Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Har ikke hørt så mye rock de siste årene, men denne traff skikkelig og har herved fått mitt offisielle stamp of approval.
    Kanskje fordi den er såpass jazzy?

    Verdt å sjekke ut om man liker musikk ;)

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bra skive.:)
    Låter fett rett fra tuben på Sennheizer Momentum.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Plutselig ble det mulighet for filmavspilling i heimen!

    Man forstår hvor prioriteringene ligger når man dekker til en hvit vegg med diffusorer, for deretter å kjøpe et hvitt lerret man kan dra opp foran diffusorene igjen de få gangene man skal se film... :rolleyes:

    DSCN6022.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kjører du film fra hardisk?
    Det er den eneste måten jeg har klart å kjøre film uten tidsforsinkelse med Audiolense.
    Men så blir pokkern meg god filmlyd også da.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    jepp. har ikke funnet ut av hvordan man kan streame med forsinket bilde gjennom jriver enda, så foreløpig er det kun filmer fra disk.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Og plutselig var man blitt medlem nr.18 av Fantometklubben, så nå er det bare å vandre gatelangs nattestid og dele ut hakk i skallen og varig men til byens utyske.

    DSCN6027.jpg
    DSCN6030.jpg


    takk til sluket for årets desidert beste julegave :D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Julen er over, nyåret kun noen timer unna - kanskje på tide med en liten nyttårs-sang? :cool:

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Dagen anbefaling er en forbasket bra plate basert på gammel armensk folkemusikk.
    Det høres kanskje ikke så fristende ut, men om man hopper over den så går man definitivt glipp av en liten perle!



     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    64.755
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er vel et stykke fra mitt musikalske nedslagsfelt, men med den anbefalingen må jeg jo gi det en sjanse. Lagret og klar til å akkompagnere søndagens morgenkaffe.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg lytter til alskens musikk, og skal teste denne i kveld om jeg finner den på Tidal.
    Eventuelt Youtuben. Mye rart å finne der og.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Er vel et stykke fra mitt musikalske nedslagsfelt, men med den anbefalingen må jeg jo gi det en sjanse. Lagret og klar til å akkompagnere søndagens morgenkaffe.
    Det er riktig innstilling!
    Om man ikke hører så mye på klassisk, men f.eks liker "jazz på svenska, så kan man se på denne platen som dens litt mer avslappede armenske bestefar.

    Komitas er jo også en interessant karakter, og kan vel sies å være en slags Armenias Grieg.

    https://www.gramophone.co.uk/feature/a-new-sound-world-discover-the-piano-music-of-komitas

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.014
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er vel et stykke fra mitt musikalske nedslagsfelt, men med den anbefalingen må jeg jo gi det en sjanse. Lagret og klar til å akkompagnere søndagens morgenkaffe.
    Satser på tur med hund etterfulgt av frokost og så i sofaen foran anlegget med kaffe&sjokolade og litt armensk on the side 8)
    Takk for tips bjarnetv
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    64.755
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så det var der de havnet. Litt usikker på om det er lekkert eller tøft, så jeg tar med begge :) Du har vel litt jobb fremover med å «skru deg inn» til ønsket lydbilde. Hadde vært interessant om du skrev litt om det fremover, uten å bli så teknisk at jeg faller av i første sving :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.953
    Torget vurderinger
    24
    Fett oppsett, maskulin estetikk. Ser utrolig tøft ut.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Så det var der de havnet. Litt usikker på om det er lekkert eller tøft, så jeg tar med begge :) Du har vel litt jobb fremover med å «skru deg inn» til ønsket lydbilde. Hadde vært interessant om du skrev litt om det fremover, uten å bli så teknisk at jeg faller av i første sving :)

    ja, fikk dradd med meg Hans Erik til å hjelpe til å sette opp her hjemme slik at jeg kunne vurdere om jeg ville kjøpe dem.
    kan allerede avsløre at de blir ;)

    bruker foreløpig samme Audiolense target og hakket mindre tidskorrigering i topp og mellomtone enn jeg gjorde med dipolene, og må si det låter forbasket bra her nå, selv før jeg har testet forskjellige delepunkter osv.

    eneste problemet jeg har nå, er at ampene støyer litt for mye for disse fintfølende elementene, men skal bytte litt rundt på dem slik at de mest bråkete får bassjobben og så må jeg rydde opp i kabelsalaten, som sikkert gjør sitt :rolleyes:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med knalltøffe hønn. :D:D:D
    Dette må jeg få høre på.

    Sliter med støy jeg også etter anskaffelse av TAD kompdriver (høy tomgangsus). Må skaffe meg ny amp.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Gratulerer med knalltøffe hønn. :D:D:D
    Dette må jeg få høre på.

    Sliter med støy jeg også etter anskaffelse av TAD kompdriver (høy tomgangsus). Må skaffe meg ny amp.
    ja kunne jo ikke bare sitte med lua i neven og se på at du også kjøpte horn, så jeg kastet meg på karusellen mens den fortsatt gikk!

    mellomtoneampen min er jo en 80talls 200W sumo andromeda, og den er definitivt ikke laget med følsomme horn i tankene.
    litt synd, for av alle forsterkere jeg har prøvd, så er det faktisk den som har mest naturlig mellomtone :p

    var en tur på OHC og hørte på duo mezzo xd slik at jeg kunne se hva jeg kunne forvente, og jeg må vel kunne komme med en påstand om at disse faktisk slår dem når det kommer til homogenitet og tydelig phantom center. kanskje AL som fikser biffen?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Grattis! Har nok siklet på disse selv, men det var ikke rette tiden for innkjøp. Flott at noen kjøpte de de hele og at de ikke ble solgt i deler. Vanvittig tøffe. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.798
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte høyttalere bjarnetv!
    De der er virkelig pene og se til! Låter garantert knall!! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.746
    Antall liker
    14.991
    Sted
    Langesund
    Ikke så rart at disse nye skapningene slår de gamle på morofaktor, skulle nesten bare mangle. Hva annet en raal var det i de andre forresten? og ble absolutt alle parametre med lyden bedre?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    i tillegg til RAAL var det L.cao alnico 8" fulltone i minimal baffel mellomtone og dobble l26roy i h-baffel bass.
    subbene er eminence LAB12 tapped horn, og blir med videre.

    Nå hadde jeg etter min mening fått rattet inn dipolene veldig bra før jeg byttet, så det var ikke noen store mangler i gamleanlegget, men man kommer ikke unna at det manglet litt fysisk kraft i mellomtonen og midbassen.

    med de nye HT så er det naturligvis en mer tydelig opplevelsen av energi og størrelse på instrumentene i nedre og øvre mellomtone.

    Det som var dipolenes store styrke var enormt bra pinpointing og holografi.
    man kunne nesten sitte med rutenett og laserpenn og peike på hvor lydene kom fra.

    Hornene er overraskende bra på denslags de også, men ikke helt i samme liga (enda)

    tenker jeg skal prøve med RAAL'ene i denne konstruksjonen etterhvert, for å se om litt av pinpointingen og diskant-taktiliteten ligger der.
    horndiskanten spiller mye bedre enn jeg hadde trodd, og er verken kornete eller sibilant, men man hører at den ikke spiller like høyt opp og like vektløst som RAAL'en.

    alt i alt så lover dette veldig bra, med tanke på at jeg har hatt et halvt år til å ratte og forfine dipolene i Audiolense, og kun en kveld til å ratte hornene :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    Er glad for at de havner i et møblert hjem. Stuen er enda flottere enn man kan se på bildet. Og for en takhøyde! Her kommer hornriggen virkelig til sin rett. Den lille beamingen helt øverst i Tractrix 1000 (i forhold til et horn med konstant spredning som sprer bredere helt øverst) var ikke så fremtredende i ditt rom som i mitt. Egentlig helt uproblematisk med mindre du skal ha fire personer i sofaen som lytter kritisk.

    Susingen i det ekstremt følsomme mellomtonehornet kan du fikse med en Anaview AMS0100 som koster knapper og glansbilder.

    Audiolense var latterlig enkelt, 10 minutter AL tilsvarer 4 timer Groundsound tid.

    Dipolene dine var meget godt sydd sammen og RAAL har mange likhetstrekk som Fostex T500 helt øverst med en vektløs og superluftig øvre diskant. I og med at RAAL ble brukt ned til 2K var den litt snill. Det er vesentlig mere smekk i en kompresjonsdriver, og det selv i den lille snille 18 Sound ND1020 med 1 1/3 tommers membran av kunststoff:

    http://www.eighteensound.com/Portals/0/PDFs/ND1020.PDF

    18 Sound drivern er helt fri for skarpe kanter på dårlige overstyrte opptak av kvinnevokal (min benchmark).
    Hvis du tester en diskantdriver på topp med titan eller beryllium så vil du oppleve enda større attakk og detaljering. Om du trenger / setter pris på det vet jeg ikke. Det er kun en liten nyanse. Du må gjerne låne Radian berylliumsdriverne mine når den ene kommer tilbake fra service.

    Jeg har ikke hørt denne men har fått den anbefalt. Ser lovende ut på målingene:

    18Sound | ND1090

    Slik jeg hørte systemet, halvferdig rattet, så er jeg sikker på at du ikke trenger å teste de mellomstore Tractrix 600 horna. La heller de store spille til 2000-2800 Hz. Dersom overlappingen er like bra på 2800 som 2000 så velg 2800. Da får du litt bedre overlapp spredningsmessig og mindre stress på den lille drivern.

    Assistenten:

    EECB223C-F0BB-4021-83DC-B08E58496772.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.746
    Antall liker
    14.991
    Sted
    Langesund
    i tillegg til RAAL var det L.cao alnico 8" fulltone i minimal baffel mellomtone og dobble l26roy i h-baffel bass.
    subbene er eminence LAB12 tapped horn, og blir med videre.

    Nå hadde jeg etter min mening fått rattet inn dipolene veldig bra før jeg byttet, så det var ikke noen store mangler i gamleanlegget, men man kommer ikke unna at det manglet litt fysisk kraft i mellomtonen og midbassen.

    med de nye HT så er det naturligvis en mer tydelig opplevelsen av energi og størrelse på instrumentene i nedre og øvre mellomtone.

    Det som var dipolenes store styrke var enormt bra pinpointing og holografi.
    man kunne nesten sitte med rutenett og laserpenn og peike på hvor lydene kom fra.

    Hornene er overraskende bra på denslags de også, men ikke helt i samme liga (enda)

    tenker jeg skal prøve med RAAL'ene i denne konstruksjonen etterhvert, for å se om litt av pinpointingen og diskant-taktiliteten ligger der.
    horndiskanten spiller mye bedre enn jeg hadde trodd, og er verken kornete eller sibilant, men man hører at den ikke spiller like høyt opp og like vektløst som RAAL'en.

    alt i alt så lover dette veldig bra, med tanke på at jeg har hatt et halvt år til å ratte og forfine dipolene i Audiolense, og kun en kveld til å ratte hornene :)
    Veldig artig og forståelig vending i valg av oppsett. Skal ikke kimse av den fysiske tilstedeværelsen i middbass og langt opp i mellomtonen.

    Hvis det klaffer med raalen i oppsettet ditt er jeg veldig lysten på en evaluering av nettopp den, da jeg lenge har hatt lyst til og prøve noe annet enn Beyma tpl150 her hjemme.
    Det jeg leser om den er at den kan bli noe "lett" i signaturen, noe jeg ikke tror passer anlegget mitt eller min lydfilosofi. Problemet blir kanskje mindre her som jeg kan dele helt oppe ved 3500 Hz.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.902
    Antall liker
    10.773
    Torget vurderinger
    10
    Den impedanskurven på B&C DCM50 så rett og slett ikke grei ut.
    Gjør ikke noe. Låter uansett bedre enn JBL 2446 og korrigeres fint med DSP i området fra 2000 Hz og oppover som er litt opp og ned. Det er også flere der ute som kjører drivern passivt og da langt opp. JBL og TAD låter anstrengt under 600 Hz. B&C DCM er en av svært får 2 toms drivere som kan dras ned til 400 Hz, kanskje den eneste som er kommersielt tilgjengelig i dag. Og...en kompresjonsdriver har ekstremt mye bedre impulsrespons og ditto lave forvrengning enn hvilken som helst dynamisk driver i verden. Been there done that :)

    PS! Det er drivere i millionklassen som ikke måler perfekt men som låter fantastisk. F eks de i en Tractrix konstruksjon til 8 millioner eller deromkring, korrigert med FIR.

    PS2! Siden jeg nevnte målinger :) (før TAD4003 foreningen kommer på banen). Å sammenligne en komplett rigg til kr 28.000,- med TAD4003 (kun driveren) som man kanskje får tak i til kr 75.000,- inn til landet er ikke relevant. De kan heller ikke brukes ned til 400 Hz. Og TAD4003 trenger diskant IMO hvis man skal makse.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.798
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den impedanskurven på B&C DCM50 så rett og slett ikke grei ut.
    Gjør nok ikke så mye.
    Slike impedanskurver forteller ikke allverden, men identifiserer gjerne nedre grensefrekvens for driver slik jeg har tolket det.
    2446 sin kurve ser heller ikke helt ok ut :)

    Når man putter på hornet så vil impedanskurven forandre seg. JBL CD horn lager mye rart her.
    I andre ende, slik jeg har forsttt det, er JMLC profilen veldig snill på dette området.


    Det er ikke så mange drivere som er speccet til å dra lasset ned til 400 som Hornlyd nevner. BMS klarer det.
    2446 er nevnt, den har rett og slett et arbeidsområde som er høyere, 800-4k finner jeg ut om en skal bruke de der de makser.


    Hornlyd kommer med masse tips, og kjenner nok disse pene kreasjonene inn og ut! ;)
    Kos deg med de bjarnetv!! Med AL kan du kjapt og fint teste forskjellige delefrekvenser! Et flott verktøy!

    Mvh
    oks
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.746
    Antall liker
    14.991
    Sted
    Langesund
    Den impedanskurven på B&C DCM50 så rett og slett ikke grei ut.
    Gjør ikke noe. Låter uansett bedre enn JBL 2446 og korrigeres fint med DSP i området fra 2000 Hz og oppover som er litt opp og ned. Det er også flere der ute som kjører drivern passivt og da langt opp. JBL og TAD låter anstrengt under 600 Hz. B&C DCM er en av svært får 2 toms drivere som kan dras ned til 400 Hz, kanskje den eneste som er kommersielt tilgjengelig i dag. Og...en kompresjonsdriver har ekstremt mye bedre impulsrespons og ditto lave forvrengning enn hvilken som helst dynamisk driver i verden. Been there done that :)

    PS! Det er drivere i millionklassen som ikke måler perfekt men som låter fantastisk. F eks de i en Tractrix konstruksjon til 8 millioner eller deromkring, korrigert med FIR.

    PS2! Siden jeg nevnte målinger :) (før TAD4003 foreningen kommer på banen). Å sammenligne en komplett rigg til kr 28.000,- med TAD4003 (kun driveren) som man kanskje får tak i til kr 75.000,- inn til landet er ikke relevant. De kan heller ikke brukes ned til 400 Hz. Og TAD4003 trenger diskant IMO hvis man skal makse.
    Det er fint å ha en som deg HEL Det er bare å spørre så kommer all fakta på bordet:)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn