Basshead hodetelefoner Fostex/Audeze/Ultrasone/? (Med spilleliste)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter lang nok tid i fjøset så merker du ikke drittlukta så mye heller.. Går heller ut av fjøset jeg da :)
    Ser den - men av og til så lurer jeg på om ikke melkesyra i beina forsurer oppholdet mer enn det å stå i møkka. :) Noen flyr (jo for f...) inn / ut / inn / ut / inn / ut / inn / ut...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er trådstarter du mener skal handle seg he-500 så blir han ikke så veldig fornøyd siden han syns det er for lite bass i he-400.
    HE-500 med RETT forsterker vil gi bass-(høyttaler)nirvana. :) Jeg har dessverre ikke DEN forsterkeren, siden den jeg lyttet på var en prototyp. Jeg vurderer å kjøpe eksisterende monoblokker fra samme produsent for å drive HE-500 og få samme Nirvana. Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det ennå - er et jeg venter på release of prototypen jeg hadde hjemme. Det nærmer seg 2 år siden den var her hjemme...og håpet er som sandkorn som renner ut mellom figrene.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Basshead har lite m hifi å gjøre IMO.
    Er uansett et basshuggu sjøl, så en kombinasjon: basshead/hifi må være: Beyer Dynamic DT770!!!
    hvor mange ohm er dine dt770? Har et par som er 32 ohm.

    @ Titten: Hele forumet er etablert på educated guess. :).
    hehehe, ja, men det er jo litt moralsk støtte å hente her når man sitter viklet fast i et garn av hodetelefonkabler. :)

    Mulig jeg er sær her - men det er jeg i så fall stolt av. Stolt, fordi jeg klarer å erkjenne at det er sykt mange gode hodetelefoner der ute - og det er fornøyelig hva ørene venner seg til av lydsignatur over tid. :)
    Etter lang nok tid i fjøset så merker du ikke drittlukta så mye heller.. Går heller ut av fjøset jeg da :)
    hahahaha, da jeg jobbet som slakter var mandagsmorgen grusom, men resten av uka gikk fint :) spikeren på hodet der! Lol

    Leste gjennom kilden, ser de bruker educated guess og jobber seg ut fra det. :)
    De jobber ut fra educated guess og med bruk av hørsel. Det er vel de færreste som har utstyr til å lage frekvensmålinger slik Headroom og Innerfidelity.

    Fordelen med educated guess er at dine egne "tweaks" tar høyde for lydbildet din spesifikke hodetelefon og forsterkerkombinasjon leverer.

    Har tweaket litt med EQ på mine Sennheiser HD555, og må si det fungerer overraskende bra. Nesten så jeg ikke tør å prøve meg med LCD-2, i frykt for at man ikke oppnår samme kvalitetsøkning med dem.

    Min fremgangsmåte er egentlig å bare manuelt skrive inn DB verdiene i tekstdokumentet, og når man trykker "lagre" kommer lydforandringen med en gang, så kan man "tweake" hvor mye man vil.
    Jepp, jeg gjorde også det, men trenger mer trening i å justere og få det i fingerspissene. Prøver litt med grafisk for å få feelingen på hvordan endringer slår ut i relativ forstand. det virker som om kontraster er viktig når man tweaker. Programmet virker veldig bra.

    skriver fra iPad søppel her, derfor kort
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Etter lang nok tid i fjøset så merker du ikke drittlukta så mye heller.. Går heller ut av fjøset jeg da :)
    Ser den - men av og til så lurer jeg på om ikke melkesyra i beina forsurer oppholdet mer enn det å stå i møkka. :) Noen flyr (jo for f...) inn / ut / inn / ut / inn / ut / inn / ut...
    Er det som er tingen, da holder du lukta fersk og lar deg ikke lure av å bytte forsterker annenhver uke;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Trør inn / ut av møkka daglig jeg - men legger ikke fjøset ut for salg. :)

    Noen klarer imidlertid ikke bestemme seg for hvilken møkkahodetelefon de skal snuse på - selv etter ørten dager.

    Mitt møkkaråd er at man velger den dritten man har mest lyst på - og hvis det stinker fortsatt etter et par uker - så bytter man dritten ut med noe annet møkk som kanskje lukter bedre. :)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan er "soloist" forresten? Kjenner jeg er litt nyskjerrig på hvordan de simplere modellene til burson er med tanke på hvor godt "the conductor" spiller i stua her ;)

    (hyggelig å ha deg tilbake loevhagen!!;))
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jepp, jeg gjorde også det, men trenger mer trening i å justere og få det i fingerspissene. Prøver litt med grafisk for å få feelingen på hvordan endringer slår ut i relativ forstand. det virker som om kontraster er viktig når man tweaker. Programmet virker veldig bra.

    skriver fra iPad søppel her, derfor kort
    Måtte også inn i Room EQ Wizard for å se hvordan endring i dokumentets verdi påvirket frekvenskurven. Særlig Q verdien viste seg å være viktig å få rett.

    Grov innstilling av bassen gjorde jeg etter Headrooms frekvensmåling på hodetelefonen.

    Siste "fin innstillingen" tok jeg på øret ved å høre gjennom denne youtube-videoen og notere ned hvor i Hz området de værste fjelltoppene eller dalsøkkene befant seg, slik at jeg kunne gå inn i dokumentet å justere. Resultatet ble etter noen gjennomspillinger av videoen og noen justeringer i dokumentet underveis overraskende bra. Og det er en underdrivelse!


    Nå vil ikke du høre forskjellen med mindre du ikke har et tilsvarende sett hodetelefoner, men endringene er stor, i positiv retning.

    For den som har Sennheiser HD555 er det bare å lime inn følgende endringer, sette på en låt og høre forskjellen selv:

    Equaliser: Generic
    No measurement
    Filter 1: ON PK Fc 20,0 Hz Gain 11,0 dB Q 0,7
    Filter 2: ON PK Fc 200,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4
    Filter 2: ON PK Fc 450,0 Hz Gain -3,0 dB Q 0,5
    Filter 2: ON PK Fc 1200,0 Hz Gain -4,0 dB Q 0,6
    Filter 2: ON PK Fc 1550,0 Hz Gain 3,0 dB Q 0,7
    Filter 2: ON PK Fc 3000,0 Hz Gain -6,0 dB Q 0,4
    Filter 4: ON PK Fc 5500,0 Hz Gain 4,0 dB Q 3,00
    Filter 5: OFF None
    Filter 6: OFF None
    Filter 7: OFF None
    Filter 8: OFF None
    Filter 9: OFF None
    Filter 10: OFF None
     
    Sist redigert:

    Buyer no 1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.08.2012
    Innlegg
    162
    Antall liker
    65
    Sted
    Danmark, København
    Hei! Jeg har HE-400, og Schiit Magni/Modi, men HE-400 har for flat, svak og kjedelig bass synes jeg, så nå leter jeg etter noe annet!

    Umiddelbart synes jeg ikke et spring fra HE-400 til LCD-2 lyder som noget der giver voldsomt meget, i forhold til det du efterspørger i bassen. Mit bud vil være enten Ultrasone eller nogen fra Sony xb-serien, som andre også har foreslået, hvis det skal være markant mindre kedeligt end HE-400.

    Mine personlige erfaringer med HE-400 er, at jeg oplever den har en livlig og engagerende bas. Så hvis du oplever HE-400 som kedelig, tror jeg der skal noget mere end blot LCD-2 til, før du føler der sker noget...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Burson Audio Conductor = Burson Audio Soloist + DAK

    Hvordan er "soloist" forresten? Kjenner jeg er litt nyskjerrig på hvordan de simplere modellene til burson er med tanke på hvor godt "the conductor" spiller i stua her ;) [...]
    Burson Audio Conductor er (da vel) Burson Audio Soloist + DAK(?)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    The Conductor er toppmodellen, og soloist er ikke det :D Ikke legg for mye tanker i det CDWM, det er bare litt vennlig mobbing av loevhagen for å ønske han velkommen tilbake siden han "bare" har en soloist ;) Jeg har ikke lest alle specs og sånn, men regner med du har rett i at soloist er en conductor uten den veldig gode dac'en som sitter i den. Det at burson har klart å klemme en så god hodetelefonforsterker, og en dac som kan erstatte hegel hd20, i en boks og selger det til prisen moiz gjør - det er ganske imponerende. Jeg forventet ikke å beholde conductor siden ett krav var at den måtte kunne erstatte hd20 (som jeg har vært en god tilhenger av), og de første dagene rett ut av esken så hørtes det absolutt ikke som den kunne gjøre det, men som jeg skrev i burson tråden så løsnet det etter 3 dager spilling. Og noen dager etter det følte jeg absolutt hele potensialet til både forsterker og dac delen kom frem. Overleverte HD20 til ny eier i dag, og det føltes helt greit.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    LOL, forstå det den som kan :)

    Driver å bruker EQ'en i Xonar Essence ST driveren (som er system wide) og forer DAC via S/PDIF for å tweake diskanten i TH-900 nå, og her begynner det å bli levelig, lol.

    Vis vedlegget 200921

    Lyden er ganske festlig når man blir kvitt sibilansen, haha.
    Det programmet er nok enklere å bruke, men det har sine negative sider også.

    Dalsøkkene i frekvensområdene du har dempet, vil bli like mye senket som de irriterende fjelltoppene.

    Med equalizer APO kan du adressere problemområdene nøyaktig, uten at områdene rundt blir påvirket så mye.

    Equalizer APO:

    Sonar Essence:

     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tusen takk, og du har helt rett. Det virker som om EQ APO er tingen.

    Men hva er den berømte Q-faktoren i EQ APO og hvordan vet man hvordan man skal sette den? Er det spredning elns?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Blir mye OT dette moderatorer, så det beklager jeg.

    Det er spredning som du sier ja, og det er verdien jeg også sliter litt med å sette nøyaktig. Anbefaler deg å gå inn i Room EQ wizard og prøve ut litt forskjellige Q verdier på et frekvensområde så ser du i grafen illustrert hvor mye "utslag" det gir.

    Her er noen Q verdi eksempler hentet fra Room EQ:

    Eksempelet er hentet fra 200Hz og 5 gain (altså "5db") økning.
    Q-verdi øverst fra:
    0,5
    1,0
    1,5
    3,0

    Skal du ha mer nøyaktige og flere verdier må du nesten bare gå inn i Room EQ selv å prøve. Men obs på at verdiene i Room EQ er reversert, så for å se hvordan 5 gain ser ut må du skrive -5. (minus fem) ;)


    I praksis vil det si at du må ha et lavt Q tall dersom det er et stort frekvensområde du vil heve eller senke. F.eks Q 0,4 på 100Hz, så påvirker du hele 20Hz-til kanskje 400Hz med "ryggen på 100Hz.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk igjen, da ble ting mye klarere. Og moden vår kan sikkert rydde tråden for OT og opprette en ny tråd (og relevant trådtittel) med disse EQ-innleggene hvis vi spør ham pent. Han må gjerne gjøre det for min del i alle fall. Det er ikke så strikt på on og off topic her inne på HFS. Her har de veldig slakk på dette, og "rengjøring" er vel mer et ønske fra noen av oss få OCD-brukere her i hodetelefonkategorien, inkludert meg (som likevel og gjentatt poster helt feil, lol).

    Her på HFS er det mer moden som spør om han kan rydde, enn at han går inn og korrigerer aktivitet. Det er i alle fall inntrykket mitt, og en rak motsetning til andre forum, hvor det er stikk motsatt.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Takk igjen, da ble ting mye klarere. Og moden vår kan sikkert rydde tråden for OT og opprette en ny tråd (og relevant trådtittel) med disse EQ-innleggene hvis vi spør ham pent. Han må gjerne gjøre det for min del i alle fall. Det er ikke så strikt på on og off topic her inne på HFS. Her har de veldig slakk på dette, og "rengjøring" er vel mer et ønske fra noen av oss få OCD-brukere her i hodetelefonkategorien, inkludert meg (som likevel og gjentatt poster helt feil, lol).

    Her på HFS er det mer moden som spør om han kan rydde, enn at han går inn og korrigerer aktivitet. Det er i alle fall inntrykket mitt, og en rak motsetning til andre forum, hvor det er stikk motsatt.
    Er en synder på dette området selv hele tiden. :eek:


    Men hvis du skal prøve deg i med Equalizer APO, foreslår jeg at du hører gjennom denne videoen.

    http://www.youtube.com/watch?v=qNf9nzvnd1k

    Målet burde være å klare å høre hele 20hz til 20 000hzuten å få så vondt at du må ta hodetelefonene av, og ideelt sett burde volumet være omtrent like kraftig gjennom hele linjen, men dette har jeg funnet vanskelig. Lyse toner er generelt mer ubehagelig enn mørke, så det skal "smerte" litt mer i de øvre frekvensområder enn på 60hz.

    Når du hører gjennom vil du på enkelte områder høre store variasjoner i volum, og det er disse variasjonene du burde lokalisere "ryggen" på og nedjustere (eller oppjustere) i Equalizer APO. Q verdien setter du etter omtrent så stor "ryggen" er, og Gain (Db) verdien må du nesten bare forsøke deg frem til og høre gjennom det samme partiet flere ganger og se om du har tatt for mye eller for lite Q eller Gain. Klarer du å redusere ryggen litt, vil det ha stor utslagseffekt når du hører musikk. Så målet burde ikke være å få det "perfekt", bare forbedre de værste partiene.

    Bortsett fra det er det tut og kjør. Ville forsøkt med å endre de mest fremtredende og grusomme partiene i videoen først, og så høre på en sang for å høre endringene i praksis, før du begynner å "fin" justere. Er fort gjort å skru seg helt bort. Lagre gjerne kopier av dokumentet andre plasser på PCn for å ha noe å falle tilbake til hvis du som meg, ender opp med å ha justert over alle viddene.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    EQ-tråd

    ^^
    Jeg har forlengst tenkt at vi bør ha en EQ-tråd, og denne siste runden fra ca. 20.05.2013 er en god unnskyldning for å starte en.

    Det finnes litt annen informasjon den bør starte med før innleggene i denne tråden legges til. Jeg må derfor jukserigge litt med trådstart, og antagelig også gjøre litt lekser. Det vil derfor skje når jeg føler for det.

    Evt. kan dere starte en tråd, og så kan jeg rerigge starten etterpå. Det er muligens det beste hvis dere er utålmodige og har tenkt å være produktive.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg kan opprette en EQ tråd med ordentlig innledning i løpet av dagen eller helgen, så kan postene føyes inn i den tråden hvis det går greit? Akkurat nå er det for fint vær til å bruke tid på det, og senere på dagen er det finale i Champions league og Dortmund skal gruse Barca i England, så det kan jeg heller ikke gå glipp av.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^^
    Jeg har forlengst tenkt at vi bør ha en EQ-tråd, og denne siste runden fra ca. 20.05.2013 er en god unnskyldning for å starte en.

    Det finnes litt annen informasjon den bør starte med før innleggene i denne tråden legges til. Jeg må derfor jukserigge litt med trådstart, og antagelig også gjøre litt lekser. Det vil derfor skje når jeg føler for det.

    Evt. kan dere starte en tråd, og så kan jeg rerigge starten etterpå. Det er muligens det beste hvis dere er utålmodige og har tenkt å være produktive.
    Takk igjen, da ble ting mye klarere. Og moden vår kan sikkert rydde tråden for OT og opprette en ny tråd (og relevant trådtittel) med disse EQ-innleggene hvis vi spør ham pent. Han må gjerne gjøre det for min del i alle fall. Det er ikke så strikt på on og off topic her inne på HFS. Her har de veldig slakk på dette, og "rengjøring" er vel mer et ønske fra noen av oss få OCD-brukere her i hodetelefonkategorien, inkludert meg (som likevel og gjentatt poster helt feil, lol).

    Her på HFS er det mer moden som spør om han kan rydde, enn at han går inn og korrigerer aktivitet. Det er i alle fall inntrykket mitt, og en rak motsetning til andre forum, hvor det er stikk motsatt.
    Er en synder på dette området selv hele tiden.



    Men hvis du skal prøve deg i med Equalizer APO, foreslår jeg at du hører gjennom denne videoen.

    http://www.youtube.com/watch?v=qNf9nzvnd1k

    Målet burde være å klare å høre hele 20hz til 20 000hzuten å få så vondt at du må ta hodetelefonene av, og ideelt sett burde volumet være omtrent like kraftig gjennom hele linjen, men dette har jeg funnet vanskelig. Lyse toner er generelt mer ubehagelig enn mørke, så det skal "smerte" litt mer i de øvre frekvensområder enn på 60hz.

    Når du hører gjennom vil du på enkelte områder høre store variasjoner i volum, og det er disse variasjonene du burde lokalisere "ryggen" på og nedjustere (eller oppjustere) i Equalizer APO. Q verdien setter du etter omtrent så stor "ryggen" er, og Gain (Db) verdien må du nesten bare forsøke deg frem til og høre gjennom det samme partiet flere ganger og se om du har tatt for mye eller for lite Q eller Gain. Klarer du å redusere ryggen litt, vil det ha stor utslagseffekt når du hører musikk. Så målet burde ikke være å få det "perfekt", bare forbedre de værste partiene.

    Bortsett fra det er det tut og kjør. Ville forsøkt med å endre de mest fremtredende og grusomme partiene i videoen først, og så høre på en sang for å høre endringene i praksis, før du begynner å "fin" justere. Er fort gjort å skru seg helt bort. Lagre gjerne kopier av dokumentet andre plasser på PCn for å ha noe å falle tilbake til hvis du som meg, ender opp med å ha justert over alle viddene.

    Dette høres både rasjonelt og logisk ut. Hadde gitt deg en liker, men har brukt opp alle sammen og må vente på ny påfylling. Dette skal prøves. Begynner smått og angre på salg av Grace Design m903, da den bør være meget transparent og et godt egnet utgangspunkt.

    Loevhagen argumenterte for at EQ er krydder, men det samme kan man vel si om forsterkere med forskjellige karakteristika og frekvensrespons.

    - EQ er alltid et krydder - men etter lengre tid så blir man lei det krydderet - og man viul smake retten uten for mye tilsetninger
    - OP bør kjøpe den billigste av de hodetelefonene han / hun har blinket ut - og lytte til dem i 2-4 uker. Etter den perioden, så vil han / hun vite (eventuelt) hva som savnes - og det vil være lettere å tune valgene riktig. Å skrive side opp / ned og chatte med ulike brukere vil ikke gi de siste millimetrene uansett...
    Dersom man har en forsterker med perfekt lineær frekvensrespons (noe som kanskje er umulig?), så antar jeg at jobben med EQ blir enklere og resultatet bedre, fordi man da slipper å ta høyde for hvordan frekvensrespons til forsterker påvirker frekvensresponsen til hodetelefonen. Er dette korrekt?

    Med en (relativt til hodetelefonene) kraftig og transparent forsterker, så vil man altså høre hodetelefonene og ikke forsterkeren, på den måten kan man equalize signalet uten ytterligere (og unødvendig) ødeleggelse av kvaliteten på signalet. Er dette korrekt?

    Det har jo blitt nevnt at det med EQ er lettere (bedre) å trekke fra enn å legge til, og i så måte så kan forringelse skje ved at en farget forsterker vil legge til noe og trekke fra noe annet. La oss si at forsterkeren legger til bass og trekker fra diskant. Man ønsker å dempe bass og legge til litt diskant. Her vil man da måtte trekke fra noe som er lagt til og legge til noe som er trukket fra. Ikke bra.

    Kvaliteten vil jo da lide i både bass- og diskantregionen.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    EQ-tråd

    Jeg kan opprette en EQ tråd med ordentlig innledning i løpet av dagen eller helgen, så kan postene føyes inn i den tråden hvis det går greit? Akkurat nå er det for fint vær til å bruke tid på det, og senere på dagen er det finale i Champions league og Dortmund skal gruse Barca i England, så det kan jeg heller ikke gå glipp av.
    Fint.

    Når jeg senere kopierer EQ-innleggene fra denne tråden, vil de legge seg foran startinnleggene. Deretter kopierer jeg et eldre innlegg trådstarter har skrevet slik at det legger seg foran de innkopierte EQ-innleggene og flytter trådstartinnhold til det. Tråden får en falsk og for gammel startdato, men forøvrig blir det bra.

    Kan du være så snill å starte med en innledning, formål o.l. i innlegg nr. 1 og deretter lage et innlegg nr. 2 for (andre) informasjonskilder? Det skal i hvert fall inkludere:
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg kan opprette en EQ tråd med ordentlig innledning i løpet av dagen eller helgen, så kan postene føyes inn i den tråden hvis det går greit? Akkurat nå er det for fint vær til å bruke tid på det, og senere på dagen er det finale i Champions league og Dortmund skal gruse Barca i England, så det kan jeg heller ikke gå glipp av.
    Dette høres veldig bra ut. Det er fint om vi holder tråden relevant for hodetelefoner, gjerne ha hodetelefoner i trådtittelen, slik at ikke stereomenneskene kommer inn og snakker om romkorreksjon og slikt.





    Ladies and gentlemen, this is OCD

    Kan du være så snill å starte med en innledning, formål o.l. i innlegg nr. 1 og deretter lage et innlegg nr. 2 for (andre) informasjonskilder? Det skal i hvert fall inkludere:
    LOL :d
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Helt enig, og med et bra utgangspunkt er det lettere å finjustere det lille ekstra for å oppnå et fløyelsmykt og behagelig lydbilde over hele linja, så viktigheten av et kvalitetssett hodetelefoner kan trolig ikke undervurderes. Hvis det er en 25 db kollaps fra flat frekvensrespons er det trolig ingen EQ i verden som kan rette opp i det, for da er det hodetelefonen (membran) som ikke fungerer, men er det snakk om noen få db økning eller senking ser jeg ingen grunn til at EQ ikke kan gjøre underverker.

    Forskjellen mellom hvordan forsterker og EQ farver lyden er stor.

    EQ farver det digitale "lydsignalet" som sendes til forsterkeren, som omsetter signalet om til Hz ved bruk av effekt. Spenning og Ampere=effekt.

    En forsterker farver lyden ved at ulike forsterkere leverer ulikt forhold mellom spenning og ampere. Noen forsterkere sender veldig like verdier Ampere og spenning og vil høres helt lik ut, andre forsterkere sender større variasjoner i ampere og spenning, og vil høres veldig forskjellige ut på den samme hodetelefonen.

    En forsterker tar imidlertid ikke høyde for "Peaks" og "Valleys" i det individuelle lydbildet til en hodetelefon (noe som er logisk for da ville forsterkeren passet perfekt til en modell/produsent hodetelefon på beksostning av alle andre hodetelefoner og alle har vel ikke samme hodetelefon?), på samme måte som de fleste EQer ikke tar høyde for dette.

    Med Equaliser APO sin imponerende detaljerte EQ-mulighet kan du på det nøyaktige Hz bildet, "tweake" partier som ikke er som det skal. Og det har mye å si for hvordan lyden høres.
     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg kan opprette en EQ tråd med ordentlig innledning i løpet av dagen eller helgen, så kan postene føyes inn i den tråden hvis det går greit? Akkurat nå er det for fint vær til å bruke tid på det, og senere på dagen er det finale i Champions league og Dortmund skal gruse Barca i England, så det kan jeg heller ikke gå glipp av.
    Fint.

    Når jeg senere kopierer EQ-innleggene fra denne tråden, vil de legge seg foran startinnleggene. Deretter kopierer jeg et eldre innlegg trådstarter har skrevet slik at det legger seg foran de innkopierte EQ-innleggene og flytter trådstartinnhold til det. Tråden får en falsk og for gammel startdato, men forøvrig blir det bra.

    Kan du være så snill å starte med en innledning, formål o.l. i innlegg nr. 1 og deretter lage et innlegg nr. 2 for (andre) informasjonskilder? Det skal i hvert fall inkludere:
    Det var planen og lage toturial for hvordan gjøre det i praksis som innledning, men dette tar litt tid. Tid jeg ikke har akkurat nå, eller i dag. Men takk for link!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Flott, gleder meg til å se hva du får kokt i sammen. Du beskriver ting veldig godt og fint at du kobler det visuelle med det deskriptive og tekniske! Kanskje dette blir en renessanse i hodetelefonkategorien her på HFS.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    EQ i headfi-sammenheng har vært savnet! På noen hodetelefoner bruker jeg litt EQ fra lydkortet før det går som s/pdif inn i DAC'en. Blir interessant å følge med her videre.!
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Patience. You will not get the perfect response on the first try. It may take a while to tweak and perfect your personal response curve for a particular headphone. But the results are well worth it and you will be surprised that you actually used to listen to them unequalized.
    Opplever nettopp dette med mine Sennheiser HD555. Brukte lang tid i går på å sette opp et bra EQ oppsett på PCen til HD555, og har hørt på dette oppsettet så lenge at det har blitt min nye musikkstandard. Har tidligere vært veldig fornøyd med lyden avspilt direkte fra Galaxy S2 og Fiio E7 som er et flott mobilt oppsett med masse god lyd for varme sommerdager på verandaen, men i dag klarte jeg ikke mer og var nødt til å ta med PCen med ut på verandaen for å nyte fløyelsmyk skreddersydd EQ uten harde kanter. Bortskjemt nå jeg. :cool:
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    sjekk også Philips Fidelio X1, det er en egen tråd på den.
    Bestilte X1 jeg. De var så mye billigere enn alt annet, og det virker som konsensus er at de er "morsomme" å høre på! InnerFidelity likte dem også.
    En annen grunn var at Loevhagen har kanskje litt rett i at jeg skal hoppe i det og prøve meg litt fram.

    Takk for hjelp, alle sammen!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt sent ser jeg, men ... Beyer DT 990 premium Edition burde vært på lyttelista
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Til helvete med pixmania, jeg avbestilte X1!

    Så i dag var jeg og prøvde Denon AH-D600 som dere har nevnt i tråden.
    Det var dritkult!! Hadde de hatt den på lager hadde jeg kjøpt, fordi jeg er så lei av å bruke papirhøyttalere mens jeg venter på noe nytt (bokstavelig talt, de er laget av papp...)
    Men siden jeg må bestille noe annet likevel kan jeg likesågodt flisespikke, for d600 var ikke perfekt:

    Jeg synes den laveste bassen var litt for sterk i forhold til resten, den ble for dominant. I Borgore - Incredible (er link i første post) så ble den kule dunkingen borte, og det ble bare veldig høy myk dypbass med veldig mye ekko. Det ble for rundt og mykt, og resten av sangen druknet.

    Noen ganger var bassen helt vill da, jeg hørte på Ellie Goulding - Figure 8 (Xilent Remix) - YouTube mange ganger, og jeg gliste hver gang, det var fantastisk!
    Oh Land - Sun of a gun (Jacob Plant Remix, er i førstepost) også, har aldri hørt den så bra!

    Dessuten synes jeg highs og vokal var litt tørr på en måte.. Var så lite lyn og torden og klar krystall, jeg tenkte på papir og tre istedet... Bad analogies aside så ble det ihvertfall veldig kjedelig noen ganger!

    Hva synes dere jeg kan prøve nå, etter at jeg har prøvd D600 og vet litt bedre hva jeg liker?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denon AH-D600

    Hvilken hodetelefonforsterker ble benyttet under prøvingen av Denon AH-D600?

    Jeg minner om mitt innlegg #42 der jeg eksplsitt nevnte hodetelefonforsterker:

    [...]
    Hi-Fi klubben selger bl.a. de ganske nye Denon AH-D600 og AH-D7100. Disse bør du sannsynligvis høre på. Utfra det som hittil har kommet frem, er de gode kandidater. Ta med egen hodetelefonforsterker fordi Hi-Fi klubben normalt ikke har noen som er godt egnet for de lavimpedante Denon-hodetelefonene. [...]
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken hodetelefonforsterker ble benyttet under prøvingen av Denon AH-D600?

    Jeg minner om mitt innlegg #42 der jeg eksplsitt nevnte hodetelefonforsterker:

    [...]
    Hi-Fi klubben selger bl.a. de ganske nye Denon AH-D600 og AH-D7100. Disse bør du sannsynligvis høre på. Utfra det som hittil har kommet frem, er de gode kandidater. Ta med egen hodetelefonforsterker fordi Hi-Fi klubben normalt ikke har noen som er godt egnet for de lavimpedante Denon-hodetelefonene. [...]
    Jeg brukte ingen.. Source var Samsung Galaxy Nexus
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonimpedans og samspill med hodetelefonforsterkerens utgangsimpedans

    [...]
    Det er mulig at utgangsimpedansen er ganske høy jfr. dette Head-Fi.org-foruminnlegget.

    Det kan (vel) i så fall passe med noe av det du beskriver(?)
    Aner ikke, hva betyr det?
    Om hodetelefonimpedans og dens samspill med hodetelefonforsterkerens/-utgangens utgangsimpedans:
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    [...]
    Jeg brukte ingen.. Source var Samsung Galaxy Nexus
    Det er mulig at utgangsimpedansen er ganske høy jfr. dette Head-Fi.org-foruminnlegget.

    Det kan (vel) i så fall passe med noe av det du beskriver(?)
    Aner ikke, hva betyr det?
    På Norsk betyr lav dempingsfaktor at den forsterkeren som styrer membranene ikke klarer å starte og stoppe dem så raskt som den burde, ergo dårlig bass.

    Høy dempingsfaktor og lav utgangsimpedans gir god membran kontroll = god/bedre bass.

    Jeg har selv slaktet bassen i Dennon AH-D5000 som pløsete og pompøs og at den overskygget nedre mellomtone, noe som sikkert hadde årsak i uegnet demo amp hos hifi klubben.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Såååå... Dere synes D600 er noe for meg, bare at jeg trenger amp?

    på IRC likte de ikke D600
    "[09:18] <x> "denon d600"... not even my basshead friend likes those. they're horrible.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    TDessuten synes jeg highs og vokal var litt tørr på en måte.. Var så lite lyn og torden og klar krystall, jeg tenkte på papir og tre istedet... Bad analogies aside så ble det ihvertfall veldig kjedelig noen ganger!

    Hva synes dere jeg kan prøve nå, etter at jeg har prøvd D600 og vet litt bedre hva jeg liker?
    Sony xb700: drit billig, morsom overdreven bass. Slør over mellomtone og diskant. Nye xb800 skal visstnok desverre være dårligere.

    Beyerdynamic dt770: mindre av den laveste brumlebassen enn xb700 og klarere mellomtone/diskant. Hatet den fordi jeg hørte tydelig fra resonanse i koppene at dette er en hodetelefon laget av billig-plast (litt sånn "plonk-plonk" lyd i bassen)

    Audio technica pro700mk2: den "bass hodetelefonen" med generelt best lyd av de jeg har hørt. Men stramt hodebånd gjør den til en no-no for de med stort hode. Finner du en audio technica m50 (og de er over alt) så hør på den, og tenk deg den med mer bass: da har du pro700mk2

    Denon d7100: Må matches med rett utstyr, ikke noe å høre på rett ut av ipod'en, stor bass og god lyd. Problemet er at den kan bli lys i toppen med nøytralt utstyr.

    Ultrasone pro 2900: samme som denon d7100.

    V-moda crossfade m100?
    (kan kjøpes fra B&H Photo Video Digital Cameras, Photography, Camcorders og sikker flere steder..)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    På Norsk betyr lav dempingsfaktor at den forsterkeren som styrer membranene ikke klarer å starte og stoppe dem så raskt som den burde, ergo dårlig bass.

    Høy dempingsfaktor og lav utgangsimpedans gir god membran kontroll = god/bedre bass.

    Jeg har selv slaktet bassen i Dennon AH-D5000 som pløsete og pompøs og at den overskygget nedre mellomtone, noe som sikkert hadde årsak i uegnet demo amp hos hifi klubben.
    Kan man få høy utgangsimpedance og god elektrisk demping på en gang?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn