Beethovens strykekvartetter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vemodig hvis en av de ypperste kvalitetstrådene stopper opp.
    Må vi ha kronerulling, eller? Der jeg kommer fra pleide vi spleise på en flaske brennevin hvis det gjaldt litt ekstra innsats....
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vær så snill, kjære søte awe; fortsett. Pretty please with honey and chocolate sauce...

    Bernt K
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    berxter skrev:
    Vær så snill, kjære søte awe; fortsett. Pretty please with honey and chocolate sauce...
    ...and a cherry on top of the reversed cowgirl.

    Folket trenger et opplysende og kunnskapsrikt fyrtårn for å styre etter på det stormfulle hav. I særdeleshet nå som høstmørket er i ferd med å ta oss alle i knipetangen. 14. oktober er jo regnet som den første vinterdagen, slik som 14.april er den første vårdagen. Det blir seks måneder. Elementær matematikk tilsier jo at du ikke kan la oss seile vår egen sjø på det Beethovenske hav. Vær vårt fyrtårn. Vår los.

    O Captain, my Captain !
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kombinasjonen av honning, alkohol og depresjoner må smelte selv det mest forstenede hjerte. Op. 95 skal bli.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    awe skrev:
    Kombinasjonen av honning, alkohol og depresjoner må smelte selv det mest forstenede hjerte. Op. 95 skal bli.

    PS: Det feirer jeg med å bestille Cleveland-boksen med en gang!
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    awe skrev:
    Fant forleden igjen denne tråden i massegraven som heter et eller annet om "dypdykk". Der skal den for min del få hvile i fred. Det kan i grunnen være et passende endelikt for en såpass sprø og omskiftelig tilværelse. Dixit.
    Den kreerte tråden kalt ett-eller-annet-med-dypdykk er ment som et innlegg hvor de trådene som er for fine til å dø og som folk vil ha glede av å lese igjen, kan få lov til å få en lenke. Det skrives mye knallgodt på klassiskdelen av sentralen og det er, tenker jeg, fint og viktig å bevare noe av dette lett tilgjengelig. Så den er i hvert fall ikke ment som en massegrav, den tråden. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Kombinasjonen av honning, alkohol og depresjoner må smelte selv det mest forstenede hjerte. Op. 95 skal bli.
    Op 95 med Hagen i Ring inn musikken i morges. Var det deg eller Valentino?
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Betre seeint enn aldri. I går dumpa den mykje omtala Endellion-boksen ned i postkassa mi. Det høyres ut som ein innertiar for meg. Eg likar den energiske, temperamentsfulle og ujålete spelestilen.

    Einaste minus er at eg ikkje kom på denne tråden før eg var komen til cd 8 med opus 131 og 132 som ikkje er skikkeleg med i tråden;)

    Sit og kosar meg med "Beethovens vel sorteste øyeblikk, den syvende og siste satsen i op.131" (sitat awe) no. Det seier seg sjølv at dette fell i god smak hjå ein rockar med hang til Nick Cave. Dette er veldig flott musikk, som kan gje gåsehud på den mest hardbarka landkrabbe.

    Eg får byrje på starten av boksen igjen i morgon og late awe lose meg gjennom.

    Takkar for delt innsikt.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette er så fornøyelig, innsiktsfullt og befriende ujålete at det er en sann fryd å lese, awe. Fortsett, hører du? ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    impulse skrev:
    Dette er så fornøyelig, innsiktsfullt og befriende ujålete at det er en sann fryd å lese, awe. Fortsett, hører du? ;)
    støttes!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    De meget lange, konsentrerte lyttestundene har uteblitt i det siste, på grunn av en alvorlig syk datter på 17. Det sier jeg ikke for å utmale egen elendighet eller be om medlidenhet (no comments, please), men som en forklaring på hvorfor jeg ikke følger opp de mange og fine oppfordringene. Går det bra, vender jeg så gjerne min fulle oppmerksomhet mot Beethovens sene strykekvartetter.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg, det er snart fem år siden forrige, store runde med denne kolossale musikken. I dag er hun 22, frisk og full av liv. Hun spiller fiolin og er nesten like glad i Beethovens strykekvartetter som jeg. Notene til de sene kvartettene ligger alltid fremme her i musikkrommet/biblioteket. Stadig kommer flere innspillinger inn hit. I dag bestilte jeg atter en syklus, den siste med Tokyo string Quartet på Harmonia Mundi. Av de tre kvartettene jeg allerede har fra disse innspillingene, vet jeg at de gir store opplevelser og ny innsikt. Med tid og stunder hadde det vært moro å klore ned noen flere betraktninger om musikken og tolkningene av den.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøje meg, det er snart fem år siden forrige, store runde med denne kolossale musikken. I dag er hun 22, frisk og full av liv. Hun spiller fiolin og er nesten like glad i Beethovens strykekvartetter som jeg. Notene til de sene kvartettene ligger alltid fremme her i musikkrommet/biblioteket. Stadig kommer flere innspillinger inn hit. I dag bestilte jeg atter en syklus, den siste med Tokyo string Quartet på Harmonia Mundi. Av de tre kvartettene jeg allerede har fra disse innspillingene, vet jeg at de gir store opplevelser og ny innsikt. Med tid og stunder hadde det vært moro å klore ned noen flere betraktninger om musikken og tolkningene av den.
    Dette var en riktig hjertevarmer, awe.
    Har savnet denne tråden og dine bidrag her. Og så har jeg en datter på 22, også musikkinteressert, så det rører litt ekstra...
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk, ottone, for gode ord oss fedre mellom også. Jeg lever om dagen med Beethovens strykekvartetter klingende der inne, enten jeg setter meg ned og lytter eller holder på med helt andre ting. I farten en kommentar om lyd: Vi som finner glede i vinyl, vet hvor vanskelig det kan være med strykekvartetter på CD. Enten er det åpent og luftig, men hardner til/klinger for tynt og spisst et eller sted i toneregisteret i kraftige partier, eller lyder behagelig, men lukket, overtonefattig eller litt dødt - alt etter spiller, øvrig utstyr, plassering og rom. SACD kan være en aldri så liten åpenbaring, og det åpenbare eksempelet i så måte for meg må være Hagens på Myrios. Hittil er op. 18 nr. 3 og 5, op. 59 nr. 2 og op. 135 tilgjengelige, og kombinasjonen av klang, dynamikk og intens musisering er vanskelig å stå seg for. Ikke stritter jeg nevneverdig mot heller.
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    26
    Denne har jeg begynt å høre på - har ingen erfaring med disse kvartettene men synes dette er helt OK å lytte til.



    Disse innspillingene er fra 1964 - 70 og tilsynelatende utgitt i 1978.
    Ser av tidligere innlegg at her er det mye kunnskap om dette emnet og lurer på om noen her har hørt/har synspunkter på denne box'en, eventuelt har andre å anbefale. Jeg er kun interessert i vinyl og helst komplette box'er, hvis der finnes.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Umm, dårlig med bilde der? Ser ikke hvilken innspilling du refererer til.
    Forresten, på ebay ligger det en boks med Qt Italianos samtlige til begynnerbud på ca 500,- fra Nederland. Den ville jeg ha budt på dersom jeg var i markedet. Og det uten å nøle.

    B
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal du nå dra meg med på Beethovenkvartettkjøret igjen, awe. En gang junkie, alltid junkie.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oh, det er da en strålende versjon det der- jeg kan ikke skryte av å ha hørt alle med Juilliard, dessverre, men de jeg husker står da på ingen måte tilbake for noen. Misunnelig, det er det jeg er.

    B
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Beethovenkvartettkjøret er til de grader i gang, Valentino. Jeg har bare ett problem: Det er alltid en tolkning til som må høres før en stakkar kan stå inne for en slags beskrivelse. Ikke minst gjelder det opus 95, dette notoriske verket som kan vris i all verdens himmelretninger.

    Vinylboksen med Juilliard-kvartetten som er nevnt ovenfor kjøpte jeg forresten i forgårs i København. Den ferien resulterte i to kolossale pappkasser med vinyl. Bare snadder alt sammen. Dessuten har Fona i Strøget mye fint til gunstige priser.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tillater meg å vekke denne utrolig flotte tråden til live igjen. All ære til awe for formidabel innsats.

    Jeg har lett litt rundt på nettet etter boksen med Cleveland Quartet, som anbefales så sterkt av awe. Hos amazon Tyskland og UK var den priset hinsides all fornuft. Forsåvidt også hos amazon Canada, men der var det alternativ til litt mer overkommelige CAD 81.30. Det var bare én hake - den er ikke på lager.
    Hos Presto og MDT fikk jeg ingen treff.

    Kan noen tipse meg om hvor man kan få kjøpt den til en noenlunde overkommelig pris?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ta en sjans, og kjøp enkelt-cder fra eBay. Eller fra Arkivmusic (de tar $85, dog, og det er en Special Order, så...).

    B
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den Telarc-boksen du nevner med Cleveland, Steinar, er en pappboks med alle enkelt-CDene i, med separate cover. Tror det er 8 stk. Så du kan like godt kjøpe dem enkeltvis. Tar like stor plass i hylla, og du sparer en tusenlapp eller så.
    Fremdles sterkt anbefalt, altså.

    PS: ser at du får dem f.eks. fra Platekompaniet for 79 pr stk.
    https://www.platekompaniet.no/search/?q=beethoven+cleveland+quartet
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, tanken på enkelt-cder har slått meg også, for jeg ser jo at de er tilgjengelige, men jeg tenkte at en boks ville være billigere. Så separate cd-er blir det. Jeg ripper dem uansett, så om det ville sett kult ut med en fjong boks i hylla, betyr forsåvidt ikke så mye.

    PS: Takk og lov for tipset om Platekompaniet, ottone!
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ja, prisene flyr opp og ned. Jeg har Cleveland-kvartetten enkeltvis, og de har så fine covere at en kunne lage en utstilling av dem.

    Hvis en vil vente på bedre priser, går det an å trøste seg med Artemis- eller Tokyo-kvartetten (på HM) i mellomtiden. De spiller ganske annerledes enn Cleveland hver på sin måte, men begge er konsistente og har super lyd. Artemis ungt og friskt, Tokyo gammelt og klokt - og på Paganini-kvartetten, som ikke er utøvere, men Stradivari som har vært i Paganinis eie. Når Tokyo nå gir seg, går instrumentene videre til Hagen-kvartetten. Klangen er uten sidestykke, så rik og fyldig at en kan få åndenød.

    Så det finnes gode alternativer, Steinar, men de kan ikke erstatte Cleveland.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, prisene flyr opp og ned. Jeg har Cleveland-kvartetten enkeltvis, og de har så fine covere at en kunne lage en utstilling av dem.

    Hvis en vil vente på bedre priser, går det an å trøste seg med Artemis- eller Tokyo-kvartetten (på HM) i mellomtiden. De spiller ganske annerledes enn Cleveland hver på sin måte, men begge er konsistente og har super lyd. Artemis ungt og friskt, Tokyo gammelt og klokt - og på Paganini-kvartetten, som ikke er utøvere, men Stradivari som har vært i Paganinis eie. Når Tokyo nå gir seg, går instrumentene videre til Hagen-kvartetten. Klangen er uten sidestykke, så rik og fyldig at en kan få åndenød.

    Så det finnes gode alternativer, Steinar, men de kan ikke erstatte Cleveland.
    Takk, awe. Etter ottones utmerkede tips, og på din gode anbefaling, har jeg nå bestilt Cleveland fra Platekompaniet. Prisen er det ikke noe å si på, og rimelig frakt er det.

    Jeg må visst bli litt flinkere til å sjekke norske nettbutikker, ser jeg. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjøp dem, Steinar. Alle 8, mens de er tilgjengelige!

    Teldec-katalogen eies av Warner, og det er ikke usannsynlig at Cleveland-innspillingene kommer ut på nytt. Men de originale coverene er vel tvilsomt om de bruker, og disse er allerede samleobjekter som du har sett.
    Hoho, fant en selger på amazon som skulle ha $2350 for boksen. I Texas. Der svinger det.
    Du kan jo rippe, pakke de i kartong og sette en strikk rundt og kalle det boks. La det bli arvegods eller gi til noen kjære f.eks. på HFS
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kjøp dem, Steinar. Alle 8, mens de er tilgjengelige!

    Teldec-katalogen eies av Warner, og det er ikke usannsynlig at Cleveland-innspillingene kommer ut på nytt. Men de originale coverene er vel tvilsomt om de bruker, og disse er allerede samleobjekter som du har sett.
    Hoho, fant en selger på amazon som skulle ha $2350 for boksen. I Texas. Der svinger det.
    Du kan jo rippe, pakke de i kartong og sette en strikk rundt og kalle det boks. La det bli arvegods eller gi til noen kjære f.eks. på HFS
    Hehe. Nå venter jeg bare på Sluket.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for en kjempefin tråd!
    Awe vekker virkelig lysten til å gå i dybden på disse kvartettene. Hørte faktisk Hagen kvartetten i dag og har midt kvartettene med Takacs. Etter å ha lest denne tråden her kunne jeg jo ikke gjøre annet enn å bestille et par av Cleveland. Det gleder jeg meg virkelig til å høre.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sukk. Nå er det ca en måned siden jeg bestilte samtlige album fra Platekompaniet, og pr dags dato har jeg mottatt ett. Derfor har jeg kansellert resten av bestillingen.

    Dette er overhodet ingen kritikk av Platekompaniet, noe jeg har gitt klart uttrykk for overfor dem - jeg ser jo at albumene kan være vanskelige å få tak i - men det viktigste for meg er jo at jeg klarer å skaffe meg dem, og derfor har jeg bestilt dem jeg kunne finne tilgjengelige hos amazon og Presto.

    Dette til info for dem som vurderer å bestille disse innspillingene hos Platekompaniet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steinar:
    amazon.co.uk ser ut som de har 7 av disse 8 som nye.
    Den siste, med op.130, finnes ny på ebay idag hvis du er rask.
    Buy it now
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Skavisjå....

    Jeg har mottatt:
    Opp. 132 + 135
    Opp. 130 + 133
    Op. 18 nr 1-3
    Op. 18 nr 6 + Op. 59 nr 1

    Har følgende i bestilling:
    Op. 18 nr 4-5
    Opp. 127 + 131
    Op. 59 2-3

    Da blir det igjen Opp. 74 + 95, som jeg sliter litt med å få tak i. Som nevnt tidligere er den tilgjengelig, bl.a. hos Amazon i Canada, men jeg kvier meg litt for å betale oppimot CAD 80.

    Så da spør jeg igjen om noen vet om noen som har den tilgjengelig til overkommelig pris. Fant den ikke på ebay heller.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Presto Classical har den oppført til 77 kr. på venteliste. Jeg ville ha bestilt den, hørt på de andre kvartettene noen uker, og sett om den dukker opp. Det kan ikke skade. Det er en rasende god CD og verdt en stiv dose strev.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jeg har den forsåvidt på venteliste, jeg også. Hos amazon.uk. Så jeg får vel smøre meg med litt tålmodighet. Jeg tror forresten at jeg bestiller hos Presto også, og får jeg to, selger jeg den ene. For kun CAD 79. ;)

    Som min aller første sjef ville sagt: Jødemanér! Hehe.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke gi opp Steinar, dette haler du i land.
    Kanskje det er trøst i ventetiden å se hva enkelte andre betaler for å få dette komplett :)
    2015-04-29_14-11-25.jpg


    Kanskje på tide å minne om at Cleveland ikke er det eneste saliggjørende i denne musikken. Generelt anbefales det å låne øre til flere versjoner av kvartettene.
    Cleveland Quartet på Telarc er gode, og flott lyd, men resten av tråden her viser vei i noe av det andre som finnes.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Buhuu! Da har jeg fått beskjed fra Presto at "I regret to say however that we are unable to supply the item you ordered:

    Telarc - CD80351 (Beethoven: String Quartet No. 10 in E flat major, Op. 74 'Harp', etc.)

    We had been hoping that this disc would become available again soon. Unfortunately, the record label has just advised us that it has been deleted from their catalogue, and they have no current plans to remanufacture."

    Da spørs det vel om amazon.uk klarer å skaffe den.

    Og jeg som nå har fått alle de andre. Må jeg virkelig krype til korset og kontakte den ågerkarlen i Canada?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Synd, Steinar. Jeg vil foreslå at alle klassisk-interesserte på HFS ser etter den i alle butikker, brukt eller nytt, innen- og utenlands. På den måten har du et helt spionnettverk i sving, og jeg tror en eller annen finner den et eller annet sted. Finneren sender den til deg ved første anledning, mottar din takknemlighet og føler seg som et godt menneske et par sekunder.

    I verste fall får vi heller svi et eksemplar til deg.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Ja, hele folket i arbeid. Og en eventuell finner vil få hederlig omtale i aftenbønnen min, slik at følelsen av å være et godt menneske forhåpentligvis varer litt lenger enn et par sekunder.;)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trist.
    "Has ben deleted from their catalogue" høres dødelig ut.
    Hvor endelig er egentlig ting etter slike uttalelser? Er sjansen for gjenutgivelse virkelig nær null?
    Er det mulig for seriøse rettighetshavere å være så fullstendig blåst i hodet?
    Eller vet de hva de gjør og venter på riktig tidspunkt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn