Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    Tractrix 200 fra Autotech har en veldig tjukk rollover og har mindre diffraksjon og beamer litt mer enn klassiske Tractrix.....teoretisk sett.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med smart kjøp - dette er jo egentlig veldig billig - tror ikke du finner noe som matcher til denne prisen , i hvert fall ikke tatt i betraktning at det nærmest er plug and play, og med forrige eier i bakgrunn som assistent.

    Forsøkte meg på Hornlyd og å gribbe tak i dcm50 , men han var standhaftig - bra for deg !

    mvh
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Ja, er jo veldig glad i å bygge ting selv, så det var vel kanskje litt karakterbrudd å kjøpe et såpass ferdig oppsett, men HELhetspakken var rett og slett for fristende til at jeg klarte å holde meg unna ;)

    Får heller legge energien ned i delefilter ratting og diskant-uttesting.
    og kanskje litt finér-legging om jeg kjenner dragningen mot treverks-finish :rolleyes:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.962
    Antall liker
    104.500
    Torget vurderinger
    23
    Synes ikke du burde Beitofisere denne riggen...:rolleyes:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Synes ikke du burde Beitofisere denne riggen...:rolleyes:
    For sent - har allerede meldt meg på rosemalingskurs og funnet frem den mest kvistrike og gulnede furu-finéren jeg kunne finne.

    Neida, liker stilen, så de forblir nok Tactical Stealth Operator Sort slik "skaperen" skapte dem ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.962
    Antall liker
    104.500
    Torget vurderinger
    23
    Du kan jo greit finere mellombass kassene - men stativet til horn/drivere er det sikkert MYE enklere å få reprodusert i bjerkefiner - tegningene finnes nok klare, bare å starte vaffelpressa.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.962
    Antall liker
    104.500
    Torget vurderinger
    23
    PS; kommer bortom og rakker ned på det hele en kveld...:cool:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Hehe, om du bare gir meg noen dager med AL-ratting, og for å prøve å få orden på de durende forsterkerne så er du velkommen til å komme bortom og lovprise og genierklære så mye du orker.

    Får nok ta meg en tur opp og sparke litt i dekkene til din rigg først, slik at jeg har litt kjappe defensive stikk å komme med når du blir for kritisk ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    Be han ta med TAD 2002

    Og senk det store hornet litt

    :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.962
    Antall liker
    104.500
    Torget vurderinger
    23
    Er vel best å la han leke litt med det han allerede har....
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Hmm.. tror nok jeg må prøve disse Anaview ampene dine etterhvert - har byttet litt om på ting, men får det ikke helt tyst nok.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    Hmm.. tror nok jeg må prøve disse Anaview ampene dine etterhvert - har byttet litt om på ting, men får det ikke helt tyst nok.
    Når vi først spilte musikk hos tenkte jeg ikke mer over det.

    Men husker selv at Pass Labs XA30 støyet vesentlig mere en de små First Watt forsterkerne. Anaview er enda tystere. Siden har ikke susing vært noe jeg har tenkt på.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.798
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det 200 hornet som støyer? Det har vel bra følsomhet i forhold til resten?
    En metode for få ned støy generert av effektforsterker er sette på en L-Pad før drivern.
    Demp en god del og korriger etterpå med AL.

    Steike kul avatar! :D Skikkelig bjarnetv varemerke!!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Hmm.. tror nok jeg må prøve disse Anaview ampene dine etterhvert - har byttet litt om på ting, men får det ikke helt tyst nok.
    Når vi først spilte musikk hos tenkte jeg ikke mer over det.

    Men husker selv at Pass Labs XA30 støyet vesentlig mere en de små First Watt forsterkerne. Anaview er enda tystere. Siden har ikke susing vært noe jeg har tenkt på.
    bakgrunns-sus definitivt ikke noe man klarer å overse når man hører på rolig musikk. kraftige greier på full guffe går fint ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Er det 200 hornet som støyer? Det har vel bra følsomhet i forhold til resten?
    En metode for få ned støy generert av effektforsterker er sette på en L-Pad før drivern.
    Demp en god del og korriger etterpå med AL.

    Steike kul avatar! :D Skikkelig bjarnetv varemerke!!
    begge horna suser, men det er nok 200 horna som er verst.
    har vel noen variable L-padder liggende og slenge ett eller annet sted, så de kan vel brukes som midlertidig krykke.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.798
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det bør fungere det :)
    Monter inn mellom beskyttelsekondis som sikkert Hornlyd leverte med og kråkebollen.

    Er kult design på den drivern! :)

    Kråkebollen.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.798
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mener å ha sett en ALE avhengig også en eller annen plass?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    foreløpig AL ratting, for de som liker å se på denslags.
    synes det gikk greit med både bass-boost og treble-boost, så har dem på foreløpig.
    kommer nok til å bli mye bytting frem og tilbake i ukene fremover, for å se at jeg ikke ratter meg i feil retning.

    neste store skritt blir vel å prøve RAAL

    simulert target:
    Skjermbilde 2018-01-22 kl. 21.15.26.jpg


    individuelle drivere.
    må stappe en av ampene med høyere gain på subene etterhvert.
    Skjermbilde 2018-01-22 kl. 21.16.40.jpg


    og korreksjonsvinduet, med diverse settings.
    Skjermbilde 2018-01-22 kl. 21.18.53.png
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.798
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    12tom to the rescue!
    Der var den! :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd å lage target med 0% minphase i bunn og 100% i top? Det hadde vært artig å høre hvordan det virker med horn.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Nei, har ikke bevegd med bortpå minimumfase knappen enda.
    Er det bra greier?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    3.628
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du må nesten bare prøve. Det hjelper hos meg når høyttalerne står tett på veggen for å få en mer naturlig lyd. Når de står med mer luft rundt seg og rommet blir akustisk dempet er ikke behovet der, men da er det heller ingen preringing.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    kveldens test er RAAL diskantene i hornriggen.

    DSCN6093.jpg


    Deler ved 2800hz, og det låter umiddelbart bedre oppover i øvre diskant enn før (ikke noe overraskelse), men blir kanskje litt vel høflig i forhold til horndiskanten i bunn når det må deles såpass lavt.

    bra til den litt mer laidback lyden fra dipolene, men ikke så bra til en aggresiv hornrigg ;)

    tror nok RAAL'en forsvinner ut igjen, og at det blir videre jobbing med kompresjonsdrivere fremover.

    RAALen er også 10db mindre følsom enn mellomtonen, så det hadde jo ikke vært noen perfekt match uansett, men kjekt å prøve er det jo :rolleyes:
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    kveldens test er RAAL diskantene i hornriggen.

    Vis vedlegget 477564

    Deler ved 2800hz, og det låter umiddelbart bedre oppover i øvre diskant enn før (ikke noe overraskelse), men blir kanskje litt vel høflig i forhold til horndiskanten i bunn når det må deles såpass lavt.

    bra til den litt mer laidback lyden fra dipolene, men ikke så bra til en aggresiv hornrigg ;)

    tror nok RAAL'en forsvinner ut igjen, og at det blir videre jobbing med kompresjonsdrivere fremover.

    RAALen er også 10db mindre følsom enn mellomtonen, så det hadde jo ikke vært noen perfekt match uansett, men kjekt å prøve er det jo :rolleyes:
    Artig at du tester. Selv har jeg aldri hørt en horndiskant som er brukbar, men det sier nok mer om de jeg har hørt enn teknologien i seg selv. Hadde likevel blitt overrasket om et skikkelig kvalitetsbånd i seg selv ikke låt bedre. Finnes det kompresjonsdrivere som kan låte like godt i toppen som et godt bånd?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    kveldens test er RAAL diskantene i hornriggen.

    Deler ved 2800hz, og det låter umiddelbart bedre oppover i øvre diskant enn før (ikke noe overraskelse), men blir kanskje litt vel høflig i forhold til horndiskanten i bunn når det må deles såpass lavt.

    bra til den litt mer laidback lyden fra dipolene, men ikke så bra til en aggresiv hornrigg ;)

    tror nok RAAL'en forsvinner ut igjen, og at det blir videre jobbing med kompresjonsdrivere fremover.

    RAALen er også 10db mindre følsom enn mellomtonen, så det hadde jo ikke vært noen perfekt match uansett, men kjekt å prøve er det jo :rolleyes:
    Artig at du tester. Selv har jeg aldri hørt en horndiskant som er brukbar, men det sier nok mer om de jeg har hørt enn teknologien i seg selv. Hadde likevel blitt overrasket om et skikkelig kvalitetsbånd i seg selv ikke låt bedre. Finnes det kompresjonsdrivere som kan låte like godt i toppen som et godt bånd?
    Tja, si det? RAAL'ene er jo de beste diskantene jeg har hørt oppover i frekvens, så jeg forstår jo veldig godt hva du mener.

    Det kommer jo som vanlig helt an på delefrekvensen man er avhengig av, og hvilke kompromisser man velger.
    Båndene hadde nok kommet mye bedre ut av det kom jeg kunne ha delt noen tusen hertz høyere.

    Delt såpass lavt som jeg må, så merker man umiddelbart at f.eks trompeter mister litt av energien og snerret de hadde med kompresjonsdiskanten.

    Nå har jeg ikke hørt noen horn-superdiskant enda, men ser jo for meg at de burde klare å konkurrere med bånd over 10K?

    Dagens løsning med 18sound nd1020 i tractrix 1000 har dog lite å komme med over 11K, så der må det gjøres noe ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.962
    Antall liker
    104.500
    Torget vurderinger
    23


    Finnes det kompresjonsdrivere som kan låte like godt i toppen som et godt bånd?

    Med fare for å virke arrogant; ja - det finnes flere horndiskanter som har enda mer å by på enn bånd.
    Og da synser jeg ikke, har prøvd ut det meste inkl. slemmere saker enn det som er på bildet.
    That being said - nest etter bælgromme horn så kommer RAAL's Lazy bånddiskant, delt ved minimum 5 k.


    diskantsamling.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23


    Finnes det kompresjonsdrivere som kan låte like godt i toppen som et godt bånd?

    Med fare for å virke arrogant; ja - det finnes flere horndiskanter som har enda mer å by på enn bånd.
    Og da synser jeg ikke, har prøvd ut det meste inkl. slemmere saker enn det som er på bildet.
    That being said - nest etter bælgromme horn så kommer RAAL's Lazy bånddiskant, delt ved minimum 5 k.


    Vis vedlegget 477574
    Det var et helt åpent spørsmål uten undertoner selv om det kanskje kunne virke slik. Min drøm ville vært en diskant med oppløsning, detaljering og finesse som et bånd men med dynamikk og kapasitet som et horn.

    Helst i en ferdig konstruksjon.:rolleyes:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    TAD ET-703 og Fostex T500 dekker det behovet, ingen tvil om det.

    Har hørt TAD og har Fostex. Mulig at JBL 2405 også gjør jobben. Er for lenge siden jeg hørte den til at jeg kan uttale meg. Dessuten er prisdifferansen mellom JBL og Fostex så liten at jeg ville gått for Fostex.

    Et annet alternativ er å prøve beryllium i Tractrix 1000. I ditt romslige rom bjarnetv så er ikke Tractrix 1000 så sårbar for beaming og da kan det hende at du føler du er i mål selv om de nevnte diskanter fra TAD og Fostex gir det lille ekstra.



    Når det gjelder bånddiskanter og elektrostater så låter det luftig og vakkert men faller totalt gjennom hva dynamikk angår sammenlignet med kompresjonsdrivere og 703/T500 IMO.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvor høyt oppad kan du dele mellomtonehorna?
    Det ligger et par Fostex T500 mkll på børsen.
    Men de bør vel ikke deles noe særlig lavere enn 7/8k.

    Om du kan bruke de, kan du hive ut RAAL.:p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn