Bjarnetv's hi-fi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.081
    Antall liker
    2.325
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Hvilke delefrekvenser bruker du ? Jeg jukser litt på 12" hos meg med litt hjelp fra Eq på miksen før Al. ..og de har qts på 0,3...


    Mvh
    ArneM
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    12" Tapped horn sub opp til 70hz
    10" mellombass opp til 200hz
    8" mellomtone opp til 2000hz, og så RAAL over det.

    Deleflankene er basert på å matche off axis responsen mellom de forskjellige elementene slik at jeg får forholdsvis kontrollert spredning hele veien opp.
    Den store utfordringen er overgangen 8" til 10", da jeg kjører minimal baffel i mellomtonen, og 8" ikke liker å spille så lavt.
    fordelen med minimal baffel er at mellomtonen låter veldig naturlig, men man ofrer litt fysisk smekk i mellombassen...
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.910
    Antall liker
    4.422
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    kvelden fortsetter i det melankolske hjørnet med ichiko aoba
    takker så mye for de gode musikkbitene du deler her ;) må føyes til på må ha listen , og ikke minst smakfullt oppsett og rom med med mye følelser og stil du har ! :)
    ser du også har sansen for mye japansk også artig blanding ! :) en skikkelig feelgood tråd som har sniket seg innpå ;)
    mvh
    ivan
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.945
    Antall liker
    104.459
    Torget vurderinger
    23
    Lcao er ganske gode elementer, oldschool seøvsagt hehe.. Har du 6" også?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Nope, bare 8"
    Er vel er en slags kopi av et gammelt Diatone element.
    I det minste hardt inspirert.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Ble sittende å tenke her i kveld om det fantes noen plater som jeg virkelig aldri gikk lei, som jeg fortsatte å spille år etter år, og som fortsatt den dag i dag ligger på toppen av playlisten min?

    Det fantes et par, men en troner helt på toppen.

    Dette soundtracket har jeg seriøst spilt av minimum en gang i måneden i snart 10 år nå, og jeg tror faktiske jeg om mulig liker det enda bedre nå enn for 10 år siden.

    Jeg snakker jo selvfølgelig om soundracket til Turn A Gundam ;)

    Det er rett og slett helt jævlig bra, at det er synd det aldri kommer til å bli mer kjent grunnet sitt, kanskje litt sære opphav. :rolleyes:









    Bonusinfo:
    Alles favoritt scifi kunstner Syd Mead stod for mekanisk design på serien ;)

     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Fikk en diger eske fra Sofsci (gjennom andersvik audio) i går. var ekstremt tung og uhåndterlig, men var lur nok til å kjøre de 200 metrene til postkontoret ;)
    eksemplarisk pakket med mye beskyttelse og godt skrudd sammen.
    IMG_2795 (1).jpg


    opp på veggen med dem!
    DSCN5856.jpg


    fikk også med litt ekstra cara stoff, slik at jeg kunne trekke om de to grå jeg hadde fra før.
    DSCN5853.jpg


    en ganske simpel konstruksjon, bestående av porøse trefiberplater.
    DSCN5854.jpg


    "nesten usynlig" der den står og koser seg på toppen av sub'ene :rolleyes:
    DSCN5861.jpg


    Her gjelder det å jobbe raskt, så ungkarshulen blir ferdig "akkustikkifisert" før det kommer noe kvinnfolk inn i bildet og vil være med å bestemme 8)
    DSCN5859.jpg
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.081
    Antall liker
    2.325
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Viktig å gjøre ferdig bula før fruentimmeret kommer å peker ..... Bare husk å stå på krava [emoji16][emoji16]


    Mvh
    ArneM
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Har ikke satt opp for måling i REW enda, så har ikke gjort noen vannfall målinger - bare fyrt opp AL, målt og generert filter basert på den gamle targeten.

    REW og vannfall vel neste punkt på plakaten tenker jeg.

    Måtte jo selvfølgelig flytte litt på ting for å få hengt opp greiene, så HT står også litt annerledes, siden jeg ikke merket gulvet med tape :rolleyes:
    fikk en dip i XO mellom sub og bass på den ene HT, så må ta å kikke litt nærmere på plasseringen for å se hva som er årsaken.

    Når det kommer til akustikken i rommet generelt så synes jeg de gjorde en god jobb.
    Blir fort veldig mye ekko i disse typiske bygårds-stuene, men nå føler jeg det er ganske bra her.

    SofSci lover jo veldig god effekt veldig langt ned i bass-registeret, men hvor mye man kan stole på målingene deres vet man jo ikke før man har målt selv.
    De følger, som de fleste andre akustikk produsenter, ikke den standardiserte målemetoden som f.eks RPG bruker.

    nå er jeg uansett klart å bli forkjølet, så kritisk bedømming av resultatet får vente til alle sansene er 100% på plass igjen :p
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.081
    Antall liker
    2.325
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Har ikke satt opp for måling i REW enda, så har ikke gjort noen vannfall målinger - bare fyrt opp AL, målt og generert filter basert på den gamle targeten.

    REW og vannfall vel neste punkt på plakaten tenker jeg.

    Måtte jo selvfølgelig flytte litt på ting for å få hengt opp greiene, så HT står også litt annerledes, siden jeg ikke merket gulvet med tape :rolleyes:
    fikk en dip i XO mellom sub og bass på den ene HT, så må ta å kikke litt nærmere på plasseringen for å se hva som er årsaken.

    Når det kommer til akustikken i rommet generelt så synes jeg de gjorde en god jobb.
    Blir fort veldig mye ekko i disse typiske bygårds-stuene, men nå føler jeg det er ganske bra her.

    SofSci lover jo veldig god effekt veldig langt ned i bass-registeret, men hvor mye man kan stole på målingene deres vet man jo ikke før man har målt selv.
    De følger, som de fleste andre akustikk produsenter, ikke den standardiserte målemetoden som f.eks RPG bruker.

    nå er jeg uansett klart å bli forkjølet, så kritisk bedømming av resultatet får vente til alle sansene er 100% på plass igjen :p
    Oppbyggningen ser jo ikke ut til å ta så langt ned men det vil jo evt. måling avsløre.
    Jeg har et par stabler med løs lava bak mitt system og det hjalp på rundt 200Hz men det skal forstørres når arbeidslysta kommer.....
    Du må jo nesten ha flytta endel hvis du plutselig får forskjell på ny måling eller ?
    Da får du mekke å måle til sansene er på plass igjen :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Bjarne: å måle store subhorn er kinkig. Spesielt delayberegning i AL

    Prøv å gå inn i manually remove measurement noise og se om AL har klipt bort noe av impulsen på basshorna. Den er jo typisk veldig svak. Dette reddet dagen hos meg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Bjarne: å måle store subhorn er kinkig. Spesielt delayberegning i AL

    Prøv å gå inn i manually remove measurement noise og se om AL har klipt bort noe av impulsen på basshorna. Den er jo typisk veldig svak. Dette reddet dagen hos meg
    takk for tips, dette skal jeg sjekke!
    har jo ikke peiling på hva 80% av funksjonene i AL gjør, så er sikkert veldig mye som kan bli bedre med litt tips og triks.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du flytter hva AL filtrerer bort med et museklikk. Pass på at programmet får med hele impulsen! Du må zoooome godt inn
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.081
    Antall liker
    2.325
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    Vi begynner å bli ganske mange i nærheten av Oslo som kjører AL.... Etter det ikkje på tide med et treff hos en eller annen å dele litt erfaringer ?


    Mvh
    ArneM
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Vi begynner å bli ganske mange i nærheten av Oslo som kjører AL.... Etter det ikkje på tide med et treff hos en eller annen å dele litt erfaringer ?


    Mvh
    ArneM
    vi får det nok til etterhvert, men det er jaggu vanskelig nok å disponere sin egen tid, så ser for meg at det kan bli litt arbeid å finne et tidspunkt som passer for flere.
    og helst vil vi jo ha en flink fyr på møtet, slik at det ikke bare er en gjeng med nybegynnere som lager mer problemer enn vi løser ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Du flytter hva AL filtrerer bort med et museklikk. Pass på at programmet får med hele impulsen! Du må zoooome godt inn
    Forstod meg ikke helt på det vinduet, men trykte nå på venstre siden av impulsresponsen til suben, slik at den blå (filtrerte) linjen fikk med like mye som den røde (ufiltrerte).

    Det fjernet i alle fall dip'en, så da var det nok tilnærmet riktig plass jeg trykket ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Og der var de skrudd på plass.
    DSCN5892.jpg


    ser nesten litt "smått" ut på bilder, men det føles ganske monumentalt i virkeligheten - jeg liker det!

    veldig fornøyd med finishen på dem også.
    gikk for Ask etter mange søvnløse netter med vurdering, og det var heldigvis riktig valg :)

    Har to forskjellige plasseringsmåter å velge mellom, men prøver denne først, da den er mest estetisk.
    (den andre er å splitte dem i to per side bak HT, med åpning i midten)

    da er det bare å fyre opp anlegget og se om jeg kan høre noe forskjell :rolleyes:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Trengt bare en låt for å konkludere med at dette var DRITFETT!!!!!
    Liveinnspillinger føles ekstremt virkelighetstro, og rommet har blitt 100 ganger så stort!

    Hatten av for mattematikerne i RPG, de kan jaggu meg sakene sine.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Det er nesten litt rart hvordan en gjeng med spiler på en vegg kan påvirke lyden fra høyttalerene såpass mye, spesielt med tanke på at AL allerede jobber så svetten flyr med å forme lyden og rydde opp i rommet (noe den gjør sjokkerende bra)

    Er bare å innse at rommet er og blir en forlengelse av høyttalerene, og selv om romkorrigering fikser mye, så er det dessverre ingen erstatning for fysiske tiltak.

    Er også nesten litt synd å måtte dra frem de eldste flosklene i hifi-ordboken, men det ble virkelig en solid oppgradering i homogenitet og balanse i lydbildet.
    Endelig føles det som om vokalistene virkelig står der i rommet og synger igjen, slik jeg husker det fra mine gamle ESL63.

    Har nå nådd et punkt med 50/50 kostnadsfordeling mellom akustikkprodukter og høyttalere. (om man ignorerer elektronikken)
    føler faktisk det var en fornuftig fordeling av budsjettet! ;D

    DSCN5884.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    det er 1D diffusorer, så de sprer bare horisontalt.
    2D diffusorer sprer også vertikalt, så de er ikke like egnet til å plassere i ørehøyde - de trives best i f.eks tak.

    Denne modellen heter Modffractal, og er en modernisering av de gamle QRD diffusorene.

    den har en "forminsket" versjon av diffusoren inne i hver brønn, som tar over diffuseringen når man beveger seg opp i frekvens.
    resultatet er at den diffuserer hele frekvensområdet fra rundt 400-20000hz.

    Random-Incidence-Performance-Data-Custom.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Om noen lurte så er jeg fortsatt fornøyd!
    Kan herved offisielt skrive under på at diffusorer på bakveggen er en Nobrainer™ for åpne baffler.

    Er selvfølgelig ikke ferdig med akkustikkifiseringen av rommet, men neste avsnitt i fortellingen forblir "hemmelig" litt til ;)

    DSCN5896.jpg
    DSCN5900.jpg
    DSCN5902.jpg
    DSCN5904.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Var en tur innom bjarnetv's casa i forgårs.
    Staselig hule du har. Omtrent noe sånt jeg og kona vil ha når barna er ute av redet.

    Finish på bjarnetv's DIY høyttalere er i en helt annen liga enn det jeg tukler med i kjeller'n min.
    Lyden er også på førsteklasse av det lille jeg hørte på (...kremt, alt for lavt volum for meg)
    Det har lett for å bli mye prating og skravling ved slike besøk, og det er jo bæltrivelig (for å sitere en annen veteran på hfs). Så jeg fikk jo ikke hørt så mye som jeg kunne ønske meg.
    Veldig fin tonal balanse som jeg liker og et bredt stort lydbilde med nøyaktig pinpointing.
    Jeg burde egentlig ikke bedømme andres lyd etter x antall vinglass til sushien tidligere på kvelden men skitt au.
    Du har mye spennende musikk som jeg gjerne kommer tilbake til å få hørt når tidsklemma ikke strammer så hardt som den gjør om dagen. (unger&jobb)
    Kommer meg alt for lite ut i felten.
    Takk for nye spennende lån av ht elementer, takk for hjemmelaget goood eplekake, kaffe og yuzu-sake. Den var skikkelig sur, men jækla god ;)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Hehe, jeg har jo gullører så trenger ikke så høyt volum for å bli fornøyd, men får vel skru opp litt mer for anledningen neste gang du er innom ;)

    Ser frem til å komme oppom en tur høre hva du ender opp med selv etterhvert.
    Forhåpentligvis får jeg smake litt frityrstekt dorade også 8)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Noen er redde for å lage skruehull i veggene, spesielt om de er nymalte og vakre.
    jeg derimot, har alt for lav IQ til å engste meg over denslags...

    la oss se hva som befinner seg bak her.
    1.jpg


    se der ja, et flott hull.
    2.jpg


    ble det litt vanskelig å kutte alle stenderene uten å herpe hele veggen, så hullet måtte noen cm til siden slik at håndsagen kunne gjøre jobben sin.
    3.jpg


    Der var det jaggu meg akkurat plass til en 120x80 og 10cm tykk RPG Absorbor!
    Hvem skulle trodd!
    4.jpg


    litt sparkel og maling for å skjule de værste skavankene.
    5.jpg


    som en hanske
    6.jpg


    opp med hyllene igjen.
    7.jpg


    og vipps var ett stykk usynlig absorbent på plass bak hodet :)
    8.jpg


    nå er det bare å gli ned i sofaen og nyte EKTE "sort bakgrunn" :cool:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blir ny måling med nytt filter da....:cool:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Det er vel ikke noe nødvendighet, men det kan jo ikke skade med en liten måling.
    Må jo prøve ut litt mer filter før jeg bytter over fra L.cao til b200.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Lite å skrive om her for tiden, da jeg har rattet meg inn på et lydbilde som passer meg veldig bra.
    Synes jeg har funnet en bra balanse mellom gøy/korrekt, så det spiller bra på både elektro, klassisk og jazz.

    Tror jeg venter med å prøve ut Visaton mellomtonene så jeg ikke roter meg bort fra godlyden med en gang ;)

    DSCN6004.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.810
    Antall liker
    5.476
    Sted
    oslo
    Denne er bare på utlån fra United, men kjenner at jeg skulle ønske jeg hadde et uåpnet eksemplar liggende jeg også ;)
    synes det var en umiddelbart likandes PU.

    Kommer nok til å bytte mye mellom denne og PTG/II de neste dagene for å bli bedre kjent med forskjellene.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.239
    Antall liker
    33.264
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ja skal bli moro å høre hva du syns om den.

    Vi rakk ikke å få sammenligna den med ptgII i går, så bra du tar jobben aleine.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn