Høyttalere BBC, stemmer, stemming og nøytralitet

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
Spill en høyttaler i et bomberom og forsøk fortelle meg at den låter likt som i et ekkofritt kammer.

Det finnes grenser for hva jeg ikke forstår.

Mvh
Håkon Rognlien

Er vel ikke så mange som har HiFi anlegget sitt i et bomberom eller lyddødt rom så det er ikke så interessant, imo. Sonus Faber låter stort sett som Sonus Faber i mange ulike rom så lenge de er helt greie. Blir missforstått igjen. selvsagt vil en fiolin låte forskjellig i ulike rom, men jeg tror filolinisten kjenner igjen klangen i mange ulike rom. Det er poenget, ikke at høyttalere måler ulikt i ulike rom. Det vet da alle.
Poenget burde være klart; rommet påvirker resultatet såpass at det ikke kan overses.

Høyttaleren i seg selv spiller selvsagt likt uansett hvilket rom den spiller i, men i lytteposisjon er man fullstendig avhengig av refleksjoner og etterklangstid i rommet man befinner seg. Så som lytter skal man være forsiktig med å være bombastisk om lyttingen er basert på kun ett anlegg og ett rom.

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
Poenget burde være klart; rommet påvirker resultatet såpass at det ikke kan overses.
Jeg tror ikke du finner noen her som er uenig i noe så elementært.

Det som er mer interessant er om folket er enig eller uenig i at en høyttaler som er markant snill med innspillingsmaterialet ikke er klangnøytral.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er nesten uvirkelig hvor annerledes en høyttaler kan låte i to forskjellige rom. Forskjeller mellom Kabler, dac'er, forsterkere, vinyl og digital streaming er ikke i nærheten av forskjellene to forskjellige rom forårsaker.

Spesielt gjelder dette for høyttalere som har ujevn off-axis respons som vil låte veldig annerledes bare ved å introdusere noen sidevegger. Det vil jo si de aller fleste høyttalere. Nøytrale on-axis i et anekoisk kammer, men sjokkerende pyton i alle realistiske sammenhenger hvor refleksjonene vil ha en annen frekvensgang enn direktelyden.

Uten å kjenne både rommet og høyttalerne er det helt umulig å si om det er rommet eller høyttaleren som har skyld i den harde mellomtonen og den tamme bassen. Likevel skylder vi på forsterkeren og kablene :D

U

utgatt60135

Gjest
Uten å kjenne både rommet og høyttalerne er det helt umulig å si om det er rommet eller høyttaleren som har skyld i den harde mellomtonen og den tamme bassen. Likevel skylder vi på forsterkeren og kablene :D
Håper ikke mange gjør det for det er jo en klassisk begynnerfeil. Skal man få et godt bilde av en komponent må jo de andre faktorene være under kontroll. Man må lytte til rommet og høre hvordan lyden sprer seg og lytte om den er hard eller myk. En klassisk måte som faktisk sier endel er å klappe i hendene. Det er en ganske skarp lyd som er bra å analysere. Ellers er det ofte innlysende pga avstander, møblement og materialet i veggene. En god pekepinn på om akustikken er grei er også vanlig samtale. Er det behagelig å snakke sammen erd et ofte behagelig å spille i også. Det er ikke få ganger jeg har sittet i en demo og tenkt at det er såpass store akustikkproblemer slik at det blir for vanskelig å vurdere anlegget. Man kan fint lære seg å lytte til ulike rom. Kanskje den største forkjellen jeg har hørt var med Dynaudio Focus 220 i to forskjellige rom, men det var samtidig åpenbart at det ene rommet hadde for harde reflekser. Men en slik høyttaler som ikke er helt klangnøytral, imo, passer godt i litt harde rom fremfor endel andre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
enig eller uenig i at en høyttaler som er markant snill med innspillingsmaterialet ikke er klangnøytral.
"markant snill" i kva forståing? Om det meinast klangmessig, er det sjølvforklarande. Men eit horn som spelar klangmessig ganske så tendensiøst kan opplevast som veldig nøytralt i kraft av å vere dynamisk og oppløysingsmessig på topp. Iallfall etter ein halvtimes lytting, der høyrselen og hjernen etter kvart uungåeleg kalibrerast til høgtalaren....akkurat som synspersepsjonen fort tilpassar seg fargestikket av solbriller. Dette kan sjølvsagt kompenserast ved heile tida å kryssjekke mot referansen, men det er ein noko sær lyttesituasjon, tykkjer no eg iallfall.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2

Det som er mer interessant er om folket er enig eller uenig i at en høyttaler som er markant snill med innspillingsmaterialet ikke er klangnøytral.
"Snill med innspillingsmaterialet", vil jeg anta er en beskrivelse av den typiske BBC-tuningen, en del eldre konstruksjoner med mange følgere, gjerne Harbeth, Spendor og Rogers m. fl.(ikke alle modellene fra disse firmaer, men flere av dem). På den annen side opplever jeg ikke på noen måte at Kudos Cardea-serien deler denne stemmingen, eller avviket, om du vil. Her kommer nemlig enda et vanskelig begrep inn i bildet, nemlig "myk". I mitt begrepsunivers innebærer det "naturlig", og motsetning til "hard", eller "unaturlig".
Diskantelementene som sitter i Kudos Cardea er fantastisk bra, og beskylde disse for større avvik, blir nokså spesielt. Og, som sagt, denne høyttalerserien er tunet mot det lyse, spretne, hurtige og rytmiske. Jeg aksepterer helt greit at vi kan ha diametralt motsatt oppfatning av disse høyttalerne, jeg tar ikke det veldig tungt, foreslår av vi bare er enige om å være uenige om akkurat disse høyttalerne, og så kan vi heller enes om en del andre klart "BBC-tunede" høyttalere.

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
"markant snill" i kva forståing? Om det meinast klangmessig, er det sjølvforklarande.
Det står jo klang ovenfor. Selvforklarende? Ja det har jeg også ment i alle år, men slik er det ikke for mange. Jeg hadde forhåpentligvis blitt litt mindre upopulær her om det hadde vært slik ;).

Det jeg har hatt problemer med å forstå er hvorfor noen føler seg så tråkka på tærne om man påstår at ens merker ikke er nøytrale. Hvorfor er det noe galt i å avvike nøytralt? Ofte kan det være en fordel, imo. Det virker for meg nå ganske tydelig at det er janteloven som sniker seg ofte inn dessverre. "Du skal ikke tro at du vet bedre enn meg" Men vi har jo alle ulike erfaringsgrunnlag og uten min jobberfaring så hadde jeg ikke kunnet vært like påståelig. Derimot er jeg veldig usikker når jeg ikke har erfaringsgrunnlag som f.eks med horn. Uff, jeg er så lei av å skrive "jeg". Liker ikke helt det der, men når man blir kritisert så ofte så blir det bare litt slik. Måtte bare si det. Liker ikke for mye oppmersomhet mot meg selv, men dette temaet er noe jeg har veldig lyst til å røske litt opp i. Og jeg tror det dreier seg om at endel ikke tar innover seg at det finnes mange svakheter i opptaket og det ikke alltid låter naturlig. Akkurat som man ikke bør gi skylda for en svakhet i en forsterker på en høyttaler bør man ikke legge skylda på en svakhet i opptaket på høyttalerne.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
"markant snill" i kva forståing? Om det meinast klangmessig, er det sjølvforklarande.
Det står jo klang ovenfor. Selvforklarende? Ja det har jeg også ment i alle år, men slik er det ikke for mange. Jeg hadde forhåpentligvis blitt litt mindre upopulær her om det hadde vært slik ;).

Det jeg har hatt problemer med å forstå er hvorfor noen føler seg så tråkka på tærne om man påstår at ens merker ikke er nøytrale. Hvorfor er det noe galt i å avvike nøytralt? Ofte kan det være en fordel, imo. Det virker for meg nå ganske tydelig at det er janteloven som sniker seg ofte inn dessverre. "Du skal ikke tro at du vet bedre enn meg" Men vi har jo alle ulike erfaringsgrunnlag og uten min jobberfaring så hadde jeg ikke kunnet vært like påståelig. Derimot er jeg veldig usikker når jeg ikke har erfaringsgrunnlag som f.eks med horn. Uff, jeg er så lei av å skrive "jeg". Liker ikke helt det der, men når man blir kritisert så ofte så blir det bare litt slik. Måtte bare si det. Liker ikke for mye oppmersomhet mot meg selv, men dette temaet er noe jeg har veldig lyst til å røske litt opp i. Og jeg tror det dreier seg om at endel ikke tar innover seg at det finnes mange svakheter i opptaket og det ikke alltid låter naturlig. Akkurat som man ikke bør gi skylda for en svakhet i en forsterker på en høyttaler bør man ikke legge skylda på en svakhet i opptaket på høyttalerne.
Enig i det meste her.
Men jeg deler ikke din definisjon av begrepet "nøytral", som nevnt, og da kan det bli litt ekstra klussete i diskusjonene.

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
. Her kommer nemlig enda et vanskelig begrep inn i bildet, nemlig "myk". I mitt begrepsunivers innebærer det "naturlig", og motsetning til "hard", eller "unaturlig".
Exactly! Det tror jeg er kjernen på vår uenighet. Naturlig betyr ikke alltid at høyttalerne er nøytrale i min bok. Les svaret til Arve. Cardea C2 går rett inn der.

Diskantelementene som sitter i Kudos Cardea er fantastisk bra, og beskylde disse for større avvik, blir nokså spesielt. Og, som sagt, denne høyttalerserien er tunet mot det lyse, spretne, hurtige og rytmiske. Jeg aksepterer helt greit at vi kan ha diametralt motsatt oppfatning av disse høyttalerne, jeg tar ikke det veldig tungt, foreslår av vi bare er enige om å være uenige om akkurat disse høyttalerne, og så kan vi heller enes om en del andre klart "BBC-tunede" høyttalere.
Grunnen til at jeg valgte å beholde Focalene var fordi den "naturlige" klangen i Kudos gikk utover det spretne og rytmiske. Focalene fikk det til å låte langt mer engasjerende, rytmisk og sprettent. Så fikk det heller være en en såpass klangnøytral høyttaler som Focal får frem svakheter i innspillinger langt bedre. Og slik oppfatter jeg at det ofte er med de som låter "naturlig". Dette tror jeg er tunet helt bevisst for å rette opp svakheter med opptak og "ulempen" med næropptak.

Og dette står som sagt i kontrast med det dyreste og beste innen high-end. De låter ikke slik "naturlig" som regel. Hvorfor? Fordi de er mere ærlig med innspillingene. Jeg spurte engang den som gikk lengst i kompromissløs high-end, nemlig Roysen (RIP). Han var krysstallklar på at det er slik. Du får ikke i både pose og sekk.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Ain't Nothing Like The Real Thing - tekst som sier alt. Gammel Motown klasikker fra Marvin Gay. Deilig soul fra gulltidene. Produsert som en milion dollar.
Antydning til overstyring på diskanten i starten, passe med bass og ellers alt som en soul låt skal ha av bells and whistles.
Selv om dette ble produsert for et publikum som langt fra hadde tilgang til så bra utstyr vi har nå, er det artig å høre hvordan det egentlig låt.
Degradering for å emulere gamle dagers lyd, ser jeg ikke noe mening da det er ganske stort spenn i kvalitet på det som ble levert. Heller ikke bruk av tonekontroller for å matche dagens lydbilde.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
. Her kommer nemlig enda et vanskelig begrep inn i bildet, nemlig "myk". I mitt begrepsunivers innebærer det "naturlig", og motsetning til "hard", eller "unaturlig".
Exactly! Det tror jeg er kjernen på vår uenighet. Naturlig betyr ikke alltid at høyttalerne er nøytrale i min bok. Les svaret til Arve. Cardea C2 går rett inn der.

Grunnen til at jeg valgte å beholde Focalene var fordi den "naturlige" klangen i Kudos gikk utover det spretne og rytmiske. Focalene fikk det til å låte langt mer engasjerende, rytmisk og sprettent. Så fikk det heller være en en såpass klangnøytral høyttaler som Focal får frem svakheter i innspillinger langt bedre. Og slik oppfatter jeg at det ofte er med de som låter "naturlig". Dette tror jeg er tunet helt bevisst for å rette opp svakheter med opptak og "ulempen" med næropptak.

Og dette står som sagt i kontrast med det dyreste og beste innen high-end. De låter ikke slik "naturlig" som regel. Hvorfor? Fordi de er mere ærlig med innspillingene. Jeg spurte engang den som gikk lengst i kompromissløs high-end, nemlig Roysen (RIP). Han var krysstallklar på at det er slik. Du får ikke i både pose og sekk.
Det oppleves for meg som om vår uenighet er todelt; et aspekt har å gjøre med rent språklige og begrepsmessige innhold, noe annet er hva som rent faktisk oppleves å være nærmest den innspilte virkelighet. Jeg aner vel at våre opplevelser har en viss overlapp, men at vi har en del divergerende oppfatninger av en del andre aspekter. Det er antakelig ikke rart; menneskets opplevelsesunivers er ikke akkurat eksakt. Noen ganger sier folk til meg at de deler mine beskrivelser og opplevelser 100%, andre ganger spør de i vantro hvordan i alle dager jeg kunne beskrive det på den måten, helt motsatt av hva de opplever selv. Vi må leve med den menneskelige faktor, og akkurat der kommer det inn i bildet at man må lære seg å "kjenne og forstå" skribentene i det bladet man leser, for det som skrives kan ikke anses som vitenskap. Ikke på noen måte.

Som sagt lever jeg veldig greit med at vi opplever Kudos veldig forskjellig, sånn er menneskets natur.

Mvh
Håkon Rognlien

U

utgatt60135

Gjest
Men mitt store spørsmål Håkon er som følger: Hvorfor har ofte ikke det dyreste og det beste innen HiFi denne "naturlige" klangen?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er nesten uvirkelig hvor annerledes en høyttaler kan låte i to forskjellige rom.
Det var helt utrolig hvor stor forskjell det var på mine hos selger og hos meg. Jeg måtte rett og slett gjette på hvordan det kom til å låte hos meg basert på beskrivelser for andre og tidligere eiere av merket. Og det inntrykket de hadde gitt meg stemte. Men også en av de opplevde en litt frampå diskant som jeg ikke opplever. I mitt rom opplever jeg dem som svært nøytrale, men slik var de ikke i det hele tatt hos selger.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg klarer ikke å spisse budskapet mitt mer enn dette:

Jo ærligere et anlegg er med innspillingen, jo mer nøytralt er det. Innspillinger er derimot ikke alltid ærlig med hvordan vi oppfatter det som naturlig.

Hvis vi kan være enige i dette er vi kommet i mål. Da hadde jeg blitt så glad! ;)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.509
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2

Jo ærligere et anlegg er med innspillingen, jo mer nøytralt er det. Innspillinger er derimot ikke alltid ærlig med hvordan vi oppfatter det som naturlig.

Hvis vi kan være enige i dette er vi kommet i mål. Da hadde jeg blitt så glad! ;)
Høres ut som en ærlig sak..👍

U

utgatt60135

Gjest
Som sagt lever jeg veldig greit med at vi opplever Kudos veldig forskjellig, sånn er menneskets natur.
Har du A/B testet? Da er det mye lettere å komme til en "korrekt" analyse, imo. Hadde du gjort det tror jeg faktisk at vi hadde blitt enige. At Kudos låt mer "mykt/naturlig", men at Focal låt mye mer nøytralt. Jeg har ikke noen utfordringer med førsterefleksjoner og hardt rom.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

Høres ut som en ærlig sak..������
Ikke noe å utsette på den. Selv har jeg jo valgt svært lineære høyttalere, så jeg er ikke uenig i at nøytralitet er en viktig disiplin, men det er litt avvik innenfor nøytral lyd der vi ikke med sikkerhet kan si hvilken tolkning som er riktig. Akkurat som Andsnes' Steinway ville låte annerledes i et annet rom, så vil høyttalere låte annerledes i et annet rom. Det er altså et lite slingringsmonn i definisjonen på hva som er strengt nøytralt og ikke. Noen høyttalere er mer nøytrale enn andre, det vet vi også.

De høyttalerne som diskuteres i tråden har jeg ingen mening om fordi jeg ikke har hørt dem, men min erfaring er at høyttalere kan få ekstremt forskjellig karakter koblet til forskjellig elektronikk i forskjellige rom. Det kan rett og slett være som natt og dag, og så har du alle gråtonene imellom.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Dette tror jeg alle er enige i, har hvertfall aldri fått inntrykk av at noen mener noe annet.

Har du A/B testet? Da er det mye lettere å komme til en "korrekt" analyse, imo. Hadde du gjort det tror jeg faktisk at vi hadde blitt enige. At Kudos låt mer "mykt/naturlig", men at Focal låt mye mer nøytralt. Jeg har ikke noen utfordringer med førsterefleksjoner og hardt rom.
Som sagt tidligere, høyttalernes off-axis respons og faselinearitet er i stor grad med på å avgjøre hvordan en høyttaler låter i et gitt rom og selv en a/b test vil kun være gyldig for de gitte høyttalerne i det gitte rommet.

I et annet rom kan man oppleve radikalt annerledes opplevd lyd også mellom to høyttalere. Derfor er det ikke nødvendigvis slik at du og Rognlien ville vært mer enig selv om han hadde a/b testet dem.

En høyttaler kan helt fint være mer nøytral i forhold til opptaket og likevel oppleves som mindre nøytral og mindre naturlig i lytteposisjon av grunner nevnt over.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.267
Høyttaleren i seg selv spiller selvsagt likt uansett hvilket rom den spiller i, men i lytteposisjon er man fullstendig avhengig av refleksjoner og etterklangstid i rommet man befinner seg. Så som lytter skal man være forsiktig med å være bombastisk om lyttingen er basert på kun ett anlegg og ett rom.

Mvh
Håkon Rognlien
(!!)
det er høyttaleren akustiske respons som er først og fremst viktig. er den dårlig, ala spendor/harbert og desse andre heselige BBC monitorene så blir det mye større forskjell fra rom til rom. (folk bor ikke i ett umøblert bomberom eller bøttekott)
forsåvitt noen av det mest fargede kassene på markedet. dårlig off-axis og full av baffelproblemer. kan ikke fatte at folk tror de har noe med high-end å gjøre.

U

utgatt60135

Gjest
Hva da med HiFi anmelderere? Hvis dere mener det er så vanskelig å vurdere siden rommet er så avgjørende, hvordan klarer de å beskrive dem? Begge de to var jo beskrevet som nøytrale uten slindringsrom. Litt slindringsrom synes jeg man skal ha, men en gitt karakteristikk av en komponent er det mulig å komme frem til uansett normal akustikk mener jeg. Å vurdere i dårlige rom står vi over. Rognlien har jo skrevet at den er "myk" men at han oppfatter dette som "naturlig" og at Focal er nøytral. Da tror jeg vi har kommet til bunns i uenigheten så spørs det om han kan være enig i at "naturlig" ikke nødvendigvis er det samme som nøytalitet. Akkurat det jeg fremhevet i tykk skrift. Det er essensen.

Et annet eksempel under en kjøpsvurdering jeg komme på er en A/B test mellom Dynaudio Focus 220 (som jeg har hørt i flere ulike rom) og Dynaudio Contour 3.4. Både selger og jeg var enige at den langt billligere Focus låt best. Men var den best? Og var Contour hard i lyden? Nei, det var ikke så veldig vanskelig å høre at rommet var for hardt og at Contour etter all sansyligvis var den mest nøytrale. Så man trenger ikke å bli lurt av rom med en viss erfaring.

Sist redigert av en moderator:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er nok mer enig med deg enn du tror. Men jeg vil stresse litt at det er noen små avvik som er hørbare, men likevel innenfor det nøytrale. Siden vi ikke er 100% sikker på hvordan det låt under opptak så kan vi heller ikke bastant slå fast at det ene er mer nøytralt enn det andre sålenge det dreier seg om detaljer som skiller de to høyttaleralternativene.

Det er også mulig å oppnå realisme gjennom å vektlegge litt andre parametre enn den strenge nøytraliteten. Jeg har hørt høyttalere jeg ikke har oppfattet som strengt nøytrale, men som likevel har hatt andre kvaliteter som har gjort at opplevd realisme er like høy. Selv om jeg personlig har valgt en så lineær tilnærming som mulig og nok kommer til å fortsette i den retningen, så ofrer jeg gjerne litt av de kvalitetene for å oppnå virkelig storslåtte kvaliteter på andre områder.

Høyttalerne er den viktige komponent å få mest mulig lineær. Elektronikken er uansett relativt nøytral, om enn med varierende gjennomsiktighet, detaljering og dynamikk. Noen oppleves selvsagt litt kjøligere, andre heller mot den varme siden. Men både kaldt og varmt er innenfor en akseptabel nøytralitet. På det området lar jeg det være mer rom for små avvik i mitt eget system for å oppnå andre kvaliteter i tillegg til den nøytrale sounden, og da mener jeg ikke at de kvalitetene går på bekostning av det nøytrale. Jeg omtaler ofte det jeg kaller vakker ferniss, eller shimmer som endel andre beskriver det som. Slikt oppnås med dyre high end-transistorforsterkere og rørforsterkere av rimelig god kvalitet. Det går ikke utover de lineære egenskapene, men framstår som en tegning av kropp som oppleves mer tilstede enn i rimeligere SS-forsterkere jeg har testet eller hatt i mitt eie. Det er også en del av det som utgjør et realistisk lydbilde i mine ører. Men det litt OT i denne tråden, som handler om høyttalerne og ikke elektronikkens bidrag til totalbildet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
Men mitt store spørsmål Håkon er som følger: Hvorfor har ofte ikke det dyreste og det beste innen HiFi denne "naturlige" klangen?
Min oppfatning av det er som følger:

https://rognlien.wordpress.com/2015/10/23/hvordan-er-egentlig-en-god-hoyttaler/

Dette antar jeg, basert på hva jeg tolker av dine innlegg her, at du ikke er enig i. Og det er faktisk helt ok. Men det er min klare overbevisning, basert på den erfaringen jeg har tilegnet meg i mine år der dette har hatt betydning. Jeg aksepterer at andre har skaffet seg andre erfaringer, og trukket andre konklusjoner. Men jeg aksepterer ikke dermed at de konklusjoner andre måtte ha trukket, nødvendigvis er mer korrekte. På den annen side skal jeg passe meg for å påstå det motsatte, også. Vi har persepsjon av virkelighet og innspillinger, og det kan være gode årsaker til at ikke alle opplever alt på samme vis.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri A/B-testet Kudos med Focal, nei. Jeg har derimot hatt både C2 og C20, og testet dem mot et stort antall andre høyttalere, i flere rom, og med et stort antall forsterkere.
Har sagt det før, gjentar gjerne, mitt forhold til JM Lab høyttalerne du har er diffust; jeg husker at jeg synes de var bra, men jeg kan ikke si så mye mer enn det jeg hittil har sagt om dem, etter å ha ransaket hukommelsen.

Mvh
Håkon Rognlien

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri A/B-testet Kudos med Focal, nei. Jeg har derimot hatt både C2 og C20, og testet dem mot et stort antall andre høyttalere, i flere rom, og med et stort antall forsterkere.
Har sagt det før, gjentar gjerne, mitt forhold til JM Lab høyttalerne du har er diffust; jeg husker at jeg synes de var bra, men jeg kan ikke si så mye mer enn det jeg hittil har sagt om dem, etter å ha ransaket hukommelsen.

Mvh
Håkon Rognlien
Jeg vil tro det begynner å bli litt vanskelig å skille mellom alle inntrykkene over mange år, du har tross alt hørt langt flere høyttalere enn det jeg har. Vi er godt voksne menn, og det får da være grenser for hukommelse for de dødelige blant oss. I tillegg kommer elektronikken oppi alt dette, så da må det husker forskjellige matcher i tillegg. Hårda bud, Håkon. :)

U

utgatt60135

Gjest

Oi oi oi. Det var det mye å ta tak i ;). Veldig spennende å lese, men jeg er svært uenig da. En av de aller viktigste parametrene for HiFi i stua er musikkopptaket og miksingen, kanskje etter høyttalere (så lenge rommet er greit). Det slår meg at du ikke skriver et eneste ord om det. Jeg forstår veldig godt din innledning, men svaret ditt på konstruksjoner tror jeg ikke helt på. Du skriver: - "llikevel sitter jeg som oftest igjen med en følelse av at “noe” mangler". Ja, jeg skjønner hva du snakker om. Men jeg tror slettes ikke at mangelen ligger hos high-end utviklere med avanserte systemer., men i svakheter i innspillingsteknikk. Som du alså ikke skriver et ord om. Ca 1/2 av hobbyen vår. De enkle to-veis høyttalerne du skriver er for meg typiske høyttalere som får svakheter i innspilling til å låte penere enn de er. De har mer "kropp på tonen", er mykere i klangen og fyldigere. Dette gjør at stemmer virker mer naturlig fyldig, at det høres mer som å lytte til musikere på avstand og det myker opp eventuelle hardheter i innspillingen. Nøytrale? Nope.

Min beste lytteopplevelse ever er de som er avbildet under med Mark Levinson elektronikk i veldig kontrollert rom og musikk. Det var stengt forbudt å spille annen musikk enn de hadde valgt. Grunnen er åpenbar. Feil og mangler i opptak av musikk overgår feil og mangler i HiFi produkter av høy kvalitet.

Revel Ultima Salon. I mine ører dønn nøytralt og det er ikke enkle rimelige to-veis konstruksjoner.

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
962
Torget vurderinger
4

"Snill med innspillingsmaterialet", vil jeg anta er en beskrivelse av den typiske BBC-tuningen, en del eldre konstruksjoner med mange følgere, gjerne Harbeth, Spendor og Rogers m. fl.(ikke alle modellene fra disse firmaer, men flere av dem). På den annen side opplever jeg ikke på noen måte at Kudos Cardea-serien deler denne stemmingen, eller avviket, om du vil. Her kommer nemlig enda et vanskelig begrep inn i bildet, nemlig "myk". I mitt begrepsunivers innebærer det "naturlig", og motsetning til "hard", eller "unaturlig".

Mvh
Håkon Rognlien
Denne tråden burde ha startet med en forklaring på hva "BBC-tuning" og "BBC-dip'n" egentlig er (var) for noe...... mange tror tydeligvis at mange av dagens Spendor og Harbeth høyttalere m.fl i stor grad legger denne "Gundry dippen" inn i sine høyttalere fortsatt?

Harbeth avviser iallefall bestemt at de tuner sine høyttalere slik, noe som det redegjøres for på faq siden deres:

There is much myth, folklore and misunderstanding about the 'Gundry presence dip'.

The 'BBC dip' was a shallow shelf-down in the acoustic output of some BBC-designed speaker system of the 1960s-1980s in the 1kHz to 4kHz region. The LS3/5a does not have this effect, neither in the 15 ohm nor 11 ohm, both of which are in fact slightly lifted in that region.

According to Harbeth's founder, Dudley Harwood, who ran the BBC's design department during the time that this psychoacoustic effect was being explored, it was introduced initially to mask coloration in the vacuum formed cones available at the time. Whilst reducing speaker output in this audio band achieved this, it subjectively pushed the listener away from the speakers as the stereo-listener's sound stage subjectively receded behind the speakers, which is unobjectional for acoustic music, but takes the life out of non-classical music. An alternative strategy employed or in combination with the Gundry dip is the application of heavy glue (dope), usually by hand brushing, to the surface of the cone to ameriorate latent coloration. The Harbeth RADIAL™ cone has no coloration issues so does not need to use the BBC dip, nor cone doping, to disguise latent mechanical problems.

You can explore the sonic effect of depressing the presence band for yourselves by routing your audio signal through a graphic equaliser and applying a shelf-down in the 1kHz to 4kHz region

U

utgatt60135

Gjest
Konstruksjoner som elektrostater sliter ikke med kritiske delefiltre melllom diskant og mellomtone. Låter de à la Spendor? Nei. De er relativt nøytrale imo, men dynamikken er en utfordring da. Magnepan synes jeg også er nær det nøytrale. Men så synes jeg også at noen merker kan virke til å tippe litt i "feil vei" med den virkningen at de overdriver mikrodynamikk og oppløsning. Diskant skal egentlig ikke ta så mye oppmerksomhet, men på en måte bare være der.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2

Oi oi oi. Det var det mye å ta tak i ;). Veldig spennende å lese, men jeg er svært uenig da. En av de aller viktigste parametrene for HiFi i stua er musikkopptaket og miksingen, kanskje etter høyttalere (så lenge rommet er greit). Det slår meg at du ikke skriver et eneste ord om det. Jeg forstår veldig godt din innledning, men svaret ditt på konstruksjoner tror jeg ikke helt på. Du skriver: - "llikevel sitter jeg som oftest igjen med en følelse av at “noe” mangler". Ja, jeg skjønner hva du snakker om. Men jeg tror slettes ikke at mangelen ligger hos high-end utviklere med avanserte systemer., men i svakheter i innspillingsteknikk. Som du alså ikke skriver et ord om. Ca 1/2 av hobbyen vår. De enkle to-veis høyttalerne du skriver er for meg typiske høyttalere som får svakheter i innspilling til å låte penere enn de er. De har mer "kropp på tonen", er mykere i klangen og fyldigere. Dette gjør at stemmer virker mer naturlig fyldig, at det høres mer som å lytte til musikere på avstand og det myker opp eventuelle hardheter i innspillingen. Nøytrale? Nope.

Min beste lytteopplevelse ever er de som er avbildet under med Mark Levinson elektronikk i veldig kontrollert rom og musikk. Det var stengt forbudt å spille annen musikk enn de hadde valgt. Grunnen er åpenbar. Feil og mangler i opptak av musikk overgår feil og mangler i HiFi produkter av høy kvalitet.

Revel Ultima Salon. I mine ører dønn nøytralt og det er ikke enkle rimelige to-veis konstruksjoner.
Jeg kan virkelig gjerne lage en egen artikkel om innspillingene, har mange meninger rundt det også. Men i aktuell artikkel var det kun gjenskapelsen av innspillingen jeg skrev om. Det er to forskjellige ting. Utgangspunkt - Gjenskapelse.

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.362
Torget vurderinger
2
Konstruksjoner som elektrostater sliter ikke med kritiske delefiltre melllom diskant og mellomtone. Låter de à la Spendor? Nei. De er relativt nøytrale imo, men dynamikken er en utfordring da. Magnepan synes jeg også er nær det nøytrale. Men så synes jeg også at noen merker kan virke til å tippe litt i "feil vei" med den virkningen at de overdriver mikrodynamikk og oppløsning. Diskant skal egentlig ikke ta så mye oppmerksomhet, men på en måte bare være der.
Elektrostater er fantastiske på sitt vis. Men gjengir de virkelig de mikrofonene "hører"?
Jeg er rimelig sikker på at du har hørt en blåserrekke i levende live. Har du hørt noen høyttalere kunnet gjengi den utblåsningen "nøytralt"?

I øyeblikket nyter jeg Nazareth og deres "Hair of the dog"-album på ufornuftig volum. Ingen av oss, verken Lyngen eller Håkon, var i studio, og hørte det samme som mikrofonene fikk tilsendt. Men som rockevokalist vil jeg vel si at jeg har en viss idé om hva som ble formidlet. Stativhøyttalere, uansett hvor "nøytrale" de måtte være, kan ikke gjengi en slik virkelighet. Dermed opplever jeg at begrepet "nøytral" i seg selv har store begrensninger, dersom ideen er å beskrive hvor nær virkeligheten vi er.

Mvh
Håkon Rognlien

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Antall liker
266
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Begrepet "transparent" har vært innom diskusjonen her før.. ikke for å kaste meg inn i diskusjonen med bensin på bålet. Men, Lyngen, erkjenner du begrepet? Og hva legger du isåfall i det, kontra "nøytralitet"?

U

utgatt60135

Gjest
Og hva legger du isåfall i det, kontra "nøytralitet"?
Det er to parametre som er viktigst for meg: Transparens og engasjement!

Tja, det er litt vanskeligere spørsmål. Tror egentlig at jeg vurderer de seperat, men jeg synes å oppleve at "snillisme" ofte går utover transparens men tror ikke det alltid er slik. Vet ikke helt.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Men det store spørsmålet her er vel om du er villig til å akseptere ord som nøytral, transparent, myk, kald og hard hvis forfatter redegjør hva som menes og du forstår budskapet, selv om du ikke er enig i ordvalgene?

For det er vel ikke slik at du henger seg opp i ordene fordi du er uenig i konklusjonene?

U

utgatt60135

Gjest
Men det store spørsmålet her er vel om du er villig til å akseptere ord som nøytral, transparent, myk, kald og hard hvis forfatter redegjør hva som menes og du forstår budskapet, selv om du ikke er enig i ordvalgene?

For det er vel ikke slik at du henger seg opp i ordene fordi du er uenig i konklusjonene?
Eh, nå har jeg drukket et par glass vin og det har kanskje du også? Skjønner ikke spørsmålet. Sorry..

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.126
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Nøytralt er et nøytralt ord. Det er et helt konkret ord. Skal vi vurdere en kopimaskin så må vi referere til hvor nøyaktig den reprodserer ett bilde. Ikke lysere, ikke mørkere, ikke varmere, ikke kaldere. Hvis det opprinnelige bildet fraviker det faktiske opptaket så er en den mest nøytrale kopimaskinenen fremdels nøytral selv om fotoapparatet da ikke har tatt et helt korrekt bilde. Slik må det være for HiFi produkter også.
48 innlegg tok det før et enkelt faktum lot seg fastslå. Hærlig, Lyngen! Gratulerer;). Endelig var begrepet nøytralitet definert.

Skal vi nå begynne å diskutere gode eller dårlige ht, eller anlegg for den del?

Begynner: B&W 804D3 er nærmest pergfekt i gjengivelse. Der mixerne i studio setter sammmen en innspilling slik de selv hører musikerne. Altså veldig nøytral. Bra eller ikke. Ja det er jo en annen diskusjon.

Som jeg ser det: foretrekker at de som satt nærmest artistene får lov til å formidle, uten at konstruktører av forsterker'n eller høyttalern skal få lov å justere. Ønsker jeg justering, gjør jeg det selv gjennom f eks en DSP. IMHO.
Det har i alle år vært de som misbruker nøytralitesbegrepet, så det er ingen lett oppgave å snu det. Så du trenger ikke å ta den tonen selv om det er like logisk for deg.

Jeg har vært litt ute av HiFi verdenen de siste årene og byttet lite. Det kommer hele tiden nye modeller, men de tidligere B&W´s 800 serie holder jeg som meget nøytrale.
"Den tonen", Lyngen?

Vet ikke hva du "hørte" i det jeg skrev, Lyngen. Men det jeg skrev var en verdsetting av innlegget ditt, faktisk. Etter å ha sett gjennom hele tråden, var den første definisjonen av nøytral-begrepet framlagt av deg. Så vidt jeg kunne se. Men mulig jeg tok feil.

Sorry for å blande meg i diskusjonen, bare fortsett dere:rolleyes:

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.509
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
En kan jo ikke diskutere noe som helst på hfs uten harde og bastante ord til hverandre lenger.
Jeg melder meg ut av denne tråden.
Lykke til videre.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Eh, nå har jeg drukket et par glass vin og det har kanskje du også? Skjønner ikke spørsmålet. Sorry..
På ferie på Kreta, what do you expect? ;)

Det jeg ønsker å finne ut av er om du nå etter å ha diskutert bruk av adjektiver er villig til å akseptere ord som beskriver en opplevelse så lenge du forstår budskapet og hva forfatter mener med ordene? Selv om du altså ikke er enig i hvilke adjektiver som burde vært brukt.

Elektrostater er definitivt ikke nøytrale i det hele tatt. Hverken målt on-axis i et anekoisk kammer og spesielt ikke i et vanlig rom.
Spiller ingen rolle forøvrig hvilken definisjon du legger til grunn for ordet nøytralt heller i dette tilfellet.

Det er ved disse utsagnene du kommer med jeg begynner å stusse over om det er adjektivene du irriterer deg over eller om det egentlig er Rognliens opplevelse av høyttaleren du ikke aksepterer.

Det er eneste måte jeg klarer å forstå denne dobbeltstandarden du tillater for bruk av ordet "nøytral".
Dette er forøvrig ikke ment stygt eller som et angrep, det er bare den rasjonelle tankegangen i meg som tvinger meg til å spørre.

Skål :D

W

WayAhead

Gjest
En kan jo ikke diskutere noe som helst på hfs uten harde og bastante ord til hverandre lenger.
Jeg melder meg ut av denne tråden.
Lykke til videre.

Den problemstillingen er vel ikke akkurat av ny dato Hoj....?....

W

WayAhead

Gjest
Tilbake til originaltemaet: NRK sine mannlige nyhetsopplesere har vært og min referanse for å vurdere nøytralitet. "Sitter" den er det en god sjans for at de viktigste delene av-hva-en-nå-lytter-til vil låte bra.

Fant ut dette første gang da jeg hadde en US karabin med 6 x JBL som originalbestykning. Radioen hadde en enkel equaliser og når en justerte litt på equaliseren slik at en opplevde stemmen som nøytral og naturlig "satt" alt annet som et skudd. Husker med stor entusiasme Hovigs Hangar på NRK sånn 23 på fredagkvelden eller noe hvor han kjørte på med live blues fra West Coast US of A, sikkert andre steder derfra og men likevel. Rørte aldri. EQen etter det. Et annet høydepunkt jeg husker i farten var start me up med RS. Aner ikke hvilken versjon det var men bandet kunne like gjerne spilt baki vanen....

Well... my 2¢

Topp Bunn