Høyttalere Beste Høyttaler ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Bare sørg da for å flytte flatskjermen din helt opp mot taket, eventuelt sett (center) HT bak et transparent lerret om man går for gulvstående fronter. Selv om det anbefales å gå for 3 like foran, ville det nok fungere utmerket med en baby Grand sammen med to gulvstående vil jeg tro.
    Jeg tror nok fordelen med å gå for en identisk senter mest er basert på multikanal SACD eller gjengivelse av BD Audio konsert medie.
    I hjemmekino sammenheng er det nok mer dialogen som er i fokus, så da er nok dette ikke like kritisk.
    Men højtalere til 150 k skulle da gerne kunne klare centerlyden også... Hvis ikke er de bare ikke gode nok.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Bare sørg da for å flytte flatskjermen din helt opp mot taket, eventuelt sett (center) HT bak et transparent lerret om man går for gulvstående fronter. Selv om det anbefales å gå for 3 like foran, ville det nok fungere utmerket med en baby Grand sammen med to gulvstående vil jeg tro.
    Jeg tror nok fordelen med å gå for en identisk senter mest er basert på multikanal SACD eller gjengivelse av BD Audio konsert medie.
    I hjemmekino sammenheng er det nok mer dialogen som er i fokus, så da er nok dette ikke like kritisk.
    Men højtalere til 150 k skulle da gerne kunne klare centerlyden også... Hvis ikke er de bare ikke gode nok.
    Joda, men fullstørrelse høyttalere til senter skaper også en del utfordringer mhp. skjermens plassering.
    Det eneste som kan fungere er vel lydtransparant duk i hjemmekinosammenheng, ihvertfall.
    Men det går kanskje også i ambassadeboligene. Der er det vel minst 3,5m under taket ;)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    For 150 store hadde jeg fått bygget meg høyttalere, etter mine preferanser og til mitt rom. Altså noe ingen andre har.
    Enig. Det meste i denne prisklassen er ikke akkurat mye for pengene.
    Du mener for 150 store så finnes det ikke akkurat mye for pengene hallo.
    Tror du må lese både to og tre ganger til. Mener du helt seriøst at ett høyttalerpar til 150k kan kalles "mye for pengene" sammenlignet med skikkelig diy? Ingen ferdighøyttaler er tilpasset ditt rom. Med diy har du mulighet til å skreddersy etter eget ønske.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Om jeg hadde hatt 150 000 til høytalere hadde det blitt diy, i mitt tilfelle antagelig med horn og hovedsakelig aktiv drift. Hadde nok satt bort selve kassebyggingen osv. om det var et prosjekt av slik størrelse på banen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Martin Schanke trimmet og bygget sine egne motorer på 800Hk heller enn å kjøpe noe ferdig fabrikkgreier som var dårligere til 3 ganger prisen.
    Men DIY folkens, alle er ikke som Martin Schanke. Noen bileiere vil bare ha en ferdig og sprek bil som tar seg greit ut ute av garasjen.
    Kan tenke meg at Martin Schanke muligens synes dette var skikkelig teit og uøkonomisk, eller så tenkte han at alle kanskje ikke har det samme håndlaget eller tid som han og derfor ikke burde begi seg inn på samme interesseområdet med hans innfallsvinkel.

    Sånn, så var det sagt ;)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    For 150 store hadde jeg fått bygget meg høyttalere, etter mine preferanser og til mitt rom. Altså noe ingen andre har.
    Enig. Det meste i denne prisklassen er ikke akkurat mye for pengene.
    Du mener for 150 store så finnes det ikke akkurat mye for pengene hallo.
    Tror du må lese både to og tre ganger til. Mener du helt seriøst at ett høyttalerpar til 150k kan kalles "mye for pengene" sammenlignet med skikkelig diy? Ingen ferdighøyttaler er tilpasset ditt rom. Med diy har du mulighet til å skreddersy etter eget ønske.
    Å nei jeg skal ikke bygge mine egene høyttalere , kansje jeg gjør det ein gang i tiden. Men ikke denne gang , nå blir det kjøpt det som skal til for både lytte rom og resten av tingene som skal inn. Har planlagt dette lenge , og tenker jeg skal få ut god lyden av det som skal inn og meire til.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Monitor Audio kommer visst med et flaggskip (PL400) som jeg TROR skal få 4x12" i bassen-i hver høyttaler. Skulle tro at disse kunne vært en kandidat man kunne hørt. Ingen ide om pris, men blir nok dyre.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hørte forresten noen Klipsch Horn for noen dager siden. Disse koster visstnok 180.000. Han hadde fått de for 60.000-helt nye. Svære som 2 veggsekjsoner.
    Det var 15" i disse og når vi prøvde uten subbene så var bassen så og si fraværende. Svært overraskende. Men det ble brukt 25 watts rørforsterker til å forsvare de.
    Jeg solgte 2 stk JL Audio Fathom F113 subber til han.

    Disse med JL subbene produserer hvertfall en live følelse, dynamikk og en realisme jeg har vanskelig for å tro at en tradisjonell 3 veis med 3-4 elementer klarer å matche.

    Ikke dermed sagt at jeg likte de så godt at jeg kunne tenkt meg de selv, men jeg skjønner greia med Klipsch. Heftig lyd hvertfall.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Hørte forresten noen Klipsch Horn for noen dager siden. Disse koster visstnok 180.000. Han hadde fått de for 60.000-helt nye. Svære som 2 veggsekjsoner.
    Det var 15" i disse og når vi prøvde uten subbene så var bassen så og si fraværende. Svært overraskende. Men det ble brukt 25 watts rørforsterker til å forsvare de.
    Jeg solgte 2 stk JL Audio Fathom F113 subber til han.

    Disse med JL subbene produserer hvertfall en live følelse, dynamikk og en realisme jeg har vanskelig for å tro at en tradisjonell 3 veis med 3-4 elementer klarer å matche.

    Ikke dermed sagt at jeg likte de så godt at jeg kunne tenkt meg de selv, men jeg skjønner greia med Klipsch. Heftig lyd hvertfall.

    Klipsch horn koster ca.9000$ (Ca.55000) i USA, så har han fått opplyst 180k her i Norge så er vel det noe drøyt....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har du 150 laken å bruke på høyttalere? Da er det kun en fornuftig ting å gjøre.... Ring Sluket og hør om du kan få komme på besøk og spør hva han kan trylle frem for nevnte sum som passer ditt rom, dine preferanser og øvrig elektronikk.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Max 150k på høyttalere alene, (1 par) hadde jeg personlig gått for'

    Nr1: Usher BE-10 DMD.. Nydelig finish/design, store nok, og for en mellomtone/diskant!
    Nr2: Magico S1
    Nr3: Dynaudio Confidence C4 mkII

    Med forbehold om usikkerhet rundt nr 2 og 3 på plassene grunnet størrelse, Magico'ene er litt små..

    Tar forbehold om at dette er kun stereo :rolleyes:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Si man skal bruke 150000 kr på front høyttalere , hva sier folket her inne , hva er den beste høyttaleren til den summen ? Vist det har vert deg hvilken front høyttaler har du ville gått for.
    Kudos Titan eller Doxa 8.2 :)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sjekker man finn.no så finner man nå (igjen) de såkalte "Båsund Audio Silensio" nedsatt til "kun" 290.000 kr..... men det er kanskje over budsjett? ;)
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Skulle jeg brukt 150k på høyttalere så ville jeg definitivt testet ut Klipsch Paladium P-39F som allerede er nevnt tidligere her.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    En høyttaler til 150.000 får neppe vist sitt potensiale i mitt kvadratiske ekkokammer. Det blir som å slenge ferske trøfler i en ferdigsaus fra Toro, det blir ikke nødvendigvis magi av slikt. Men om jeg hadde hatt et noe vennligere rom og skulle bygd et oppsett rundt en høyttaler så kunne jeg gjerne tenkt meg å gjøre dette rundt et par Respons Grand D, eller muligens Tannoy Canterbury SE om jeg hadde kjørt med rør i kjeden.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    150K...
    Så ett par Gershman Black Swan høyttalere til salgs rundt den summen en tid tilbake.



    150 lapper betyr bruktkjøp, men det hadde jeg valgt for den summen. De koster vel nye rett under 50 tusenlapper med dollarsis.
    De er fra Canada.

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Si man skal bruke 150000 kr på front høyttalere , hva sier folket her inne , hva er den beste høyttaleren til den summen ? Vist det har vert deg hvilken front høyttaler har du ville gått for.
    Som mange allerede har sagt er det veldig vanskelig å si noe fornuftig om hva som er den "beste" høyttaleren uten å vite en del om rommet og musikksmaken. Kompromissløse høyttalere finnes ikke, selv ikke til den prisen.

    Hvis jeg personlig skulle kjøpt ferdiglagde høyttalere i den prisklassen hadde nok KEF 207/2 Reference stått øverst på "må prøve"-listen. Dessuten finnes det matchende høyttalere til et 5.1 eller 7.2-oppsett hvis man har tenkt seg dit. (Hi-Fi Speakers - Reference Series - Fact Sheets - Floorstanding - 207/2 - KEF International)

    Men det jeg rent faktisk har gjort er å legge mye tid og penger i DIY-høyttalere. De legger enda mer vekt på dynamisk smekk enn de KEF'ene, men vil neppe få samme holografiske stereoperspektiv som gode coax'er. De blir nok ikke like dynamiske som gode hornkonstruksjoner heller, men vesentlig mer kompakte. Kompromisser, kompromisser.
     
    Sist redigert:

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    765
    Antall liker
    389

    Kan vel kanskje få pruta med disse til 150k
    Barefoot minimain 12
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Hvis vi er inne på brukt ja, da ville jeg kjøpt disse, er de beste jeg har hørt som er mulig og få for 150k, skal sies at jeg ikke har hørt spesiellt mye i denne prisklassen... (koster 220k nye).
    161939d1351034582-nyhetsbrev-audio-akta-ren-introduserer-jas-audio-til-skandinavia-plato.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oioioi, kjøpehøyttaler til 150 store? :)

    Finnes masse snacks der ute, men av de jeg har hørt ville mitt falt på Respons Grand Dimension BE eller Wilson Sophpia.
    To flotte, men forskjellige par høyttalere som gjør sitt beste for å minimere utfordringene ved 3 veis dynamisk høyttaler.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Oioioi, kjøpehøyttaler til 150 store? :)

    Finnes masse snacks der ute, men av de jeg har hørt ville mitt falt på Respons Grand Dimension BE eller Wilson Sophpia.
    To flotte, men forskjellige par høyttalere som gjør sitt beste for å minimere utfordringene ved 3 veis dynamisk høyttaler.
    Hei TrompetN ja nå skal jeg oppgradere til fult 9.4 oppsett , med ein fet 2 kanals forforsterker da jeg hører på musikk meste parten av tiden. Har allerede tegnet ferdig det dedikerte lytteromet som blir på 30 kvadrat meter , dette romet vil få eget strøm skap med dedikerte kurser og akustikken er det som blir ganske nøye i dette rommet. Blir ein tid det blir bygd da , men da får jeg enda meire tid til planlegging. Høyttalere , komponenter er så si bestemt. Kabler , cd og dac er ikke bestem enda. Men ser mange snakker om disse Respons Grand Dimension , finnes det også center og surround høyttalere i denne serien.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke? Er nemlig på utkikk efter noe fett fra den kanten i en 40 kvm. stue. Rørforsterker. Idéer? Kan jo hjelpe trådstarter óg. :)
    Det må minst være 12", ha AlNiCo- eller Alcomax magnetsystem. Det å lytte til en høyttaler med one-point-source med kompressorhorn diskant og lettvektspappmembran i bassen drevet av nevnte magnetsystem er avhengighetsskapende! Rett og slett ekte musikk!

    Tannoy - Residential - Summary
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Transparente,hurtige,sømløs deling,samt den mest detaljerede bas jeg har hørt.
    Diskanten er vægtløs trods arealet pga den ekstreme magnetstyrke bag.
    Intet spor af Lowthers notoriske "shout"
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hørte forresten noen Klipsch Horn for noen dager siden. Disse koster visstnok 180.000. Han hadde fått de for 60.000-helt nye. Svære som 2 veggsekjsoner.
    Det var 15" i disse og når vi prøvde uten subbene så var bassen så og si fraværende. Svært overraskende. Men det ble brukt 25 watts rørforsterker til å forsvare de.
    Jeg solgte 2 stk JL Audio Fathom F113 subber til han.

    Disse med JL subbene produserer hvertfall en live følelse, dynamikk og en realisme jeg har vanskelig for å tro at en tradisjonell 3 veis med 3-4 elementer klarer å matche.

    Ikke dermed sagt at jeg likte de så godt at jeg kunne tenkt meg de selv, men jeg skjønner greia med Klipsch. Heftig lyd hvertfall.

    Klipsch horn koster ca.9000$ (Ca.55000) i USA, så har han fått opplyst 180k her i Norge så er vel det noe drøyt....
    Bomma litt der ja. Men prisen er fortsatt noe drøy... http://www.mono.no/Produkter/Klipsc...nshorn--105dB-1-watt--stk-1000882-p0000007576
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    har ikke sagt nei til disse heller avalon transcendent.

    2.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Husk for all del å legge tilsvarende sum på kabler også.
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Om jeg skulle brukt såpass mye penger på et par høyttalere så hadde jeg kjøpt Totem Element Metal.
    Meget gjennomført konstruksjon. Aldeles fabelaktig lyd. Lyden fra disse på forrige Munchenmesse var knakende god på alle måter.
    Koster vel mellom 100-150.000. Husker ikke helt. Desverre utenfor min rekkevidde uansett.

    dusk.png


    p1562152874-5.jpg
     
    Sist redigert:
    T

    tce-teams

    Gjest
    Husk for all del å legge tilsvarende sum på kabler også.
    Kabler blir ganske viktig i dette oppsettet mitt , men er ikke valgt ut enda. Og vil ikke starte denne dansen her inne , jeg har sett meg ut 3 sett med forskjellige kabler. Men som sagt dette har jeg under kontroll.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Husk for all del å legge tilsvarende sum på kabler også.
    Kabler blir ganske viktig i dette oppsettet mitt , men er ikke valgt ut enda. Og vil ikke starte denne dansen her inne , jeg har sett meg ut 3 sett med forskjellige kabler. Men som sagt dette har jeg under kontroll.
    Det er en illusjon, padrone, at ting er under kontroll... ;)

    http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/26681-kabelprodusenter.html

    En ting som er bortimot gratis å gjøre er å polere/pusse/rense alt av plugger, kabler og connectorer i hele annlegget, INKLUDERT nettplugger på ac kablene tilkoblet apparatene, sålangt det lar seg gjøre.

    eeeet is magic...

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Godlyd får du helt sikkert uansett hva det blir du event.lander på tilslutt:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Pussig å se hvor mange små høyttalere som trekkes fram her.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn