Beste Norske plate?

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
1.326
Torget vurderinger
5
Til info, fra Morgenbladets begrunnelse rundt utvalget av de 100 stemmegivende musikerne:

Men hvem skulle få stemme? Var det mulig å lage en liste som inkluderte både rock, pop, jazz, klassisk, elektro, hiphop, metall og folkemusikk? Og hva med distriktene? Kjønn og alder?
Undertegnede og Christer Falck i Falck forlag bestemte oss for å lage et slags Musikk-Norge i miniatyr. Derfor kontaktet vi Musikkoperatørene, den største musikkdistributøren i landet. Vi fikk en oversikt over hvor mange plater som ble utgitt i de ulike sjangrene i 2009. I tillegg gjorde vi et grovt overslag over plater distribuert via andre kanaler. Dette ga en sjangermessig fordeling vi har forsøkt å følge.
Med andre ord: Rundt 11 prosent av utgivelsene i 2009 var «jazz». Derfor prøvde vi å få 11 prosent «jazzmusikere» blant stemmegiverne. Og så videre. I tillegg tok vi utgangspunkt i folketall i fylkene. Flest stemmegivere er fra Oslo, fulgt av Akershus, Hordarland, Rogaland og Sør-Trøndelag. Alle fylker er representert. Flere menn har gitt ut plater enn kvinner, derfor er ikke kjønnsfordelingen 50/50.
Til sammen måtte vi ut med rundt 130 forespørsler før vi fikk inn 100 lister. For eksempel takket både den yngste og den eldste vi spurte nei, av det vi kan kalle aldersrelaterte årsaker. Flere understreket at de sendte oss «dagens» liste – morgendagens ville være helt annerledes. Noen stemte på seg selv. Noen stemte på venner. Noen kvoterte inn frijazz, andre kvoterte inn a-ha, noen kvoterte inn kvinner, andre kvoterte inn menn. Vil jeg anta. Vi har ikke spurt om begrunnelser, men latt listene tale for seg. Ut fra dette har vi nå listen Morgenbladet topp 100 – norgeshistoriens beste plater, stemt frem av musikerne selv.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ja mye av listen bære også preg av musikk som er kvotert inn av ulike årsaker. Er det forresten noen som faktisk hører på TAV, Holy Toy, KJøtt o.l. den dag i dag eller er ikke dette bare "kule kultplater" som det er riktig å like? Kontrasten til Knutsen og Ludviksen er i alle fall stor... og så Skjoldmøyslagt litt lenger nede. Grei nok plate det med litt munnharpe og noen slåtter.. men ... tror jeg er det eneste mennesket jeg har truffet som har den i CDkassen.

Som sagt listen er preget av at alt og alle er kvotert inn. Plater, genre og dommere. Da blir det gjerne slik... :-\ Mye bra nedover listen, for all del, men jeg finner ikke mye mening i listen som sådan.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Intervjuet med Aha gir meg kun assosiasjoner med hvor hjelpeløs norsk kulturjournalistikk var for 30 år siden. Jeg tror neppe det var tilsiktet, men de kunne ikke bedre på den tiden. Mest av alt noe som får meg som journalist til å rødme, noe det også gjorde da jeg selv gikk inn i yrket i 1985.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
"Timothy's Monster", Motorpsychos "Sgt. Pepper's-plate" har en solid plass
i hjertet til norske rockentusiaster, ingen tvil om det. Det beste på plata er
tøff rock fra øverste hylle, men etter min mening blir plata som helhet litt for
ujevn til at jeg synes det er den ultimate og endelige plata til Motorpsycho.

Jeg har kanskje ikke gitt plata nok spilletid, til tross for at jeg kjøpte vinylboksen
da den kom på midten av nittitallet.
Jeg må prøve å få gjort noe med det! Jeg kjøpte forøverig også CD-boksen av
plata som kom på markedet for en tid tilbake, så det er ikke muligheten til å få spilt
plata det skorter på.

Mye av musikken til Motorpsycho krever en del tid før den setter seg skikkelig i
bevisstheten. Det er derfor jeg tror at de siste utgivelsene til bandet kanskje
trenger litt tid før potensialet i musikken virkelig viser seg.
Uansett er det riktig at bandet er godt representert på lista. :)
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
Ja mye av listen bære også preg av musikk som er kvotert inn av ulike årsaker. Er det forresten noen som faktisk hører på TAV, Holy Toy, KJøtt o.l. den dag i dag eller er ikke dette bare "kule kultplater" som det er riktig å like? Kontrasten til Knutsen og Ludviksen er i alle fall stor... og så Skjoldmøyslagt litt lenger nede. Grei nok plate det med litt munnharpe og noen slåtter.. men ... tror jeg er det eneste mennesket jeg har truffet som har den i CDkassen.

Som sagt listen er preget av at alt og alle er kvotert inn. Plater, genre og dommere. Da blir det gjerne slik... :-\ Mye bra nedover listen, for all del, men jeg finner ikke mye mening i listen som sådan.
Eg høyrer i alle fall på Kjøtt og tykkjer framleis det er veldig bra. Og vil vel ikkje akkurat kalle meg for kul. Det er nok lengre mellom kvar gong eg plukkar fram noko Motorpsycho, og der held eg ein knapp på "Angels and Daemons.." Tykkjer lista er underhaldande. Einig blir ein aldri ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
I følge listen er Juba Juba bedre enn noe som noensinne er utgitt av Motorpsycho, eller andre norske rockeband for den saks skyld. Knapt noen musikker i dette land har prestert noe så ypperlig og genialt som dette.

... nuff said.

:-\
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
BT skrev:
Barbaresco skrev:
Det er gjerne sterk korrelasjon mellom de (oss) som liker DDE, Prudence, Åge og Vømmøl og de (oss) som hater Vamp, Tir-Ona-Ni, Kaizers og alt på liknende målføre ;D
Nja, jeg liker Prudence, Åge, Vømmøl, Kaizers og delvis Vamp, men definitivt ikke DDE og Tysland.
Tir-Ona-Ni har jeg ikke noe spesielt forhold til ennå.
Tir-Ona-Ni er en helt fabelaktig parodi av Kristian Valen med grunnlag i Tir-Na-Noir og en sak med en norsk artist med talefeil (også kalt vestlandsk dialekt) som hadde noe utuktig omgang med seg selv på offentlig sted i en by der vest......
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
BT skrev:
Barbaresco skrev:
Det er gjerne sterk korrelasjon mellom de (oss) som liker DDE, Prudence, Åge og Vømmøl og de (oss) som hater Vamp, Tir-Ona-Ni, Kaizers og alt på liknende målføre ;D
Nja, jeg liker Prudence, Åge, Vømmøl, Kaizers og delvis Vamp, men definitivt ikke DDE og Tysland.
Tir-Ona-Ni har jeg ikke noe spesielt forhold til ennå.
Tir-Ona-Ni er en helt fabelaktig parodi av Kristian Valen med grunnlag i Tir-Na-Noir og en sak med en norsk artist med talefeil (også kalt vestlandsk dialekt) som hadde noe utuktig omgang med seg selv på offentlig sted i en by der vest......
Hah! For en blasfemi dette var da! På tide å innkalle inkvisisjonen igjen, ser jeg. Slike løgner ser ikke Vår Herre nådig på. Jeg jobbet med Eli Rygg under en nattsending med Harald Heide Steen Jr. på P4 for ti-femten år siden, og hun sa flere ganger "Du har så fin dialekt, baluba. Norges fineste dialekt!" Så der så, der har dere det fra en prominent trønderdame. Ikke bare er hun hyggelig, hun har upåklagelig peiling på språkføring også. ;D
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Gjestemedlem skrev:
I følge listen er Juba Juba bedre enn noe som noensinne er utgitt av Motorpsycho, eller andre norske rockeband for den saks skyld. Knapt noen musikker i dette land har prestert noe så ypperlig og genialt som dette.

... nuff said.

:-\
De fleste norske musikere (kanskje bortsett fra Sivert Høyem) forstår nok at de ikke når Knutsen og Ludvigsen til knærne.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
I følge listen er Juba Juba bedre enn noe som noensinne er utgitt av Motorpsycho, eller andre norske rockeband for den saks skyld. Knapt noen musikker i dette land har prestert noe så ypperlig og genialt som dette.
Det er få, om noen, norske artister som har slik bredde og dybde i tekstene sine som Knutsen & Ludviksen. Det er bare å sette seg ned å lytte, Gjestemedlem, så vil du forstå.

Skjønt K & L vil nok aldri få noen anerkjennelse fra Bergen etter denne:

(Bergensere har prøvd å blokke alle versjonene på Youtube, så vi må nøye oss med en coverversjon)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
En plate er ikke dårlig på grunn av at den er beregnet på barn.

Musikk som vekker musikkinteressen til folk som ikke har den interessen fra før, f.eks barn, er kanskje den viktigste og beste musikken vi har.

Med mindre det er snakk om dansemusikk, naturligvis.
 

Creed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2009
Innlegg
281
Antall liker
151
Lost At Sea (1988) er beste norske plate.


Mvh
Per Harald
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Ser det er mange som liker Motorpshycho her, det gleder meg veldig. :D
ABSOLUTT det beste bandet som vårt moderland har fostret opp gjennom tiden.
Demon Box, Timothy's monster, Blizzard.......... etc. etc.
5 plater på listen er veldig fortjent. :D
Er for tiden i en Phanerothyme modus! 8)
 
Topp Bunn