Beatles

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
556
Torget vurderinger
2
Fin versjon det og men elsker den ynkende gitaren på orginalen ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
juster skrev:
Takker :)
Du har den åpenbart! hvordan er lydkvaliteten på denne ?

Mvh.Tom-Erik
Sorry, men jeg har den nok ikke. Har bare observert den til salgs ved en del anledninger.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Kjøpte denne på messa i Trondheim.
Har hatt mange gode stunder med den på snurreren.

Vedlegg

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Beatles er viktig....

Destiny.. :)

U

utgatt60135

Gjest
Tetter noen hull i Beatles albumene og jeg syntes ikke noe om "A hard day´s work, men ble veldig positivt overrasket over Rubber Soul.

Meget flott plate :D..

Personlig holder jeg Revolver som personlig favoritt etterfulgt av Abbey Road.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Er det noen som har kjennskap til kvaliteten på Parlophone pressingene som er tilgjengelig i platebarene rundt om ?
269 blanke norske er en stiv pris, men dersom det er gode ting er det på høy tid at jeg får byttet ut min usannsynlig tynne og slitte Revolver.
Og nå som dollaren er såvidt sterk kan jeg kanskje likesågodt rusle ned til Torggata Bad som å kjøpe brukt på ebay.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
tkr skrev:
Beatles er bra!
Enig med Costello mhp album også. White Album kan være litt masete, Sgt. Pepper, Rubber Soul og Abbey Road er alle mesterverk.
Personlig er jeg nok mest betatt av Abbey Road, men hele kvartetten nevnt her er glimrende.
mvh
White Album, masete??? - HALLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ::)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
De som ikke har Beatles komplett har et stort svart hull i samlingen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ramses skrev:
Det er tydeligvis gode priser på gamle Beatlesplater for tiden.
"The Beatles" (Aka. "The White Album") nr. 0000005 ble nylig solgt
for over 19000 pund på eBay:

http://www.nme.com/news/the-beatles/41061
Så vidt jeg vet så har vel John Lennon eid dette eksemplaret. Betyr vel "noen" dollars ekstra.

Det en kan spørre seg om er hvor mange White Albums med lave numre som finnes. Hvor mange land ble plata pressa i osv. Enkelte like numre har dukket opp i flere samlinger rundt om kring. Platesamling på det nivået der krever tunga beint i munnen og kunnskap.

Edit: Ser at en kommentar på NME-siden, også påpeker at eksemplaret kom fra Lennon

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
decibelius skrev:
tkr skrev:
Beatles er bra!
Enig med Costello mhp album også. White Album kan være litt masete, Sgt. Pepper, Rubber Soul og Abbey Road er alle mesterverk.
Personlig er jeg nok mest betatt av Abbey Road, men hele kvartetten nevnt her er glimrende.
mvh
White Album, masete??? - HALLO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ::)

Skjønner at mange opplever deler av White Album som masete. Men mesteparten av den er noe av det mest geniale som er laget av musikk - ever.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Sammen med "London Calling", av og med The Clash, må vel "White Album" sies
å være den mest varierte plata i rockehistorien.
Begge disse platene er genistreker utgitt i slutten av hvert sitt tiår.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Er det noen som vet om det er noen samlerverdi på jubileumscdutgaven av White Album, eller ble det trykket for mange? ;)

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
rolfozzy skrev:
Nå er vel Beatles blant de 4-5 kunstnerne som endret vestlig musikkhistorie så radikalt at der ikke var noen vei tilbake. Som sådan hører de åpenbart hjemme i ethvert diskotek.
Men er du ikke litt vel fundamentalistisk når du gjør hele deres produksjon til obligatorisk? Er vel vanlig å sette et skille ved ”Rubber Soul” og ”Revolver” hvor produksjonen før disse ofte betraktes som litt mer underlødig ???

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Pesquera skrev:
rolfozzy skrev:
Nå er vel Beatles blant de 4-5 kunstnerne som endret vestlig musikkhistorie så radikalt at der ikke var noen vei tilbake. Som sådan hører de åpenbart hjemme i ethvert diskotek.
Men er du ikke litt vel fundamentalistisk når du gjør hele deres produksjon til obligatorisk? Er vel vanlig å sette et skille ved ”Rubber Soul” og ”Revolver” hvor produksjonen før disse ofte betraktes som litt mer underlødig ???
Det finnes vel en del Beatles-purister som mener at The Beatles "solgte sjela si" rundt Revolver/Rubber Soul/Sgt.Pepper..... Er ikke enig altså! De første årene synes jeg de var mer ujevne, med bare noen få hit-sanger på hver skive, mens resten var platefyll. Det endret seg jo, og de var blant de første som begynte å ta LP-konseptet seriøst, og fra Revolver (kom ikke den før Rubber Soul?) fantes det ikke en eneste overflødig låt på skivene deres.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Unplugged skrev:
De første årene synes jeg de var mer ujevne, med bare noen få hit-sanger på hver skive, mens resten var platefyll. Det endret seg jo, og de var blant de første som begynte å ta LP-konseptet seriøst, og fra Revolver (kom ikke den før Rubber Soul?) fantes det ikke en eneste overflødig låt på skivene deres.
Det har du rett i, og det kan jo se ut som at de aller fleste av HFS´medlemmer aldri har skjønt betydningen av singelen som medium i pop/rock-historien. Vendepunktet er i 1967, da "alle" skulle være så liksominnovative, nyskapende og hobbyintelektuelle. Hvorfor fylle opp 12" med vinyl med mediokre greier? Og nei, jeg mener at mange såkalt geniforklarte album er ganske kjedelige greier. Platefyllet fortsatte under "konseptuelle" bortforklaringer. ::) :p

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
rolfozzy skrev:
Gjelder dette Yellow Submarine også ?
Jeg har den, bevares, men det er vel den Beatles skiva jeg spiller suverent minst.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
rolfozzy skrev:
Gjelder dette Yellow Submarine også ?
Jeg har den, bevares, men det er vel den Beatles skiva jeg spiller suverent minst.
Den hører med i samlingen. Begge versjonene.
Det vil alltid være en plate som blir minst spilt.

Kunne vært en interessant ny tråd det.
"Plater jeg aldri spiller, men som må være i samlingen"

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
rolfozzy skrev:
Begge versjonene.
Oi. Her har jeg levd i uvitenhet, hva er forskjellen på versjonene ?

Jeg ser poenget ditt mtp komplettering, og jeg må innrømme at jeg har en del lp'er jeg sjelden spiller, men som jeg hadde følt meg naken uten.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Unplugged skrev:
Pesquera skrev:
rolfozzy skrev:

Det finnes vel en del Beatles-purister som mener at The Beatles "solgte sjela si" rundt Revolver/Rubber Soul/Sgt.Pepper..... Er ikke enig altså! De første årene synes jeg de var mer ujevne, med bare noen få hit-sanger på hver skive, mens resten var platefyll. Det endret seg jo, og de var blant de første som begynte å ta LP-konseptet seriøst, og fra Revolver (kom ikke den før Rubber Soul?) fantes det ikke en eneste overflødig låt på skivene deres.
Rubber Soul var først (og etter min mening best). Revolver er den nest beste. Deretter er jeg noe mer usikker.....

Men det er jo fabelaktig mye fint på album som A Hard Days Night, Help, osv. Det er lett å lage en liste over udødelige sanger bare fra disse.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
erato skrev:
Unplugged skrev:
Pesquera skrev:
rolfozzy skrev:
Men det er jo fabelaktig mye fint på album som A Hard Days Night, Help, osv. Det er lett å lage en liste over udødelige sanger bare fra disse.
Javisst er det mye fint på de første platene deres, omtrent de sangene som også ble gitt ut på single. Pluss minus. Som Erosloveking sier, den gangen var det singlen som gjaldt. LP-platene besto for det meste av en tre-fire sanger som skulle bli singler, resten var fyllstoff. Hvorvidt dette fyllstoffet var hørbart får jo være opp til hver enkelt å avgjøre.

Sanger som Love Me Do, Please Please Me, She Loves You, I Feel Fine (min favoritt fra den tiden) med mer er like bra som noe annet The Beatles lagde. Samleskiva 1962-1966 dekker vel opp det meste av det som er bra fra denne perioden, pluss at man bør ha hele Rubber Soul og Revolver.

Denne spillelista slår ut de fleste! Sangene som er på samleskiva 1962-1966:

DISK 1

01: Love Me Do
02: Please Please Me
03: From Me To You
04: She Loves You
05: I Want To Hold Your Hand
06: All My Loving
07: Can't Buy Me Love
08: Hard Day's Night, A
09: And I Love Her
10: Eight Days A Week
11: I Feel Fine
12: Ticket To Ride
13: Yesterday

DISK 2

01: Help!
02: You've Got To Hide Your Love Away
03: We Can Work It Out
04: Day Tripper
05: Drive My Car
06: Norwegian Wood (This Bird Has Flown)
07: Nowhere Man
08: Michelle
09: In My Life
10: Girl
11: Paperback Writer
12: Eleanor Rigby
13: Yellow Submarine

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Såvidt jeg husker takket Decca i sin tid nei til å undertegne platekontrakt med Beatles. Lurer på hvordan det gikk med ham som tok den bestemmelsen :'(. Men Rolling Stones var jo kjekt lite plaster på såret da. :)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.951
Sted
Trondheim
For de som liker Beatles er det et "must" å høre (og se) The Rutles. "All you need is cash" er en klassiker. Archaeology er kanskje noe svakere. Men Eric Idle og Bonzo Dog Doo-Dah Band går sammen som hånd i hanske.

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Beatles er en søyle i musikkhistorien. Kort og godt. Synes egentlig de forskjellige platene deres har ulike kvaliteter. Det er ingen tvil om at det kunstneriske aspektet eksploderte fra Revolver og utover, men også de første platene deres har kvaliteter. Synes mange av de tidligere sangene har en slags renet og enkelhet som tiltaler meg. Men det er klart at de ikke kan måle seg med senere kunstverk.

En litt spesiell sak med Beatles er at de var et mono-band. Musikken deres ble mixet for å høres i mono. Stereo-utgavene er heller merkelige greier hvor stereo tolkes slik at et spor legges i en kanal. Panoreringer finnes det ikke så mye av. Husker vi kunne skru høyre/venstre kontrollen for å fjerne vokalen helt og synge med.

Beatles lyder best i mono er det mange som mener, men det forutsetter jo at du har en god mono-pickup. Det er det jo ikke alle som har.

Noe av det som utløste den kreative prosessen hos beatles var deres bruk av sporreduksjoner for å komplisere lydbildet. (De hadde fire spor. Hvert spor ble benyttet og så ble de sporene kopiert ned til ett spor. Dermed hadde de tre spor til å nye opptak. Dette kunne gjentas.) Det var det ganske mye av på album som Sgt. Pepper og Abbey Road. Det var tilfeller hvor det ble gjennomført så mange sporreduksjoner at trommesporet fra det grunnleggende sporet var forsvunnet. Derfor måtte de legge trommene og noen ganger bassen om igjen. Det sier seg selv at dette ikke var bra for den audiofile siden av saken.

Jeg synes det er definnetivt best lyd på platene fra A Hard Days Night til Rubber Soul. Men det er variasjoner fra album til album.

Et album som er verd å sjekke ut er utgivelsen "The Yellow Submarine Songbook". Det ble gitt ut i forbindelse med reutgivelsen av filmen. Musikken er ikke bare remastret, men også remixet. George Martin har sammen med andre forsøkt å rydde opp i lydbildet og mixe et mer moderne stereo-lydbilde. Jeg synes det ble en spennede plate. Lydmessig er det en fin sak, men den aller beste audiofile versjonen er lydsporet til filmen på DVD. Lydsporet her har langt bedre dynamikk. Min favorittlåt for tiden er Hey Bulldaog fra the YS Songbook. Det er en rocker som kan sparke liv i de fleste. Her er youtube versjonen: http://www.youtube.com/watch?v=hGrEZH7j1bQ

Ellers er jeg litt stolt av samlingen med Beatles på MFSL. For de som lurer, her er det mange timer med glitrende lyd. Jeg la ut bildet i en annen tråd, men fikk deprimerende lite respons...

Vedlegg

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Her er oasen til god lyd og ektremt mye bra materiale fra Purple Chick som heter Beatles DeLuxe Editions. De tidlige platene ligger ute i både mono- og stereoutgave + en mengde sessions, og alternative opptak.... f.eks. så er det hvite dobbeltalbumet på 12 CD'er og Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band på 6 CD'er - alt i FLAC :D.

http://www.rollingstone.com/news/coverstory/20200609/page/20

http://x3mkungen.mine.nu/wogev/beatles/pc/index.html

http://x3mkungen.mine.nu/wogev/beatles/pc/html/pep.html

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
High_def skrev:
Noe av det som utløste den kreative prosessen hos beatles var deres bruk av sporreduksjoner for å komplisere lydbildet. (De hadde fire spor. Hvert spor ble benyttet og så ble de sporene kopiert ned til ett spor. Dermed hadde de tre spor til å nye opptak. Dette kunne gjentas.) Det var det ganske mye av på album som Sgt. Pepper og Abbey Road. Det var tilfeller hvor det ble gjennomført så mange sporreduksjoner at trommesporet fra det grunnleggende sporet var forsvunnet. Derfor måtte de legge trommene og noen ganger bassen om igjen. Det sier seg selv at dette ikke var bra for den audiofile siden av saken.
Rett skal være rett; Det ble brukt 8-spors på Abbey Road.

Forøvrig sies det at den beste lyden finnes på "BlueBox'en" av Beatles' samlede verker som kom ut i 1978 (som var en "remaster", men i ordets rette betydning..), og så nærme man har kommet mastertapene. MFSL-utgivelsene er EQ'et og bruker minst 3de generasjonsbånd, og lydmessig ligger de langt langt etter...

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Denne er drøy :D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Kan ikke være Beatles. Det er noe "fishy" med denne snutten!

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
Man skrev:
High_def skrev:
Rett skal være rett; Det ble brukt 8-spors på Abbey Road.

Forøvrig sies det at den beste lyden finnes på "BlueBox'en" av Beatles' samlede verker som kom ut i 1978 (som var en "remaster", men i ordets rette betydning..), og så nærme man har kommet mastertapene. MFSL-utgivelsene er EQ'et og bruker minst 3de generasjonsbånd, og lydmessig ligger de langt langt etter...

Du har rett i at de benyttet åtte-spors maskiner på Abbey Road. Mitt poeng var at de brukte firesporsmaskiner da eksperimenteringen startet og senere slo ut i full blomst på Sgt. Pepper.

Because the Beatles did not gain access to eight-track recorders until later on, their groundbreaking Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band LP (1967) was created using pairs of four-track machines; the group also used vari-speed (also called pitch shift) to achieve unique sounds, and they were the first group in the world to use an important offshoot of multitrack recording, the Automatic Double Tracking (ADT) system invented by Abbey Road staff engineer Ken Townshend in 1966. The Beatles used eight-track to record portions of the White Album, the single "Hey Jude" and the later Abbey Road. It was during the White Album sessions of 1968 that EMI's Abbey Road Studios finally had eight-track recorders installed, and up until then, the group had to go elsewhere to record with eight-tracks.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_multitrack_recording

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Gjest skrev:
Beatles leverte følgende låter til Decca i januar 1962:
1. "Like Dreamers Do"
2. "Money (That's What I Want)"
3. "Till There Was You"
4. "The Sheik of Araby"
5. "To Know Her Is to Love Her"
6. "Take Good Care of My Baby"
7. "Memphis, Tennessee"
8. "Sure to Fall (In Love with You)"
9. "Hello Little Girl"
10. "Three Cool Cats"
11. "Crying, Waiting, Hoping"
12. "Love of the Loved"
13. "September in the Rain"
14. "Bésame Mucho"
15. "Searchin'"

Snutten er bare en kommentar, og har neppe noe som helst med låta å gjøre..

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Tubesnake skrev:
Gjest skrev:
Tja, hva med denne da?

Omtrent 27 minutter inn i 'Let it be' - filmen om et band i oppløsning.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Man skrev:
MFSL-utgivelsene er EQ'et og bruker minst 3de generasjonsbånd, og lydmessig ligger de langt langt etter...
Er dette noe du vet? (Og da tenker jeg ikke på EQ) I så fall kunne det vært artig å fått referansen.

Og hva ligger i begrepet "3de generasjonsbånd"?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
MFSL-platene ligger langt etter Blue Box'en.
Det er faktum, og jeg har hørt det selv. Forskjellen er veldig stor.

Meeen (og muligens vil noen arrestere meg på dette), det er via CD-bootlegs. Det kan likevel forsvares iogmed det er samme person som har mastret MFSL-vinylsettet og Blue Box-utgivelsen til CD. Jeg husker ikke alle detaljene men det er ihvertfall en Thorens TD124 involvert. Abbey Road fra denne Bluebox utgivelsen låter så å si helt likt Toshiba sin japanske utgivelse på CD fra 1983, den eneste Beatles-CD'en som er mastret (flatt) direkte fra DEN originale masteren. MFSL låter døllere på alle måter, og man høres også tydelig at det er EQ involvert. Det er brukt samme utstyr og samme "delikate/audiofile håndtering" ved begge CD-bootleg-utgivelsene, men allikevel låter Blue Box'en såpass mye bedre. Det er bevis nok for meg. Uansett låter de mye bedre enn de offisielle CD-utgivelsene. (unntagen den originale japanske Abbey Road-utgivelsen)

Topp Bunn