BAT - Balanced Audio Technology

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Da må jeg bare takke dere for innspill og PM mht. mine problemer; Konklusjonen er at BAT og CAT ikke går sammen MED DEN HØYTALERLØSNINGEN som vi har i vår vennekrets. Etter mye om og men, så kommer jeg til å selge min BAT VK75SE. Alternativet er å tjune eller skifte høytalere, skifte til balanserte kabler, og kjøpe et RIAA trinn. Setter du det opp mot kun et annet effekttrinn, så er valget i og for seg greit. Saken ble kjøpt for 97600 i 2007. Nye rør (se forrige innlegg) ble satt inn nylig og kostet 10375. Totalkostnad har vært 108k.... I EU så går den (uten rørbytte og cage) for 6000 euro..., men om det er noen av dere som vil ha den til en akseptabel pris, så er det bare å sende meg en PM. Du kan gjerne høre på den hjemme hos deg før du bestemmer deg! Man kan jo ikke kjøpe en porsche uten å ha kjørt den ;D
    Tror ikke at jeg gidder å legge den ut til salgs her på HFS... De fleste vet vel ikke en gang hva dette beistet står for!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    monitor skrev:
    Da må jeg bare takk dere for innspill og PM mht. mine problemer; Konklusjonen er at BAT og CAT ikke går sammen MED DEN HØYTALERLØSNINGEN som vi har i vår vennekrets. Etter mye om og men, så kommer jeg til å selge min BAT VK75SE. Alternativet er å tjune eller skifte høytalere, skifte til balanserte kabler, og kjøpe et RIAA trinn. Setter du det opp mot kun et annet effekttrinn, så er valget i og for seg greit. Saken ble kjøpt for 97600 i 2007. Nye rør (se forrige innlegg) ble satt inn nylig og kostet 10375. Totalkostnad har vært 108k.... I EU så går den (uten rørbytte og cage) for 6000 euro..., men om det er noen av dere som vil ha den til en akseptabel pris, så er det bare å sende meg en PM. Du kan gjerne høre på den hjemme hos deg før du bestemmer deg! Man kan jo ikke kjøpe en porsche uten å ha kjørt den ;D
    Tror ikke at jeg gidder å legge den ut til salgs her på HFS... De fleste vet vel ikke en gang hva dette beistet står for!
    Er det en plass i Norge noe vet hva en VK75SE er så er det her på sentralen ;D
    Har vert solgt et stort antall av arten her tidligere!
    En annen ting er at bruktmarkedet i Norge er tregt for tiden..........
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    JK skrev:
    monitor skrev:
    Da må jeg bare takk dere for innspill og PM mht. mine problemer; Konklusjonen er at BAT og CAT ikke går sammen MED DEN HØYTALERLØSNINGEN som vi har i vår vennekrets. Etter mye om og men, så kommer jeg til å selge min BAT VK75SE. Alternativet er å tjune eller skifte høytalere, skifte til balanserte kabler, og kjøpe et RIAA trinn. Setter du det opp mot kun et annet effekttrinn, så er valget i og for seg greit. Saken ble kjøpt for 97600 i 2007. Nye rør (se forrige innlegg) ble satt inn nylig og kostet 10375. Totalkostnad har vært 108k.... I EU så går den (uten rørbytte og cage) for 6000 euro..., men om det er noen av dere som vil ha den til en akseptabel pris, så er det bare å sende meg en PM. Du kan gjerne høre på den hjemme hos deg før du bestemmer deg! Man kan jo ikke kjøpe en porsche uten å ha kjørt den ;D
    Tror ikke at jeg gidder å legge den ut til salgs her på HFS... De fleste vet vel ikke en gang hva dette beistet står for!
    Er det en plass i Norge noe vet hva en VK75SE er så er det her på sentralen ;D
    Har vert solgt et stort antall av arten her tidligere!
    En annen ting er at bruktmarkedet i Norge er tregt for tiden..........
    Det er det vel muligens jeg som ikke engang vet at det er mange som sverger til BAT ???
    Men det var da oppløftende....da er det bare å følge med på bruktbørsen ;D
     

    henje

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    0
    sverger til preampene til bat begynte med en vk20 har nå en vk52se og jeg har hatt mange igjennom tidene men det er den beste preampen jeg har hatt i hus

    mvh
    henje
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    henje skrev:
    sverger til preampene til bat begynte med en vk20 har nå en vk52se og jeg har hatt mange igjennom tidene men det er den beste preampen jeg har hatt i hus

    mvh
    henje
    Ja BAT har fantastiske preamper! Har hatt VK30SE,VK31SE og VK51SE. Det er vel bare tilfeldigheter som gjør at jeg sitter med en ARC LS26 nå.
    Men det er da ikke helt BAT fritt i heimen, det står en VK75 i racket ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    henje skrev:
    sverger til preampene til bat begynte med en vk20 har nå en vk52se og jeg har hatt mange igjennom tidene men det er den beste preampen jeg har hatt i hus

    mvh
    henje
    JK skrev:
    henje skrev:
    sverger til preampene til bat begynte med en vk20 har nå en vk52se og jeg har hatt mange igjennom tidene men det er den beste preampen jeg har hatt i hus

    mvh
    henje
    Ja BAT har fantastiske preamper! Har hatt VK30SE,VK31SE og VK51SE. Det er vel bare tilfeldigheter som gjør at jeg sitter med en ARC LS26 nå.
    Men det er da ikke helt BAT fritt i heimen, det står en VK75 i racket ;D
    En god préamp er selve hjertet i et godt anlegg.
    Er nok ofte en undervurdert komponet...........
    Har ikke hørt préamper til over 100 000 kr, men av de som ligger under den summen er det neppe mange som overgår 51SE.
    Hva ligger 52SE på nå, nypris...........?
    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    olaps skrev:
    henje skrev:
    sverger til preampene til bat begynte med en vk20 har nå en vk52se og jeg har hatt mange igjennom tidene men det er den beste preampen jeg har hatt i hus

    mvh
    henje
    JK skrev:
    henje skrev:
    sverger til preampene til bat begynte med en vk20 har nå en vk52se og jeg har hatt mange igjennom tidene men det er den beste preampen jeg har hatt i hus

    mvh
    henje
    Ja BAT har fantastiske preamper! Har hatt VK30SE,VK31SE og VK51SE. Det er vel bare tilfeldigheter som gjør at jeg sitter med en ARC LS26 nå.
    Men det er da ikke helt BAT fritt i heimen, det står en VK75 i racket ;D
    En god préamp er selve hjertet i et godt anlegg.
    Er nok ofte en undervurdert komponet...........
    Har ikke hørt préamper til over 100 000 kr, men av de som ligger under den summen er det neppe mange som overgår 51SE.
    Hva ligger 52SE på nå, nypris...........?
    Mvh
    OK, pris i USA er $10500, vet ikke hva Audioaktøren tar.....
    BAT er en av de som bruker 6h30 (i de dyreste modellene), et fantastisk rør i audio-sammenheng selv om det faktisk ikke er utviklet for audiobruk i det hele att. Men slik er det jo med en del andre rør også.
    Skulle jeg kjøpe 52SE må jeg vel selge begge 51SE'ene mine for å finansiere denne :(
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Da hadde vi nok en lyttekveld igår! ENDELIG fikk vi BAT VK75SE til å synge sammen med CAT SL1 MKIII! UTROLIG MYE MORO! Terje Thoresens nye høytalere ble først koblet opp mot en Rogue Zeus, matet av en AN DAC og diverse Drives, sølvkabling hele veien og gode strømkabler. Det låt meget bra! Så bra at vi ikke trodde at BAT ville gjøre noe der.... Den sto der oppkoblet, slik at den var varm om vi skulle bestemme oss for forsterkerbytte. Troen var egentlig litt borte; vi hadde jo ikke fått den til å synge sammen med CAT tidligere....SENT bestemmte vi oss for at vi skulle bytte forsterker...uten noen som helst forhåpninger...Men DA skal jeg si deg det ble liv i leiren! Holografien var enorm, og toppen, som vi tidligere manglet var plutselig der! Bedre lyd i stua har det aldri vært! Kl. ble 04.20....alt for sent for en gammel traver på 53...

    Idag spilte jeg igjen på Roguen, og lot meg virkelig imponere: På lave nivåer så låt den deilig detaljert, med utrolig presisjon, og med et flott lydbildet, som var uanstrengt, gjennomsiktig og beyond all imagination. Allikevel så manglet den noe kropp, noe tyngde, og hologafisk ifht. BATten.

    Min midlertidig konklusjon: Noe bedre en Rogue i sin prisklasse får du neppe: Det er på en måte Zapsolutens rørutgave for de med tykk lommebok. Men om du vil legge inn 2x så mye i potten, så gir BAT VK75SE, noe du ikke trodde var mulig!

    Rosinen i pølsa var allikevel Terje Thoresens sine høytalere. Jeg tror ikke at det finnes en høytaler her i Norge som er så anvendelig, og så ærlig i sitt lydbilde enn denne.
    S. og jeg diskuterte dens egenskaper igår, og var hellig overbevist over at siste modellen til Terje ga deg 97,23% av lyden til 24,77% av prisen!

    Så er det bare å håpe på at det er flere enn S. og meg som mener det samme!

    JEG er selvfølgelig mest glad for at BAT endelig ville synge med CAT.....Livet ble SÅ mye lettere etter igår!
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    monitor skrev:
    Rosinen i pølsa var allikevel Terje Thoresens sine høytalere. Jeg tror ikke at det finnes en høytaler her i Norge som er så anvendelig, og så ærlig i sitt lydbilde enn denne.

    Nåh, det skal du ikke si.


    Mvh. RS
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    R.S. skrev:
    monitor skrev:
    Rosinen i pølsa var allikevel Terje Thoresens sine høytalere. Jeg tror ikke at det finnes en høytaler her i Norge som er så anvendelig, og så ærlig i sitt lydbilde enn denne.
    Nåh, det skal du ikke si.
    Mvh. RS
    Ganske sikkert feil, men hva så? ;)
    Flott med slike opplevelser og begeistret engasjement!! :)
    Mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    olaps skrev:
    R.S. skrev:
    monitor skrev:
    Rosinen i pølsa var allikevel Terje Thoresens sine høytalere. Jeg tror ikke at det finnes en høytaler her i Norge som er så anvendelig, og så ærlig i sitt lydbilde enn denne.
    Nåh, det skal du ikke si.
    Mvh. RS
    Ganske sikkert feil, men hva så? ;)
    Flott med slike opplevelser og begeistret engasjement!! :)
    Mvh

    For all del, og for min del interressant å få plassert Rougen.


    Mvh. RS
     

    zap

    Fersking
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    R.S. skrev:
    olaps skrev:
    R.S. skrev:
    monitor skrev:
    Rosinen i pølsa var allikevel Terje Thoresens sine høytalere. Jeg tror ikke at det finnes en høytaler her i Norge som er så anvendelig, og så ærlig i sitt lydbilde enn denne.
    Nåh, det skal du ikke si.
    Mvh. RS
    Ganske sikkert feil, men hva så? ;)
    Flott med slike opplevelser og begeistret engasjement!! :)
    Mvh

    For all del, og for min del interressant å få plassert Rougen.


    Mvh. RS
    Nei. Ganske sikkert riktig. Jeg var der! ;D
    Terje Thoresens høttalere er like mye magiske som de er lite kjent. Om ikke mer... ;)
    Takk for en nydelig lyttekveld. Mvh, Zap.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt ot sikkert, men spennede å sett bilder av det hele :)
     

    sigbjørn

    Fersking
    Ble medlem
    05.12.2007
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    zap skrev:
    R.S. skrev:
    olaps skrev:
    R.S. skrev:
    monitor skrev:
    Rosinen i pølsa var allikevel Terje Thoresens sine høytalere. Jeg tror ikke at det finnes en høytaler her i Norge som er så anvendelig, og så ærlig i sitt lydbilde enn denne.
    Nåh, det skal du ikke si.
    Mvh. RS
    Ganske sikkert feil, men hva så? ;)
    Flott med slike opplevelser og begeistret engasjement!! :)
    Mvh

    For all del, og for min del interressant å få plassert Rougen.


    Mvh. RS
    Nei. Ganske sikkert riktig. Jeg var der! ;D
    Terje Thoresens høttalere er like mye magiske som de er lite kjent. Om ikke mer... ;)
    Takk for en nydelig lyttekveld. Mvh, Zap.

    Jeg var oxo der 8) Terje Thoresens høyttalere er helt sinnsyke, de svarer jo (med et ;D) på allt vi kobler foran 8)
    Takk for en nydelig lyttekveld.
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Det var da hyggelig å få støtte for mine vurderinger rund TT sine høytalere ;D
    Nå er det bare å hope på at de blir tilgjengelige for flere enn en liten krets i Østfold!

    Imens så sakser jeg litt fra mitt siste innlegg på CAT sin side:
    "...Så ble det to timer med lytting til BAT VK75SE oppkoblet mot det samme utstyret som i forrige "test". Imens har vi også vært hos Håvard som lånte bort sin Rogue Zeus til oss, og fikk med oss en demonstrasjon av anlegget han hadde i stua si! Imponerende lyd. Takk for det! Den som tviler på at platespilleren er noe for gamle gubber, bør så absolut ta kontakt med ham. I tillegg var vi hos han som solgte sin avanserte vaffeljern til oss ( Forsell air ref.dac), og fikk en demonstrasjon på hjemmeanlegget hans. Så da hadde vi noe å sammenligne med, der også. Begge anlegg lå nok i den øvre enden av det lydmessige. Jeg fikk vel nok engang bekreftet, at det er på en måte to leirer av oss audiofieler: De som heller mest mot det analoge, og de som heller mest mot god transistorlyd.

    Personlig så heller jeg mest mot de analoge og da kommer man jo ikke utenom rør!

    Og det er vel egentlig konklusjonen min også: Lyden i Håvard sin stue kom jo fra en av sine platespillere..og ble spillt gjennom en Rogue 90... Og det låt analogt kan jeg love deg!!

    Det gjorde i og for seg Zeus også i min stue, dog med andre kvaliteter en hos Håvard. I min stue så ble lydrommet gigantisk i vårt oppsett, og mellomtonen var nok bedre enn hos Håvard.
    Oppløsningen i toppen var nok mere etter min smak hos Håvard, men lydrommet var mindre hos Håvard (med en Rogue 90 istedenfor en Zeus...).

    Men så var det BAT da! Den er nok helt annerledes en Rogue Zeus vil jeg si; Roguen tjente MYE på Forsell drivet, både i kropp og størrelse på lydbildet. BAT tjente mindre på det, selvom det var det samme som skjedde med den: Lydrommet ble hakket større og kroppen tjente noe på det, men det var ikke like påtagelig som med Zeus! Lydbildet på Zeus var hakket større, men manglet fortsatt noe kropp. BAT heller nok mere mot det varme enn Zeus.

    Jeg kunne ha levd lenge med begge i dagens oppsett, men ville ha foretrukket BAT pga. større kropp og mer enn stor nok lydbilde.

    Dette må dog ikke oppfattes som en absolutt sannhet! Vi har jo hørt de forskjellige opsett i forskjellige rom med tildels forskjellige konklusjoner.

    Det eneste som er nokså universell er at CAT hittil har vist seg å være alltspisende. Den gjør en god jobb, sammen med AN DAC 3.1+++ i alle rom vi har spilt i. Jeg regner med at Forsell sin sak kan hekte seg på disse to... og da har vi jo nærmest bekreftet hva slags lyd VI foretrekker...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.058
    Antall liker
    7.901
    Torget vurderinger
    12
    Finnes det noen bilder av disse TT-høyttalerne?
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Trondmeg skrev:
    Finnes det noen bilder av disse TT-høyttalerne?
    I og med at det er Terje som styrer tempoet her, så kan jeg ikke legge ut bilder av det jeg vil benevne som prototyper. Det jeg kan si er at modellen vi hørte på er runde i bakkant. Hva slags materialet man vil ha i bånn og toppplate kan man velge selv. Alt mellom topp og bunn er trukket i svart. Han tuner også ht-ene etter rom og smak.

    Jeg håper virkelig at han snart lanserer disse på det åpne markedet; IKKE av kommersielle hensyn, men primært pga. at det er mange her på forum som ville ha likt signaturen han har på alle høytalere sine; Jeg tar gjerne en blindtest men vil sannsynlig klare å plukke ut hans h-talere, såfremt det da ikke finnes noe som er meget nær da!

    En i vår vennekrets hadde et par B&W-D til rund 80k, som han valgte å selge til fordel for en HT laget av Terje.
    Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive lyden: Meget harmonisk, kanskje høytalerens svar på CAT på forsterkersiden?

    Forøvrig vil jeg presisere at jeg IKKE har kommersielle interresser i dette, og at jeg KUN vurderer etter MINE ører!

    Terje er ikke engang registrert på dette forumet !!!! Det jeg har sagt til ham: Du MÅ få ut disse høytalere til folket! De vil være deg evig takknemlige!!!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har lyst å sende meg en PM med gode grunner til å gå for den VK30 som ligger på børsen nå?
    Den er en av kandidatene til ny pre som jeg har i kikkerten. De andre er Aesthetix Calypso og Copland CTA 300-serie.
    Hvilke av disse anbefales "mest", og hvorfor?

    mvh
    Proffen
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Har en BAT VK75 som har gitt meg litt hodebry i det siste og ønsker å høre med ekspertisen her inne for tips.
    Forsterkeren har "spist" en del rør i det siste tiden og ved siste "smell" så ble det en del "skraping" i høyre kanal. Det var også på denne siden 6C33C røret røk. Alt virker OK. Har justert/sjekket bias, alle biaslys er OK, forsterkeren spiller men har denne jevne "skrapingen i ene kanalen som kan minne om "radiostøy". Noen som har noen tips/forklaringer?

    Har selv en teori om dårlig kontakt i en rørsokkel...Kan dette være riktig?

    Legger inn noen bilder også da jeg jeg har fått nytt kamera....
    Hmm.... Men tror fotografen trenger mer opplæring ;D

    Her er det testing på gang....



    Her problem barnet.....



     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Snart kan jeg melde meg inn her... ;D
    Regner med å få en Flaggermus i hus rett over helgen, hvis den ikke dumper ned alt på lørdag da...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da er jeg offisielt flaggermus-venn!
    I går kom min nye pre, en BAT VK30 i hus.
    Må jo si at byggekvaliteten virker framifrå.
    Lyden har jeg ikke hatt tid til å vurdere ennå, men regner jo med at det vil bli bedre all-over ifht budsjett-pre`en jeg har kjørt med de siste årene, selv med GODE NOS-rør.

    mvh
    Proffen
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Proffen skrev:
    Da er jeg offisielt flaggermus-venn!
    I går kom min nye pre, en BAT VK30 i hus.
    Må jo si at byggekvaliteten virker framifrå.
    Lyden har jeg ikke hatt tid til å vurdere ennå, men regner jo med at det vil bli bedre all-over ifht budsjett-pre`en jeg har kjørt med de siste årene, selv med GODE NOS-rør.

    mvh
    Proffen
    BAT har svært gode préer, for min del synes jeg rør-préene er de beste komponentene de lager.
    Mvh
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Vel,

    Effektforsterkerne til BAT er ikke så verst de heller,

    Jeg har hatt vk-60 for noen år siden, og det åpnet øynene mine for hva en moderne rørforsterker kan prestere.

    Men ingenting jeg ennå har hørt kommer i nærheten av den vk-600SE som jeg nå har hjemme.

    En følelse av ubegrensede krefter og autoritet når det trenges og så silkemykt, klangrikt og musikalsk når det kreves - finnes det egentlig noe som matcher dette?

    BAT er mer enn rør!!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen synspunkter/formeninger om hvilke rør som "gjør seg best" i en VK30?
    Pr idag står det noen 6H23-EB med bjørnelogo i, men det finnes visstnok i alle fall 3 ulike varianter av 6H23-røret, og så finnes det jo en mengde 6922 og dets ekvivalenter (E88CC, ECC88? osv)

    Hvordan påvirkes lyden ved å bruke rør a, rør b osv...?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Proffen skrev:
    Noen synspunkter/formeninger om hvilke rør som "gjør seg best" i en VK30?
    Pr idag står det noen 6H23-EB med bjørnelogo i, men det finnes visstnok i alle fall 3 ulike varianter av 6H23-røret, og så finnes det jo en mengde 6922 og dets ekvivalenter (E88CC, ECC88? osv)

    Hvordan påvirkes lyden ved å bruke rør a, rør b osv...?

    mvh
    Proffen
    INGEN med noen erfaringer/tanker? :eek: ::) ;D

    mvh
    Proffen
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Hvordan er vk 500.
    Er det noen som har erfaringer med denne?

    mvh.
    Steinar.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Michail skrev:
    Vel,

    Effektforsterkerne til BAT er ikke så verst de heller,

    Jeg har hatt vk-60 for noen år siden, og det åpnet øynene mine for hva en moderne rørforsterker kan prestere.

    Men ingenting jeg ennå har hørt kommer i nærheten av den vk-600SE som jeg nå har hjemme.

    En følelse av ubegrensede krefter og autoritet når det trenges og så silkemykt, klangrikt og musikalsk når det kreves - finnes det egentlig noe som matcher dette?

    BAT er mer enn rør!!
    Ja, BAT er så absolutt mer enn "bare rør".
    Tror at de helt bevisst designer begge typer konstruksjoner (rør og transistor) basert på samme lydfilosofi. Dermed er ikke rørproduktene typisk "røraktige", om man fremdeles kan bruke dét begrepet.
    Har hatt både VK-60 og VK-75SE innomhus, men bare for test på mine (tidligere) Avantgarde horn. Overkill mht krefter, nesten unaturlig bassrespons! 75SE var klasser bedre enn VK60 på alle måter IMO, men prisforskjellen var jo betydelig :D
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    hei BAT venner.
    Jeg er fortsatt en venn av BAT selvom jeg nå har lagt ut min vk75SE for salg til en alt for rimelige penger....Kunne ikke motstå en deal på VTL 6.5 og 450...Og jeg som EGENTLIG er norges største CAT venn (men utstyret er vanskelig å få tak i for en rimelig penge!).

    Ille at ingen viste ekte interesse for den her i Norge og at den nå antagelig forsvinner til gladlandet no1: Danmark.
    Ikke helt i boks men det ser da seriøst ut...

    Uansett: Lykke til gutter (det er vel ikke jenter som liker BAT...de elsker jo Katta!)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Kjenner ikke de, vel ikke hørt på. Men lånte H.R sin vk75 (mener jeg den het) og det spilte meget bra på khorn. Brukte M2 pre.

    /jan
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.083
    Antall liker
    6.525
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Kjenner ikke de, vel ikke hørt på. Men lånte H.R sin vk75 (mener jeg den het) og det spilte meget bra på khorn. Brukte M2 pre.

    /jan
    korrektur: VK-60. Kjempe amp. Alle burde ha en slik i reserve!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Kjenner ikke de, vel ikke hørt på. Men lånte H.R sin vk75 (mener jeg den het) og det spilte meget bra på khorn. Brukte M2 pre.

    /jan
    korrektur: VK-60. Kjempe amp. Alle burde ha en slik i reserve!
    Beklager, hukommelsen er ikke hva den en gang var ::)

    Og ja, det er en meget bra amp.

    vk 75 er arvingen ?

    /jan
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    3.467
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    H.R skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Kjenner ikke de, vel ikke hørt på. Men lånte H.R sin vk75 (mener jeg den het) og det spilte meget bra på khorn. Brukte M2 pre.

    /jan
    korrektur: VK-60. Kjempe amp. Alle burde ha en slik i reserve!
    kjempeamp,alle burde ha en slik til låns
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    eddie1 skrev:
    Hei har et sett med BAT VK 55 och VK 30 SE på hånden.Noen som vet hvordan disse fungerer i sammen og evt på Klipsch.Hva er verdien på noe som dette? pre er 4 år og effekt er 8mnd,ikke sikker på rør men de er byttet fra de originale. :)
    Nå skal jeg ikke helle malurt i begeret, men synes alderen på både pre og effekt hørtes veeeldig lav ut.
    Noen som vet når de skal ha vært produsert?
    Sitter med en VK30SE selv, og mener den er ca dobbelt så gammel som din. Av BAT`s effektforsterkere har jeg hørt enten VK60 eller 75, husker ikke hvilken, og det må da være 3-4 år siden...

    EDIT: Det kan være at min pre er en VK30 uten SE bak, men det rokker ikke ved spørsmålsstillingen ifht alder på begge komponentene du nevner...

    Men grattis med kanonkjøp!

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn