Basshead hodetelefoner Fostex/Audeze/Ultrasone/? (Med spilleliste)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    På Norsk betyr lav dempingsfaktor at den forsterkeren som styrer membranene ikke klarer å starte og stoppe dem så raskt som den burde, ergo dårlig bass.

    Høy dempingsfaktor og lav utgangsimpedans gir god membran kontroll = god/bedre bass.

    Jeg har selv slaktet bassen i Dennon AH-D5000 som pløsete og pompøs og at den overskygget nedre mellomtone, noe som sikkert hadde årsak i uegnet demo amp hos hifi klubben.
    Kan man få høy utgangsimpedance og god elektrisk demping på en gang?
    Det må i så fall være høy nokk impedans på hodetelefonene, jamført 1/8 regelen, men mange mener en ikke bør / skall følge den slavisk for da kan man misse den gode lydopplevelsen.

    Jeg har nettopp kjøpt Violectric V200 den har veldig lav utgangsimpedans og derav god dempingsfaktor og matcher derfor godt lav impedante hodetelefoner.

    Eks Beierdynamic T1 vil med sine 600ohm kunne trives med en amp med inntil 75ohm i utgangsimpedans ved å følge 1/8 regelen.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Men lav output impedance er vel bare et annet ord for lav spenning?

    Samme som høyere output impedance er et annet ord for høyere spenning?

    T1 er tungdrevne, og trenger mer spenning, dvs. en kraftigere forsterker/høy output impedance forsterker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denon AH-D600 og AH-D7100

    Såååå... Dere synes D600 er noe for meg, bare at jeg trenger amp?

    på IRC likte de ikke D600
    "[09:18] <x> "denon d600"... not even my basshead friend likes those. they're horrible.
    Vi har skrevet at Denon AH-D600 og AH-D7100 kan være noe for deg hvis du benytter dem med en (vel)egnet hodetelefonforsterker. Du må selv til syvende og sist finne ut om de faktisk er det.

    Man skal aldri dømme en hodetelefon (nord og ned) basert på lytting med en lite egnet hodetelefonforsterker.

    Jeg vet intet om hvilke kombinasjoner IRC-menneskene har forsøkt og hvilke preferanser de har.

    Jeg har tidligere i tråden henvist til mine egne og andre HFSeres observasjoner av disse hodetelefonene.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Begrepsforvirring(?)

    Men lav output impedance er vel bare et annet ord for lav spenning?

    Samme som høyere output impedance er et annet ord for høyere spenning?

    T1 er tungdrevne, og trenger mer spenning, dvs. en kraftigere forsterker/høy output impedance forsterker.
    Nå blander du vel noen begreper?

    Impedans måles i ohm og spenning i volt. De er forskjellige fenomener.

    Tungdreven er forbundet med lav sensitivitet ikke høy impedans.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Men lav output impedance er vel bare et annet ord for lav spenning?

    Samme som høyere output impedance er et annet ord for høyere spenning?

    T1 er tungdrevne, og trenger mer spenning, dvs. en kraftigere forsterker/høy output impedance forsterker.
    Nå er jeg litt på tyn is, det er etter hvert relativt mange år siden jeg hadde elektro, elektronikk og automasjon på skolen , så andre kan muligens svare bedre på dette.

    Men la oss se litt på hvordan en forsterker må jobbe med en impedans som endrer seg med frekvens. eks 1 Watt = 2.83 volt mener jeg å huske, hvis impedansen halveres må forsterkeren levere dobbelt så mye strøm (amper) for å opprettholde samme spenning, eks normal stereo amp som gir 100w i 8 ohm må ha strøm reserver nokk til å kunne gi 200w ved 4 ohm og 400w ved 2 ohm osv. Maksimal total ut spenning er vell gitt/satt i selve konstruksjonen.

    Mener å huske at du hadde litt kontroll på elektronikken selv ut fra svar i tidligere innlegg, eller tok jeg feil?

    Begreps forklaring.

    Ohm = elektrisk motstand ofte målt DC = likestrøm og beskriver et matriale sin evne til å lede (lav ohm) eller isolere (høy ohm) verdi

    Impedans = vekselstrømsmostand blir større ved høyere frekvens i en spole og mindre ved lavere frekvens i en kondensator, med egenskapene til en spole, kondensator og en motstand = LCR filter som brukes til delefilter i høyttalere slik at hvert element jobber i sitt optimale om råde.

    Volt = kan sammen lignes med det vann trykket du har i springen hjemme og er på en måte elektrisk trykk. Eks en kan godt ha spenning men ikke strøm, men aldri strøm uten spenning. Eks du har vanntrykk på 7 bar, og stengt krane det renner derfor ikke noe vann. i stikkontakten hjemme har vi 230v men har vi ikke forbruk går det ikke strøm.

    Amper = Mengden elektroner som passerer (1 ampersek = 6241509629152650000 elektroner) og tilsvarer mengden vann du vill kunne tappe ved et vist trykk (volt) ved en gitt tid.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Har noe basiskunnskaper, men forstår ikke helt hvorfor det påvirker dampingen. Output impedance er med andre ord bare en motstand som er lagt inn i forsterkeren, slik at en forsterker med mer output impedance/motstand starter på et allerede høyere spenningsnivå for å levere nok ampere til det som skal drives. Mer spenning skaper mer bevegelse ergo mindre damping. Eller har jeg misforstått noe?
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Har noe basiskunnskaper, men forstår ikke helt hvorfor det påvirker dampingen. Output impedance er med andre ord bare en motstand som er lagt inn i forsterkeren, slik at en forsterker med mer output impedance/motstand starter på et allerede høyere spenningsnivå for å levere nok ampere til det som skal drives. Mer spenning skaper mer bevegelse ergo mindre damping. Eller har jeg misforstått noe?
    Link dempe faktor.
    Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia

    Denne linken er bra:
    http://www.crownaudio.com/media/pdf/amps/damping_factor.pdf

    Dempe faktor light versjon: en dynamisk høyttaler vil ha en uønsket resonans bevegelse kalt ringing etter musikksignalet, denne uønskede bevegelsen genererer en spenning fra magneten i høytalerelementet og til bake i forsterkeren, en forsterker med lav utgangsimpedanse vil da kunne slippe mye av dette signalet gjennom og ut på andre lederen og høyttalerelementet demper seg selv,

    En høy utgangsimpedanse fra ampen vil dempe denne bakpulsen og elementet vil derfor ikke kunne dempe sin egensvigning like effektivt pga signal svekkes av utgangsimpedansen på forsterkeren.
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Dempingsfaktoren er ikke så viktig (når vi snakker hodetelefoner).
    Utgangsimpedans sammen med hodetelefonens driver (en spole) blir et filter som påvirker frekvensgang negativt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    xqo spør om hjelp til valg av hodetelefonkandidater og går ut herfra ferdig utdannet audioingeniør.

    Velg en hodetelefon og lytt du, xqo, så sender du de i retur på angrerett hvis de ikke står til smaken din. Det er det angreretten er ment å gjøre: Gi kunder som gjør fjernkjøp rett til å teste produktet innenfor en viss tidsramme før kjøpet er bindende. Dette er noe alle som selger produkter på nett må ta høyde for i prisene sine. De som ikke gjør det, gjør ikke det, og det er deres feil. Ingenting i veien med å bruke angreretten, det er på ingen måte uetisk å bruke angreretten slik noen har skrevet her før.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kan fortelle om et par episoder mtp angrerett.

    Jeg kjøpte lydkortet ASUS Xonar Essence hos Dustinhome.no, og hadde dette lydkortet liggende ganske lenge i esken etter at jeg hadde fått det. Dette kommer i to versjoner, ST og STX, der den ene typen er PCI og den andre er PCI-EX, altså to forskjellige sockets. Det viste seg så at mitt gamle hovedkort hadde delt bussen på PCI-EX og at jeg ikke kunne bruke kortet samtidig med skjermkortene (har to stk). Jeg kunne derimot bruke det andre kortet som bruker tradisjonell PCI-slot. Angreretten hadde for lengst gått ut med 3 mnd elns, men jeg tok kontakt med Dustinhome og spurte om de var villige til å bytte, og at jeg var beredt på å dekke tapet de hadde ved byttet. Ingen problem, jeg trengte ikke å stå for noe, og de sendte meg returlapp og ba meg bestille det andre kortet. Fikk så pengene for det første kortet refundert.

    Ved et annet tilfelle kjøpte jeg alle pensumbøkene for neste semester i begynnelsen av sommerferien hos Haugenbok.no. Dette for å ha en oversikt over pensum før forelesningene startet og slippe lange køer hos bokhandelen like etter skolestart. Da forelesningene begynte, hadde de endret flere av pensumbøkene, og jeg satt med bøker til cirka 2000 som var ubrukelig. Angreretten hadde igjen gått ut og jeg tok kontakt, forklarte problemet og de sa: Send inn alle bøkene du ikke trenger, så får du alle pengene tilbake.

    Dette er ting som gjør at jeg alltid ser til Dustinhome og Haugenbok først når jeg skal kjøpe produkter de forhandler. De leverer langt utover forventningen, og sånt setter jeg stor pris på.

    Det jeg ikke setter pris på er sjapper som underkommuniserer eller legger egne lovtolkninger til grunn. Eksempelvis skriver HiFi-Klubben på sine sider at de opererer med 2 års reklamasjonsrett på hodetelefoner. Dette er åpenbart feil hvis man kjenner til forbrukerkjøpsloven. Hodetelefoner vil være dekket av 5 års reklamasjonsrett, og dette er åpenbart for enhver som kjenner til lovverket. For mange kunder vil imidlertid en slik påstand gjøre at de ikke tar opp kampen, og dette ser jeg på som uetisk praksis. En så stor forhandler som HiFi-klubben bør sørge for at lovtolkningene deres er i tråd med intensjoner og hjemmel.

    En annen ting er at det ikke bare er angrerett på produkter som man kjøper i en nettbutikk. Angreretten gjelder fjernsalg og alt salg som ikke skjer via fast utsalgssted (f.eks. salg på messer). Angrerettloven krever også at selgere gjør det klart og tydelig at kunder får vite om deres rettigheter i forbindelse med angrerettloven. De seriøse sjappene løser dette ved å sende angrerettskjema i tillegg til ordrebekreftelse til kundens epostadresse.

    § 1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.
    Den er ufravikelig

    § 3. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.
    Hva er fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted?

    § 6. Definisjoner I loven menes med:
    a)fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten
    b)fjernkommunikasjon: kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig, f.eks. ved telefon, trykksaker, fjernsyn og Internett
    c)telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved eller etter telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren.
    d)salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted
    e)forbruker: fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
    f)finansiell tjeneste: enhver tjeneste som har karakter av bank-, kreditt-, forsikrings-, individuell pensjons-, investerings- eller betalingstjeneste.
    Jeg vet at det innen hifisegmentet foregår fjernsalg der kunden ikke gis tilstrekkelige opplysninger om angrerett. For utsalgsstedet betyr dette at kunden har utvidet angrerett.

    § 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.
    Dersom man ikke har varslet kunden om at han har angrerett, så har kunden 1 års angrerett. Det er best å følge loven!

    For sin egen del, vil jeg mane bransjeaktører i Norge til å ta dette på alvor.
     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Ble så nyskjerrig på noen nye "bass" hodetelefoner av denne tråden at jeg bestilte meg like så godt audio technica ws99 jeg;)
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    xqo spør om hjelp til valg av hodetelefonkandidater og går ut herfra ferdig utdannet audioingeniør.

    Velg en hodetelefon og lytt du, xqo, så sender du de i retur på angrerett hvis de ikke står til smaken din. Det er det angreretten er ment å gjøre: Gi kunder som gjør fjernkjøp rett til å teste produktet innenfor en viss tidsramme før kjøpet er bindende. Dette er noe alle som selger produkter på nett må ta høyde for i prisene sine. De som ikke gjør det, gjør ikke det, og det er deres feil. Ingenting i veien med å bruke angreretten, det er på ingen måte uetisk å bruke angreretten slik noen har skrevet her før.
    Okey, da vil jeg prøve LCD2!
    Prøver å bestille fra duet.no nå, de trenger virkelig en bedre webshop-løsning, den var ikke noe særlig...

    Edit: Bra support da, fikk ordnet opp med litt mailing.

    juhu, VELDIG spent! Trenger de mye burn-in?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Dempe faktor light versjon: en dynamisk høyttaler vil ha en uønsket resonans bevegelse kalt ringing etter musikksignalet, denne uønskede bevegelsen genererer en spenning fra magneten i høytalerelementet og til bake i forsterkeren, en forsterker med lav utgangsimpedanse vil da kunne slippe mye av dette signalet gjennom og ut på andre lederen og høyttalerelementet demper seg selv,

    En høy utgangsimpedanse fra ampen vil dempe denne bakpulsen og elementet vil derfor ikke kunne dempe sin egensvigning like effektivt pga signal svekkes av utgangsimpedansen på forsterkeren.
    Ok men denne motstanden vil påvirke strømningen i begge retninger også da? men kanskje særlig dempingen i form av at magnetfeltet blir svakere fordi spenningen blir lavere?

    Dempingsfaktoren er ikke så viktig (når vi snakker hodetelefoner).
    Dempingsfaktoren er ikke så viktig fordi? Det er så liten masse som er i bevegelse? Og fordi mange hodetelefoner (eks. LCD 1 og 2) skaper et vakum som også har en dempende effekt? Mange dynamiske bruker plysjputer som ikke skaper vakum, kanskje fordi dem ikke trenger så mye demping? Hvorfor trenger ikke dynamiske hodetelefoner vakumdemping? Fordi dem dempes elektronisk eller andre grunner?

    [Utgangsimpedans sammen med hodetelefonens driver (en spole) blir et filter som påvirker frekvensgang negativt..
    Negativt? På hvilken måte? Negativt i form av at den bruker lengere tid på å "nullstille" seg etter pulsslagene?

    Savner litt mere konkretisering. Særlig sammenhengen mellom årsak og virkning.
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    xqo spør om hjelp til valg av hodetelefonkandidater og går ut herfra ferdig utdannet audioingeniør.

    Velg en hodetelefon og lytt du, xqo, så sender du de i retur på angrerett hvis de ikke står til smaken din. Det er det angreretten er ment å gjøre: Gi kunder som gjør fjernkjøp rett til å teste produktet innenfor en viss tidsramme før kjøpet er bindende. Dette er noe alle som selger produkter på nett må ta høyde for i prisene sine. De som ikke gjør det, gjør ikke det, og det er deres feil. Ingenting i veien med å bruke angreretten, det er på ingen måte uetisk å bruke angreretten slik noen har skrevet her før.
    Okey, da vil jeg prøve LCD2!
    Prøver å bestille fra duet.no nå, de trenger virkelig en bedre webshop-løsning, den var ikke noe særlig...

    Edit: Bra support da, fikk ordnet opp med litt mailing.

    juhu, VELDIG spent! Trenger de mye burn-in?
    Jeg følte mye hadde falt på plass etter ca 50timer, men den fortsatte å bedre seg etter over 100t, jeg har i perioder brukt burn inn sporet på Nordost settup & tuning cd, det låter ulyd men skal på skynde innspillings prosessen.

    LCD2 spiller greit ut fra det meste, selv hodetelefonutgangen på min gamle cd spiller, men den blomstrer med en god amp.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg følte mye hadde falt på plass etter ca 50timer, men den fortsatte å bedre seg etter over 100t, jeg har i perioder brukt burn inn sporet på Nordost settup & tuning cd, det låter ulyd men skal på skynde innspillings prosessen.

    LCD2 spiller greit ut fra det meste, selv hodetelefonutgangen på min gamle cd spiller, men den blomstrer med en god amp.
    Har bare Schiit Modi/magni jeg. Er ganske billig, kjøpte for å bruke med HE-400. er blitt fortalt at det skal gå fint sammen med LCD-2.
    Den eneste forskjellen jeg merket med og uten amp på HE-400 var at jeg kunne skru volumet mye høyere.
    Hvor stor forskjell merker man med god amp, egentlig?
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Nå har jeg bare hørt schiit asgard, som er vel ett steg opp fra magni. Og av billig dac'er ala modi så hadde jeg hegel hd2. Forskjellen fra å drive hodetelefonene ut av billige denon stereoforsterkeren jeg hadde og asgard/hd2 var minimale. Når jeg gikk opp i pris til abrahamsen v6 dac og musical fidelity m1 hpa så var det tydelige forskjeller. Steget opp til hegel hd20 og auralic taurus var igjen ett tydelig løft av lyden. Mao... Det er med stereo som med alt annet: stort sett så er dyrere = bedre.

    Så må du også ha i bakhodet at ingenting gjør gull av gråstein. Så har du masse youtube videoer rippet til mp3 og gamle 128kbps mp3'er fra dagene med kaaza så kommer ikke noe high end ustyr til å få det til å låte knallbra. Det går faktisk heller andre veien... Dritt låter enda mer dritt, for dyrere utstyr er gjerne mer avslørende.

    Så må du passe på og skaffe utstyr med rett lydsignatur (varm/kald/nøytral/mørk/etc) i forhold til egene preferanser bla bla komplikasjoner bla bla bruke masse penger på å få rett lyd bla bla bla bli gal......
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg bare hørt schiit asgard, som er vel ett steg opp fra magni. Og av billig dac'er ala modi så hadde jeg hegel hd2. Forskjellen fra å drive hodetelefonene ut av billige denon stereoforsterkeren jeg hadde og asgard/hd2 var minimale. Når jeg gikk opp i pris til abrahamsen v6 dac og musical fidelity m1 hpa så var det tydelige forskjeller. Steget opp til hegel hd20 og auralic taurus var igjen ett tydelig løft av lyden. Mao... Det er med stereo som med alt annet: stort sett så er dyrere = bedre.

    Så må du også ha i bakhodet at ingenting gjør gull av gråstein. Så har du masse youtube videoer rippet til mp3 og gamle 128kbps mp3'er fra dagene med kaaza så kommer ikke noe high end ustyr til å få det til å låte knallbra. Det går faktisk heller andre veien... Dritt låter enda mer dritt, for dyrere utstyr er gjerne mer avslørende.

    Så må du passe på og skaffe utstyr med rett lydsignatur (varm/kald/nøytral/mørk/etc) i forhold til egene preferanser bla bla komplikasjoner bla bla bruke masse penger på å få rett lyd bla bla bla bli gal......
    Forsterkere kan jeg kanskje skjønne at kan endre lyden litt, men hva gjør DACs annerledes? De må da gjøre om lyden fra digital til analog på samme måte alle sammen?
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Jeg følte mye hadde falt på plass etter ca 50timer, men den fortsatte å bedre seg etter over 100t, jeg har i perioder brukt burn inn sporet på Nordost settup & tuning cd, det låter ulyd men skal på skynde innspillings prosessen.

    LCD2 spiller greit ut fra det meste, selv hodetelefonutgangen på min gamle cd spiller, men den blomstrer med en god amp.
    Har bare Schiit Modi/magni jeg. Er ganske billig, kjøpte for å bruke med HE-400. er blitt fortalt at det skal gå fint sammen med LCD-2.
    Den eneste forskjellen jeg merket med og uten amp på HE-400 var at jeg kunne skru volumet mye høyere.
    Hvor stor forskjell merker man med god amp, egentlig?
    Uten å ha hørt din forsterker DAC kombo kan jeg ikke uttale meg, men for å få lyd i LCD 2 kreves ikke mye, Loevhagen nevnte at den spilte lyd selv fra en iting.

    Jeg har Naim Headline II med NAPCS psu og nå nylig kjøpte jeg Violectric V200, som begge er amper i +7000kr segmentet, som DAC bruker jeg Hegel HD20 som er en god DAC til den prisen den har nå.

    Lydmessig er naimen en hel del mindre oppløst fra øvre mellomtone og opp, noe som gjorde at jeg ikke brukte LCD2 så mye som jeg trodde jeg skulle, så fikk jeg for noen dager siden V200 i hus, da nærmest blomstret LCD2 opp og stort sett alle ankepunktene mot LCD2 forsvant, i mine ører er dette en bra kombo som sikker flere ville likt.

    Så jeg vill tro at startpunktet ditt er brukende, spill litt på systemet for å bli kjent med lyd signaturen, finn ut hva du liker / ikke liker med lyden, test så ut andre forsterker DAC komboer for å finne kombinasjoner som kan styre deg i den retningen du ønsker.

    Med Naim ampen synes eks jeg at lyden var litt lite dynamisk, manglet litt attakk og latinsk pasjon i spanske gitarer, små cymbaler hadd lite utklinging også kalt skimmer av overtoner, piano låt litt innestengt osv.
    Så da bestilte jeg V200 og sammen med den Nordost Red Dawn LS balansert signalkabel siden denne kunne være med å forbedre ankepunktene jeg hadde mot lyden.

    Jeg personlig er fortiden meget lykkelig med nevnte oppsett, LCD2 spiller nå slik jeg håpet det skulle gjøre.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Nå har jeg bare hørt schiit asgard, som er vel ett steg opp fra magni. Og av billig dac'er ala modi så hadde jeg hegel hd2. Forskjellen fra å drive hodetelefonene ut av billige denon stereoforsterkeren jeg hadde og asgard/hd2 var minimale. Når jeg gikk opp i pris til abrahamsen v6 dac og musical fidelity m1 hpa så var det tydelige forskjeller. Steget opp til hegel hd20 og auralic taurus var igjen ett tydelig løft av lyden. Mao... Det er med stereo som med alt annet: stort sett så er dyrere = bedre.

    Så må du også ha i bakhodet at ingenting gjør gull av gråstein. Så har du masse youtube videoer rippet til mp3 og gamle 128kbps mp3'er fra dagene med kaaza så kommer ikke noe high end ustyr til å få det til å låte knallbra. Det går faktisk heller andre veien... Dritt låter enda mer dritt, for dyrere utstyr er gjerne mer avslørende.

    Så må du passe på og skaffe utstyr med rett lydsignatur (varm/kald/nøytral/mørk/etc) i forhold til egene preferanser bla bla komplikasjoner bla bla bruke masse penger på å få rett lyd bla bla bla bli gal......
    Forsterkere kan jeg kanskje skjønne at kan endre lyden litt, men hva gjør DACs annerledes? De må da gjøre om lyden fra digital til analog på samme måte alle sammen?
    Bedre DAC chip, bedre analog del, bedre filterkrets, mer stabil strømforsyning, bedre romfølelse og stereo perspektiv osv osv.

    For å si litt mer om oppløsning og detaljer i komboen jeg nevte i innlegg #138 kan jeg nå høre at Steve Ray Voughan av og til lesper bittelitt når han synger, Eric Clapton har noen ganger ganske korte innpust før han synger, at det noen ganger høres ut som Joe Cocker klapser takten på låret mens han synger, osv osv.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Dempe faktor light versjon: en dynamisk høyttaler vil ha en uønsket resonans bevegelse kalt ringing etter musikksignalet, denne uønskede bevegelsen genererer en spenning fra magneten i høytalerelementet og til bake i forsterkeren, en forsterker med lav utgangsimpedanse vil da kunne slippe mye av dette signalet gjennom og ut på andre lederen og høyttalerelementet demper seg selv,

    En høy utgangsimpedanse fra ampen vil dempe denne bakpulsen og elementet vil derfor ikke kunne dempe sin egensvigning like effektivt pga signal svekkes av utgangsimpedansen på forsterkeren.
    Ok men denne motstanden vil påvirke strømningen i begge retninger også da? men kanskje særlig dempingen i form av at magnetfeltet blir svakere fordi spenningen blir lavere?

    Dempingsfaktoren er ikke så viktig (når vi snakker hodetelefoner).
    Dempingsfaktoren er ikke så viktig fordi? Det er så liten masse som er i bevegelse? Og fordi mange hodetelefoner (eks. LCD 1 og 2) skaper et vakum som også har en dempende effekt? Mange dynamiske bruker plysjputer som ikke skaper vakum, kanskje fordi dem ikke trenger så mye demping? Hvorfor trenger ikke dynamiske hodetelefoner vakumdemping? Fordi dem dempes elektronisk eller andre grunner?

    [Utgangsimpedans sammen med hodetelefonens driver (en spole) blir et filter som påvirker frekvensgang negativt..
    Negativt? På hvilken måte? Negativt i form av at den bruker lengere tid på å "nullstille" seg etter pulsslagene?

    Savner litt mere konkretisering. Særlig sammenhengen mellom årsak og virkning.
    #1 Det er i alle fall slik jeg tolker det, så i midt hode tenker du rett.

    #2 Personlig tror jeg dempingsfaktoren er av viktighet nest uansett type dynamisk element, at magnet pulsen blir mindre er korrekt, men basert på ulike erfaringer av gjengivelsen av eks Dennons AH-Dxxxx bass, som jeg selv har slaktet, sannsynligvis pga uegnet amp, og at andre liker disse Dennon klokkene for de de mener bassen er god, forskjellen er mest sannsynlig dårlig dempingsfaktor på den demo ampen jeg hørte dem på.

    Når det gjeller Audeze og HIFIman hodetelefoner baserer disse seg på et annet prinsipp uten svingspole som ved et konvensjonelt dynamisk element,
    istedenfor har de en tyn film spent opp mellom to kraftige magneter,og er derved ortodynamiske / magnetostatiske.
    Dempingen i hodetelefonene er som oftest en slags filt som kontrollerer vibrasjoner og resonanser, og ikke vakuum.

    #3 Nå burde vi hatt en audiokonstruktør her for dette er filter teknikk, og det vil endre seg med impedans, kapasitans, og resistans, (RCL filter) og det blir en del matte for å finne avrullingsfrekvenser osv som jeg ikke husker det dugg av lenger.
    Men at en missmatch av hodetelefon impedans og forsterkerens utgangsimpedans kan forårsake heldig eller uheldig frekvensgang pga dette, er vell litt av essensen i utsagnet fra Bart.

     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Etter å ha spilt 8 timer, hvor jeg har hørt på de nå ca 1 time....

    Med audio technica WS99 så har jeg så langt funnet mine favoritt bass hodetelefoner. De er ikke helt ensidige som sony xb-serien, som kun høres riktig ut med elektronika, og de krever ikke matching mot rett utstyr pga en noe lys topp som denon d7100 (og 5000 og 7000 etter hva jeg har fått med meg..). Bassen er mer definert og med mer tekstur enn XB-serien, og den blander seg ikke langt opp i mellomtonen . Mellomtone og diskant har ett slør over seg, men ikke noe overdrevet. Det er varmt og behagelig. Det føles ikke som det er noen U-kurve på lyden som gjør at masse detaljer forsvinner.

    Når jeg begynte å høre på ws99 så fant jeg frem noe dubstep og trance, men begynte etter hvert å høre på rhianna "stay, de la soul "ring ring ring", muse "madness" og nå the streets "dry your eyes". Jeg tar det som ett godt tegn..Disse er nå min anbefaling for bass-huer som hører på litt av alt mulig.
     
    Sist redigert:

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg kjøpt LCD-2!!
    Hørte på i går og hadde det fantastisk morsomt!!
    ... Men i dag er wow-faktoren litt borte :S
    I dag må jeg skru på EQ for å ha det like gøy, sånn ser det ut: imgur: the simple image sharer

    Er liksom ikke så digg bass som det var i går.
    Faen...

    Edit: Evt ikke? Nancy Sinatra - Bang Bang (White Noise Dubstep Remix) (HD) - YouTube kom på nå, og nå er det gøy igjen!
    Idk what to think...



    I begynnelsen trenger LCD2 litt tid til å venne seg til musikksmaken din, så den er usikker på når den skal skru på den automatiske X-BassBoosten. Det er mulig det hjelper med en software oppdatering, du må bare skru på Wifien i membranene (de fungerer også som antenner), og så går det på auto-update.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kjøpt LCD-2!!
    Hørte på i går og hadde det fantastisk morsomt!!
    ... Men i dag er wow-faktoren litt borte :S
    I dag må jeg skru på EQ for å ha det like gøy, sånn ser det ut: imgur: the simple image sharer

    Er liksom ikke så digg bass som det var i går.
    Faen...

    Edit: Evt ikke? Nancy Sinatra - Bang Bang (White Noise Dubstep Remix) (HD) - YouTube kom på nå, og nå er det gøy igjen!
    Idk what to think...



    I begynnelsen trenger LCD2 litt tid til å venne seg til musikksmaken din, så den er usikker på når den skal skru på den automatiske X-BassBoosten. Det er mulig det hjelper med en software oppdatering, du må bare skru på Wifien i membranene (de fungerer også som antenner), og så går det på auto-update.

    very funny..... :p
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Er liksom ikke så digg bass som det var i går.
    Faen...
    Jeg regner med du ble imponert over hvor dypt bassen går når du hørte på de, og i dag så har gleden over det gått over og du er tilbake til å savne noen hodetelefoner som slår litt hardere i bassen - ikke bare går dypt..?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er liksom ikke så digg bass som det var i går.
    Faen...
    Jeg regner med du ble imponert over hvor dypt bassen går når du hørte på de, og i dag så har gleden over det gått over og du er tilbake til å savne noen hodetelefoner som slår litt hardere i bassen - ikke bare går dypt..?
    Nettopp! Audeze er ikke noen bassmonstre. De har en ekstremt flat responskurve. De spiller dypbass bedre enn noen, men de legger ikke til noe mellombass, og det er gjerne den man kjenner. Noen spor har mye dypbass, andre har det ikke.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er liksom ikke så digg bass som det var i går.
    Faen...
    Jeg regner med du ble imponert over hvor dypt bassen går når du hørte på de, og i dag så har gleden over det gått over og du er tilbake til å savne noen hodetelefoner som slår litt hardere i bassen - ikke bare går dypt..?
    Kanskje? Something like that
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Nå har jeg kjøpt LCD-2!!
    Hørte på i går og hadde det fantastisk morsomt!!
    ... Men i dag er wow-faktoren litt borte :S
    I dag må jeg skru på EQ for å ha det like gøy, sånn ser det ut: imgur: the simple image sharer

    Er liksom ikke så digg bass som det var i går.
    Faen...

    Edit: Evt ikke? Nancy Sinatra - Bang Bang (White Noise Dubstep Remix) (HD) - YouTube kom på nå, og nå er det gøy igjen!
    Idk what to think...
    Min er faring er at litt av det du opplever kommer seg ved litt innspilling, men er det lite bass i opptaket er det det du får servert, er det bra trøkk får du det og, hvis ampen er istand til det.

    Velkommen til higher end head fi.

    Jeg gikk selv gjennom en slik elsk hat periode med både Naim Headline II ampen, Hegel HD20 DACen, og LCD2, er nå litt inne i same fase med Violectric V200, etter litt tid så kjenner en grund signaturen i lyden og hører lettere at alt ikke er på plass ennå.

    Denne mellom perioden kan være frustrerende og av og til kan en lure om investeringen i nytt utstyr var hvert det.

    Etter noen uker faller at plutselig på plass og en blir lykkelig i gjen.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Snart må noen med baller, våge å ta opp denne "problemstillingen"

    Alt utsyr, < faller på plass > etter en tid - kan også skrives slik: Ørene/hjernen tilpasser seg utstyret, uansett lydsignatur/pris. Uansett hva du kjøper til hvilken pris, så tilpasser hodet seg dette.

    Den skumle konklusjonen på dette, kan enhver trekke for seg selv.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Er liksom ikke så digg bass som det var i går.
    Faen...
    Jeg regner med du ble imponert over hvor dypt bassen går når du hørte på de, og i dag så har gleden over det gått over og du er tilbake til å savne noen hodetelefoner som slår litt hardere i bassen - ikke bare går dypt..?
    Kanskje? Something like that
    Hahaha, Dr Head-Phil is in tha house :D

    Slapp av, det er forventningene dine og hukommelsen som spiller deg et puss. I går var du positivt overrasket, i dag hadde du høye forventninger til at lytteopplevelsen skulle være like formidabel og overforventet, derfor ble det en skuffelse. Anbefaler stemningsstabiliserende medikamenter, det skaper stabilitet i humør og forventninger som igjen gir stabilt gode lytteopplevelser.

    Men ærlig talt altså, lev med dem i noen dager og hør på variert musikk. Lytt til musikk og ikke hodetelefoner. Man finner alltid feil på fine ryper om man ser godt nok etter; store nipler, skjev nese, ...
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Hahaha, Dr Head-Phil is in tha house :D

    Slapp av, det er forventningene dine og hukommelsen som spiller deg et puss. I går var du positivt overrasket, i dag hadde du høye forventninger til at lytteopplevelsen skulle være like formidabel og overforventet, derfor ble det en skuffelse. Anbefaler stemningsstabiliserende medikamenter, det skaper stabilitet i humør og forventninger som igjen gir stabilt gode lytteopplevelser.
    ...
    Eller kan man laste ned og installere MatsGyvers LCDCLARITY fil og installere sammen med Equalizer APO.

    Høye forventinger?

    Lave forventinger?

    Spiller ingen rolle, du blir like imponert over den formidable lyden hver gang.

    ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hva skjer (ikke)?

    Nå har jeg kjøpt LCD-2!!
    Hørte på i går og hadde det fantastisk morsomt!!
    ... Men i dag er wow-faktoren litt borte :S
    I dag må jeg skru på EQ for å ha det like gøy, sånn ser det ut: imgur: the simple image sharer

    Er liksom ikke så digg bass som det var i går.
    Faen...

    Edit: Evt ikke? Nancy Sinatra - Bang Bang (White Noise Dubstep Remix) (HD) - YouTube kom på nå, og nå er det gøy igjen!
    Idk what to think...
    Hmmm.....

    Det kan jo selvsagt skyldes Nancy:

    Nancy Sinatra_nancy_sinatra11.jpg

    Noen andre mulige forklaringer. De kan opptre alene eller sammen. Flere andre har vært inne på (noen av) dem:
    • Musikken og fonogrammet du spiller nå vs. da vs. neste gang
      • Noen ganger har fonogrammet mye bass, andre ganger ganske lite. "Korrekte" hodetelefoner og høyttalere responderer deretter.
    • Dagsform og sinnsstemning
      • Deres samspill/-virke med valgt musikk og fonogram. Noen ganger er melankoli det riktige, andre ganger "hæla i taket og tenna i tapeten"
    • Ny-leke-syndromet - etterfulgt av dagen-derpå-edruelighet
      • Man blir til å begynne med gjerne ekstra fasinert av det som er fengende og bra. Deretter oppdager man også svakhetene. Etterhvert går det/man seg gjerne til (eller kanskje ikke)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Men fra spøk til alvor, så vil mye av godfølelsen avhenge av dagsformen og den samme låta vil ikke gi den samme opplevelsen hver gang du spiller den, men med godt utstyr opplever jeg at det er kortere mellom hver gang godfølelsen kommer.

    Noen låter høres veldig bra ut, men det mangler ofte litt for å oppnå det lille ekstra. Hvis du føler det mangler litt bass i enkelte låter, kan det hjelpe å EQe bassen noen desibel, og det var alt som skulle til for den enkelte sangen. Men til andre sanger igjen vil det bli for mye bass, og man blir nødt til å justere ned EQen igjen, eller bare la være å høre på de mest basstunge sangene når filteret er aktivert.

    Thats life. Musikk kommer i all slags kvalitet og formater, og samme hodetelefon vil ikke prestere like bra på alle produksjonene. Noen produksjoner er ment for litt "basstunge" avspillingsenheter, andre ikke. Så det finnes så vidt meg bekjent ingen "perfekt" hodetelefon eller høytalere for den saks skyld, som leverer perfekt lyd på alle produksjoner uten EQ. Hvis noen har en slik hodetelefon så lyver dem, eller så har dem ikke hørt på mange nok produksjoner.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Beste av alt er å bare ha noen forskjellige hodetelefoner som dekker forskjellige behov og varierende dagsform.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Takk for godt innlegg.

    Men fra spøk til alvor, så vil mye av godfølelsen avhenge av dagsformen og den samme låta vil ikke gi den samme opplevelsen hver gang du spiller den, men med godt utstyr opplever jeg at det er kortere mellom hver gang godfølelsen kommer.
    Dette er korrekt. Vi er inne på noe av den samme problematikken i tråden "Metoder for å "måle" gåsehudfaktoren", og grunner til at dette er vanskelig.

    Den første gangen kan i mange sammenhenger være den beste. Vi er også inne på dét i ovennevnte tråd.

    [...] det finnes så vidt meg bekjent ingen "perfekt" hodetelefon eller høytalere for den saks skyld, som leverer perfekt lyd på alle produksjoner uten EQ. Hvis noen har en slik hodetelefon så lyver dem, eller så har dem ikke hørt på mange nok produksjoner.
    ... eller så ønsker vi straks å bli (grundig) informert om den.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte etter amps for LCD-2 som bevarer/forbedrer bassen på LCD-2, og gir varmere lyd:
    [20:31:21] <x> they do kind of shine the most with a good solid state IMO but I understand why you'd think the treble is a bit thin
    [20:31:25] <x> and bright ish
    [20:31:52] <x> once you get more bass, you'll notice the bass is fatiguing
    [20:31:54] <x> and want less of it
    [20:32:37] <x> problem IS with the magni amp
    [20:32:42] <x> the treble will only get worse turning the volume up
    [20:32:51] <x> and turning volume up = moar bass!
    [20:33:10] <x> so an amp that does help with treble will allow you to turn volume up without it being as treblery


    [20:34:37] <x> xqo: a really smooth amp will kill a bit of sub-bass IME
    [20:35:37] <x> but there is a few amps that don't kill bass but also smooth out treble a bit
    [20:43:40] <x> I like Lyr, heard good things about Wa6, do not get Valhalla or Wa3, or Bottlehead Crack
    [20:43:57] <x> the 3 last ones have too high output impedance and will make it sound like carp
    [20:45:05] <x> burson soloist is also pretty smooth
    [20:46:48] <x> soloist SL is 600 or something, USD
    [20:48:21] <x> but I dunno I prefer schiit stuff
    [20:48:52] <x> it sounded better to my ears, the burson was just kinda muddy in midrange
    [20:55:41] <x> xqo: I'm pretty sure the Lyr would be a good match with LCD-2 for you. I can't really think why not. it's smooth but still has nice bass
    [20:59:30] <x> xqo: pretty sure you will feel the bass gets even better with Lyr
    [21:00:41] <x> xqo: it's designed with orthodynamics in mind
    Hva synes dere? Amps for LCD-2?
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Jeg spurte etter amps for LCD-2 som bevarer/forbedrer bassen på LCD-2, og gir varmere lyd:
    [20:31:21] <x> they do kind of shine the most with a good solid state IMO but I understand why you'd think the treble is a bit thin
    [20:31:25] <x> and bright ish
    [20:31:52] <x> once you get more bass, you'll notice the bass is fatiguing
    [20:31:54] <x> and want less of it
    [20:32:37] <x> problem IS with the magni amp
    [20:32:42] <x> the treble will only get worse turning the volume up
    [20:32:51] <x> and turning volume up = moar bass!
    [20:33:10] <x> so an amp that does help with treble will allow you to turn volume up without it being as treblery


    [20:34:37] <x> xqo: a really smooth amp will kill a bit of sub-bass IME
    [20:35:37] <x> but there is a few amps that don't kill bass but also smooth out treble a bit
    [20:43:40] <x> I like Lyr, heard good things about Wa6, do not get Valhalla or Wa3, or Bottlehead Crack
    [20:43:57] <x> the 3 last ones have too high output impedance and will make it sound like carp
    [20:45:05] <x> burson soloist is also pretty smooth
    [20:46:48] <x> soloist SL is 600 or something, USD
    [20:48:21] <x> but I dunno I prefer schiit stuff
    [20:48:52] <x> it sounded better to my ears, the burson was just kinda muddy in midrange
    [20:55:41] <x> xqo: I'm pretty sure the Lyr would be a good match with LCD-2 for you. I can't really think why not. it's smooth but still has nice bass
    [20:59:30] <x> xqo: pretty sure you will feel the bass gets even better with Lyr
    [21:00:41] <x> xqo: it's designed with orthodynamics in mind
    Hva synes dere? Amps for LCD-2?
    Min erfaring så langt er Violectric V200 gir bra basskvalitet men ikke kunstig mengde, og er relativt godt oppløst oppover i frekvensregisteret, V200 er litt varm / mørk i klangen, detaljeringer på eks cymbalspill er god og, trommeslagerens spill på klokkestykke (der hvor cymbalen festes til stativet) midt på cymbalen og slag langsperreferien defineres godt og luftig, og den gir meg gir ikke lytte tretthet.

    Naim Headline II med NAPSC psu gir godt rytmisk driv,er bra på stemmer, el gitar osv, men mangler i mine ører oppløsing fra øvre mellomtone og opp, dette har jeg også beskrevet, så i mine ører er ikke Naim Headline II et opplagt valg som driver til LCD2, med mindre en er noe diskant sky.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte etter amps for LCD-2 som bevarer/forbedrer bassen på LCD-2, og gir varmere lyd:
    [20:31:21] <x> they do kind of shine the most with a good solid state IMO but I understand why you'd think the treble is a bit thin
    [20:31:25] <x> and bright ish
    [20:31:52] <x> once you get more bass, you'll notice the bass is fatiguing
    [20:31:54] <x> and want less of it
    [20:32:37] <x> problem IS with the magni amp
    [20:32:42] <x> the treble will only get worse turning the volume up
    [20:32:51] <x> and turning volume up = moar bass!
    [20:33:10] <x> so an amp that does help with treble will allow you to turn volume up without it being as treblery


    [20:34:37] <x> xqo: a really smooth amp will kill a bit of sub-bass IME
    [20:35:37] <x> but there is a few amps that don't kill bass but also smooth out treble a bit
    [20:43:40] <x> I like Lyr, heard good things about Wa6, do not get Valhalla or Wa3, or Bottlehead Crack
    [20:43:57] <x> the 3 last ones have too high output impedance and will make it sound like carp
    [20:45:05] <x> burson soloist is also pretty smooth
    [20:46:48] <x> soloist SL is 600 or something, USD
    [20:48:21] <x> but I dunno I prefer schiit stuff
    [20:48:52] <x> it sounded better to my ears, the burson was just kinda muddy in midrange
    [20:55:41] <x> xqo: I'm pretty sure the Lyr would be a good match with LCD-2 for you. I can't really think why not. it's smooth but still has nice bass
    [20:59:30] <x> xqo: pretty sure you will feel the bass gets even better with Lyr
    [21:00:41] <x> xqo: it's designed with orthodynamics in mind
    Hva synes dere? Amps for LCD-2?
    Min erfaring så langt er Violectric V200 gir bra basskvalitet men ikke kunstig mengde, og er relativt godt oppløst oppover i frekvensregisteret, V200 er litt varm / mørk i klangen, detaljeringer på eks cymbalspill er god og, trommeslagerens spill på klokkestykke (der hvor cymbalen festes til stativet) midt på cymbalen og slag langsperreferien defineres godt og luftig, og den gir meg gir ikke lytte tretthet.

    Naim Headline II med NAPSC psu gir godt rytmisk driv,er bra på stemmer, el gitar osv, men mangler i mine ører oppløsing fra øvre mellomtone og opp, dette har jeg også beskrevet, så i mine ører er ikke Naim Headline II et opplagt valg som driver til LCD2, med mindre en er noe diskant sky.
    V200 er litt dyr, synes jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn