Betyr rom eller hifien mest?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Lad os nu ikke gøre dette mere kompliceret end det er , vi har et anlæg som skal afleverer så perfekt lyd som det er muligt, dette er det vigtigste, og her er det mange gange højtalerne som indirekte er problemet , bl.a. fordi man forsøger at kompenserer for mangler/fejl i det optagende materiale, eller i selve elektronikken med basreflex, open-baffel , rundstrålende højtalere osv....

    Er man interesseret i hi-fi så er den direkte lyd dei ønskes og ikke andet , så lidt bidrag fra rum og højtaler som muligt er målet, og det er bl.a. det LEDE går ud på , fordi vi er mennesker, så dur det ikke at spille i et lyddødt rum som man ellers skulle tro var det ideale i denne sammenhæng.

    Derfor LEDE, fordi vi tolker trigge/reagerer på forkanten af lyden , og er den direkte lyd korrekt så er vi i stand til at udelukke alt andet som er uvæsentligt for vurderingen af det akustiske oplevelse og nøjagtighed.
    Er den direkte lyd ikke korrekt så vil vi lede efter nye signaler/spor, eller mere sandsynligt blive forstyrret at senerer kommende bidrag til lyden, som typisk er forårsaget af forkert gengivelse fra anlægget.

    Når vi har modtaget et korrekt gengivet direkte signal så kan vi genskabe den oprindelige begivenhed , hvis refleksioner er dæmpet eller komme meget for sent så vil man automatisk udelukke denne informationer som uvæsentlige for oplevelsen, hvis der ikke ligefrem er tale om en decideret ekkoeffekt.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjenner ikke til LEDE, men tror jeg forstår direkte lyd.
    Du mener da høyttalere som er enten lukket kasse, horn eller infinite baffle? :)
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Jeg kjenner ikke til LEDE, men tror jeg forstår direkte lyd.
    Du mener da høyttalere som er enten lukket kasse, horn eller infinite baffle? :)
    Ja det er korrekt forstået , bortset fra at jeg mener at horn har en uacceptabel farvning af lyden som ødelægger stort set alt, klang , rytme, og struktur i lyden, det er dog et ganske udmærket kompromis hvor store områder skal dækkes med lyd eksempelvis ved en rockkoncert.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg kjenner ikke til LEDE, men tror jeg forstår direkte lyd.
    Du mener da høyttalere som er enten lukket kasse, horn eller infinite baffle? :)
    Ja det er korrekt forstået , bortset fra at jeg mener at horn har en uacceptabel farvning af lyden som ødelægger stort set alt, klang , rytme, og struktur i lyden, det er dog et ganske udmærket kompromis hvor store områder skal dækkes med lyd eksempelvis ved en rockkoncert.
    Gjort riktig, synes jeg også horn gjør en god figur.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for god info begge to! :)
    Lærte noe her jeg! :)

    Alle konstruksjonene har jo sine fordeler og bakdeler.
    Om jeg kan tørre komme med en påstand. OB bass virker på meg veldig direkte siden det ikke trykksetter rommet på samme måte som lukket kasse eller bassrefleks..
    Kommenter gjerne! :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg tror lytteren betyr mest! Mange her som omfavner, for meg, uakseptable løsninger: horn, SLOB, OB, 25W amper, kasettspillere osv. Derfor må jeg konkludere med at lytteren betyr mest.
     
    Sist redigert:

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Jeg tror lytteren betyr mest! Mange her som omfavner for meg uakseptable løsninger, horn, SLOB, OB, 25W amper, kasettspillere osv. Derfor må jeg konkludere med at lytteren betyr mest.
    Du er som vanligt bare en i.... at hører på, som konsekvent skal mene det modsatte af hvad jeg mener uanset hvor logisk og rigtigt det er.

    Jeg vil garanterer dig at alle er enige når lyden er rigtig. Ligesom alle er enige når lyden er dårlig, og så kan du selv gætte hvad der sker midt imellem disse to yderpunkter
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg tror lytteren betyr mest! Mange her som omfavner for meg uakseptable løsninger, horn, SLOB, OB, 25W amper, kasettspillere osv. Derfor må jeg konkludere med at lytteren betyr mest.
    Du er som vanligt bare en i.... at hører på, som konsekvent skal mene det modsatte af hvad jeg mener uanset hvor logisk og rigtigt det er.

    Jeg vil garanterer dig at aller er enige når lyden er rigtig. Ligesom aller er enige når lyden er rigtig dårlig, og så kan du selv gætte hvad der sker midt imellem disse to yderpunkter
    Ok, da forsto jeg. Var ikke noe motsetninger i hva jeg skrev, bare du som misforsto! At du kaller meg for en idiot klarer jeg fint å leve med og tillater meg å være uenig i dine spirituelle oppfatninger når det måtte passe meg. Ser ikke på deg som noen guru!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror lytteren betyr mest! Mange her som omfavner, for meg, uakseptable løsninger, horn: SLOB, OB, 25W amper, kasettspillere osv. Derfor må jeg konkludere med at lytteren betyr mest.
    Helt enig. Sist jeg sjekket var det lytteren som satte premissene for hvordan han vil ha lyden. Og med så mange ulike typer av gjengivelse som finnes i de 1000 hjem så har lytteren mest å si..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.670
    Antall liker
    35.637
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er vi interesserede i hi-fi så er den direkte lyd det eneste vi ønsker og ikke andet , vi ønsker så lidt bidrag fra rum og højtaler som muligt, og det er det bl.a. LEDE går ud på , fordi vi er mennesker så dur det ikke at spille i et lyddødt rum som man ellers skulle tro var det ideale i denne sammenhæng.

    Derfor LEDE, fordi vi er istand til som mennesker at trigge/reagerer på forkanten af lyden , og er den direkte lyd korrekt så er vi i stand til at udelukke alt andet som uvæsentligt for vurderingen af det akustiske oplevelse og nøjagtighed. Er den direkte lyd ikke korrekt så vil vi lede efter nye signaler/spor, eller mere sandsynligt blive forstyrret at senerer kommende bidrag til lyden, som typisk er forårsaget af forkert gengivelse fra anlægget.
    Som i tidligere diskusjoner er jeg fundamentalt uenig. Kun direktelyd er ingen garanti for "god lyd". Snarere tvert om. Derimot er det et poeng at det spektrale innholdet av refleksjonene stemmer med direktelyden. Høyttalere med dårlig polarrespons krever omfattende behandling av refleksjonspunkter, mens høyttalere med jevn polarrespons gjør det ikke.

    Jeg kan godt poste et antall linker til studier som viser dette, men regner med at det bare leder til at vi lærer et par nye danske gloser.
     
    Sist redigert:

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Jeg tror lytteren betyr mest! Mange her som omfavner for meg uakseptable løsninger, horn, SLOB, OB, 25W amper, kasettspillere osv. Derfor må jeg konkludere med at lytteren betyr mest.
    Du er som vanligt bare en i.... at hører på, som konsekvent skal mene det modsatte af hvad jeg mener uanset hvor logisk og rigtigt det er.

    Jeg vil garanterer dig at alle er enige når lyden er rigtig. Ligesom alle er enige når lyden er dårlig, og så kan du selv gætte hvad der sker midt imellem disse to yderpunkter
    Ok, da forsto jeg. Var ikke noe motsetninger i hva jeg skrev, bare du som misforsto! At du kaller meg for en idiot klarer jeg fint å leve med og tillater meg å være uenig i dine spirituelle oppfatninger når det måtte passe meg. Ser ikke på deg som noen guru!
    Jo det mener jeg der er, du siger at lytteren betyder mest, det gør lytteren kun efter min mening når lyden som sagt hverken er fugl eller fisk, (når lyden er den bløde mellemvare ) så kommer smag og præferencer typisk i spil som den afgørende faktor for vurderingen.

    Hvad skulle man ellers bruge, ja man kunne sige at lortet ikke lyder som det skal og derfor er ubrugeligt til hi-fi slut færdig, men det er de færreste som er så konsekvente.

    Vi står så tilbage med at vi eventuelt kan diskuterer smag og præferencer, efter min mening er dette umuligt, og det er i øvrigt ikke noget jeg gider beskæftige mig med.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Siden kortvarig ønsker å være så personlig utfordrer jeg deg: Få se et bilde og beskrivelse av ditt anlegg. Mistenker nemlig at din aggressive fremtoning bunner ut i en mangel på noe eget. Mistenker også sterkt at du sitter på en trang loftshybel et eller annet sted og ergrer deg over alt du ikke har... Så kom igjen, gi litt av deg selv!
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.996
    Antall liker
    10.681
    Sted
    Skien
    Jeg tror lytteren betyr mest! Mange her som omfavner, for meg, uakseptable løsninger: horn, SLOB, OB, 25W amper, kasettspillere osv. Derfor må jeg konkludere med at lytteren betyr mest.
    +1

    Mvh: Espen L
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Er vi interesserede i hi-fi så er den direkte lyd det eneste vi ønsker og ikke andet , vi ønsker så lidt bidrag fra rum og højtaler som muligt, og det er det bl.a. LEDE går ud på , fordi vi er mennesker så dur det ikke at spille i et lyddødt rum som man ellers skulle tro var det ideale i denne sammenhæng.

    Derfor LEDE, fordi vi er istand til som mennesker at trigge/reagerer på forkanten af lyden , og er den direkte lyd korrekt så er vi i stand til at udelukke alt andet som uvæsentligt for vurderingen af det akustiske oplevelse og nøjagtighed. Er den direkte lyd ikke korrekt så vil vi lede efter nye signaler/spor, eller mere sandsynligt blive forstyrret at senerer kommende bidrag til lyden, som typisk er forårsaget af forkert gengivelse fra anlægget.
    Som i tidligere diskusjoner er jeg fundamentalt uenig. Kun direktelyd er ingen garanti for "god lyd". Snarere tvert om.
    Jeg taler om hi-fi , du taler om en form for tilpasning og kompensering for anlæggets mangle og ikke mindst optagelsens mangler.

    Er anlægget godt og afleverer et korrekt output, og er optagelsen korrekt lavet, så er situationen den at alle fortrække at høre optagelsen, og ikke alle mulige mere eller mindre mærkelige tilskud fra rum og anlæg.

    Jeg tør godt udvide denne definition til at det gælder for alle optagelser dårlige som gode, og alle genre af musik.

    Hvad jeg ikke selv troede på tidligere.
    Men musik har en "tone/sound" som er ufattelig svær at slå ihjel, en tone vi alle kender, når den "tone" rammes så kan man gengive alt musik også uden at akustikken er helt perfekt, men naturligvis kan man øge præcision og mindske farvning af musikken/lyden ved at optimerer akustikken. Så hvorfor ikke gøre det.

    Er det hi-fi som det drejer sig om, så mener jeg at akustikken bør optimeres således at man man modtager så meget direkte lyd som muligt. Her er bl.a. LEDE et godt bud.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.717
    Antall liker
    103.623
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som om rom/ht skal bli de nye kablene.... kombatantene er i god form!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan kan du løsrive anlegg /hifi fra rommet det står i og lytteren som bruker det vinterand / sommerand / ekstremsound? Og hvilket anlegg sitter du på selv siden du besitter de universelle sannheter for alle innen denne hobbyen?
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Mange ganger kan det være lurt å tenke gjennom om det man skriver har noen konstuktiv verdi eller om man kanskje like godt kan la være å poste enkelte ting.
    Synes generelt innlegg 161 fra Arve satte pennen i penalet.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Mange ganger kan det være lurt å tenke gjennom om det man skriver har noen konstuktiv verdi eller om man kanskje like godt kan la være å poste enkelte ting.
    Synes generelt innlegg 161 fra Arve satte pennen i penalet.
    Så bra! Da regner jeg ovenstående som ditt siste innspill og lar oss andre få diskutere videre om vi ønsker?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Et par av innleggene her no, hadde en konvertert de til musikk, hadde de vert like matnyttig som å sitte å lytte til Pink Noise!

    La en ting være klinkende klart, hverken Dipol, Kasse, Bassrefleks, Horn eller IB er feilkonstruksjoner!
    Men en har fint muligheten til å velge det konstruksjons prisippet som gjerne passer best i sitt eget rom, og gjerne til egen smak!

    Hvor stor er en fisk? Hvor rundt er et hjul? Hvor lang er en vei....? Slike diskusjoner forstår jeg ikke at folk gidder en gang!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Var ikke meningen å ødelegge stemningen!
    Fortsett gjerne med gode innspill og erfaringer! :)
    Vær hyggelig med hverandre og med aksept for hverandres meninger! :)
    Var egentlig det jeg mente med mitt forrige innlegg :)

    Happy Lørdag!!!

    Mvh
    oks
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vær hyggelig med hverandre og med aksept for hverandres meninger! :)

    Mvh
    oks
    Kan akseptere at andre har meninger, men å akseptere andres meninger er noe helt annet...;D

    Nå er det snart den årlige sommerfesten i gata så nå blir det øl og høy musikk... Hæppi bækk ætt ya!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det hørtes morro ut! :)
    Jeg har vakt, kan du kanskje ta en øl for meg!? :)

    Da blir det jo musikk helt uten rom! ;)
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Opptimalisert rom nå så godt som jeg kan uten ekstra akustisk materiale rundt om kring, vendte ht litt mere perfekt mot lytteposisjon, nå er det bare mm som teller hehe.
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Mange ganger kan det være lurt å tenke gjennom om det man skriver har noen konstuktiv verdi eller om man kanskje like godt kan la være å poste enkelte ting.
    Synes generelt innlegg 161 fra Arve satte pennen i penalet.
    Så bra! Da regner jeg ovenstående som ditt siste innspill og lar oss andre få diskutere videre om vi ønsker?
    Du må gjerne diskutere så busta fyker for meg, men anbefaler å tenke litt før du velger amunisjon.

    Se høyttaler som en spole. Rommets reaktive effekt vil agere på spolen. En spole med andre egenskaper vil gi rommet en annen effekt. For å oppnå et designkriterie i form av impulsrespons eller andre objektive lydparametere kan man a) tilpasse rommet til høyttaleren b) tilpasse høyttaleren til rommet c) en kombinasjon. Isolert sett kan man ikke si mye vettugt om rom eller høyttaler har mest å si. Kun utifra gitte designkriterier kan man mene noe om OB, kasse eller horn er optimale løsninger.
     
    Sist redigert:

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Siden kortvarig ønsker å være så personlig utfordrer jeg deg: Få se et bilde og beskrivelse av ditt anlegg. Mistenker nemlig at din aggressive fremtoning bunner ut i en mangel på noe eget. Mistenker også sterkt at du sitter på en trang loftshybel et eller annet sted og ergrer deg over alt du ikke har... Så kom igjen, gi litt av deg selv!

    Jeg har ved mange lejligheder beskrevet hvad jeg har , og hvilke grundprincipper jeg arbejder ud fra.
    Det er overhovedet ikke hvad jeg har og ikke har som denne tråd drejer sig om, jeg ved ikke om du kan se på et billede om noget lyder godt eller dårligt eller bare hvordan det lyder, jeg kan ikke, men jeg kan gætte ud fra hvad jeg selv lægger vægt på og har af præferencer.

    Og jeg ved hvad gættene bliver når det gælder mit udstyr, og jeg gider det ikke, der hovedsagligt på grund af det alternative udsende, her er ingen perfekte åndenøds polerede plader osv. Det hele ligne ganske simpelthen noget som man ikke tror der kan komme lyd/strøm igennem.

    Et enkelt eksempel. Jeg viste mit kabel, et ret seriøst indlæg når jeg selv skal sige det, http://www.hifisentralen.no/forumet...gste-kabelen-teknisk-sett-66.html#post1742571 men hvad kommentarerne, det ligner en overkørt snegl osv. man håner og nedgør uden at have forstand på en skid , det samme da jeg forsøgte at starter en effektforstærker konstruktions-tråd, der kørte de sædvanlige frem med hån og nedgøring.

    Nej så der bliver ikke nogen flashing af mit anlæg , og jeg har heller ikke dette behov, og som sagt er det fuldstændigt ligegyldigt, og ikke det som det drejer sig om, i hvert tilfælde ikke for mig, det er de grundlæggende principper som tæller, som er interessante , som er hver at diskuterer, og som man så selv kan implementerer på sin egen måde, det er det som kan gøre os alle klogere.

    Et af principperne er at stereo endelig er udviklet til hovedtelefoner, og blev så senerer implementeret på højtalere , det giver nogle afgørende afvigelse fra hvordan princippet oprindeligt var tænkt at fungerer, men man kan arbejde med at minimerer disse ulemper det giver at flytte stereo ud i højtalerne.

    Placering af højttalerne , sikre så meget direkte lyd som muligt LEDE , sikre en perfekt bas impulsgengivelse fra højtaleren som ikke anslå rummet, ja i det hele taget er præcision en vigtig parameter , helt til ørerne, det opnås bl.a. ved overdimensionering, og som sagt rum modificering/tuning.

    Noget B&O har perfektioneret i sin Beolab 90 ( læs baggrundsmaterialet om udviklingen af denne højtaler ,det kan man blive klog af ), B&O kan sågar flytte lydbilledet, så ja rum og anlæg "kan skilles ad" og optimeres hver for sig til optimal funktion.

    En anden parameter som også består af præcision, men som også består af noget andet, noget som er vanskeligt at definerer , nemlig klang, alle ved dog og kan genkende når det lyder rigtigt.

    Og det lyder ikke rigtigt når der kun er præcision, heller ikke når der kun er klang, klang og præcision skal begge med, det grundlæggende i at opnår rigtig klang er igen overdimensionering og præcision.

    Men det er ikke det eneste , der er noget andet , noget som diskuteres flittigt på hi-fi fora, nemlig om to ting som er tæt på at være perfekte, kan lyde forskelligt, endda meget forskelligt (efter hvilke materialer der er benyttet).

    Materialer virker stærkt ind på komponent-niveau, på komponent data, komponenter kan være modstande kondensatorer kabler elektrolytter transistorer dioder transformatore rør stik bøsninger osv.

    En måling på et helt anlæg eller apparat giver ikke de store udslag ændringer afhængig hvilke komponenter der er benyttet , men som sagt på lyden/klangen kan der være en verden til forskel. Det er dette som er besynderligt og som adskiller audio-elektronik fra stort set alt anden elektronik.

    og hvad være er det giver grobund for en masse "guru" og mystik, og helt vilde/ublu prissætninger.
     
    Sist redigert:

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Siden kortvarig ønsker å være så personlig utfordrer jeg deg: Få se et bilde og beskrivelse av ditt anlegg. Mistenker nemlig at din aggressive fremtoning bunner ut i en mangel på noe eget. Mistenker også sterkt at du sitter på en trang loftshybel et eller annet sted og ergrer deg over alt du ikke har... Så kom igjen, gi litt av deg selv!

    Jeg har ved mange lejligheder beskrevet hvad jeg har , og hvilke grundprincipper jeg arbejder ud fra.
    Det er overhovedet ikke hvad jeg har og ikke har som denne tråd drejer sig om, jeg ved ikke om du kan se på et billede om noget lyder godt eller dårligt eller bare hvordan det lyder, jeg kan ikke, men jeg kan gætte ud fra hvad jeg selv lægger vægt på og har af præferencer.

    Og jeg ved hvad gættene bliver når det gælder mit udstyr, og jeg gider det ikke, der hovedsagligt på grund af det alternative udsende, her er ingen perfekte åndenøds polerede plader osv. Det hele ligne ganske simpelthen noget som man ikke tror der kan komme lyd/strøm igennem.

    Et enkelt eksempel. Jeg viste mit kabel et ret seriøst indlæg når jeg selv skal sige det, http://www.hifisentralen.no/forumet...gste-kabelen-teknisk-sett-66.html#post1742571 men hvad kommentarerne, det ligner en overkørt snegl osv. man håner og nedgør uden at have forstand på en skid , det samme da jeg forsøgte at starter en effektforstærker konstruktions-tråd, der kørte de sædvanlige frem med hån og nedgøring.

    Nej så der bliver ikke nogen flashing af mit anlæg , og jeg har heller ikke dette behov, og som sagt er det fuldstændigt ligegyldigt, og ikke det som det drejer sig om, i hvert tilfælde ikke for mig, det er de grundlæggende principper som tæller, som er interessante , som er hver at diskuterer, og som man så selv kan implementerer på sin egen måde, det er det som kan gøre os alle klogere.

    Et af principperne er at stereo endelig er udviklet til hovedtelefoner, og blev så senerer implementeret på højtalere , det giver nogle afgørende afvigelse fra hvordan princippet oprindeligt var tænkt at fungerer, men man kan arbejde med at minimerer disse ulemper det giver at flytte stereo ud i højtalerne.

    Placering af højttalerne , sikre så meget direkte lyd som muligt LEDE , sikre en perfekt bas impulsgengivelse fra højtaleren som ikke anslå rummet, ja i det hele taget er præcision en vigtig parameter , helt til ørerne, det opnås bl.a. ved overdimensionering, og som sagt rum modificering/tuning.

    Noget B&O har perfektioneret i sin Beolab 90 ( læs baggrundsmaterialet om udviklingen af denne højtaler ,det kan man blive klog af ), B&O kan sågar flytte lydbilledet, så ja rum og anlæg "kan skilles ad" og optimeres hver for sig til optimal funktion.

    En anden parameter som også består af præcision, men også af noget andet, som er mere vanskeligt at definerer , nemlig klang, alle ved dog og kan genkende når det lyder rigtigt.

    Og det lyder ikke rigtigt når der kun er præcision, heller ikke når der kun er klang, klang og præcision skal begge med, det grundlæggende i at opnår rigtig klang er igen overdimensionering og præcision.

    Men det er ikke det eneste , der er noget andet , noget som diskuteres rigtig meget på hi-fi fora, nemlig om to ting som er tæt på at være perfekte også kan lyde forskelligt, endda meget forskeligt (efter hvilke materialer der er benyttet).
    Materialer virker stærkt ind på komponent-niveau, på komponentens data, komponenter kan være modstande kondensatorer kabler elektrolytter transistorer osv.

    En måling på et helt anlæg eller apparat giver ikke de store udslag ændringer afhængig hvilke komponenter der er benyttet , men som sagt på lyden/klangen kan der være en verden til forskel. Det er dette som besynderligt og som adskiller audio-elektronik fra stort set alt anden elektronik.

    og hvad være er det giver grobund for en masse "guru" og mystik, og helt vilde/ublu prissætninger.
    Fin post, men ting trenger egentlig ikke være overdimensjonert for og få ting til og bli presist.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.670
    Antall liker
    35.637
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et enkelt eksempel. Jeg viste mit kabel et ret seriøst indlæg når jeg selv skal sige det, http://www.hifisentralen.no/forumet...gste-kabelen-teknisk-sett-66.html#post1742571 men hvad kommentarerne, det ligner en overkørt snegl osv. man håner og nedgør uden at have forstand på en skid , det samme da jeg forsøgte at starter en effektforstærker konstruktions-tråd, der kørte de sædvanlige frem med hån og nedgøring.
    Jeg bladde litt fremover i den tråden, men fant ikke en eneste kommentar til din kabelkonstruksjon. Ikke om "overkørt snegl", ingen som "håner og nedgør". Den ble snarere forbigått i stillhet. Jeg har ikke funnet igjen forsterkertråden du nevner. Du må gjerne legge ut en link. Edit: Såvidt jeg kan finne er de eneste stedene på hele HFS hvor ordene "overkørt snegl" forekommer i dette og foregående innlegg. Ingen andre steder.

    Det er likevel litt interessant at nettopp du er så hårsår for kritiske kommentarer. Dine egne kommentarer og innspill i andres tråder er ikke utpreget diplomatiske, for å si det litt forsiktig.

    Jeg vil også gjerne se bilder av anlegg, rom og komponenter. Det kunne være nyttig for å forstå mer om din erfaringsbakgrunn og dine DIY-ferdigheter.

    Et af principperne er at stereo endelig er udviklet til hovedtelefoner, og blev så senerer implementeret på højtalere , det giver nogle afgørende afvigelse fra hvordan princippet oprindeligt var tænkt at fungerer, men man kan arbejde med at minimerer disse ulemper det giver at flytte stereo ud i højtalerne.
    Det stemmer ikke. De aller første forsøk var riktignok med hodetelefoner via direktesendte telefonlinjer (opptaksutstyr og elektrodynamiske høyttalere fantes ikke ennå), men mesteparten av utviklingen ble gjort av Alan Blumlein på tidlig 1930-tall for å få lyden til å stemme overens med bildet på kinoer etter at lydfilmen var oppfunnet. Via høyttalere, ikke hodetelefoner. Han oppfant en egen krets ("shuffling") for å bevare stereoeffekten hvis hodetelefoner skulle brukes i stedet for høyttalere. Sånn sett forholder det seg nesten motsatt av hva du hevder.

    Her er patenten fra 1934:
    Capture.PNG

    Stereo Sauce - Blumlein patent

    Stereo for hjemmebruk (to eller tre kanaler uten bilde) ble først praktisk mulig på slutten av 1950-tallet. Via digre høyttalere med horn, ikke hodetelefoner. To Klipschorn + en Heresy senterkanal var state of the art i 1958. Selve ordet "stereo" betyr noe sånt som "solid", med henvisning til illusjonen av et fysisk "center image" der det vitterlig ikke står noen høyttaler. Det betyr ikke "to-kanals". Bell Labs gjorde forsøk med 80 opptaks- og avspillingskanaler.

    Se også:
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound#Modern_stereophonic_sound
    http://www.klipsch.com/Brussels-Worlds-Fair
    https://www.flickr.com/photos/klipsch_audio/sets/72157634847641938/
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Kortvarig. Du skriver det samme gang etter gang etter gang etter gang, men som Asbjørn, HCS og jeg har uttrykt er vi nå nysgjerrige på hva du har og hvordan du har satt det opp. Et bilde sier mer enn 1000 ord.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Du må gjerne diskutere så busta fyker for meg, men anbefaler å tenke litt før du velger amunisjon.

    Se høyttaler som en spole. Rommets reaktive effekt vil agere på spolen. En spole med andre egenskaper vil gi rommet en annen effekt. For å oppnå et designkriterie i form av impulsrespons eller andre objektive lydparametere kan man a) tilpasse rommet til høyttaleren b) tilpasse høyttaleren til rommet c) en kombinasjon. Isolert sett kan man ikke si mye vettugt om rom eller høyttaler har mest å si. Kun utifra gitte designkriterier kan man mene noe om OB, kasse eller horn er optimale løsninger.
    Takk! Er nok ikke like imponert som min nordboende landsmann og synes du selv burde passe på å holde kruttet tørt.

    Vet ikke om resten av innlegget var myntet på meg, men jeg vil bare påpeke at jeg kan definitivt mene noe om hvilke kvaliteter ved horn eller åpne baffler som ikke passer meg. Har jeg hørt alle oppsett? Nei, selvfølgelig ikke, men de jeg har hørt levde ikke opp til mine behov eller innebar kompromisser jeg ikke var villig til å leve med. Er forøvrig helt enig i at det ikke gir mening å separere rom og høyttalere, heller ikke den svært mangefulle og meningsløse ekvivalenten din.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.382
    Antall liker
    3.757
    Torget vurderinger
    1
    For min del så er det mest avgjørende hva man lytter til, dette bestemmer også valg av høyttalere og elektronikk. Der er det det samme på headset, man finner aldri noe som fungerer på alt og der kan man se bort ifra rom. Ikke alltid man får ideell plassering i rommet med HT, grunnet begrensninger på rommet. Men bedre hifi hjelper det også selv om rommet ikke er ideelt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Takk Asbjørn. Eg visste ikkje at Blumleinteknikken var utvikla i kinosamanheng. Dette stadfestar ein del eg har lurt på.

    Eg har mange gonger merka at nokre opptak der det er oppgjeve mikrofonplassering/8-talskarakteristikk og/eller blumlein, gjerne har godt av ei litt anna høgtalarplassering enn t.d. dei tidlege Sheffield-innspelingane (som også er gjort ganske minimalistisk, men med andre mikrofontypar)

    Rundstrålande høgtalarar var ei lette i denne samanheng. Noko drit å plassere i utgangspunktet, men så treng dei ikkje flyttast meir. Høyrer eg på blumleinplater, er det berre å sette seg litt nærare høgtalarane.

    Der er nok slik at for fullkomen, paranoid perfeksjonisme, må folk flest flytte høgtalarane for kvar innspeling. Og eg som trudde det var nok å skifte pickup kvar gong....
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Kortvarig. Du skriver det samme gang etter gang etter gang etter gang, men som Asbjørn, HCS og jeg har uttrykt er vi nå nysgjerrige på hva du har og hvordan du har satt det opp. Et bilde sier mer enn 1000 ord.
    Du skulle da være den sidste til at anklage nogle for konstant at skrive det samme , dit er bare konstant negativt og nedgørende overfor dem du ikke er enig med.

    Mine indlæg er muligvis også dette, men det er ikke hensigten, der medfølger altid en konstruktiv og teknisk forklaring som har baggrund i elektronisk kundskab og praktisk erfaring fra at bygge til enden som Duelund udtrykte det, og ikke kun kopierer noget andre har lavet.
    jeg siger ikke bare folk er dumme , jeg augmenterer, ikke for at andre er dumme, men at der er andre forklaringer som de måske har overset, forklaringer som tit har rod i elektronikteori.

    Dette gør jeg ligeså meget for min egen skyld , for at vende og dreje problemet samtidig med at jeg få inspiration fra andre forumdeltager.

    Mit projekt gå ikke ud på at fortælle at alle andre er dumme hvis de ikke mener som jeg, det går simpelthen ud på at komme helt til bunds i hi-fi hemmelighederne, for der er uafklarede punkter , vi er ikke der hvor billedgengivelse er.

    B&O tog et stort skridt mod det perfekte med Beolab 90 men vi har fået et par rapporter fra folk her på forummet som ikke var ubetinget begejstrede på trods af at B&O's løsning tangerer det teknisk perfekte, så der er andre ting som betyder noget, og efter min erfaring lige så meget eller mere end teknisk perfektion og akustik.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.670
    Antall liker
    35.637
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mit projekt gå ikke ud på at fortælle at alle andre er dumme hvis de ikke mener som jeg, det går simpelthen ud på at komme helt til bunds i hi-fi hemmelighederne, for der er uafklarede punkter , vi er ikke der hvor billedgengivelse er.
    Interessant. La meg sakse inn et av dine bidrag fra en annen DIY-tråd, skrevet etter at trådstarter hadde postet bilder av imponerende håndverksmessig kvalitet og andre deltagere i tråden hadde gitt positive kommentarer til dette:

    Er du virkelig så snotdum at du tro at lydkvaliteten følger hvor pænt og velfriseret det hele er , så kan jeg roligt fortælle dig at du i den grad tager fejl , det forholder sig i rigtig mange tilfælde lige omvendt , fordi der prioriteres/vægtes forskelligt, nogle er interesseret i at det ser rigtig pænt og professionelt ud, andre er mest interesseret i lydkvaliteten og så må det så komme til at se ud som det nu indgang kommer til, og det er ikke altid lige pænt.
    Det oppklarer nok "hi-fi hemmelighetene", ja. Men det gjør meg stadig mer nysgjerrig på å få se bilder av ditt eget anlegg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Mit projekt gå ikke ud på at fortælle at alle andre er dumme hvis de ikke mener som jeg, det går simpelthen ud på at komme helt til bunds i hi-fi hemmelighederne, for der er uafklarede punkter , vi er ikke der hvor billedgengivelse er.
    Interessant. La meg sakse inn et av dine bidrag fra en annen DIY-tråd, skrevet etter at trådstarter hadde postet bilder av imponerende håndverksmessig kvalitet og andre deltagere i tråden hadde gitt positive kommentarer til dette:

    Er du virkelig så snotdum at du tro at lydkvaliteten følger hvor pænt og velfriseret det hele er , så kan jeg roligt fortælle dig at du i den grad tager fejl , det forholder sig i rigtig mange tilfælde lige omvendt , fordi der prioriteres/vægtes forskelligt, nogle er interesseret i at det ser rigtig pænt og professionelt ud, andre er mest interesseret i lydkvaliteten og så må det så komme til at se ud som det nu indgang kommer til, og det er ikke altid lige pænt.
    Det oppklarer nok "hi-fi hemmelighetene", ja. Men det gjør meg stadig mer nysgjerrig på å få se bilder av ditt eget anlegg.
    Det er jo helt tydeligt hvad dit projekt er i denne sag Asbjørn, både i dette og dit forrige indlæg og det skuffer mig lidt det skal jeg ærligt indrømme.

    Men det er faktisk meget vigtigt at påpege at udsende ikke behøver og sjældent har noget med lyd-kvaliteten at gøre, og tror man det ja så er man "dum" jeg vil måske snarer sige uvidende.

    Dette faktum spiller High-end branchen tit på, man sider andægtigt og skal hører på dette fantastisk udsende udstyr, og ikke mindst sindssygt dyre udstyr, samtidig med at vedkommende som demonstrerer kører hele Pseudo registreret af tekniske forklaringer af, og det virker faktisk på mange ikke teknisk kundige og svage påvirkelige sjæle. De oplever lyden bedre end den rent faktisk er.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.670
    Antall liker
    35.637
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det siste er vitterlig et poeng. Det er derfor noen av oss andre mener at blindtester er en bra prosedyre for å finne ut hvordan ting lyder, heller enn å måtte sortere ut et sammensatt audiovisuelt inntrykk farget av forventninger og salgsargumenter. Men ifølge deg er blindtest "totalt ubrugeligt" som metode. Det er ikke helt enkelt å følge din logikk.

    Kanskje du burde opprette en anleggstråd med bilder, slik som mange av oss andre har?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.717
    Antall liker
    103.623
    Torget vurderinger
    23
    Hele tråden er merkelig - hva er viktigst, hifi eller rom? Hifi UTEN rom kan låte svært så bra (spør ymir) men i et rom uten hifi blir det jo absolutt ingen lyd! Altså må hifi være viktigst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn