Beste transistor RIAA uansett pris?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Ikke glem Walker Procession Phono Amplifier. Koster ca. $8K. Skal etter sigende være meget kapabel. Den ser imidlertid ikke så "heftig" ut som en del konkurrenter.[h=1]
    ProcessionPhonoAmp2.jpg
    [/h]
    Så har vi den nye RIAAen til tyske Gruensch.

    MCSIILP_500.jpg
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    I forhold til tre spillere er da planen for de tre anleggene følgende.

    Jeg skal ha Rockport Arrakis 2 drevet av Goldmund Telos 5000 og FM Acoustics Resolution Series 118.


    Men det krever en dedikert distributør i Norge som kan følge meg opp lokalt og at jeg ikke må få service helt fra Danmark. Jeg presser på RT for dette i øyeblikket og håper lovnaden om kjøp av Arrakis er brekkstang nok.


    Så har jeg en avtale om Tidal Audio La Assoluta høytalere drevet av 6 kanaler med Tidal Audios nye refereanse forsterkere Rumos med Lithium batteriteknologi.


    I tillegg drømmer jeg om å beholde Magico Q7 med QSub-18 biampet med Master Audio Systems Helius og darTZeel NHB-458.


    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo også tyske Horsche. Enorm batteriforsynt strømforsyning. Konstruktøren av Dynaudio Arbiter og Esoteric P-01 og D-01.

    Mvh
    Roysen
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Simaudio Moon Evolution 610LP Phono: US$ 8000 ..Et alternativ...
    1-SIM-610-front-view.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hva koster RIAA'en til Gruensch? Vanskelig å finne informasjon.
    Nür EUR 9500 inkl. tysk moms. Den har også kommet i en "pluss" versjon som trolig er dyrere.
    Du får ta inn et par stykker og levere den ene hos meg for en test. Skal bli morsomt! Prisen er jo slett ikke avskrekkende dersom kvaliteten bare er god nok.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    (Ble minnet om denne tråden via en annen riaa-tråd)

    Ble det noen test her, eller rant alt ut i sanden?

    Cheers!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Dog

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    ASR Basis Exclusive har forresten kommet i en ny utgave, en god del dyrere enn den gamle. Jeg har avtale med Marios hos Stereofil om å komme innom og prøvehøre når de har den inne. Et par eksemplarer er alt solgt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ASR Basis Exclusive har forresten kommet i en ny utgave, en god del dyrere enn den gamle. Jeg har avtale med Marios hos Stereofil om å komme innom og prøvehøre når de har den inne. Et par eksemplarer er alt solgt.
    Jeg har blitt fortalt at den gamle utgaven av denne låter kaldt og analytisk, og at Mini Basis således er et mye bedre kjøp.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har også hørt det, og påstanden ble så vidt jeg husker, kommentert av anmelderen i Stereophile. Jeg er ikke enig i at det blir for analytisk, men man får en lyd som ligger litt mellom CD og vinyl. Kritikere vil si det ødelegger vinyl-lyden. Tilhengere vil si at forforsterkeren gjengir det beste fra to verdener. Jeg mener man har litt av dette på mini-basis også, men da i mindre grad.

    En negativ faktor er at med en gang man begynner å "fikse" på lyden i en eller annen retning, er det gjerne noe som går tapt. Dette "gjerne" er ofte oppløsning.

    Jeg har en følelse av at det kan være lurt å kombinere Basis Exclusive med rør.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har også hørt det, og påstanden ble så vidt jeg husker, kommentert av anmelderen i Stereophile. Jeg er ikke enig i at det blir for analytisk, men man får en lyd som ligger litt mellom CD og vinyl. Kritikere vil si det ødelegger vinyl-lyden. Tilhengere vil si at forforsterkeren gjengir det beste fra to verdener. Jeg mener man har litt av dette på mini-basis også, men da i mindre grad.

    En negativ faktor er at med en gang man begynner å "fikse" på lyden i en eller annen retning, er det gjerne noe som går tapt. Dette "gjerne" er ofte oppløsning.

    Jeg har en følelse av at det kan være lurt å kombinere Basis Exclusive med rør.
    IKke vet jeg, har ikke hørt verken Basis Exclusive eller Mini Basis, men har fått inntrykk av at sistnevnte skal låte ganske "røraktig", hvis man kan si det sånn. For min del er det ikke aktuelt å bruke særlig store summer på RIAA, så Mini Basis er den eneste av dem som uansett hadde vært aktuell for meg. Ikke bare-bare å velge budsjett-RIAA heller.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.

    Høres ut som Aura Fidelity kan være noe du søker😉
     

    BBoogie

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2010
    Innlegg
    25
    Antall liker
    3
    PS Audio GCPH fikk en fantastisk anmeldelse i Hi-Fi News & Record Review for noen år tilbake (20/20). Noen som kjenner den?
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Hva med Aesthetix Io Eclipse? Jeg har ikke hørt bedre.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Ja. Man trenger ikke det nye kabinettet, hvis man demper det gamle, ifølge en anmeldelse. Det holder med "partial Eclipse" dvs uten det nye kabinettet. En eldre Io kan oppgraderes til Eclipse. Gi den to strømforsyninger.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.712
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hva kostet Underwood modifikasjonen? Fornøyd?
    Den blev kjøpt rett fra Underwood av forrige eier som også hade standard GCPH før han byttet til den oppgraderte varianten, han hade gjort sig godt tjent med begge modellene og var meget fornøyd med begge, men Underwood mod var en god oppgradering:)
    Den er veldig ulik min ASR mini basis exlusive, den har en mer neutral spillestil ren i lyden uten og låte slank/klinisk/blodfattig1 Jeg foretrekker likt med forrige eier og bruke den med preamp delen og rett inn i slutsteg:)
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755
    Kanskje denne:
    P1 phono stage

    Jeg har en del fra samme produsent og det er svært bra, forsiktig antydet.

    JP
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har bare hørt rimeligere RIAA fra Whest SAudio, men blitt meget imponert.

    Whest Audio MC Ref V kan være en kandidat.
    Whest MC Ref V phonostage
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Måtte Google pris:
    £13,199.00

    Vi får kanskje godta det i denne tråden. :)

    Noen som har hørt denne RIAA'en?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    674
    Antall liker
    755

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.704
    Antall liker
    7.946
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Best" når det gjeld riaa, er vanskeleg. Det kjem veldig mykje an på kva og korleis bruken vert....treng du gain? Må du ha balansering? Kor mykje justeringar treng du i høve ein gjeven pickup (som sjølvsagt bør stå i forhold til riaatrinnet)? Tenkjer du at du skal ha høve til å justere alle parametrar, eller går du etter det eine, beste?
    Whest har utmerka riaatrinn, og det storste, todelte (som eg ikkje har høyrt), burde absolutt vere med i ei "best-vurdering".
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    ASR Basis Exclusive har forresten kommet i en ny utgave, en god del dyrere enn den gamle. Jeg har avtale med Marios hos Stereofil om å komme innom og prøvehøre når de har den inne. Et par eksemplarer er alt solgt.
    Er du sikker på at det er Basis Exclusive, for jeg har ikke funnet noen informasjon om det hos ASR?

    Jeg sendte likegodt en mail til ASR med spørsmål i dag;
    "Will there be an upgrade or change to the current Basis Exclusive model (2009 model) in the coming year, and if so will the price change?"

    og fikk straks dette svaret;
    "For the moment we have no plans for that and also the price will remain stable."

    mvh
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg så en Marten-annonse i Hi-Fi & Musik der det kunne se ut til at Marten bruker Whest Audio MC Ref V i sitt referanseanlegg, sammen med Coltrane Supreme 2 til 2,9 mill osv. Britisk mid-fi, lissom...:)

    He he, I stand corrected. Men jeg så de nevnte ting til skarve 150 000,-, så da kunne denne til kun 120 000,- få være med.

    Jeg har bare hørt rimeligere RIAA fra Whest Audio, men blitt meget imponert.

    Whest Audio MC Ref V kan være en kandidat.
    Whest MC Ref V phonostage
    Det var snakk om det beste uansett pris, da nytter det ikke med britisk mid-fi :)
    :)!
    "Best" når det gjeld riaa, er vanskeleg. Det kjem veldig mykje an på kva og korleis bruken vert....treng du gain? Må du ha balansering? Kor mykje justeringar treng du i høve ein gjeven pickup (som sjølvsagt bør stå i forhold til riaatrinnet)? Tenkjer du at du skal ha høve til å justere alle parametrar, eller går du etter det eine, beste?
    Whest har utmerka riaatrinn, og det storste, todelte (som eg ikkje har høyrt), burde absolutt vere med i ei "best-vurdering".
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Whest er saker! Det trenger ikke prises på amerikansk for å spille sokkene av sakene til de søkkrike.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.950
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Husker ikke om det var i denne tråden eller i en annen, at jeg spurte om Pass Ono... uten at jeg fikknoen svar.
    Noen som har noen inntrykk av denne ?? ( Har en klone i emning.. )
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Uansett pris? Det er vanskelig, men jeg har to personlige favoritter: ASRs toppmodell og Rega Ios Reference..
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det Whest MC Ref V Mk4 på meg. Milde måne, dette låter bra. Oppløst, varmt, et stort lydbilde og en super bass. Jeg var solgt i det øyeblikket Den kom inn av døra her, men den har forandret seg nokså mye etterhvert som den er blitt innspilt. Om noen har lyst til å ta turen for en prøvelytt - si ifra. Dette er en glede jeg gjerne deler med andre :)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn