Høyttalere BBC, stemmer, stemming og nøytralitet

W

WayAhead

Gjest
Tilbake til originaltemaet: NRK sine mannlige nyhetsopplesere har vært min referanse for å vurdere tonenøytralitet. "Sitter" den er det en god sjans for at de viktigste delene av-hva-en-nå-lytter-til vil låte bra.

Fant ut dette første gang da jeg hadde en US karabin med 6 x JBL som originalbestykning. Radioen hadde en enkel equaliser og når en justerte litt på equaliseren slik at en opplevde stemmen som nøytral og naturlig "satt" alt annet som et skudd. Husker med stor entusiasme Hovigs Hangar på NRK sånn 23 på fredagkvelden eller noe hvor han kjørte på med live blues fra West Coast US of A, sikkert andre steder derfra og men likevel. Rørte aldri. EQen etter det. Et annet høydepunkt jeg husker i farten var start me up med RS. Aner ikke hvilken versjon det var men bandet kunne like gjerne spilt baki vanen....

Well... my 2¢

Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
Det er ved disse utsagnene du kommer med jeg begynner å stusse over om det er adjektivene du irriterer deg over eller om det egentlig er Rognliens opplevelse av høyttaleren du ikke aksepterer.
Artikelen i Rognliens blogg forklarer det ganske godt. Han mener at enkle to-veis systemer slik som Spendor gir mer "korrekt" lyd enn avanserte høyttalere med mange elementer. Han skriver at han vet det er kontroveriselt det han har kommet frem til, og jeg mener det er så kontroversielt at han tar en god del feil. Jeg mener at han har rett i at det mangler "noe" for naturlig gjengivelse på dyre high-end høyttalere og jeg synes hans "løsning" med andre typer høyttalere som virker mer naturlig er helt kurant. Således kan mene at disse "high-end" høyttalere ikke låter helt naturlig, men jeg mener at det i virkeligheten er disse høyttalerne som er klart mest klangnøytrale og årsaken til det er at mikrofonopptak og miksing aldri helt blir "naturlig" av forskjellige årsaker. Dermed mener jeg at det blir feil å kalle Spenor m.m. klangnøytrale. Nøytralitet er langt på vei en objektiv bedømmelse, men vi kan ikke vurdere nøytralitet ved å forutsette at opptaket vi hører på er 100% naturlig for det er det aldri.

Fortsatt god ferie! :cool:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
Det er ved disse utsagnene du kommer med jeg begynner å stusse over om det er adjektivene du irriterer deg over eller om det egentlig er Rognliens opplevelse av høyttaleren du ikke aksepterer.
Artikelen i Rognliens blogg forklarer det ganske godt. Han mener at enkle to-veis systemer slik som Spendor gir mer "korrekt" lyd enn avanserte høyttalere med mange elementer. Han skriver at han vet det er kontroveriselt det han har kommet frem til, og jeg mener det er så kontroversielt at han tar en god del feil. Jeg mener at han har rett i at det mangler "noe" for naturlig gjengivelse på dyre high-end høyttalere og jeg synes hans "løsning" med andre typer høyttalere som virker mer naturlig er helt kurant. Således kan mene at disse "high-end" høyttalere ikke låter helt naturlig, men jeg mener at det i virkeligheten er disse høyttalerne som er klart mest klangnøytrale og årsaken til det er at mikrofonopptak og miksing aldri helt blir "naturlig" av forskjellige årsaker. Dermed mener jeg at det blir feil å kalle Spenor m.m. klangnøytrale. Nøytralitet er langt på vei en objektiv bedømmelse, men vi kan ikke vurdere nøytralitet ved å forutsette at opptaket vi hører på er 100% naturlig for det er det aldri.

Fortsatt god ferie! :cool:
La meg i tillegg poengtere at enkle toveis ikke nødvendigvis er det jeg beskriver som "klangnøytrale" kun i form av at de er toveis; de kan gjerne spre seg over hele spekteret i så henseende, men gjøres det bra, og benyttes det gode elementer og filtre, opplever jeg at disse formidler det innspilte signalet mer optimalt enn andre prinsipper.
En av tingene man kan høre det på er det jeg kaller "taletydelighet", der du kan høre radio, vanlig tale (nyhetsopplesere ble nevn her), og legge merke til hvor "lettlest" det blir. Som sagt aksepterer jeg lett at andre oppfatter dette annerledes, men det er faktisk svært dyktige, kunnskapsrike konstruktører som deler denne oppfatningen fullt og helt.

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
Som sagt aksepterer jeg lett at andre oppfatter dette annerledes, men det er faktisk svært dyktige, kunnskapsrike konstruktører som deler denne oppfatningen fullt og helt.
Tviler ikke et sekund på det og de har jo på en måte rett også. Kjenner godt til nyhtesoppleseres faktiske stemmer og typen mikrofoner de bruker hører jeg på nesten hver dag. Jeg har til nå ikke hatt noen samtaler med lydfolk som er uenig i mine betrakninger og erfaringer. Men som sagt alså jeg mener ikke at alle high-end merker er helt nøytrale og synes det noen ganger blir for lyst og detaljert i jevnfør virkeligheten. Så fint mulig å overdrive, imo.

Selv synes jeg klassisk musikk er beste til å lytte etter klangnøytralitet.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn