Høyttalere Beste Høyttaler ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg hadde valgt Infinity IRS for en del, del to av pengene hadde rommet fått og Geir F siste del for mod :)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Pussig å se hvor mange små høyttalere som trekkes fram her.....
    Ja, det kan du si.

    For min del så er det stort sett på Munchenmessen jeg får hørt denne type utstyr.
    Totem låt uhørt bra sett i forhold til de ekstremt dyre og voldsomme konstruksjonene som er å finne der.

    For meg virker det som at i denne prisklassen (ca 150.000,-) så er man fremdeles et stykke fra å få både ekstremt god lydkvalitet og bassdybde kombinert med lydtrykk. Man kan få ekstremt gode kvaliteter i størsteparten av frekvensområdet, men for å nå ned til 20Hz og i tillegg ha en kraftig lydstyrke, så må man ytterligere opp i pris.

    Personlig så elsket jeg lyden fra Totem element. Det låt fabelaktig livaktig, dynamisk og musikalsk. Det spilte også høyt nok for meg, og bassen var dyp nok.
    På mange måter er dette den beste lyden jeg har hørt, og Totem hadde nok vært det beste valget for meg, i min bolig. Andre, og større rom ville nok proffitert på enda større høyttalere med tanke på bassdybde og lydstyrke.

    Seriøst, Totem Elements låt forferdelig bra. Skulle gjerne hatt et par slike. Det var ren magi. Jeg ville ikke ofret deres kvaliteter for litt høyere maksimalt lydtrykk og litt dypere bass. Hvis nå bare Vince Bruzzese kunne fått disse kvalitetene litt ned i pris, så hadde jeg hoppet på Totem-toget og forlatt Hifisentralen for evig tid...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oioioi, kjøpehøyttaler til 150 store? :)

    Finnes masse snacks der ute, men av de jeg har hørt ville mitt falt på Respons Grand Dimension BE eller Wilson Sophpia.
    To flotte, men forskjellige par høyttalere som gjør sitt beste for å minimere utfordringene ved 3 veis dynamisk høyttaler.
    Hei TrompetN ja nå skal jeg oppgradere til fult 9.4 oppsett , med ein fet 2 kanals forforsterker da jeg hører på musikk meste parten av tiden. Har allerede tegnet ferdig det dedikerte lytteromet som blir på 30 kvadrat meter , dette romet vil få eget strøm skap med dedikerte kurser og akustikken er det som blir ganske nøye i dette rommet. Blir ein tid det blir bygd da , men da får jeg enda meire tid til planlegging. Høyttalere , komponenter er så si bestemt. Kabler , cd og dac er ikke bestem enda. Men ser mange snakker om disse Respons Grand Dimension , finnes det også center og surround høyttalere i denne serien.
    Hei, tipset om Respons med tanke på tokanalslyd og min egen smak. Respons er etter min mening spesielt gode på homogenitet og naturlig lyd.
    Du har fått ganske gode svar om Respons tidligere i tråden. Det finnes ingen dedikert senter eller bakhøyttalere, men det finnes tre ulike størrelser Respons som du kan kjøpe separat til senter eller bakkanaler. To gulvstående størrelser og en stativhøyttaler.
    Tipper at et 4 eller 5 kanals oppsett med Respons tli flerkanals musikk ville vært helt konge, men jeg regner med du skal ha størst mulig bilde i rommet ditt og da må ofte høyttalerene plasseres deretter pga lerretet. Da kommer fort høyttaleren nærmere veggen og da finnes det kanskje bedre alternativer enn Respons.

    Generelt vil jeg også anbefale en vanlig høyttaler bak lydtransparent lerret som senter.

    Det blir uannsett spennende å være "flue på veggen" under prosjektet ditt. :)
     

    steffenn

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Sted
    søgne
    Doxa 8.2 er vell vært og sjekke ut! Har ennå ikke hørt en høyttaler som låter bedre, og den har helt råe spesifikasjoner ;-)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10

    Liker disse...Synd en må ha takhøyde nesten over 3 m for å få satt de opp... :(
    Korleis høyres dei ut?
    Men får man et par slike til 150k?
    Hvem selger disse i Norge? Disse kunne jeg tenkt meg å lene lyttemuskelen mot en liten stund...
    Har noen utseendemessige fellestrekk med Truls Gravesen DTQWT-12
    bortsett fra at DTQTW -12 er foldede horn mens disse ligner litt transmisjonslinje (noe sier meg at de kjenner hverandre og at Troels har hatt en finger med i spillet?)

    Skulle jeg velge innenfor 150k, så ville jeg velge å kjøpe brukte ht intil denne summen. Det overrasker meg at få har tatt opp hva man kan hanke inn brukt i denne prisklassen (eller intil) og ingen har vel nevnt Magico Q3 som stadig vekk er å finne brukt til mellom USD17-USD20k. da er man i boks for 150k NOK
    Jeg kan ikke komme på mange høyttalere jeg har hørt som låter like bra som Magico Q3, og det i beskjedne rom størrelsesmessig. (noe som beskriver de fleste norske stuer mao < 30kvm)
    TAD CR1 (brukt) havner omtrent i dette prisleiet, og låter sinnsykt bra. MBL101 MKII står høyt/(øverst kanskje) på lista når den kommer ned i denne prisen (brukt selvsagt)
    Proac Respons 4 og 5 (jeg har bare hørt 4, men denne er kanonbra, ryktene jeg har hørt om 5 likeså, og nå er vi langt under 150k i bruktpris)
     
    Sist redigert:

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    150K..er ikke i tvil (om en har plass og ikke skal spille unormalt høyt da) Quad 2912 + to gode subber...Virkelig value for money..i min verden i alle fall.

    jakr
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    Liker disse...Synd en må ha takhøyde nesten over 3 m for å få satt de opp... :(
    Korleis høyres dei ut?
    Men får man et par slike til 150k?
    Hvem selger disse i Norge? Disse kunne jeg tenkt meg å lene lyttemuskelen mot en liten stund...
    Har noen utseendemessige fellestrekk med Truls Gravesen DTQWT-12
    bortsett fra at DTQTW -12 er foldede horn mens disse ligner litt transmisjonslinje (noe sier meg at de kjenner hverandre og at Troels har hatt en finger med i spillet?)
    Disse må tas rett ifra Danmark. Ikke transmisjonslinje, men bakladet horn. Har sett de brukt der nede for 45000 danske. men transport er ikke helt enkelt... Troels har ikke hatt noe med denne å gjøre.. Hørning var før troels sin tid ute med dette...
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    En varebil lar seg vel ordne om det skulle bli aktuellt... Uansett virker de som MYE ht for pengene særlig for 'skarve' 45k ( ps: bor greit til for ferjetransport til DK, 30 min i bil til Larvik)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Om jeg skulle brukt såpass mye penger på et par høyttalere så hadde jeg kjøpt Totem Element Metal.
    Meget gjennomført konstruksjon. Aldeles fabelaktig lyd. Lyden fra disse på forrige Munchenmesse var knakende god på alle måter.
    Koster vel mellom 100-150.000. Husker ikke helt. Desverre utenfor min rekkevidde uansett.

    Vis vedlegget 234379

    Vis vedlegget 234385
    Veldig rart at de ikke har gjort innfestingen av elementene penere, men det er kanskje noe av "greia"? Totem har jeg bare gode erfaringer med så jeg tviler ikke på at de låter bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn