Beste transistor RIAA uansett pris?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Har aldri likt å bruke ordet "best". Hva som er best er vel en smakssak, samtidig som komponentene skal matches sammen, som ikke er en selvfølge at det gjør, uansett om det koster 1 milliard. Jeg har hørt mange dyre anlegg, men de dyreste har langt ifra vært de beste..noen av dem har vært direkte dårlige og ikke beveget meg overhodet, så det ser en hvor individuelt lyd og dens utallige komponenter oppfattes.
    Har hørt veldig mange gode RIAA, men alle alle har hatt sine litt spesielle kvaliteter. Den "beste" Riaa finnes ikke..med unntak av kanskje nettopp den Du velger eller ender opp med :)
    Legg merke til IMHO. Jeg regner mede at du frostår hva det betyr. Selvsagt finnes det ikke noe som er best.

    Mvh
    Roysen
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er vel egentlig derfor jeg har endt opp med flere RIAA'er som den beste løsningen.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Hadde Constellation Audio Orion faktisk blitt et komersielt produkt, så hadde jeg vært enig. Dessverre har de valgt å la planene om det produktet dø ut i sanden. Perseus er nok ikke helt i samme liga, noe produktserien den er plassert i også gir en indikasjon om.

    Mvh
    Roysen
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Perseus har jeg ikke hørt så det er umulig for meg å mene noe om den enten det er lyd eller liga. Men kunne veldig gjerne tenkt meg og hørt den og hadde hatt den på lista hvis jeg var i handle modus.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hadde Constellation Audio Orion faktisk blitt et komersielt produkt, så hadde jeg vært enig. Dessverre har de valgt å la planene om det produktet dø ut i sanden. Perseus er nok ikke helt i samme liga, noe produktserien den er plassert i også gir en indikasjon om.

    Mvh
    Roysen

    Constellation Audio - I am dissapointed

    Bare så det er sagt. Men omtalen til importøren er jo udelt positiv. ....
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Legg merke til IMHO. Jeg regner mede at du frostår hva det betyr. Selvsagt finnes det ikke noe som er best.
    InMyHumbleOpinion ja..svaret mitt var bare rent sånn generelt, hentydet ikke til ditt svar ang FM Acc, for jeg regner med det låter aldeles superb. Er klart at dyrere RIAA trinn vil være bedre egnet til å gi en enda mer fullstendig musikkgjengivelse på mange plan, enn billige trinn.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Skulle jeg plukket ut tre RIAA trinn av transistor type uten hensyn til pris for mine anlegg i dag ville det blitt disse (håper da Constellation Audio kommer med sin Orion til slutt):
    - FM Acoustics Resolution Series 223 Master Phono
    - Qualia Indigo Reference Phono Preamplifier
    - Constellation Audio Orion Reference Phono Preamplifer

    Vitus Audio og Boulder på reservebenken.

    Et merke som har drevet lite produktutvikling den siste tiden, men som nok snart vil komme sterkt tilbake er Lyra Connoisseur med geniet Jonathan Carr bak designet av produktene og norske Stig Inge Bjørge bak spakene for forretningsdriften. Dette merket ville definitivt vært med på min liste dersom de hadde hatt et up-to-date RIAA med deres beste teknologi i henhold til hva som finnes av muligheter i dag. Det tror jeg nok imidlertid at ikke er så langt unna. De falt som et offer for de nye reglene til EU som forbyr komponenter med spesielle metallinnhold. De har ikke klart å finne like gode komonenter som erstattere, men slik jeg forstår det er de i ferd med å gjøre et gjennombrudd nå. I så fall vill de i mine øyne være inne på min topp 3 liste i stedet for Qualia.

    Det finnes noen svært gode rørlaternativer også der jeg tror LAMM Industries rager aller øverst i henhold til min smak i øyeblikket.

    EAR og DP er nok svært gode RIAA trinn, men i en helt annen liga enn det vi her snakker om. Jeg ser at din DP er modifisert, så det kan selvsagt utligne forskjellen fra orginalen.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Hadde Constellation Audio Orion faktisk blitt et komersielt produkt, så hadde jeg vært enig. Dessverre har de valgt å la planene om det produktet dø ut i sanden. Perseus er nok ikke helt i samme liga, noe produktserien den er plassert i også gir en indikasjon om.

    Mvh
    Roysen

    Constellation Audio - I am dissapointed

    Bare så det er sagt. Men omtalen til importøren er jo udelt positiv. ....
    Nå falt jeg av her. Hvilken omtale er det du tenker på og hvilken importør?

    Mvh
    Roysen
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Tusen takk for svar så langt. Skjønner at det blir en del lesing utover natten! :)

    Å finne en matchende RIAA har faktisk blitt den vanskeligste biten på anlegget så langt. Jeg tror at jeg er i mål, men så etter en tid finner jeg et eller annet å henge meg opp i. Men sånn er det vel å være audiofil.

    Tar gjerne mot enda flere tips. :) Minst ett av rådene kommer til å bli fulgt.....(har dessverre ingen annen "vinnerpremie" enn ære og berømmelse.)
    Det var da som f... Gir du steelheaden sparken???.mvh
    Nå fikk jeg også litt piggtrådnerver. Er du ute efter en RIIA som slår Steelheaden m.h.t lyd, men i en transistor-konstruksjon? Poenget må vel uansett være lyden og uavhengig av de komponentene som er benyttet?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hadde Constellation Audio Orion faktisk blitt et komersielt produkt, så hadde jeg vært enig. Dessverre har de valgt å la planene om det produktet dø ut i sanden. Perseus er nok ikke helt i samme liga, noe produktserien den er plassert i også gir en indikasjon om.

    Mvh
    Roysen

    Constellation Audio - I am dissapointed

    Bare så det er sagt. Men omtalen til importøren er jo udelt positiv. ....
    Nå falt jeg av her. Hvilken omtale er det du tenker på og hvilken importør?

    Mvh
    Roysen

    Tenkte ikke så mye egentlig - annet enn på Acoustic Tunings omtaler av alle Constellation Audios produkter som de fører.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ved nærare ettertanke kom eg på at eg faktisk har sett veldig einsidig på rør-riaatrinn dei siste åra. Tankevekkjande å sjå kva du spør om...

    Reknar med at FM ikkje kan overgåast korkje når det gjeld brukskomfort eller rein lydkvalitet, men eg har aldri høyrt desse produkta. Når det gjeld transistorbaserte konstruksjonar er eg veldig imponert over Whest PS 30RDT, så eg hadde sjekka opp referanseriaaen der før eg hadde investert.... Det er vel Lyric som sel desse.

    Sutherland har nokre spennande greier eg er nyfiken på, men eg har ikkje fått prøve produkt derifrå så langt.

    Det eg er mest forbausa over, er EAR. Her er det musikk å hente, også i transistorkonstruksjonane. Dette burde også undersøkjast.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Er veldig godt fornøyd med min Avid Pulsare. Har nå kommet i mk2 utgave med knapper for subsonisk filter og mono, men jeg har kun hørt mk1 som jeg har. Leveres med separat, matchende strømforsyning.

    avid hifi ltd :: pulsare II
     

    Vedlegg

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tusen takk for svar så langt. Skjønner at det blir en del lesing utover natten! :)

    Å finne en matchende RIAA har faktisk blitt den vanskeligste biten på anlegget så langt. Jeg tror at jeg er i mål, men så etter en tid finner jeg et eller annet å henge meg opp i. Men sånn er det vel å være audiofil.

    Tar gjerne mot enda flere tips. :) Minst ett av rådene kommer til å bli fulgt.....(har dessverre ingen annen "vinnerpremie" enn ære og berømmelse.)
    Det var da som f... Gir du steelheaden sparken???.mvh
    Nå fikk jeg også litt piggtrådnerver. Er du ute efter en RIIA som slår Steelheaden m.h.t lyd, men i en transistor-konstruksjon? Poenget må vel uansett være lyden og uavhengig av de komponentene som er benyttet?
    Det jeg tenker på, er det flere alt har vært inne på, at det ikke finnes noen RIAA som er gode på alt - selv om jeg har sett noen påstå at Ypsilon VPS-100 er det (bare tull, spør du meg, men jeg har stående invitt fra Jckx om å prøvelytte hos ham, så vi får se...)

    Manley Steelhead er svært god på mye, men låter ganske kompakt med mye bass, dynamikk og trøkk. Det passer meg til Jazz fra 50- 60- tallet og rock mm. Til klassisk som jeg også har en del av, og en del annen musikk, vil jeg ha et mer åpent lydbilde enn Manley kan gi. Til slik musikk har jeg bedre erfaringer med transistor, og jeg ser på diverse fora at mange er enige. Jeg skal ikke nødvendigvis ha noe som er bedre enn Manley, men noe som er annerledes - og så beholde begge RIAA'ene - med mindre jeg da finner en rør-RIAA som er bedre enn Manley. Det er ikke sikkert at det er så lett å finne når jeg velger å "spesialisere" RIAA'ene slik jeg gjør. Å finne en mer åpen rør-RIAA enn Manley, er ikke vanskelig, men å finne en som svinger mer på storbandjazzen, eller når Jerry Mulligan, Charlie Parker etc setter i gang, tror jeg blir vanskelig.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    En fantastisk riaa er den gamle Mark Levinson no 25, med separat strømforsyning (226?). Teflonboard-versjonen er den siste og beste. Noen år på baken, men regnes fremdeles som state of the art av mange. Dukker opp brukt innimellom fra 15-25 k.

    Hadde en slik for lenge siden og husker en nøytral, veldig gjennomsiktig lyd. Har visst en haug med dipswitcher inni, som muliggjør nøyaktig matching med pu. Min kom ferdiginnstilt, så jeg brukte ikke de mulighetene.

    En super-riaa til fornuftig pris
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Er veldig godt fornøyd med min Avid Pulsare. Har nå kommet i mk2 utgave med knapper for subsonisk filter og mono, men jeg har kun hørt mk1 som jeg har. Leveres med separat, matchende strømforsyning.

    avid hifi ltd :: pulsare II
    Har også tenkt litt på denne. I alle fall lett å få prøvehørt, i og med at jeg bor nær Oslo. :)
    Hvordan den er i forhold til åpenhet, vet jeg foreløpig ikke, men sikkert bra. ....
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Mark Levinson No.32 med innebygget RIAA som opsjon er også svært bra. Manley Steelhead er nevnt. Det er jo en fantastisk RIAA. Soulution 750 er også fantastisk. Burmester 100 er svært bra. Gryphon Legato Legacy likeså. Tidal Audio Presencio forforsterker med innebygget RIAA og MBL 6010D med innebygget RIAA er også bra. Pass Labs XP-25 er bra. Spectral Audio kommer snart med en referanse RIAA som visstnok skal være fantastisk. Kan du finne en Jeff Rowland Cadence brukt er den også svært bra. darTZeel NHB-18S forforsterker med innebygget RIAA er helt fantastisk. Dynaudio Arbiter forforsterker med innebygget RIAA er også super. Faktisk er det vel denne som troner øverst som dyreste RIAA - EUR €200K, men da før du en forforsterker på kjøpet da. Gode, gamle Counterpoint SA-9 er en legende (men jeg er usikker på om det er rør eller transistor). Clearaudio Statement er også svært god.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Riaa`n som sitter i Halcro DM10 er også sykt bra!!!
    Faktisk bedre enn Einstein sin balanserte modell.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Mark Levinson No.32 med innebygget RIAA som opsjon er også svært bra. Manley Steelhead er nevnt. Det er jo en fantastisk RIAA. Soulution 750 er også fantastisk. Burmester 100 er svært bra. Gryphon Legato Legacy likeså. Tidal Audio Presencio forforsterker med innebygget RIAA og MBL 6010D med innebygget RIAA er også bra. Pass Labs XP-25 er bra. Spectral Audio kommer snart med en referanse RIAA som visstnok skal være fantastisk. Kan du finne en Jeff Rowland Cadence brukt er den også svært bra. darTZeel NHB-18S forforsterker med innebygget RIAA er helt fantastisk. Dynaudio Arbiter forforsterker med innebygget RIAA er også super. Faktisk er det vel denne som troner øverst som dyreste RIAA - EUR €200K, men da før du en forforsterker på kjøpet da. Gode, gamle Counterpoint SA-9 er en legende (men jeg er usikker på om det er rør eller transistor). Clearaudio Statement er også svært god.

    Mvh
    Roysen
    Hvor mange av disse har du hørt, Roysen?
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hørt langt de fleste. Faktisk er det kun Clearaudio'en, darTZeel sin nyeste (har hørt den forrige versjonen med samme navn) og naturlig nok Spectral (som ikke har kommet på markedet ennå) jeg ikke har hørt.

    jeg glemte å nevne RIAA i Halcro dm10, ja. Den er også en høydare.

    Litt av poenget mitt er at det finnes et stort utvalg å velge fra uansett kvalitet og prisklasse. Det viktigste er å matche lyden til eget utstyr.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Jeg har hørt langt de fleste. Faktisk er det kun Clearaudio'en, darTZeel sin nyeste (har hørt den forrige versjonen med samme navn) og naturlig nok Spectral (som ikke har kommet på markedet ennå) jeg ikke har hørt.

    Mvh
    Roysen
    Imponerende.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har allerede rør-RIAA.
    Blir vel litt ot, men hva for merke har du nå - og hvorfor vil du gå over til noe annet?

    Cheers!
    Har Manley Steelhead. Som anført tidligere i denne tråden:


    Manley Steelhead er svært god på mye, men låter ganske kompakt med mye bass, dynamikk og trøkk. Det passer meg til Jazz fra 50- 60- tallet og rock mm. Til klassisk som jeg også har en del av, og en del annen musikk, vil jeg ha et mer åpent lydbilde enn Manley kan gi. Til slik musikk har jeg bedre erfaringer med transistor, og jeg ser på diverse fora at mange er enige. Jeg skal ikke nødvendigvis ha noe som er bedre enn Manley, men noe som er annerledes - og så beholde begge RIAA'ene - med mindre jeg da finner en rør-RIAA som er bedre enn Manley. Det er ikke sikkert at det er så lett å finne når jeg velger å "spesialisere" RIAA'ene slik jeg gjør. Å finne en mer åpen rør-RIAA enn Manley, er ikke vanskelig, men å finne en som svinger mer på storbandjazzen, eller når Jerry Mulligan, Charlie Parker etc setter i gang, tror jeg blir vanskelig.

    Det er med andre ord ikke tale om et enten eller, men et både - og. Alternativet måtte være at jeg fant en RIAA som er toppis på alt, og det tror jeg egentlig ikke finnes - med mindre da VPS-100 skulle klare det. ....:) Tror jeg må purre på NAT eller Acoustic Tuning. Jeg var jo lovet å få låne demo-eksemplaret, men de har visst veldig god tid.

    Kossen gjeng det hjå deg? Si fra når herligheten er ferdig innspilt!
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    grammofon -

    det nærmer seg hørbar lyd i heimen! Når jeg selv er fornøyd vil du få en særskilt PM med invitasjon til eksklusiv lytte.
    Min VPS-100 ble gitt god service da Dimitris var hos meg under Ypsilon-installasjonen forleden. Den låter nå uforskammet godt! Den eneste RIAA som har kunnet matche den (som jeg selv har erfaring med, og det kun på den NEDERSTE oktaven) er Burmester's aldeles glimrende RIAA; ellers vil jeg tro at VPS-100 slår selv Fanden, også i oppoverbakke.

    Cheers!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    grammofon -

    det nærmer seg hørbar lyd i heimen! Når jeg selv er fornøyd vil du få en særskilt PM med invitasjon til eksklusiv lytte.
    Min VPS-100 ble gitt god service da Dimitris var hos meg under Ypsilon-installasjonen forleden. Den låter nå uforskammet godt! Den eneste RIAA som har kunnet matche den (som jeg selv har erfaring med, og det kun på den NEDERSTE oktaven) er Burmester's aldeles glimrende RIAA; ellers vil jeg tro at VPS-100 slår selv Fanden, også i oppoverbakke.

    Cheers!
    Veldig hyggelig!!! Gleder meg!
    Har sendt purring til NAT og AT nå. Så får vi se hva som skjer her i heimen!
    Skål - tar meg litt vin av den røde typen. Klokka har jo passert fire - sommertid. :)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.
    Jeg har en SAR Minibasis mk2. Lyttet nylig på SVARTA Får med Arne Domnerus/Rune Gustavsson. Synes faktisk lyden var noe skjærende med saksofonen og klarinetten. Noe som jeg ikke merket noe til tidligere. Kanskje jeg også må se meg etter en annen RIAA? mvh. Guit
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.
    Jeg har en SAR Minibasis mk2. Lyttet nylig på SVARTA Får med Arne Domnerus/Rune Gustavsson. Synes faktisk lyden var noe skjærende med saksofonen og klarinetten. Noe som jeg ikke merket noe til tidligere. Kanskje jeg også må se meg etter en annen RIAA? mvh. Guit
    Er du på Østlandet/Oslo noen ganger?
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.
    Jeg har en SAR Minibasis mk2. Lyttet nylig på SVARTA Får med Arne Domnerus/Rune Gustavsson. Synes faktisk lyden var noe skjærende med saksofonen og klarinetten. Noe som jeg ikke merket noe til tidligere. Kanskje jeg også må se meg etter en annen RIAA? mvh. Guit
    Er du på Østlandet/Oslo noen ganger?
    Det er ikke ofte nei:) Siste gang jeg var innom en hifi butikk der, var hos OHS. Ellers så må jeg strekke meg langt bak i tid. mvh Guit
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.
    Jeg har en SAR Minibasis mk2. Lyttet nylig på SVARTA Får med Arne Domnerus/Rune Gustavsson. Synes faktisk lyden var noe skjærende med saksofonen og klarinetten. Noe som jeg ikke merket noe til tidligere. Kanskje jeg også må se meg etter en annen RIAA? mvh. Guit
    Er du på Østlandet/Oslo noen ganger?
    Det er ikke ofte nei:) Siste gang jeg var innom en hifi butikk der, var hos OHS. Ellers så må jeg strekke meg langt bak i tid. mvh Guit
    Tenkte ikke butikk men hos meg.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    grammofon -

    det nærmer seg hørbar lyd i heimen! Når jeg selv er fornøyd vil du få en særskilt PM med invitasjon til eksklusiv lytte.
    Min VPS-100 ble gitt god service da Dimitris var hos meg under Ypsilon-installasjonen forleden. Den låter nå uforskammet godt! Den eneste RIAA som har kunnet matche den (som jeg selv har erfaring med, og det kun på den NEDERSTE oktaven) er Burmester's aldeles glimrende RIAA; ellers vil jeg tro at VPS-100 slår selv Fanden, også i oppoverbakke.

    Cheers!
    Ypsilon VPS-100 er en fantastisk RIAA, men det er mange gode i det øverste prissegmentet. Det er viktig å reise rundt og høre hjemme hos folk som JackX eller i butikkene. Du er hjertelig velkommen hos meg for å høre Lyra Connoisseur også. Jeg anser den som kneppet vassere enn Ypsilon, men det er riktignok i henhold til min personlige smak da.

    Det du kan få høre her er Rockport Technologies System III Sirius Turntable & Tonearm, Lyra Olympos PU, Transparent Audio Opus MM2 phonokabel customkalibrert til min PU og min RIAA, Lyra Connoisseur 3.0 Preamplifier with integrated RIAA og enten Dynaudio Arbiter monoblokker eller Goldmund Telos 5000 monoblokker, Kimber Kabel Black Pearl høytalerkabler og Magico Q7 høytalere.

    Mvh
    Roysen
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    grammofon -

    det nærmer seg hørbar lyd i heimen! Når jeg selv er fornøyd vil du få en særskilt PM med invitasjon til eksklusiv lytte.
    Min VPS-100 ble gitt god service da Dimitris var hos meg under Ypsilon-installasjonen forleden. Den låter nå uforskammet godt! Den eneste RIAA som har kunnet matche den (som jeg selv har erfaring med, og det kun på den NEDERSTE oktaven) er Burmester's aldeles glimrende RIAA; ellers vil jeg tro at VPS-100 slår selv Fanden, også i oppoverbakke.

    Cheers!
    Ypsilon VPS-100 er en fantastisk RIAA, men det er mange gode i det øverste prissegmentet. Det er viktig å reise rundt og høre hjemme hos folk som JackX eller i butikkene. Du er hjertelig velkommen hos meg for å høre Lyra Connoisseur også. Jeg anser den som kneppet vassere enn Ypsilon, men det er riktignok i henhold til min personlige smak da.

    Det du kan få høre her er Rockport Technologies System III Sirius Turntable & Tonearm, Lyra Olympos PU, Transparent Audio Opus MM2 phonokabel customkalibrert til min PU og min RIAA, Lyra Connoisseur 3.0 Preamplifier with integrated RIAA og enten Dynaudio Arbiter monoblokker eller Goldmund Telos 5000 monoblokker, Kimber Kabel Black Pearl høytalerkabler og Magico Q7 høytalere.

    Mvh
    Roysen
    Wow! Det sier vel det meste! :)

    Edit:
    PS Skal jeg kjøpe noe virkelig dyrt, er det et must at jeg har prøvd utstyret hjemme først - og helst en del dager. Å prøvehøre i ukjente lokaler med ukjent utstyr, kan være viktig for å orientere seg i terrenget, men er sjelden nok til at man kan gjøre seg opp en endelig mening.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.
    Jeg har en SAR Minibasis mk2. Lyttet nylig på SVARTA Får med Arne Domnerus/Rune Gustavsson. Synes faktisk lyden var noe skjærende med saksofonen og klarinetten. Noe som jeg ikke merket noe til tidligere. Kanskje jeg også må se meg etter en annen RIAA? mvh. Guit
    Med ASR er innstillingene svært viktige. I alle fall på min Basis Exclusive hjalp særlig to ting:
    1) Velg ohmverdi på dip-switchene som er klart høyere en egenmotstanden i pu.
    2) Velg en "myk" phono-kabel.

    Mitt anlegg låt skarpt inntil jeg investerte i Kubala-Sosna Emotion fonokabel. Forsøkte først Cardas Golden Reference, men det ble for mye av det gode.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Har allerede rør-RIAA. Vil prøve noe annet, koste hva det koste vil. Balansert/ubalansert - spiller ingen rolle.

    Krav:
    Maksimal oppløsning, luftig, stålkontroll på bassen og dynamisk, samtidig silkemyk i toppen. - Og selvfølgelig lavt støynivå (burde ikke være noe problem.)

    Har prøvd ASR Basis Exclusive. Svært morsom forforsterker som bringer lyden ut av høyttalerne og skaper nærhet på en utrolig måte. Negativt: Mangler litt på oppløsning og dynamikk og låter litt CD-aktig.

    Burmester. En meget god RIAA, med superb bass, men kanskje noe kald.

    For øvrig har jeg ingen erfaring med virkelig gode transistor-RIAA'er.

    Helst foreslå produkter dere har hørt, og forklar hva som er bra/ikke så bra.
    Har Sf høyttalere, rør preamp og transistor effekt.
    Jeg har en SAR Minibasis mk2. Lyttet nylig på SVARTA Får med Arne Domnerus/Rune Gustavsson. Synes faktisk lyden var noe skjærende med saksofonen og klarinetten. Noe som jeg ikke merket noe til tidligere. Kanskje jeg også må se meg etter en annen RIAA? mvh. Guit
    Med ASR er innstillingene svært viktige. I alle fall på min Basis Exclusive hjalp særlig to ting:
    1) Velg ohmverdi på dip-switchene som er klart høyere en egenmotstanden i pu.
    2) Velg en "myk" phono-kabel.

    Mitt anlegg låt skarpt inntil jeg investerte i Kubala-Sosna Emotion fonokabel. Forsøkte først Cardas Golden Reference, men det ble for mye av det gode.
    Jeg brukte en høyere belasnings motstand som var anbefalt av Ortofon. Tror det var 1k. Jeg må ta av lokket på RIAA for å se etter. Så må jeg inn på hjemmesiden til ortofon, da jeg ikke kan finne databladet på pickup'n. Jeg kan prøve andre kabler også for å se om det hjelper.mvh Guit
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er invitert til å møte Mr. Manuel Huber som er sjefen for FM Acoustics 08.11 og 09.11 i Warshawa for evt å gå videre med en handel og plan for oppsett av de tre FM Acoustics komponentene jeg har lyst på i kombinasjon med Goldmund Telos 5000.

    FM Acoustics vil demonstrere to av de produktene jeg ønsker sammen med en mindre forsterker enn den jeg ønsker og egne høytalere i Warshawa.

    Mvh
    Roysen
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    I likhet med Audiophile-Arve kan jeg anbefale Whest riaa på det varmeste. Jeg har MC REF V modellen (monoblokker) og den låter fortreffelig i kompaniskap med Kuzma Ref II, Kuzma 4point og Benz LP pu. Jeg brukte litt tid på å velge denne kombinasjonen, og jeg har ikke sett så mye i denen tråden at det er noe fokus på kombinasjon og matching av disse elementene. I likhet med andre komponenter i anlegget ville jeg lagt ned endel arbeid på å kartlegge kombinasjon i stedet for bare å spørre om hva som er en god transistor riaa. Roysen lister opp en god del aldeles eminente riaa'er, men det er ikke sikkert alle er like saliggjørende i den kombinasjonen du selv er ute etter. Derfor har Roysen et godt poeng i å anbefale så mange hjemme hos besøk som mulig for å danne seg noen inntrykk av hva man er ute etter. I tillegg til vinyl-riggen kommer også forsterkeri, og ht. Dette har vel heller ikke vært nevnt i denne sammenhengen, så hva som er best blir umulig å si med så mange variabler som kommer inn i bildet. Det er utrolig mange kombinasjoner som låter alldeles fortreffelig. pu+tt+riaa komboer som Lyra + VPI + Pass, Clearaudio + VPI + Pass, Clearaudio + Kenwood + ASR, Airtight + TW + Clearaudio - er noen av mange komboer jeg har hørt, og likt like godt som mitt eget oppsett. Prøv å låne noe utstyr hjem for utprøving også. Det hele blir igrunn en smakssak. (imho)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    I likhet med Audiophile-Arve kan jeg anbefale Whest riaa på det varmeste. Jeg har MC REF V modellen (monoblokker) og den låter fortreffelig i kompaniskap med Kuzma Ref II, Kuzma 4point og Benz LP pu. Jeg brukte litt tid på å velge denne kombinasjonen, og jeg har ikke sett så mye i denen tråden at det er noe fokus på kombinasjon og matching av disse elementene. I likhet med andre komponenter i anlegget ville jeg lagt ned endel arbeid på å kartlegge kombinasjon i stedet for bare å spørre om hva som er en god transistor riaa. Roysen lister opp en god del aldeles eminente riaa'er, men det er ikke sikkert alle er like saliggjørende i den kombinasjonen du selv er ute etter. Derfor har Roysen et godt poeng i å anbefale så mange hjemme hos besøk som mulig for å danne seg noen inntrykk av hva man er ute etter. I tillegg til vinyl-riggen kommer også forsterkeri, og ht. Dette har vel heller ikke vært nevnt i denne sammenhengen, så hva som er best blir umulig å si med så mange variabler som kommer inn i bildet. Det er utrolig mange kombinasjoner som låter alldeles fortreffelig. pu+tt+riaa komboer som Lyra + VPI + Pass, Clearaudio + VPI + Pass, Clearaudio + Kenwood + ASR, Airtight + TW + Clearaudio - er noen av mange komboer jeg har hørt, og likt like godt som mitt eget oppsett. Prøv å låne noe utstyr hjem for utprøving også. Det hele blir igrunn en smakssak. (imho)
    Helt enig i at en RIAA bør prøvehøres - og det helst hjemme - før man kjøper den. RIAA-trinnet er en av de mest sensitive komponentene i et anlegg, og man kan komme svært ille ut dersom man kjøper ut fra specs uten å ha prøvehørt. Problemet med en del av forslagene er at det er nesten umulig å få prøvehørt dem hjemme. Noen får man ikke kjøpt i butikk i det hele tatt, andre forhandles av butikker som ikke vil låne ut.

    Men uansett er jeg fortsatt svært takknemlig for mange gode og velmente forslag. :)

    En annen hensikt med tråden har vært å skape en liten motvekt til oppfatningen om at alle virkelig gode RIAA-trinn bruker rør. For mange vil transistor være et vel så godt alternativ - uansett prisklasse.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har kanskje hørt ca 50/50 på rør versus transistor riaa, og i den klassen vi har beveget oss i denne tråden har jeg hørt mange av dem, men langt fra alle, men allikevel mange nok til å mene noe om at forskjellen igrunn er svært minimal for ikke å si fraværende. Det finne supre riaa'er i begge leire, og har man en greie for rør, så velger man det. Vil man ha en riaa med minst mulig, for ikke å si uten behov for vedlikehold, så velger man en transistor-basert modell. Men at den ene typen spiller "mer åpent" enn den andre, slik du uttrykker det, har jeg selv ikke erfart. (again, imho)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    ^Enig i mye av dette. Men likevel er den mest støysvake og åpne RIAA`en jeg har hørt med rør...Nå har heller ikke jeg hørt alt men noen fra begge "leire" har jeg hatt/hørt i et langt hifi liv..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn