Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
Vel, da var et par BM Giant på plass i anlegget. Kabelen den blir sammenlignet med er Audience AU24. Alt som er skrevet om BM Giant ser ut til å stemme. En utrolig detaljrikdom og renhet i lydbildet i hele frekvensområdet. Holografi, perspektiv og plassering er perfekt. Alt dette er langt, langt bedre enn AU24.

Men det er et men. Og det er at mellomtonen føles noe slank og litt tilbaketrukket og mangler noe dynamisk kontrast. Dette står i skarp kontrast til AU24 som nesten har for mye fokus og fylde i mellomtonen og kan ha en tendens til å trekke fram stemmer i litt for stor grad.

Ser at Andrés omtale hos Oslo Audio Society påpeker det samme forhold i denne omtalen: http://www.oslo-audio-society.com/giant.html

Gjør oppmerksom på at det er et demopar jeg har fått. Forhåpentligvis skal kabelen være tilstrekkelig innspilt.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Men det er et men. Og det er at mellomtonen føles noe slank og litt tilbaketrukket og mangler noe dynamisk kontrast. Dette står i skarp kontrast til AU24 som nesten har for mye fokus og fylde i mellomtonen og kan ha en tendens til å trekke fram stemmer i litt for stor grad.
Flott observert (hørt)! Jeg har nå hatt "Giant" i mange måneder, og den kjennetegnes nettopp med en forholdvis linjær mellomtone (men den mangler ikke dynamisk kontrast hos meg). Jeg må innrømme at også jeg var noe misforøyd de første ukene med den litt tilbakelente mellomtonen, men i dag opplever jeg heller at flere andre kabler (bl.a AU24) blir nesten "imponator" i forhold. Dessuten slipper du en pågående øvre-mellomtone, som en del andre kabler favoriserer gjennom sin filtrering. Men i dag (9 måneder etter) legger jeg knapt merke til noen "mangler". Kanskje demoparet mangler litt innspilling?
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
J.Haugen skrev:
Flott observert (hørt)! Jeg har nå hatt "Giant" i mange måneder, og den kjennetegnes nettopp med en forholdvis linjær mellomtone (men den mangler ikke dynamisk kontrast hos meg). Jeg må innrømme at også jeg var noe misforøyd de første ukene med den litt tilbakelente mellomtonen, men i dag opplever jeg heller at flere andre kabler (bl.a AU24) blir nesten "imponator" i forhold. Dessuten slipper du en pågående øvre-mellomtone, som en del andre kabler favoriserer gjennom sin filtrering. Men i dag (9 måneder etter) legger jeg knapt merke til noen "mangler". Kanskje demoparet mangler litt innspilling?
Takk for det. :) Ja, jeg begynner å lure på om kabelen ikke er skikkelig innspilt. Det har rettet seg betraktelig siden jeg først prøvde den. Mulig at jeg allikevel kommer i mål med denne kabelen. Det ville vært bra siden jeg sannsynligvis sparer et lass med penger i forhold til om jeg skulle finne en annen kabel med de samme kvaliteter som Giant.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Det vil vel også ta en stund før man venner seg til en annen høytaler kabel?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Spennende å kunne ta del i alle erfaringene som er gjort med disse kablene. Nå er det to sett Giant på vei hitover også, etter fantastisk gode erfaringer med et sett Giant jumpers. Jeg gleder meg stort, og kommer til å poste lytteintrykk etterhvert.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
levis skrev:
f skrev:
Det vil vel også ta en stund før man venner seg til en annen høytaler kabel?
Og hva mener du med det?


Du får jo en annen lydsignatur!, som det tar litt tid å venne seg til.

Har sikla på Black Magic en stund, og pratet med Paul på torsdag, men det får bli ved en senere anledning.
 
A

Afterglow

Gjest
levis skrev:
f skrev:
Det vil vel også ta en stund før man venner seg til en annen høytaler kabel?
Og hva mener du med det?
Når man prøver noe nytt så tolkes endringer mange ganger (altså ikke alltid) som en forbedring, uansett om det egentlig er en lydforbedring eller ikke.
Det er ikke få ganger opp gjennom årene jeg har byttet forsterker (Doxa, El.comp ECI-1, Densen DM-10, Primare 30.1, Golden Tube Audio SI-50 osv osv....) før jeg så, etter noen uker, begynner å tvile om byttet bare var positivt. På 90-tallet byttet jeg av den grunn forsterker sånn en gang i året; det tok altså noen år før jeg lærte meg å tolke endringer... ::)
F.eks gav ECI-1 mørkere lyd med mektigere bass noe jeg fokuserte veldig på ved byttet fra Doxa. Nå, 10 år etter, ville jeg faktisk ha foretrukket Doxa fordi ECI-1 i min kombinasjon (Dynaudio + Marantz CD) kunne ha en antydning til hardhet i mellomtonen på enkelte innspillinger mens Doxa var mer glatt, røraktig og musikalsk.

Når noen derfor sier at BM gir mer detaljer og litt lysere mellomtone i samme setning blir ihvertfall jeg litt mistenksom. Lysere lyd kan lett tolkes som mer detaljer (jfr. gammeldags Dynaudio-lyd) selv om det egentlig bare er.... lysere lyd.
Nå skal jeg ikke ta fra noen gleden med å ha kjøpt noe som de selv mener er en super-kabel... kanskje er det det også? Jeg ber bare om at man tar tiden til hjelp og lar inntrykkene synke inn... ihvertfall litt... ;)

For meg er det mye viktigere hvordan detaljene blir gjengitt, om kabelen passer inn i balansen i resten av oppsettet, enn hvor mye detaljer man hører. Målet er tross alt ikke å vinne verdensmesteskapet i detaljer, men å oppnå naturtro og virkelighetsnær lyd.
Man kan dra en analog til et TV-bilde. På Elkjøp skrur man opp kontrasten på max på de TV-modellene man vil selge mye av da man vet at kundene foretrekker dette; de tolker et bilde med høy kontrast for å være mer detaljrikt.
Samme analogien kan man dra ved foto: høy kontrast feiltolkes ofte med høy oppløsning.

På 90-tallet satt jeg fremst på stolkanten å nilyttet for å prøve å få med meg mest mulig detaljer på noen få super-innspillinger. Men min erfaring er at imponatorfakter er noe hjernen venner seg med og at man etter en tid er ved status-quo. Nå sitter jeg heller å leser når jeg tester ut nye ting. Hvor bra anlegget spiller avhenger da av hvor mange ganger jeg stopper lesingen og tenker: dette var jaggu flott og naturtro musikk! Og om jeg glemmer å bytte plate fordi alt er så vakkert. 8)
Jeg sitter selv nå å spiller inn mine nyinnkjøp denne høsten: ARC REference 3 og Dali Euphonia MS4. Oppløsning er da selvsagt viktig, men mye viktigere er ting som tredimensjonalitet, dynamikk, glatthet/gjennomsiktighet men at lyden samtidig kan slå gnistrer og vise farger. Kort sagt: at man kan få live-følelsen, at man blir presentrert en illusjon av å være på konsert.

mvh
fmg
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
FMG skrev:
levis skrev:
f skrev:
Det vil vel også ta en stund før man venner seg til en annen høytaler kabel?
Og hva mener du med det?
Når man prøver noe nytt så tolkes endringer mange ganger (altså ikke alltid) som en forbedring, uansett om det egentlig er en lydforbedring eller ikke.
Det er ikke få ganger opp gjennom årene jeg har byttet forsterker (Doxa, El.comp ECI-1, Densen DM-10, Primare 30.1, Golden Tube Audio SI-50 osv osv....) før jeg så, etter noen uker, begynner å tvile om byttet bare var positivt. På 90-tallet byttet jeg av den grunn forsterker sånn en gang i året; det tok altså noen år før jeg lærte meg å tolke endringer... ::)
F.eks gav ECI-1 mørkere lyd med mektigere bass noe jeg fokuserte veldig på ved byttet fra Doxa. Nå, 10 år etter, ville jeg faktisk ha foretrukket Doxa fordi ECI-1 i min kombinasjon (Dynaudio + Marantz CD) kunne ha en antydning til hardhet i mellomtonen på enkelte innspillinger mens Doxa var mer glatt, røraktig og musikalsk.

Når noen derfor sier at BM gir mer detaljer og litt lysere mellomtone i samme setning blir ihvertfall jeg litt mistenksom. Lysere lyd kan lett tolkes som mer detaljer (jfr. gammeldags Dynaudio-lyd) selv om det egentlig bare er.... lysere lyd.
Nå skal jeg ikke ta fra noen gleden med å ha kjøpt noe som de selv mener er en super-kabel... kanskje er det det også? Jeg ber bare om at man tar tiden til hjelp og lar inntrykkene synke inn... ihvertfall litt... ;)

For meg er det mye viktigere hvordan detaljene blir gjengitt, om kabelen passer inn i balansen i resten av oppsettet, enn hvor mye detaljer man hører. Målet er tross alt ikke å vinne verdensmesteskapet i detaljer, men å oppnå naturtro og virkelighetsnær lyd.
Man kan dra en analog til et TV-bilde. På Elkjøp skrur man opp kontrasten på max på de TV-modellene man vil selge mye av da man vet at kundene foretrekker dette; de tolker et bilde med høy kontrast for å være mer detaljrikt.
Samme analogien kan man dra ved foto: høy kontrast feiltolkes ofte med høy oppløsning.
BM Giant oppleves ikke å ha en lys mellomtone her hos meg i hvertfall. Mine Ascoltaer er superkritiske akkurat i mellomtone området. Jeg valgte gull terminering nettopp fordi det angivelig skulle gi en litt varmere klangsignatur. Mellomtonen med Giant og BM forøvrig oppleves i mitt anlegg som superoppløst og dynamisk. Dynamisk kontrast er det heller ingenting i veien med. Det at jeg ikke har vurdrertoppgradering av kabelen etter å ha brukt den en god stund nå, er for meg et kvalitetstegn. Som tidligere nevnt har jeg siden lytteintrykkene ble skrevet, byttet nesten alle komponenter. Jeg har hatt alle muligheter for å bytte ut kablene, men har ikke følt behovet for det. Det kan selvsagt endre seg etterhvert, men foreløpig har jeg slått meg til ro med BM i hele signalkjeden.

Jeg har også opplevd å oppfatte forandringer som forbedringer, for så å lure etter en stund. FMG peker på noe vesentlig her. Det er ikke alltid at forandringer er til det bedre. I forhold til Giant kablene, har jeg til nå ikke vært i tvil om at de passer svært godt inn i mitt anlegg. Fint å registrere at J,Haugen også har erfaringer som stemmer godt overens med mine egne.
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
f skrev:
levis skrev:
f skrev:
Det vil vel også ta en stund før man venner seg til en annen høytaler kabel?
Og hva mener du med det?
Du får jo en annen lydsignatur!, som det tar litt tid å venne seg til.

Har sikla på Black Magic en stund, og pratet med Paul på torsdag, men det får bli ved en senere anledning.
Jeg venner meg ikke til lyd. Jeg vet hva jeg vil ha og jeg tolker ikke annerledes lyd som bedre lyd som noen antyder her. Når jeg tester nytt utstyr har jeg de første timene et helt avslappet forhold til hva jeg hører og tar ikke hastige avgjørelser. Jeg har testet mye utstyr som i de fleste tilfellene faller i gjennom og blir sendt i retur. Og det gjelder kabler også.
 

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Innlegg
54
Antall liker
0
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen. Det er nok tilfelle med den kabelen jeg fikk tilsendt. Alt det jeg hadde å utsette på mellomtoneområdet har nå falt på plass. For moro skyld koblet jeg AU24 inn igjen. Jeg ble nesten lamslått av hvor stor forskjell det er mellom disse kablene, og hvor mye bedre BM Giant er på alle områder.

Tatt i betraktning alle de gode omtalene AU24 får så må BM Giant være et skikkelig røverkjøp. Kan ikke annet enn å anbefale denne kabelen. Pass bare på at den er innspillt og yter optimalt først........... ;)
 

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Innlegg
211
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen. Det er nok tilfelle med den kabelen jeg fikk tilsendt. Alt det jeg hadde å utsette på mellomtoneområdet har nå falt på plass. For moro skyld koblet jeg AU24 inn igjen. Jeg ble nesten lamslått av hvor stor forskjell det er mellom disse kablene, og hvor mye bedre BM Giant er på alle områder.

Tatt i betraktning alle de gode omtalene AU24 får så må BM Giant være et skikkelig røverkjøp. Kan ikke annet enn å anbefale denne kabelen. Pass bare på at den er innspillt og yter optimalt først........... ;)
Du må skrive slikt med veldig små bokstaver, Levis, så ikke Måle-naziene ser deg!! ;D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen.
Når je trudde je hadde hørt alt.....

PK
 
J

Jurassic

Gjest
pks skrev:
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen.
Når je trudde je hadde hørt alt.....

PK
Det er jo ikke så fryktelig lenge siden du var subjektivist (Audionet).

Og nå har du blitt en hardbarka objektivist.

Synes det virker ganske benløst av deg jeg.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
pks skrev:
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen.
Når je trudde je hadde hørt alt.....

PK
Man kan da ikke ha "hørt" alt i en alder av 20 år!? ;)

Kan ikke folk få fortelle sine opplevelser om BM kabelen i denne tråden, uten at den blir gjennomsyret :(
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Jurassic skrev:
pks skrev:
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen.
Når je trudde je hadde hørt alt.....

PK
Det er jo ikke så fryktelig lenge siden du var subjektivist (Audionet).

Og nå har du blitt en hardbarka objektivist.

Synes det virker ganske benløst av deg jeg.
Leser du tråden, så har jeg aldri påstått å ha hørt forskjell på kabler noen gang, så det er sagt.

Kviet meg til å kjøpe noen Kimber-greier tel 300 kroner, dom var jo fine dom.

Men, jeg ødla ikke den koslige tråden med kabelkrangling.

Har kansje blitt litt negativ til dette, men det søren meg mye rart som blir påstått.

Pk
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
FallenA skrev:
pks skrev:
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen.
Når je trudde je hadde hørt alt.....

PK
Man kan da ikke ha "hørt" alt i en alder av 20 år!? ;)

Kan ikke folk få fortelle sine opplevelser om BM kabelen i denne tråden, uten at den blir gjennomsyret :(
Det er Pm-Audio sin påstand jeg kommenterte.

PK
 
A

Afterglow

Gjest
pks skrev:
FallenA skrev:
pks skrev:
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen.
Når je trudde je hadde hørt alt.....

PK
Man kan da ikke ha "hørt" alt i en alder av 20 år!? ;)

Kan ikke folk få fortelle sine opplevelser om BM kabelen i denne tråden, uten at den blir gjennomsyret :(
Det er Pm-Audio sin påstand jeg kommenterte.

PK
For en som bruker Biltema-kabler så skjønner jeg at du ikke er videre interessert i forskjeller på uinnspilte og innspilte BM-kabler. Det blir jo som å sitte å brenne sakte opp i helvete mens man hører to engler i himmelen diskutere om hvilken farge de mener er vakrest på vingene sine: off-white eller kaffe-latte: Diskusjonen blir på en måte uinteressant i den store sammenhengen.... ;D ;D ;D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
FMG skrev:
pks skrev:
FallenA skrev:
pks skrev:
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen.
Når je trudde je hadde hørt alt.....

PK
Man kan da ikke ha "hørt" alt i en alder av 20 år!? ;)

Kan ikke folk få fortelle sine opplevelser om BM kabelen i denne tråden, uten at den blir gjennomsyret :(
Det er Pm-Audio sin påstand jeg kommenterte.

PK
For en som bruker Biltema-kabler så skjønner jeg at du ikke er videre interessert i forskjeller på uinnspilte og innspilte BM-kabler. Det blir jo som å sitte å brenne sakte opp i helvete mens man hører to engler i himmelen diskutere om hvilken farge de mener er vakrest på vingene sine: off-white eller kaffe-latte: Diskusjonen blir på en måte uinteressant i den store sammenhengen.... ;D ;D ;D
Nå var det vel heller ikke uinnspilte vs innspilte (eller innbrente, for den del), men kabler som har "ligget ubrukt en stund", altså mistet "innbrenningen" sin. Søkt nok.

Kablene mine er supra mikrofonkabel og PR-solidcore terminert med biltema XLR, Jack og bananplugger. Strømkabler er Clas Ohlson.

Pk
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
pks skrev:
FMG skrev:
pks skrev:
FallenA skrev:
pks skrev:
levis skrev:
Snakket nettopp med PM audio. De sier at kabler som har ligget ubrukt en stund trenger litt spilletid før de yter optimalt igjen.
Når je trudde je hadde hørt alt.....

PK
Man kan da ikke ha "hørt" alt i en alder av 20 år!? ;)

Kan ikke folk få fortelle sine opplevelser om BM kabelen i denne tråden, uten at den blir gjennomsyret :(
Det er Pm-Audio sin påstand jeg kommenterte.

PK
For en som bruker Biltema-kabler så skjønner jeg at du ikke er videre interessert i forskjeller på uinnspilte og innspilte BM-kabler. Det blir jo som å sitte å brenne sakte opp i helvete mens man hører to engler i himmelen diskutere om hvilken farge de mener er vakrest på vingene sine: off-white eller kaffe-latte: Diskusjonen blir på en måte uinteressant i den store sammenhengen.... ;D ;D ;D
Nå var det vel heller ikke uinnspilte vs innspilte (eller innbrente, for den del), men kabler som har "ligget ubrukt en stund", altså mistet "innbrenningen" sin. Søkt nok.

Kablene mine er supra mikrofonkabel og PR-solidcore terminert med biltema XLR, Jack og bananplugger. Strømkabler er Clas Ohlson.


Pk
Hvem spurte???
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Nå var det vel heller ikke uinnspilte vs innspilte (eller innbrente, for den del), men kabler som har "ligget ubrukt en stund", altså mistet "innbrenningen" sin. Søkt nok.


Pk
Slik er det med (nesten alle) mangen ting, en innkjørt motor feks er litt treg og tung etter den har stått stille en stund, eller du føler deg litt rusten på gamle kunster som du mestret fint før, ;) osv osv..

Dårlig sammenligning sier du, men det er jo rart at ett slikt fenomen er alle andre steder enn i hifi sammenheng.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
bwd skrev:
Nå var det vel heller ikke uinnspilte vs innspilte (eller innbrente, for den del), men kabler som har "ligget ubrukt en stund", altså mistet "innbrenningen" sin. Søkt nok.


Pk
Slik er det med (nesten alle) mangen ting, en innkjørt motor feks er litt treg og tung etter den har stått stille en stund, eller du føler deg litt rusten på gamle kunster som du mestret fint før, ;) osv osv..

Dårlig sammenligning sier du, men det er jo rart at ett slikt fenomen er alle andre steder enn i hifi sammenheng.
Sammenligner du en motor med en kobbertråd?
Er det strømkablene til motoren som det skjer noe med?

Necroth skrev:
Hvem spurte???
Rettet bare FMG, for signaturen min kan jo gi feil intrykk av hva som brukes.
Det var bare det at selve kablene ikke er biltema, men plugger.
Slengte det med som en bisetning, desverre. Var ikke meningen.

PK
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kommer litt i etterkant, men jeg har full forståelse av at noen ganger må redaksjonen kutte i en artikkeltekst for at den skal passe inn i bladet. Dette kommer kanskje litt overrumplende på en gjesteskribent som ikke er så vant til hvordan en redaksjon jobber for å sette sammen et blad, men for dem som skriver ofte for magasiner, så er dette ganske vanlig. Det beste er egentlig å avtale antall tegn på forhånd, så blir ingen av partene så overrasket. Det er ofte vanskelig og tidkrevende for redaksjonen å kutte også, men som regel må bladet gå opp i et antall sider som er delelig med 4, og da må det ofte tas redaksjonelle valg.
 
Topp Bunn