Beatles

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er ingen Beatles-ekspert; men jeg har da alle de originale i ymse pressinger og noen på CD (ikke på førstepress og ikke bare på UK vinyl), og jeg har de (elendige!!) Toshiba-remasterene på 180g vinyl fra en to-tre år tilbake, og MFSL.

For å være ærlig; de japanske Toshiba'ene er for meg ikke verdt vinylen de er presset på. Fra digitale remastere, med kreativt spakebruk av noen som burde ha skylt øregangene før de fikk løyve til å nærme seg spaker; typisk japansk crap-mastering på pen vinyl i mine ører; rent og pent, men akk så tørt, kaldt, hardt og uten flyt.

MFSL-masteringene fra tidligere tider låter lyst, javel, men ikke dårlig, slik som mine japanske. Delikat og veloppløst, med en smooth musikalsk lyd; men en anelse lyst som sagt. Det fins visst forklaringer på det, etter hva jeg har forstått. Uansett; selv franske 70-talls billig-gjenutgivelser fra EMI låter bedre enn mine japanske horribiliteter her. Jeg har fått tilbud om kjøp av mine tidligere; etter denne tiraden så antar jeg at interessen dabber av, men så dårlige er de altså at jeg heller er ærlig med saken. Og husk; dette er fra en fyr som er vant til historiske innspillinger og beskjeden lydkvalitet på innspillinger, og ikke vanligvis har noe problem med å akseptere det.

Mvh Vidar P
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Jeg trodde også at Toshibaene var en rimelig vei til godlyd, men som du sier – de er ikke verdt vinylen de er presset på. Når det gjelder MFSL, så er det åpenbart at noen av disse er lyse, men mange av dem er også musikalsk svært informative og for en som hverken har tid eller penger til å gå for Beatles’ originalpresninger er MFSL et godt alternativ. Nemlig ;)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om det var myntet på meg, men jeg snakket kun om den ene CD-utgivelsen av Abbey Road som ble utgitt i 1983. Ikke siste års vinylutgivelser fra Toshiba.
Etter å ha sammenlignet MFSL og Blue Box-utgivelsen, så er en ting klart: MFSL holder ikke mål.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei, det var ikke myntet på noen andre enn disse japanerne som står bak de siste horrible Toshiba-LP'ene.
Om det ikke fremgår klart, så kan jeg presisere at jeg er enig med Pesquera at MFSL-lp'ene kan være et godt alternativ til originalene. Med mindre man har et anlegg som reagerer negativt på mye diskantenergi da.

Mvh Vidar P
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Jeg fikk en kar her på forumet til å brenne meg en kopi av den sjeldne utgaven av "Abbey Road", en japansk "Toshiba Black Triangle" CD som kom i 1983. Denne utgaven som EMI raskt fikk stoppet.
Denne utgivelsen er vistnok lagd på bakgrunn av en god kopi av en produksjonsmaster beregnet for Lp utgivelse i Japan.
Jeg sammenlignet denne med EMI's utgivelse, de aktuelle sporene som er på den "blå" dobbelt cd'en, samlealbumet fra 1993. Den "ulovlige" fra japan er klart best. Når jeg da switcher over på EMI utgaven som er No Noised, da hører man virkelig hvor rart dette høres ut. Det er akkurat som om musikken er i et slags vakuum, en trykktanksopplevelse. At profesjonelle lydfolk kan gi ut noe sånt lydmessig møl med verdens beste pop/rock band...man skulle ikke tro det var mulig.

Steve Hoffman og det audiophile plateselskapet Dunhill Compact Classics (DCC) var nesten i mål med å få utgitt Beatles katalogen på CD en gang på 90-tallet. Men saken var den at etter år med forhandlinger og endeløse korrespodanser med advokater, så viste det seg at når alle partene hadde fått sitt av hver solgte CD (og det var mange!), så måtte DCC subsidiere hver solgte CD med x antall kroner.

For hvert år som går så virker det enda mere usannsynlig at Beatles katalogen noen gang vil bli utgitt på en anstendig måte på digital. for 2 år siden leste vi at Beatles snart kom på itunes, det var bare detaljer som gjenstod. Senest for 3 dager siden leste jeg at Paul Mc Cartney nå har uttalt at prosjektet med å få beatles på itunes har strandet på ubestemt tid.
Dette gir nok en indikasjon...

Er det ikke en lov som britiske kulturmyndigheter kan benytte seg av og ta i bruk for å ta kontrollen over hele Beatleskatalogen og forvalte denne til beste for menneskeheten?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Håper den er brent med de-emphasis på, ellers blir den for tynn.
Men den låter bra ja :) Det har jeg sagt hele tiden, disse tidlige 80talls utgivelsene låter generelt bra uavhengig av sjanger.
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
For hvert år som går så virker det enda mere usannsynlig at Beatles katalogen noen gang vil bli utgitt på en anstendig måte på digital.
Hvorfor det, når det vi venter på er en ny mix på vinyl. Inntil da er de gamle vinylutgivelsene mer enn anstendig nok i forhold til enhver digital kopi...
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei folkens.

Jeg er jo vokst opp med The Beatles og min søster kom hjem med Help-singelen. På baksiden var det en rocka låt som het I,m down som fikk håret til å reise seg på en guttepjokk. Denne har jeg ikke klart å finne igjen på noen av de cd-platene som finnes i salg så langt jeg har erfart. Noen tips?

Elektron
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Elektron skrev:
Hei folkens.

Jeg er jo vokst opp med The Beatles og min søster kom hjem med Help-singelen. På baksiden var det en rocka låt som het I,m down som fikk håret til å reise seg på en guttepjokk. Denne har jeg ikke klart å finne igjen på noen av de cd-platene som finnes i salg så langt jeg har erfart. Noen tips?

Elektron
Du finner den her.

 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Rolfozzy!

Dette er gleden av å være med i forumet. Tusen takk!

MVH

Elektron
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Pesquera skrev:
rolfozzy skrev:
De som ikke har Beatles komplett har et stort svart hull i samlingen.
Nå er vel Beatles blant de 4-5 kunstnerne som endret vestlig musikkhistorie så radikalt at der ikke var noen vei tilbake. Som sådan hører de åpenbart hjemme i ethvert diskotek.
Men er du ikke litt vel fundamentalistisk når du gjør hele deres produksjon til obligatorisk? Er vel vanlig å sette et skille ved ”Rubber Soul” og ”Revolver” hvor produksjonen før disse ofte betraktes som litt mer underlødig ???
I dag kan nok dette tidlige stoffet virke "underlødig" som du så treffende kaller det,men det må huskes at i sin samtid var også dette nesten en revolusjon i popmusikken,men med litt go`vilje kan jeg være med på å trekke fra coverversjonene fra de første lpene.For ettertiden hjelper det heller ikke at det tidlige Beatlesmaterialet har blitt av de største gjengangerene i Nitimen-like programmer på radio.Ihjelspillt,med andre ord.
-Men uansett vil jeg nesten si at Beatles er obligatorisk for alle musikkinteresserte,selv om du ikke liker musikken.Dette fordi at så godt som samtlige etter dem er påvirket av dem,på en eller annen måte,enten det innrømmes eller ikke.Særlig progrocken,og punken er to musikkretninger som har funnet sitt utspring ved å skule til The Beatles.Mange har jo etterhvert bekjent sine "synder" når det gjelder påvirkning i de siste år-nå nesten 30-40 år etter!
Mvh Rune :) ;)
 
Topp Bunn