Basshead hodetelefoner Fostex/Audeze/Ultrasone/? (Med spilleliste)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner en fra Japan som sier han kan få tak i nye Denon D5000. 4600-5000NOK.
    Hva tenker dere om det? Skulle likt å prøvd først da, dere har rett! Blir jo ikke no returns eller no når man kjøper sånn.

    Edit: Det virker som det er litt enstemmig på head-fi at D5000 er right up my alley. Vet dere noe om dem?
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hi-Fi klubben, Denon AH-D600 og AH-D7100, samt Soundgarden og AKG

    Må jo være noen i Trondheim som har litt utvalg å høre på
    Jeg vet bare om Soundgarden og Hifiklubben. Har ikke vært der på en stund, men tror Soundgarden fører mest Bose.
    Var innom hifiklubben i dag, de sa de har en del Denon, noe Sennheiser (Ingen toppmodeller, bare de lette sport-modellene), Fanny Wang (?); og noe nytt dansk som heter Aiaiai

    Edit: Hodetelefoner fra B&W, Denon, Argon, Marshall og Sennheiser | Hi-Fi Klubben
    Her står jo D7100... Den har dere nevnt, husker jeg! Er de ikke discontinued?

    Edit: Nei det var head-fi som foreslo D7100.
    Soundgarden selger også AKG, men AKG er antagelig ikke noe for deg.

    Hi-Fi klubben selger bl.a. de ganske nye Denon AH-D600 og AH-D7100. Disse bør du sannsynligvis høre på. Utfra det som hittil har kommet frem, er de gode kandidater. Ta med egen hodetelefonforsterker fordi Hi-Fi klubben normalt ikke har noen som er godt egnet for de lavimpedante Denon-hodetelefonene. Det er ikke alle Hi-Fi klubben-butikker som har alle (de dyrere) modellene inne til demonstrasjon eller på lager. I Bergen har de begge for demo, og de hadde for ca. en måned siden i hvert fall flere Denon AH-D600 på lager.

    Denon AH-D600 og AH-D7100 er relativt nye modeller som erstatter de utgåtte Denon AH-Dx000. Jeg eller noen andre har nevnt dem tidligere i tråden.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med de på IRC om hva dere har sagt. Her er hva han jeg pleier å snakke med synes:
    [08:49:51] <xqo> x
    [08:50:01] <xqo> r says he can get new D5000 in jp
    [08:50:03] <xqo> what do u think
    [08:52:27] <x> no
    [08:52:35] <x> they're not even close to fostex in quality
    [08:53:31] <xqo> also, x D7100?
    [08:53:34] <x> NOPE
    [08:53:38] <x> NOPE NOPE NOPE
    [08:54:20] <x> d7000 and d5000 are far better than d7100, which both imo are not that great
    [09:01:16] <xqo> x someone mentions Victor/JVC HP-DX1000
    [09:02:34] <x> xqo: the dx1000 are suuuper coloured/warm/oversmoothed. not sure if you want that
    [09:02:43] <x> http://www.innerfidelity.com/images/Philips_X1_Graphs_FR.jpg

    [09:02:52] <x> the x1 has the problem of being really rolled off in bass as you can see
    [09:03:12] <x> at around 60-70Hz it has most bass, but really low sub bass volume in comparison
    [09:04:47] <x> but really the x1 is a fun headphone, if you want a lot of mid bass
    [09:05:02] <x> but I hate when headphones are uneven in bass, just compeltely ruins it
    [09:06:12] <x> also
    [09:06:25] <x> the reason I say th900 is so good is because with EQ it really is, without.. actually not so much
    [09:06:29] <x> so it depends on if you want to EQ
    [09:06:41] <x> and if th600 is anything similar (as it seems from measurements)
    [09:06:47] <x> then you'd have to eq it too

    [09:07:55] <x> I suppose it will still be nice without, just that I like to have some midrange
    [09:07:57] <x> but the sound is clean
    Så viser jeg ham tråden her,
    [09:18:03] <x> "denon d600"... not even my basshead friend likes those. they're horrible. ok onto page 2
    [09:18:10] <x> I do agree with a lot of what they say but
    [09:18:54] <x> they seem to think odd things of TH900
    [09:19:27] <xqo> "In some tracks at certain places its fine, but others, for example Borgore - Incredible it becomes impossible to listen to. You wont be able to sit and listen with high volume, forget it. With Kaskade ft. Skylar Grey - Room For Happiness (Candyland Remix) things are more comfortable, but there too it becomes too bright, and never reaches Audeze's level. TH-900 is probably the most liked amongst old people with nothing left of their hearing at the highest frequencies."
    [09:19:39] <xqo> then he recommends d5000/audeze/fidelio x1
    [09:19:44] <x> :D
    [09:19:49] <x> d5000 have the same high frequency problem
    [09:20:16] <x> and yeah, I agree. you have to EQ down around 7k Hz
    [09:20:42] <x> to get the th900 to sound amazing
    [09:21:29] <x> maybe LCD-2 is your thing then. the bass is goign to be very much like tdk ba200 but better quality
    [09:21:32] <x> and THIIIIIIICK

    [09:22:20] <x> the whole headphone sounds thick and awesome
    [09:22:26] <x> it is my #1 choice for electronic music
    Her snakker vi om hva dere har sagt om LCD-2:
    [09:28:21] <xqo> "My subjective opinion is that OP will probably be more than happy with the step up from HE-400 to LCD-2. The LCD-2 has a darker frequency response across the board up to the treble-area."
    [09:28:30] <x> yeah
    [09:28:35] <x> they're darker, thicker
    [09:28:47] <x> but nowhere near being too smooth
    [09:29:18] <xqo> "my personal tip is that OP should go for LCD-2, and this pair of cans better [than th-900] more dynamic bass gives him the opportunity to EQ and tailor it to his preferences."
    [09:29:27] <xqo> same guy
    [09:29:29] <xh> it does eq nicely
    [09:29:40] <xqo> this other guy goes on to say
    [09:30:37] <xqo> "Be aware that the LCD2 isnt as obvious a choice as it may seem. Audeze and LCD-2 in particular doesnt match -everyones- taste. That is well documented here and on head-fi. Though many also like Audeze"
    [09:30:56] <x> people don't like them being so dark/thick
    [09:32:18] <xqo> "soundstage on LCD2 has the 'outside-the-head-experience' if the recording allows this, particularly the width."
    [09:32:31] <x> I find them to be very intimate sounding
    [09:32:47] <xqo> "calling the LCD2 a basshead headphone without EQ i dont agree with. But the bass-levels feel right with live rock and blues"
    [09:32:49] <x> they have a good center imaging, and does not do back/front very deep


    [09:37:00] <xqo> i think thats all the lcd-2 posts
    [09:37:42] <xqo> so my impression is that LCD2 is probably great (based on all the praise), but im a little scared ill just be buying a more expensive he-400
    [09:38:10] <x> it's not thin at all
    [09:39:00] <x> which the he-400 kinda is
    [09:39:36] <w> what do you mean by thin?
    [09:40:30] <x> like slightly brighter? dunno
    [09:40:34] <x> the ultrasone is thin and stuff
    [09:40:58] <w> the highs are so harsh I can't stand to listen to it for long
    [09:41:12] <w> but sometimes I do, just because the bass is amazing
    [09:44:18] <xqo> idk.. fuck it, buy lcd2?
    [09:44:56] <x> if you think ba200 level but more slam + goes deeper in subbass (more rumble)
    [09:44:58] <x> would be enough
    [09:45:02] <x> then lcd-2 is a clear choice to me
    [09:46:20] <xqo> im posting what u said
    [09:46:22] <xqo> to the norwegians
    [09:46:27] <xqo> leaning against LCD-2 again now
    [09:46:32] <x> cool
    [09:46:47] <x> I hope they agree, I kinda agree with them. the th900 isn't super thick
    Any comments, evt go-ahead til å kjøpe LCD-2? (Det er så vanskelig å velge selv!)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Denon AH-D5000, AH-D600, AH-D7100 og Victor/JVC HP-DX1000

    Jeg kjenner en fra Japan som sier han kan få tak i nye Denon D5000. 4600-5000NOK.
    Hva tenker dere om det? Skulle likt å prøvd først da, dere har rett! Blir jo ikke no returns eller no når man kjøper sånn.

    Edit: Det virker som det er litt enstemmig på head-fi at D5000 er right up my alley. Vet dere noe om dem?
    Det er noe uenighet om hvor like eller ulike Denon AH-D5000 og AH-D7000 er. Jeg har mest erfaring med AH-D7000 og skriver dermed utfra det.

    Det er en del som hevder at Denon AH-Dx000 har (for) mye diskant/topp. Jeg har ikke merket noe til det og er dermed uenig. På den annen side er jeg neppe diskantvár. Jeg er, som stadig skrevet både på HFS og Head-Fi.org, meget glad i Denon AH-D7000 + Grace Design m903.

    Utfra dette med diskanten (jfr. noen) vs. det som hittil har fremkommet i tråden, er det heller ikke opplagt at Denon AH-D5000 er et bombesikkert kjøp for deg. Det er heller ikke opplagt utfra det som hittil har fremkommet i tråden vs. mine egne preferanser. Det ville egentlig ikke forundre meg om Denon AH-D600 og AH-D7100 passer deg bedre enn Denon AH-Dx000. Se gjerne hva jeg har skrevet om Denon AH-D600 i produkttråden, spesielt etter at jeg kjøpte den for ca. 4 uker siden.

    Jeg gjentar dessuten mitt forslag ang. Victor/JVC HP-DX1000. Den har en del fellestrekk med Denon AH-D5000 og AH-D7000, samtidig som den er noe forskjellig. Det er dog heller meppe mulig å høre den før kjøp (fra Japan). Denon AH-D600 og AH-D7100 er meget tryggere i så måte.

    Det er mulig at Victor/JVC HP-DX1000 (#3212 og #2501) kan være en kandidat.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audeze LCD2 i Trondheim

    Apropos Audeze LCD2 i Trondheim:

    sorgenfri bor i Trondheim(sområdet) og har utfra det han har skrevet på HFS, fri-/landperiode fra månedsskiftet. Han kan være meget vennligsinnet og sjenerøs. Du kan forsøke å kontakte ham via PM.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Referansepersoner

    Det kan, som flere tidligere har skrevet, være lurt å legge ekstra vekt på meningene til mennesker med preferanser á la en selv.

    Utfra det som hittil har fremkommet i tråden, har jeg en fornemmelse av at du har i hvert fall delvis sammenfallende preferanser med Tittentei og mariusaa, sannsynligvis også ardilla selv om han vel ikke er et like uttalt basshode, kun mørk (jeg vet ikke om han også er høy :)). Andre referansepersonkandidater er (muligens) sorgenfri og Loevhagen. Jeg tror det er flere, men husker dem for øyeblikket ikke spesifikt.

    Tittentei, mariusaa og sorgenfri liker vel dessuten elektronisk musikk á la deg(?)
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det kan, som flere tidligere har skrevet, være lurt å legge ekstra vekt på meningene til mennesker med preferanser á la en selv.

    Utfra det som hittil har fremkommet i tråden, har jeg en fornemmelse av at du har i hvert fall delvis sammenfallende preferanser med Tittentei og mariusaa, sannsynligvis også ardilla selv om han vel ikke er et like uttalt basshode, kun mørk (jeg vet ikke om han også er høy :)). Andre referansepersonkandidater er (muligens) sorgenfri og Loevhagen. Jeg tror det er flere, men husker dem for øyeblikket ikke spesifikt.

    Tittentei, mariusaa og sorgenfri liker vel dessuten elektronisk musikk á la deg(?)
    Det var smart!

    Mariusaa foreslo X1, men de har visst ikke noe særlig dypbass?
    Ardilla foreslo Ultrasone, men de vet jeg ikke om jeg vil ha fordi det er så mange klager på vonde highs

    Tittentei foreslår LCD-2, som høres konge ut, men jeg er fremdeles litt bekymret for at de ikke har nok "trøkk" og er for like HE-400...?
    Er så mange forskjellige meninger om LCD-2 synes jeg, noen synes de har den beste bassen i verden , mens andre sier de ikke har sterk nok bass.

    ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hva med noe så enkelt som Sony XB eller Beyerdynamic DT770 80? Ikke fullt så raffinert som de alternativene som er nevnt men allikevel er det gode hodetelefoner.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan sjekker jeg? hehe... Jeg justerer bare med et hjul på forsterkeren. Bittelitt høyere enn vanlig, kanskje?

    Varm og mørk lyd liker jeg. Jeg kan ikke all terminologien, men jeg liker det når det er litt "ekko" (lang fade), og alt høres rundt og mykt ut, istedet for tynt, raskt og skarpt.

    Vet ikke jeg, kanskje ikke så veldig siden jeg ikke vet, hehe..
    Ønsker du U-/V- eller L-lydsignatur/-frekvensrespons?
    Vet ikke jeg.. Jeg har ikke prøvd så mye. Hvis L betyr mye bass og veldig lite mids/highs så tror jeg ikke det. Det er herlig med kvinnevokaler, og rund ristende bass. Dog vil jeg ikke at vokalen skal drukne.

    Forøvrig så har jeg ikke så veldig lyst til å kjøpe hodetelefoner jeg må EQ for å fjerne feilene på. De gangene jeg har prøvd EQ har det gått dårlig, så jeg foretrekker å la helt være.
    Som jeg trodde. Du kommer ikke til å bli fornøyd med TH-900, du trenger heller ikke vurdere Beyerdynamic T 1.

    Det høres ut som om du kan komme til å like LCD-2 og Vioelectric V200. Ardilla kan kanskje bekrefte, siden jeg ikke har hørt dem på V200. Andre hodetelefoner du kan tenke på er Sennheiser HD 650 og Philips Fidelio X1.
    V200 vil nok gjøre jobben, ja. Den er kraftig og mørk, men uten å være ullen, detaljene er der. Med mørke hodefoner kan det bli for mørkt for noen, men sånn er det jo med alt.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    HE500 bør absolutt settes på lista. Den trenger en litt kraftig forsterker. V200 eller Lake People G109, f.eks. Eller gjerne en Auralic Taurus. HE500 + Taurus er gull. Et av mine absolutte favorittoppsett.. Godt med bass, fin og varm mellomtone, kledelig tilstedeværelse i forelskelsen, høyere morofaktor enn LCD2. Imo. Det ligger en Taurus til gis pris på brykten. Kjøp den og HE500, det koster tilsammen det samme som en TH900.

    Sånn, nå trenger du ikke lure lenger!
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Det kan, som flere tidligere har skrevet, være lurt å legge ekstra vekt på meningene til mennesker med preferanser á la en selv.

    Utfra det som hittil har fremkommet i tråden, har jeg en fornemmelse av at du har i hvert fall delvis sammenfallende preferanser med Tittentei og mariusaa, sannsynligvis også ardilla selv om han vel ikke er et like uttalt basshode, kun mørk (jeg vet ikke om han også er høy :)). Andre referansepersonkandidater er (muligens) sorgenfri og Loevhagen. Jeg tror det er flere, men husker dem for øyeblikket ikke spesifikt.

    Tittentei, mariusaa og sorgenfri liker vel dessuten elektronisk musikk á la deg(?)
    Det var smart!

    Mariusaa foreslo X1, men de har visst ikke noe særlig dypbass?
    Ardilla foreslo Ultrasone, men de vet jeg ikke om jeg vil ha fordi det er så mange klager på vonde highs

    Tittentei foreslår LCD-2, som høres konge ut, men jeg er fremdeles litt bekymret for at de ikke har nok "trøkk" og er for like HE-400...?
    Er så mange forskjellige meninger om LCD-2 synes jeg, noen synes de har den beste bassen i verden , mens andre sier de ikke har sterk nok bass.

    ?
    Ad BASS. Jeg har LCD-2, og har hatt HE-400. Denon bassen, er for meg for slapp, og for tilstedeværende..Tilgi meg for denne sammenligningen:

    Bassen på Lcd er som fra en Ekte High end høytaler ala Wilson etc, mes Denon er som en høytaler med en Subwoofer, litt ut av fase..

    Så, spm er vel hvilken type bass du liker. Hvis du ønsker at bassen er allstedsværende er ikke Lcd veien å gå. Ønsker du en presis dypbass som bare er der når den skal, ja da..

    :)

    Får nye bokser i hus snart, så du skal bare komme å lytte om du ønsker!
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    vil "mere" bass si det samme som "bedre" bass? :rolleyes: bor selv i Tr.heim og har Lcd-2 drevet av Lehmann audio black cube, ellers er jeg enig i sorgenfri sin beskrivelse av Lcd-2 bassen, men alt kommer vel an på hva man søker å oppnå eller ønsker, har man tålmodighet og masse penger kan en jo vente til at kanskje et sett Sony MDR-R10 kommer for salg på ebay eller andre steder :cool: har noen her på forumet f.eks hørt på JVC sine HP-DX1000 hodetelefoner ser at de blir varmt omtalt når det gjelder bass gjenngivelse? ser de selges ennå på enkelte steder...!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    sorgenfri har fine døtre også, så jeg hadde dratt dit.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Snakket med de på IRC om hva dere har sagt. Her er hva han jeg pleier å snakke med synes:

    Så viser jeg ham tråden her,

    [09:19:27] <xqo> "In some tracks at certain places its fine, but others, for example Borgore - Incredible it becomes impossible to listen to. You wont be able to sit and listen with high volume, forget it. With Kaskade ft. Skylar Grey - Room For Happiness (Candyland Remix) things are more comfortable, but there too it becomes too bright, and never reaches Audeze's level. TH-900 is probably the most liked amongst old people with nothing left of their hearing at the highest frequencies."
    [09:19:39] <xqo> then he recommends d5000/audeze/fidelio x1
    [09:19:44] <x> :D
    [09:19:49] <x> d5000 have the same high frequency problem
    [09:20:16] <x> and yeah, I agree. you have to EQ down around 7k Hz
    [09:20:42] <x> to get the th900 to sound amazing
    [09:21:29] <x> maybe LCD-2 is your thing then. the bass is goign to be very much like tdk ba200 but better quality
    [09:21:32] <x> and THIIIIIIICK

    [09:22:20] <x> the whole headphone sounds thick and awesome
    [09:22:26] <x> it is my #1 choice for electronic music
    Her snakker vi om hva dere har sagt om LCD-2:
    [09:28:21] <xqo> "My subjective opinion is that OP will probably be more than happy with the step up from HE-400 to LCD-2. The LCD-2 has a darker frequency response across the board up to the treble-area."
    [09:28:30] <x> yeah
    [09:28:35] <x> they're darker, thicker
    [09:28:47] <x> but nowhere near being too smooth
    [09:29:18] <xqo> "my personal tip is that OP should go for LCD-2, and this pair of cans better [than th-900] more dynamic bass gives him the opportunity to EQ and tailor it to his preferences."
    [09:29:27] <xqo> same guy
    [09:29:29] <xh> it does eq nicely
    [09:29:40] <xqo> this other guy goes on to say
    [09:30:37] <xqo> "Be aware that the LCD2 isnt as obvious a choice as it may seem. Audeze and LCD-2 in particular doesnt match -everyones- taste. That is well documented here and on head-fi. Though many also like Audeze"
    [09:30:56] <x> people don't like them being so dark/thick
    [09:32:18] <xqo> "soundstage on LCD2 has the 'outside-the-head-experience' if the recording allows this, particularly the width."
    [09:32:31] <x> I find them to be very intimate sounding
    [09:32:47] <xqo> "calling the LCD2 a basshead headphone without EQ i dont agree with. But the bass-levels feel right with live rock and blues"
    [09:32:49] <x> they have a good center imaging, and does not do back/front very deep


    [09:37:00] <xqo> i think thats all the lcd-2 posts
    [09:37:42] <xqo> so my impression is that LCD2 is probably great (based on all the praise), but im a little scared ill just be buying a more expensive he-400
    [09:38:10] <x> it's not thin at all
    [09:39:00] <x> which the he-400 kinda is
    [09:39:36] <w> what do you mean by thin?
    [09:40:30] <x> like slightly brighter? dunno
    [09:40:34] <x> the ultrasone is thin and stuff
    [09:40:58] <w> the highs are so harsh I can't stand to listen to it for long
    [09:41:12] <w> but sometimes I do, just because the bass is amazing
    [09:44:18] <xqo> idk.. fuck it, buy lcd2?
    [09:44:56] <x> if you think ba200 level but more slam + goes deeper in subbass (more rumble)
    [09:44:58] <x> would be enough
    [09:45:02] <x> then lcd-2 is a clear choice to me
    [09:46:20] <xqo> im posting what u said
    [09:46:22] <xqo> to the norwegians
    [09:46:27] <xqo> leaning against LCD-2 again now
    [09:46:32] <x> cool
    [09:46:47] <x> I hope they agree, I kinda agree with them. the th900 isn't super thick
    Any comments, evt go-ahead til å kjøpe LCD-2? (Det er så vanskelig å velge selv!)
    Ser ut som Mr x har mye vettugt å komme med. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ringt til Audio Norge og spurt om å deponere på et par LCD-2. De har skrevet at de tilbyr lån mot depositum her før. Da kjøper du jo uten risiko for at du ikke skal like dem også.

    Gi dem litt tid, det er viktig at forventningene dine tilpasser seg til de nye hodetelefonene. Jeg tror du kan bli veldig fornøyd med LCD-2 fra å ha sett din musikksmak (som jeg også deler).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Victor/JVC HP-DX1000

    Victor-JVC HP-DX1000_10.jpg


    [...]
    har noen her på forumet f.eks hørt på JVC sine HP-DX1000 hodetelefoner ser at de blir varmt omtalt når det gjelder bass gjenngivelse? ser de selges ennå på enkelte steder...!
    Det er faktisk en god stund siden sist jeg hørte på min.

    Jeg har skrevet om den både i denne tråden og tidligere ved flere anledninger. Vi bør vel også etterhvert opprette en JVC/Victor-tråd.

    [...]
    Jeg gjentar dessuten mitt forslag ang. Victor/JVC HP-DX1000. Den har en del fellestrekk med Denon AH-D5000 og AH-D7000, samtidig som den er noe forskjellig. Det er dog heller meppe mulig å høre den før kjøp (fra Japan). Denon AH-D600 og AH-D7100 er meget tryggere i så måte.

    Det er mulig at Victor/JVC HP-DX1000 (#3212 og #2501) kan være en kandidat.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Vis vedlegget 200848



    Det er faktisk en god stund siden sist jeg hørte på min.

    Jeg har skrevet om den både i denne tråden og tidligere ved flere anledninger. Vi bør vel også etterhvert opprette en JVC/Victor-tråd.

    [...]
    Jeg gjentar dessuten mitt forslag ang. Victor/JVC HP-DX1000. Den har en del fellestrekk med Denon AH-D5000 og AH-D7000, samtidig som den er noe forskjellig. Det er dog heller meppe mulig å høre den før kjøp (fra Japan). Denon AH-D600 og AH-D7100 er meget tryggere i så måte.

    Det er mulig at Victor/JVC HP-DX1000 (#3212 og #2501) kan være en kandidat.
    takker og bukker, driver seriøst å vurderer disse...! :p
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Det jeg ikke skjønner med den omtalen er at han skriver th-600 er skrikete og jævelig i toppen (hvis du leser mellom linjene) så du må ha noe rør utstyr for at det skal være holdbart. Men rett etter at han skriver det så skriver han at de låter fantastisk ut av ipod'en... wtf?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    LOL, forstå det den som kan :)

    Driver å bruker EQ'en i Xonar Essence ST driveren (som er system wide) og forer DAC via S/PDIF for å tweake diskanten i TH-900 nå, og her begynner det å bli levelig, lol.

    th-900-equilized.png


    Lyden er ganske festlig når man blir kvitt sibilansen, haha.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    EQ+TH900=Sant (for den diskantskye med glede for bass). Jeg prøver å finne et bedre nivå på båndene i EQ'en ovenfor nå. Kikker på frekvensresponsgrafen for TH-900 og forsøker å dempe riktig ift den +/- etter smak for å få den under kontroll.

    EQ er fremtiden! :D
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    - EQ er alltid et krydder - men etter lengre tid så blir man lei det krydderet - og man viul smake retten uten for mye tilsetninger
    - OP bør kjøpe den billigste av de hodetelefonene han / hun har blinket ut - og lytte til dem i 2-4 uker. Etter den perioden, så vil han / hun vite (eventuelt) hva som savnes - og det vil være lettere å tune valgene riktig. Å skrive side opp / ned og chatte med ulike brukere vil ikke gi de siste millimetrene uansett...
    - til OP: Ikke hør på mange av brukerne her inne om hva som er "best", fordi mange av dem kjøper / selger hodetelefoner fortere enn de egentloig klarer å danne seg et solid inntrykk av dem med ulike fortsterkere
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    - EQ er alltid et krydder - men etter lengre tid så blir man lei det krydderet - og man viul smake retten uten for mye tilsetninger
    - OP bør kjøpe den billigste av de hodetelefonene han / hun har blinket ut - og lytte til dem i 2-4 uker. Etter den perioden, så vil han / hun vite (eventuelt) hva som savnes - og det vil være lettere å tune valgene riktig. Å skrive side opp / ned og chatte med ulike brukere vil ikke gi de siste millimetrene uansett...
    - til OP: Ikke hør på mange av brukerne her inne om hva som er "best", fordi mange av dem kjøper / selger hodetelefoner fortere enn de egentloig klarer å danne seg et solid inntrykk av dem med ulike fortsterkere
    godt å vite at det finnes de som vi andre kan se opp til og som vet hva som er "best" uansett hva vi andre måtte mene...! :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Så i en prakisk hverdag så skal OP kjøpe 4-6 hodetelefoner? Han / hun må for svarte kunne foreta et valg. "Alle" har en mening om hva som er best. Ingen hodetelefon er best - det hele handler om nyanser - og de nyansene kan man ikke oppleve via å lese på ulike internettfora. Man må lytte. Bl.a. ved å velge én hodetelefon og bedømme DEN utifra "røkla".

    Har du et annet forslag - bortsett fra én konkret hodetelefon OP kanskje ikke liker?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det beste er selvsagt at han drar og lytter selv, men basert på det han har skrevet, så er det rimelig sikkert at f.eks. HD 800 ikke er en sømmelig kandidat.

    TH-900 kan passe ham godt, men da må han nok høyst sannsynlig frem med EQ. Testet låtene hans uten og da ble det veldig lyst og lite lystbetont.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Din oppfattelse av TH-900 (i grove trekk) sammenfaller med min initielle vurdering.

    179479d1359154322-fostex-hodetelefoner-th-900.jpg


    Imidlertid så er det slik (for meg) at TH-900 vil med rett fortsterker "glatte seg ut" og krype inn under huden på deg på samme måte som LCD-x gjorde.

    Mulig jeg er sær her - men det er jeg i så fall stolt av. Stolt, fordi jeg klarer å erkjenne at det er sykt mange gode hodetelefoner der ute - og det er fornøyelig hva ørene venner seg til av lydsignatur over tid. :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    EQ+TH900=Sant (for den diskantskye med glede for bass). Jeg prøver å finne et bedre nivå på båndene i EQ'en ovenfor nå. Kikker på frekvensresponsgrafen for TH-900 og forsøker å dempe riktig ift den +/- etter smak for å få den under kontroll.

    EQ er fremtiden! :D
    Tittentei hvis du har HD650 og Equalizer APO installert er det kanskje verdt å prøve ut disse instillingene. Skal være lagd for å gjevne ut de værste avvikene fra frekvensresponskurven til HD650.

    Du må bytte ut informasjonen i "example" fila, og når du lagrer trår instillingene i kraft.

    "example" fila ligger på min PC lagret på:
    C:\Program Files\EqualizerAPO\config\example

    Equaliser: Generic
    No measurement
    Filter 1: ON PK Fc 3000,0 Hz Gain -4,0 dB Q 3,5
    Filter 2: ON PK Fc 5250,0 Hz Gain -3,0 dB Q 7,0
    Filter 3: ON PK Fc 7750,0 Hz Gain -5,0 dB Q 7,0
    Filter 4: ON PK Fc 14000,0 Hz Gain -6,0 dB Q 7,0
    Filter 5: ON PK Fc 120,0 Hz Gain -3,0 dB Q 0,500
    Filter 6: OFF None
    Filter 7: OFF None
    Filter 8: OFF None
    Filter 9: OFF None
    Filter 10: OFF None
    Filter 11: OFF None
    Filter 12: OFF None
    Filter 13: OFF None
    Filter 14: OFF None
    Filter 15: OFF None
    Filter 16: OFF None
    Filter 17: OFF None
    Filter 18: OFF None
    Filter 19: OFF None
    Filter 20: OFF None


    Read more: Reference Earphones with REW and Convolver - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

    For example, listening to my Sennheiser HD 650 I identified mild peaks near 3
    kHz and 5 kHz, and stronger peaks near 8 kHz and 14 kHz. I also wanted to tone
    down the mid-bass a little. Headphone paradise. It sounds so good I can't believe it.
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    LCD-2 -- En gjeng sier at disse ikke har like mye bass som andre hodetelefoner, men at kvaliteten og kontrollen er så bra at jeg ville blitt fornøyd likevel

    Min forståelse er at LCD-2 ikke kan klassifiseres i kategorien "basshead". Og, da tolker jeg ordet slik at det skal være kunstig hevet bass. Ikke at det er noe i galt i det - fordi hver person må velge det som passer egne ører. Men, jeg vil tippe at de aller, aller fleste vil tolke "basshead" som hevet bass. LCD-x har ingenting med kunstig hevet bass å gjøre.

    For å vise hvor vanskelig dette med ord er, kan man dra frem den eviggamle diskusjonen om K701 har presis bass eller ikke...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    EQ+TH900=Sant (for den diskantskye med glede for bass). Jeg prøver å finne et bedre nivå på båndene i EQ'en ovenfor nå. Kikker på frekvensresponsgrafen for TH-900 og forsøker å dempe riktig ift den +/- etter smak for å få den under kontroll.

    EQ er fremtiden! :D
    Tittentei hvis du har HD650 og Equalizer APO installert er det kanskje verdt å prøve ut disse instillingene. Skal være lagd for å gjevne ut de værste avvikene fra frekvensresponskurven til HD650.

    Du må bytte ut informasjonen i "example" fila, og når du lagrer trår instillingene i kraft.

    "example" fila ligger på min PC lagret på:
    C:\Program Files\EqualizerAPO\config\example

    Equaliser: Generic
    No measurement
    Filter 1: ON PK Fc 3000,0 Hz Gain -4,0 dB Q 3,5
    Filter 2: ON PK Fc 5250,0 Hz Gain -3,0 dB Q 7,0
    Filter 3: ON PK Fc 7750,0 Hz Gain -5,0 dB Q 7,0
    Filter 4: ON PK Fc 14000,0 Hz Gain -6,0 dB Q 7,0
    Filter 5: ON PK Fc 120,0 Hz Gain -3,0 dB Q 0,500
    Filter 6: OFF None
    Filter 7: OFF None
    Filter 8: OFF None
    Filter 9: OFF None
    Filter 10: OFF None
    Filter 11: OFF None
    Filter 12: OFF None
    Filter 13: OFF None
    Filter 14: OFF None
    Filter 15: OFF None
    Filter 16: OFF None
    Filter 17: OFF None
    Filter 18: OFF None
    Filter 19: OFF None
    Filter 20: OFF None


    Read more: Reference Earphones with REW and Convolver - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

    For example, listening to my Sennheiser HD 650 I identified mild peaks near 3
    kHz and 5 kHz, and stronger peaks near 8 kHz and 14 kHz. I also wanted to tone
    down the mid-bass a little. Headphone paradise. It sounds so good I can't believe it.
    Takk skal du ha, og ja, det har jeg. Har forsøkt å leke litt med Equalizer APO selv, og installerte GUIet fra Home Theater Forum for å bygge filene, men det ser ut til at man oppnår mest ved å gjøre målinger av hodetelefonene og iterativt jobbe med EQ og målinger for å nå ønsket resultat. Fant ingen mulighet for realtidsoppdatering av tekstfilen underveis, derfor switchet jeg over til GUIet i lydkortdriveren for å leke litt med den.

    Er det folk i forumet som har måleutstyr og som lager og legger ut filer med bilder tweaket frekvensrespons?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Leste gjennom kilden, ser de bruker educated guess og jobber seg ut fra det. :)
     

    Hakan1

    Medlem
    Ble medlem
    22.03.2013
    Innlegg
    35
    Antall liker
    2
    Basshead har lite m hifi å gjøre IMO.
    Er uansett et basshuggu sjøl, så en kombinasjon: basshead/hifi må være: Beyer Dynamic DT770!!!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    @ Titten: Hele forumet er etablert på educated guess. :)

    Hm. DT770 er bare en E K S T R E M .... U-formet lydkurve. Enhver EQ-fanatikers drøm å justere flatere. Man skal ikke være redd for diskant med 770...utunet.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Bortsett fra at det er så givende å kun sitte med sløyd prosjektene til audeze tredd nedover øra i stedet for å teste ut forskjellige hodetelefoner, så skal jeg si meg til dels enig med loevhagen her: du kan lese deg grønn i trynet om hodetelefoner, men kjøper du deg ikke en for så å finne ut hva du mener burde være anderledes med neste hodetelefon så kommer du aldri noe sted.

    Og med meningen din om at he-400 har for lite bass så tror jeg det eneste som vil tilfredsstille deg er noen av disse dj / extra bass hodetelefonene. Desverre så virker det som du må ta valget "masse bass og litt kjip mellomtone og diskant" eller "litt for lite bass og god mellomtone og diskant" i hodetelefonverden. Jeg har i vert fall ikke kommet over noen enda som tilfredsstiller hele spekteret for min basshead del, og jeg er en av disse nissene som liker å teste en masse forskjellige modeller..

    Dro frem sony mdr-xb700 fra støvet her nå, og som basshead så kan jeg si deg at disse tilfredsstiller en basshead mye mer enn det meste som er nevnt her - hvis du er en basshead. De har selvfølgelig ikke like fin mellomtone og diskant som disse dyrere "hifi" modellene, men til gjengjeld så får du BASS. Har desverre ikke hørt nye xb-serien. Dustinhome.no selger xb800 til 479kr på kampanje nå så det koster jo bare ett par kebabmiddager å teste....

    Vil du der i mot ha en hodetelefon med like bra mellomtone/diskant (og kanskje litt mykere diskant) som du får med he-400, bare med mer bass.. Da har jeg ingen forslag.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Mulig jeg er sær her - men det er jeg i så fall stolt av. Stolt, fordi jeg klarer å erkjenne at det er sykt mange gode hodetelefoner der ute - og det er fornøyelig hva ørene venner seg til av lydsignatur over tid. :)
    Etter lang nok tid i fjøset så merker du ikke drittlukta så mye heller.. Går heller ut av fjøset jeg da :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Leste gjennom kilden, ser de bruker educated guess og jobber seg ut fra det. :)
    De jobber ut fra educated guess og med bruk av hørsel. Det er vel de færreste som har utstyr til å lage frekvensmålinger slik Headroom og Innerfidelity.

    Fordelen med educated guess er at dine egne "tweaks" tar høyde for lydbildet din spesifikke hodetelefon og forsterkerkombinasjon leverer.

    Har tweaket litt med EQ på mine Sennheiser HD555, og må si det fungerer overraskende bra. Nesten så jeg ikke tør å prøve meg med LCD-2, i frykt for at man ikke oppnår samme kvalitetsøkning med dem.

    Min fremgangsmåte er egentlig å bare manuelt skrive inn DB verdiene i tekstdokumentet, og når man trykker "lagre" kommer lydforandringen med en gang, så kan man "tweake" hvor mye man vil.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kjøp HE-500 og terminer dem slik at du kobler dem direkte til høyttalerutgangene til den beste stereoforsterkeren du har råd til.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hvis det er trådstarter du mener skal handle seg he-500 så blir han ikke så veldig fornøyd siden han syns det er for lite bass i he-400.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn