Behjelpelig med bassfelle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Mye likt 48 x48 reolen på Maxbo :cool:


    Man bør jo gjerne ha litt avstand mtp diffusjon. Hvor langt unna man bør sitte kommer egentlig helt og holdent an på størrelsen på diffusoren. Om man sitter for nærme vil det oppføre seg mer som "scatter" og ikke ordentlig diffusjon. En fin tommelregel er å sitte ca. 3 ganger lengde av laveste frekvens man skal diffusere for at diffusoren skal rekke å diffusere før lyden inntar lytteposisjon. Det finnes selvsagt litt unntak og noen kan man sitte nærmere enn andre osv. Men den tommelregelen er fin å forholde seg til. Ta min egenlagde diffusor f.eks :
    Vis vedlegget 289120

    Denne diffuserer ned til ca 250hz og scatterer til rundt 125 med 60cm dype staver. Om jeg sitter nærmere enn 3 meter fra denne blir det et markant dårligere lydbilde enn hvis den får litt god avstand.

    Derfor jeg foreslo absorbsjon hos jonas, ettersom han sitter såpass tett på veggene. Man bør uansett diffusere ned til hvertfall 500hz. Med en qrd diffusor vil man da scattere ned til 250hz som er relativt nær schroeder. Om man skal ha en diffusor som virker effektivt ned til 500hz bør man fort opp i en avstand fra tuppen av diffusoren til lytteposisjon på minimum 2meter. Diffusoren blir i tillegg rundt 30cm dyp. Er enig at diffusjon er å foretrekke, men det er kun gitt at man har god nok avstand til den.

    Når man skal dempe, så er det viktig å dempe bredbåndet ned til schroeder i refleksjonspunktene også. Hjelper ikke så veldig å fomle rundt med 5cm plater. Må fort opp i en 20cm der også. Om man bruker for tynne plater kan det fort låte dødt og kjedelig, og platene vil kun fungere som en eq i toppen.

    Dette er jo selvsagt om man skal gjøre det best mulig. Er jo ofte at man må gå på kompromisser og lignende. Og om man ikke har god plass på sideveggene til diffusjon vil jo også absorbsjon være å foretrekke rett og slett pga det tar mindre dybde :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Dere sier ikke mindre enn 10cm, MEN da må jeg spørre. om jeg kjøper proffe absorbentplater på 5cm og lar disse stå 3 cm fra vegg, vil ikke disse være mer effektive en vanlige lydplater fra Rockwool? Demper Rockwool platene jevnt fra 500hz og oppover? Har jo 18 stk med Rockwool lydplater a 7cm. mulig jeg bør bytte tykkelsen på dem?

    Enig med flere over her Jonas. Ikke under 10cm i refleksjonspunktene. Kan godt bruke tynnere plater andre steder i rommet om du vil få ned "klangen" i rommet, men ikke i refleksjonspunktene. Pass da evnt bare på at rommet ikke blir dødt. Som du har sagt noen ganger, at du synes mitt rom er. Som igjen er en smakssak. Husk at du lager rommet for deg. Ikke for alle som skal på besøk. ;D

    Vi kommer uansett vi.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Rockfon er en av de beste platene på markedet. Det er jo det som er ''proffplater'' i den forstand at det er dette som brukes for å få behagelig akustikk på kontorer o.l.

    Jo tynnere plater du bruker, jo fortere vil det låte dødt å kjedelig. Om du vil låne noen slike rockfon plater, så har jeg noen 5cm plater du kan låne. Bare å komme innom å hente dem. Da kan du teste litt forskjeller selv og finne ut forskjellen på 5 og 10cm selv.

    Du kan også sammenligne det med de lydplatene du har selv. Du kunne prøvd med f.eks de lydplatene du har med 5cm luft bak. Da ville du fått litt over 10cm total effekt.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da var dagens jobb ferdig og bakveggen er nå 100% fylt opp med 35cm Rockwool Flexi-A. Nå klør det de fleste steder og en dusj er bestilt.
    Håper å få hengt opp gardiner i morgen, og så smått flytte møbler og utstyr tilbake på plass.

    FOTCBDC.jpg
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har installert disse i første ref.. Sidevegger Og bakvegg.

    http://www.surround.no/Produkter/Ti...ater-50mm-Black-4-STK-100977-p0000000988.aspx
    Jeg har luft mellom disse på ca. 2.5 cm. Da vil det være totalt 7.5 ca fra vegg til ytterkant av platene. De skal da ta 100% ned til 500 Hz
    Virker det greit eller bør de ta 100% ennuh lenger med ?

    Det er liten tvil om effekten fra disse. Jeg har mer solid senter enn noen gang. Lyden oppover er mer dempet noe som jeg ønsket så jeg må se meg fornøyd med resultater.
    Før brukte jeg kun defusere fra auralex. De fikk veggene til å forsvinne og lyden var mer panorama. Jeg bruker defusere i taket og på sideveggene. Nå er det nok demping, kanskje litt mye. Lyden er uansett bedre enn noen gang :)
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Satans gøy å jobbe med hifi rommet etter å ha pusset opp vaskerommet:)
    Har jo selv vært på Kid og handlet inn skinner og gardiner til bakveggen. Når dragen kom innom for en titt og sa at både rommet og gardinene var "very nice", så sier jeg også "well done":cool:

    FOTE7D9.JPG
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Frontveggen starter jeg opp med til mandag eller tirsdag. Håper på å få begynt med demping av sidevegger og tak i løpet av uken.
    Som dere ser, så har jeg en dør i førsterefleksen på venstre side som blir utfordrene.

    WP_20141116_002.JPG
    WP_20141116_003.JPG



    Her er et bilde fra bakveggen jeg nå har fått dempet med 35cm Rockwool Flexi-A

    WP_20141109_001.JPG
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Steike fint dette Jonas. Blir spennende å høre hvordan det blir med tiltakene på plass på sidevegg og tak. Pass på når du synes musikken blir kjedelig og uten liv. Da er du på grensen av hva du tåler med tanke på demping.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Når det kommer til 1 reflex. Hvor stort punkt på veggen bør dempes ved "normal" høyttalerkonstruksjon? Mine monitor høyttalere har bassport i front, 1 satk bass/mellomtone og diamant diskant. Vil det holde med f,eks 40x40cm absorbent plater, eller bør en ha min 60x60cm eller 120x120cm?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ang første refleksjon på døra de.
    Det samme problemet har jo jeg, hvis man skal dempe dette kan man jo sette opp en ramme som er hengslet på veggen.
    Skal vell ikke være mye trafikk i den døra når du hører musikk, det er det jeg har planer om.
    Bare for å spre noen ideer:)

    Steinar.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ang første refleksjon på døra de.
    Det samme problemet har jo jeg, hvis man skal dempe dette kan man jo sette opp en ramme som er hengslet på veggen.
    Skal vell ikke være mye trafikk i den døra når du hører musikk, det er det jeg har planer om.
    Bare for å spre noen ideer:)

    Steinar.
    Det vil funke dårlig hos meg dessverre. Tenkte mer på å feste vinkeljern i toppen av døra til ramme, som vil ha mål 120x40. med vinkeljernet så kan jeg justere avstanden med luft mellom døra og lydplaten. Kan i tillegg sette opp lydplate før og etter døra. Da vil det i så fall kun være 30 cm i mellom som er ukledd.

     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har fått gjort litt i løpet av kvelden, men ikke lett når en skal handle inn og lage mat til ulveflokken, for så å kjøre dem til og fra treninger. Rakk så vidt å komme meg på både Maxbo og CO mellom treningene, og fikk snekret sammen 1 ramme til førsterefleks på sidevegg, for så å stifte gardin rundt. Bruker 7cm tykk lydplate fra Rockwool, og festet den slik at den står 4cm ut fra veggen. Ble slettes ikke verst for en amatør å regne.

    FOTC0D8.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du lytta noe eller er det kun bygging du holder på med?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har du lytta noe eller er det kun bygging du holder på med?
    Så langt står alt av møbler og hifikomponenter mitt i rommet, mens jeg lager absorbenter. Prøver å være så effektiv som mulig, men 8 timers jobb, matlaging og kjøring til og fra treninger tar opp mye tid, og minsker effektiviteten dessverre. Snart ferdig med demping av taket, og absorbent til sideveggen hvor døra er. Har kommet fram til at jeg går for "mobil" løsning, der jeg lager en ramme til 120x56x7cm lydplate og setter på bein, så den vil stå på høykant. Da kan jeg enkelt plassere den på førstereflex, samtidig som jeg slipper å feste noe på døra.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Skal si du står på, moro å se! Job well done, smart med gardinene. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Smart løsning med gardinene, tenker meg dette blir en oppgradering av de sjeldne. Ihvertfall morsomt å virkelig trekke poteniale av utstyret, altfor mange lytter til rommet og selv utstyr i million klassen klarer ikke bli bedre enn rommet det står i. Pass bare på og lytte imellom alt du gjør slik at det ikke blir for dødt, dette har selvfølgelig med eiers preferanser å gjøre med hvor langt en skal strekke strikken. Når jeg dempet her hos meg tok det litt tid før inntrykkene fikk satt seg men etterhvert er stillheten og den vanvittige forbedringen av start og stopp av instrumenter bare deilig og avvhengighetsskapende, endringer i basstoner står klart bedre fram og lyden slipper høytalerene på en helt annen måte, det er nesten litt merkelig å sitte i SS og oppleve at lyden omslutter deg mens høytalerene står tause tilbake i rommet :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Veldig moro å se at det jobbes målrettet mot godlyden. Må jo si at det gir en god følelse å se at akustikktiltakene rund om har eskalerte etter at en viss gjeng var på besøk her hjemme

    Jeg for min del har vel aldri hørt så mye på musikk som det siste året, trenger bare bitte litt mer kapasitet nå, så blir alt bra
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja det er rart hvor mange som tar fatt i hammer og spiker etter et besøk hos en viss person.... Er veldig glad for at JEG dro dit i vertfall. Musikken står nå å spiller akkurat slik jeg liker det. Er greit med et spark i ryggen/skinka innimellom.

    Blir spennende å høre hvordan dette blir. Mulighetene er der Jonas. Og rommet ditt er ikke ræva som du lenge har trodd. Det måtte bare behandles litt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er rart hvor mange som tar fatt i hammer og spiker etter et besøk hos en viss person.... Er veldig glad for at JEG dro dit i vertfall. Musikken står nå å spiller akkurat slik jeg liker det. Er greit med et spark i ryggen/skinka innimellom.

    Blir spennende å høre hvordan dette blir. Mulighetene er der Jonas. Og rommet ditt er ikke ræva som du lenge har trodd. Det måtte bare behandles litt.
    Det tror jeg gjelder alle rom, trist men sant att ikke flere opdager dette.

    Steinar.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har oppdaget dette jeg også, hjalp meg masse med bass problemer jeg egentlig ikke visste omfanget av, mye pga tidligere ht som var hjørneplasserte, med molton ved lytteposisjon så kan jeg si at jeg nesten er i mål foreløpig, jeg har benyttet 20 cm i hjørnene

    takk for alle dere som legger ut slike tråder og kommer med tips til andre :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Smart løsning med gardinene, tenker meg dette blir en oppgradering av de sjeldne. Ihvertfall morsomt å virkelig trekke poteniale av utstyret, altfor mange lytter til rommet og selv utstyr i million klassen klarer ikke bli bedre enn rommet det står i. Pass bare på og lytte imellom alt du gjør slik at det ikke blir for dødt, dette har selvfølgelig med eiers preferanser å gjøre med hvor langt en skal strekke strikken. Når jeg dempet her hos meg tok det litt tid før inntrykkene fikk satt seg men etterhvert er stillheten og den vanvittige forbedringen av start og stopp av instrumenter bare deilig og avvhengighetsskapende, endringer i basstoner står klart bedre fram og lyden slipper høytalerene på en helt annen måte, det er nesten litt merkelig å sitte i SS og oppleve at lyden omslutter deg mens høytalerene står tause tilbake i rommet :)
    Har jo nå gjort ekstreme tiltak, men prøver å finne løsninger som gjør dem mest mulig "usynlig", for fruen og besøkende.
    Prøver først å lytte når jeg er ferdig med å dempe førsterefleksjon i tak og sidevegger, samt at hele bakveggen er dempet. Frontveggen er det siste jeg eventuelt kommer til å gjøre noe med.
    Det du nevner med start og stopp og tydligere bass var det første jeg la merke til etter at "retep" & "thohaug" hadde gjort målinger og endringer i rommet. Og da prater vi ikke nyanser som å bytte komponenter eller kabler. Disse endringene var markante forbedringer!
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da har jeg fått opp 2 stk lydplater i taket, samt fått satt tilbake komponentene osv.. I morgen håper jeg det blir lyd på anlegget igjen, men først skal jeg få laget 1 stk stående mobil lydplate som vil ta førsterefleksen som normalt treffer døra. Her er noen bilder slik det nå ser ut.

    WP_20141119_004.JPG
    WP_20141119_005.JPG
    FOT2449 (1).JPG
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Fikk dessverre ikke gjort noe i går. Etter at gutta var ferdig med lekser og treninger valgte vi å se hockey kamp mellom Lørenskog 4 - Vålerenga 1. Fullsatt Lørenskog ishall med nesten 2200 mennesker og morsom hockey sørget for god underholdning for hele familen :D
    Håper å få gjort mer i dag, samtidig som jeg håper det nye takfestet til prosjektoren kan hentes.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette begynner å se meget bra ut, må snart få komme innom en tur.
    Tror du har fått litt mere smekk i lyden nå;)

    Steinar.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Takk Steinar. Rommet ser faktisk bedre ut nå enn før tiltakene. Bruker det til musikk, kino og multimedia for barna (og deres venner).
    Håper få lyd ut av anlegget i kveld, så det blir meget spennende. Spesielt spent på utfallet med bakveggen. 35cm demping 40cm fra øret kan slå ut begge veier er jeg redd, men magefølelsen er god :D
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Du får si ifra når ting er klart, så kan vi begynne med fin-tuninga når vi får tid til dette. Er redd det kanskje blir knapt med tid før jul, men kan hende det er mulig å skvise inn en dag.

    Veldig spent på å høre lytteresultatene dine når lyden kommer på igjen :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg også er spent på lytteinntrykkene.

    Hva har du brukt til å plassere tiltakene i taket og sideveggene?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da har jeg gjennomført første lytteseanse uten sub. Var redd for at det skulle føles overdempet, men her har jeg faktisk mer å gå på.
    BASSEN som har vært så problematisk helt siden vi flyttet inn for 7 år siden, og som har vært årsaken til kjøpemani og enda flere grå hår, sitter nå som et skudd. Borte er booom bassen :cool:, men jeg har også fått fram den bassen som var borte i mellombassen. Endelig hører jeg dynamisk, kraftfull og detaljert bass som jeg hadde gitt opp å få til i mitt håpløse rom. Dynamikken i alle hørbare områder er dramatisk forbedret og high-end roen i komponentene får utfolde seg som det er ment. Overlykkelig og vil jobbe mer med rommet i fremtiden.
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da har jeg hatt besøk av målemafian igjen. En hyggelig men slitsom gjeng, som elsker film, smågått og kaker (spesielt når den ligner på Darth Vader) :cool:

    Alle var enige om at bassen og dynamikken satt som en kule!


    FOT919D.JPG


    WP_20141128_014.JPG


    FOTB970.jpg
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Satte mine Intelligent Sound IS6 Pro Mk II+ høyttalere 10 cm fra bakveggen som anbefalt av konstruktøren og vips så satt bassen som et skudd. Bassen ble både markant dypere og strammere. Mer dynamikk ble det også, samt at lydbilde beholdt stereoperspektivet. Fatter ikke hvordan høyttalerene kan stå slik plassert og samtidig levere lyd som pisser på alt annet jeg har hatt i samme prisklassen og oppover. Det verste er at lyden er fri for farging og låter så "live" og behagelig.
    snart på tide å kontakte målemafian for endelig å fullføre siste tilpassingen av anlegget.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Du får si ifra da vettu :) Bør vel være mulig å få til et lite besøk.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ja nå har du/dere et mye bedre utgangspungt å jobbe med enn sist, så dette kan bli veldig bra thohaug:D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dette hadde vært moro og blitt med på, selv om jeg ikke er medlem av denne målemafiaen.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Sef er du mer enn velkommen:D. Din kunnskap og erfaringer ville kommet godt med. Bare litt urolig for hva du ville anbefale, da jeg kun har 2x15 tommere:confused::cool:

    Dette hadde vært moro og blitt med på, selv om jeg ikke er medlem av denne målemafiaen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ser du har lest i tråden min:). Det som skrives der skal du ikke ta så høytidelig, han trådeieren har en tendens til å bli litt høy på seg selv innimellom.

    Sef er du mer enn velkommen:D. Din kunnskap og erfaringer ville kommet godt med. Bare litt urolig for hva du ville anbefale, da jeg kun har 2x15 tommere:confused::cool:

    Dette hadde vært moro og blitt med på, selv om jeg ikke er medlem av denne målemafiaen.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ser du har lest i tråden min:). Det som skrives der skal du ikke ta så høytidelig, han trådeieren har en tendens til å bli litt høy på seg selv innimellom.

    Sef er du mer enn velkommen:D. Din kunnskap og erfaringer ville kommet godt med. Bare litt urolig for hva du ville anbefale, da jeg kun har 2x15 tommere:confused::cool:

    Dette hadde vært moro og blitt med på, selv om jeg ikke er medlem av denne målemafiaen.
    Sier du det?

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn