"Beste" brukte integrerte forsterker under 15.000,-?

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
En NAD M3 overgår alt ovenfor nevnte alternativer hva angår materiell verdi;- et produkt hvis pris/ytelse er i en klasse for seg;- en liten Krell einsteiger er naturligvis fristende,- og et greit valg om NAD ikke er "fint" nok.

Grace

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hadde Bladeius Thor (første utgave) på Dynaudio Contour 3.4 og likte dette. Thor er bygd som en tanks, har masse tilkoblinger, byggekvalitet som få andre, nivåreguleringer på innganger etc, masse "stæsj" og en nydelig fjernkontroll. Byr på kvaliteter som er virkelig "upperclass" men blir veldig nysgjerrig på Rega etter det jeg leser her selv om jeg i senere tid foretrekker rør.

Hva med en ca 50w integrert rørforsterker? Basert på doble kt88 eller 6550? Gir deilig "juice" til Dynaudios litt korrekte stil, likte godt både 3,4, 5,4 og C1 med rørpower ;)

Et eksempel som du kan lete etter:

http://www.divertech.com/asl1001dt.html

Har selv denne:

www.divertech.com/asl1010dti.html på mer lettdrevne høyttalere og byggekvalitet er ikke noe å si på ihvertfall.

Selges herfra: http://www.audioart.no/

S

Stereo_Mono

Gjest
Grace skrev:
En NAD M3 overgår alt ovenfor nevnte alternativer hva angår materiell verdi;- et produkt hvis pris/ytelse er i en klasse for seg;- en liten Krell einsteiger er naturligvis fristende,- og et greit valg om NAD ikke er "fint" nok.

Grace
Kan faktisk være enig med deg der. Lyttet nylig en stund til siste M3e og du verden så flott den spiller. Rimeligere har den blitt de siste årene også. Den ligger på 18k nå.
Den er litte-bitt rund i kantene og helt fløyel i toppen, samt nada støy. Deilig fyldig og litt småvarm mellomtone og veldig tiltalende og lytte til med riktig match på HT. Naden gjengir et lydbilde som er så sort som natten pga dens totale fravær av støy. Hjelper jo at den driver nok alt av HT på markedet.

Hmmm! En Brio-r i anlegg 2 og M3e i hovedanlegget er ikke å forakte ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har hørt Nad M3, og kan være enig med de som sier at det er en god forsterker. Virkelig god derimot, ble den ikke før Nad M5 ble koblet til. M5 spiller innvolverende og rytmisk. Forsterkeren koblet på en spiller som også er rund i kantene, vil bli en kjedelig affære.

Holder en knapp på Rega Brio r, nait xs og naim supernait. Sistnevnte er vanskelig å finne på brukten.

G

Gjestemedlem

Gjest
Par ting jeg ville vurdert er den nevnte Adyton Opera som man kan plukke opp for en rimelig penge, den lille integrerte fra Nuforce ville også kommet veldig høyt opp på denne listen hos meg. Ser ikke så imponerende ut, men du verden så den spiller.

Copland 504 gjorde heller ingen ulykke i heimen, og ligger også i denne prisklassen brukt. Hadde en Krell 300i en gang men den var ikke så vellykket, moro partyforsterker men man måtte dra litt på for at den skulle vekke musikken fra furtemodus.

Av ting jeg ikke har fått hørt ennå, men som jeg gjerne ville prøvd å fått hørt om jeg skulle se etter en slik forsterker du beskriver er Creek Destiny. Den er jeg nysgjerrig på.

S

Stereo_Mono

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Jeg har hørt Nad M3, og kan være enig med de som sier at det er en god forsterker. Virkelig god derimot, ble den ikke før Nad M5 ble koblet til. M5 spiller innvolverende og rytmisk. Forsterkeren koblet på en spiller som også er rund i kantene, vil bli en kjedelig affære.
Enig. Må matches med omhu :) Kan tenkes at den passer mine Rega kilder perfekt, som er livlig i klangen. Snuser på å teste en M3e hjemme om dagen. Er litt små lei en leverandør her på berget om dagen, så vurderer skifte av forsterker i hovedanlegg.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Da er i hvertfall anlegget solgt og letinga er i gang :)

Hmm... Jeg har vært litt for mye ute av hifikjøret de siste åra og egentlig bare kosa meg med det jeg har hatt så jeg tror jeg kanskje blir bare mer forvirra jo mer jeg spør. Skulle bodd i en større by med flere sjapper og sett på produkter som fortsatt er å finne i butikkene. Nå må jeg nesten bare prøve å kjøpe litt i blinde. Trøsten er at om man kjøper brukt kan man selge igjen uten for mye tap om det faller helt utenom smaken. Og antakelig er alle forsterkere som Krell kav400, Bladelius Thor og Lyngdorf tdai2200 en vesentlig forbedring enn den solgte Hegelen.

Adyton og Copland er ført opp på lista over ting som skal sjekkes. Naboen har kjøpt seg NAD M2 som jeg ikke har rukket å høre på. M2 er uansett for dyr og M3 er vel også så ny at det er ikke mye brukt tilgjengelig vil jeg tro. Skal lyttes på. Har også en kamerat som sitter og river seg i håret over at jeg ikke vil kjøpe Accuphase... Det jeg har hørt av det har vært utrolig bra, men nå vil jeg selv også faktisk ha en WAF-vennlig sak midt i hovedstua i det nyoppussa huset vårt. Da utgår gjerne ting med Potmeter og champagnefarge.

Hva slags signatur har Bladelius da? Liker at det krystallklart med punch uten at det blir skrikete. Jeg mistenker at jeg har en litt annen formening om fyldig og varm etter å hatt Hegel noen år;) Jeg liker litt den nevnte partyfaktoren. Synes Dynabel sammen med Hegel vart ganske artig og nesten varmt nok for min smak.

Med den Brio-R får jeg litt samme følelsen da vi solgte den gamle bilen i sommer og jeg hadde begynt å se på bil jeg virkelig likte (BMW 5-serie stasjonsvogn fra 2008 og oppover) og kona så fint kom og sa "Skal vi ikke bare kjøpe en gammel Passat for å få god plass og ikke ha billån da..?" Det vart BMW ;) Den kan jeg godt prøve i anlegg nr to om en stund (har akkurat kjøpt en Primare I21 der her på forumet). I hovedanlegget vil jeg gjerne ha en litt dyrer forsterker siden jeg, som resten av verden, gjerne vil bedras og jeg nå har 10-15.000 til å disponere på en brukt forsterker. Det blir lenge til neste gang jeg har...

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Larsemann skrev:
Hva slags signatur har Bladelius da? Liker at det krystallklart med punch uten at det blir skrikete. Jeg mistenker at jeg har en litt annen formening om fyldig og varm etter å hatt Hegel noen år;) Jeg liker litt den nevnte partyfaktoren. Synes Dynabel sammen med Hegel vart ganske artig og nesten varmt nok for min smak.
I mine ører er Bladelius nøytral, med et klart preg av å ha nok krefter( for normale høyttalere). Det er egentlig ingen frekvensområder som stikker seg ut. Hvis du holder til i Oslo, er jo en tur til Norsk Audioteknikk et must, de har vel både Bladelius og Dynaudio.

Er dog litt forundret over at du karakteriserer Hegel som varm, det er verken min eller mange andres oppfatning.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
JD skrev:
Er dog litt forundret over at du karakteriserer Hegel som varm, det er verken min eller mange andres oppfatning.
Å, nei. Der misforstod du meg. Mener på ingen måte Hegelen var varm. Mente at siden jeg var vant til en Hegel kan jeg fort oppfatte forsterkere som andre ser på som nøytrale som varm og forsterkere andre ser på som varme som for varme, altså at mitt øre har blitt vant til den lysere Hegel. Er vel litt derfor jeg bytter fordi jeg vil ha noe litt varmere uten at det går på bekostning av tydeligheten eller blir for varmt. Men, som nevnt tidligere, famler jeg litt i blinde siden jeg stort sett har kun hørt på eget Hegel-oppsett de siste årene.
Skal til Oslo på et par uker, men er lange kursdager så rekker neppe innom hverken NAT eller Hifiklubben (som skal ha en igjen av Lyngdorf).

U

utgatt60135

Gjest
digiman skrev:
Grace skrev:

Grace
Kan faktisk være enig med deg der. Lyttet nylig en stund til siste M3e og du verden så flott den spiller. Rimeligere har den blitt de siste årene også. Den ligger på 18k nå.
Den er litte-bitt rund i kantene og helt fløyel i toppen, samt nada støy. Deilig fyldig og litt småvarm mellomtone og veldig tiltalende og lytte til med riktig match på HT. Naden gjengir et lydbilde som er så sort som natten pga dens totale fravær av støy. Hjelper jo at den driver nok alt av HT på markedet.
Mitt inntrykk av M3 sammenfaller med din (i butikk). Sammenlignet direkte mot Lyngdorfen og jeg likte NAD mye bedre. Mest fordi den engasjerte så mye bedre. Ikke verdens kuleste design dog.

U

utgatt60135

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Copland 504 gjorde heller ingen ulykke i heimen, og ligger også i denne prisklassen brukt. Hadde en Krell 300i en gang men den var ikke så vellykket, moro partyforsterker men man måtte dra litt på for at den skulle vekke musikken fra furtemodus.

Av ting jeg ikke har fått hørt ennå, men som jeg gjerne ville prøvd å fått hørt om jeg skulle se etter en slik forsterker du beskriver er Creek Destiny. Den er jeg nysgjerrig på.
Copland tror jeg har de egenskapene Larseman er ute etter. Creek laget utvilsomt gode forsterkere. 5350SE har en litt myk gjengivelse uten å miste noe "oppløsning", men kan ikke drive alt. Vet ikke helt hvordan Destiny er i forhold.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Par ting jeg ville vurdert er den nevnte Adyton Opera som man kan plukke opp for en rimelig penge, den lille integrerte fra Nuforce ville også kommet veldig høyt opp på denne listen hos meg. Ser ikke så imponerende ut, men du verden så den spiller.

Hadde en Creek Destiny inntil helt nylig, og kan ikkje si annet enn at eg synes det var en rasende god forsterker til prisen. Kjøpte en 3 mnd demobrukt Destiny mkI for 8 k og det føltes som et røverkjøp av dimensjoner. Var strålende fornøyd med den egentlig, men så dukket det plutselig opp noe på brukt'n som eg hadde tenkt på ganske lenge, og då måtte eg hive meg rundt. Creek'n står nå hos en god kompis, som er minst like nøgd som eg er/var.

Eg er elendig på å beskrive korleis en forsterker låter, men eg likte i alle fall denne veldig godt. Det er med lyd som med musikk; enten er den god eller så er den dårlig. Creek er goskit.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Da har jeg gjort avtale på en Lyngdorf med analogdel, uten romkorreksjon :) Så får vi se hvordan det blir. Håper jeg valgte rett da det nesten likt kom en Krell KAV400xi på bruktbørsen også...

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
6
Gratulerer med ny forsterker. Regner med snarlig rapport.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
2 kandidater som ville ligget syltynt an, dersom jeg skulle spandere på 15k på en integrert sak, er:
Pathos Logos og LSA (eller DK Design som de engang kalte seg...)
Lekre å se på, og med lydkvaliteter som er meeget gode!

mvh
PRoffen

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Har du tid så lytt til abrahamsen v2.0 også...
ECS Holding har flott lytterom, Dynabel har også stilt ut denne i sit lytterom med flere.
Lyden er varm, jeg vil beskrive den som musikalsk og gir meg godfølelse og ro.
Den gir meg intrykket av å ha ubegrensede krefter og driver alt av tungdrevne småhøytalere jeg har, på en flott måte

Jeg er selfølgelig som du ser i signaturen min inhabil, da jeg allerede er "frelst".
Men Syntes virkelig denne fortjener en lytt.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
To siste innlegg, se post 53... ;)

Larsemann; håper den svarer til forventningene.

Topp Bunn