Bastanis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    topphemmelig. selges løst til 10x prisen av original vettu. uten filter eller en damn ting som kreves for at en høyttaler skal virke. :LOL:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    topphemmelig. selges løst til 10x prisen av original vettu. uten filter eller en damn ting som kreves for at en høyttaler skal virke. :LOL:
    Hvordan føler du omtalen av Bastanis i stereo+ passer sammen med din oppfatning? Hva er din agenda ved å stadig uttale deg så negativt?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    har sett mange rave reviews av høyttalere som både måler og som jeg har hørt låter som søppel, så slike tester tar jeg ikke særlig seriøst.
    agenda? vel det irriterer meg litt når en produsent som gitt delene umulig kan kvalifisere som "hifi" selger det som "high-end" til fantasipriser med budsjettskomponenter sammensatt som et kråkereir. så da vil jeg gjøre det jeg føler jeg burde gjøre, advare andre potensielle kjøpere.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    har sett mange rave reviews av høyttalere som både måler og som jeg har hørt låter som søppel, så slike tester tar jeg ikke særlig seriøst.
    agenda? vel det irriterer meg litt når en produsent som gitt delene umulig kan kvalifisere som "hifi" selger det som "high-end" til fantasipriser med budsjettskomponenter sammensatt som et kråkereir. så da vil jeg gjøre det jeg føler jeg burde gjøre, advare andre potensielle kjøpere.
    Ja det er jo greit å ja en oppgave i livet, tror det er lenge siden du sist hørte ett sett Bastanis. At det ikke er for alle er helt greit, men måten du går ut på er litt drøy.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    Hvor mye kan man stole på stereo+ og andre magasiner? Harman international sin omfattende blindtest med 300 personer over en tid på 18mnd viser tydelig at de har store problemer med skille god og riktig lyd kontra høyttalere som måler helt på trynet:
    Audio Reviewers.PNG
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gi nå fa i å spre spy i en vennetråd ufo.. Greit at du digger Linkwitz knøtte-høyttalere men her inne kan du holde kjeft. Hvis Bastanis irriterer deg, er du hjertelig velkommen til å starte en egen tråd
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvor deler Bastanis sine12´ mot 18´ og mot horn?

    Ser det slenges litt møkk lengre opp, tipper dette låter milevis over standard butikk High end, selv om det trolig benyttes standard gitar elementer med en viss Bastanis oppgradering., benyttes slike elementer rett i åpne fjøler låter det ekstremt bra, spesielt alnico versjonene.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    såvitt jeg vet har vel 3-veis løsningene en plateforsterker med valgfri delefrekvens. kanskje fra 50-150hz eller noe slikt? :) altså ikke filter på frontene.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    ok, tippet 200 rundt der, klarer ikke se 12´ spille stort lavere uten dsp?
    samtidig ikke optimalt med 18´Så høyt
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    12’’ ruller av ned mot 90-100 Hz. Det er viktig å ikke ha for bratt filter på sub’er opp mot 12’’ slik at det blir mere sømløst.
    Ulike 18’’ elementer fra Roberts portefølje bør deles ulikt. Mine neodym deles på ca. 85 Hz mens de eldre eminence
    lå på 90-95. Ja, jeg har aktiv DSP på sub’er med en Crown xti 6002.
    Kompresjonsdriver har en kondensator på 1,2 uF.
    Angående skitpraten lengre opp så spiller dette ræva av alt annet i denne prisklassen: (mine er DIY)
    Helt objektivt selvsagt :D
     
    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    De forrige 12’’ AlNiCo var Celestion blue, rippet membran og behandlet. Jeg har de nye nå men vet ikke fabrikat.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Etter mange år med Atlas kom dagen da de ble solgt. En heldig kar er ny eier av de håndlagde musikkformidlerne.
    Selvsagt er det snakk om oppgradering i Bastanis portefølje.
    Inn er kommet Sagarmatha duo 🙂
    IMG_20230523_105912704_HDR.jpg
     

    Lakka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    21
    Hei alle.

    Har levd i 11 år med mine Bastanis Atlas nå. Noen fantastiske høyttalere.


    Husker jeg kjøpte noen benkeplater på IKEA og snekret sammen 2-bafler i full fart i løpet av en kveld for å få lyd i de, med store ambisjoner om å lage noe finere seinere. I 11 år har de benkeplatene stått og ruvet i stuen, med sine skavanker og skeivheter. Drevet av et par-tre rør-watt har det liksom ikke vært behov for noe mer.

    Men, tilslutt sa den ene baffelen takk for seg, og sprakk likesågodt på midten. Heldigvis ikke noe fare for elementer eller omgivelser, men en fin sprekk ble det alikavel.


    Bastanisene har dessverre blitt stuet vekk i en bod så lenge, i påvente av nye bafler.
    Hvordan er markedet for å selge noe sånt tror dere, dersom jeg aldri får byggefingeren ut? (og forså vidt aksept for å få de inn igjen i stuen)


    De er med 18’’ dipol og xtz forsterkerne til hver av bassene. Mener det er Chrystal (var det det de ble kalt?) driverene.

    -Lars
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det har jo kommet noen oppgraderinger på driverne etterhvert så hva du får for de gamle nå er vanskelig å si
     

    Lakka

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    21
    Hei alle.

    Har levd i 11 år med mine Bastanis Atlas nå. Noen fantastiske høyttalere.


    Husker jeg kjøpte noen benkeplater på IKEA og snekret sammen 2-bafler i full fart i løpet av en kveld for å få lyd i de, med store ambisjoner om å lage noe finere seinere. I 11 år har de benkeplatene stått og ruvet i stuen, med sine skavanker og skeivheter. Drevet av et par-tre rør-watt har det liksom ikke vært behov for noe mer.

    Men, tilslutt sa den ene baffelen takk for seg, og sprakk likesågodt på midten. Heldigvis ikke noe fare for elementer eller omgivelser, men en fin sprekk ble det alikavel.


    Bastanisene har dessverre blitt stuet vekk i en bod så lenge, i påvente av nye bafler.
    Hvordan er markedet for å selge noe sånt tror dere, dersom jeg aldri får byggefingeren ut? (og forså vidt aksept for å få de inn igjen i stuen)


    De er med 18’’ dipol og xtz forsterkerne til hver av bassene. Mener det er Chrystal (var det det de ble kalt?) driverene.

    -Lars
    Og her er herlighetene satt opp for en kjapp bildeseanse før de demonteres og legges ut for salg. Om jeg klarer å gi slipp...

    front.jpg

    bak.jpg
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    siden jeg er Bastanis fan, kan jeg melde at han har fjernet alle høyttalere og lansert nye par til ca. 465k og 1,162mil (uten sub-forsterker +frakt og moms)

     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Du har vel aldri vært fan, du har jo bare kommet med negative uttalelser
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn