Beste transistor RIAA uansett pris?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.733
    Antall liker
    3.337
    Trinity er bare interessert i å få veldig bra målinger og så lite forvrengning som mulig, lydkvalitet ikke så viktig egentlig.
    I designet brukes hele 48 stk opamper og veldig mye feedback.

    GTEphono1.jpg


    Det gamle trekant designet låt mye bedre enn de nye.
    Mye bedre kvalitet på komponentene.

    DSC0081.jpg


    Det nye designet skulle egentlig kun selges for €10,000, men så fikk de kontrakt med Audio Exotics fra HK, og prisen ble mye dyrere.
    Trinity selger omtrent bare til HK og ingen andre steder.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    48 opamps i en RIAA???? Regelrett galskap! - Halvparten brukes for å rette opp feil den andre halvparten??
    De fleste kjente gode RIAAs bruker kanskje max 2-3 pr kanal - diskret eller interegrerte....
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    NLE 22? Den er god og meget stille. Jeg ved ikke, hvad den koster brugt. Den er sjælden og som ny var den ikke særlig dyr.
    Ja, hvor god er den egentlig? Behøver det å koste skjorta for å få en virkelig god RIAA?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Er vel bare å dra frem en gammel NAD PP1 eller noe annet rart fra den gang da så finner man vel ut hvor langt verden har utviklet seg :)
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    908
    Antall liker
    703
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Beste RIIA om det er transitor eller rør uansett pris,,,FM acoustics 122 MK-2........Steelhead høres ut som en T-Ford tilsammenligning...
    Alle som har hørt en T-Ford vet at det er grom-lyd. Så kom ikke her.....;)

    PS Har du hørt begge? Det finnes klart phono-preamper som låter mer åpent enn Steelhead. Men noen ganger skal lydbildet være mer tett (f eks en del jazz. Da kommer Steelhead til sin rett.)
    Er eier av FM,,,har hatt en Manley.....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.304
    Torget vurderinger
    1
    Gammel tråd, men evig aktuelt tema.
    En ny utfordrer er på banen: Boulder 2108. Prisen i USA er anselige $52000.

    https://www.analogplanet.com/content/boulder-releases-ships-2108-phono-preamplifier
    Boulder bruker ikke S/N som alle andre, men det kryptiske ""Noise (EIN), MC 160 uV A-wtd, 275 uV Flat, 20 Hz to 20 kHz"
    Samme specs på 2008 som Stereophile målte til bare 49dB...

    HSE Swiss til $25000 mer en 2108 - S/N er 144 dB eller 50 nV.

    160 og 275 uV er nok trykkfeil, de andre Boulder modellene bruker nV, 1008 98 nV og 508 116 nV Flat 20-20k.
    O.t.

    Det er ikke så mye kryptisk med EIN (equivalent input noise). Det tallet kan en direkte relatere til utgangspenningen fra signalkilden (PU). Dersom PU har en utgangsspenning på 0,5 mV = 500 µV og phonoforsterkeren har en EIN på 50 nV så kan en forvente et praktisk S/N på 20*log (500µV/50nV) = 80 dB (best case).

    Det som da mangler fra regnestykket er to ting: 1) PU sin egenstøy og følgelig SN som funksjon av spolemotstanden i PU, og 2) samvirket mellom spolemotstanden i PU og inngangstrinnet (strømstøyen) på phonoforsterkeren.

    F.eks. en PU med spolemotstand på 5 ohm har en egenstøy på 40,7 nV (ekskl RIAA EQ) Dvs at en PU med 500 µV ut og en spolemotstand på 5 ohm har en SN på 87,8 dB (uvektet og ekskl RIAA EQ). Siden RIAA EQ for praktiske formål er et lavpassfilter (dvs en båndbreddebegrensning) så er praktisk SN ut av PU noen dB bedre. På den andre siden så skal en slite med å finne en platespiller og vinylplater med SN særlig bedre enn noen og 70 dB.

    Strømstøy, som er en dekomponering av det totale støynivået, er det så godt som aldri opplyst om i spec på en phonoforsterker. Det finnes vel knapt noen produsenter som opplyser om/hvordan den totale støyen påvirkes av tilkoblet spolemotstand (PU). Men for alle praktiske forsterkere så er det et samvirke mellom kildeimpedans (motstand) og støy ut, som kan uttrykkes som EIN strømstøy - dvs at strømstøyen omsettes til spenningsstøy i kildeimpedansen (PU) iht ohms lov, dvs at lav strømstøy er særlig viktig ved «høy» kildeimpedans (motstand). Det er gjerne slik at en forsterker som er god med lav kildeimpedans (les lavimpedant MC-PU), ikke er relativt sett like god med høy kildeimpedans (les MM PU).

    Jeg er enig i at EIN på 160 og 275 µV for en phonoforsterker sannsynligvis er trykkfeil.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror ikke det er noe som er ‘best’ i hifi, det hele bunner ut i personlige preferanser. Smaken er for alle veldig ulik, har hatt billige ting som i mange tilfeller har vært bedre eller funket bedre i det gitte rom med dets utstyr, enn det dyrere utstyret som opprinnelig kanskje burde vært bedre. Bedre specs og komponenter, trenger ikke nødvendigvis resultere i en bedre og dypere innlevelse i musikken, noen ganger tvert imot. Føler at å gå mot det dyreste er en felle, både økonomisk og musikalsk til tider. Jeg liker Manley Chinook, samt at jeg syns en Devialet D400 gjør en sabla god jobb, med muligheter som svindyre riaa ikke kan matche
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    NLE 22? Den er god og meget stille. Jeg ved ikke, hvad den koster brugt. Den er sjælden og som ny var den ikke særlig dyr.
    Ja, hvor god er den egentlig? Behøver det å koste skjorta for å få en virkelig god RIAA?
    Den har et utal af indstillinger. 20 når det gælder impedans, 33 når det gælder gain. Ikke at det siger meget om lydklvaliteten. Det gjorde Gunnar Brekke til gengæld i fidelity nr. 47. Han mente NLE 22 var en af de tre bedste riaa'er han havde hørt. Han plejer at vide, hvad han snakker om. :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Men hva betyr ‘beste’ da? Ja, jeg har hørt FM Acoustic, og andre superdyre riaa..men aldri likt dem best, da jeg ikke synes de har en lyd som kan tilsies å beskrives som best. Jeg har hørt langt billigere og fornuftigere prisede riaa, realistisk priset, som rent musikalsk sett spiller fletta av de aller dyreste i klassen...muligens de ikke har like dyre komponenter og kan ta høyt betalt for et navn alene, men søren meg så musikalske noen av dem er, med sine mangler til tross

    Jeg synes ting låter forskjellig, men det dyreste er i mange tilfeller nettopp bare det..dyrere og fullstendig overpriset
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er ikke nødvendigvis en direkte sammenheng i at dyrere komponenter gir bedre lyd, mens det er en direkte sammenheng mellom dyre komponenter og pris, - da gjerne med en god multiplikasjonsfaktor i tillegg...
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Kombinasjonen vinylriller og lager for platetallerken går sjelden under -72 dB, så det holder fint.

    Var ment å sitere BeetleBugs kommentar om at -76 ikke var noe særlig bra :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.
    Har 100 selv og selger den så er jo inhabil, men må si det er den beste transistor jeg har prøv. Det var stor forskjell å brenne den inn med bluhorizon sin antiriaa innbrenningsfilter.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.
    Har 100 selv og selger den så er jo inhabil, men må si det er den beste transistor jeg har prøv. Det var stor forskjell å brenne den inn med bluhorizon sin antiriaa innbrenningsfilter.
    Det lå jo en "forsøksvis" ute på brukten for ikke alt for lang tid siden. Holdt på å legge inn tilbud, men så inntok fornuften meg. Det var kanskje ikke så lurt....:cool:
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.422
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Kombinasjonen vinylriller og lager for platetallerken går sjelden under -72 dB, så det holder fint.

    Var ment å sitere BeetleBugs kommentar om at -76 ikke var noe særlig bra :)
    Tok den. Det finnes riaatrinn der ute med signal/støynivå på over 100 Db. Digitale trinn godt over det. Alle vet at vinyl er belemret med støy og ingen kjøper vel vinyl fordi lyden er så innmari god :)

    -BB-
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Men hva betyr ‘beste’ da? Ja, jeg har hørt FM Acoustic, og andre superdyre riaa..men aldri likt dem best, da jeg ikke synes de har en lyd som kan tilsies å beskrives som best. Jeg har hørt langt billigere og fornuftigere prisede riaa, realistisk priset, som rent musikalsk sett spiller fletta av de aller dyreste i klassen...muligens de ikke har like dyre komponenter og kan ta høyt betalt for et navn alene, men søren meg så musikalske noen av dem er, med sine mangler til tross

    Jeg synes ting låter forskjellig, men det dyreste er i mange tilfeller nettopp bare det..dyrere og fullstendig overpriset
    Jeg har tenkt litt på det, og spurt meg selv om det finnes noen RIAA som er "best på alt". Manley steelhead som jeg har hatt i noen år, synes i alle fall jeg spiller med stort engasjement og driv, samtidig som man får et ganske tett lydbilde. Det synes jeg passer godt på mye av det jeg har av jazz fra 50-tallet. På Sonny Rollins og Mulligan/Baker (som er favoritter) spiller det ringe rundt det jeg har hørt av transistor phono-preamper. På klassisk musikk foretrekker jeg derimot større åpenhet, mer luft og større presisjon i bassen. Her skulle jeg gjerne hatt et alternativ til Manleyen, og jeg innbiller meg kanskje at det er lettere å finne blant transistor enn rør. Eller tar jeg feil? Finnes det virkelig en RIAA som er "best på alt"?? Heller ikke Devialet var like god over hele linja da jeg hadde den et halvt års tid....:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Men hva betyr ‘beste’ da? Ja, jeg har hørt FM Acoustic, og andre superdyre riaa..men aldri likt dem best, da jeg ikke synes de har en lyd som kan tilsies å beskrives som best. Jeg har hørt langt billigere og fornuftigere prisede riaa, realistisk priset, som rent musikalsk sett spiller fletta av de aller dyreste i klassen...muligens de ikke har like dyre komponenter og kan ta høyt betalt for et navn alene, men søren meg så musikalske noen av dem er, med sine mangler til tross

    Jeg synes ting låter forskjellig, men det dyreste er i mange tilfeller nettopp bare det..dyrere og fullstendig overpriset
    Jeg har tenkt litt på det, og spurt meg selv om det finnes noen RIAA som er "best på alt". Manley steelhead som jeg har hatt i noen år, synes i alle fall jeg spiller med stort engasjement og driv, samtidig som man får et ganske tett lydbilde. Det synes jeg passer godt på mye av det jeg har av jazz fra 50-tallet. På Sonny Rollins og Mulligan/Baker (som er favoritter) spiller det ringe rundt det jeg har hørt av transistor phono-preamper. På klassisk musikk foretrekker jeg derimot større åpenhet, mer luft og større presisjon i bassen. Her skulle jeg gjerne hatt et alternativ til Manleyen, og jeg innbiller meg kanskje at det er lettere å finne blant transistor enn rør. Eller tar jeg feil? Finnes det virkelig en RIAA som er "best på alt"?? Heller ikke Devialet var like god over hele linja da jeg hadde den et halvt års tid....:)
    Veldig godt og &fornuftig innlegg. Jeg har hørt Steelhead, og som deg, likte jeg den veldig godt på jazz og blues, da litt eldre type jazz som du beskrev. Der inngikk jeg et kompromiss og kjøpte Chinooken og merkelig nok passet den Enda bedre på mer musikk enn Steelhead følte jeg..Nå bruker jeg Devialet D400, som jeg synes, ( nesten), gjør det meste riktig på det meste av musikk. Spørsmålet er om de beste viser en evne til generelt spille det meste av musikk veldig bra, men ikke perfekt, og om billigere prisede, som eks Chinook, ikke er like god jevnt over på all musikk, men briljerer mer på enkelttypemusikk som eks jazz?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.304
    Torget vurderinger
    1
    «Best på alt» som en rent subjektiv øvelse er så godt som meningsløst. IMHO som det heter. Overføringsverdien til andre subjekter (lyttere) er tilnærmet null. Smak og behag for den enkelte lytter er flyktig, omskiftelig og situasjonsbetinget. Dersom «best på alt» som en subjektiv øvelse skal kunne gi noen mening så må man underlegge de subjektive vurderingene en sollid objektiv forankring og metode.

    Sånn sett er det mye enklere med «teknisk» ytelse som frekvensrespons, forvrenging og støy. Man kommer et godt stykke på vei med støy som er så lav og tilfeldig som mulig (uten «artefakter» som brum ol), forvrenging som ikke er målbart forskjellig fra støyen og padde flat frekvensrespons. Da kan musikkhermetikken tre fram som den er, uten unødig farging av fra elektronikken.

    Dertil kommer selvfølgelig funksjonalitet, byggekvalitet, utførelse og utseendet.

    mvh
    KJ
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    908
    Antall liker
    703
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Men hva betyr ‘beste’ da? Ja, jeg har hørt FM Acoustic, og andre superdyre riaa..men aldri likt dem best, da jeg ikke synes de har en lyd som kan tilsies å beskrives som best. Jeg har hørt langt billigere og fornuftigere prisede riaa, realistisk priset, som rent musikalsk sett spiller fletta av de aller dyreste i klassen...muligens de ikke har like dyre komponenter og kan ta høyt betalt for et navn alene, men søren meg så musikalske noen av dem er, med sine mangler til tross

    Jeg synes ting låter forskjellig, men det dyreste er i mange tilfeller nettopp bare det..dyrere og fullstendig overpriset
    Jeg har tenkt litt på det, og spurt meg selv om det finnes noen RIAA som er "best på alt". Manley steelhead som jeg har hatt i noen år, synes i alle fall jeg spiller med stort engasjement og driv, samtidig som man får et ganske tett lydbilde. Det synes jeg passer godt på mye av det jeg har av jazz fra 50-tallet. På Sonny Rollins og Mulligan/Baker (som er favoritter) spiller det ringe rundt det jeg har hørt av transistor phono-preamper. På klassisk musikk foretrekker jeg derimot større åpenhet, mer luft og større presisjon i bassen. Her skulle jeg gjerne hatt et alternativ til Manleyen, og jeg innbiller meg kanskje at det er lettere å finne blant transistor enn rør. Eller tar jeg feil? Finnes det virkelig en RIAA som er "best på alt"?? Heller ikke Devialet var like god over hele linja da jeg hadde den et halvt års tid....:)
    Veldig godt og &fornuftig innlegg. Jeg har hørt Steelhead, og som deg, likte jeg den veldig godt på jazz og blues, da litt eldre type jazz som du beskrev. Der inngikk jeg et kompromiss og kjøpte Chinooken og merkelig nok passet den Enda bedre på mer musikk enn Steelhead følte jeg..Nå bruker jeg Devialet D400, som jeg synes, ( nesten), gjør det meste riktig på det meste av musikk. Spørsmålet er om de beste viser en evne til generelt spille det meste av musikk veldig bra, men ikke perfekt, og om billigere prisede, som eks Chinook, ikke er like god jevnt over på all musikk, men briljerer mer på enkelttypemusikk som eks jazz?
    Det er vell ikke så lenge siden du begynte med vinyl avspilling meg bekjent,,,2-3 år siden?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    «Best på alt» som en rent subjektiv øvelse er så godt som meningsløst. IMHO som det heter. Overføringsverdien til andre subjekter (lyttere) er tilnærmet null. Smak og behag for den enkelte lytter er flyktig, omskiftelig og situasjonsbetinget. Dersom «best på alt» som en subjektiv øvelse skal kunne gi noen mening så må man underlegge de subjektive vurderingene en sollid objektiv forankring og metode.

    Sånn sett er det mye enklere med «teknisk» ytelse som frekvensrespons, forvrenging og støy. Man kommer et godt stykke på vei med støy som er så lav og tilfeldig som mulig (uten «artefakter» som brum ol), forvrenging som ikke er målbart forskjellig fra støyen og padde flat frekvensrespons. Da kan musikkhermetikken tre fram som den er, uten unødig farging av fra elektronikken.

    Dertil kommer selvfølgelig funksjonalitet, byggekvalitet, utførelse og utseendet.

    mvh
    KJ
    Tusen takk KJ

    Dette er oppskriften på den aller aller «beste» Riaa.
    Desto rakere frekvensgang, lavere forvrengning og
    bedre signal/støyforhold.

    Riaa’n skal gjengi så korrekt som mulig uten og tillegge eller trekke fra noe.
    KJ skriver over her at musikken kommer bedre frem desto
    «bedre» Riaa’n er i disse disiplinene.
    Kunne ikke vært mer enig.😀
    NLE-22 utkonkurerer samtlige Riaa’r når det gjelder tekniske data,
    så vidt jeg vet.😀
    Husk at alle digitale Riaa’r må AD/DA konverteres.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det er vell ikke så lenge siden du begynte med vinyl avspilling meg bekjent,,,2-3 år siden?
    Har nok holdt på lenger, men da på temmelig lavt amatør nivå med en 500kr riaa samt senere en Svenska Grammofonsteg ( nå Bladelius)..sinnsykt god riaa btw..
    Far har drevet halve livet med det, så han har hatt mye forskjellig..Har forøvrig hørt det meste i Munchen da, fått et inntrykk uansett de siste 6 årene der, blir 7 iår, og lånt mye gromme saker fra hifibekjente, samt snille sjeler fra butikker rundt i landet. Samt reist og hørt sinnsyke oppsett i Japan..så er vel en profesjonell amatør, blir aldri utlært i dette gamet.

    Men hva mente du egentlig? Er 2-3 år for lite til å gjøre seg opp meninger kanskje..?
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    «Best på alt» som en rent subjektiv øvelse er så godt som meningsløst. IMHO som det heter. Overføringsverdien til andre subjekter (lyttere) er tilnærmet null. Smak og behag for den enkelte lytter er flyktig, omskiftelig og situasjonsbetinget. Dersom «best på alt» som en subjektiv øvelse skal kunne gi noen mening så må man underlegge de subjektive vurderingene en sollid objektiv forankring og metode.

    Sånn sett er det mye enklere med «teknisk» ytelse som frekvensrespons, forvrenging og støy. Man kommer et godt stykke på vei med støy som er så lav og tilfeldig som mulig (uten «artefakter» som brum ol), forvrenging som ikke er målbart forskjellig fra støyen og padde flat frekvensrespons. Da kan musikkhermetikken tre fram som den er, uten unødig farging av fra elektronikken.

    Dertil kommer selvfølgelig funksjonalitet, byggekvalitet, utførelse og utseendet.

    mvh
    KJ
    Tusen takk KJ

    Dette er oppskriften på den aller aller «beste» Riaa.
    Desto rakere frekvensgang, lavere forvrengning og
    bedre signal/støyforhold.

    Riaa’n skal gjengi så korrekt som mulig uten og tillegge eller trekke fra noe.
    KJ skriver over her at musikken kommer bedre frem desto
    «bedre» Riaa’n er i disse disiplinene.
    Kunne ikke vært mer enig.??????
    NLE-22 utkonkurerer samtlige Riaa’r når det gjelder tekniske data,
    så vidt jeg vet.??????
    Husk at alle digitale Riaa’r må AD/DA konverteres.
    Dette er det vanskelig å være uenig i. Ved å knytte definisjonen av "god" eller "dårlig" til tekniske spesifikasjoner, får man i alle fall et objektivt utgangspunkt som det bør kunne være mulig å enes om. Helt i mål på den "tekniske siden" er man vel likevel ikke, fordi folk -eller bruken av anleggene deres - kan stille ulike krav til gain, mulighet til kurver som avviker fra RIAA-kurven etc etc.

    Målet skal altså være en phono-forforsterker helt uten egenlyd, på samme måte som for andre forsterkere. Og hvis man ønsker å "farge" lyden, er det generelle rådet gjerne å gjøre det via preampen, for eksempel ved å velge en rør preamp, men ellers kjøre solid state. (Alle er sikkert ikke enige i dette, men dette rådet blir i alle fall ofte gitt.) Realiteten så langt for meg - og sikkert mange andre - er imidlertid at ulike phono-preamper låter så forbasket ulikt - også blant de som "måler godt". Og dermed blir man henvist til subjektive vurderinger av hva som "låter best". Mulig at NLE er et Columbi egg som gjør "alt riktig". I så fall synd at det visstnok kun er produsert 33 stk av dem.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    48 opamps i en RIAA???? Regelrett galskap! - Halvparten brukes for å rette opp feil den andre halvparten??
    De fleste kjente gode RIAAs bruker kanskje max 2-3 pr kanal - diskret eller interegrerte....
    Diskrete, vil jeg påstå. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn