BAT - Balanced Audio Technology

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Heisann
    Om øynene mine ikke har svikta meg helt, så finner jeg ingen vennetråd for BAT her inne :eek:
    Det må det jo bli en endring på :D

    Har endt opp med én BAT-komponent i anlegget mitt pr nå, nemlig en pre.
    BAT lager jo både rør- og transistorbasert utstyr, og har IMO mange produkter som burde være interessante for mange her på forumet.

    Rekken av forsterkere er stor. Jeg har selv over kort tid hatt VK-60 og VK-75SE. Men andre høyttalere en de jeg har nå (Avantgarde Duo horn), hadde jeg gjerne benyttet VK-75SE. Tror det må være noe av det aller råeste man kan få fra en rør-amp. Dvs, to stk brokoblete 75SE gir 150SE, og det driver vel det aller aller meste.
    Spiller STORT, relativt nøytralt, og er (stadig IMO) lett å inkorporere i et godt balansert anlegg.

    Min første rørpre var en Audible Illusion L2. Den åpnet øynene mine for hva rør i signalveien kunne gjøre. Har alltid hatt rørpréer etter dét. Har senere testet et par transistorpréer og to TVC'er; men de har ikke vært i nærheten av hva mine BAT-preér har prestert.
    Etter Audible Illusion kom en Audio Research LS15. Den første rørpréen min på horn. Litt for "snill" i begge ender, men for en nydelig mellomtone.
    Neste skritt ble BAT: en VK30
    Trodde en stund da at NÅ skal jeg aldri mer bytte pre!! Flere som har tenkt den tanken vil jeg tro :)
    Fikk så tak i en VK-31SE. Denne har såkalt SixPack, og var først og fremst mer utstrakt på begge fløyer og bedre oppløst enn VK30. Noen vil nok si VK-31SE er litt slank i mellomtonen, men i et litt varmt røranlegg er den aldeles glimrende.
    Siste stopp er VK-51SE. Den har ALT!! Joda, jeg vet det har kommet en REX, men den har en utopisk pris...... 50SE var BAT's forgjenger her, og disse kunne fullt oppgraderes til 51SE.
    52SE er den nyeste i 50-serien, og er først og fremst en plattform for videre utbygging til REX. Den er visstnok bare marginalt bedre enn 51SE på noen få områder.
    BAT's SE-versjoner har fram til nå basert seg på det såkalte "superrøret" 6h30 DR, som er et 10.000 timers rør.

    Når det gjelder bassdynamikk tror jeg ikke det finnes noen rørpreamper (kanskje ikke andre heller) med en så enorm bassdynamikk og "slam" som 51/52SE.
    Kombinert med en fantastisk musikalitet er dette et absolutt High HighEnd-produkt!! Sterophile Class-A i en årrekke.
    Ser for min del ingen grunn til å ikke holde meg til BAT når det gjelder preamps, bytter jeg bort min VK-51SE blir det evt for å oppgradere innen BAT.

    Paul Bolin, Stereophile (comparing three top preamps, BAT VK-51SE, VTL TL-7.5 Reference and Halcro DM10).
    "The BAT was abundantly tactile and sensuous; "seductive," in an almost physical sense,...Bass power and precision were awesome, and the BAT's enveloping, enfolding soundstage, intensely saturated tonal colors, and incredibly delicate and tactile presentation of dynamic contrasts made it a hedonist's delight."


    Shane Buettner, The Absolute Sound:
    "What is it that carries the BAT VK-51SE over the top for me? It's that I find myself forgetting that I'm listening to a hi-fi....music is an event with the VK-51SE. If you're in the market for a state-of-the-art linestage, this is one for the shortest of short lists."
     

    Vedlegg

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    Hei,

    Eg får hive meg på denne tråden, har jo monoblokkversjone i transistor VK 600M SE og de er jeg meget godt fornøyd med.

    De har en varm spillestil og enormt med krefter, imidlertid mest imponert av finnessen og at det aldri blir "hart" uansett volum.
    Litt mer avhenging av at man sitter i sweetspoot kontra mine gamle EC nemo, men det er jo stort sett der man sitter uansett ;D

    Litt mye varme per blokk på en varm sommerdag, og siden det er to power kabler per blokk så er det både dyrt og vanskelig å prøve alternative power kabler.

    Ellers lite å utsette, har ingen planer med å skifte disse ut med det første.

    Selv nyskjerring på Bat rør pre, men grunnet dCS og rett i blokker så tror jeg at det kun blir med tanken, den nye REX har jo en super test også.

    Ha en fin dag,

    Mvh
    Geir
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    GFE skrev:
    Hei,

    Eg får hive meg på denne tråden, har jo monoblokkversjone i transistor VK 600M SE og de er jeg meget godt fornøyd med.

    De har en varm spillestil og enormt med krefter, imidlertid mest imponert av finnessen og at det aldri blir "hardt" uansett volum.
    .................................
    En kamerat av meg mente at siden BAT har både transistor- og rørbaserte komponenter, forsøker de å designe mot to relativt like "lydidealer". Mitt inntrykk er at BAT rørutstyr låter mindre "røraktig" enn andre rørkonstruksjoner (gjelder spes SE-versjonene). Og ovennevnte (samt diverse reviews) bekrefter antagelsen om at SS-konstruksjonene sannsynligvis heller litt mot det varme.
    Det du nevner med finesse er noe som er typisk for de store rørforsterkerne også. Selv om de er noen skikkelige kraftverk, har de oppløsning på høyde med mange gode laveffekts single-ended konstruksjoner.

    Synes VK-75SE er en skikkelig flott forsterker å se på.



    VK-55SE har noe mer moderne kretsløsninger enn VK-75SE, og én av fordelene er at den er tyst selv på hornkonstruksjoner. Mulig jeg tester ut en slik........... :D
     

    Vedlegg

    O.TH

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2003
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Hei
    Er selv en lykkelig eier av BAT VK 75 SE
    Min første rørforsterker, men sett i lys av hva den erstattet, DP A1, er dette en åpenbaring på alle parametre.
    Har nettopp satt inn ny komplett rørpakke fra Motron. At det svarer seg å legge penger i kvalitetsrør er det ingen tvil om.
    Forer BATen med lyd direkte fra dCs P8i .
    Høytalerne er Ton Art Etera som forvinner totalt i mitt oppsett.
    O.TH
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Hei!

    Også jeg er en lykkelig eier av en BAT vk 75 SE, med dCS p8i rett i! Dog tror jeg, etter å ha prøvet en Burmester 011 preamp, at noe godt imellom er av det gode.. ;D

    enw
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    GFE skrev:
    Hei,

    Eg får hive meg på denne tråden, har jo monoblokkversjone i transistor VK 600M SE og de er jeg meget godt fornøyd med.

    De har en varm spillestil og enormt med krefter, imidlertid mest imponert av finnessen og at det aldri blir "hart" uansett volum.
    ............................................................

    Selv nyskjerring på Bat rør pre, men grunnet dCS og rett i blokker så tror jeg at det kun blir med tanken, den nye REX har jo en super test også.
    Ha en fin dag,

    Mvh
    Geir

    O.TH skrev:
    Hei
    Er selv en lykkelig eier av BAT VK 75 SE
    Min første rørforsterker, men sett i lys av hva den erstattet, DP A1, er dette en åpenbaring på alle parametre.
    Har nettopp satt inn ny komplett rørpakke fra Motron. At det svarer seg å legge penger i kvalitetsrør er det ingen tvil om.
    Forer BATen med lyd direkte fra dCs P8i .
    Høytalerne er Ton Art Etera som forvinner totalt i mitt oppsett.
    O.TH
    enw skrev:
    Hei!

    Også jeg er en lykkelig eier av en BAT vk 75 SE, med dCS p8i rett i! Dog tror jeg, etter å ha prøvet en Burmester 011 preamp, at noe godt imellom er av det gode.. ;D

    enw
    Du verden, dCs og BAT effekt er tydeligvis en god og "vanlig" kombinasjon.
    Har som sagt hatt VK-75Se på mine Avantgarde, det spilte så lettflytende helt "ned i kjelleren", har aldri vært i nærheten av slik bassgjengivelse her hverken før eller sienere.............

    Har ingen erfaringer med å ikke bruke separat pre, men om det fungerer godt er jo dét en ypperlig løsning. En komponent mindre, og et kabelsett mindre.
    For min del må jeg ha pre pga vinylriggene mine.

    Har ved mange anledninger syslet med tanken på å ha et "gromt" anlegg på soverommet også, og har derfor to stk 51SE. Men jeg har måttet innse at soveromsanlegget blir nedskalert, så én av pre'ene kommer nok på bruktbørsen etterhvert.........

    Noen som har erfaring med 55SE?

    Mvh
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    12
    VK-60 her. Store og mindre pene, men diskret framtoning tross sine store dimensjoner. Driver Marten Miles III og det fungerer klangmessig veldig bra. Flott forsterker og god varmeovn på denne årstiden. Men stygg som en SUV.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Jeg har funnet en BAT VK300 x integrert forsterker til salg, usikker på hvilken versjon, men tror det er rørversjonen med 6922-rør. Er det noen som har erfaring med denne og kjenner til hvilken pris den er solgt for i Norge?

    Jeg har idag Hegel H1, Hegel CDP2 og Audio Physic Padua RR. Hegelforsterkern er nok noe tynn og "stikker av" i diskanten når jeg spiller høyt. Hvordan tror dere BAT-forsterkern vil matche høyttalerne?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Nå er denne tråden havnet på side 5!!!!!!!!!!!!!
    Så nå når jeg endelig har fått en pakke helt fra Singapore og er blitt BAT eier igjen så er det på tide å sparke liv i denne vennetråden.
    Rart det ikke er flere BAT venner enn dette??

    Så litt bilder for å pirre nyskjerrigheten ;D

     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Et til.......

     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Det er en forsterker med rør! Men hvilken?? Kjøpt fra Audiogon?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Rett svar er riktig nok en BAT VK75 kjøpt via annonse på Audiogon og levert fra Singapore. Får ikke tak i slike saker her på berget! Skal være fra 2005 og er som ny!
    Dei tar godt vare på komponentene sine der borte i Øst! Har bare godord å si om disse hifi karene i Singapore. Fantastisk service og strøkne produkter!

    Her er "beistet" uten lampene sine!

     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Noen flere......



     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Denne forsterkeren er SVÆR!!!!!!!!!! Har jo sett den mange ganger, men har ikke løftet rundt på en slik en tidligere.

    Her har "beistet" funnet plassen sin....




     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Det ble et flott oppsett JK, flott å se på og sikkert flott å høre på :)

    Som du nevnte over, liten aktivitet i denne tråden, men uvisst hvorfor..........Kanskje alle BAT-eiere bare sitter i god-stolen og hører på musikk :D

    Fikk nettopp en mail fra en kontakt i USA som har hatt VK-52SE på lån, han har 51SE. En LITT bedre forforsterker mente han, men bare marginalt. Har selv lekt litt med tanken om å bytte ut mine 2 stk VK51SE med én 52SE, men lar nok være. Å bytte til 52SE har nesten bare mening om man skal oppgradere til REX. Og dét har jeg garantert ikke råd til :(
    Får se om min ene VK-51SE får et annet hjem ila sommeren høsten, har lyst til å oppgradere på digitalsida......
     
    M

    MPT

    Gjest
    Meget flott JK!! Ser ut som ett svært gjennomtenkt oppsett, tviler ikke på at det spiller like godt som det ser ut som!

    Grattis!

    Vh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Takker,takker. Begynner å låte noenlunde nå ja. Er en svært god forsterker VK75 men er forbasket treg med å slippe fra seg godlyden! Trenger minst en time, helst to før den låter optimalt!
    Ble sittende oppe nesten hele går natt med gåsehud på hele kroppen! Har nok enda en del å gå på med tweaking og flytting på høyttalere. Har jo også Midtgard som jeg har en plan med å bruke på bassene, men er litt usikker på om det trengs.
    Venter jo også på en ny PPP som vil rydde litt opp i kabelrotet. Håper jeg får en som ikke brenner denne gangen ;D
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    JK skrev:
    Takker,takker. Begynner å låte noenlunde nå ja. Er en svært god forsterker VK75 men er forbasket treg med å slippe fra seg godlyden! Trenger minst en time, helst to før den låter optimalt!
    Ble sittende oppe nesten hele går natt med gåsehud på hele kroppen! Har nok enda en del å gå på med tweaking og flytting på høyttalere. Har jo også Midtgard som jeg har en plan med å bruke på bassene, men er litt usikker på om det trengs.
    Venter jo også på en ny PPP som vil rydde litt opp i kabelrotet. Håper jeg får en som ikke brenner denne gangen ;D
    Gratulerer,

    Samme erfaring som deg, trenger minst et par timer før de låter optimalt hos meg også, og nå om sommeren er det et lite problem siden mine bruker 400W hver på tomgang så blir det litt varmt, men man får heller lide litt.
    Som tidligere sagt i tråden så er jeg så fornøyd at jeg neppe tror at jeg vil skifte noengang, men helt sikker kan man vel aldri være, men at det blir lenge til er nå sikkert.

    Mvh
    Geir
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei JK, og gratulerer med nytt effekttrinn. Lekre de BAT'ene...

    Hvordan er denne ift den VT100 mkIII du hadde tidligere?

    mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Er vanskelig å sammenligne den med VT100 da høyttalerene, og for såvidt hele anlegget er skiftet ut. Kan vel virke som BAT er litt bedre i bassen, men det blir ren synsing! Men at BAT er en god forsterker er sikkert! Kan vel si det slik at det er godt
    å være tilbake i rør verdenen etter et kjappt sidesprang med flørting med transistorer.
    Lover rørguden at det ikke skal gjenta seg ;D ;D
    Mangler bare noen rør i CD-spilleren så er det bare rør igjen......
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    En ting er jo at min VK75 er litt uvanlig ved at den ikke er en SE modell som er mest vanlig her på berget. SE modellen har jo litt andre rør på signal siden bl.a 6H30, men min har 8 stk 6SN7. Dette skal visstnok gjøre SE litt mer oppløst i toppen.
    VK75 var vel en avløser for VK60 og er fortsatt i salg.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    Er vanskelig å sammenligne den med VT100 da høyttalerene, og for såvidt hele anlegget er skiftet ut. Kan vel virke som BAT er litt bedre i bassen, men det blir ren synsing! Men at BAT er en god forsterker er sikkert! Kan vel si det slik at det er godt
    å være tilbake i rør verdenen etter et kjappt sidesprang med flørting med transistorer.
    Lover rørguden at det ikke skal gjenta seg ;D ;D
    Mangler bare noen rør i CD-spilleren så er det bare rør igjen......
    Flørting med transistor?? :eek: Huffda, stygg sak! ;)
    Ellers kan jeg legge til at av VT100 - III og VK75SE var det i allefall ingen tvil om hvem som var best, 75SE var best på absolutt alle parametere!! VT100 ble rett og slett grå og kjedelig i forhold. (Men sammenligner altså med 75SE.......)
    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    En ting er jo at min VK75 er litt uvanlig ved at den ikke er en SE modell som er mest vanlig her på berget. SE modellen har jo litt andre rør på signal siden bl.a 6H30, men min har 8 stk 6SN7. Dette skal visstnok gjøre SE litt mer oppløst i toppen.
    VK75 var vel en avløser for VK60 og er fortsatt i salg.
    75SE har også 2 ggr 4 stk 6SN7, men 1 stk 6h30 pr kanal i tillegg.
    SE-utgaven har noe bedre oppløsning og mikrodynamikk, men er også noe mindre røraktig i klangen. Enkelte synes faktisk den heller "for mye" i retning av transistor..............

    Mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Lover at jeg aldri mer skal flørte med transistor og kun varme meg på gløden av rør ;D
    Den sammenligningen du har mellom VK75SE ogVK75 er vel det jeg og har lest i tester Ola. Nå var det ikke noe bevisst valg av meg å ikke gå for SE utgaven da det var den jeg har som var på markedet.
    Ellers så kan jeg vel også se at VK75 er litt mer "spenstig" enn VT100 selv om jeg likte den store bredden og dybden som den skapte i lydbildet

    Jeg her et teknisk spørsmål til deg Ola, etter forsterkeren har stått på en liten stund så kommer det "spraking" og "knepp"i høyre kanal som varer et par sekunder. Dette gjentar seg noen ganger dei første 30-60 min. Er dette autobiasen?

    Nå siste gangen dette kom så ble en lavere spraking værende i høyre kanal helt til jeg slo av/på forsterkeren. Noen tips?
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    Lover at jeg aldri mer skal flørte med transistor og kun varme meg på gløden av rør ;D
    Den sammenligningen du har mellom VK75SE ogVK75 er vel det jeg og har lest i tester Ola. Nå var det ikke noe bevisst valg av meg å ikke gå for SE utgaven da det var den jeg har som var på markedet.
    Ellers så kan jeg vel også se at VK75 er litt mer "spenstig" enn VT100 selv om jeg likte den store bredden og dybden som den skapte i lydbildet

    Jeg her et teknisk spørsmål til deg Ola, etter forsterkeren har stått på en liten stund så kommer det "spraking" og "knepp"i høyre kanal som varer et par sekunder. Dette gjentar seg noen ganger dei første 30-60 min. Er dette autobiasen?

    Nå siste gangen dette kom så ble en lavere spraking værende i høyre kanal helt til jeg slo av/på forsterkeren. Noen tips?
    Hmm, dette med "ulydene" liker jeg ikke...........
    Tror jeg ville byttet om rørene; først utgangsrørene, men på en slik måte at du finner tilbake til utgangsposisjon. Om sprakingen ikke følger med, gjør det samme med 6SN7.
    Det jeg vet er at det finnes 6C33 av litt ymse kvalitet, så jeg mistenker vel helst disse.........

    mvh
     

    henje

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    38
    Antall liker
    0
    JK skrev:
    Denne forsterkeren er SVÆR!!!!!!!!!! Har jo sett den mange ganger, men har ikke løftet rundt på en slik en tidligere.

    Her har "beistet" funnet plassen sin....




     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    12
    JK skrev:
    Jeg her et teknisk spørsmål til deg Ola, etter forsterkeren har stått på en liten stund så kommer det "spraking" og "knepp"i høyre kanal som varer et par sekunder. Dette gjentar seg noen ganger dei første 30-60 min. Er dette autobiasen?

    Nå siste gangen dette kom så ble en lavere spraking værende i høyre kanal helt til jeg slo av/på forsterkeren. Noen tips?
    Jeg har hatt VK-60 i halvannet år nå og den er helt tyst i normal gange. For noen månedder siden begynte det å sprake og kneppe i den. 6SN7-rørende ble byttet og borte ble det. Det kan tyde på slitte rør. Ca en tusenlapp fra Motron på messetilbud i Horten. Ikke så veldig dyrt for 8 stk rør.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Det er vel slik det har vert hos meg også, med skurr og knepping. Nå har det blitt verre ved at ene bias lyset slukknet. Er vel et dårlig effekt rør. Har snakket med Brynjar og har bestillt et nytt rørsett 6C33 og 8 Tung Sol 6SN7. Håper dette gjør susen!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    12
    Det gikk til og med en sikring i en halvdel av ene kanalen hos meg. Men nye rør gjorde underverker. På utgangssiden sitter den CVC (Chalmer) som jeg mener er utsorterte og fungerer veldig godt. Jeg liker den mørke klangen som passer til en ganske lys Marten Miles veldig godt.

    Årnær sæ nå sø.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    Det er vel slik det har vert hos meg også, med skurr og knepping. Nå har det blitt verre ved at ene bias lyset slukknet. Er vel et dårlig effekt rør. Har snakket med Brynjar og har bestillt et nytt rørsett 6C33 og 8 Tung Sol 6SN7. Håper dette gjør susen!
    Husk at det er ganske forskjelig levetid på 6C33 og 6SN7 her, ike sikker du behøvde skifte begge rørsettene........... Vil i allefall anbefale deg å spare på samtlige, og f.eks teste de gamle 6SN7 opp mot de nye.
    Brynjar har førsteklasses (dvs de beste) 6C33, tror de er matchet etter innbrenning. TungSol 6SN7 kan være bra, avh av årgangen. Brynjar sitter med mye kompetanse på dette og har sikkert anbefalt deg gode rør.

    Mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ja Brynjar selger bare bra rør han. Når det gjelder Tung Sol så er vel dette nyproduksjon vil jeg mene. Han var ikke så sikker på om det var noen vits i å bruke store summer på 8 signalrør i denne forsterkeren. Men han anbefalte Tung Sol p.g.a lyden. Nå står det EH rør i forsterkeren.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    Ja Brynjar selger bare bra rør han. Når det gjelder Tung Sol så er vel dette nyproduksjon vil jeg mene. Han var ikke så sikker på om det var noen vits i å bruke store summer på 8 signalrør i denne forsterkeren. Men han anbefalte Tung Sol p.g.a lyden. Nå står det EH rør i forsterkeren.
    Kjenner ikke til hva nyprodusert TungSol står for.............. Men har hatt EH 6SN7 i en annen forsterker, og de forsvant ut temmelig fort!!
    Om du skulle ønske å prøve NOS 6SN7 koster de vel fra 4-500 kr pr stk og oppover............
    Mvh
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ja det greieste hadde jo vert å prøvd NOS men med 8 rør så blir det fort dyrt. Nyproduserte bra rør ligger vel på 150.-
    Kommer jo an på levetid også da! Har brukt en formue på NOS 6H30 etterhvert, men her snakker vi om svært lang levetid.
    Skal en skifte rør hver 2000t så blir det fort en gang i året og det blir dyrt med NOS.........
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Fant dette dette på nettet ang problemer med en VK75 og han hadde akkurat samme problem som meg! Men jeg har sjekket/målt sikringer og dei er OK. Det er nok et defekt rør tenker jeg. En annen ting er at en stor produsent som BAT ikke kan komme opp med en bedre løsning for bias justering ved rørskifte er tragisk. Justeringen er rett og slett knotete!!!

    Her kommentaren fra testeren:

    Footnote 2: My time with the VK-75/75SE was not entirely trouble-free. When I first installed the tubes, it was apparent that one of the big 6C33C-B output tubes had suffered some internal damage in shipping: there was a chip of glass rattling around inside, and, when I installed the tube in the VK-75, the LED bias light corresponding to that tube did not come on. Fortunately, BAT had sent along a matched pair of spares, so I used these instead. Then, after I'd finished all my review-related listening to the amps, as I was just listening to music—I do that once in a while—there was a loud thump through the right speaker, followed by loud hum in the same channel, and one of the bias LEDs went out. (The amp was the VK-75SE.) I switched tubes between left and right, but the same LED stayed dark, and the tube from the "bad" channel worked fine in the other channel, so it seemed that the problem was not with the tube.

    I shipped the amplifier back to BAT; they checked it out and reported that the fuse for that output tube had blown (there are fuses for each tube, not just each channel), presumably due to a fault in the tube. As to why the tube worked fine afterwards, Victor Khomenko suggested that there may have been a weak spot in the tube's construction, which produced a spark that led to the fuse blowing, and that same spark "healed" the tube.—Robert Deutsch

    Her et bilde av innmat........

     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    Fant dette dette på nettet ang problemer med en VK75 og han hadde akkurat samme problem som meg! Men jeg har sjekket/målt sikringer og dei er OK. Det er nok et defekt rør tenker jeg. En annen ting er at en stor produsent som BAT ikke kan komme opp med en bedre løsning for bias justering ved rørskifte er tragisk. Justeringen er rett og slett knotete!!!
    Er det ikke auto-bias på VK75? Mener å huske at MOTRON nevnte det engang, og at det attpå til var en meget god løsning.......... :-\

    Mvh

    Edit: mulig han sa dette om en VK75SE, og at "standard" 75 evt ikke har dette............?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Det er auto bias på VK75 slik som på VK75SE så ifølge mail jeg har fått fra BAT er det ikke nødvendig å stille bias. MEN dette forutsetter at en bestiller rør fra BAT og oppgir dataene på dei gamle rørene. Gjør en dette kan en like godt kjøpe ny forsterker ;D.
    Kjøper en rør fra andre plasser bør en "grovstille" bias på dei to pottene i bunnen til ca. 200mV etter hva jeg husker. Resten tar auto biasen seg av! Men det er utrolig "knotete" å få til!
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått skiftet rør i BATen. Fikk nye premium 6c33 fra Motron sammen med 8 stk 6SN7 Golden Dragon. Litt skeptisk til disse da dei er Kinesiske, men funker bra.
    Bruker 2 stk NOS RCA i den fremste raden som skal ha mest å si for lyden. Dette var saker gitt! Tok sammtidig å koblet to midgard blokker til bassene slik at VK75 driver fra 190 Hz og midtgard under. Fy flate dette funker ;D Det er et sinnsvakt driv på bassen, og trommer får et skikkelig attakk. Mellomtonen er silkemyk og detaljert, med alt det som bare rør kan! Tok et tjangs da jeg fikk ideen med rør+ICE, men dette har overgått alle mine forventninger. Nå føler jeg for første gang i hele min hifi tid at jeg har full klaff! Savner ingen ting med lyden, så fremover blir det bare justeringer med rør og ev. oppgraderinger av samme komponenter som jeg har eller modeller over! Eneste problemer nå er at jeg blir sittende oppe natt etter natt...
    så det blir smått med søvn gitt.....
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Jeg har funnet en BAT VK300 x integrert forsterker til salg, usikker på hvilken versjon, men tror det er rørversjonen med 6922-rør. Er det noen som har erfaring med denne og kjenner til hvilken pris den er solgt for i Norge?

    Jeg har idag Hegel H1, Hegel CDP2 og Audio Physic Padua RR. Hegelforsterkern er nok noe tynn og "stikker av" i diskanten når jeg spiller høyt. Hvordan tror dere BAT-forsterkern vil matche høyttalerne?
    Hei, så dette først nå. Jeg hadde en viss periode både Padua RR og vk300SE. Komboen er svært bra...!

    enw
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn