Høyttalere Beste Høyttaler ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg spør hvis jeg lurer. Det samme gjør trådstarter så du bør kanskje gi et skikkelig svar.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    T

    tce-teams

    Gjest
    Tråden her handler ikke om meg , les det for pokkende innlegget. Dette var ein tråd egentlig ment for alle , hva ein ville ha gjort vist man hadde 150k til front høyttalere.
    Og som sagt når det gjelder meg , så har jeg allerde tegnet opp det dedikerte lytte rommet mitt , som blir på 30 kvadrat meter. Jeg skal ha eget dedikert strøm boks med egene kurser , jeg har også lagt ned mye planlegging når det kommer til akustikken i selve rommet mitt som ikke er begynt bygget enda. Jeg skal ha et 7.4 hjemmekino annlegg , men jeg spiller som sagt 70 % av tiden bare musikk. Så ein 2 kanals god forforsterker skal inn.
    Jeg har allerede så si bestemt meg av hva som skal inn av høyttalere , komponenter , møbler , lys etc etc som skal inn i dettte dedikerte lytterommet mitt.
    Nb kabler er ikke bestemt enda , men det tar vi ikke opp her inne.
     
    Sist redigert:

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Fidelity gjengen er vell ganske enstemmig i denne klassen ........RESPONS....RESPONS speakers:)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Litt intr å se hvordan folk leser tråden...Trådstarter skal ha FRONTER til ett 5.1 eller 7.1...Rettere sagt, trådstarter skal ikke ha noe, han spør på generellt grunnlag , hvilke høyttalere er best til foranevnte kriterier...Uten at han egentlig skal handle noe... ( " Dette gjelder ikke meg , jeg var bare inntrisert og se hva andre har villet ha av høyttaler for den summen ," )
    Takk hcs for oppretningen , det hcs skriver her er riktig. Jeg ville bare se hva andre ha ville gjort , vist man hadde 150 k til bare front høyttalere , hvilken center , surround og subwoofere spurte jeg ikke om , da har jeg ville gjort det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så vennlige folk er, sånn i oppkjøringen til julaften....

    Uansett. I det øyeblikket jeg skulle til med et flerkanalsanlegg ville en ting være klart. Like høyttalere hele veien rundt. Å installere et surroundanlegg med flere forskjellige høyttalere? Da greier jeg meg heller med to like. Å skille mellom musikk og film i et sånt anlegg blir litt vrient. Konserter på BD/DVD ville nok blitt et sentralt tema, i surround, samme med flerkanalsutgivelser fra f.eks. 2L.

    Så ville jeg nok tatt en titt på hva f.eks. ATC, Dynaudio, ADAM, eller Genelec kunne hoste opp i min prisklasse.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Så vennlige folk er, sånn i oppkjøringen til julaften....

    Uansett. I det øyeblikket jeg skulle til med et flerkanalsanlegg ville en ting være klart. Like høyttalere hele veien rundt. Å installere et surroundanlegg med flere forskjellige høyttalere? Da greier jeg meg heller med to like. Å skille mellom musikk og film i et sånt anlegg blir litt vrient. Konserter på BD/DVD ville nok blitt et sentralt tema, i surround, samme med flerkanalsutgivelser fra f.eks. 2L.

    Så ville jeg nok tatt en titt på hva f.eks. ATC, Dynaudio, ADAM, eller Genelec kunne hoste opp i min prisklasse.
    Enig med zombywoof her like høyttalere heile veien rundt , når det kommer til musikk når man bygger hjemmekino annlegg er ingen problem. Man må bare passe på og velge rett surround prossesor , ein sikkelig 2 kanals forforsterker og selfølgelig effektforsterkerene.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fidelity gjengen er vell ganske enstemmig i denne klassen ........RESPONS....RESPONS speakers:)
    Siden jeg selv har Respons, ser jeg på meg selv som rimelig inhabil. Godt at noen andre kom med det forslaget som jeg også er veldig fornøyd med!
    Snakket med Fidelity redaktøren, Knut Valseth, på Hortenmessen. Han sa at hvis han fikk solgt Marten Design Coltrane 2, skulle han bruke Respons Grand i stedet.
    Det er vel også mange av skribentene i Fidelity som har kjøpt seg Respons :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tråden her handler ikke om meg , les det for pokkende innlegget. Dette var ein tråd egentlig ment for alle , hva ein ville ha gjort vist man hadde 150k til front høyttalere.
    Og som sagt når det gjelder meg , så har jeg allerde tegnet opp det dedikerte lytte rommet mitt , som blir på 30 kvadrat meter. Jeg skal ha eget dedikert strøm boks med egene kurser , jeg har også lagt ned mye planlegging når det kommer til akustikken i selve rommet mitt som ikke er begynt bygget enda. Jeg skal ha et 7.4 hjemmekino annlegg , men jeg spiller som sagt 70 % av tiden bare musikk. Så ein 2 kanals god forforsterker skal inn.
    Jeg har allerede så si bestemt meg av hva som skal inn av høyttalere , komponenter , møbler , lys etc etc som skal inn i dettte dedikerte lytterommet mitt.
    Nb kabler er ikke bestemt enda , men det tar vi ikke opp her inne.
    Vel, det var jo grei informasjon å få, før eller siden.....
    Hvis du allerede har bestemt deg for deler av oppsettet, så kan det være avgjørende for valg av høyttaler.
    Som du sier så bør du kanskje vente med kabelvalg til du vet om høyttalerene er bi-wiret eller ei.

    Hvis noen sier hvilken bil er best til en million, så er jo avklaring rundt bruksområdet viktig å kartlegge før svaret kommer.
    Da kan du ikke bli forbannet når svaret kommer, men jeg antar at du synes det blir for mye kverulering her inne og ønsker egentlig bare forslag til merke/modell heller enn hvorfor og med hvilke forutsetninger forslaget blir fremsatt.

    Uansett, lykke til med valget :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er vel også mange av skribentene i Fidelity som har kjøpt seg Respons :)
    Mange? :rolleyes:
    Det er i alle fall flere :) I alle fall 3 eller 4 stykk og siden de er en liten gjeng er dette i alle fall en veldig stor prosentdel..

    [h=1]Mange[/h]Fra Wikipedia, den frie encyklopedi


    Mange er et tallbegrep med varierende betydning. Det brukes ofte som betegnelse for at en mengde har nådd en uoverskuelig grenseverdi, der det for utsagnsgiver ikke gir god mening å finne det nøyaktige tallet.
    Innen botanikk finnes planter med flere enn 20 støvbærere eller kurvblomstrede planter med flere enkeltblomster i standen. Disse kan beskrives som mange, uten at en oppfattes som upresis, mens antall under tyve forventes oppgitt.
    I og med at tallbegrep og sans for nøyaktighet varierer, vil mengden mange være forskjellig fra en femåring med «mange penger» til en pedantisk voksen som heller vil ha et oppgitt cirka-tall enn den ubestemte mangemengden. Tallsansen og tallbegrep kan også variere etter kultur- og språkgruppe
    Fugler og dyr har hver seg et tallbegrep, der de kan telle for eksempel antall personer inntil en grenseverdi, og den mengden som er en mere, kan vi beskrive som (for) mange. Dette brukes av observatører som bruker kamuflasjetelt ved reir. Da må teltet besøkes av mange, og minst det maksimale antall som fuglen kan telle må gå vekk, slik at den/de som ikke lot seg telle kan bli igjen. For småfugl innebærer dette at tre må komme og to kan gå, mens de større fuglene må ha et større antall før de er sikre på at «ingen» er igjen

     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Snart får man like mye opplysninger og gode råd her som på FB :)
    Beste høyttaler.....hm må vell bli noe Engelsk eller Italiensk til musikk og noe amerikansk til kino og noe diy til snikker Andersen :D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Orso:

    Han er ikke etter anbefalinger. Han lurte på hva vi ville kjøpt. Jeg svarte Kef 207/2 og la med et bilde.
    Å kommentere at det er mange dårlige råd er helt unødvendig. Hvis du har tilleggsopplysninger så bør du sette en qoute på hvem du ikke er enig med og hvorfor du ville kjøpt noe annet og gjerne et bilde eller en utfyllende tekst.
    Respekter trådstarter hvis du vil svare og respekter de som har svart på spørsmålet.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Frontene bør i alle være identiske. Og ikke liggende senter! Lydtransparent lerret og stående senter er klart bedre.

    Ellers så er det fristene å si at det er mye dårlig som anbefales her.....
    Ja f.eks. ditt forslag;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror jeg hadde gått for aktive monitorer, altså. Effektforsterker inkludert, så jeg tillater meg å strekke budsjettet til 7 sånne. ;)

    GEN-1038A.jpg

    Genelec 1038A, 51495,- for stykket hos Benum: Siv. ing. Benum


    Eller noe lignende fra en av de andre nevnte. Skulle bli tøft nok for det meste. Hadde neppe vært brydd med sub, eller noen form for separat tokanalslinje.

    Edit: Jeg ser ikke dynamiske dipoler som noe realistisk alternativ i flerkanalsoppsett. Plasseringsmessig ville det blitt et surr uten like. Inn i veggen med dem, skikkelige akustikktiltak, og DSP på det som gjenstår av trøbbel.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Orso:

    Han er ikke etter anbefalinger. Han lurte på hva vi ville kjøpt. Jeg svarte Kef 207/2 og la med et bilde.
    Å kommentere at det er mange dårlige råd er helt unødvendig. Hvis du har tilleggsopplysninger så bør du sette en qoute på hvem du ikke er enig med og hvorfor du ville kjøpt noe annet og gjerne et bilde eller en utfyllende tekst.
    Respekter trådstarter hvis du vil svare og respekter de som har svart på spørsmålet.
    Ok, med dette bakteppet ville jeg valgt modellen under de jeg allerede har:
     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Frontene bør i alle være identiske. Og ikke liggende senter! Lydtransparent lerret og stående senter er klart bedre.

    Ellers så er det fristene å si at det er mye dårlig som anbefales her.....
    Ja f.eks. ditt forslag;)
    Skulle vært interessant og vite hva du baserer det på.
    Det baserer jeg på at jeg oppfører meg slik som du gjør i alle tråder, rakke ned på andres meninger ref "Ellers så er det fristene å si at det er mye dårlig som anbefales her", en relativt arrogant uttalelse. Og så klarer du selv å anbefale verdens største og styggeste "stativhøyttaler" til trådstarter????;)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hvis jeg skulle anbefalt en høyttaler i den prisklassen må det bli flaggskipet av Respons, Respons Grand Dimension.
    Av alle høyttalere jeg noengang har hørt blitt spilt med høyt volum på for eksempel er ingen i nærheten av å gjengi musikken så rent og uanstrengt og dynamisk som mine tidligere Respons Grand LE.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det baserer jeg på at jeg oppfører meg slik som du gjør i alle tråder, rakke ned på andres meninger ref "Ellers så er det fristene å si at det er mye dårlig som anbefales her", en relativt arrogant uttalelse. Og så klarer du selv å anbefale verdens største og styggeste "stativhøyttaler" til trådstarter????;)
    Eh. Altså: Du baserer at forslaget mitt om høyttalere er dårlig fordi du ikke liker mine innlegg på sentralen som er et diskusjonsforum med ulike meninger.
    Og fordi du synes de er stygge, store og tror feilaktig at det er en stativhøyttaler (det er en gulvstående til opplysning).

    Jeg slenger med et annet par jeg personlig ville hatt med på ønskelisten. En proto CBT her.
    image013.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg valgte selv kef referene 207/2 for noen år siden. Deretter har jeg lagt til Sub i samme serie. Hva ville jeg valgt i dag? Jeg er faktisk usikker på om det hadde blitt veldig forskjellig gitt prisbegrensningen på ca 150k. Hvis jeg skulle gått opp i pris ville Kef Blade og Magico S5 vært øverst på lista. Til omtrent samme pris som 207/2 er B&W 800 diamond et meget bra alternativ. På tross av at det finnes mange eksotiske merker med små produksjonsserier så synes jeg likevel de "store" produsentene leverer det som er mitt hjerte nærmest; forholdsvis stort membranareal, middels pluss følsomhet, lite farging og "full/flat" frekvensrespons. Da kommer jeg stort sett i mål.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Dere som opplyser disse respons grand dimension , leste litt om disse nå og virker som ein sikkelig solid høyttaler. Har disse også center og surround høyttalere i samme merke.
     

    Jan M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2007
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Bodø
    I og med at spørsmålet er hypotetisk ,
    vil jeg anbefale et par hypotetiske høytalere.

    Syntes disse så bra ut ,
    two-cartoon-speakers-vector-508534.jpg
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Om jag skulle lägga 150 tusen på högtalare så finns det bara ett val för min del , och det blev i så fall ett par beg adyton 2.0 och 2 bra subbar för resten!
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Dere som opplyser disse respons grand dimension , leste litt om disse nå og virker som ein sikkelig solid høyttaler. Har disse også center og surround høyttalere i samme merke.
    Respons har ikke center høyttaler eller subber men de fører en stativht, Respons baby Grand man kan bruke til side/bakkanaler om man ønsker det.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dere som opplyser disse respons grand dimension , leste litt om disse nå og virker som ein sikkelig solid høyttaler. Har disse også center og surround høyttalere i samme merke.
    Husk nå at svaret ble avgitt med utgangspunkt i hva de selv ville valgt hjemme hos seg selv, som jo var premissene som du gav i første innlegg.
    Men du kan selvsagt undersøke om dette kan være noe for deg også..... ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Det baserer jeg på at jeg oppfører meg slik som du gjør i alle tråder, rakke ned på andres meninger ref "Ellers så er det fristene å si at det er mye dårlig som anbefales her", en relativt arrogant uttalelse. Og så klarer du selv å anbefale verdens største og styggeste "stativhøyttaler" til trådstarter????;)
    Eh. Altså: Du baserer at forslaget mitt om høyttalere er dårlig fordi du ikke liker mine innlegg på sentralen som er et diskusjonsforum med ulike meninger.
    Og fordi du synes de er stygge, store og tror feilaktig at det er en stativhøyttaler (det er en gulvstående til opplysning).
    Når du bruker setninger som "Ellers så er det fristene å si at det er mye dårlig som anbefales her", så viser jo dette at du har lite til overs for dine med debattanter? Hadde du bare lært deg å bruke "Jeg mener", så hadde du slippet så mye støy rundt deg?:cool:

    Og ja JEG mener den der Klipsch saken er stor og stygg og med en frekvensgang på 45Hz-19kHz +/- 3dB-10dB @ 34Hz, er den for stativhøyttaler å regne;)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Bare sørg da for å flytte flatskjermen din helt opp mot taket, eventuelt sett (center) HT bak et transperent lerret om man går for gulvstående fronter. Selv om det anbefales å gå for 3 like foran, ville det nok fungere utmerket med en baby Grand sammen med to gulvstående vil jeg tro.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Bare sørg da for å flytte flatskjermen din helt opp mot taket, eventuelt sett (center) HT bak et transparent lerret om man går for gulvstående fronter. Selv om det anbefales å gå for 3 like foran, ville det nok fungere utmerket med en baby Grand sammen med to gulvstående vil jeg tro.
    Jeg tror nok fordelen med å gå for en identisk senter mest er basert på multikanal SACD eller gjengivelse av BD Audio konsert medie.
    I hjemmekino sammenheng er det nok mer dialogen som er i fokus, så da er nok dette ikke like kritisk.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Det har du nok rett i:)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hvis jeg skulle brent av et slik beløp på høyttalere hadde jeg ikke kjøpt noe som helst før jeg hadde hørt grundig på Rushmore,
    Son of Rushmore 1 & 2 fra Passlabs.

    Rushmore har jeg sett til salgs for USD18000, denne er aktiv, klasse A.
    Son of Rushmore tror jeg man kan få høre i Danmark, tror disse omsettes brukt godt innenfor nevnte beløp .
    SR 1 & 2 er dessuten basert på kvalitetsdrivere fra Norge.

    Og det var mine 5 cents.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når du bruker setninger som "Ellers så er det fristene å si at det er mye dårlig som anbefales her", så viser jo dette at du har lite til overs for dine med debattanter? Hadde du bare lært deg å bruke "Jeg mener", så hadde du slippet så mye støy rundt deg?:cool:

    Og ja JEG mener den der Klipsch saken er stor og stygg og med en frekvensgang på 45Hz-19kHz +/- 3dB-10dB @ 34Hz, er den for stativhøyttaler å regne;)
    For å avslutte (i alle fall for min del) og sikkert til det kjedsommelige for andre.
    Jeg synes ikke det er noe problem med en slik kommentar på et diskusjonsforum. Slikt hagler det ofte av. Da er det i min verden verre med direkte personangrep og tullete kommentarer. Jeg kunne kanskje ha formulert meg annerledes, men man forstår jo at det tross alt er min subjektive mening. Uansett, så beklager jeg hvis det ble oppfattet som støtende.

    Ikke helt korrekt den specsen du henviser til strengt talt. Det er en aktiv høyttaler og man kan hvis man ønsker (anbefalt fra produsent) sette et høypass filter et godt stykke lenger ned i frekvens. Det øker forvrengning litt, men den er uansett meget lav. Og dessuten anbefalte jeg den med to suber. At en høyttaler ikke er presset til å spille dypbass, ser jeg bare som positivt.

    Ha en fin jul.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Når du bruker setninger som "Ellers så er det fristene å si at det er mye dårlig som anbefales her", så viser jo dette at du har lite til overs for dine med debattanter? Hadde du bare lært deg å bruke "Jeg mener", så hadde du slippet så mye støy rundt deg?:cool:

    Og ja JEG mener den der Klipsch saken er stor og stygg og med en frekvensgang på 45Hz-19kHz +/- 3dB-10dB @ 34Hz, er den for stativhøyttaler å regne;)
    For å avslutte (i alle fall for min del) og sikkert til det kjedsommelige for andre.
    Jeg synes ikke det er noe problem med en slik kommentar på et diskusjonsforum. Slikt hagler det ofte av. Da er det i min verden verre med direkte personangrep og tullete kommentarer. Jeg kunne kanskje ha formulert meg annerledes, men man forstår jo at det tross alt er min subjektive mening. Uansett, så beklager jeg hvis det ble oppfattet som støtende.

    Ikke helt korrekt den specsen du henviser til strengt talt. Det er en aktiv høyttaler og man kan hvis man ønsker (anbefalt fra produsent) sette et høypass filter et godt stykke lenger ned i frekvens. Det øker forvrengning litt, men den er uansett meget lav. Og dessuten anbefalte jeg den med to suber. At en høyttaler ikke er presset til å spille dypbass, ser jeg bare som positivt.

    Ha en fin jul.
    Ingenting som du har skrevet har vert støtende til meg , bare fortsatt og komme med innlegg orso :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn