"Beste" brukte integrerte forsterker under 15.000,-?

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Som tema sier. Jeg vurderer å bytte ut litt i anlegget jeg har i dag som i hovedsak består av Hegel. Er veldig fornøyd med det, men bruker bl.a. Hegel CDP2a med Benchmark dac og tror jeg kan klare meg med en vesentlig rimeligere spiller som drivverk. Vurderer derfor å selge CD-spiller og forsterker og legge pengene i en brukt integrert forsterker. Ser for meg å kunne bruke 12-13.000,- og helst ikke noe særlig over 15.000,-.

Jeg hører på mye forskjellig musikk, men nå om dagen er det mye i Volbeat, Carolina Walin Perez, Bruce Springsteen, Metallica, Nils Lofgren, Sivert Høyem, John Butler Trio etc. Litt vanskelig å låse seg til sjanger, men det gir kanskje et inntrykk av hva jeg liker å høre på. Er på utkikk etter noe med dynamikk og fylde, men kanskje litt varmere enn Hegel'en er. Men, det må låte klart og tydelig på detaljene uten å bli skarpt. I første omgang vil forsterkeren bli brukt på et par Dynaudio stativhøytalere jeg ikke husker navnet på i farta, kosta ca 10.000,- for ca 10 år siden. Litt under Focus 140 mener jeg å huske. Senere kunne jeg godt tenke meg et par gode stativhøytalere som B&W 805 eller Dynaudio Contour S1.4. Anlegget står i hovedstua og skal være pent for øyet (en av grunnene til små stativhøytalere). Det kan også hende jeg vil bytte litt og sette forsterkeren sammen med et par store, selvbygde Seas Excel høytalere med aktive bassenheter fra Peerless, men primærbruken blir med stativhøytalerene.

Jeg har søkt litt og synes forsterkere som Krell KAV400xi og Lyngdorf TDAI2200 virker spennende. Fordelen med Lyngdorfen for mitt vedkomne er romkorreksjon da anlegget må stå inntil en sidevegg med stort vindu på ene sida og 8m bort til veggen på andre sida. I tillegg kan jeg med den flytte Benchmark dac-en opp i TV-stua og bruke den innebygde dac-en i forsterkeren. Fjernkontroll er et must for familievennligheten og latskapens del :) Trodde disse forsterkerene ville være veldig ulike siden den ene var litt varm, ameriansk klang og den andre er digital, men såg en tråd her om at de låt veldig likt hos noen som hadde prøvd begge i samme oppsett.

Har dere innspill på de nevnte forsterkerene? Hvilke andre alternativ burde jeg sjekke ut?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Planenen dine er noe uklare, iallefal for meg, så jeg spør:

Du trenger en Dac til? Eller anternativt en innebygd dac i ønskede integrerte?

Men jeg har ett forslag, tror den vil være "gylden "i lyden... den er ikke på markedet enda, og den vil jo være ny. Den heter NAD C390DD. Kommer til å ligge på ca 15 +/-
http://www.youtube.com/watch?v=0jJR-8sv1pM
Den vil ha "kortplasser" så man kan kjøpe basemodellen, og legge til funksjonalitet etterhvert som økonomien tillater.. f.eks
Jeg ville DEFINITIVT sjekket ut Nad C390DD da den er fiks som bare det og kan masse masse tøffe saker, så om den låter tilsvarende bra, hvilket selvsagt er ukjent enda, men jeg kan tenke meg den låter som du har beskrevet du ønsker.. så må jo denne passe meget bra til dine behov, og prisklasse, ikke minst.
Subwoofer signalutganger med digital eq er også ett bra tilskudd, siden du ønsker å bruke stativere i ett større rom, etter dine egne ord.

Spec:
Effekt 8 ohm : 2 x 150 watt (20–20 000 Hz, THD 0,009)
linje inn : 2 USB, 2 koax, 2 opt., 1 dig. XLR, (mulighet også for HDMI inn) og mulighet for ekstra analoge innganger..
Pre Out-utgång : Ja (med mulighet for EQ..) ++
Färg : Grafit
Dato: 1 desember 2011 ca nevnes på HFK.se sine sider..

mvh
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Jeg ønsker å bytte settet med forsterker og CD-spiller som jeg har i dag til å ha kun en god forsterker siden jeg hører stadig mindre på CD-er. Hvis forsterkeren i tillegg har dac er det positivt for da kan jeg flytte dacen jeg har i dag over i anlegget i TV-stua og få god lydkilde der som en bonus. Hvis jeg finner en forsterker uten dac beholder jeg bare Benchmarken i hovedstua, men kan da kanskje føle trang til å kjøpe en dac til i TV-stua i framtida.

NAD-en virker interessant, men vil tro man får mer for pengene om man kjøper brukt?
 
U

utgatt60135

Gjest
Larsemann skrev:
.... men vil tro man får mer for pengene om man kjøper brukt?
Absolutt! Men da må du velge noe som finnes på bruktbørsen. Ikke lett å finne som favoritt når du trenger den. Krell KAV400xi har jeg bare hørt én gang uten at den imponerte meg og Lyngdorf synes jeg låter bra, men litt tamt. Litt blodfattig. Om jeg skjønner deg riktig så vil du gå litt bort fra det nøytrale og litt mot fylde og varme. Så ikke noen gode tips i farta, men vi får holder litt utkikk.
 

Nitram

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
176
Antall liker
167
Torget vurderinger
5
Jeg kjøpte meg en brukt Accuphase E-212 for godt under de 15000,- og ikke angret et sekund. Den er varm i lyden, men klarer det uten å ofre detaljrikdommen. Accuphase har jo modeller i alle (høyere) prisklasser men for 15000,- burde det snart dukke opp noe bra på bruktbørsen. På Hifimagasinets bruktbørs ligger det nå en E-305 til 15000,- svenske.
- Martin
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ville og testa Rega Brio-R på heimlån. Den koster 4995,- ny og kan lånes fra Kontrapunkt og Stereofil m.fl.
Kanskje Nait XS, muligens Supernait er eit alternativ.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
En ganske moderne alt i ett løsning er Stello AI 500, ligger en på bruktbørsen til 12.5k.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Syntes jeg så en norsk klassiker her på bruktbørsen forleden,
- Adyton Opera til 8000,- eller deromkring.

Den har noen år på baken, men er en liten kraftkar (tross sine få 50w) med sans for de viktige musikalske detaljene. Masse godlyd for pengene.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Brasse skrev:
Ville og testa Rega Brio-R på heimlån. Den koster 4995,- ny og kan lånes fra Kontrapunkt og Stereofil m.fl.
Kanskje Nait XS, muligens Supernait er eit alternativ.
Rega Brio er en sjelden perle til prisen
 

corwin

Medlem
Ble medlem
23.07.2006
Innlegg
22
Antall liker
0
Har hatt abrahamsen, hegel og densen. Må si jeg er veldig fornøyd med sistnevnte. Dog ikke ofte at de kommer innom bruktmarkedet desverre... Densen 150+ hadde vært en god kandidat tror jeg. Evt 100+...
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Legger inn en stemme på Nait XS. Liten kraftkar :))
 
L

lasse5214

Gjest
Naim xs har jeg hatt. Det er vel noe av det bedre jeg har hørt. Skulle vel egentlig ikke ha solgt den.
(Men med et utseende som bare en produsent kan like)

Krell Kav 300 hadde jeg på Audiophysic spark 3 og det var også meget bra.

Electrocompaniet eci-4 og 5 synes jeg spiller bra.
Har en slik og den leverer varene.
Dessuten er den pen.

Lykke til med valg av forsterker.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Der må jeg virkelig protestere, lasse. Jeg DIGGER designet til Naim. Både utenpå og inni.

Jeg har en Cyrus 3i med PSX-R som også virkelig spiller forrykende. Ikke ofte tilgjengelig, da, men det finnes jo andre Cyruser :)


lasse5214 skrev:
Naim xs har jeg hatt. Det er vel noe av det bedre jeg har hørt. Skulle vel egentlig ikke ha solgt den.
(Men med et utseende som bare en produsent kan like)

 

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
ardilla skrev:
Der må jeg virkelig protestere, lasse. Jeg DIGGER designet til Naim. Både utenpå og inni.
Jerg synes også Naim designet er DIGG. Enkelt og med kvalitetsstempel.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
65finger skrev:
Brasse skrev:
Ville og testa Rega Brio-R på heimlån. Den koster 4995,- ny og kan lånes fra Kontrapunkt og Stereofil m.fl.
Kanskje Nait XS, muligens Supernait er eit alternativ.
Rega Brio er en sjelden perle til prisen
Stemmer for en slik jeg også. Latterlig bra til prisen imo.
Brio-r skal inn i anlegg 2 hos meg på nyåret med nye Apollo-r CD spiller :)

Ellers har jeg hatt meget gode erfaringer med Cyrus forsterkere.

Rega Brio-r med Rega Dac, så har du killer kombo til 10k imo :)
Til og med høykvalitets MM Riaa i Brio-R
 

Vedlegg

holligong

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.12.2002
Innlegg
81
Antall liker
1
Gir en stemme til nait xs jeg også, den gjorde seg ikke bort på mine si3 avantgarde arrete engang, og det er jammen ikke verst for en forsterker til 15000,- i nypris. Supernait er nok hakket hvassere og med fordelen av innebygget dac, men det spørs jo hvor lett det er å finne en til 15000,- på bruktbørsen da.
Arcam kan jo kanskje også være et alternativ?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
holligong skrev:
Gir en stemme til nait xs jeg også, den gjorde seg ikke bort på mine si3 avantgarde arrete engang, og det er jammen ikke verst for en forsterker til 15000,- i nypris. Supernait er nok hakket hvassere og med fordelen av innebygget dac, men det spørs jo hvor lett det er å finne en til 15000,- på bruktbørsen da.
Arcam kan jo kanskje også være et alternativ?
Naim XS II er en suveren forsterker, men....
Har lyttet grundig til den mot Brio-r og klangen i de er såpass like at svært mange vil nok bli overasket med tanke på den store prisforskjellen. Lyttet dog uten PSU oppgaderings muligheter tilkoblet XS, men det er uansett i en helt annen prisklasse :)

Min mening er at Brio-r med Rega DAC gir 90% av en XS men med RIAA og DAC med på kjøpet til en lavere pris. Dette går igjen på mange forum i UK også ;)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hiver meg på anbefalingene her jeg også. Hadde Rega Brio r hjemme på lån. Fantastisk forsterker. Skal ha en med tid og stunder. Har reca dac stående sammem ed et sett Ela.
Den har muskler og oppløsning. Kanon forsterker. Ikke la deg lure av watt og pris. Hadde Brio koblet opp på Audiophysic sitara. Dro de som en lek.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ingen som anbefaler de rimelige og watt-sterke forsterkere fra østen? Merkelig...

Forøvrig virker den NAD'en med modul-konseptet veldig apellerende.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
corwin skrev:
Har hatt abrahamsen, hegel og densen. Må si jeg er veldig fornøyd med sistnevnte. Dog ikke ofte at de kommer innom bruktmarkedet desverre... Densen 150+ hadde vært en god kandidat tror jeg. Evt 100+...
Densen 150+ til under 15K...??? Det ville i så fall være et skup!! Men den kan anbefales. B-100 også, forresten!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vil gjerne anbefale siste generasjon av Xindak 6950(09)... Er veldig god.
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Takk for interessante tips! Men, er det seriøst at en forsterker til 5.000,- kan hamle opp med en som har vesentlig bedre spec til 25.000,-? Eller 15.000,- kontra 25.000,- for den del? Nad-en virker interessant. Kom gjerne med flere gode tips så skal jeg følge med bruktbørsen :)
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Du nevnte Krell KAV-400xi. Jeg hadde den, men byttet den ut til fordel for Bladelius Thor II som jeg syns var bedre. Definitivt en god forsterker. Det er også lillebroren Tyr.

Allikevel ville jeg seriøst vurdert den Stello'en på brukten med innebygget DAC. Syns det var et godt tilbud, dog uten at jeg har hørt den.
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Hva med Linn Majik I eller DS-I hvis du ønsker DS-funksjon og forsterker i ett. Jeg vet ikke hvordan de vil passe dine høyttalere, men det kan jo være verd å prøve.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Larsemann skrev:
Men, er det seriøst at en forsterker til 5.000,- kan hamle opp med en som har vesentlig bedre spec til 25.000,-? Eller 15.000,- kontra 25.000,- for den del?
Generelt, nei IMO.

Men det kan forekomme at man får full klaff med perfekt samspill med resten av anlegget, i det veltilpassende lytterommet osv.

Det er jo det som gjør denne hobyen interessant, altså ikke bare å pøse på med penger, så er lyd-nirvana garantert. (Med mindre man pøser på nok, seff ;D)

Dersom dine høyttalere er lette nok å ha med å gjøre, så anbefaler jeg deg å lete opp en Lavardin IS på 30watt. (Jeg hadde en gang i tiden storebroren IT på 50watt, og den drev iaf det meste den fikk jobbe med).
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Larsemann skrev:
Takk for interessante tips! Men, er det seriøst at en forsterker til 5.000,- kan hamle opp med en som har vesentlig bedre spec til 25.000,-? Eller 15.000,- kontra 25.000,- for den del? Nad-en virker interessant. Kom gjerne med flere gode tips så skal jeg følge med bruktbørsen :)
Nei! Men med f.eks Brio-r og DAC har du mulighet til å få svært god lyd for overraskende lite penger imo. Tror flere her inne kan bekrefte at dette er en spesiell god kombinasjon som synger svært pent med riktige HT.

Så kan du bruke resten av pengene på musikk. Hehe! ;D
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Fikk liksom litt trua på at en god og brukervennlig integrert med romkorreksjon teoretisk sett må være veldig bra. Bladelius er jo veldig pent å se på også da. Hva slags anlegg hadde du JD når du syntes den overgikk Krell'en? Og Linn er elegant. Hmm... Begynner snart å bli mange alternativ her nå. Brio-R er jo så rimelig at det kan jeg også prøve i TV-anlegget sammen med en Benchmark DAC1 jeg har :)
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Larsemann skrev:
Fikk liksom litt trua på at en god og brukervennlig integrert med romkorreksjon teoretisk sett må være veldig bra. Bladelius er jo veldig pent å se på også da. Hva slags anlegg hadde du JD når du syntes den overgikk Krell'en? Og Linn er elegant. Hmm... Begynner snart å bli mange alternativ her nå. Brio-R er jo så rimelig at det kan jeg også prøve i TV-anlegget sammen med en Benchmark DAC1 jeg har :)
Hei

Bruker den på et par Vienna Mozart Grand. Syns kombinasjonen er veldig bra, god match. Bladelius kan virke litt lysere, les mer nøytral, enn Krellen. Vienna'ene heller mot det varme, og det er en god kombo, i mine ører.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.502
Antall liker
15.325
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
VilhelmW skrev:
corwin skrev:
Har hatt abrahamsen, hegel og densen. Må si jeg er veldig fornøyd med sistnevnte. Dog ikke ofte at de kommer innom bruktmarkedet desverre... Densen 150+ hadde vært en god kandidat tror jeg. Evt 100+...
Densen 150+ til under 15K...??? Det ville i så fall være et skup!! Men den kan anbefales. B-100 også, forresten!
Ikke ofte B-150+ er på brukten nei og da er prisen gjerne litt høyere. Vil bare skyte inn at B-130 også burde være en kandidat. Mange av 150s kvaliteter til en rimeligere pris. Koster vel 20k ny! Kanskje Densens beste hvis man tenker pris kontra ytelse!!!!!

OU812
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
354
Antall liker
323
Sted
South of heaven
Har hørt flere som har vært fornøyd med kombinasjonen bladelius og dynaudio. Skal være litt forsiktig med å generalisere men dynaudioene liker nok en relativt strømsterk forsterker for å låte optimalt. Kan være greit å ha i bakhodet. Ellers hadde jeg vært litt nysgjerrig på den stelloen som ligger ute også.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
digiman skrev:
Larsemann skrev:
Takk for interessante tips! Men, er det seriøst at en forsterker til 5.000,- kan hamle opp med en som har vesentlig bedre spec til 25.000,-? Eller 15.000,- kontra 25.000,- for den del? Nad-en virker interessant. Kom gjerne med flere gode tips så skal jeg følge med bruktbørsen :)
Nei! Men med f.eks Brio-r og DAC har du mulighet til å få svært god lyd for overraskende lite penger imo. Tror flere her inne kan bekrefte at dette er en spesiell god kombinasjon som synger svært pent med riktige HT.

Så kan du bruke resten av pengene på musikk. Hehe! ;D
Rega Brio-r og rega Dac er et kupp og størrelsen! det settet skal jeg ha!
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det var da et jysla mas om det derre Regasettet.OK. Jeg har DAC-en, så da kan jeg jo skaffe meg den der Brio-R også.

Men, er den ikke for billig til å spille bra? :D (spøk...)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
La oss sei Rega Brio er 90% av Nait XS på "lydkvalitet" så koster Rega Brio, med riaa og Rega Dac framleis 5500,- mindre.
Eg har hatt gromt Naim-oppsett (nesten top-of-the-line fra forrige serie) og Nait 5 med ekstern strømforsyning. Rega Brio spelar betre enn begge. Betre oppløsning over heile linja, meir punchy, mindre farga lyd og med den fantastisk engasjerene Rega-lyden kjent fra deira platespelarar. Sjølvsagt, dette er rom og høgtaleravhengig, men min erfaring er at Rega er uslåelig ift. pris.

Og ja, den er for billig ;)

Les gjerne testen fra Tone.
http://www.tonepublications.com/spotlight/rega-brio-r-worlds-first-review/
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Ser det er en Bladelius Thor mkII til salgs for 14.000,-. Må prøve å lese litt om den. Har bestandig hatt en liten drøm om Krell KAV400xi, men kanskje valget står mellom Bladelius og Lyngdorf for min del nå. Spørs da hva man skal prioritere av en digital sak med korreksjon og en real integrert...

Er det mange utgaver av Lyngdorf TDAI2200 forresten? På Hifiklubben sine sider stod den til 25.000,- tidligere i uka, men er nå borte fra sidene, mens noen opererer med nypris 35.000 eller 37.000 i sine annonser. Er noen uten romkorreksjon og/eller dac eller hva er evt forskjellene?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
TDAI2200 (kun digitale innganger)
TDAI2200 med A/D kort (analoge innganger i tillegg til de digitale)
TDAI2200 med RP og A/D-kort (romkorreksjon, analoge og digitale innganger)
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Loevhagen skrev:
TDAI2200 (kun digitale innganger)
TDAI2200 med A/D kort (analoge innganger i tillegg til de digitale)
TDAI2200 med RP og A/D-kort (romkorreksjon, analoge og digitale innganger)
Vil det si at hvis den har romkorreksjon så har den full pakke også med analoge innganger? Den på hifiklubben.no hadde romkorreksjon og kosta 25.000. Mener den også hadde analoge innganger. Hva er prisforskjellene?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
A/D-kortet kjøpes separat og følger ikke automatisk med når du kjøper TDAI2200 med RP. Prisene er i det leiet du selv har gjengitt. Jeg hadde en TDAI2200 med RP og A/D. Hadde ikke kjøpt den uten A/D. Når man betaler såpass mye for en forsterker, kan det være greit å ha analog inngang. Når det er sagt, så synes jeg "DAC" i TDAI2200 var god.
 
U

utgatt60135

Gjest
Larsemann skrev:
Ser det er en Bladelius Thor mkII til salgs for 14.000,-. Må prøve å lese litt om den. Har bestandig hatt en liten drøm om Krell KAV400xi, men kanskje valget står mellom Bladelius og Lyngdorf for min del nå.
Bladelius har ikke signaturen du har beskrevet i åpningsinnlegget. Lyngdorf en er vel heller ikke fyldig og varm i klangen. Disse er mer nøytrale. Accuphase som en her anbefalte er mer det du søker da.
 
Topp Bunn