Beethovens strykekvartetter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for linken, ottone! Der fant jeg Elite Digital som jeg nettopp har mottatt en annen cd fra. Og de hadde også den minst høye prisen.

    Og siden jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg ikke ville få ro på meg før jeg hadde dette siste albumet i hus, senket jeg guarden, resignerte og bestilte den.:)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser det ble diskutert litt om lydkvaliteten på Amadeus kvartettens innspillinger fra tidlig 60 tall i starten på denne litt aldrene tråd. Jeg fikk nettop i hus en boks med alle kvartettene, ikke original utgaver, men noen tynne DGG utgaver av platene fra tidlig 70 tall. Har kun spilt et par av de første platene, men hos meg så er lydkvaliteten på disse bedre en på cd utgaven av Endellion. Har spilt mye av de tidlige strykekvartettene siste uke og ble litt overrasket over hvor bra dette var (imo). Søker man på nettet så er det de siste og kanskje de mellomste så får de meste av oppmerksomheten, men de første fortjener så absolutt (imo) også pperksomhet.

    Jeg ser gjerne at det blir litt liv i denne tråden igjen, novisene som meg kan lære litt mer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for linken, ottone! Der fant jeg Elite Digital som jeg nettopp har mottatt en annen cd fra. Og de hadde også den minst høye prisen.

    Og siden jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg ikke ville få ro på meg før jeg hadde dette siste albumet i hus, senket jeg guarden, resignerte og bestilte den.:)
    Hvordan gikk det med gode Lund, ble han fullendt?
    Fullt og helt, om enn stykkevis og delt?

    CDene med Beethoven og Cleveland Quartet er fremdeles å få tak i ser jeg, nå til ganske normale priser.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk for linken, ottone! Der fant jeg Elite Digital som jeg nettopp har mottatt en annen cd fra. Og de hadde også den minst høye prisen.

    Og siden jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg ikke ville få ro på meg før jeg hadde dette siste albumet i hus, senket jeg guarden, resignerte og bestilte den.:)
    Hvordan gikk det med gode Lund, ble han fullendt?
    Fullt og helt, om enn stykkevis og delt?

    CDene med Beethoven og Cleveland Quartet er fremdeles å få tak i ser jeg, nå til ganske normale priser.
    Jo takk, det gikk bra med gode Lund. Han fikk etter hvert tak i alle cd'ene.
    Og ikke lenge etterpå så han det samme som deg, at prisene ble senket en del.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .................. alle cd'ene.
    Og ikke lenge etterpå så han det samme som deg, at prisene ble senket en del.
    Du er en hifi-freak, og på et nett-forum var det en fyr du aldri hadde truffet som lokket deg til å kjøpe dyrere enn du hadde behøvd. Men eiergleden din er desto større.
    Ja da er du en hifi-freak, og glad for det :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    .................. alle cd'ene.
    Og ikke lenge etterpå så han det samme som deg, at prisene ble senket en del.
    Du er en hifi-freak, og på et nett-forum var det en fyr du aldri hadde truffet som lokket deg til å kjøpe dyrere enn du hadde behøvd. Men eiergleden din er desto større.
    Ja da er du en hifi-freak, og glad for det :)
    Nemlig! :D

    Det er masse kompetanse her i Klassisk-hjørnet, og jeg har overhodet ingen betenkeligheter med å følge de anbefalingene som kommer.

    Og når det gjelder priser - vel, jeg aksepterte jo de prisene som gjaldt da jeg kjøpte cd'ene. At det så kommer en kampanje eller noe, der prisene blir redusert, det kan man jo aldri vite.

    Forøvrig liker jeg disse innspillingene svært godt, og er glad for at "en fyr" jeg aldri hadde truffet lokket meg til å kjøpe dem. :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ser det ble diskutert litt om lydkvaliteten på Amadeus kvartettens innspillinger fra tidlig 60 tall i starten på denne litt aldrene tråd. Jeg fikk nettop i hus en boks med alle kvartettene, ikke original utgaver, men noen tynne DGG utgaver av platene fra tidlig 70 tall. Har kun spilt et par av de første platene, men hos meg så er lydkvaliteten på disse bedre en på cd utgaven av Endellion. Har spilt mye av de tidlige strykekvartettene siste uke og ble litt overrasket over hvor bra dette var (imo). Søker man på nettet så er det de siste og kanskje de mellomste så får de meste av oppmerksomheten, men de første fortjener så absolutt (imo) også pperksomhet.


    Jeg ser gjerne at det blir litt liv i denne tråden igjen, novisene som meg kan lære litt mer.
    Opus 18 er mesterverker, Minutten. Jeg finner dem frem i alle slags innspillinger jevnt og trutt, og det er generøs føde for menneskesinnet. Riktig nok begynte Beethoven å skrive strykekvartetter en stund etter sonater og trioer, men det er denne sjangeren som følger ham til veis ende - og som følger den unike utviklingen gjennom alle modne år.

    Amadeus er et av landemerkene i interpretasjonshistorien. De står seg godt. Som deg hører jeg mye musikk via vinyl, og er fascinert av hva de ulike utgavene har å by på. Tolkningene er bra, lyden er bra: det gjelder bare å få mest mulig av det. Mine favoritter er de eldste utgavene, med stor tulipan og selskapets fulle navn. I rene og pene utgaver klinger det uimotståelig flott.

    De ser for eksempel slik ut:

     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil gjerne få legge til at Philips-vinyl med Quartetto Italiano er et glimrende sidestykke til Amadeuskvartetten. Klangfarvene er noe mørkere her, men hele toneregisteret er minst like luftig, dynamisk og frigjort.

    Tolkningene er bunnsolide og slitesterke hinsides all rimelig levetid. En del senere/nåtidige tolkninger er mer eksperimentelle og utagerende - og det er ofte givende, det også, men Amadeus og Italiano blekner ikke av den grunn. Man lærer seg de ulike uttrykksregistrene, og setter pris på dem - helheten og sammenhengen i gjennomtenkte verkforståelser. Beethovens idéverden gir rom for mange muligheter.



    Finner en slikt, har de lusne kronene allerede skiftet eier. 150 kr. eller der omkring for mange timer med verdens beste underholdning kan ikke by på de helt store valgets kvaler, så vidt jeg kan forstå.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har Late Quartets med dem, som jeg er veldig glad i. Og inspirert av innlegget ditt, awe, er jeg nå i ferd med å laste ned Early og Middle. Jeg hadde helt glemt at disse kunne være tilgjengelige.

    Takk for tipset!
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil gjerne få legge til at Philips-vinyl med Quartetto Italiano er et glimrende sidestykke til Amadeuskvartetten. Klangfarvene er noe mørkere her, men hele toneregisteret er minst like luftig, dynamisk og frigjort.

    Tolkningene er bunnsolide og slitesterke hinsides all rimelig levetid. En del senere/nåtidige tolkninger er mer eksperimentelle og utagerende - og det er ofte givende, det også, men Amadeus og Italiano blekner ikke av den grunn. Man lærer seg de ulike uttrykksregistrene, og setter pris på dem - helheten og sammenhengen i gjennomtenkte verkforståelser. Beethovens idéverden gir rom for mange muligheter.



    Finner en slikt, har de lusne kronene allerede skiftet eier. 150 kr. eller der omkring for mange timer med verdens beste underholdning kan ikke by på de helt store valgets kvaler, så vidt jeg kan forstå.
    De siste kvartettene av disse var i samlingen jeg kjøpe sommer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gleder at awe følger opp denne fine tråden.
    Jeg tenkte å bemerke at det ble litt mye om Cleveland de siste sidene, og jeg har sett etter utvidelser av samlingen i andre retninger de siste dagene.
    Jeg har diverse enkelt -CDer med Beethoven kvartetter, i tillegg til Cleveland Quartet og det som ligger i Brilliant Classics LvB Masterworks-boksen som jeg hanket for ingen penger. I den ligger noen innspillinger med Medici-kvartetten som jeg liker godt.

    Nå har jeg bestilt Tokyo i komplett boks, og idag oppdaget at Quartetto Italiano på Philips finnes i RQR-serien som jeg liker så godt fra Pentatone.
    Jeg har anbefalt serien før, men det er altså Philips kvadrofoni fra 70-tallet i glitrende DSD remaster.
    Eksempel her:
    Skjermbilde 2016-01-15 kl. 21.35.05.png
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    PentaTone utgir mye bra både av nytt (Pletnev/RNO f.eks.) og gammelt (analoge Philips-klassikere). Den siste Beethoven-syklusen på HM med Tokyokvartetten i hybrid CD/SACD er blitt en av referansene for meg. SACD-laget er mer avslappet og mer dynamisk, og har noe av den ettertraktede klangkarakteristikken som 70-talls Philips-vinyl: mørk, smidig, dynamisk myk, naturlig og levende. Den sanselige nytelsen av overtoner. Dette gjør blant annet at bratsjen forblir bratsj i alle dynamiske nivåer og i hele toneomfanget, slik jeg opplever det. Jeg vet ikke, bratsjer tenderer mot forvokste fioliner eller krympede celli hvis klangen blir for lys.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det betyr at Tokyo Quartet har spilt inn to fulle LvB-sykluser?
    Da kan det fort være to versjoner på vei til Villa Ottone en senfredag.

    Skjermbilde 2016-01-15 kl. 23.07.19.png


    Skjermbilde 2016-01-15 kl. 23.07.46.png

    Mulitkanals SACD fra Harmonia Mundi er ypperste klasse lydkvalitet jeg har avspilt i heimen til nå, så her handles det raskt.
    Takk igjen til awe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Emerson String Quartets fine syklus fra midten av 90-tallet har fått spilletid i det siste, flankert av samme komponists klaversonater. Nærmere bestemt Kempffs raffinert adstadige fra 50-tallet og Barenboims gjennomtenkt elleville fra juni og juli 2005. Begge er helt glimrende og helt forskjellige.

    Mellom tolkninger av sonatene der spenningen enten pipler ut mellom revnene eller himmelstormer de store dyp, oppstår en fruktbar kontekst for utforsking av kvartettene. Emersons får en fin scene å musisere på, og de fyller den med Beethovens 360 graders livsfrise. Alt er givende og av interesse her, ikke minst de sene verkene, og jeg skjønner nok en gang at jeg bare er ved begynnelsen av den store reisen som denne musikken kan ta en med på.

     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Enda en syklus i posten i går. Anledningen bød seg til noen intense, sene timer med denne uendelig fascinerende kilden. Er tolkningene gode nok, utløser de et skred av tanker. Slik var det denne gangen også.

    Belcea Quartet hadde et år med Beethoven, 2011-12, der konserter og innspillinger gikk hånd i hånd. Zig-Zag Territories la alt til rette for å fange konsentrasjonen og energien i denne prosessen, i den helheten som oppstår når alle kvartettene jobbes med uavbrutt og fremføres igjen og igjen.

    Det spilles med store, nesten ekstreme, kontraster både i uttrykk, tempo og dynamikk. Godt hjulpet av den gode lydkvaliteten, full teknisk kontroll og fryktløs interpretatorisk satsing blir dette aldri kjedelig eller forutsigbart. Poengene blir tydelige, enten de hviskes eller ropes. Det tydelige og dramatiske vinner over antydningen hver gang, slik det ofte er i vår tids kunst.

    Cellistens stort sett varme klang danner et tydelig motstykke til førstefiolinistens ofte skarpe, bitende tone. Tolkningene tenderer mot det episodiske og øyeblikkspregede på grunn av de sterke kontrastene, men du verden for øyeblikk av ladet energi og klangintensitet. Emersons, forrige band på podiet her til gards, oppnådde større konsistens, homogenitet og mer flow. Jeg må nesten leve med begge en stund før det er holdbart å si mer.



    Verdt pengene? Å ja, i nesten latterlig stor grad. Dette er musisering på toppnivå for knapper og glansbilder.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trodde at jeg hadde den mye omtalte boksen med Endellion, og finner den på mine "Orders" på amazon fra 2009, men boksen er ikke å oppdrive i hyllene.
    Det kan ha vært en feilprising, den står 1 pund på bestillingen fremdeles, men kom aldri.
    Skjermbilde 2016-02-01 kl. 18.17.11.png

    Kanskje jeg bør bestille en gang til, og heller spandere noen pund ekstra.
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hei godtfolk, og en stor takk til awe som dro igang denne tråden.
    En stor takk til dere andre kunnskapsrike folk som kommer med inputs her.

    Jeg har en fin samling med klassisk musikk, både på vinyl og noe på cd også.
    Det er derfor artig å følge ulike tråder under klassisk i musikkavdelingen her på hfs.
    Et dykk i egen samling ga resultat i at Amadeus Quartetten, Borodin Quartetten og The Fine Arts Quartett dukket opp.

    Amadeus-utgivelsene er en boks fra DG fra 1974(?)
    amadeusquartett.jpg


    og en boks fra 1970.
    edition4.jpg

    Dette er vel egentlig 1960-innspillingene som er reutgitt.
    Her er ikke snev av stor tulipan. Bare en tynn "white rim".

    opus 18.jpg

    De tre platene med opus 18 ble vaska i dag tidlig, og nå spiller det så flott.

    Tråden her har ført til at Endellion er bestilt, og likeså Italiano og Tokyo String Quartet.
    Blir nok ikke så rik på gull, men desto rikere på god musikk.

    De øvrige Amadeus-platene vaskes og lyttes på etterhvert.
     

    Lambretta

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Denne innspillingen av de sene kvartettene i DSD med Tokyo String Quartet har erstattet min gamle vinyl-boks med Lasalle-kvartetten:

    Tokyo.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Inspirert av tråden, måtte jeg innom Calvet-kvartetten. Gammelt, men en helt ok lyd. Og for en innlevelse! Dessverre gjorde de aldri en komplett innspilling, men det som finnes er vel verdt å høre på! Ligger mye på Tidal.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det betyr at Tokyo Quartet har spilt inn to fulle LvB-sykluser?
    Da kan det fort være to versjoner på vei til Villa Ottone en senfredag.

    Vis vedlegget 360039

    Vis vedlegget 360040
    Mulitkanals SACD fra Harmonia Mundi er ypperste klasse lydkvalitet jeg har avspilt i heimen til nå, så her handles det raskt.
    Takk igjen til awe.
    Den der har fin lyd, også i multikanal. Meget balansert og fornuftig bruk av senter og surroundkanalene. Slike opptak vokser veldig med god kvalitet i senter/surround høyttalerne, da rundt 30-40% av lyden ligger der. Jeg fikk nylig på plass romkorreksjon på bakhøyttalerne, og klassisk musikk i flere kanaler ble mye bedre.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hei, Tor S, og takk for innlegg om alt som skal til for en musikalsk feststund. Med slikt utvalg av gode innspillinger stiller du uanstrengt i elite-divisjonen. Jeg har stor tro på at ulike tolkninger utvider både forståelsen og opplevelsen.

    Med slike komponenter i lydsystemet får du dessuten hentet ut klanger, nyanser, energi hos utøverne og all slags dynamikk. Skriv gjerne om lytteinntrykk og musikkopplevelser.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Anskaffet meg denne i går. Hva synes Beethoven-ekspertene om denne? :)
    Opptaket er så godt at det er en nytelse å lytte til.

    Artemis.jpg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Tillater meg å svare, selv om jeg ikke er Beethoven-ekspert. Som entusiast setter jeg stor pris på Artemis! De er gir meg flotte opplevelser i alle kvartettene, og er blitt faste følgesvenner i dette repertoaret.

    Når det gjelder lyden, har jeg en enkel filosofi. Er den god nok, kan jeg glemme distraherende elementer og nyte musikken i fulle drag. Som her. I forbifarten registrerer en fin dynamikk, super klangbalanse etc. med glede - til og med en egen slags glede (audiofili), men det er det å være langt inne i musikken som teller.

    Med Artemis får jeg en sterk fornemmelse av at de har jobbet med å finne sin forståelse av hver bidige kvartett fra bunnen av. Som om de har prøvet ut uttrykk, frasering og struktur på kryss og tvers, funnet sin tolkning og kjører på med det de har. Som lytter må en henge med for ikke å gå glipp av noe meningsfylt hele tiden.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    stor takk til alle bidragsytere her! super tråd.

    Et spm til diskusjon; Jeg opplever, at hos beethovens mange mesterverk, er det noen innspillinger, som gjennom tidene har blitt en slags "benchmarks", dvs referanseverk, som de fleste nye versjoner blir målt mot; toscanini i symfoniene (ikke enig), schnabel i klaversonatene (delvis enig), Heifetz i fiolinkonserten (enig) osv...

    Men, hva er "referansen" blant strykekvartettene? Selv ville jeg valgt budapest, men hva sier herrene?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    stor takk til alle bidragsytere her! super tråd.

    Et spm til diskusjon; Jeg opplever, at hos beethovens mange mesterverk, er det noen innspillinger, som gjennom tidene har blitt en slags "benchmarks", dvs referanseverk, som de fleste nye versjoner blir målt mot; toscanini i symfoniene (ikke enig), schnabel i klaversonatene (delvis enig), Heifetz i fiolinkonserten (enig) osv...

    Men, hva er "referansen" blant strykekvartettene? Selv ville jeg valgt budapest, men hva sier herrene?
    Vi har vel gjerne våre (p)referanser, slik som du med Budapesten din, så det er vel ingen fasit. Personlig er herr Lund glad i Cleveland-kvartetten. Det er han nesten pukka nødt til, sånn som han slet for å få tak i dem. Hehe.

    Ellers har vi jo Belcea, Endellion, Quartetto Italiano osv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Budapesternes innspilling av cavatinaen fra nr 13 ble jo sendt ut i verdensrommet med voyagersonden, så NASA er i hvert fall enig med meg :) Men, selvsagt er det ikke mulig bare å ha en innspilling av disse.

    Liker også godt endellion, selv om jeg synes mange av de moderne innspillingene mangler litt av den "gravitas" som de eldre gutta hadde. Det er jo ikke moart, dette her! Blir litt som symfoniene. Nå er det jo så moderne å spille dem "lett, kjapt og ledig". (jfr Berlinerne med eroica på røros her om dagen). Måtte sette på furtwängler etterpå - bare for å få nullstilt øra :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Buschkvartetten. Ingen over, ingen ved siden.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Buskerne ja! veldig lenge siden jeg satt på dem! De er så gamle, at de ble oppløst det året jeg ble født, og det var jo ikke akkurat i går :)

    Fra den tiden er jeg veldig begeistret for Calvet-kvartetten. De har noen kjempeinnspillinger av Beethoven og Schubert (finnes på tidal). Har visst reklamert for dem før i denne tråden.

    Men i dag blir det Busch. Takk for påminelsen.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Busch, Budapest og Hungarian (som Sandor Vegh var med i en stund, før han ble degradert til 2.fiolin, ble sur og startet sin egen kvartett - med eget navn) leverte mono-innspillinger som har stått og fremdeles står sterkt. Med rette. Av disse refereres det nok mest til Busch i dag, men alle gir store musikkopplevelser, synes jeg. I Bush kan en velge mellom den attraktive Warner-boksen eller litt fyldigere/filtrert lyd fra Dutton.

    Det er så stort mangfold i tolkningene fra sent 30-tall til i dag at det er mye å hente fra mange hold.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Da er Cleveland behørig innkjøpt.

    Det gledes.

    ...og derrr kom de inn av døren! fikk dem i går og har ikke rukket gjennom alle, men for en tolkning! og for en lydkvalitet.

    Har slitt litt med de nyere innspillingene med bra kvalitet. Rent musikalsk har det lett for å bli litt lettvint IMO. Det er definitivt ikke Cleveland! fremragende innlevelse, uten å bli suppete. Samspillet er det heller ikke mye å utsette på. Denne hadde Ludde likt!

    Takker denne tråden for inspirasjon!

    ps: i blodtåka klarte jeg å bestille to samlinger :) Den ene er følgelig til salgs (på cd). 1000 + frakt (250 mindre enn jeg ga).
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Så har (endelig) Quatour Mosaïques kommet med sin innspilling av LvB seine kvartetter - og jeg måtte selvsagt ta en sving innom denne inspirerende (og kostbare) tråden igjen. Svært hyggelig gjensyn!

    9645_quatuormosaiques_690629.jpg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    QMs bud på de sene kvartettene er absolutt noe å få med seg, patro. Sammenlignet med andre ferske utgivelser, f.eks. Quartetto di Cremona på Audite, er uttrykket moderat inntil det asketiske. Intensiteten ligger i renheten, konsekvensen, klarheten og nyansene; nettopp det uttrykksregisteret de behersker som svært få andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn