BD SACD spiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.038
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, så synes jeg Sony gir mye godlyd og godt bilde til prisen. Er stort pluss er at den gjør en meget god jobb som cd-spiller også.
    1000010743.jpg

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Nei, jeg vet ikke om den har MLP. Men du påstår hardnakket at den ikke har det, så derfor stiller jeg spørsmålet til deg.
    Og jeg gjentar: Hvor har du det fra at Sony UDP-X800 ikke har støtte for MLP?
    Fordi Sony aldri har hatt noen spillere med det. Sony har aldri støttet DVD-Audio, kun SACD.
    Det har vært slik i 25 år.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har både Sony X800 M og Oppo 105. Første bilde er skjerm når X800 M2 spiller en DVD-A, spilleren er satt til å spille DVD audio sporet. Spilleren vet tydeligvis hva MLP er. Ut på HDMI er LPMC 5.1. Bilde 2 og 3 viser skjerm når Oppo 105 spiller samme DVD-A. Vet ikke hva dette beviser, men inn og ut er det samme på begge spillerne. Enten kan begge dekode MLP, eller ingen av de. ;)
    1758192866221.png

1758191963635.png
    1758192009079.png

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har både Sony X800 M og Oppo 105. Første bilde er skjerm når X800 M2 spiller en DVD-A, spilleren er satt til å spille DVD audio sporet. Spilleren vet tydeligvis hva MLP er. Ut på HDMI er LPMC 5.1. Bilde 2 og 3 viser skjerm når Oppo 105 spiller samme DVD-A. Vet ikke hva dette beviser, men inn og ut er det samme på begge spillerne. Enten kan begge dekode MLP, eller ingen av de. ;) Vis vedlegget 1146947
    Vis vedlegget 1146944 Vis vedlegget 1146945
    Dekoder Sony spilleren MLP internt?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Reavon har vel meldt opphør når det gjelder produksjon av multispillerne sine iflg verdensveven. Magnetar har akkurat gjort det motsatte: meldt at de kommer med nye mk.2 utgaver av både 800- og 900-modellen. Den siste har til og med hanket med seg en Eisapris før den er kommet ut! Det er snakk om oppgraderte dac'er, oppgraderte bildekretser og oppgraderte drivverk, mer stillegående enn før. Så det skjer da noe. Men hvor er japanerne...

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.038
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som en diskuterer hvilken glødepærer som fungerer best, samtidig en vet at de fleste bruker noe helt annet for tiden.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Du får ikke DVD-Audio ut av
    Det vet jeg ikke, viser bare hva som viser på skjerm når Sony og Oppo spiller samme DVD-A plate. Det viser samme signal ut for begge.
    Hvordan får du lyttet til det MLP 5.1 sporet fra Sony spilleren? At den gjenkjenner det betyr ingenting om man ikke får lyd.
    Oppo er en ekte multispiller med dekoding og konvertering av alle format. Dessuten har den komplett sett med 7.1 analoge utganger og XLR for stereo. Sony spilleren har vel ingen analoge utganger overhodet. Da er man avhengig av MLP dekoding i en receiver eller prosessor, og det er kanske mulig. Jeg aner ingenting om prosessorer, jeg bruker analog multikanals preamp.

Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Du får ikke DVD-Audio ut av

Hvordan får du lyttet til det MLP 5.1 sporet fra Sony spilleren? At den gjenkjenner det betyr ingenting om man ikke får lyd.
    Oppo er en ekte multispiller med dekoding og konvertering av alle format.
    Begge spillerne er tilkoblet en Denon AVC med HDMI. Jeg påstår ikke noe om avspilling, viser bare hva skjermen viser av info når en DVD-A spilles av på begge spillerne. For meg ser output likt ut, men hva vet jeg.:rolleyes:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    No, modern surround receivers and processors generally do not decode MLP (Meridian Lossless Packing) from DVD-Audio, as DVD-Audio technology is largely obsolete and modern receivers focus on newer formats like Dolby Atmos and DTS:X, primarily delivered via HDMI or streaming services, not optical discs. While MLP was a high-resolution, lossless audio format for DVD-Audio, the shift to Blu-ray, streaming, and object-based audio formats has made it uncommon to find MLP decoding in current home theater equipment.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Begge spillerne er tilkoblet en Denon AVC med HDMI. Jeg påstår ikke noe om avspilling, viser bare hva skjermen viser av info når en DVD-A spilles av på begge spillerne. For meg ser output likt ut, men hva vet jeg.:rolleyes:
    Det er nok ganske sikkert at Sony spilleren bare gjenkjenner stream, men du får ikke noe ut av den.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Reavon har vel meldt opphør når det gjelder produksjon av multispillerne sine iflg verdensveven. Magnetar har akkurat gjort det motsatte: meldt at de kommer med nye mk.2 utgaver av både 800- og 900-modellen. Den siste har til og med hanket med seg en Eisapris før den er kommet ut! Det er snakk om oppgraderte dac'er, oppgraderte bildekretser og oppgraderte drivverk, mer stillegående enn før. Så det skjer da noe. Men hvor er japanerne...
    Magnetar er nok alene om multispillere med full støtte for alle format på markedet nå. Analoge multikanal utganger også. Sånt liker jeg.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.421
    Torget vurderinger
    1
    No, modern surround receivers and processors generally do not decode MLP (Meridian Lossless Packing) from DVD-Audio, as DVD-Audio technology is largely obsolete and modern receivers focus on newer formats like Dolby Atmos and DTS:X, primarily delivered via HDMI or streaming services, not optical discs. While MLP was a high-resolution, lossless audio format for DVD-Audio, the shift to Blu-ray, streaming, and object-based audio formats has made it uncommon to find MLP decoding in current home theater equipment.
    Fint hvis du oppgir kilde når du siterer

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.758
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville kjøpt en Oppo 105 eller to, så har du en i backup. ....
    Jeg har en, og vurderer å skaffe en i reserve, da har jeg sannsyligvis livet ut.
    Har Sony UPB-X800m2 også, funker fint med HDMI ut, men den har ikke analoge utganger og alt snadderet Oppo byr på. Jeg har enda til gode å se en maskin som matcher funksjonaliteten til Oppo.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.631
    Vetta f... jeg, men testet akkurat denne disken på Sony spilleren det diskuteres 800mk2;
    IMG_0519.jpg

dette vises på skjermen
    IMG_0518.jpg

og nydelig Haydn musikk kom ut av høyttalerne via HDMI direkte til en eldre Onkyo receiver.

Jeg har en litt eldre variant av Sony spilleren på hytten som har analog utganger (det var en kort levd dyrere modell).
    Kan sjekke der når jeg er på hytten igjen...

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Vetta f... jeg, men testet akkurat denne disken på Sony spilleren det diskuteres 800mk2;
    Vis vedlegget 1146964
    dette vises på skjermen
    Vis vedlegget 1146962
    og nydelig Haydn musikk kom ut av høyttalerne via HDMI direkte til en eldre Onkyo receiver.

Jeg har en litt eldre variant av Sony spilleren på hytten som har analog utganger (det var en kort levd dyrere modell).
    Kan sjekke der når jeg er på hytten igjen...
    Du verden. I 4 kanaler, slik MLP sporet viser?
    Haydn er herlig ja. Fantastisk avslappende og givende å lytte til enkelte ganger. Eldre receivere har nok støtte for MLP.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har en, og vurderer å skaffe en i reserve, da har jeg sannsyligvis livet ut.
    Har Sony UPB-X800m2 også, funker fint med HDMI ut, men den har ikke analoge utganger og alt snadderet Oppo byr på. Jeg har enda til gode å se en maskin som matcher funksjonaliteten til Oppo.
    Jeg planlegger også en Oppo 105 i backup før de forsvinner fra bruktmarkedet. Kommer også til å spandere custom firmware som åpner den helt opp. Da er den 3 kinderegg på en gang. Fantastisk spiller med herlig brukervennlighet.

Eller 205. Da har man absolutt alt. Men den er svindyr på bruktmarkedet, og sjelden.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Så da har spilleren mulighet for dvd-audio?
    Ikke på egen hånd, men med ekstern prosessor med MLP dekoding så kan det se slik ut. Men en noe krøkkete og upålitelig løsning. Jeg vil gjerne få bekreftet at den Haydn disken spilles av korrekt i surround før jeg innrømmer noe. 😁

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Det må bety at nyere prosessorer og receivere også støtter DVD-Audio og MLP, ellers får man ingen lyd.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Min konklusjon er at både Sony og Oppo leverer det samme signalet ut til min AVC ved avspilling av DVD-A, 5.1 LPCM i 96/24. Jeg bruker unnsett ingen av spillerne til DVD-A lenger. Sony 'en bruker jeg til UHD plater og Oppo 'en til BD-A med Atmos og quad mikser og litt quad SACD.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    96
    Og det er dette du mener er DVD-Video format?
    Ja. LPCM er en del av DVD-Video standarden mens MLP ikke er det.
    Men nå ser jeg jo at nevnte Sony spiller gir lyd fra MLP via en surround receiver.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.038
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke dvd-audio, min Sony str-dn1080 har ikke mlp-dekoder så det hadde vært interessant å sjekke ut hva som skjer.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.631
    Det ser ut til at det er 5.1...

"At TACET we distinguish between more conventional surround sound and "TACET Real Surround Sound". The latter means that all the musical information is distributed equally across all the channels, with musical information from each channel. The number of channels is five plus one. Each occupied channel offers music and not "just" spatial information (apart from a few deliberately chosen exceptions, for example with pure organ music, with no other instruments, where the space "accompanies" the playing, and is heard through several channels). The impression of space is also present in the recordings where there is music on each channel."

For Haydn blir det slik:
    Skjermbilde 2025-09-18 162524.jpg

For andre ensembler kan det være som dette:
    Skjermbilde 2025-09-18 162729.jpg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.631
    På hytten har jeg den eldre Sony modellen med analoge utganger samt en Yamaha stereoforsterker med HDMI og analoge innganger (R-N2000A) og to høyttalere.
    Kan ta med Haydn disken og sjekke hva som skjer neste gang jeg er der (kanskje til helgen...)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn