jeg opplevde med Giant. Lydbildet virker åpnere enn med AU24 kabelen, men rommet gjengis ikke like dypt og bredt som med. Jeg synes også at musikken gjengis med en viss kjølighet i forhold til AU24 og Giant. Her snakker vi nyanser, små nyanser. Jeg opplevde ikke på noe vis at denne kjøligheten var ukledelig og ubehagelig. Instrumenter var ikke harde og flisete på noe vis. Det manglet bare en liten dæsj varme! Nå ble jeg forklart av PM Audio da jeg bestilte Giant, at Rhodium terminering ville gi noe kjøligere lyd enn gull terminering. Revelation kablene har også vært inne til omterminering for et par uker siden og skulle trenge litt innspillingstid etter dette. Eieren mener at de har spilt over 100 timer etter omterminering.
Konklusjonen min er klar den, Giant kablene er en divisjon eller to over de andre kablene i denne sammenligningstesten. Dette i mitt anlegg, med mine ører, min musikksmak og mine lydpreferanser. Jeg utroper ikke kabelen til verdens beste, eller sier at de andre kablene ikke er gode. Jeg har lært at slike konklusjoner sjelden er riktige fordi det er så utrolig mange variabler som skal stemme, og vår oppfatning av hva som er bra varierer også mye. At det derimot er forskjell i måten disse kablene påvirker musikkgjengivelsen er imidlertid hevet over enhver tvil. Alle som var med denne kvelden, var klare på at Black Magic The Giant var suverent mye bedre enn de andre kablene. Det tar jeg som et tegn på at alle subjektive faktorer som preferanser o.l ikke overskygger den genuine kvaliteten denne kabelen representerer! Jeg står fremdeles ved min uttalelse om at det er først med denne kabelen at jeg forstår de som hevder at høyttalerkabelen er en komponent på lik linje med høyttalere, cd-spiller og forsterkeri. Som en kuriositet kan det nevnes at jeg etter at vi hadde avsluttet lytteseansen byttet fra Revelation til Giant mens de fleste i lyttepanelet var ute for å trekke frisk luft.Dette opplyste jeg ikke om, men kommentaren kom umiddelbart da jeg satte på en plate; har du koble om til Giant igjen? Dette var vel det nærmeste en blindtest vi kom denne kvelden, og det var litt gøy å registrere at kabelen ble identifisert uten at noen var klar over at det faktisk var foretatt et kabelbytte engang!
Helt til slutt ønsker jeg å tilføye et par ting som er føyd til i dag 01/10/07.
Jeg har byttet ut nesten hele anlegget mitt siden jeg skrev disse inntrykkene. Jeg spiller i dag på et anlegg der høyttalerne og kablene er det eneste som er igjen av det nevnte utstyr i testen. I all min iver og villighet til oppgradering, har jeg ikke vært fristet til å bytte ut kablene mine. Jeg har snust litt på de nye Mambo kablene som introduseres i disse tider, men har vel egentlig slått det litt fra meg igjen. Når jeg opplever komponenter slik, at jeg ikke tenker på at de er der, ikke irriterer meg over noe.. Ja så er det ofte fordi de er så gode at de tilfredstiller de krav jeg har! Nå kan det godt hende at jeg finner ut at jeg ønsker å eksperimentere med andre kabler senere, men akkurat nå er jeg fryktelig fornøyd med kablene mine. Egenarten i lyden fra komponentene mine slippes gjennom på en måte som oppleves som upåvirket. En mørk cd-spiller, forblir mørk. En superoppløst cd-spiller, den gjengis superoppløst. Dynamikken som den nye vinylriggen min tryller frem fra vinylrillene, slenges ut av høyttalerne på en deilig måte. Det er vinyl det går mest i her hjemme om dagen. Og jeg har ærlig talt ikke brydd meg med å teste ut andre signalkabler fra Airtangent armen til RIAA trinnet mitt. Det ble Black Magic revelation med bulletplugger som ble satt inn der også.. Poenget er at selv om komponentene er blitt mye bedre siden de første inntrykkene ble skrevet, oppleves ikke kablene som noen begrensende faktor!
Et møte med Black Magic kabler, en lytters inntrykk og opplevelser:
Black Magic A1 mkII = revelation med Rhodium XLR kontakter settes inn i anlegget 18/1 2007 erstatter mine Red Dawn rev II XLR signalkabler som jeg har brukt med stor glede i et par år nå. Kabelen kobles mellom CD spiller og forsterker.
For lytting har jeg plukket ut to plater som jeg har hørt i mange anlegg og som har lyd i referanseklasse. De representerer forskjellige musikkgenre i hver sin ende av det spekteret jeg lytter til. Klarer kablene å gjengi både rocka fuzz gitar basert rock og rolig jazz på en måte jeg liker, har de bestått prøven her hos meg!
Anlegget jeg spiller på;
Electrocompaniet EMC 1 up med alle oppgraderinger
Oracle Alexandria oppgradert med subchassis til Delphi mkV, Fidelity Research fr64fx tonearm, Lyra Dorian pick up, NLE RIAA med custom psu.
Krell KAV400XI integrert forsterker
Ascolta Brennin mkII høyttalere
Høyttalerkabler; for anledningen Audience AU24
Første lytt på Joe Satriani, det røde albumet. Der Bob Ludwig har bidratt med mastringen, og det har som regel en positiv effekt ?
- Kutt 2 og 3; Kabelen virker å skape et dypere og bredere lydbilde, cymbaler virker kanskje en anelse råere i anslaget enn jeg er vant med. Stortrommen går dypere og gir mer slam enn tidligere. Har vært plaget med ujevn frekvensgang i bassområdet som kan skyldes høyttalerplassering. Er spent på om kabler fikser noe på dette . Har ved dette inntrykket spilt ca 4 minutter på kabelen som er kjøpt brukt og skal være innspilt.
Patricia Barber, Verse
- kutt 1 the moon; bassområdet når bassgitaren starter etter ca 1min. virker mer sammenhengende, s-er gjengis fremragende, trompeten på dette kuttet kan virke irriterende hard hvis noe ikke stemmer i mellomtoneområdet. Nå høres en trompet med en jevn tonegjengivelse uten områder som stikker seg fram, har ikke følt den så behagelig før!
- Kutt 3 clues; litt mer fremtredende ser, men dette kan like godt skyldes mikrofonføringen til fru Barber. Usedvanlig sammenhengende frekvensspekter i forhold til før, frekvensflankene virker å stå bedre fram i lydbildet uten at de virker dominerende. Kunne sverget på at anlegget spiller dypere enn før!
- Kutt 4 Pieces; Et helt nytt slam i stortrommen! Legger for første gang merke til bakgrunnsstøy på dette kuttet. Barbers stemme fremstår med tilsynelatende realistisk brystklang! Trompeten er igjen veldig mye mer behagelig gjengitt kontra min gamle signalkabel!
Nå skal jeg la anlegget stå å spille et par timer før jeg tar en lytt på de samme sporene igjen ..
Lytteseanse etter et par timers tilspilling i anlegget. Starter i omvendt rekkefølge mer i tråd med gentlemansmanerer, damene først ;-)
Patricia Barber;
- Kutt 1. Nå fremheves de samme parameter som jeg hørte ved første lynlytt. Bare enda mer utpreget. Hele lyden presenteres mer organisk og du hellige jul for en dynamisk kontrast. Trommene smeller i vei og bassen kommer mer til sin rett i lydbildet
- Kutt 3: Vispene på skarptrommen gjengis bedre/varmere og med mer detaljer. Stemmen til Barber virker også varmere og mer realistisk. Lydbildet står frem som stort og dypt, har ikke hatt denne holografien i anlegget før. Sene virker også mer dempet nå..
- Kutt 4: Enda bedre dynamikk i trommesettet! Hører nå at det er forskjell i stemmegjengivelsen til Barber fra kutt til kutt. Mindre brystklang på dette opptaket, kanskje fordi hun står lenger vekke fra mikrofonen? Messingraspet i trompeten kommer herlig fram, ingen ubehagelige frekvensområder som stikker seg ut og lager hardhet. Mellomtonen virker generelt mye varmere samtidig som den er superoppløst og får frem de sterkeste sidene fra de nådeløst avslørende Thiel & Partner mellomtonene mine!
Joe Satriani
- Kutt 2 If; Denne platen ble spilt etter Patricia Barber i lytterunde nr.2. Her gjengis fuzzgitaren til Satriani en varm og fin måte, som jeg kjenner god fuzzlyd fra rørforsterkere (har ca 20års erfaring som hobbygitarist, og gitaren gjengis på en måte som jeg kan kjenne igjen fra mine egne Marshall rør stacks (LM6100 og JCM 800 når jeg bruker den samme fuzzboksen som Satriani, en oransje Boss pedal, og min Ibanez USA custom gitar, Satriani bruker også Ibanez). Føler generelt at de enkelte instrumentene kommer bedre fram med Black Magic i signalveien. Ellers bekreftes inntrykkene fra Barber skiva..
- Kutt 3 Down down down; en roligere Satriani låt. Gitaren står frem med mer luft og rom rundt seg enn med Red Dawn. Basstrommen kommer inn med en tyngde nedover i frekvensområdet som ikke var der før! Sikkert ikke store forskjellen målemessig om noen i det hele tatt, men instrumentene som bærer vekten i musikken (stortromme og bass) gjengis på en annen måte, som jeg definitivt liker! Kabelen rocker den! Hører likegodt ferdig denne skiva, som for øvrig er min definitive Satriani favoritt!
En formiddags seanse dagen derpå med Fusion og John McLaughlin med sin siste skive Industrial Zen, bekrefter mine inntrykk fra i går kveld. Dynamikken og bassgjengivelsen fremstår som den sterkeste siden med disse kablene! Den ujevne frekvenskurven (målt med øret) i bassområdet synes å rette seg med kabelen i systemet, enda litt å gå på, men mye tyder på at den besynderlige bassgjengivelsen faktisk er relatert til kabelmatch. Dette stemmer i forhold til at problemet oppstod da jeg koblet AU24 i systemet. Virker som om denne fremhever bassområdet 50-100 Hz slik at bassen virker litt boomete. Problemet er uansett betydelig redusert med Black Magic signalkabelen.
Disse inntrykkene gjør at jeg virkelig ser fram til å kunne putte Black Magic inn mellom høyttalerne og forsterkeren! Signalkabelen er here to stay definitivt!
Da var dagen kommet. Var i dag, 23.01.2007 på Nodeland utenfor Kristiansand og hentet et sett Black Magic Giant høyttalerkabler pluss Revelation jumpere. Tilbragte når anledningen først skulle by seg, et par timer hos Paul og Marion. Der ble det servert kaffe og småkaker i hjemmekoselige omgivelser. Jeg hadde en høyst interessant og hyggelig samtale med Paul. Tror jaggu vi har ganske like lydpreferanser. Må si jeg har sansen for entusiaster som legger sjela i å få til god presentasjon av sin elskede musikk og bruker tid og krefter på å formidle dette til andre også! Paul fremstår som nettopp det, han har kunnskap, erfaring og en genuin interesse for hva han holder på med! En forhandler jeg godt kan anbefale venner og kjente å handle hos Takk for et givende besøk Paul!
For ordens skyld, har jeg ingen tilknytning til PM audio eller noen av de som driver bedriften utover det å være en ordinær kunde. Jeg har betalt full pris for alle kabler og ikke blitt lovet noenting som helst av fremtidige frynsegoder eller rabatter for å gi/skrive positive tilbakemeldinger. Mine intensjoner er kun å formidle de erfaringer jeg har gjort meg i mitt anlegg i min hule. Alt skrives i løpet av den perioden jeg har full returrett på kablene, slik at mine opplevelser ikke er farget av at jeg leter etter kvaliteter for å forsvare mitt kjøp! Jeg har en annen kabel på hånd til ca ½ pris (brukt) av Giant kabelen. En Audience AU24 kabel som jeg har spilt på et par uker nå. For å si det sånn, hadde det frigjort penger som kunne finansiert andre investeringer i anlegget hvis testperioden faller ut til fordel for AU24 kabelen..
Har bare fått spilt et par timer før formidlingen av dette første (premature) inntrykket; Har brukt Joe Satriani (det røde albumet som heter bare Joe Satriani) og Patricia Barber- Verse og sammenlignet et par spor med Audience AU 24. Lydbildet er mye større, både bredere og dypere med Giant. Det virker som oppløsningen i hele frekvensområdet er mye bedre enn med AU24, uten at det finnes antydning til hardhet i de øvre frekvensområdene.... Hadde Revelation kabelen til naboen innom i anlegget en snartur i går. Mye av det samme skjedde i forhold til lydbilde og klangbalanse. Føler likevel at lyden er "thightere" og har større tyngde med Giant..Skal selvfølgelig spille de anbefalte timer før en skikkelig evaluering foretas, men dette virker svært lovende må jeg si!
Hadde besøk av naboen for en lytt til den nye kabelen på kvelden. Kabelen hadde endret litt karakter. Et kjempestort og dypt lydbilde var en av de første kvalitetene jeg la merke til. Det virker som om musikken gjengis med mer luft og rom rundt hvert instrument. En sånn holografi har jeg aldri opplevd fra anlegget mitt før. Og jeg kan for første gang skjønne hva Knut Vadseth mener når han i tester av kjempedyre high-end kabler (som jeg for ordens skyld aldri har hatt erfaringer med før) hevder at kabelen er en komponent på lik linje med høyttalere, signalkilde og forsterkeri. Jeg har aldri opplevd at en kabel/kabler, har gjort så mye med lyden og klangbalansen. Tidlilgere erfaringer har vist meg at kabler kan mangle oppløsning og dermed gjøre presentasjonen av musikken blir varmere og mykere , eller endre parameter i en del av frekvensspekteret som gjør at enkelte deler av frekvensområdet tiltrekker seg oppmerksomhet/skinner på en spesiell måte som f.eks mellomtone eller bass. Slike fenomener har i mine ører vært mindre endringer og jeg har brukt kabler som en måte å temme/tune anlegget på. Med Giant plassert mellom høyttalerne og forsterkeren min, forsterkes de effektene jeg opplevde at signalkabelen hadde alene, og anlegget står faktisk fram med en formidabel dynamikk, lydbilde og varm herlig oppløsning! Det er oppsiktsvekkende hvor oppløst lyden presenteres, og det uten at noe virker kaldt og analytisk. Hele klangbalansen i anlegget er endret og rykket opp i en annen divisjon!
I går kveld la vi merke til ujevnheter i bassgjengivelsen. Etter at naboen hadde forlatt åstedet gjorde jeg en frekvenssveip og konstraterte at jeg hadde en forholdsvis stor dip i frekvensområdet 50-80 Hz, samtidig er jeg rimelig sikker på at 20Hz gjengis med mye mer db med Giant i anlegget uten at jeg har utstyr til å måle dette. Skal få naboen til å ta med en db måler så jeg får sjekket dette ut!
Disse ujevnhetene har jeg hatt en stund i anlegget, men som nevnt i testen av signalkabelen, rettet den på mye. Jeg følte at en del av disse problemene dukket opp igjen i går ..
I dag etter at kabelen hadde fått brynt seg på Isotek sin demagnetizer plate hele natten, og formiddagen (22 timer), fremstår frekvensgangen mye mer lineær igjen. Det kan godt være andre variabler som spiller inn, men jeg spiller de samme platene som i går, uten at bassområdet står frem som fullt så ujevnt. Litt henger fremdeles igjen, og høyttalerplassering/lytteposisjon skal justeres etter at innspillingstiden for Giant kabelen er ferdig! Her skjer det tydeligvis saker og ting etter hvert, og det er nok ikke smart å begynne å endre på flere parameter samtidig.. Jeg får se hva som skjer videre!
Flere har tilsynelatende byttet ut svindyre kabler som Nordost Valhalla og Transparent Reference med Black Magic Giant. Andre uavhengige entusiaster som ikke har byttet ut sine kabler, men testet Giant, vurderer Giant kabelen oppe blant sine 3 favorittkabler som nettopp omfatter nevnte Nordost og Transparent (vedkommende ringte inn sin bestilling av Giant kabelen da jeg var innom PM audio). Dette forteller meg to ting; enten at matching av kabler er viktigere enn prisleie og at prising av kabler ikke nødvendigvis henger sammen med lydmessig kvalitet, evt. at PM audio har fått til noe som grenser til sensasjon Jeg er ikke bevandret nok i kabeljungelen til å kunne konkludere, men synes jo det er oppsiktsvekkende at en kabel til 8-10 000 kroner blir byttet ut til fordel for kabler til 50 000 ++. Disse opplysningene har jeg også andre steder fra enn PM-audio. Jeg velger derfor å tro at hakeslippet introduksjonen av kabelen frembringer hos meg, representerer både en god match og også en svært vellykket konstruksjon! Jeg kan nå forstå hvor mye det faktisk er å hente på kabler, og med enebolig og stor familie (til tider 6 unger i hus) er Valhalla og Transparent reference kabler utenfor min økonomiske rekkevidde på det nåværende tidspunkt, er det veldig tilfredsstillende å registrere at jeg kanskje ikke bekymre meg for det! Mitt sammenligningsgrunnlag er mine gamle Nordost Red Dawn rev II høyttaler og signalkabler som nye kostet mer enn settet med Giant og Revelation kabler koster nye i dag. Prestasjonene til Black Magic kablene sett i lys av dette er i grunnen nok til at ordet sensasjon faller inn i hodet mitt.
25.01 kl. 2130. Setter meg ned for å lytte etter at anlegget har stått og spilt kontinuerlig siden jeg koblet Gianten til. Halleluja!!! Nå har bassen satt seg, borte er alle antydninger til peaker i bassen. Det spiller så spikflatt, flott og gjennomsiktig i hele frekvensspekteret, og det er ganske stort på Ascoltaene! Jeg sitter og gliser og vet ikke riktig hvilke superlativer jeg skal beskrive opplevelsen med. Dire Straits- Brothers in arms 180g Simply Vinyl pressing spiller med et trøkk i bassen som jeg ikke har ant var mulig med platespilleren min, Sara K Waterfalls legges i EMC1 up spilleren, og borte er all ulla i mellombass området som vitterlig var der i går. Innspilling av kabler, tull og tøys, hah no way! Jeg har nettopp vært vitne til en meget merkbar forandring! Ascoltaene har forvandlet seg fra å være aristokratiske og korrekte i bassområdet til å flerre skjorta og slipset av seg og vise at det er muskler under. Det er vel den mest anektdotiske beskrivelsen jeg kommer på i farten! Dette rocker, jeg spiller Rammstein- Hertzeleid, lugubre prog perler som Mathematicians- Irrational numbers, Greg Howard Band- lift, den siste MoFi utgaven av Yes- Fragile. Alt jeg kaster på anlegget av musikk med trøkk i, kommer ut som nettopp det. En seriøs test bør vel ha noen kritiske bemerkninger .øøøø ja, men jeg kan ikke i begeistringen komme på noen. Jeg får gi meg selv noen dager, og vente på at noe skal dukke opp. Nå skal jeg lytte og nyte en stund til!!
09/2 Sammenlikningstest
Inviterte 4 andre audiofile kompiser til shoot out mellom noen av kablene vi hadde tilgjengelige i anleggene for tiden; Viablue pris ca. , Black Magic Revelation m/rhodium terminering til ca 5000,-, Audience AU24 pris 12000,- og Black Magic The Giant m/gull terminering pris 9000.
Vi var to stykker som gjorde notater etter som vi byttet kabler. Musikken vi brukte var; Patricia Barber- Mythologies spor 4 Hunger
Rammstein Herxeleid spor 4 Asche zu asche
Kari Bremnes Over en by spor 8 og 9
Vi startet med Viablue. Mine notater sier at her mangler det oppløsning i hele frekvensspekteret, lydbildet har krympet både i dybde og bredde. Ingen deler av frekvensområdet fremheves, men lyden gnistrer ikke heller.
Så ble Giant introdusert i anlegget; Vi starter med låten fra Patricia Barber, og nå skjer det saker og ting. Damen trer frem i et lydbilde som er mye dypere og bredere. Forskjellen i evnen til å presentere et troverdig rom er det som først slår meg i forhold til Viablue kabelen. Ikke bare rommet presenteres troverdig, men instrumenter og stemmer plasseres på en helt annen måte. Diskanten gnistrer og kiler i øregangene, bassen oppleves mye dypere. Når vi spilte Patricia Barber med Viablue tilkoblet, høres fuzzgitaren aggressiv og flisete ut. Med Giant gjengis denne gitaren på en mye mer behagelig måte. Vanskelig å sette ord på hvordan slik oppleves, men noe sånn som at det opplevesi stedet for at denne gitaren tiltrekker seg negativ oppmerksomhet fordi den oppleves hard og agressiv, tenker jeg nå at, dette er et kult arrangement og den gitaren funker helt fint som krydder i lydbildet. Den tiltrekker seg oppmerksomhet på en helt annen måte. Når vi spiller Rammstein kan man nå høre detaljer på en helt annen måte. Eks. kan trommeslagerens slag på cymbalene høres mye lettere med Giant kontra Viablue. De druknet på en måte i gitarøset med Viablue tilkoblet. Når Kari Bremnes spilles ser jeg at jeg har skrevet ROM på notatblokka mi. Igjen opplever jeg at stemmer og instrumenter står klarere frem i rommet. Oppløsning trenger ikke gå på bekostning av varme i lyden. På kutt nr.8 er det et arrangement med strykere. Med Viablue oppleves gjengivelsen spinklere, og mindre organisk for å bruke floskler. Når Giant kobles til, gjengis disse strykerne med en helt annen kropp, og dermed også en nerve som var fraværende med Viablue.
Audience AU24 er en kabel flere av oss har hatt gode opplevelser med, og minst en av lytterne forventet at denne kabelen passet best hans lydpreferanser. Mine notater sier at Lydbildet krymper med denne kabelen. Instrumenter plasseres korrekt i lydbildet, det virker bare som om rommet har krympet. Denne kabelen har jeg tidligere hatt i anlegget over en lang periode, fordi jeg vurderte å kjøpe den. Jeg opplever at kabelen gjengir musikk på en snill måte som kledde høyttalerne mine/anlegget mitt godt. I direkte sammenlikning med Giant virker det som om dette kanskje oppleves slik fordi den ikke er like oppløst. Musikken gjengis med en varme som er behagelig, og jeg tenker på at styrkene og svakhetene til denne kabelen minner om rør. Med en varm, litt mellomtonefokusert gjengivelse, samtidig som det virker som om den trekker fra litt i topp og bunn (nå vet jeg at det ikke nødvendigvis er slik at alle rørkonstruksjoner har slike skavanker, og jeg har absolutt ingenting i mot rør hvis det oppfattes slik) Når vi lytter til Patricia Barber og Kari Bremnes der lydbildene er enkle og forholdsvis nakne blir det tydelig at det skjer ett eller annet i bassen med denne kabelensom. Fokuset i bassområdet flyttes til mellombass i sammenlikning med Giant som stod i anlegget før AU24. I mine ører står Giant fram som en kabel i en helt annen klasse en AU24, og det er egentlig litt dumt. For jeg er ennå innenfor de fire ukene med full returrett som PM Audio reklamerer med, og AU24 kabelen kunne jeg kjøpt for halve prisen av Giant (AU24 er brukte kabler, Giant er nye. Derfor prisforskjell)
Black Magic Revelation settes inn i signalveien. Kari Bremnes står i spilleren og på kutt nr.8 er igjen den flotte oppløsningen i toppen som jeg opplevde med Giant tilbake. Bassen virker mer lineær igjen, men synes å mangle noe av tyngden jeg opplevde med Giant. Lydbildet virker åpnere enn med AU24 kabelen, men rommet gjengis ikke like dypt og bredt som med. Jeg synes også at musikken gjengis med en viss kjølighet i forhold til AU24 og Giant. Her snakker vi nyanser, små nyanser. Jeg opplevde ikke på noe vis at denne kjøligheten var ukledelig og ubehagelig. Instrumenter var ikke harde og flisete på noe vis. Det manglet bare en liten dæsj varme! Nå ble jeg forklart av PM Audio da jeg bestilte Giant, at Rhodium terminering ville gi noe kjøligere lyd enn gull terminering. Revelation kablene har også vært inne til omterminering for et par uker siden og skulle trenge litt innspillingstid etter dette. Eieren mener at de har spilt over 100 timer etter omterminering.
Konklusjonen min er klar den, Giant kablene er en divisjon eller to over de andre kablene i denne sammenligningstesten. Dette i mitt anlegg, med mine ører, min musikksmak og mine lydpreferanser. Jeg utroper ikke kabelen til verdens beste, eller sier at de andre kablene ikke er gode. Jeg har lært at slike konklusjoner sjelden er riktige fordi det er så utrolig mange variabler som skal stemme, og vår oppfatning av hva som er bra varierer også mye. At det derimot er forskjell i måten disse kablene påvirker musikkgjengivelsen er imidlertid hevet over enhver tvil. Alle som var med denne kvelden, var klare på at Black Magic The Giant var suverent mye bedre enn de andre kablene. Det tar jeg som et tegn på at alle subjektive faktorer som preferanser o.l ikke overskygger den genuine kvaliteten denne kabelen representerer! Jeg står fremdeles ved min uttalelse om at det er først med denne kabelen at jeg forstår de som hevder at høyttalerkabelen er en komponent på lik linje med høyttalere, cd-spiller og forsterkeri. Som en kuriositet kan det nevnes at jeg etter at vi hadde avsluttet lytteseansen byttet fra Revelation til Giant mens de fleste i lyttepanelet var ute for å trekke frisk luft.Dette opplyste jeg ikke om, men kommentaren kom umiddelbart da jeg satte på en plate; har du koble om til Giant igjen? Dette var vel det nærmeste en blindtest vi kom denne kvelden, og det var litt gøy å registrere at kabelen ble identifisert uten at noen var klar over at det faktisk var foretatt et kabelbytte engang!
Helt til slutt ønsker jeg å tilføye et par ting som er føyd til i dag 01/10/07.
Jeg har byttet ut nesten hele anlegget mitt siden jeg skrev disse inntrykkene. Jeg spiller i dag på et anlegg der høyttalerne og kablene er det eneste som er igjen av det nevnte utstyr i testen. I all min iver og villighet til oppgradering, har jeg ikke vært fristet til å bytte ut kablene mine. Jeg har snust litt på de nye Mambo kablene som introduseres i disse tider, men har vel egentlig slått det litt fra meg igjen. Når jeg opplever komponenter slik, at jeg ikke tenker på at de er der, ikke irriterer meg over noe.. Ja så er det ofte fordi de er så gode at de tilfredstiller de krav jeg har! Nå kan det godt hende at jeg finner ut at jeg ønsker å eksperimentere med andre kabler senere, men akkurat nå er jeg fryktelig fornøyd med kablene mine. Egenarten i lyden fra komponentene mine slippes gjennom på en måte som oppleves som upåvirket. En mørk cd-spiller, forblir mørk. En superoppløst cd-spiller, den gjengis superoppløst. Dynamikken som den nye vinylriggen min tryller frem fra vinylrillene, slenges ut av høyttalerne på en deilig måte. Det er vinyl det går mest i her hjemme om dagen. Og jeg har ærlig talt ikke brydd meg med å teste ut andre signalkabler fra Airtangent armen til RIAA trinnet mitt. Det ble Black Magic revelation med bulletplugger som ble satt inn der også.. Poenget er at selv om komponentene er blitt mye bedre siden de første inntrykkene ble skrevet, oppleves ikke kablene som noen begrensende faktor!