Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
marsboer skrev:
Jeg mener nå bestemt å huske at gut_mans kjøp av BM kabelen faktisk kom etter en sammenligning med noen andre aktuelle kandidater. Gut_mans review beskriver disse erfaringene, og jeg synes ikke det faktum at han faktisk endte opp med å kjøpe kabelen er noen uting.
Det ville vært mye verre om man skryter et produkt opp i skyene UTEN å ville kjøpe det selv!!

Da hadde jeg for alvor blitt skeptisk!!! ;D ;D ;D
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Kult. I dagens samfunn, for og bli akseptert må man ikke kjøpe det man liker best. Da blir man sett på som en "selv-skryter" som kun skryter av hva man har kjøpt selv. WOTG, du er jammen meg ei skrue ::)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
wotg skrev:
brand-x skrev:
wotg !

Hva er forskjellen på det gut_man skrev og bidragene ang. kav400i til rognlien fra hans tid i bladet og all lovprisingen til Vadseth av hans egenkjøpte DP forsterkere... ???? skjønner ikke hvorfor denne selektiviteten rundt hva som kan oppfattes av seriøst innhold når hele bladet infiseres av tester innimellom som er eget-eid av både vadseth og alle andre gjest eller ikke... Kjempespositivt gut_man....

mvh
Kjell p... :)
Det er ingen forskjell. Det var derfor jeg såvidt touchet innpå "gutteklubb"
Jag var faktisk ikke klar over at Fidelity har gjort slike "tester" før. jeg har dog lagt merke til at dette ofte forekommer i bladet hjemmekino og at jeg derfor ikke lenger kjøper dette bladet eller tar noe av det som er skrevet i det bladet som mer enn lett underholdning.
Det ser ut som om jeg må legge fidelity til den listen.
Du burde ikke ta til deg ting så fort WOTG, du burde pinadø se til og åpne sinnet for andres input og meninger og ta det som det er. Ikke ramle innom en hau med tråder med syt og klag på at alle er så forbannet positive til ting som du gir en blank F... i
Det er ikke første gangen jeg merker din negativitet i en tråd, direkte kvalmende at folk ikke kan holde munnen igjen og akspetere at alle ikke kan være dønn like dem selv.

Dette var en smule OT, jeg beklager. Men nok er nok av disse forbannede skeptikerene som ikke kan holde kjeften sin igjen, spør du meg burde hele kabelhjørnet elimineres fra HFS! Det blir bare krangel av det uansett
Her skjærer jeg kanskje ganske mangen under en kam, som ikke har noe med denne tråden og gjøre i det hele tatt(tatt ut fra uendelige kabeldebatter i det siste), men det gjelder dere alle.
Kan man ikke bare tenke, JEG VET BEST, og ja....TENKE ikke SKRIVE
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
brand-x skrev:
wotg !

Hva er forskjellen på det gut_man skrev og bidragene ang. kav400i til rognlien fra hans tid i bladet og all lovprisingen til Vadseth av hans egenkjøpte DP forsterkere... ???? skjønner ikke hvorfor denne selektiviteten rundt hva som kan oppfattes av seriøst innhold når hele bladet infiseres av tester innimellom som er eget-eid av både vadseth og alle andre gjest eller ikke... Kjempespositivt gut_man....

mvh
Kjell p... :)
Kan komme greit med å sjekke litt fakta før man kaster seg over tastaturet.
Undertegnede har ALDRI testet Krell KAV 400xi for noe magasin. Den ble benyttet av rent praktiske årsaker som arbeidsverktøy. KAV 400xi har en del rent praktiske og tekniske sider som gjør den spesielt godt egnet til formålet. KAV 400xi ble ellers benyttet av redaksjonelle og vinklingstekniske årsaker i en variant over sammenligningstest i forbindelse med bølgene rundt Tandberg Huldra 10.
Det er faktisk en nødvendighet for en hver hi-fi journalist å eie noe eget utstyr. Og de fleste som leser synes det er ok å vite hva som nyttes i forbindelse med testing.

Mvh
Håkon Rognlien
 
O

om.s

Gjest
wotg skrev:
gut_man skrev:
Jamen så les innlegget mitt da. Dette er ikke en TEST, men mine SUBJEKTIVE lytteinntrykk. Jeg har aldri hevdet at dette skal være et objektivt stykke journalistikk. Skal man debattere på et saklig nivå, forventer jeg faktisk at motdebattantene setter seg inn i det som debatteres. Og du bekrefter også på din egen måte at nei, du har faktisk ikke hørt plata som jeg henviser til. Jeg slutter meg til J.Finvaag. Vær snill ikke å ødelegge denne tråden. For du avslører rimelig tydelig dine hensikter IMO! Og for ettertiden, forventer du å bli tatt seriøst, bør du vite hva du mener noe om! Det hjelper ikke ikle seg en objektivist "kappe" og forvente at andre skal bøye seg i støvet i respekt for ditt ståsted! Dette er et velment råd, ikke en invitt til ytterligere kverrulering og surmagede kommentarer. Takk!
Jeg har selvfølgelig lest innlegget ditt, faktisk to ganger, det endrer alikevel ikke fakta; at du lovpriser kabler du selv har betalt for.
Som også nevnt av andre tidligere i tråden, jeg ville nå heller ikke betalt for kabler jeg ikke hadde lovprist, sånn bare for å snu flisa litt ;) ..

mvh
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Haakon_Rognlien skrev:
Kan komme greit med å sjekke litt fakta før man kaster seg over tastaturet.
Undertegnede har ALDRI testet Krell KAV 400xi for noe magasin. Den ble benyttet av rent praktiske årsaker som arbeidsverktøy. KAV 400xi har en del rent praktiske og tekniske sider som gjør den spesielt godt egnet til formålet. KAV 400xi ble ellers benyttet av redaksjonelle og vinklingstekniske årsaker i en variant over sammenligningstest i forbindelse med bølgene rundt Tandberg Huldra 10.
Det er faktisk en nødvendighet for en hver hi-fi journalist å eie noe eget utstyr. Og de fleste som leser synes det er ok å vite hva som nyttes i forbindelse med testing.

Mvh
Håkon Rognlien
Det har du helt rett i. jeg har desverre ikke an backcatalog av samtlige fidelity... Selvfølgelig så må alle anmelderene ha eget utstyr, jeg synes også det er ok at det er listet opp hva slags utstyr som er brukt i forbindelse med en test, det er ikke det jeg kritiserer.
jeg synes alikevel premissene for å publisere en slik "test" var feil. hvis alle som kjøper en hifikomponent skal få lov til å skrive en rosende anmeldelse og få den publisert i fidelity - hvilken nytte har da bladet?
Når man kjøper noe nytt så er jo man som oftest ganske euforisk og stolt av nyervervelsen sin, mange kan sågar for en kort stund utrope nettopp deres kjøp til verdens beste xxxx.
Det er dette som er essensen av mine sure og negative innlegg.
jeg kjenner ingen av de som skriver i fidelity eller hjemmekino, men hvis det er slik at fler og fler av artiklene skal bli skrevet av folk som bekrefter at de er fornøyd med sin investering, så klarer ihvertfall jeg meg uten disse bladene.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.471
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Wotg. På tide å legge seg, kommer en ny dag snart. :-[
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
wotg skrev:
Haakon_Rognlien skrev:
Kan komme greit med å sjekke litt fakta før man kaster seg over tastaturet.
Undertegnede har ALDRI testet Krell KAV 400xi for noe magasin. Den ble benyttet av rent praktiske årsaker som arbeidsverktøy. KAV 400xi har en del rent praktiske og tekniske sider som gjør den spesielt godt egnet til formålet. KAV 400xi ble ellers benyttet av redaksjonelle og vinklingstekniske årsaker i en variant over sammenligningstest i forbindelse med bølgene rundt Tandberg Huldra 10.
Det er faktisk en nødvendighet for en hver hi-fi journalist å eie noe eget utstyr. Og de fleste som leser synes det er ok å vite hva som nyttes i forbindelse med testing.

Mvh
Håkon Rognlien
Det har du helt rett i. jeg har desverre ikke an backcatalog av samtlige fidelity... Selvfølgelig så må alle anmelderene ha eget utstyr, jeg synes også det er ok at det er listet opp hva slags utstyr som er brukt i forbindelse med en test, det er ikke det jeg kritiserer.
jeg synes alikevel premissene for å publisere en slik "test" var feil. hvis alle som kjøper en hifikomponent skal få lov til å skrive en rosende anmeldelse og få den publisert i fidelity - hvilken nytte har da bladet?
Når man kjøper noe nytt så er jo man som oftest ganske euforisk og stolt av nyervervelsen sin, mange kan sågar for en kort stund utrope nettopp deres kjøp til verdens beste xxxx.
Det er dette som er essensen av mine sure og negative innlegg.
jeg kjenner ingen av de som skriver i fidelity eller hjemmekino, men hvis det er slik at fler og fler av artiklene skal bli skrevet av folk som bekrefter at de er fornøyd med sin investering, så klarer ihvertfall jeg meg uten disse bladene.
Siden du tar opp dette i min tråd WOTG, føler jeg behov for å kommentere dette, i lys av at det tross alt er mitt innlegg det refereres til. Du leser det som fanden leser bibelen, uten at det virker som om du forstår hva som faktisk står der:

Jeg skrev lytteinntrykkene i perioden jeg brukte på å bestemme meg for hvilken kabel jeg skulle beholde av Black Magic Giant, og AU24. Det jeg har prøvd å beskrive, er prosessen som gjorde at jeg valgte den ene før den andre. Giant kabelen var betalt, men med 4 ukers full retur rett. Denne hadde jeg alle intensjoner om å benytte meg av hvis det viste seg at den over 5000 kroner rimeligere enn AU 24 kabelen (denne var brukt, og derfor mye billigere) var bedre. Forskjellene som jeg opplevde, var imidlertid så store og markante (i mine ører) at jeg derimot valgte å beholde Giant kabelen. Det er kortversjonen av hva som står i innlegget..LES hva som er skrevet, og prøv å FORSTÅ hva som står der før du konkluderer! Og kan du ikke være snill og holde dine meninger om Fidelity til Fidelity tråden? At de har valgt å trykke mine skriblerier, og hva du mener om det, er off topic i denne tråden! Har du derimot spørsmål rundt det jeg har skrevet, svarer jeg gjerne på dem! Hvis dette skal bli en sutretråd/krangletråd, så stenger jeg forøvrig emnet. Det finnes alt for mange av de trådene, og jeg gidder ikke bidra til enda en!
 

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Innlegg
211
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Hvis vi andre ikke svarer wotg på sutringen hans så går han nok lei. Forøvrig så kan jeg ikke se noe i dine betraktninger gut_man, som ikke er legitimt.

Forøvrig er det liddelig moro å spille på BM Rev IC.. Det er en ny verden av dynamikk å hente ut av platene... Denne kabelen MÅ jo være verdens beste... ;D hihi
 
K

kbwh

Gjest
Beklager at jeg drar inn fidelity igjen, men:

Å lese godt beskrevne lytteinntrykk/erfaringer* slik gut_man har gjort her er verdifulle, men det er ikke en TEST.

Skal man teste noe må man gå metodisk til verks. Metode synes å mangle i fidelity, de refererer erfaringer, og slikt får man like gjerne fra medentusiaster.


*Du skriver knakende godt, gut_man!
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
gut_man skrev:
Siden du tar opp dette i min tråd WOTG, føler jeg behov for å kommentere dette, i lys av at det tross alt er mitt innlegg det refereres til. Du leser det som fanden leser bibelen, uten at det virker som om du forstår hva som faktisk står der:

Jeg skrev lytteinntrykkene i perioden jeg brukte på å bestemme meg for hvilken kabel jeg skulle beholde av Black Magic Giant, og AU24. Det jeg har prøvd å beskrive, er prosessen som gjorde at jeg valgte den ene før den andre. Giant kabelen var betalt, men med 4 ukers full retur rett. Denne hadde jeg alle intensjoner om å benytte meg av hvis det viste seg at den over 5000 kroner rimeligere enn AU 24 kabelen (denne var brukt, og derfor mye billigere) var bedre. Forskjellene som jeg opplevde, var imidlertid så store og markante (i mine ører) at jeg derimot valgte å beholde Giant kabelen. Det er kortversjonen av hva som står i innlegget..LES hva som er skrevet, og prøv å FORSTÅ hva som står der før du konkluderer! Og kan du ikke være snill og holde dine meninger om Fidelity til Fidelity tråden? At de har valgt å trykke mine skriblerier, og hva du mener om det, er off topic i denne tråden! Har du derimot spørsmål rundt det jeg har skrevet, svarer jeg gjerne på dem! Hvis dette skal bli en sutretråd/krangletråd, så stenger jeg forøvrig emnet. Det finnes alt for mange av de trådene, og jeg gidder ikke bidra til enda en!
Du skal få lov til å ha tråden din i fred gut-man. Det er helt klart at vi ikke ser ting fra samme standpunkt og vel så det. Men at det skal vere så "farlig" å komme med divergerende mening hadde jeg ikke trodd.
jeg synes fortsatt at "testen" din ikke skulle vært publisert og jeg forbeholder meg retten til å ytre den meningen.

Hvis det er slik at forskjellene er så store som du opplevde, hvorfor ikke tjene en million dollars på det: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15594.0.html
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Valentino skrev:
Beklager at jeg drar inn fidelity igjen, men:

Å lese godt beskrevne lytteinntrykk/erfaringer* slik gut_man har gjort her er verdifulle, men det er ikke en TEST.

Skal man teste noe må man gå metodisk til verks. Metode synes å mangle i fidelity, de refererer erfaringer, og slikt får man like gjerne fra medentusiaster.


*Du skriver knakende godt, gut_man!
Takker for kompliment Valentino. Du har skjønt det!Takk..Jeg har ikke skrevet en Test!
Om fidelity sine metoder, kan man selfølgelig mene hva man vil, også om mine inntrykk! Vi må hjertens gjerne være uenige. Oppegående, reflekterte personer, klarer som regel å diskutere/dette på en saklig, høflig og respektfull måte. For å klare det, må det ligge en grunnleggende respekt for andres meninger/empiri i bunn.
Det finnes selvfølgelig knapper vi kan trykke på for å få temperaturen opp under taket i debattene, men det fører skjelden noe konstruktivt og hyggelig med seg, og det er vel disse knappene jeg hadde håpet at vi kunne holde oss for gode til å trigge..

Forresten, Valentino. Det nærmer seg jul, og jeg regner med at du besøker fødebyen igjen. Kan man friste med Vinyl på VPI, Airtangent og DV XV-1s i den anledning? Du er i hvert fall hjertelig velkommen :)
 
K

kbwh

Gjest
Gjett om det frister! Vi får se hvilken vei blotkaravanen går. Vi har jo fått slikt et digert hus her nå, og kan faktisk innlosjere over lenger tid uten de størte gnisninger. Ikke selg den vinylriggen før jeg har hørt den!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Takk for usedvanlig veformulerte betrakninger om kabler hva de kan og ikke kan bidra med og til, Gut_man. Jeg er enig med ditt alltid like veltalende bysbarn Valentino, du skriver godt!
Min erfaring med BM Giant begrenser seg til et par jumpers som ankom Sevaagloftet for etpar uker siden, men bevare meg vel, de gjorde jobben. Det kommer nok en større pakke fra Paul og kona om en stund, for dette gav virkelig mersmak. ;)

Valentino, din natterangler! Sitter ikke du og lytter til Beethoven på denne tiden av døgnet? ;D
 
B

brand-x

Gjest
Hr.Rognlien !

Med all respekt å melde så har jeg faktisk IKKE brukt ordet test om ditt arbeidsverktøy.... med bidrag menes komentarer eller annen form for innhold som rettes mot ett bestemt produkt.... Og hvis jeg ikke har misforstått dine artikler så omtales denne kavèn som ditt private eie og ikke ett redaksjonelt eie.... Og ja jeg har lest de fleste omtalene fra deg i fidelity og kan derfor ikke se å ha ordlagt meg feil i forhold til hva jeg skrev... så du får mer enn gjerne lese mitt innlegg en gang til sånn for ordens skyld.. misstolkinger er unødvendig..

mvh
Kjell P...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
brand-x skrev:
Hr.Rognlien !

Med all respekt å melde så har jeg faktisk IKKE brukt ordet test om ditt arbeidsverktøy.... med bidrag menes komentarer eller annen form for innhold som rettes mot ett bestemt produkt.... Og hvis jeg ikke har misforstått dine artikler så omtales denne kavèn som ditt private eie og ikke ett redaksjonelt eie.... Og ja jeg har lest de fleste omtalene fra deg i fidelity og kan derfor ikke se å ha ordlagt meg feil i forhold til hva jeg skrev... så du får mer enn gjerne lese mitt innlegg en gang til sånn for ordens skyld.. misstolkinger er unødvendig..

mvh
Kjell P...
og:
Hva er forskjellen på det gut_man skrev og bidragene ang. kav400i til rognlien fra hans tid i bladet og all lovprisingen til Vadseth av hans egenkjøpte DP forsterkere... ?
Jeg undrer på hva du har lest i Fidelity som kan underbygge slike insinuasjoner, i grunn. Undertegnede benyttet Krell av rent praktiske årsaker, om du har noen interesse av det, kan jeg her og nå fortelle hele gjengen at den ikke har en lydtype jeg personlig finner spesielt underholdende.
Hva angår dine påstander om Knuts "lovprisninger" stiller jeg samme spørsmål. Redaktørens valg av arbeidsverktøy kommer til etter en lengre helhetsvurdering, og han legger aldri skjul på at det finnes flere produkter som er bedre på en del felter. Så jeg forstår rett og slett ikke innvendingene.
Jeg synes flere her ser spøkelser ved høylys dag, og de som skriver hi-fi-artikler kjenner seg sjelden igjen i tolkningene som tidvis flyter fritt på denne sentralen.

Mvh
Håkon Rognlien
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
At den som skriver skjelden kjenner seg igjen i tolkninger er jaggu ikke akkurat uvanlig, Håkon...Bare spør enhver som noen gang har fått noe på trykk. Sanseinntrykk er som kjent subjektive. ;D
 

atb

Medlem
Ble medlem
30.10.2003
Innlegg
11
Antall liker
1
Noko av det eg saknar i Fidelity er tekst. Når det gjeld lyd seier ikkje eit bilete meir enn tusen ord. Eit døme er testen av Cary SLP 05 i siste nummer. Flott bilete (men manglar baksida), men omtalen av lyden av produktet er gjort unna på få linjer. Vi får vite at den er kjempegod + nokre positive adjektiv. Dette er kjedeleg å lese samanlikna med ein omtale som er meir omfattande, slik som den fullstendige gut_man si testen er. Eg får meir informasjon, fleire vinklingar. Om eg samanliknar med Stereophile, så er bileta der puslete, men det blir brukt mange sider på teksten. Det gjev også plass til sidesprang som kan vere spanande, til dømes i Michael Fremer sin test av Musical Fidelity 550K Supercharger, der kombinasjonen av 550K og ein 64-modell av Scott forsterkar, blir sagt å vere betre enn det meste av moderne utstyr på fleire måtar. Hadde vore interessant å fått synspunkt frå redaksjonen på dette med tekstlengde. Kan vi håpe på lengre testar, eller er det berre eg som har eit spesielt behov ?
 
P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
Beklager at jeg drar inn fidelity igjen, men:

Å lese godt beskrevne lytteinntrykk/erfaringer* slik gut_man har gjort her er verdifulle, men det er ikke en TEST.

Skal man teste noe må man gå metodisk til verks. Metode synes å mangle i fidelity, de refererer erfaringer, og slikt får man like gjerne fra medentusiaster.


*Du skriver knakende godt, gut_man!
Må si meg helt enig her.
 
A

Afterglow

Gjest
Parelius skrev:
Valentino skrev:
Beklager at jeg drar inn fidelity igjen, men:

Å lese godt beskrevne lytteinntrykk/erfaringer* slik gut_man har gjort her er verdifulle, men det er ikke en TEST.

Skal man teste noe må man gå metodisk til verks. Metode synes å mangle i fidelity, de refererer erfaringer, og slikt får man like gjerne fra medentusiaster.


*Du skriver knakende godt, gut_man!
Må si meg helt enig her.
;D Dere gutta liker å rakke ned på Fidelity ser det ut til. Kan dere ikke heller prøve å gjøre det bedre selv da? Det er så utrolig lettvindt å bare rakke ned på andre. Jeg foreslår at dere setter igang med en gang. Men husk: dere må selvsagt gå mer metodisk til verks. Ellers kommer vi andre til å rakke ned på DERE! ;D ;D ;D

Nei mitt råd er: Slutt med slikt tanketomt vås. Få ut fingeren å skap noe kreativt som kan glede oss andre. Isteden for å komme med slike surmagede oppgulp.

Hva så med meg? spør dere kanskje.... Jeg skrev om mine brukererfaringer her på Sentralen allerede for flere år siden. Det førte bare til en ting: respekt for den jobben de gjør i Fidelity.

Til slutt vil jeg selvsagt rose gut_man for jobben. Bra gjort til å være første gang! Men det er selvsagt mange huller før man kan kalle det noe annet enn dine personlige erfaringer i eget anlegg. Men det er du jo også fullstendig klar over. ;)
Og som sagt: Flere burde følge ditt eksempel.
 
P

Parelius

Gjest
Hvorfor leser ikke Afterglow? Nettopp det som gut_man har gjort er blitt sett på som verdifullt. Det ligger en anerkjennelse i det. Forstår ingenting lengre jeg. Ikke Parelius heller, forsåvidt.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Valentino skrev:
Beklager at jeg drar inn fidelity igjen, men:

Å lese godt beskrevne lytteinntrykk/erfaringer* slik gut_man har gjort her er verdifulle, men det er ikke en TEST.

Skal man teste noe må man gå metodisk til verks. Metode synes å mangle i fidelity, de refererer erfaringer, og slikt får man like gjerne fra medentusiaster.


*Du skriver knakende godt, gut_man!
Må si meg helt enig her.
jeg også. har begynt å vurdere enda sterkere å investere i Black Magic etter at jeg leste det gut_man skrev. :)
 
A

Afterglow

Gjest
Parelius skrev:
Hvorfor leser ikke Afterglow? Nettopp det som gut_man har gjort er blitt sett på som verdifullt. Det ligger en anerkjennelse i det. Forstår ingenting lengre jeg. Ikke Parelius heller, forsåvidt.
Så les mitt innlegg en gang til. Sakte....
Mitt poeng er at man ikke trenger å rakke ned i Fidelity hele tiden. Og da mener jeg ikke bare Valentino, men det ser ut til å gjennomsyre mange innlegg på sentralen for tiden. Eller er det blitt slik automatikk i det at man ikke ser det lenger?
Dette er egentlig en sykdom som man ser mye av ellers i samfunnet også. Man slenger dritt om autoriteter. Men å prøve å gjøre noe selv... ::)
Som sagt er dette ment som et hjertesukk om den generelle innstillingen til alt for mange her på sentralen for tiden.
 
P

Parelius

Gjest
gut_mans innlegg stod opprinnelig i Fidelity. Hva som sies i om Fidelity er vel greit nok?

Resten av pedagogikken er sikkert fin den, men jeg forbeholder meg retten til å kritisere ting uten at jeg dermed skal kunne gjøre ting bedre enn det kritiserte. Poenget er vel å få folk som evner å gjøre noe (gi ut et blad, f. eks.) til å gjøre det ennå bedre? Enkelt og greit. Helt legitimt i de fleste sammenhenger.

(Parelius, som ikke evner å gi ut et hifi-blad, og for det meste kommer med tanketomt vås.))
 
B

brand-x

Gjest
Hr.Rognlien !

For det første skjønner jeg ikke reaksjonen din på noe som var ment positivt til Trådstarters fremgangsmåte for det andre har du gjennom mange tråder her på forumet forsvart nevnte forsterker som arbeidsverktøy... alle som har lest/leser fidelity vet at du er rørmann og jeg har vel ikke påstått noe annet, har jeg.....?

Du kan i det minste forholde deg til hva som er skrevet ..

Og hva angår redaktørens arbeidsverktøy og kommentarer kan du kanskje trenge å lese gjennom ett knippe innhold i fidelity en gang til... slik att rett blir rett....

mvh
kjell P.....
 
K

kbwh

Gjest
Afterglow skrev:
Mitt poeng er at man ikke trenger å rakke ned i Fidelity hele tiden. Og da mener jeg ikke bare Valentino, men det ser ut til å gjennomsyre mange innlegg på sentralen for tiden. Eller er det blitt slik automatikk i det at man ikke ser det lenger?
Dette er egentlig en sykdom som man ser mye av ellers i samfunnet også. Man slenger dritt om autoriteter. Men å prøve å gjøre noe selv... ::)
Som sagt er dette ment som et hjertesukk om den generelle innstillingen til alt for mange her på sentralen for tiden.
Siden jeg nevnes spesielt.
Nedrakking? Jeg kritiserer FIDELITYs redaksjonelle standpunkt slik det fremkommer i lederen i nr. 28. Jeg etterlyser produkttester som er nettopp det. Nå framstår de som (veldig flott presenterte) brukererfaringer (fra folk som har hørt mye hifiutstyr).
Hva er det neste jeg skal se her inne? "VALENTINO RASER MOT FIDELITY!"?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
brand-x skrev:
Hr.Rognlien !

For det første skjønner jeg ikke reaksjonen din på noe som var ment positivt til Trådstarters fremgangsmåte for det andre har du gjennom mange tråder her på forumet forsvart nevnte forsterker som arbeidsverktøy... alle som har lest/leser fidelity vet at du er rørmann og jeg har vel ikke påstått noe annet, har jeg.....?

Du kan i det minste forholde deg til hva som er skrevet ..

Og hva angår redaktørens arbeidsverktøy og kommentarer kan du kanskje trenge å lese gjennom ett knippe innhold i fidelity en gang til... slik att rett blir rett....

mvh
kjell P.....
Skal ikke gjøre dette til en kjekletråd om hvem som sa hva og når, men går med all respekt ut fra at undertegnede har en tanke bedre innsikt i redaktørens pragmatiske innstilling til valg av referanseutstyr enn det leserne av Fidelity har. Og finner lite kritikkverdig i hans måte å forklare prestasjonene fra utstyret som benyttes.

Mvh
Håkon Rognlien
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Kan vi ikke prøve å få tråden tilbake på sporet igjen gutter? Fidelity har sin egen tråd man kan krangle om innholdet og med redaktøren/skribentene...
 
A

Afterglow

Gjest
gut_man skrev:
Kan vi ikke prøve å få tråden tilbake på sporet igjen gutter? Fidelity har sin egen tråd man kan krangle om innholdet og med redaktøren/skribentene...
Greit nok det. Min mening var ikke å ta valentino spesielt men å sende ut en tankevekker generellt til de som i tide og utide kommer med slengbemerkninger/nedrakkinger. Det er nok av de her på Sentralen. Og mange gjør det nok etterhvert av gammel vane, delvis kanskje uten å tenke seg om. Det blir liksom en massesuggesjon på lik linje med sauene i George Orwells bok: "The animal farm". Grisene fortalte sauene en løgn og når de bare gjentok løgnen mange nok ganger begynte sauene å breke det samme i kor. Det fantes til slutt ikke en sau som ikke hadde slukt løgnen. Spørsmålet mitt blir dermed hvor mange sauer som finnes her? ;) ;D
Nei, la oss heller prøve å bidra med noe positivt og konstruktivt!

Det har kommet fram mye ros til din artikkel, gut_man. Og jeg stiller meg bak gratulantene. Ikke fordi det nødvendigvis er verdens beste produkttest, men fordi du faktisk bidrar med noe positivt. Det du skriver har imidlertid mange hull og feilkilder og kan derfor ikke betraktes som annet enn dine brukererfaringer i eget oppsett. Men det sier du jo selv også. ;)
Når du prøver høyttalerkabler kunne det f.eks vært interessant å få sjekket ut andre signalkabler sammen med BM og Au24 høyt.kabler for å få testet ut om det rett og slett bare var god synergi mellom en BM signal- og høytt.kabler eller om det rett og slett er det beste valg. I ditt oppsett, vel å merke. Jeg kunne også ha tenkt meg at du dobbeltsjekket med en annen forsterker.
For at dine skriblerier skulle få mer verdi for oss andre kunne det også vært lurt å fått verifisert resultatet i et anlegg av høyere kvalitet/større oppløsning. Mitt oppsett, som er i en litt høyere prisklasse, gir nok en helt annen oppløsning og ville nok derfor kunne avsløre helt andre egenskaper med disse kablene. Sannsynligvis. Det er derfor et godt stykke igjen før artikkelen befinner seg på samme nivå som staben i Fidelity kan prestere. Det er du sikkert fullstendig klar over også. Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg leste over om en som jublet over det du har skrevet samtidig som han gremmet seg over Fidelity. Ikke til å tro egentlig….

Jeg håper som sagt at flere vil følge ditt eksempel gut_man, å få skrevet ned sine egne erfaringer for å kunne dele sine kunnskaper/erfaringer med andre. Slikt var det mye av før her på Sentralen, la oss håpe at det ennå ikke er for sent; at det går an å få snudd trenden.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Takker for hyggelige ord FMG. Det var et godt forslag, å gjøre testen en gang til.

Som jeg tilføyde på slutten av lytteinntrykkene mine, har det skjedd mye på utstyrsfronten her siden jeg sammenliknet kablene. Du etterlyser bedre utstyr, og du har et poeng. Jeg er enig i antakelsen om at bedre utstyr sannsynligvis vil avsløre enda bedre forskjellene. Jeg er også enig i at man burde prøvd med flere typer utstyr. Når det gjelder det siste, har jeg hatt mye forskjellig det siste året. Ingenting av det jeg har prøvd, har indikert at BM kablene har passet dårlig inn i signalkjeden i hvert fall. Når det gjelder utstyret jeg bruker i dag, frister det å gi en beskrivelse, siden mye av det ikke er helt mainstream:

Høyttalerne er "gamle". Jeg har hatt dem siden 98/99. De er konstruert av Niels Nøreby (Dansk Audio Teknikk) og er en fireveis konstruksjon med Thiel & Partner elementer i samspill med Scan Speak kullfiber basser. Delefilteret er 24dB og har en forholdsvis ekstrem komponentkvalitet. Veiledende pris på ferdige høyttalere var i 96; 74000,- Jeg kan love deg at Ascoltaene mine holder mål mot det aller meste av dagens high end høyttalere (man bør huske på at dette var/er en ekstrem konstruksjon både teknisk og komponentkvalitetsmessig). Mange har hatt sterke meninger om denne høyttaleren, uten å ha hørt den.. Jeg kjenner etterhvert denne høyttaleren veldig godt, og vet hva som er sterke/svake sider. Sterke sider; Oppløsning og dynamikk. Disse høyttalerne har et stort lydbilde (så stort som rommet tillater) og oppleves veldig sammenhengende. Stemmer, piano, akustisk gitar gjengis med en utrolig realisme. Alle klangnyanser kommer frem. Ascoltaene er som en følge av ekstrem oppløsning svært følsom for resten av utstyret i signalkjeden. Den må vel kunne betegnes som vanskelig å få til skikkelig, men den har virkelig vokst i takt med kvaliteten på utstyr jeg har koblet til.

Forsterkere Når det gjelder forsterkeri, er EAR settet også opp en del klasser fra den integrerte Krellen kan jeg trygt si. Forsterkersettet ble valgt fordi det er en utypisk rørkonstruksjon (med mye krefter 70W triode i ren klasse A, dynamikk og oppløsning) som har mye av de beste egenskaper fra både rør og transistor verdenen. Jeg har ikke hatt settet lenge nok til å kunne påberope meg en like inngående kjennskap til egenskaper som med høyttalerne mine, men at forsterkerne er gode, er det ingen tvil om.

Digital kilde Forsell/Base- Andervik moddet DP dac; Denne digitalriggen står seg mot det meste! Oppløsning er ekstremt bra, og musikken presenteres med et bunndrag jeg ikke har hørt fra andre komboer. DAC'en er imidlertid helt avhengig av batteri PSU for å yte på dette nivået. Med standard PSU, blir lyden lite engasjerende, mindre dynamisk, og det fantastiske bass slammet forsvinner. Er også helt avhengig av den svarte DP digitalkabelen for å spille skikkelig. Jeg har prøvd andre kabler, men de funker ikke av en eller annen grunn.. Har ikke utstrakt erfaring med andre high end digitalrigger, og støtter meg til sammenligninger som OMF og Bergensgutta har gjort med EMM Labs, og Base/DP.

Vinylrigg; Har vært "under construction" en liten stund; VPI TNT, Airtangent 2b, Grado reference, og fra tirsdag av; Dynavector DRT XV-1s. Med Grado (som mange elsker å hate) som pickup; spiller dette vanvittig delikat. Alle parameter er på et meget høyt nivå. Kort og godt. Jeg koser meg vanvittig med vinylplater for tiden. Har skrevet mye om mine lytteinntrykk med vinylriggen andre steder, men kan oppsummere med; ekstrem oppløsning, realisme og dynamikk som de mest fremtredende egenskaper. Når den nye pickupen er på plass, er denne vinylriggen en temmelig heftig sak, og jeg er fryktelig spent på hvilke utslag den oppgraderingen vil gi!

Jeg tror at de som har vært og hørt anlegget mitt, vil kunne bekrefte at nettopp oppløsning er en av de sterkeste sider ved anlegget mitt. Og da mener jeg oppløsning i hele frekvensspekteret! Jeg føler virkelig at anlegget mitt har nådd et nivå der jeg forventer at forskjeller i lydsignatur fra kabler og komponenter kommer enda bedre fram enn før. Jeg har hatt noen skikkelige aha opplevelser siste året, da problemer jeg har vært overbevist om at var romrelaterte, faktisk har vært forårsaket av komponenter i anlegget! At det finnes mange bedre anlegg der ute, vet jeg veldig godt. Jeg har hørt opptil flere av dem ;) Men jeg vet også at anlegget mitt har kvaliteter som er på et høyt nivå etterhvert. Og for å komme tilbake til utgangspunktet for tråden; ikke på noe tidspunkt, har Black Magic kablene skjemt seg bort! Jeg føler at de slipper gjennom de kvaliteter jeg har strebet etter i komponentene mine, uten å påvirke noe i gal retning i hvert fall. Det er jo fint at man kan kjøpe en kabel som overlever heftige oppgraderinger i anlegget!

Nå skal jeg undersøke om AU24 kablene kan hentes inn for en ny test! For poenget ditt FMG, var veldig godt!!
 
K

kbwh

Gjest
@Afterglow/FMG.

Du nevner igjen meg i forbindelse med "de som i tide og utide kommer med slengbemerkninger/nedrakkinger".
Slike påstander er verdiløse uten konkretisering. Hvis du vil gi dem verdi må du gjerne gjøre det, men ikke i gut_mans fine tråd, er du snill.
 
H

hordasped

Gjest
Valentino skrev:
@Afterglow/FMG.

Du nevner igjen meg i forbindelse med "de som i tide og utide kommer med slengbemerkninger/nedrakkinger".
Slike påstander er verdiløse uten konkretisering. Hvis du vil gi dem verdi må du gjerne gjøre det, men ikke i gut_mans fine tråd, er du snill.

Forskjellige meninger/synspunkter på dette.

STØTTES
 
A

Afterglow

Gjest
Slik snakker en ekte entusist, gut_man! ;)
Tviler ikke på at du har et bra oppsett, og gratulerer deg som medlem av rør-klubben!

Kabler, som de fleste komponenter i anlegget, kan være ganske fascinerende greier: du kan forandre mening etter hva de er koblet opp på.
Jeg sverget i mange år til Transparent Reference. Etter hvert som oppgraderingsgalskapen utviklet seg så ble imidlertid anlegget en anelse for mørk i klangen. I tillegg satt jeg plutselig bare med balanserte komponenter og kjøpte meg dermed Valahalla XLR kabler på bruktbørsen. Resultat? Dette er noe av det beste kjøpet jeg har gjort! Forskjellene var gedigne! Det var som om noen hadde slått på lyset: lys, luft, dynamikk, detaljer, men aller viktigst: alt ble mye vakrere og mer engasjerende og alt ble malt i flotte farger!
Til kabelskeptikere vil jeg da legge til at jeg like før oppgraderte forsterker og like etterpå oppgraderte høyttalere (Helicon 400 ble byttet ut med Euphonia MS4). Ingen av disse byttene gav mer lydforbedring enn bytte av signalkabel. Siden noen kanskje tror at jeg har gullører kan jeg nevne at jeg et år før testet en Wadia 861 CD-spiller opp mot min egen Capitole. Uten å høre forskjell. Bare for å sette ting i perspektiv.....
I min iver over de fantastiske Valhalla XLR kablene, fortalte jeg om mitt nykjøp til en kamerat som satt med ett dobbelt så dyrt oppsett: Avalon Opus, BAT VK-51SE, Jeff Rowland monoblokker og Transparent Reference hele veien. Han fikk låne med seg mine Valhalla men kom tilbake etter kort tid: De kunne ikke matche Transparent i hans oppsett. Han ville ikke si så mye, men regner med at det ble for stram og lys lyd. I hans anlegg.

Men det er jo også det som gjør denne hobbyen så fascinerende! Det finnes ingen fasitsvar! Alt handler om matching! På samme måte som det å velge forforsterker må gjøres med omhu for å tune lyden dit man vil. Kabler er en komponent i oppsettet det også.
Dette som et apropos til å prøve ut i flere oppsett....

Kunne vært interessant å prøve ut BM høyttalerkabler, men etter å ha byttet fra Transparent Reference via Valhalla til Au24 (1 meters lengde, jo kortere jo bedre....), er jeg nå så fornøyd at jeg ikke er så gira på en ny utprøving. I tillegg er jeg så sikker (i følge Drillo-metoden ca 85-90% ??) på at mine subjektive preferanser vil velge Au24 at jeg ikke vil plage PM Audio med å sende kabler frem og tilbake. (Ps: vil takke de for den gode servicen da jeg for noen år siden fikk prøve ut Silk....).
Hvorfor så fornøyd? Valhalla var bedre høyttalerkabler hvis man skal bruke vanlige hifi-termer som romfølelse og nøyaktighet. Men Au24 er som er rørforsterker på det beste: de sprudler og tilfører noe som gjør musikken vakrere i forhold til den mer stramme og tørre Valhalla. Dette utifra mitt oppsett. Men som sagt så handler det også om subjektive og høyst personlige valg, noe det til syvende og sist gjør når det gjelder high end. Her er jeg altså på linje med Håkon Rognlien! ;)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Mange kloke ord fra FMG. Jeg tror helt ærlig at den kanskje mest undervurderte faktor i vår hobby, er våre forskjellige preferanser! De er en usikkerhetsfaktor som spiller en stor rolle i dommen over det meste av utstyr. Og som er helt uforutsigbar! Det er nettopp derfor at jeg holder meg til noen få hifi blader, og følger noen skribenter over år. Da får man et inntrykk av deres preferanser, og man kan legge til eller trekke i fra ut i fra den kunnskapen. For min del, som ikke er særlig teknisk begavet, er dette mer verdifullt enn all verdens målinger og tester (som jeg bøyer meg for betydningen av). Og som FMG sier, det som er himmelsk flott i mine ører, og i mitt anlegg, oppleves kanskje helt annerledes hos en annen entusiast.. Det er ikke det samme som at en komponent eller en kabel er dårlig!
 

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Innlegg
211
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Godt sagt, gut_man! Dette med preferanser blir ikke nok understreket når kranglingen begynner å minne om et lokalderby i ishockey.

Det du sier om å følge hifiblader over år, og bli klar over en anmelders preferanser er helt nødvendig for å nyte og nytte bladets innhold. Dersom anmelderen så både har ører og penn i orden er det duket for interessant lesing hver gang bladet dukker opp.
 
M

marsboer

Gjest
Jeg synes likevel det er fascinerende at en persons erfaringer med kabel kan lede til krangel hver eneste gang.

Kan man ikke bare ta det som det det er?
 

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Innlegg
211
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Jeg synes likevel det er fascinerende at en persons erfaringer med kabel kan lede til krangel hver eneste gang.

Kan man ikke bare ta det som det det er?
:) Det er veldig vanskelig for enkelte. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
gut_man skrev:
Lyngen skrev:
Men noe må det være mellom der. Litt rart å bruke Au24 jumpere og skinner anbefales ikke ser jeg.
Den billigste og kanskje beste løsningen er jo å gjøre et lite inngrep på høyttaleren din, med loddebolt. På de aller fleste høyttalere går det jo an å lodde av kablene på det ene settet med høyttalerterminaler, for å lodde dem på de resterende terminalene. Billig og bra? Og ikke minst reversibelt hvis man en gang ønsker å selge høyttalerne sine :)
Da må jeg ta ut basselementet for å komme til. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å rote inni høyttalerne :-\.
 
Topp Bunn