Betyr rom eller hifien mest?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "ekstremsound"
    Hvor mye demping av ende vegg trengs til LEDE princippet Live end Dead end?
    Det er avhengig av rommet, plassering og spredningsmønsteret til høyttalerne. LEDE/RFZ prinsippet kan i teorien utføres helt uten demping også.

    Det som mange ikke er klar over er at LEDE utviklet seg over mange år med introduksjon av mulighet til å måle, diffusorer og nye ideer. Derfor endte LEDE opp som relativt annerledes enn hva det startet som. Mange i dag tror at slik LEDE startet er definisjonen av det, men det er ikke er korrekt. Selve navnet (Live End Dead End) er i selv ikke så veldig beskrivende for hvordan det ble til slutt.

    Kort fortalt kan man si at målet for LEDE er å etterligne lyd fra gode konsertsaler så likt som mulig. Og det er noe helt annet enn utelyd. I en god konsertsal har man omkringende lyd og spatial informasjon, blant annet fordi siderefleksjoner inntreffer som de første refleksjonene etter direktelyden. Ifølge Manfred Schrøder sine studier hadde de beste konsertsalene siderefleksjoner som kom i område 20-25 ms etter direktelyden. Det er innenfor Haas område.

    For å oppnå noenlunde det samme med LEDE prinsippet, så trenger man å presse de tidligste refleksjonene så langt ned som mulig og deretter få det første tilbakeslaget fra høykvalitets 1D diffusorer. Såkalt lateralt sent inntreffende diffusjon. Det er essensielt at man ikke demper mer enn akkurat hva man trenger. Da får man noe som i stor grad ligner på lyden fra virkelig gode konsertsaler. Svært presist og korrekt med god innsikt i kildemateriale men også stort, omkringende og hvor mye energi er bevart. Dette får man ikke med utelyd eller et rom hvor man bruker overdrevet mye demping. Virkelig god innelyd er i grunnen mye bedre enn utelyd!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kan du forklare hva det menes med

    "I en god konsertsal har man omkringende lyd og spatial informasjon"

    På enkelte innspillinger kan opplevelsen av å være "inne i opptaksrommet","bli omsluttet av lyden" komme "naturlig" frem når det spilles ute.
    Men da må avstanden mellom høyttalere og SS stemme.Blir avstanden for stor eller liten kommer dette ikke frem.
    Akustikken på opptaket må også være naturlig,ingen kunstig digitalt tilført akustikk,noe som er en sjeldenhet på moderne opptak.
    Selv KKV "jukser".Sondre Bratlands "Mysterie" har "fake" akustikk.


    Har du tatt stereoen ut ofte eller er det bare teori og synsing?

    "Dette får man ikke med utelyd eller et rom hvor man bruker overdrevet mye demping. Virkelig god innelyd er i grunnen mye bedre enn utelyd!"
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Bassen,ute?
    Den er ikke som inne,hvor rommet setter sitt preg på innspillingene.
    Bassen låter forskjellig inne også,men ute blir den letter å følge med på.
    Dette er selvfølgelig romrelatert,det at den er vanskeligere å følge inne.
    Men dette er ett "problem",selv når jeg bruker EQ og drar ned bassen.
    Ved siste "utekonsert" gikk det mye i Pink Floyd.La merke til at bassen
    var tight og "liten".Tenkte at den muligens kunne vert plugget direkte inn på pulten.
    Altså ikke via mikrofon.
    Men det jeg liker best er de tyngste stykere,avspilt ute.Cello og bass.
    Lekende lett, nesten svevende, og hvordan de plasserer seg i opptaksrommet.
    Dette er også romrelatert. Har ikke hørt det slik i noen rom og oppsett jeg har hørt.
    Rommets størrelse. Tror de fleste hadde blitt skuffet, mest pga. forventninger.
    Opptaksrommet blir ikke større en opptaket tillater, og hva utstyret klarer å prestere.
    Så er det dette med den sorte bakgrunn.Noen av oss får sortere bakgrunn ved skifte av
    kabler,fra nettkabel til høyttaler kabler,og ved bytte av elektronikk.
    Tror dette skyldes en påvirkning i bassområdet.En uthevning,utsmørning,vet ikke helt.
    Men ute er der ingen bakgrunn,hverken sort, lys,eller andre fargevarianter.
    Utøverne er der bare,kun "farget" av mikrofon valg.
    Nå har alle mine oppsett spilt litt forskjellig,så utstyrets egenskaper kommer lett frem
    Variasjonen er større ute enn inne.
    Beste minne er Meridian CD,Mark Levinson forsterkeri og Reference 3A mmc,en stor stativ høyttaler.
    Alle Har Et Søskenbarn På Gjøvik - Karin Krog.Gitaren på gulvet,og hvordan mikrofon karaktrestikken
    kommer tydelig frem,og at den fanger opp en del av romakustikken,og messingbåserne,wow,
    og til slutt Krog selv med en utrolig innlevelse. Kan ha med akustikk og taleforståelse å gjøre.
    Ett raskt Google søk: Gyptone :: Romakustikk
    Det musikalske uttrykket som den gang oppsto har jeg ikke klart å gjenskape.

    For dere som har tilgang til et mindre støyfylt uterom uten gretne naboer,ta utstyret ut os spill.
    Det er utrolig morsomt og lærerikt.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Bassen,ute?
    ......

    For dere som har tilgang til et mindre støyfylt uterom uten gretne naboer,ta utstyret ut os spill.
    Det er utrolig morsomt og lærerikt.
    Jeg sitter ute og koser meg med musikk fra denne:
    download.png


    Ikke helt det samme som deg; men flott likevel ... Musikken kommer jo frem her også ... :)

    Edit: den er ca 10 cm bred elns ....
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bassen,ute?
    Den er ikke som inne,hvor rommet setter sitt preg på innspillingene.
    Bassen låter forskjellig inne også,men ute blir den letter å følge med på.
    Dette er selvfølgelig romrelatert,det at den er vanskeligere å følge inne.
    Men dette er ett "problem",selv når jeg bruker EQ og drar ned bassen.
    Ved siste "utekonsert" gikk det mye i Pink Floyd.La merke til at bassen
    var tight og "liten".Tenkte at den muligens kunne vert plugget direkte inn på pulten.
    Altså ikke via mikrofon.
    .

    En har jo ikke rommet som forsterker bassen og ute vil lyden bare forsvinne uti intet.
    Måtte vel hatt en mega PM anlegg ute for å få trykket som en har inne vil jeg tro.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Bassen,ute?
    Den er ikke som inne,hvor rommet setter sitt preg på innspillingene.
    Bassen låter forskjellig inne også,men ute blir den letter å følge med på.
    Dette er selvfølgelig romrelatert,det at den er vanskeligere å følge inne.
    Men dette er ett "problem",selv når jeg bruker EQ og drar ned bassen.
    Ved siste "utekonsert" gikk det mye i Pink Floyd.La merke til at bassen
    var tight og "liten".Tenkte at den muligens kunne vert plugget direkte inn på pulten.
    Altså ikke via mikrofon.
    .


    En har jo ikke rommet som forsterker bassen og ute vil lyden bare forsvinne uti intet.
    Måtte vel hatt en mega PM anlegg ute for å få trykket som en har inne vil jeg tro.
    Lyden forsvinne? Du sitter jo i 'sweet spot' og får direktelyd rett i øra. Er nok ikke noe problem det, nei ... Rommets forsterkning av bassen er vel som regel en uønsket effekt uansett, sammen med mye av annen reflektert lyd. At lyden vil oppleves 'annerledes' ute enn inne, det tror jeg sikkert ... Nå er kanskje behovet for 'trøkk' litt forskjellig hos folk også skulle jeg anta ... :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Bassen,ute?
    Den er ikke som inne,hvor rommet setter sitt preg på innspillingene.
    Bassen låter forskjellig inne også,men ute blir den letter å følge med på.
    Dette er selvfølgelig romrelatert,det at den er vanskeligere å følge inne.
    Men dette er ett "problem",selv når jeg bruker EQ og drar ned bassen.
    Ved siste "utekonsert" gikk det mye i Pink Floyd.La merke til at bassen
    var tight og "liten".Tenkte at den muligens kunne vert plugget direkte inn på pulten.
    Altså ikke via mikrofon.
    .

    En har jo ikke rommet som forsterker bassen og ute vil lyden bare forsvinne uti intet.
    Måtte vel hatt en mega PM anlegg ute for å få trykket som en har inne vil jeg tro.
    Og dette er ut i fra en teori?
    Praktisk erfaring?
    Eller synsing?

    Ellers så verken driver jeg i PA bransjen,eller ønsker meg PA lyd.
    High Fidelity,det er målet.
    (Trykk og slag i mellomgulvet er ikke HiFi)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.507
    Torget vurderinger
    2
    I huset til mine foreldre låter alt meget bra, mitt anlegg nr1 ble mye bedre der etter at det kom i hus hos dem, mens her jeg bor nå låter hverken anlegg nr1 eller 2 så bra som det låt i min forrige bolig. Er rimelig sikker på at akustikken er problemet. Bra komponenter kan ikke hjelpe et dårlig rom. Hva er galt? ,for mye gjengklang og lite bass.. og manglende luftighet . Skulle tro at 3.3m takhøyde i 25 m2 og 116 år gamle gulv og vegger med ny gips ,skulle vært bra,.. lagt inn teppe og tykke gardiner uten tilstrekkelig effekt. Kan jo ikke kle boligen med akustikkprodukter heller, så nå er det likefør jeg begynner på eksperimentere med kabler....:(

    Ingen tvil om at rom betyr mye JA
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Klart rommet er viktigst. De komponenter som ikke presterer i mitt rom, forsvinner ut døra kjapt. Dessuten har jeg kommet dit hen at jeg innser at rommet mitt er håpløst, derfor flytter jeg. Bare tull å investere mer penger i utstyr når man ikke får ut potensialet. Likevel er det noe avstand mellom liv og lære. De fleste vet vel innerst inne at rommet er viktigst, men likevel har mange tungt for å bruke penger på skikkelige/proffe akustiske remedier. Nei, da teller man kronene og mekker sjæl. Visst kan det være bedre enn ingen tiltak, men effektiviteten er tilfeldig og så som så med. Derimot er det langt lettere å skille seg av med (langt mere) penger hvis det er snakk om HT, elektronikk, tweaks eller kabler.:rolleyes:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.507
    Torget vurderinger
    2
    apropos, hvis høyttalerne er dåligere kan det jo aldri blir helt bra...
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Klart rommet er viktigst. De komponenter som ikke presterer i mitt rom, forsvinner ut døra kjapt. Dessuten har jeg kommet dit hen at jeg innser at rommet mitt er håpløst, derfor flytter jeg. Bare tull å investere mer penger i utstyr når man ikke får ut potensialet. Likevel er det noe avstand mellom liv og lære. De fleste vet vel innerst inne at rommet er viktigst, men likevel har mange tungt for å bruke penger på skikkelige/proffe akustiske remedier. Nei, da teller man kronene og mekker sjæl. Visst kan det være bedre enn ingen tiltak, men effektiviteten er tilfeldig og så som så med. Derimot er det langt lettere å skille seg av med (langt mere) penger hvis det er snakk om HT, elektronikk, tweaks eller kabler.:rolleyes:
    En underlig måde at se tingende på, for det første påstår du næsten at alle anlæg vil spille tilnærmelsesvis ens i det samme rum , alle ved at det simpelthen langtfra er tilfældet.

    Ingen gang ved optimal akustik behandling spiller anlæg ens , faktisk høres de individuelle forskelle på højtaler og elektronik bedre i optimeret akustik.
    Og lægges vægten på korrekt instrument gengivelse , og ikke på om der er fed sound eller du synes det er dejligt osv at hører på.

    Så vil et anlæg som har forkert instrument gengivelse i dårlig akustik også have dette i god akustik, du kan simpelthen ikke få en bunke lort til at lyde rigtigt med akustik behandling alene, men du kan understøtte en i forvejen god gengivelse ved at optimerer akustiken.

    En plastik guitar lyder forkert uanset hvordan akustiken er.

    Derimod lyder rigtige instrumenter som rigtige instrumenter uanset hvordan akustiken er, det betyder ikke at man ikke skal optimerer akustiken naturligvis skal man det, men outputtet fra anlægget skal først fremmest være i orden.
     
    Sist redigert:

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Er rommet dårlig blir resultatet dårlig uansett hvilket utstyr man setter inn der.
    Er utstyret dårlig blir resultatet dårlig uansett hvordan rommet er.
    Så spørsmålet virker umulig å besvare.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er rommet dårlig blir resultatet dårlig uansett hvilket utstyr man setter inn der.
    Er utstyret dårlig blir resultatet dårlig uansett hvordan rommet er.
    Så spørsmålet virker umulig å besvare.
    Forsåvidt. Men hvis man forbedrer en av de, som blir summen bedre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    apropos, hvis høyttalerne er dåligere kan det jo aldri blir helt bra...
    Kommer ann på hvor svakhetene ligger. Har man høyttalere med dårlig off-axis målinger men som måler bra on-axis, så kan det kompenseres i stor grad med mye akustiske tiltak.

    Et godt utgangspunkt er dog alltid en fordel.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er rommet dårlig blir resultatet dårlig uansett hvilket utstyr man setter inn der.
    Er utstyret dårlig blir resultatet dårlig uansett hvordan rommet er.
    Så spørsmålet virker umulig å besvare.
    Et dårlig anlegg kan låte bedre i et godt rom, mens et dårlig rom kan ødelegge gjengivelsen til selv et godt anlegg.

    Comprende?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Er rommet dårlig blir resultatet dårlig uansett hvilket utstyr man setter inn der.
    Er utstyret dårlig blir resultatet dårlig uansett hvordan rommet er.
    Så spørsmålet virker umulig å besvare.
    Et dårlig anlegg kan låte bedre i et godt rom, mens et dårlig rom kan ødelegge gjengivelsen til selv et godt anlegg.

    Comprende?
    Noe enklere enn det går det ikke ann å si det!
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Nei Asbjørn, man får både dybdeperspektiv og lyd utenfor høyttalerne i et ekkofritt rom også.
    Kanskje hvis du beveger på deg, men selv fire høyttalerkanaler er ikke nok til å garantere at det ikke blir en "inni hodet"-opplevelse.
    Selvsagt blir det sånn når det ikke er noe rominformasjon på opptaket, dvs monokilder som bare er panonert. Men med rominformasjon på opptaket får man jo dybdeperspektiv. Q-sound funker også når man lytter i et ekstremt dødt rom.
    Veldig vanlig med mono instrumenter som bare er panorert, alt fra "kind of blue" til "bitches brew" og imellom.

    Nær sagt alt på Impulse, Blue Note, Columbia records RCA fra 50-60 tallet (og mye som er nyere).
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Er rommet dårlig blir resultatet dårlig uansett hvilket utstyr man setter inn der.
    Er utstyret dårlig blir resultatet dårlig uansett hvordan rommet er.
    Så spørsmålet virker umulig å besvare.
    Et dårlig anlegg kan låte bedre i et godt rom, mens et dårlig rom kan ødelegge gjengivelsen til selv et godt anlegg.

    Comprende?
    Noe enklere enn det går det ikke ann å si det!
    Nej i et godt anlæg vil man aldrig være i tvivl om at det er godt uanset akustiken, akustiken kan være tør eller klinge lidt mere , men den korrekte instrument-klang og instrumentets signatur vil ikke blive ødelagt af akustik, hvis den ikke er det i forvejen fra anlæggets side.
    Lidt som levende musik. Tror dette havde lydt kanon hvis man havde været der:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bassen,ute?
    Den er ikke som inne,hvor rommet setter sitt preg på innspillingene.
    Bassen låter forskjellig inne også,men ute blir den letter å følge med på.
    Dette er selvfølgelig romrelatert,det at den er vanskeligere å følge inne.
    Men dette er ett "problem",selv når jeg bruker EQ og drar ned bassen.
    Ved siste "utekonsert" gikk det mye i Pink Floyd.La merke til at bassen
    var tight og "liten".Tenkte at den muligens kunne vert plugget direkte inn på pulten.
    Altså ikke via mikrofon.
    .

    En har jo ikke rommet som forsterker bassen og ute vil lyden bare forsvinne uti intet.
    Måtte vel hatt en mega PM anlegg ute for å få trykket som en har inne vil jeg tro.
    Og dette er ut i fra en teori?
    Praktisk erfaring?
    Eller synsing?

    Ellers så verken driver jeg i PA bransjen,eller ønsker meg PA lyd.
    High Fidelity,det er målet.
    (Trykk og slag i mellomgulvet er ikke HiFi)
    Synsing. :)
    Basstrøkket blir vel aldri det samme ute med samme anlegg som inne? Vi har vel en forsterkning i rommet vel?

    Trøkk kan det gjerne og helst være. At det ikke er HIFi er jo tull så lenge det ikke er uklar lyd.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Er rommet dårlig blir resultatet dårlig uansett hvilket utstyr man setter inn der.
    Er utstyret dårlig blir resultatet dårlig uansett hvordan rommet er.
    Så spørsmålet virker umulig å besvare.
    Et dårlig anlegg kan låte bedre i et godt rom, mens et dårlig rom kan ødelegge gjengivelsen til selv et godt anlegg.

    Comprende?
    Noe enklere enn det går det ikke ann å si det!
    Nej i et godt anlæg vil man aldrig være i tvivl om at det er godt uanset akustiken, akustiken kan være tør eller klinge lidt mere , men den korrekte instrument-klang og instrumentets signatur vil ikke blive ødelagt af akustik, hvis den ikke er det i forvejen fra anlæggets side.
    Lidt som levende musik. Tror dette havde lydt kanon hvis man havde været der:
    Mulig det - opptaket stiller jeg meg dog tvilende til - låter som det er tatt opp i en bøtte - hos meg ihvertfall
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvorfor søker musikere og konsertarrangører seg helst til lokaler med god akustikk, hvis akustikken ikke betyr så mye ... ?

    Jeg husker fra min tid som korsanger at vi hatet intenst å synge i "vanlige" rom.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hvorfor søker musikere og konsertarrangører seg helst til lokaler med god akustikk, hvis akustikken ikke betyr så mye ... ?

    Jeg husker fra min tid som korsanger at vi hatet intenst å synge i "vanlige" rom.
    Det er en grunn til at det innen PA fatisk er nødvendig med EQ og alle mulige duppedingser for å kunne beherske lyden i et rom/på en scene. Det er vannvittig stor forskjell på rom/scener når det gjelder lyd og det påvirker alt både på scenen og ut. Og det må legges til at for vokal er eksempelvis kirker et bra sted å synge, men det er drepen for bass og trommer!

    Det er ikke like stor forskjell på stuer, men jeg har hørt det samme anlegget gå fra OK lyd, til KNALL lyd også til middels god lyd, avhengig av rommet! Og det var ikke et ræva anlegg nei! Så rom betyr MYE! Plasseringen i rommet også!
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Lest gjennom tråden nå, måtte sjekke en gang til hva spørsmålet var ;)
    Det er jo så mange varianter ute å går.
    Verst tenkelige rom med best mulig utstyr eller værst tenkelig utstyr i best tenkelig rom?

    Edit: etter hvem sine preferanser

    Tror egentlig ikke det er mange her som har testet dette.
    Men om man har en "vanlig stue" som meg med åpen løsning til kjøkken og så videre ned i sokkeletasjen.
    Ja så kan jeg si med sikkerhet at lyden ble bedre ved bytte av elektronikk og ht, og det var værdt det.
    Men mye vil ha mer osv. så jeg bygde et dedikert rom, lydisolert og fullgipset sådan.
    Hardt og jevlig lød det før nok møbler, absorbenter og andre detaljer som bryter de glatte flater kom på plass.
    Bedre og bedre blir det etterhvet som tiltakene og møblement kommer på plass.
    Nå besitter jeg ikke det gamle anlegget så jeg får ikke testet om det kunne prestert bedre i dette dedikerte rom enn mitt nye anlegg gjorde i mitt gamle, men jeg tviler.
    Uansett, poenget er at om man har et rom "normal stue" man må leve med så kan lyden bli bedre ved å bytte utstyr, om man da ikke besitter optimalt utstyr for akkurat dette rommet.
    Og på den andre siden, har man verst tenkelig utstyr så ville ikke jeg brukt over en mill på dedikert rom for da tror jeg det hadde blitt lite brukt, rommet kan da ikke tilføre noe heller. Dritten man pakker inn blir inne om det er godt lydisolert ;)
    Ikke helt svart/hvitt dette, men om man kan utføre rom korrigeringer så er det gull, enten det er for å hindre etterklang av allerede gode toner eller det er for å hindre at man hører den ræva lyden fra det absolutt værst tenkelige oppsettet 2, 3 eller 4 ganger.
    Ha en ellers fortreffelig sommer/ferie/kveld/straks freddan
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Man trenger ikke bruke en million for å behandle et rom.
    Skal man bygge et lydtett, behandlet rom så begynner det å koste penger.
    Man trenger fortsatt ikke bruke enorme mengder med penger hvis man gjør det selv.
    Det er heller ikke vanskelig å bygge rom i rom.
    Men man trenger ikke det, så lenge kona godtar lyd i huset.
    Det hjelper ikke hvor bra utstyr du har hvis ikke akustikken henger med.

    Steinar.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ikke heng deg opp i mitt eksempel, men i prinsippet nytter det heller ikke med et referanse rom om det som blir formidlet ikke er bra.
    Rommet kan da ikke trylle frem de herligste toner de må komme fra kilden uansett hvordan man snur det.
    Fordelen med et dempet rom er selfølgelig at man ikke hører forvregningene flere ganger.
    Prøver egentlig bare å si at det er så mange variabler at det ikke er noen fasitt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dere får beklage at trådstarter har vert nesten fraverende, men tråden er startet til glede for dere andre :)

    Jeg er kanskje litt treg og greier ikke helt å følge alt som blir nevnt her... :)

    Kanskje best jeg kjøper meg en slik:

    boomblaster.jpg



    .... og tar den med meg på stranda med en slik i hånden:

    Paraplydrink.jpg



    Da skal det jo være litt godfølelse :)


    I beste mening
    oks
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Så no rekti så gjeft ut, husk solbriller og faktor, god sommer :cool:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Betyr rom eller hifien mest?
    Bredt tema men....

    Kjør på med meninger! :)

    For meg eller for fakta?

    Det blir to svar her.

    For meg, hifien. Jeg vil sitte i stuen og ikke alene på et rom på loftet eller kjeller. Da blir det lite brukt.

    Fakta: Klart rommet betyr mest for lyden. Eller? Anlegget også. Hva som betyr mest får andre krangle om.

    Uansett skal jeg få et anlegg til 100.000 til å spille bedre i en vanlig møblert stue enn et til 10.000 uten å gjøre noe med akustikken.
    Så kan en jo tenke på hva som betyr mest.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Så no rekti så gjeft ut, husk solbriller og faktor, god sommer :cool:
    Skal storkose meg! Faktor må byttes ut med reinklær!
    Passer bra med paraply på drinken slik som det reiner no her på vestlandet. :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Betyr rom eller hifien mest?
    Bredt tema men....

    Kjør på med meninger! :)

    For meg eller for fakta?

    Det blir to svar her.

    For meg, hifien. Jeg vil sitte i stuen og ikke alene på et rom på loftet eller kjeller. Da blir det lite brukt.

    Fakta: Klart rommet betyr mest for lyden. Eller? Anlegget også. Hva som betyr mest får andre krangle om.

    Uansett skal jeg få et anlegg til 100.000 til å spille bedre i en vanlig møblert stue enn et til 10.000 uten å gjøre noe med akustikken.
    Så kan en jo tenke på hva som betyr mest.
    Flott svar lovemusikk! Jeg har egentlig konkludert med at det er ikke noen fasit her heller, akkurat som med hva slags anlegg en liker og kjøper.

    En må se på hvert enkelt tilfelle for hva som er mulig med både rom, plassering og utstyr. Samtidig også smak.

    Det mest fornuftige er vel å bruke hodet litt... :)

    Mvh
    oks
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Betyr rom eller hifien mest?
    Bredt tema men....

    Kjør på med meninger! :)

    For meg eller for fakta?

    Det blir to svar her.

    For meg, hifien. Jeg vil sitte i stuen og ikke alene på et rom på loftet eller kjeller. Da blir det lite brukt.

    Fakta: Klart rommet betyr mest for lyden. Eller? Anlegget også. Hva som betyr mest får andre krangle om.

    Uansett skal jeg få et anlegg til 100.000 til å spille bedre i en vanlig møblert stue enn et til 10.000 uten å gjøre noe med akustikken.
    Så kan en jo tenke på hva som betyr mest.
    Jeg har hørt et anlegg til rundt 70.000, som låt veldig mye dårligere enn et til ca. 20.000....i samme stue! Så jeg er ikke helt sikker på den. Det må legges til at med litt nitidig plassering, så låt det dyre anlegget bedre etterhvert.
    Om jeg hadde 100.000 kr, så hadde jeg heller brukt mye av de pengene på enten å bygge nytt rom eller lydforbedre det jeg hadde, enn å bruke alt på anlegget!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan jo spørre; hva kan vi som er fastlåst og har ferdig møblert stue finne på for å forbedre rommet?
    Er det noen enkle triks og rimelige triks som kan brukes?

    Leser at det eksisterer bassfeller...er det noe som kan hjelpe?

    Mvh
    oks
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg kan jo spørre; hva kan vi som er fastlåst og har ferdig møblert stue finne på for å forbedre rommet?
    Er det noen enkle triks og rimelige triks som kan brukes?

    Leser at det eksisterer bassfeller...er det noe som kan hjelpe?

    Mvh
    oks
    En kompis av meg lagde rammer med isolasjon inni og kledde de med et veldig lekkert stoff. De ser bra ut, nesten som små kunstverk. Det hjalp veldig i hans rom.

    En annen kjøpte to svindyre subber for å få det han ville :cool: mange måter å gjøre dette på.

    Men jeg har opplevd at plassering har hatt ekstremt mye å si. En gang flyttet vi en høyttaler en halv meter og hele anlegget endret lydkarakter. Det sto en stor peis som drepte lyden fra den ene høyttaleren.

    Så å flytte på, høyne/senke, flytte litt på noen møbler, bytte ut møbler, sette inn planter, lage lyd feller og endre lytte posisjon er enkle ting man kan gjøre.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk begge to!! No begynner det å komme ned på mitt enkle amatørnivå!! :)

    Subb er uaktualt for meg, det blir nok OB i fremtiden også.
    Prøvde med subb, men det tok fullstendig over hele lydbildet og holdt på å flytte huset av grunnmuren... :)

    Ikke dermed sagt at jeg ikke liker litt punch i magen altså!!

    Mvh
    oks
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Tusen takk begge to!! No begynner det å komme ned på mitt enkle amatørnivå!! :)

    Subb er uaktualt for meg, det blir nok OB i fremtiden også.
    Prøvde med subb, men det tok fullstendig over hele lydbildet og holdt på å flytte huset av grunnmuren... :)

    Ikke dermed sagt at jeg ikke liker litt punch i magen altså!!

    Mvh
    oks
    Jeg trodde også det, helt til jeg fikk tak i en sub som ikke bare buldret, men som faktisk spiller og spiller dypt! :)
    Så prøv deg frem, plutselig finner du de rette produktene.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk begge to!! No begynner det å komme ned på mitt enkle amatørnivå!! :)

    Subb er uaktualt for meg, det blir nok OB i fremtiden også.
    Prøvde med subb, men det tok fullstendig over hele lydbildet og holdt på å flytte huset av grunnmuren... :)

    Ikke dermed sagt at jeg ikke liker litt punch i magen altså!!

    Mvh
    oks
    Jeg trodde også det, helt til jeg fikk tak i en sub som ikke bare buldret, men som faktisk spiller og spiller dypt! :)
    Så prøv deg frem, plutselig finner du de rette produktene.
    Skal huske det! Må evt ha sub som lavpasser på ca 30HZ.

    Liker signaturen din, forklarer egentlig hele greia! ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med å ha en mancave er ikke bare å ha et sted å trekke seg tilbake, men også et sted som ikke er under minimalismetyraniet som hersker i norske stuer. Der kan du ha så mye hyller fulle av bøker og slikt, tepper og tunge møbler til at akustikken ofte blir mindre levende enn en vanlig stue. Her i kjelleren er det godt nok dempet til at jeg ikke føler behov for bassfeller eller andre dyre tiltak.

    Men når det er sagt, i min leilighet i Bergen fikk jeg aldri til anlegget skikkelig i stuen. Så hvis ikke akustikken er god nok så blir det bæsj, og hvis rommet er håpløst så hjelper det lite å bruke mye penger på anlegg hvis det ikke er basert på høyttalere som er laget for å spille i denslags omgivelser.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn