Beste Norske plate?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.575
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jaja, kaja, ka skal en si om slike lister og kåringer?
Gir meg ikke så veldig mye, for å være ærlig.
Littegranne interessant dog, å kunne lese de korte begrunnelsene for valgene.
Ellers blir det vel som ifht så mangt ellers; noen liker mora, andre dattera... ;D
Ser jo helt klart at der finnes mange plater JEG finner totalt uinteressante, samtidig som JEG savner en hel haug av skiver på listen... William Hut gruser imho Magnet, Seigmenn, Tommy Tokyo faller langt bedre i smak enn Motorpsycho, De Lillos, Åge mfl, bare for å nevne noen. Og hvoffor er ikke Inger Marie Gundersen, Tord Gustavsen, Øystein Sevåg, Minor majority og Bugge Wesseltoft med....? Beats me... Men men, det er greit; jeg har nok mine 100 favoritter i samlingen, jeg og! Så da får heg heller mate spilleren med minde 1oo beste... ;D
Når det er sagt, må jeg jo innrømme at Fairytales ble plukker frem fra hyllen i dag. Behagelig som fytterakkern, men ikke musikk som nårsomhelst.....IMHO!

mvh
Proffen
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
terryboy skrev:
Townes skrev:
Det ante meg litt at det kunne bli den.

Personlig er eg sjokkert og skuffet over at Timothy's monster ikkje er med på topp 10...
Hadde også satt en del penger på at monsteret ville være med på topp 3, men det kan nok være at musikere og musikkjournalister har hatt litt for mange gode MP album å velge mellom/spre stemmene sine på?!! Det er vel ingen på listen som har flere enn Motorpsycho's 5 album inne på listen (plassene 13, 21, 25, 65 og 71)!!!? I tillegg må jeg som DeathbrotH (storebror) til assosiert Motorpsycho medlem Deathprod være stolt av at familiens kunstneriske alibi er medvirkende eller produsent på hele 11 av de 100 albumene på listen. Det å sole seg i glansen av andre er vel ikke forbudt?? ;D 8) ::)
Det er slett ikke tilfeldig at Deathprod har vært involvert i så mange av disse skivene. Sol deg i glansen, du! 8)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det finnes jo allerede en litt neglisjert tråd om denne listen her på forumet, og noen av oss har fulgt med i utvikliingen fra starten. Men når en vinner endelig kåres begynner sytingen fra de som ikke har fått "sine" plater med. Alle musikerne som har stemt frem denne listen har jo også mangslungne preferanser og arbeider i alle slags sjangre. Ikke alle hadde Fairytale på topp. Hvorfor skal folk da absolutt angripe hele prosjektet som elitistisk? Jeg har sett lister satt sammen av langt mindre kompetente krefter, blant annet medlemmer av dette forumet.

Angående Motorpsycho så anser jeg egentlig hele bandet for å være et mangeårig kunstprosjekt. Intet enkeltalbum er bra nok til å havne på topp ti, alle sammen har større eller mindre feil, selv mesterverkene fra nittitallet (som jeg kjøpte på vinyl da de kom ut), men bandets produksjon og utvikling sett som helhet er enestående. Kanskje burde de fått en egen ærespris...
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Kalle Klovn skrev:
For meg er disse kåringene nyttige - ikke for å rangere musikken etter hva som er best, men for å identifisere potensielt interessant musikk som jeg ikke kjenner fra før. Nå venter jeg spent på å få Radka Toneff i posten - hvis jeg liker den så har definitivt kåringen vært nyttig for meg. Så enkelt som det ;)
Jepp ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og sånn er det med lister, dere. Poenget er ikke å bli enig, poenget er ikke å ha rett. Poenget er ikke en gang å få rett.

Poenget er å krangle seg fram til et par tips man kan ta med seg til nærmeste platesjappe. ;D
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Zomby_Woof skrev:
Poenget er å krangle seg fram til et par tips man kan ta med seg til nærmeste platesjappe. ;D
Godt poeng. Hvis Fairytales på topp medfører at flere sjekker ut Toneff så er jo det en bra ting. Jeg liker alt som er gitt ut av henne, og jeg synes ikke Fairytales nødvendigvis er den beste (som andre har vært inne på her), selv om det er denne som er mest kjent.

Butterfly cd-en kan være en bra start for de som vil sjekke ut. Men jeg innser at det ville vært vanskelig å plassere den på lista siden cd-en inneholder div. opptak gitt ut så sent som i 2008, og ikke kan regnes som en vanlig lp-utgivelse sånn sett.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:
Og sånn er det med lister, dere. Poenget er ikke å bli enig, poenget er ikke å ha rett. Poenget er ikke en gang å få rett.

Poenget er å krangle seg fram til et par tips man kan ta med seg til nærmeste platesjappe. ;D
Bortsett fra listen over styggeste cover da. Tror ikke jeg tør å stikke ned på Apollon og spørre etter "Back to the S**t" på vinyl.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.652
Antall liker
58.462
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
helarn skrev:
Rart at ikke Alf Prøysen eller Ketil Bjørnstad ikke er tilgodesett med en plassering. Hadde vel ikke blitt plass til 5xMotorpsyko da...
Prøysen nr.67
Gadd du ikke lese lista?

Synes ellers lista er interessant selv om min egen nok ikke hadde vært helt lik.
Plasseringene i seg selv er for meg ikke det viktigste. Det som gjør lista bra er omtalene av ulike album,- gjort av musikkfolk. F.eks. synes jeg det er interessant å lese hva en mann som Knut Schreiner mener.
Lista bidrar til å gi en oversikt over plater som har kvaliteter som holder over tid.

Toneff platene er alle verdt å ha.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Vi musikkgærne elsker sånne lister. Lista til Morgenbladet er god. Det skal den ha.
Den er rimelig allsidig ang. stilarter. Det er viktig for ei sånn liste.
Den representerer meningen til 100 musikere. Men nettopp derfor er det vel heller ikke den
endelige listen over de beste norske utgivelsene gjennom tidene.
Alle vi som elsker og samler på musikk vil savne en del favoritter, det får så være,
det er til og med bare naturlig, men jeg synes vel ærlig talt noen opplagte gode utgivelser
virkelig er forbigått i utarbeidelsen, og sammenstillingen av lista.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.212
Antall liker
1.315
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
At Fairytales kommer på listetoppen som en "slags minste felles multiplum" er vel helt greit. Slike lister er jo underholdning og kjempeflott om de kan brukes som inspirasjon mer enn irriatasjon. For egen del blir det nok noen kjøp etter lesing av lista.
Skulle jeg sette opp lister selv, ville den vært preget av dagsform, humør, om jeg har krangla med kjerringa etc. tror det ville blitt minst "ørten" ulike varianter.... ;D
 
O

Ole I

Gjest
"Elitens røst":

Norges nest beste plate = a-ha
Norges tredje beste plate = a-ha


Om undersøkelsen hadde vært gjort blant nordmenn generelt, alle oss "uten smak" (ref. Falck), så ville det ikke vært veldig overraskende om a-ha tok nettopp 2 av 3 plasser på seierspallen.

Hvem var det som hadde dårlig smak, Christer?
 
V

vredensgnag

Gjest
19.30 - P2: Møte med Radka Toneff, om Fairytales.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Minner om Radka på P2 nå !
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Den norske plata jeg har hørt desidert mest på de siste ti år, og som jeg dermed oppfatter som best, er Kitchen Party. Den er dog merkelig ukjent. Det finnes nesten ikke informasjon om den på nett.

Grønt cover, med svart katt.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Hansern skrev:
Trondmeg skrev:
Etter mine begreper er denne type kåringer intetsigende og meningsløse. Men jeg gleder meg over listen som inneholder mange bra album. Fairytales er en gammel favoritt blant mange.
Nokså surmaget kritikk ::)
Husk på det Trond at det er en hel masse mennesker som er født etter 1990, og mange av dem elsker musikk.
Denne generasjonen trenger en guide til hva det er verdt å låne øret til - i første omgang, istedefor å slite ut ørene på haugevis med dårlig musikk for så tilfeldig å oppdage de enkelte perlene som finnes.
De lærer seg fort hvilke sjangere de liker, og alle klarer å lese slike lister på en måte som gir dem gode tips om
musikk de kan sjekke ut. Dermed gir slike lister mening.
Premissene for denne listen er lagt og den gir den informasjonen som den reklamerer for - den er derfor langt fra intetsigende! Det er opptil enhver å forholde seg til den som man vil, jeg syns det var artig og interresant lesning, men jeg løper ikke og kjøper noe som helst av det som er nevnt allikevel.
Å si at man er uenig i listens rekkefølge er jo det samme som å si at listen forvalter den absolutte sannhet om musikk - noe som
selvsagt er feil - det handler om hva man liker og da fins det ingen absolutter. Trodde det var en premiss for
alle diskusjoner her ;)
"Liker" fra meg.

Er det noen som har forsøkt noen lignende kåring og så delt opp musikken i "båser" og rangert dem der, noe ala spelemannsprisen?
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Trondmeg skrev:
Du skal absolutt lytte til Radka Toneff da hun var en enestående artist. Kåringen av dette albumet som norges beste er uansett etter min mening meningsløs, men denne type liste er fin som inspirasjon til å finne nye artister/album. Er det ingen andre som ser at det mange liker (og dermed scorer bra på denne type kåringer) like gjerne kan kalles middelmådig som best.
Kanskje det hadde vært like bra og ikke rangert de 100 albumene og stablet de opp alfabetisk?

Har en excel fil med de 3000 mest kritikeroste album fra acclaimedmusic.net som jeg bruker som kilde til å oppdage, høre og kjøpe ny musikk.

I tillegg har jeg en liste med 100 classical works.

Synes det ikke er noe galt med denne typen lister:
100 classical albums you must hear
best classical recordings

Det er HELT SIKKERT en forståsegpåer som vil kritisere disse listene fra Telegraph.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.690
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
frans skrev:
Helt enig, enten det er klassiske lister eller Morgenbladets.

Det beste er selvsagt egne meninger, men et sted skal man begynne og man kan ikke høre på alt. Som inspirasjon slike lister flotte utgangspunkt, bare man forstår at listene ikke er fasiten (fasiten dannes gjennom årene i ditt eget hode), men bare en, eller en gruppe, anmelderes mening, og de har ikke noe mer monopol på sannheten enn andre. Skjønt jeg tar et forbehold om de som synes DDE er bra.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
erato skrev:
Skjønt jeg tar et forbehold om de som synes DDE er bra.
;D
Hva med vi som synes Hans Rotmo har laget mye bra?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Det er gjerne sterk korrelasjon mellom de (oss) som liker DDE, Prudence, Åge og Vømmøl og de (oss) som hater Vamp, Tir-Ona-Ni, Kaizers og alt på liknende målføre ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
Barbaresco skrev:
Det er gjerne sterk korrelasjon mellom de (oss) som liker DDE, Prudence, Åge og Vømmøl og de (oss) som hater Vamp, Tir-Ona-Ni, Kaizers og alt på liknende målføre ;D
Nja, jeg liker Prudence, Åge, Vømmøl, Kaizers og delvis Vamp, men definitivt ikke DDE og Tysland.
Tir-Ona-Ni har jeg ikke noe spesielt forhold til ennå.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Hansern skrev:
Griffenfeldt skrev:
Kjøtt på en solid 4. Plass tror jeg må feires med en hårete Whisky etter barnas leggetid. The aller værste fikk en hederlig plass også. Mulig det må bli 2 glass i kveld.
Ble nok 3 ja ;)

Fin anmeldelse, noen som vet om denne og singlene er tilgjengelig på cd?
Hadde vært fett å ha 'Clean Deal' i bilen ;D
Finfint! Kjøtt blir alt for ofte oversett.

Skulle nett til å sei at du kan laste ned Clean Deal gratis frå heimesida til kjøtt og brenne den sjølv, men den er visst ikkje mogeleg å laste ned lenger. Eg lasta ned heile discografien deira tidlegare, men no er Michael Krohn i forhandligar med plateselskap, så materiale han er kreditert for er ikkje tilgjengeleg. Mykje bra likevel då.

http://users.notam02.no/~joranru/kjott/innspillinger.html
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.003
Antall liker
6.231
erato skrev:
BT skrev:
erato skrev:
Skjønt jeg tar et forbehold om de som synes DDE er bra.
;D
Hva med vi som synes Hans Rotmo har laget mye bra?
Godtatt. Var på et par fabelaktige Vømmølkonserter i hine hårde dager.
*missunnelig*
Det var så festlig at det politiske budskapet forsvant i humoren, i følge Rotmo.
Så kom Arbeidslaget Hass K. Vømmølbakken i stedet, med mindre humor og mer kommunisme, men da var det jo ingen som gadd å høre på...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Det er gjerne sterk korrelasjon mellom de (oss) som liker DDE, Prudence, Åge og Vømmøl og de (oss) som hater Vamp, Tir-Ona-Ni, Kaizers og alt på liknende målføre ;D
Du sliter litt når dialekt er den fremste kvalitet du ser etter når du bestemmer deg for om du liker musikken til en artist. Spesielt når bartesnøvling gjør at du uten videre mener at DDE er bedre enn Kaizers og Vamp, utelukkende på grunnlag av dialekten. Men det er morsomt å observere slike utspill. Du har sikkert dyr hifi. :p
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Enig. Men da snakker vi vel om vinylutgaven som inkluderer "Mountain"? ;D

Men en kan jo også spørre "best for hvem?"

Tror ikke at "Demon box" er for alle. :-\

Problemet med sånne lister er at vi ikke finner egen favorittplate på toppen. :'(

Men uansett så synes jeg likevel at Morgenbladet her gjort et godt stykke arbeid. :)
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Motorpsycho er jo godt representert på lista, men etter min mening
mangler deres to beste utgivelser; nemlig "Child of the Future" og
"Heavy Metal Fruit". To vanvittig gode plater, men de er kanskje for nye
for ei slik liste.
"Heavy Metal Fruit" er på min shortlist over de beste norske utgivelsene. 8)
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ramses skrev:
Motorpsycho er jo godt representert på lista, men etter min mening
mangler deres to beste utgivelser; nemlig "Child of the Future" og
"Heavy Metal Fruit"
. To vanvittig gode plater, men de er kanskje for nye
for ei slik liste.
"Heavy Metal Fruit" er på min shortlist over de beste norske utgivelsene. 8)
Mener du virkelig at child of the future er bedre enn Timothy's monster???
Heavy metal fruit óg for den saks skyld, men den er i det minste bedre enn child of the future.

Det er neppe det at de er nye som gjør at de mangler på lista. The brothel med Susanne Sundfør var jo helt oppe i toppen, og den er jo for relativt fersk å regne.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Timothy kommer på en solid 3.plass, etter Demon Box og Blizzard.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.461
Antall liker
3.280
Torget vurderinger
1
Voksent at de plasserer A-ha sine 2 første album på 2. og 3. plass.
A-ha var et popband, ikke et rockeband. Men for et popband! Og 80-tallet var vitterlig popens tiår.

A-ha bestod av fremragende musikere, de hadde sin egen unike sound og de herjet verdens hitlister i en årerekke. Kjente band som Duran Duran og ABC ble parkert.

Det ligger enormt mye penger i listepop. Konkurransen er knallhard, men disse ukjente outsiderne fra lille Norge tok innersvingen på all verdens konkurrenter.
Røde Rita gjorde narr av de på NRK og det var ingen hjelp å få fra hjemlandet. Gutta levde fra hånd til munn i London og gav seg ikke før debutskiva låt som den skulle. The rest is history.

A-ha viste vei for resten av musikknorge. Gav etterfølgende artister selvtillit til å satse utenlands. A-ha var pionerer, både musikalsk og bransjemessig. En slags parallel til Sveriges ABBA.

Jeg spilte forleden de 3 første albumene. Står som påler den dag i dag. Det slår forresten aldri feil; Hver gang jeg ferierer i utlandet, så dukker A-ha opp på lokalradioen. 25 år senere er de beste albumene deres blitt en del av verdens musikkhistorie.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Noen liker dattera, noen mora og enkelte liker begge... ;D A-Ha var heilt sikkert en veldig ok pop-gruppe, men både typene og musikken, ble for sukkersøt for min del. Akkurat som ABBA i sin tid. Nå kan jeg imidlertid nyte musikaliteten i enkelte ABBA-låter og for all del, også enkelte av A-Ha sine hit's. Men dette blir uansett aldri min greie. Punkt slut.

Uansett dialekt, Vamp er vel noe av det beste vi har fostra opp her til lands. Og hva er feil med D.D.E.? De har mange fine låter,de. Egenart har de, særlig på vokalen - men de har så absolutt inntatt sin plass i trønder-rock'ens historie. Som Tysland, Prudence og Åge, Norges svar på Bruce Springsteen.

Kaizer's er jo genierklærte så det holder, men jeg synes mye av musikken deres, er stakkato og rotete - anmasende, på en måte. Og vi må jo helle rikke glemme det nye geniet, Bernhoft. Men han bør jaggu gå videre og fornye seg noe kraftig nå, ellers blir dette kjedelig. Og vi må heller ikke glemme en eminent musiker som Knut Reiersrud. Han har gjort mye bra!

Og så har vi jo Kari Bremnes. Knallgode tekster, gode musikere har ho alltid omgitt seg med, og dyktige innspillingsteknikere gjør det å lytte til ei Kari-plate til en rein nytelse. Nå har jeg et svært så personlig forhold til Svolvær, til hurtigruta, grågåsa, Ofotbanen og alt dette som Kari ofte synger om. Men uansett, melodiøst og vakkert er det ho fremfører, nesten uansett.

Beste norske etter min oppfatning, er nok uansett ei av Radka Toneff sine. Jeg slite rmed å trekke fram ei enkelt, men Farytales ligger veldig høgt i kurs her.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.690
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Og hva er feil med D.D.E.? De har mange fine låter,de. Egenart har de, særlig på vokalen - men de har så absolutt inntatt sin plass i trønder-rock'ens historie. Som Tysland, Prudence og Åge, Norges svar på Bruce Springsteen.
Greit å se at du har sett at Springsteen er USAs svar på trønderrock. Klarer ikke Springsteen, og heller ikke klassisk trønderrock til tross for at jeg er trønder. Gi meg Difference og DumDum i stedet.

Flott at juryen var modige nok til å plassere de to beste A-ha albumene der de hører hjemme, på topp 10.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Så lenge kåringen er basert på hva som har vært slagere på VG-listen og det ikke ligger noen musikalske kriterier til grunn så er det helt greit med både Aha og Knutsen & Ludviksen på toppen av listen. Mangler vel bare denne for å gjøre topp 5 komplett:

 

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.690
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Så lenge kåringen er basert på hva som har vært slagere på VG-listen og det ikke ligger noen musikalske kriterier til grunn så er det helt greit med både Aha og Knutsen & Ludviksen på toppen av listen. Mangler vel bare denne for å gjøre topp 5 komplett:

 
Topp Bunn