For å diskutere hva som er nøytralt må vi først ha en felles referanse. Et produkts nøytralitet mener jeg må bedømmes ut fra at det materielet de skal behande, forsterke eller omforandre til lydbølger. Jo mer likt, jo mer nøytralt. Hvis vi skal gjøre det må vi ta hensyn til opptak av musikk, ikke live musikk.
Jeg som TV fotograf (ja, med lydopptak med masse ulike mikrofoner), redigerer og fagutdannelse innen elektronikk har hatt noen fordeler for å bedømme nøytralitet. Det som da er helt essensielt å forstå er er lyden av instrumenter høres litt anderledes ut helt tett på instrumentene og også retningen/høyden har endel å si. Det HiFi produkter "hører" er nesten utelukkende næropptak. Og ofte er det også snakk om bare få centimetre fra lydkilden. Det som er saken da er at det låter da litt lysere og mer pågående enn fra avstand. Som fotograf vandrer jeg rundt i lokalene for å få ulike vinkler og da endrer også klangen fra musikerne. Dette vil selvsagt variere fra rom til rom, men jo mer rombidrag jo større forskjell kanman si. Hvis du står der dirigenten står foran et orkester og litt høyere der hvor HiFi anlegget "hører"mesteparten av musikken så kan det faktisk låte på grensen og litt over i pågåenhet når det spilles kraftig fra mange musikere. Særlig når det spilles fra flere fiolinister samtidig. Dette høres ganske lyst ut. Om du da går ut i salen hvor publikum sitter og hører hvordan denne lydkarakteren endred vil du ofte høre at det blir mørkere og mer ørevennlig med avstand og mer rombidrag (avhengig av akustikken). Og dette vil igjen forsterkes med mer demping fra folk i salen. Det som er slående da er at blant publikum så treffer lydbildet fra f.eks Respons høyttalere, mens i næropptak treffer mest f.eks Focal Utopia høyttalere. Ut i fra de faktiske forhold at nøytralitet betyr å forandre så lite som mulig så er da type Focal de mest nøytrale.
Dette er mange parametre som betyr noe for musikkavspilling hjemme, men jeg har nå forsøkt å forklare på en lettfattelig måte hvorfor mange HiFi entusiaster har ulike referanser og at det egentlig burde vært unødvendig da vi kan faktisk skille mellom litt fakta og preferanser. Det er til alles fordel av vi brukes samme referanse på nøytralitet/ klangnøytralitet.
Det jeg alså legger i klangnøytralitet er alså selve den gjengitte klangen fra musikerne. At den er likt det mikrofoner "hører". Så varierer nøytralitet i stor grad fra innspilling til innspilling, men jo flere man bruker og jo bedre man kjenner produktene man bruker jo bedre blir man til å bedømme nøytralitet. De mest nøytrale innspilligene jeg vet om er fra Reference Recording.
Når virker jeg sikkert litt skrytete, håper det går bra, men klangnøytralitet er noe jeg oppfatter ganske umiddelbart. Jeg synes faktisk det er en enkel oppgave, ikke dønn presist men overveiende sansynlig. Typiske eksempler på avvik er Hegel H1/200, Harbeth, JM Lab Cobalt, Kudos Cardea C2, Dynaudio Focus 220, Audio Note høyttalere, Lector CD spiller, noen rørforsterkere (ikke alle), enkelte Dali, nesten utelukkende Sonuf Faber, mange britiske høyttalere (foruten BW) og mage flere. Generelt mener jeg at det finnes betydlig flere høyttalere som myker opp, er snillere enn nøytrallt enn det finnes merker som er på kanten eller overdriver. Egentlig er jo det innlysende siden ingen eller få liker for lyst/skarp lyd, mens mange liker det behagelig.
Strengt tatt så inkluderer nøytralitesbegrepet alt som dynamikk, størrelse på lydbildet, plasseringer, høyde, bredde, mengde dypbass. Rombidrag fra lytterommet er også så klart en stor faktor. Mens selv har jeg valgt å koke det ned til klanglige egenskaper.
Forøvrig betyr dynamikk forskjellen mellom lave og høye signaler (teknisk fra støygulvet til maksnivå før klipping), ikke transientgjengivelse, hurtighet, start/stopp egenskaper og mengde bass. Det kan helt sikert være en sammenheng, men mange legget for myke vekt på mengde/hurtighet enn faktsik dynamikk. Etter min mening er det ikke så store dynamikkforskjeller mellom produkter hvis vu utelukker høyt lydtrykk i store rom. Og lav dynamikk i innspillingsmaterialet kan ikke gjenskapes. Illefall minimalt.